Vapaa kuvaus

Aloituksia

89

Kommenttia

4991

1. Itselleni+tuo+sähköavusteinen+maastopyöräni+on+aika+puhtaasti+harrastysväline,+millä+olen+löytänyt+pyöräilyn+ilon+ja+riemun+vuosien+tauon+jälkeen.Lähden+sillä+3-4krt/viikko+ajamaan+20-30km.+pitkiä+metsä/maastolenkkejä,+viimeisen+2kk.+aikana+on+mittariin+kertynyt+jo+noin+900km.+ja+tuo+hauskanpito+on+asia,+minkä+kustannukset+ei+oikeastaan+edes+kiinnosta.+Pelkästään+viime+talven/kevättalven+aikana+olen+ostanut+harrastukseeni+vähintään+1500€:n+edestä+varusteita+(toinen+akku+pikalaturi,+uudet+kypärät+ja+suojat,+uudet+ajohousut,+kengät,+useita+ajopaitoja+ja+pari+takkia,+kolmet+eri+maastopyöräreput+sekä+huoltotarvikkeita),+mutta+kun+olen+löytänyt+itseäni+oikeasti+kiinnostavan+harrastuksen+niin+kustannukset+ovat+omasta+mielestäni+aika+sivuseikat,+harrastukset+kun+aina+yleensä+maksavat.
  2. Mielenkiintoinen+näkökanta,+mutta+en+kyllä+ole+samaa+mieltä.Ensinnäkin,+suurin+osa+varmastikkin+myös+teidän+"talkoilla+tehdyistä+reiteistä"+on+jonkun+muun+omistamilla+mailla,+kuin+teidän+pyöräharrastaja+ryhmän+ihmisten.Pyöräily+luonnossahan+kuuluu+jokamiehen+oikeuksiin+(kun+tapahtuu+luontoa+vaurioittamatta),+mutta+varsinaisen+uuden+pyöräilyreitin+tekeminen+(ja+ylläpito)+sitten+vaatiikin+vähintään+maanomistajan+luvan.Näin+muodostuneita+pyöräreittejä+sitten+taasen+saavat+käyttää+kaikki+luonnossa+liikkujat,+riippumatta+siitä+ovatko+itse+olleet+niitä+rakentamassa/ylläpitämässä+vaiko+eivät,+sille+ei+käytännössä+voi+asettaa+rajoitteita.Nämä+reitit+mitä+on+tehty/muodotunut+siirtyvät+sitten+jossain+tahdissa+eri+karttapalveluiden+pyöräilykarttoihin,+viimeistään+siinä+vaiheessa+peli+on+menetetty+kyseisten+reittien+"omimisessa",+siellä+ajavat+niin+turistit+kuin+paikallisetkin.Itse+näen+että+matkailutulot+tulevat+tuossa+maastopyörämatkailussa+lähinnä+majoitus-,+ravintola-+sekä+välinevuokrauksen+muodossa.+Mitään+isoja+ohjattuja+maastopyöräsafareita+en+usko+isossa+mittakaavassa+järjestettävän+(ja+ne+ovatkin+sitten+jokamiehen+oikeuden+valossa+hieman+eri+keskustelun+asia).Eli+jos+matkailu-yrittäjä+vuokraa+maastopyöräretkeilijälle+majoituksen,+myy+illalla+ruuan+ja+pari+olutta+sekä+aamusta+antaa+ulkopuolsen+tahon+tekemän+karttapohjan,+missä+on+merkittynä+alueen+maastopyöräreitit,+niin+oletko+yhä+sitä+mieltä+että+tuossa+on+matkailuyrittäjän+puolelta+jotain+väärää?Asiasta+(lisääntyneestä+maastopyörämatkailusta)+kannattaa+ennemmin+ottaa+paikallistenkin+maastopyöräilijöiden+hyötyä+irti,+kuin+sitä+alkaa+vastustamaan.Maastopyöräturistit+luovat+alueelle+sellaisia+palveluita+mitä+ei+paikkakunnalla+muuten+olisi+ilman+näitä+turisteja+(Paarantunutta+maastopyörien+vuokra/osto+saatavuutta,+parempia+huolto/vara-osapalveluita,+lisääntyvää+reittiverkostoa,+pyörän+pesupaikkoja+suosituimille+reiteille+sekä+erilaisia+oheispalveluita).Paikallisten+maastopyöräilijöiden+kannattaisi+ennemmin+olla+asian+suhteen+aktiivisia,+tarjoaisivat+asiantuntemustaan+kunnille,+matkailuorganisaatioille+sekä+yksittäisille+matkailu-yrittäjille,+reittien+ja+palveluiden+kehittämiseen.+Ei+olisi+mitenkään+mahdoton+ajatus,+että+vaikkapa+joko+pyöräkerho+ottaisi+paikkakunnan+maastopyöräreittien+(riippumatta+siitä+kuka+ne+on+"rakentanut")+huoltamisen+ja+kehittämisen+kontolleen,+ja+saisi+siitä+hyvästä+kunnalta/matkailutoimijoilta+korvausta.Eli+tuo+lisääntyvä+maastopyöräilijöiden+määrä+pitää+ottaa+ennemmin+mahdollisuutena,+ei+uhkana.
