Mitä on Pyhän Hengen pilkka?

unitaari

Minua on syytetty toistuvasti Pyhän Hengen pilkasta ja sanottu, että en voi periä Jumalan valtakuntaa, koska olen pilkannut toistuvasti Pyhää Henkeä. Mutta mitä on Pyhän Hengen pilkka? Foorumi on avoin sinun mielipidettäsi varten, joten ole hyvä...

Sanon vielä tuhannen kerran sen, minkä vuoksi minua sanotaan Pyhän Hengen pilkkaajaksi. Olen täysin varma siitä, että ne kolme riivaajahenkeä Ilmestyskirjan jakeessa 16:13 ovat katolisen uskon opettamat Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Ne riivaajahenget eivät ole Raamatun ilmoittaman isän Jumalan henki tai Jeesuksen kristuksen henki, mutta väittävät olevansa sen yhden ja ainoan Jumalan "henki", josta Raamattu kertoo.

Ne henget ovat katolisia valheen henkiä ja riivaajien henkiä, jotka ovat jakaneet Jumalan kolmeen osaan ja myös seurakunta (se suuri kaupunki) on jaettu heidän toimestaan kolmeen osaan aivan niin kuin ihminen, joka on filosofian opetuksen mukaan henki, sielu ja ruumis, vaikka Raamatussa on käytetty sanoja henki ja sielu toistensa vastineina, niin että niiden välillä ei ole eroa kuin parissa Raamatun kohdassa.

37

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässätietoa

      Kun sinä tiedät Jumalan Voiman Pyhän Hengen esim. toimivan jossakussa ja pilkkaat tuota Jumalan Voimaa tietoisesti, syyllistyt Pyhän Hengen pilkkaan.

      • adventisti

        Höpö höpö! Pyhän hengen haukkuminen ei ole Pyhän hengen pilkkaa.

        Pyhän hengen pilkka tarkoittaa Jumalan tahtoa vastaan toimimista eli Jumalan hengen vastaisuutta ja Pyhän hengen toiminnan estämistä puhumalla sen sanomaa vastaan ja muutoin toimimalla sitä vastaan.


      • kokooo_
        adventisti kirjoitti:

        Höpö höpö! Pyhän hengen haukkuminen ei ole Pyhän hengen pilkkaa.

        Pyhän hengen pilkka tarkoittaa Jumalan tahtoa vastaan toimimista eli Jumalan hengen vastaisuutta ja Pyhän hengen toiminnan estämistä puhumalla sen sanomaa vastaan ja muutoin toimimalla sitä vastaan.

        Pyhän Hengen haukkuminen on juuri sitä pilkkaa, mistä puhuit. Pyhän Hengen haukkuminen on anteeksiantamaton synti.


      • Ei_hellari
        kokooo_ kirjoitti:

        Pyhän Hengen haukkuminen on juuri sitä pilkkaa, mistä puhuit. Pyhän Hengen haukkuminen on anteeksiantamaton synti.

        Kuulostaa hyvin helluntailaiselta...


      • kokooo__
        Ei_hellari kirjoitti:

        Kuulostaa hyvin helluntailaiselta...

        Lueppas mitä Raamatussa lukee.

        Markus 6
        28 Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. 29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin." 30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

        Matteus 12
        31 "Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.


    • dogmatics

      On monia oppeja Pyhän Hengen pilkasta, jotka perustuvat pitkiin teologisiin selityksiin. Niissä on lähes aina pelkää selittämisen makua, koska teologi ei halua usko sitä, mitä Raamattu opettaa asiasta. Raamattu on itse asiassa tämän asian kohdalla aika selkeäsanainen.

      Yleisesti ottaen anteeksiantamatonta on herjata Pyhää Henkeä. Kun Jeesus paransi sairaita, niin asia ei miellyttänyt fariseuksia, koska Jeesuksen opetus poikkesi fariseusten mielipiteistä. Kun Jumala vahvisti voimateolla Jeesuksen opetuksen, niin fariseukset sanoivat sen olevan paholaisesta. Näin fariseukset herjasivat Pyhää Henkeä, mitä ei saa anteeksi.

