Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Kysyn+mitä+oikein+tarkoitat?+Jos+Jeesus+sanoo:+"Vielä+teille+on+opetettu+nämä+isille+annetut+käskyt:+'Älä+tee+väärää+valaa'+ja+'Pidä,+mitä+olet+Herralle+valalla+vannonut'.+Mutta+minä+sanon+teille:+Älkää+vannoko+lainkaan..."+(Matteus+5:33-34+[FinPR92])+niin+miksi+tämä+pitäisi+lukea+vain+neuvona+välttää+sitä+tuskaa,+että+tuli+luvattua+Herralle+liikaa.+"No+aivan+samasta+syystä+kuin+sekin,+että+jos+Jeesus+sanoo:+"Mutta+minä+sanon+teille:+jokainen,+joka+katsoo+naista+himoiten+häntä,+on+jo+sydämessään+tehnyt+huorin+hänen+kanssansa.",+eli+Jeesus+ei+aseta+tässä+uusia+käskyjä+ja+lakeja+eikä+kumoile+vanhoja,+vaan+molemmissa+tapauksissa+pelkästään+antaa+ohjeen+siihen+miten+toimimalla+välttyy+rikkomasta+lakia."Se+ei+mitenkään+vahvista+käskyjä,+joissa+käsketään+sitoa+tupsuja+viittoihin+tai+jättää+parta+kasvamaan.+"Nyt+toki+pitää+muistaa,+että+vain+israelilaiset+olivat+velvollisia+tekemään+tuon,+ja+olivat+yhtä+lailla+velvollisia+tekemään+tuon+sen+jälkeenkin,+kun+Jeesus+oli+kuollut+ja+he+jatkoivat+vanhassa+liitossa.+Jeesus+ei+kumonnut+vanhan+liiton+lakia,+vaan+tuli+tekemään+uuden+liiton.
  2. "Mooseksen+kirjoissa+on+useita+vannomiseen+liittyviä+lakeja,+jotka+Jeesus+kumoaa+ja+sanoo,+ettei+saa+ollenkaan+vannoa.+"Tässä+logiikkasi+ei+päde.+Jeesus+ei+kumonnut+esimerkiksi+"Jos+joku+tekee+lupauksen+Herralle+tahi+valalla+vannoen+sitoutuu+kieltäytymään+jostakin,+älköön+hän+rikkoko+sanaansa,+vaan+tehköön+kaiken,+mitä+hänen+suunsa+on+sanonut.",+vaan+opetti+miten+se+on+helpoin+pitää+-+olemalla+vannomatta."Tämähän+on+samalla,+vaikka+ei+sitä+erikseen+mainita,+vahvistus+kymmeneen+käskyyn+kuuluvalle+kiellolle+olla+turhaan+lausua+Herran+nimeä."Ja+tässä+sama+juttu;+tuo+pitää+paikkansa+ehkä+joltakin+tietyltä+kannalta+katsoessa;+mutta+kuten+edellinen+esimerkki+4+ms+30:3+sanoo,+ihmisen+on+pidettävä+esim.+Jumalalle+antamansa+vala+kieltäytyä+jostakin.+Tämä+ei+ole+Jumalan+nimen+väärin+käyttämistä,+paitsi+silloin+jos+ihminen+esimerkiksi+kerskaa+tekemästään+valasta.+Näin+ollen,+vannomisasia+EI+mene+10+käskyn+alle,+ja+se+puolestaan+kaataa+teoriasi+siitä,+että+Jeesus+olisi+puhunut+vuorisaarnassa+vain+10+käskystä."+Taas+kun+hän+puhuu+uhrilaeista+tai+muista+kuin+kymmenen+käskyn+laeista+hän+käyttää+termiä+Mooseksen+laki,+..."No+pitää+ja+ei+pidä.+Et+voi+tehdä+tuota+johtopäätöstä,+kun+on+kuitenkin+vastakkainen+esimerkki.+Tämä+laki+johon+Jeesus+viittaa+on+MUU+kuin+10+käskyä:"36+"Opettaja,+mikä+on+suurin+käsky+laissa?"37+Niin+Jeesus+sanoi+hänelle:+"'Rakasta+Herraa,+sinun+Jumalaasi,+kaikesta+sydämestäsi+ja+kaikesta+sielustasi+ja+kaikesta+mielestäsi'.38+Tämä+on+suurin+ja+ensimmäinen+käsky.39+Toinen,+tämän+vertainen,+on:+'Rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi'.40+Näissä+kahdessa+käskyssä+riippuu+KAIKKI+laki+ja+profeetat.""
