https://yle.fi/uutiset/3-11347125
"Sähköavusteiset pyörät syrjäyttivät takavuosina suositun moottorikelkkailun – maastopyöräilystä povataan Suomelle kilpailuvalttia.
Maastopyöräilyreittejä rakennetaan nyt ympäri Suomea.
Matkailijat niin kotimaassa kuin ulkomailla hakevat kohteita, joissa on tilaa ja mahdollisuus olla läheisten tai oman perheen kesken.
Kävijät vaativat myös sähköiset kartat, konkreettiset liikkumisohjeet, näköalatornit ja tulipaikat sekä vaihtoehtoiset reitit.
kaikki tämä vaatii rakentamista ja investointeja. Esimerkiksi Tahkolla reitistöjä parannetaan hankerahoituksen avulla. Investoinnissa mukana ovat myös Kuopion kaupunki, alueen yrittäjät ja kyläyhtistys.
Alalla toimijat kuitenkin arvioivat satsausten kannattavan.
– Uskon, että tämä tulee nyt lyömään Suomen kesämatkailuun kerralla läpi."
Omalla paikkakunnallani on kymmeniä kilometrejä maastopyöräreittejä ja suurin osa niistä on maastopyöräilyä harrastavien talkoilla tekemiä ja ylläpitämiä.
Mahtavatkohan matkailu yrittäjät nyt tehdä sellaisen tempun, että alkavat tekemään bisnestä talkootöillä tehdyillä ja ajamalla kunnossa pidettävillä maastopyöräilyä harrastavien valmiiksi tekemillä reiteillä.
Maastopyörä reitit on tarkoitettu ihan maastopyöräilijöiden maastoajoon, eikä perustu bisnekseen millään tavalla.
Ei sinne niin vain voi matkailuyrittäjät tulla ja alkaa rahastamaan, kun eivät ole osallistuneet edes reittien tekemiseen.
Eivät matkailuyrittäjätkään hyväksy, että joku menee laskettelemaan matkailuyrittäjän ylläpitämään laskettelumäkeen, eikä maksa siitä mitään.
Maastöpyöräily uusi matkailu
5
<50
Vastaukset
Mielenkiintoinen näkökanta, mutta en kyllä ole samaa mieltä.
Ensinnäkin, suurin osa varmastikkin myös teidän "talkoilla tehdyistä reiteistä" on jonkun muun omistamilla mailla, kuin teidän pyöräharrastaja ryhmän ihmisten.
Pyöräily luonnossahan kuuluu jokamiehen oikeuksiin (kun tapahtuu luontoa vaurioittamatta), mutta varsinaisen uuden pyöräilyreitin tekeminen (ja ylläpito) sitten vaatiikin vähintään maanomistajan luvan.
Näin muodostuneita pyöräreittejä sitten taasen saavat käyttää kaikki luonnossa liikkujat, riippumatta siitä ovatko itse olleet niitä rakentamassa/ylläpitämässä vaiko eivät, sille ei käytännössä voi asettaa rajoitteita.
Nämä reitit mitä on tehty/muodotunut siirtyvät sitten jossain tahdissa eri karttapalveluiden pyöräilykarttoihin, viimeistään siinä vaiheessa peli on menetetty kyseisten reittien "omimisessa", siellä ajavat niin turistit kuin paikallisetkin.
Itse näen että matkailutulot tulevat tuossa maastopyörämatkailussa lähinnä majoitus-, ravintola- sekä välinevuokrauksen muodossa. Mitään isoja ohjattuja maastopyöräsafareita en usko isossa mittakaavassa järjestettävän (ja ne ovatkin sitten jokamiehen oikeuden valossa hieman eri keskustelun asia).
Eli jos matkailu-yrittäjä vuokraa maastopyöräretkeilijälle majoituksen, myy illalla ruuan ja pari olutta sekä aamusta antaa ulkopuolsen tahon tekemän karttapohjan, missä on merkittynä alueen maastopyöräreitit, niin oletko yhä sitä mieltä että tuossa on matkailuyrittäjän puolelta jotain väärää?