      Markus 6
      28 Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. 29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin." 30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

      Tässä tapauksessa kuolemansyntiin riitti, että sanoi Jeesuksessa olevan saastainen henki. Jeesuksessa on Jumalan Pyhä Henki ja sen takia herja kohdistui Pyhään Henkeen. Jos myös pilkkaa toista uskovaa sekopääksi, se on myös kadotukseen vievää syntiä. Teko ei kohdistu henkilöön yksin, vaan myös Pyhään Henkeen, joka toimii uskovan kautta.

      Matteus 5
      22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

      Olen huomannut, miten moni uskovainen kirjoittelee nettifoorumeille mitä sattuu ja kiivastuksissaan syyttelee toisia Saatanaksi tai muuten riivatuksi. Tällaisen retoriikan käyttäminen ei ole viisasta. Voi perustella kantansa asiallisellakin kielellä ja hillitä oma temperamenttinsa. Jos esim. sanoo vahingossa Jumalan profeetan tekemisiä saatanalliseksi, se täyttää Pyhän Hengen pilkan tunnusmerkit, koska siinä herjaa Pyhää Henkeä ja myös puhuu Pyhää Henkeä vastaan, joka antoi tehtäviä palvelijalleen. Joka sanoo Pyhää Henkeä vastaan, ei saa syntejään anteeksi.

      Matteus 12
      31 "Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.

      Heprealaiskirje 10
      26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

      Jumala varjelee omansa tekemästä Pyhän Hengen pilkkaa. Mutta käsitykseni mukaan Jumala voi paaduttaa jonkun ihmisen sydämen faaraon paatumisen tapaan niin, että hän tekee kuolemansyntiä, jottei pelastuisi. Silloin kyse ei ole vain muutamasta sanasta, joka vie helvettiin, vaan pitkästä ajasta ihmisen syntielämä johtaa lopulta Pyhän Hengen pilkan syntiin, jottei paatunut ihminen voisi pelastua.

      Kannattaa ennemmin pitää kielensä kurissa ja suunsa kiinni, kuin kiivastuksissaan laukoa netissä tai seurakunnassa kaikenlaista. Taivaaseen pelastuu hyvin pieni osa uskovista. Rima on korkealla. Ylpeät suunsoittajat eivät ylitä rimaa.

      Jaakob 3
      1 Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin. 2 Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin. Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan: hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa. 3 Jos panemme suitset hevosen suuhun, me saamme sen tottelemaan itseämme ja voimme ohjata koko hevosta. 4 Entä laivat: vaikka ne ovat isoja ja rajut tuulet heittelevät niitä, pienen pieni peräsin ohjaa laivan minne peränpitäjä haluaa. 5 Samoin kieli on pieni jäsen, mutta se voi kerskua suurilla asioilla. Pieni tuli sytyttää palamaan suuren metsän! 6 Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta.

      • kerettiläinen-

        # Jos myös pilkkaa toista uskovaa sekopääksi, se on myös kadotukseen vievää syntiä. Teko ei kohdistu henkilöön yksin, vaan myös Pyhään Henkeen, joka toimii uskovan kautta.#

        Niin, siinä tapauksessa, mikäli Pyhä Henki toimii tuon uskovan kautta.

        Joidenkin kohdalla on kuitenkin aivan selvästi nähtävissä, ettei heissä toimi mikään Pyhä Henki, vaan vain oma narsistinen itsekorotuksen henkensä.

        Jeesus nimitti fariseuksia kyykäärmeen sikiöiksi, eikä sortunut Pyhän Hengen pilkkaan, koska Pyhä Henki ei toiminut fariseuksissa.

        Se, että joku on vain eri mieltä jostakin asiasta ei kuitenkaan ole mielestäni mikään syy nimittää toista sekopääksi, kuten esim tässä Jumala-kysymyksessä, joka menee jokaisen ymmärryksen yli. Kenelläkään ei ole asiasta mitään varmaa tietoa, joten paras vain olla nöyrä ja esittää korkeintaan "näin minä uskon" ja perustelut siihen, eikä "Asia on näin. Piste!"


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        # Jos myös pilkkaa toista uskovaa sekopääksi, se on myös kadotukseen vievää syntiä. Teko ei kohdistu henkilöön yksin, vaan myös Pyhään Henkeen, joka toimii uskovan kautta.#

        Niin, siinä tapauksessa, mikäli Pyhä Henki toimii tuon uskovan kautta.