  3. No+johan+on+kokonainen+leegio+käynyt+kerettiläisen+kimppuun.Tuosta+helvete:stä+eli+kokojyvävehnästä+sen+verran,+että+adventistien+käsityshän+on+kokolailla+se+mitä+Jarikin+on+tuonut+esiin+että+heillä+olisi+maailman+tehokkain+helvetti,+eli+lähes+välitön+annihilaatio.Se+on+kuitenkin+kokolailla+vastoin+Raamatun+ilmoitusta,+sikäli+koska+he+itsekin+haluavat+kääntää+sanan+"ikuisen"+sijasta+"jokikin+määrälliseksi+ajaksi".++Eikä+siinä+olisi+mitään+järkeä+muutenkaan,+kun+nyt+jo+kuolleita+ovatten,+niin+miksi+tarvitsee+vaivautua+edes+herättämään+???+Siis+ihan+oikeesti,+miksi+?+Herätä,+kuulla+että+palaat+takaisin+tilaan,+jossa+et+tiedä+mistään+mitään,+ja+sitten+sinne+olemattomuuteen.+Järki+hoi+?Ja+entä+puheet+siitä+että+siellä+olisi+itku+ja+hammasten+kiristys+jos+se+on+vaan+zap+ja+se+siitä+?Toisaalta+ikuisuuden+olemattoman+pieni+murunenkin,+sanotaan+nyt+37+kvadriljoonaa+vuotta,+kuulostaa+hieman+pitkähköltä+rangaistukselta+sille+joka+varasti+tikkukaramellin.+Joten+ei+se+Hel...sinki+tai+mikä+paha+paikka+se+nyt+olisikaan,+ole+mikään+ikuinen+rangaistus.En+ole+koskaan+jaksanut+ymmärtää+kumpaakaan+kantaa,+joten+pitäydyn+käsityksessäni,+että+se+paikka,+onpa+se+nyt+sitten+Geha-3+tai+Hell-sinki+on+paikka+johon+et+halua,+mutta+jossa+olo+kestää+jonkin+hyvin+rajallisen+ajan.+Mutta+toisia+sinne+paikkaan+toivottelijoihin+sopinnee+oikein+hyvin+toteama++fundamentalisteista,+(niitä+fundiksiahan+ne+helvetintuomionantajat+ovatkin):A+fundamentalist+means+"no+fun,+all+damn,+and+end+up+as+mental"
  4. Mutta+mitä+tulee+itse+lain+tulkintaan,+niin+Jeesus+aivan+selkeästi+tiukensi+vuorisaarnassa+lain+ehtoja+(tulkitsi+lakia).+Se+ei+toki+ollut+tarpeellista+sen+vuoksi,+että+laki+olisi+muutoin+ollut+liian+helppo+noudattaa.Lisäksi+tuon+jakson+loppukehotus+olla+täydellinen+kuten+taivaallisen+Isä+on+täydellinen,+ikäänkuin+kruunaa+koko+tuon+osuuden.+Oleellista+onkin,+mitä+Jeesus+tuolla+lain+tiukentamisella+ajoi+takaa.Mutta+tuo+ei+suinkaan+puhu+siitä,+että+Jeesus+olisi+halunnut+asettaa+lisää+taakkaa+kenenkään+niskoille,+vaan+itse+asiassa+päinvastoin.+Jeesus+teki+vain+asiat+yksinkertaisemmiksi,+ja+lain+itse+asiassa+helpommaksi+noudattaa.Sen+sijaan,+että+ihmiset+kantaisivat+kaunaa+sydämessä+veljeään+kohtaan+ja+taistelisivat+murhanhimoistenkin+ajatusten+kanssa,+tai+elättelisivät+mielessään+ajatuksia+vieraissa+käymisestä+ja+joutuisivat+hetken+houkutuksille+alttiiksi,+Jeesus+halusi+opettaa+ihmisille+jotakin+aivan+uutta+ja+oleellista.Nimittäin,++kun+ihminen+lakkaa+tuijottamasta+lain+kirjaimeen+ja+oppii+hylkäämään+kaunat+ja+toisten+katselemiset+sen+sijaan+että+noudattaisi+vain+lain+kirjainta,+hän+välttyy+paljon+pahemmalta+kiusaukselta.