  3. Varmaan+olisit+voinut+myös+kertoa+mistä+olit+tekstin+kopioinut+ja+hieman+muokannut.+Kun+ei+ihan+tapahtumapaikka+täsmännyt...https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/2011042613572943
  4. Itse+olen+aloittajan+kanssa+hyvin+eri+mieltä.Hankin+toissa+talven+poistomyynnistä+(mielestäni+suht+edulliseen+hintaan)+Tuollaisen+Ghost:n+etujousitetun+maastopyörän+joka+on+varustettu+Bosch:n+250w+Performance+(gen3)+moottorilla.+Olen+innostunut+sillä+ajamisesta+hyvinkin+paljon,+etenkin+maastossa+ajaminen+on+nyt+vienyt+minut+aivan+"mukanaan".Kun+tuolla+edellisella+"luomu"+maastopyörälläni+(myöskin+Ghost:n+valmistama)+tuli+ajettua+varmaan+sellainen+keskimäärin+200km./vuosi,+niin+viimekesänä+tuli+tuolla+"sähkärillä"+ajettua+sellainen+600-700km.+ja+nyt+tälle+vuodelle+(aloitin+ajot+tuossa+noin+2kk.+sitten)+on+mittariin+tullut+jo++800km.+joista+noin+50%:a+kertynyt+maastossa+ajamisesta.+Tuossa+alle+1km:n+päässä+kotiovelta+alkaa+tuollainen+7-8km2+laajuinen+ulkoilu-alue+Salapausselän-harjulla+jossa+todella+tiheä+verkosto+latupohjaa/kuntorataa+ja+niiden+väliin+muodostuneita+maastopyöräreittejä,+tämä+kaikki+kauniissa+mäkisessä+harjumaisemissa,+samoissa+maisemissa/alueilla+on+järjestetty+mm.+7kpl.+hiihdon+maailmanmestaruuskilpailuita,+eli+paikkakunta+on+Lahti,+reitistö+on+helpohkoa+taikka+osin+löytyy+myös+keskivaikeaa+reittiä,+mutta+mielestäni+ihan+tälläistä+harrastelijalle+sopivaa+MTB+maastoa.Aikaisemmin+tuli+tuolla+reitistöllä+ajettua+"luomuna"+aina+aika+ajoin,+mutta+itselläni+meni+aina+ajamisen+ilo+hyvin+nopeasti+kun+mäkinen+harjumaasto+alkoi+hapottamaan+jaloissa+ja+sen+mukana+ajamisesta+ei+enään+tullut+mitään.Nyt+kun+on+tuo+moottori+avustamassa,+niin+pystyy+keskittymään+muuhunkin+kuin+vain+että+jaksaa+polkea,+nyt+pystyn+nauttimaan+ajamisesta+kokonaisuutena+(josta+maastossa,+kapeilla+metsäpoluilla+ajaessa+polkeminen+on+vain+yksi+osa+kokonaisuudesta).Noiden+maastolenkkieni+pituus+on+yleensä+siinä+20-40km.+välissä,+joskun+hieman+pidemmällekkin+(ja+riippuen+onko+vara-akku+mukana,+koska+maasto-ajossa,+ajo-olosuhteista+ja+avustustasosta+riippuen+yhden+akun+kesto+on+minulla+luokkaa+25-40km.).Ja+jos+joku+väittää+että+tuo+250w.+sähkömoottori+tekee+ajamisesti+liian+helppoa,+niin+ei+muuta+kuin+kokeilemaan+maastoon,+ennen+kokeilemista+ei+kannata+kauheasti+mielipiteitä+sanoa.+Itselläni+ainakin+nuo+lenkit+olleet+juuri+sopiva+sekoitus+kuntoilua+ja+hauskanpitoa.+Ja+siellä+on+moottorissa+aina+se+säätö+mahdollisuus+josta+valitaan+avustustaso+oman+mieltymyksen+ja+tarpeen+mukaan.Sitten+on+vielä+oma+lukunsa+vanhukset+taikka+muuten+fyysisesti+rajoittuneet+henkilöt,+heille+tuo+sähköavusteinen+pyörä+saattaa+olla+hyvä+apuväli+omatoimiseen+liikkumiseen,+siinä+vaiheessa+kun+"luomuna"+ei+enään+jakseta/pystytä+polkemaan.