        Joidenkin kohdalla on kuitenkin aivan selvästi nähtävissä, ettei heissä toimi mikään Pyhä Henki, vaan vain oma narsistinen itsekorotuksen henkensä.

        Jeesus nimitti fariseuksia kyykäärmeen sikiöiksi, eikä sortunut Pyhän Hengen pilkkaan, koska Pyhä Henki ei toiminut fariseuksissa.

        Se, että joku on vain eri mieltä jostakin asiasta ei kuitenkaan ole mielestäni mikään syy nimittää toista sekopääksi, kuten esim tässä Jumala-kysymyksessä, joka menee jokaisen ymmärryksen yli. Kenelläkään ei ole asiasta mitään varmaa tietoa, joten paras vain olla nöyrä ja esittää korkeintaan "näin minä uskon" ja perustelut siihen, eikä "Asia on näin. Piste!"

        Minä olen sanonut sekopääksi muuatta täällä kirjoittavaa henkilöä, mutta en pelkästään sen vuoksi, mitä mieltä hän on Jumalasta, vaan sen yleisen näkemyksen mukaan, joka minulla on hänestä. Hän on sekopää ja sillä siisti.


      • kerettiläinen-
        unitaari kirjoitti:

        Minä olen sanonut sekopääksi muuatta täällä kirjoittavaa henkilöä, mutta en pelkästään sen vuoksi, mitä mieltä hän on Jumalasta, vaan sen yleisen näkemyksen mukaan, joka minulla on hänestä. Hän on sekopää ja sillä siisti.

        Kyllä minäkin olen nimittänyt ihmisiä sekopäiksi ja hihhuleiksi silloin, kun heidän käytöksensä on sekopäistä.

        Sen sijaan teoreettiset uskonkysymykset, joilla ei mielestäni ole mitään näkyvää vaikutusta ihmisen k ä y t ä n n ö n elämään eivät ole mielestäni sellaisia asioita, jotka oikeuttavat nimittämään toisia sekopäiksi, jos he uskovat eri tavalla. Varsinkin jos ne kysymykset vielä ovat varsin vaikeatajuisia.

        Ja täytyy ottaa huomioon, että ihmisen ymmärrys muuttuu hitaasti, jos hänet on jo lapsuudestaan lähtien opetettu uskomaan tietyllä tavalla. Kuka meistä nyt aivan yhdessä hetkessä tuosta noin vaan muuttaa käsityksiään. Kyllä siihen saattaa kulua kauan aikaa, kun ne uudet ajatukset hiljalleen muhivat päässä, ennen kuin ne on valmis hyväksymään totuutena.


      • E.LO
        kerettiläinen- kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen nimittänyt ihmisiä sekopäiksi ja hihhuleiksi silloin, kun heidän käytöksensä on sekopäistä.

        Sen sijaan teoreettiset uskonkysymykset, joilla ei mielestäni ole mitään näkyvää vaikutusta ihmisen k ä y t ä n n ö n elämään eivät ole mielestäni sellaisia asioita, jotka oikeuttavat nimittämään toisia sekopäiksi, jos he uskovat eri tavalla. Varsinkin jos ne kysymykset vielä ovat varsin vaikeatajuisia.

        Ja täytyy ottaa huomioon, että ihmisen ymmärrys muuttuu hitaasti, jos hänet on jo lapsuudestaan lähtien opetettu uskomaan tietyllä tavalla. Kuka meistä nyt aivan yhdessä hetkessä tuosta noin vaan muuttaa käsityksiään. Kyllä siihen saattaa kulua kauan aikaa, kun ne uudet ajatukset hiljalleen muhivat päässä, ennen kuin ne on valmis hyväksymään totuutena.

        Kerettiläiselle ja unitaarille.

        Olen seurannut tätä kuumana porisevaa keskustelua. Voin ymmärtää, että kuolemansyntiä tehnyt ei pysty hyväksymään tosiasiaa. Mutta teidän käsityksenne ei ole asiassa tärkeä. Jokainenhan pystyy itse arvioimaan käytyä keskustelua, kun kerran kaikki kirjoitukset ovat tallella.

        Se on tärkeää, että muut ihmiset ottavat opiksi niistä kamalista virheitä, mitä te olette tehneet, että osaisivat pitää kielensä kurissa. Teidän osanne oli joutua varoittaviksi esimerkeiksi, ettei kadotukseen menevän jonon jatkoksi tule uusia suun soittajia.