+Jeesus+jatkaa+puhumalla+vannomisesta,+jota+ei+tulisi+lainkaan+tehdä,+koska+sille+ei+oikeasti+ole+edes+mitään+tarkoitusta.+Vannottujen+valojen+takia+sitä+on+omia+jälkeläisiäänkin+joku+tappanut.+Parempi+kuin+pitää+Herralle+itseriittoisuudessa+annettu+vala+on+jättää+se+vala+antamatta,+ja+vain+tehdä+se,+mitä+"aikoisikin+vannoa".Jeesus+opetti,+että+on+parempi+hankkia+ystäviä+kuin+ikuisia+vihamiehiä,+eikä+siis+lähteä+oikeuteen+asioista.+Sitten+Hän+pääsee+siihen+mikä+on+Hänen+lakiopetuksessaan+se+villakoiran+ydin:+rakastakaa+vihollisianne,+...+jotta+olisitte+Isänne+lapsia.+Jos+rakastat+veljeäsi,+et+kanna+hänelle+kaunaa,+ja+jos+rakastat+jotakuta+joka+ei+ole+sinun,+et+elättele+mielessäsi+ajatuksia+aviorikoksesta.+Jos+rakastat+jotakuta+naapuriasi,+ei+sinun+tarvitse+vannoa+mitään+tehdäkseen+hänelle+hyvää,+jos+jotakuta+joka+haluaa+sinun+omaisuuttasi,+annat+sen+hänelle,+jos+jotakuta+joka+sinua+satuttaa,+annat+anteeksi+ja+unohdat+(=käännät+toisen+posken).Kun+teet+Jeesuksen+vuorisaarnan+lakiopetuksen+mukaisesti,+rakastat+lähimmäistäsi+käytännön+tasolla.+Ja+silloin+kun+se+tapahtuu,+ihminen+on+täydellinen,+niinkuin+hänen+taivaallinen+Isänsä+täydellinen+on.Tämä+oli+Jeesuksen+lakiopetus+Matt+5:ssä+-+rakkauden+kaksoiskäsky,+ja+ohje+siihen+miten+lopettamalla+lainkohtien+kirjaimellisen+noudattamisen+ja+otat+askelen+kohti+rakkautta,+vältyt+tekemästä+pahaa+ja+tulet+Jumalan+lapseksi.
  5. "MIstä+tuo+tietosi+on+peräisin?+Täytyy+tarkistaa+se+ja+harrastaa+lähdekritiikkiä+ja+johtopäätösten+oikeellisuus.+"Voi,+nyt+en+muista+mistä+tarkalleen,+mutta+Bart+Ehrmanilta.https://en.wikipedia.org/wiki/Bart_D._EhrmanHän+on+myös+pitänyt+varsin+mielenkiintoisia+luentosarjoja+aiheesta:+"How+Jesus+became+God".+Tässä+pitkä+versio+joka+on+aikalailla+täynnä+asiaa...+ei+puuduttava.+https://www.youtube.com/watch?v=7IPAKsGbqcgHistaoriallinen+ja+tekstikriittinen+lähestymistapa+on+aika+murskaava,+mutta+antoisa.Johanneksen+evankeliumi+on+hyvin+todennäköisesti+muiden+kirjoittama,+mahdollisesti+juuri+hänen+opetuslastensa,+tai+ryhmän+joka+oli+"johanneslainen".+Se+heijastaa+90-luvulla+jo+laajaa+kannatusta+saanutta+ymmärrystä,+että+Jeesus+olisi+Jumalan+kaltainen+olento,+mikä+poikkeaa+täysin+siitä+miten+Markuksen+(50jaa),++Luukaksen+ja+Matteuksen+(65-70jaa)+evankeliumit+ymmärtävät+Jeesuksen.
