- pakko tunnustaa, etten vieläkään ymmärrä tuota. minulla ainakin on mainosten esto-ohjelma käytössä, joten sivulla ei mainoksia näy ja silloin kun ei esto-ohjelmaa vielä ollut, en koskaan mennyt mainostajien sivuille.
- mitä tarkoitat mainostajilla, en ole huomannut että tanne mainostajat kirjoittelisi?
- toki palautuskulut on tuotteiden hinnassa, mutta minulle tuote maksaa ihan saman verran kuin niillekin jotka sen paikanpäältä hakevat, eikä minulle kerry kuluja jos tuotteen palautan.
sehän on valintakysymys minkälaisen asuinpaikan itselleen valitsee ja saa palvelut sen mukaan. tsadilaisten slummien palveluista en tiedä kun en ole afrikassa käynyt, mutta oman asuinpaikkani palvelut ovat mainiot ja uskon että pysyvätkin sellaisina kun väkimäärä ei vähene. - kyllä uurnalehdossa on kukkasia ja kivet, haudat vain pienempiä kuin arkkuhaudat. muistolehto on erikseen, siellä ei ole kiviä eikä kukkasia, sinne tuhkat laitetaan ilman merkittyä paikkaa.
- tuhkaus ja tuhkat muistolehtoon, mitään kiveä tai pystiä en halua. kuolemani jälkeen en kukkia tarvitse.
- ostan sekä kaupasta että netistä. useasti olen niin "laiska" etten viitsi lähteä kauppoja kiertelemään, joten netistä on helppoa tilata suoraan kotisohvalta. aina netistä osto ei mene nappiin, mutta palauttaminen on helppoa ja ilmaista, joten siitä ei ole vaivaa läheskään niin paljoa kuin kaupoissakiertelystä.toki kauppojakin on toisinaan kiva kierrellä vaikka vain ajankuluksi. kenkiäkin uskallan määrättyjä merkkejä netistä tilata, ja onhan niissäkin palautusoikeus, joten hutiostoksia ei tarvitse pitää. olen siitä onnellisessa asemassa, että sekä postin virkaa hoitava kioski että k-supermarket johon voi myös paketin saada, ovat hyvin lähllä, joten paketin hakeminen ja palauttaminen on hyvin helppoa. välillä maksan luottokortilla, välillä laskulla, riippuu verkkokaupasta josta tilaan.
- minulla kaikki mahdollinen e-laskuna. pankista tulee sähköpostiini viesti kun on tullut e-lasku hyväksyttäväksi. mitään ei mene maksuun ilman hyväksyntääni, mutta mitään ei myöskään unohdu maksamatta kun saan laskusta verkkopankilta ilmoituksen. verkkopankista pääsee myös katsomaan laskun sisällön joko pankin arkistosta tai laskuttajan sivulta, ja voi sieltä myös tulostaa, mutta en ole katsonut aiheelliseksi tulostaa kun ovat siellä arkistossa. ne harvat paperilaskut jotka vielä saan, laitan maksuun heti samantien, tai siis verkkopankkiin odottamaan eräpäivää. paperilaskut turhaa roskaa, en ymmärrä miksi niitä joku haluaa ja säilyttääkin vielä pitkään.
- en ihan ymmärtänyt tarkoitatko väsymisellä sitä että nukuttaa, vai sitä että et jaksa tehdä kaikkea. uskoisin että ikä vaikuttaa kumpaankin, sekä jaksamiseen että unen tarpeeseen.
olen usein kuullut väitettävän että ikäihmiset eivät nuku yhtä pitkiä yöunia kuin nuoremmat, ainakin heräävät hyvin aikaisin, mutta kohdallani tuo ei ainakaan pidä paikkaansa, en ehkä ole vielä riittävän vanha. olen illanvirkku ja aamuntorkku kuten olen aina ollut, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta menen nukkumaan saman vuorokauden puolella jona aamulla myöhään herään.
mitä taas tulee jaksamiseen, niin olen hyväksynyt sen etten enää jaksa kaikkea samalla "raivolla" mitä nuorempana ja on tehtäviä joita en jaksa lainkaan. - minulla ei ole älypuhelinta ja tuskin ihan lähiaikoina sellaista hankinkaan. kun olin vielä työssä oli minulla työnantajan alypuhelin enkä siinä mitään erikoista hankaluuttaa käytössä kokenut, oli win, mutta en ole huomannut eläkkeellä alypuhelinta tarvitsevani. läppärillä ja tavallisella kännykällä pärjään erinomaisesti, tosin on minulla tablettikin matkoja varten, se on android, ja hiukan outo käyttää.