      • kerettiläinen-
        E.LO kirjoitti:

        Kerettiläiselle ja unitaarille.

        Olen seurannut tätä kuumana porisevaa keskustelua. Voin ymmärtää, että kuolemansyntiä tehnyt ei pysty hyväksymään tosiasiaa. Mutta teidän käsityksenne ei ole asiassa tärkeä. Jokainenhan pystyy itse arvioimaan käytyä keskustelua, kun kerran kaikki kirjoitukset ovat tallella.

        Se on tärkeää, että muut ihmiset ottavat opiksi niistä kamalista virheitä, mitä te olette tehneet, että osaisivat pitää kielensä kurissa. Teidän osanne oli joutua varoittaviksi esimerkeiksi, ettei kadotukseen menevän jonon jatkoksi tule uusia suun soittajia.

        # Se on tärkeää, että muut ihmiset ottavat opiksi niistä kamalista virheitä, mitä te olette tehneet, että osaisivat pitää kielensä kurissa. Teidän osanne oli joutua varoittaviksi esimerkeiksi, ettei kadotukseen menevän jonon jatkoksi tule uusia suun soittajia. #

        No sittenhän minä teen erittäin tärkeää ja hyödyllistä työtä täällä!

        Muistelkaa sitten lämmöllä minua siellä taivaassanne, kun olin omalta osaltani omalla varoittavalla esimerkilläni auttamassa teitä pääsemään sinne...:-)


      • E.LO
        kerettiläinen- kirjoitti:

        # Se on tärkeää, että muut ihmiset ottavat opiksi niistä kamalista virheitä, mitä te olette tehneet, että osaisivat pitää kielensä kurissa. Teidän osanne oli joutua varoittaviksi esimerkeiksi, ettei kadotukseen menevän jonon jatkoksi tule uusia suun soittajia. #

        No sittenhän minä teen erittäin tärkeää ja hyödyllistä työtä täällä!

        Muistelkaa sitten lämmöllä minua siellä taivaassanne, kun olin omalta osaltani omalla varoittavalla esimerkilläni auttamassa teitä pääsemään sinne...:-)

        Wikipedian mukaan sana kerettiläinen tarkoittaa harhaoppista. Otit itsellesi juuri sen nimen, mikä sopii sinulle.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Kyllä minäkin olen nimittänyt ihmisiä sekopäiksi ja hihhuleiksi silloin, kun heidän käytöksensä on sekopäistä.

        Sen sijaan teoreettiset uskonkysymykset, joilla ei mielestäni ole mitään näkyvää vaikutusta ihmisen k ä y t ä n n ö n elämään eivät ole mielestäni sellaisia asioita, jotka oikeuttavat nimittämään toisia sekopäiksi, jos he uskovat eri tavalla. Varsinkin jos ne kysymykset vielä ovat varsin vaikeatajuisia.

        Ja täytyy ottaa huomioon, että ihmisen ymmärrys muuttuu hitaasti, jos hänet on jo lapsuudestaan lähtien opetettu uskomaan tietyllä tavalla. Kuka meistä nyt aivan yhdessä hetkessä tuosta noin vaan muuttaa käsityksiään. Kyllä siihen saattaa kulua kauan aikaa, kun ne uudet ajatukset hiljalleen muhivat päässä, ennen kuin ne on valmis hyväksymään totuutena.

        Olen tietoinen siitä, että mielen muuttaminen voi kestää vuosia ja lapsuudesta asti saatu oppi voi pitää ihmisen sokeudessa, josta ei niin vain lähdetä ulos valoon... pidän unitaaria hyvänä esimerkkinä siitä, miten helluntaiuskovainen voi muuttaa mieltään ja lähestyä totuutta. Kun nyt vielä tajuaisi sen, että...


      • kerettiläinen-
        E.LO kirjoitti:

        Wikipedian mukaan sana kerettiläinen tarkoittaa harhaoppista. Otit itsellesi juuri sen nimen, mikä sopii sinulle.

        No tottakai, sillä minä pyrin olemaan rehellinen.

        Aivan kauhistuttaakin ajatus, että olisin "oikeaoppinen"!
        Ja vielä kauheampaa olisi, jos olisin "ainoa oikeaoppinen"!!!