  6. "Toki+opetuslasten+pettymys+oli+suuri,+kun+he+näkivät+Jeesuksen+kuolevan:+he+olivat+odottaneet+sitä,+että+Jeesus+pystyttää+sen+ikuisen+kuningaskunnan+Israeliin,+jota+he+odottivat+messiaan+ilmestymisen+kautta.+"Niin...+opetuslapset+pettyivät+nähtyään+että+Jeesus+kuoli.+Jos+miettii+hetkisenkin+sitä,+että+nuo+tunsivat+hyvin+juutalaisten+määritelmän+Jumalasta,+eli+että+Jumalalla+ainoalla+on+kuolemattomuus,+niin+voi+olla+aivan+satavarma,+että+kukaan+ei+uskonut+Jumalan+juuri+kuolleen.Tilannehan+oli+todellisuudessa+vieläkin+järkyttävämpi.+Pietarikin,+joka+usko+Jeesuksen+olleen+"Messias,+elävän+Jumalan+Poika",+joutui+uskossaan+kriisiin,+koska+juutalaisten+käsitys+messiaasta+oli+suuri+sankari+joka+vapauttaa+Israelin+vieraista+miehittäjistä+ja+johtaa+maata+kuninkaana+ja+voittajana.Voisin+arvella+apostolien+mielessä+kiehuvan:+Messias+joka+kuoli+???+Mahdotonta.+Olikohan+Jeesus+siis+edes+messias,+kuten+luultiin++???Mutta+mietipä+hetki+miksi+Juudas+kavalsi+Jeesuksen+?++No,+jos+Juudas+olisi+pitänyt+edes+etäisenä+teoreettisena+mahdollisuutena,+että+Jeesus+olisi+Jumala,+niin+ei+ikuna+olisi+kavaltanut.+Juudas+uskoi+Jeesuksen+olleen+juuri+se+messias+jota+juutalaiset+odottivat+-+siis+se+messias+joka+ei+kuole+ennen+kuin+on+hallinnut+kuninkaana+Israelia+ainakin+pitkään,+kuten+oli+profetoitu.Esitetty+rahanahneus+ei+varmastikaan+ollut+todellinen+syy.+Jos+se+olisi+ollut+syy,+miksi+hän+heitti+rahat+pois+kun+Jeesukselle+oli+käynyt+kuten+kävi+???+Ei+siinä+ole+mitään+järkeä.Vastaus+onkin+aivan+toinen.+Jeesushan+oli+opetuslapsille+paljastanut+olevansa+Messias,+mutta+halunnut+salata+sen,+eivätkä+opetuslapset+saaneet+sitä+kertoa.+Ja+vielä+lisää:+"28+Mutta+te+olette+pysyneet+minun+kanssani+minun+kiusauksissani;29+ja+minä+säädän+teille,+niinkuin+minun+Isäni+on+minulle+säätänyt,+kuninkaallisen+vallan,30+niin+että+te+saatte+syödä+ja+juoda+minun+pöydässäni+minun+valtakunnassani+ja+istua+valtaistuimilla+ja+tuomita+Israelin+kahtatoista+sukukuntaa."Laitapa+yhteen+1+1.+Juudas+oli+kyllästynyt+kulkemaan+kuin+kerjäläinen,+kun+hänelle+oli+jo+luvattu+valtaistuin+Jeesuksen+kanssa.+Jeesus+ei+suostunut+julistautumaan+kuninkaaksi.+Lisäksi:+hän+"luuli+tietävänsä",+että+profetian+vuoksi+Jeesus+ei+voisi+kuolla+ennen+kuninkaaksi+tuloaan.+-->+Juudas+halusi+nopeuttaa+prosessia.+Hän+teki+suunnitelman+saattaa+Jeesus+tilanteeseen,+jossa+Jeesuksen+olisi+PAKKO+julistautua+kuninkaaksi.+Hän+meni+ylipappien+luo+ja+kertoi+Jeesuksen+havittelevan+kuninkuutta+messiaana.+Kun+ylipapit+kuulivat+tämän,+se+tiesi+että+nyt+saisi+Jeesuksen+Pilatuksen+eteen.-->+Hän+sai+maksun+ja+kavalsi+Jeesuksen.-->+Juudas+odotti+Jeesuksen+tekevän+kuten+messiaan+on+profetoitu+tekevän+-+voittavan+vihollisensaMutta+kun+kävikin+toisin:"Kun+Juudas,+hänen+kavaltajansa,+näki,+että+hänet+oli+tuomittu,+silloin+hän+katui+ja+toi+takaisin+ne+kolmekymmentä+hopearahaa+ylipapeille+ja+vanhimmille+ja+sanoi:+"Minä+tein+synnin,+kun+kavalsin+viattoman+veren"."Huomaa+erityisesti,+että+Juudas+tajusi+tehneensä+synnin+VASTA+kun+Jeesus+tuomittiin+!+Tämä+kohta+osoittaa+selkeästi,+että+Juudaksen+motiivi+ei+ollut+raha,+eikä+hän+olisi+odottanut+että+Jeesus+tulisi+tuomituksi+ja+kärsisi.+On+aivan+päivänselvää,+että+opetuslasten+käsitys+oli+että+Jeesus+on+odotettu+messias.+Juudaksen+kohtalo+oli+oma+todistuksensa,+muiden+opetuslasten+masentuessa+täydellisesti+kun+Jeesus+kuoli+-+mitä+messias+ei+voinut+tehdä.