- taitaa olla henkisesti keskenkasvuinen tämä ns. uusiovaimo, kun ei ole älynnyt että miehen ottaessaan hän ottaa myös miehen entisen elämän ihmiset elämäänsä. olen useammassa ns. uusioperheessä seurannut miten miehen lapset ensimmäisestä liitosta ovat uuden vaimon mielestä vanhanaikaisesti sanottuna kuin hyyryläislapsia, niitä ei tarvitse sietää eikä niiden eteen tehdä mitään. täytyy ihmetellä miten mies, siis lasten isä, sietää moista menettelyä, luulisi että lapset ovat eronkin jälkeen rakkaita ja ex-puolisoilla tahtoo väkisinkin olla yhteisiä asioita lasten asioissa eikä niitä tulee uuden puolison sabotoida.
- toivottavasti ei ainakaan kukaan noista jo aikaa sitten naamansa loppuun kuluttaneista leppilammista, salmisista, pimiöistä ja vastaavista. uusia naamoja kaivataan, nuo vanhat on jo niin nähty.
- ns. talviaika on se oikea auringonaika johon nyt kohta taas siirrytään, joten kesäaika on keksitty juttu. minulle tosin ihan sama missä ne kellonviisarit on, kuuntelen kroppaani ja kun väsyttää niin nukun ja kun ei väsytä niin valvon.
- kyllä tänne voi ihan vapaasti kirjoittaa kirjautuneenakin, niin minä teen. jos tarkoitat vapauden menettämisellä sitä, ettei kirjautuneena uskalla kaikenlaista paskaa tänne laukoa, niin siinä tapauksessa kirjautumispakko on erinomainen asia.
- sain tänään vihdoin uuden liukuoven makkariin, vanha meni valmistajan piikkiin, uudehkossa talossa kun asun. kiva saada asiat kotona pikkuhiljaa kuntoon rakentajan kanssa, takuukorjaukset kestäneet turhan pitkään. tänään tuli ovesta hyvä mieli, kivat "pojat" vielä asentajina, niin mikäpä tässä ollessa.
- en ole lukenut tuosta väsymysoireyhtymästä, joten siitä en tiedä sanoa mitään, mutta fibromyalgiasta ja homeoireista tiedän sen verran, ettei niitä sopisi alentuvasti muotioireiksi nimitellä. tuttavapiirissäni sairastetaan kumpaakin ja siinä on kyllä muoti kaukana kun fibromyalgiasta tai homeoireista kärsii. ns. uudet sairaudet tulevat ilmi tutkimusmenetelmien edistyessä ja siksi niitä sitten aletaan ikäänkuin yht'äkkiä löytämään runsaasti, vaikka niitä on jo kauan sairastettu, mutta ei tunnistettu.
- jos on niin pieni eläke ettei mene kuin kunnallisveroa, onko silloin tosiaan varaa teettää kotitalousvähennykseen oikeuttavia töitä vieraalla? olen pari kertaa viime vuosina pesettänyt asuntoni ikkunat ja parvekelasit firmalla. minusta hinta ei ollut mikään yltiökallis, maksoi hiukan alle 150 €, hommaan kului aikaa melkein 5 tuntia ja työn jälki oli erinomaista.
- olenko muuta väittänyt?
- eläkkeellehän ei ole mitään yhtä lakisääteistä maksupäivää. minä saan eläkkeeni aina 20. päivä tai sitä edeltävänä arkipäivänä, joten maksupäivät riippuvat maksajasta ja ovat aina ne oikeat.
- historian tietäen ei pitäisi olla mitenkään ihme että suomalaisilla on paljon ruotsinkielisiä sukunimiä.
- onko suomalaisten saappaanheitto sen viisaampaa touhua?