    • E.LO

      Aloittajalle. Voi sinua, olet pilkannut Pyhää Henkeä.

    • teologian_tohtori

      Jumala, Jeesus, Perkule ja enkelit ovat jotenkin käsitettäviä toimijoita (ehkä ovat satuolentoja, kukapa tietää?).
      Mutta mikä hemmetti se pyhä henki oikein on, ja mitä semmoinen tekee?

      • YksiPHtoinenph

        Pyhä henki on Jumalan Voima jota Jumala käytti mm. luodessaan materian ja persoonat. 4 vuorokautta pituista ajanjaksoa Sanan (Jeesus) sikiämisestä Jumalan voimasta pyhästä hengestä olemassaoloon sikisi Pyhä Henki (persoona) joka sai myöhemmin toisen 8272 vrk:tta) ja kolmannen (272 vrk:tta) luomispäivän aikana toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani/väkevyyteni). Tuo Jumalan voima pyhä henki sekoitetaan usein Pyhään Henkeen eli Gabrieliin.


      • Virheenkorjaus
        YksiPHtoinenph kirjoitti:

        Pyhä henki on Jumalan Voima jota Jumala käytti mm. luodessaan materian ja persoonat. 4 vuorokautta pituista ajanjaksoa Sanan (Jeesus) sikiämisestä Jumalan voimasta pyhästä hengestä olemassaoloon sikisi Pyhä Henki (persoona) joka sai myöhemmin toisen 8272 vrk:tta) ja kolmannen (272 vrk:tta) luomispäivän aikana toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani/väkevyyteni). Tuo Jumalan voima pyhä henki sekoitetaan usein Pyhään Henkeen eli Gabrieliin.

        Toinen luomispäivä oli 272 vrk:tta pituinen ajanjakso.


      • tässätietoa
        YksiPHtoinenph kirjoitti:

        Pyhä henki on Jumalan Voima jota Jumala käytti mm. luodessaan materian ja persoonat. 4 vuorokautta pituista ajanjaksoa Sanan (Jeesus) sikiämisestä Jumalan voimasta pyhästä hengestä olemassaoloon sikisi Pyhä Henki (persoona) joka sai myöhemmin toisen 8272 vrk:tta) ja kolmannen (272 vrk:tta) luomispäivän aikana toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani/väkevyyteni). Tuo Jumalan voima pyhä henki sekoitetaan usein Pyhään Henkeen eli Gabrieliin.

        Gabriel on enkeli, kuten Raamattu ilmoittaa. Nimestä ei voi missään tapauksessa tehdä moista johtopäätöstä, että Gabriel olisi ollut itse Pyhä Henki, vaikka nimi tarkoittaa Jumala voima. Profeetta Elian nimi tarkoittaa myös Jumalan voima. Israel tarkoittaa Jumala hallitsee tai Jumalan ruhtinas.

        Monella Jumalan miehellä on ollut erisnimi, joka sisältää sanan El, Jah tai Je, jotka ovat Jumalan nimiä tai niiden lyhennelmiä.


      • Raamattua
        tässätietoa kirjoitti:

        Gabriel on enkeli, kuten Raamattu ilmoittaa. Nimestä ei voi missään tapauksessa tehdä moista johtopäätöstä, että Gabriel olisi ollut itse Pyhä Henki, vaikka nimi tarkoittaa Jumala voima. Profeetta Elian nimi tarkoittaa myös Jumalan voima. Israel tarkoittaa Jumala hallitsee tai Jumalan ruhtinas.

        Monella Jumalan miehellä on ollut erisnimi, joka sisältää sanan El, Jah tai Je, jotka ovat Jumalan nimiä tai niiden lyhennelmiä.

        Jos et muista niin Gabriel oli se Herra joka johdatti Israelilaiset pois Egyptistä 1482 eaa. ja 40 vuotta Siinain erämaassa. Jeesusta ei ole koskaan sanottu Jumalan enkeliksi Raamatussa joten tuo Herra jota sanotaan Raamatussa Jumalan enkeliksi on Gabriel. Pyhä Henki eli myös Eliaana.

        2 Moos. 13:21. Ja Herra kulki heidän edellänsä, päivällä pilvenpatsaassa johdattaaksensa heitä tietä myöten ja yöllä tulenpatsaassa...