  7. Mitäpäs+jos+taas+vaihteeksi+sitten+keskityttäisiin+siihen+oleelliseen+?Olen+usein+sanonut,+että+ei+pidä+tulkita+jaetta+(tai+jakeita)+huomioimatta+sen+asiayhteyttä.+Ja+mikä+tämä+asiayhteys+tässä+sitten+on+?+Jäähyväistilaisuus,+jossa+Jeesus+samalla+antaa+viimeiset,+tärkeät+ohjeet+seuraajilleen."12+Pestyään+heidän+jalkansa+Jeesus+puki+viitan+ylleen+ja+asettui+taas+aterialle.+Hän+sanoi+heille:+"Ymmärrättekö+te,+mitä+teille+tein?+13+Te+puhuttelette+minua+opettajaksi+ja+herraksi,+ja+oikein+teette:+sehän+minä+olen.+14+Jos+nyt+minä,+teidän+herranne+ja+opettajanne,+olen+pessyt+teidän+jalkanne,+tulee+myös+teidän+pestä+toistenne+jalat.+15+Minä+annoin+teille+esimerkin,+jotta+tekisitte+saman+minkä+minä+tein+teille.+16+Totisesti,+totisesti:+ei+palvelija+ole+herraansa+suurempi+eikä+lähettiläs+lähettäjäänsä+suurempi.+17+Kun+te+tämän+tiedätte+ja+myös+toimitte+sen+mukaisesti,+te+olette+autuaat.+"Apostoleista+oli+tarkoitus+tulla+seurakunnan+esimerkkejä,+johtajia,+sellaisia+joita+toiset+pitävät+arvossa+ja+kunnioittavat,+ja+joita+seurakuntalaiset+varmastikin+haluavat+palvella+kaikin+puolin.+Juuri+niin+kuin+Jeesus+oli+apostoleille.Tämä+oli+Jeesuksen+keino+osoittaa+konkreettisesti,+ettei+heidän+tule+olla+"kuin+herroja"+seurakunnassa+ja+odottaa+palvelusta+toisilta,+vaan+palvella+muita.On+totta,+ettei+jalkojenpesua+mainita+muissa+evankeliumeissa.+Mutta+tämä+asian+pääkohta+eli+Jeesuksen+antama+opetus+kyllä+asiana+mainitaan:"25+Mutta+Jeesus+kutsui+heidät+tykönsä+ja+sanoi:+"Te+tiedätte,+että+kansojen+ruhtinaat+herroina+niitä+hallitsevat,+ja+että+mahtavat+käyttävät+valtaansa+niitä+kohtaan.26+Näin+älköön+olko+teillä+keskenänne,+vaan+joka+teidän+keskuudessanne+tahtoo+suureksi+tulla,+se+olkoon+teidän+palvelijanne,27+ja+joka+teidän+keskuudessanne+tahtoo+olla+ensimmäinen,+se+olkoon+teidän+ORJANNE;28+niinkuin+ei+Ihmisen+Poikakaan+tullut+palveltavaksi,+vaan+palvelemaan+ja+antamaan+henkensä+lunnaiksi+monen+edestä."Tämä+opetus+on+jotakin,+jonka+Jeesus+oli+aiemmin+vain+puhunut.+Tämä,+kuten+moni+muukin+asia,+oli+luultavasti+jäänyt+vain+"yhdeksi+monista"+opetuksista+opetuslasten+mieliin.+Nyt+Jeesus+halusi+tämän+yhden+tärkeimmistä+opetuksistaan+iskostuvan+lähtemättömästi+opetuslasten+mieleen.Jalkojenpesu+oli+orjan+tai+palvelijan+työtä.+Siksi+Jeesus+näytti+esimerkin+siitä,+miten+se,+joka+on+johtavassa+asemassa,+on+velvollinen+KAIKESSA+palvelemaan+muita,+eikä+ottamaan+vastaan+palveluksia.++Saanen+korostaa,+mikä+oli+koko+tämän+jalkojenpesuvertauksen+ja+Jeesuksen+sille+antaman+selityksen+ydin:"17+Kun+te+tämän+tiedätte+ja+myös+toimitte+sen+mukaisesti,+te+olette+autuaat.+"On+hyvin+valitettavaa,+että+jotkut+vääntävät+tämän+opetuksen+kieroon,+kuvitellessaan+että+se+kirjaimellinen+jalkojen+pesu+RITUAALINA+olisi+ollut+se+autuaaksi+tekevä+asia+tässä.