Asiasta (lisääntyneestä maastopyörämatkailusta) kannattaa ennemmin ottaa paikallistenkin maastopyöräilijöiden hyötyä irti, kuin sitä alkaa vastustamaan.
Maastopyöräturistit luovat alueelle sellaisia palveluita mitä ei paikkakunnalla muuten olisi ilman näitä turisteja (Paarantunutta maastopyörien vuokra/osto saatavuutta, parempia huolto/vara-osapalveluita, lisääntyvää reittiverkostoa, pyörän pesupaikkoja suosituimille reiteille sekä erilaisia oheispalveluita).
Paikallisten maastopyöräilijöiden kannattaisi ennemmin olla asian suhteen aktiivisia, tarjoaisivat asiantuntemustaan kunnille, matkailuorganisaatioille sekä yksittäisille matkailu-yrittäjille, reittien ja palveluiden kehittämiseen. Ei olisi mitenkään mahdoton ajatus, että vaikkapa joko pyöräkerho ottaisi paikkakunnan maastopyöräreittien (riippumatta siitä kuka ne on "rakentanut") huoltamisen ja kehittämisen kontolleen, ja saisi siitä hyvästä kunnalta/matkailutoimijoilta korvausta.
Eli tuo lisääntyvä maastopyöräilijöiden määrä pitää ottaa ennemmin mahdollisuutena, ei uhkana.- Anonyymi
Kyllähän kaikki maastopyöräily reittejä ajavat tekevät kunnossapitotyötä reittien suhteen.
Kunnossapitoa on reiteillä pyöräily, jolloin reitit pysyvät auki, eivätkä kasva umpeen.
Hyvin auki pidetyt reitit ovat selkeitä ja niiltä ei eksy.
Hyvä idea olisi merkitä maastopyöräreittejä, kuten hiihtolatuja, että mihin reitti johtaa ja kilometri määrä päätepisteeseen.
On minullakin pyörässä navigaattori ja siinä muutama reitti tallessa, mutta jos loppuu virta navigaattorista jollakin reitillä, jolla ei ole koskaan ajanut, niin mistäs tiedät mihin rietti jatkuu, kun tulee risteäviä polkuja, jos lähtee summassa ajamaan, niin ei tiedä enää missä on.
- Anonyymi
Sähköpyöräily on laiskistuneen ihmisen harrastus kertoo Arto Jauhiainen :)
Totta...- Anonyymi
niin tai näin, moottorikelkkailu ja sähköpyöräily, molemmat, ovat liikuntaa ja vaativat lihasvoimaa.
Sanotaan ennemmin että nuo sähköAVUSTEISET pyörät mahdollistavat maastopyöräilyn harrastamisen selkeästi laajemmalle ihmisjoukolle kuin mitä "luomupyörät".
Ja enemmän harrastaneille maastopyöräilijöille kyseiset pyörät sitten mahdollistavat haastavammat (mäkisemmät) maastot kuin mitä muuten ajaisi. Samoin ajetut keskinopeudet ja matkat ovat kasvaneet monella maastopyöräilyn harrastajalla kun ovat siirtyneet sähköavusteiseen pyörään.
Mutta teknisemmillä reiteillä sähköavustus ei tee ajajasta yhtään parempaa kuskia, päinvastoin, noiden sähköosien tuoma lisäpaino (7-10kg) vaikuttaa tietysti pyörän ajaettavuuteen/hallittavuuteen.
Itselläni on viimeiseltä kahdelta kuukaudelta noin 900km. takana omalla sähköavusteisella maastopyörälläni, ja näistä kilometreistä joku 60% tullut nimenomaan maastossa liikkuen, itse en vaihtaisi takaisin "luomuun" mistään hinnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!1065805Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1844861- 1213580
- 722747
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul592566On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva221988- 341644
Toisesta ketjusta syntyi ajatuksia
Annan lähes koko elämäni hänen vuokseen. Alan miettiä olenko menettänyt järkeni enkä vain huomaa sitä? Hyväkin asia mikä141303- 101284
- 101252