        2 Moos. 14:19. Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa.


      • tässätietoa
        Raamattua kirjoitti:

        Jos et muista niin Gabriel oli se Herra joka johdatti Israelilaiset pois Egyptistä 1482 eaa. ja 40 vuotta Siinain erämaassa. Jeesusta ei ole koskaan sanottu Jumalan enkeliksi Raamatussa joten tuo Herra jota sanotaan Raamatussa Jumalan enkeliksi on Gabriel. Pyhä Henki eli myös Eliaana.

        2 Moos. 13:21. Ja Herra kulki heidän edellänsä, päivällä pilvenpatsaassa johdattaaksensa heitä tietä myöten ja yöllä tulenpatsaassa...

        2 Moos. 14:19. Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa.

        Sinä edustat jotain harhaoppia. Tässä oikaisen uskomattoman väitteesi. Raamattu täynnä toteamuksia, että JUMALA oli se, joka pelasti Israelin kansan Egyptistä ja vei sen luvattuun maahansa. Jumala voi käyttää enkeliä tuottamaan jonkun pilven, mutta enkelit tekevät kaiken Jumalan käskystä. Jumalalle kuuluu kunnia kaikesta.


    • E.LO

      Kadotukseen vieviä syntejä on muitakin kuin Pyhän Hengen pilkka. Ilmestyskirjan tahallinen väärentäminen johtaa kadotustuomioon. Tämä esimerkki korostaa sitä, että Pyhän Hengen pilkkaa ei voida määritellä niin suppeasti, että se olisi vain uskosta kieltäytymistä, vaan kyse on nimenomaan tahallisesta teosta, jossa toimitaan Pyhää Henkeä vastaan mm. herjaamalla Pyhää Henkeä tai Pyhän Hengen aikaansaamaa voimatekoa.

      Ilm 22:
      18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

    • pyhähenkihaisee

      Olen pilkannut pyhää henkeä yli 60 vuotta joka päivä kaikilla mahdollisilla tavoilla.
      Se on antanut minulle tasapainoisen ja hyvän elämän.
      Minun ei ole tarvinnut pokkuroida henkimaailman kanssa.
      Voin nauttia täysillä kaikista syntinä pidetyistä asioista.

      • eweweweweweww

        Kun elämäsi päättyy, joudut ikuisiksi ajoiksi tuleen. Muistat silloin tämän keskustelun, mutta et voi enää katua. Tulinen järvi on ikuinen rangaistus tuomituille, missä ei saa koskaan lepoa tuskistaan.

        Ilm 14:
        10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä. 11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa --

        Jes 66:
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden
        ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
        Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole,
        liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.


    • No ei kyllä ole ihme, että tässä maassa ei edistytä.

      Ilmeisesti olemme palaamassa pimeälle keskiajalle ja ryhdymme pian taas noitia polttamaan.

    • iloinen_naurajaa

      Jaaha, täältä poistetaan koko ajan selitykseni pyhän hengen pilkasta. Sensuuripellejä siis.

    • Pyhän Hengen pilkka on sitä, että on itse niin ylpeä ja uskoo olevansa viisaampi kuin Jumala tai Jumalan veroinen. Sellainen, joka ei tarvitse Jumalaa eikä usko Jumalaa vaan itseensä. Sellainen, joka järkeistää kaiken ja alentaa Jumalan omalle tasolleen. Sellainen, joka ei pyydä, että Jumala Pyhän Hengen avulla kirkastaisi Raamattua....

      Toisin sanoen Pyhää Henkeä pilkkaavat ylpeät. He eivät saa sitä anteeksi eivätkä tule koskaan tuntemaan henkilökohtaisesti Jumalaa, Jeesus - Jeshuaa.

      • kokooo_

        Kirjoituksesi on omasta hatusta vedetty doktriini. Siinä mainitaan asioita, jotka ovat syntiä, mutta eivät ole Pyhä Hengen pilkan synnin määritelmän sisällä. Pyhä Hengen pilkkaa ei ole epäusko, vaikka sekin on synti, joka vie kadotukseen, jos ei tee parannusta.

        Pyhä Hengen pilkkaaminen on Pyhä Hengen herjaamista ja sitä vastaan puhumista. Uskova ihminen voi tunnustaa uskonsa Jeesukseen ja menettää silti pelastuksensa, jos herjaa Pyhää Henkeä.

        Markus 6
        28 Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. 29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin." 30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

        Matteus 12
        31 "Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta. 32 Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.


      • Kuvailit juuri sen "toisen Jeesuksen" ja "väärän kristuksen", joka on asettunut Jumalan temppeliin ja korottanut itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, ja julistaa olevansa Jumala. (2Tess 2:4; 2Kor 11:4; Ilm 13:11-18; 5Moos 6:4-9; Mark 12:28-34) Hän vaatii yksin isälle Jumalalle kuuluvaa kunniaa kaiken luomisesta eikä tunnusta kuolleensa ristillä, niin että Jumalan olisi tarvinnut herättää hänet ylös kuolleista ja pelastaa kuolemalta. (Ilm 4:8-11; Apt 4:24-31; 17:22-31; Jes 44:24; 2Moos 20:8-11; Hebr 5:4-11; 13:20-21) Tämä väärä jumala, joka on vain ihminen, paljastuu jo Vanhan testamentin profetioissa, sekä saatana, joka hänet on lähettänyt. (Jes 14:1-27; Hes 28:1-19)

        Kolme saastaista riivaajahenkeä asuu ja vaikuttaa kolmiyhteiseen jumalaan uskovien ruumiissa, sydämessä ja elämässä, niin että ovat uskoneet valheen tullakseen tuhotuksi Kristuksen tulemuksessa tai pedon toimesta jo ennen sitä... (2Tess 2; ilm 16:13ss.) "Toinen Jeesus" ja "väärä kristus" on yksi heistä ja häntä trinitaarit jumalanaan palvovat, niin että eivät rukoile enää yksin isää, eivät anna kunniaa isälle luomisesta ja poikansa pelastamisesta kuolemasta, ja ovat syrjäyttäneet isän käytännössä kokonaan valtaistuimeltaan omassa pimentyneessä mielessään (isä on jäänyt toisen Jeesuksen varjoon toisarvoiseksi persoonaksi, jolla ei ole mitään virkaa eikä tehtävää).


      • Adventisti
        unitaari kirjoitti:

        Kuvailit juuri sen "toisen Jeesuksen" ja "väärän kristuksen", joka on asettunut Jumalan temppeliin ja korottanut itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, ja julistaa olevansa Jumala. (2Tess 2:4; 2Kor 11:4; Ilm 13:11-18; 5Moos 6:4-9; Mark 12:28-34) Hän vaatii yksin isälle Jumalalle kuuluvaa kunniaa kaiken luomisesta eikä tunnusta kuolleensa ristillä, niin että Jumalan olisi tarvinnut herättää hänet ylös kuolleista ja pelastaa kuolemalta. (Ilm 4:8-11; Apt 4:24-31; 17:22-31; Jes 44:24; 2Moos 20:8-11; Hebr 5:4-11; 13:20-21) Tämä väärä jumala, joka on vain ihminen, paljastuu jo Vanhan testamentin profetioissa, sekä saatana, joka hänet on lähettänyt. (Jes 14:1-27; Hes 28:1-19)

        Kolme saastaista riivaajahenkeä asuu ja vaikuttaa kolmiyhteiseen jumalaan uskovien ruumiissa, sydämessä ja elämässä, niin että ovat uskoneet valheen tullakseen tuhotuksi Kristuksen tulemuksessa tai pedon toimesta jo ennen sitä... (2Tess 2; ilm 16:13ss.) "Toinen Jeesus" ja "väärä kristus" on yksi heistä ja häntä trinitaarit jumalanaan palvovat, niin että eivät rukoile enää yksin isää, eivät anna kunniaa isälle luomisesta ja poikansa pelastamisesta kuolemasta, ja ovat syrjäyttäneet isän käytännössä kokonaan valtaistuimeltaan omassa pimentyneessä mielessään (isä on jäänyt toisen Jeesuksen varjoon toisarvoiseksi persoonaksi, jolla ei ole mitään virkaa eikä tehtävää).

        Kommenttisi ei ole millään muotoa uskottava. Pimeys ja valo eivät sovi samaan sydämeen. Kristus on tuo valo. Silloin riivaajahenget eivät pääse sisälle kun sydämessä on Kristus. Vaikka uskon itsekin siihen, ettei Jeesus ole Jumala ja että Pyhä henki ei ole persoona, en voi sinun omia kehitelmiäsi uskoa.


      • unitaari-eikirj
        Adventisti kirjoitti:

        Kommenttisi ei ole millään muotoa uskottava. Pimeys ja valo eivät sovi samaan sydämeen. Kristus on tuo valo. Silloin riivaajahenget eivät pääse sisälle kun sydämessä on Kristus. Vaikka uskon itsekin siihen, ettei Jeesus ole Jumala ja että Pyhä henki ei ole persoona, en voi sinun omia kehitelmiäsi uskoa.

        Kaikissa trinitaareissa ei asu riivaajahenkiä, mutta kaikkiin ne vaikuttavat opeillaan: sitä tarkoitin. Osassa siis asuu, mutta kaikissa ei.


      • tässätodisteeet
        unitaari-eikirj kirjoitti:

        Kaikissa trinitaareissa ei asu riivaajahenkiä, mutta kaikkiin ne vaikuttavat opeillaan: sitä tarkoitin. Osassa siis asuu, mutta kaikissa ei.

        Aloituksessa on Pyhän Hengen pilkkaa. Unitaari on tehnyt vastaavan Pyhän Hengen pilkan aiemminkin ja saanut siitä siitä tiedon, ettei hän voi enää pelastua. Tässä linkki kommenttiin, joka on vienyt unitaarin peruuttamattomasti kadotuksen tielle.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867


      • unitaari kirjoitti:

        Kuvailit juuri sen "toisen Jeesuksen" ja "väärän kristuksen", joka on asettunut Jumalan temppeliin ja korottanut itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, ja julistaa olevansa Jumala. (2Tess 2:4; 2Kor 11:4; Ilm 13:11-18; 5Moos 6:4-9; Mark 12:28-34) Hän vaatii yksin isälle Jumalalle kuuluvaa kunniaa kaiken luomisesta eikä tunnusta kuolleensa ristillä, niin että Jumalan olisi tarvinnut herättää hänet ylös kuolleista ja pelastaa kuolemalta. (Ilm 4:8-11; Apt 4:24-31; 17:22-31; Jes 44:24; 2Moos 20:8-11; Hebr 5:4-11; 13:20-21) Tämä väärä jumala, joka on vain ihminen, paljastuu jo Vanhan testamentin profetioissa, sekä saatana, joka hänet on lähettänyt. (Jes 14:1-27; Hes 28:1-19)

        Kolme saastaista riivaajahenkeä asuu ja vaikuttaa kolmiyhteiseen jumalaan uskovien ruumiissa, sydämessä ja elämässä, niin että ovat uskoneet valheen tullakseen tuhotuksi Kristuksen tulemuksessa tai pedon toimesta jo ennen sitä... (2Tess 2; ilm 16:13ss.) "Toinen Jeesus" ja "väärä kristus" on yksi heistä ja häntä trinitaarit jumalanaan palvovat, niin että eivät rukoile enää yksin isää, eivät anna kunniaa isälle luomisesta ja poikansa pelastamisesta kuolemasta, ja ovat syrjäyttäneet isän käytännössä kokonaan valtaistuimeltaan omassa pimentyneessä mielessään (isä on jäänyt toisen Jeesuksen varjoon toisarvoiseksi persoonaksi, jolla ei ole mitään virkaa eikä tehtävää).

        <<eivät rukoile enää yksin isää, eivät anna kunniaa isälle luomisesta>>

        Johan sinä olet sitkeä eksyttäjä. Kaikki, mitä luotu on, on luotu Pojassa. Isä ja Poika ovat yhtä.


    • Jobinpostia

      Ovatko he yhtä? Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.

      • "Ovatko he yhtä? "

        Ovatko ketkä kaikki yhtä ?

        2 Moos 18:11 "Nyt minä tiedän, että Herra on suurempi kaikkia jumalia; sillä sentähden, että egyptiläiset ylpeilivät, on heidän näin käynyt."
        2 Moos 15:11 "Herra, kuka on sinun vertaisesi jumalien joukossa! Kuka on sinun vertaisesi, sinä pyhyydessä jalo; sinä ylistettävissä teoissa peljättävä, sinä ihmeitten tekijä!"


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      226
      1983
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1362
    3. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      91
      1293
    4. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1209
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      29
      940
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      801
    7. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      55
      800
    8. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      776
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      736
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      724
    Aihe