Vapaa kuvaus

Aloituksia

16

Kommenttia

830

1. Kuulehan+sinä+tyllerö,+minä+kirjoitan+juuri+sille+palstalle,+jolle+haluan.++Voin+kirjoittaa+vaikka+15-vuotiaitten+palstalle,+jos+minulla+on+jotakin+oikeaa+asiaa,+eikä+vain+leukojen+louskutusta.Joten,+annahan+olla!
  2. Olen+käynyt+sienimetsässä+lapsesta+saakka,+isäni+oli+herkkusuu,+ja+äitini+hyvä+kokki.++Sienet,+joita+kotonani+käytettiin,+olivat+suolattuja+rouskuja.++Niistä+tehtiin+salaattia+ja+sienikastiketta.Aikuisena+olen+ollut+vannoutunut+sienestäjä.++Kesätorppamme+vieressä+oli+mahtavat+sienimaastot.++Niitä+löytyi+niin+paljon,+että+niitä+keitettiin+saunanpadassa+ja+huuhdottiin+kaivolla+iltamyöhäsellä,+pihavalon+loisteessa.++Ne+sienet+suolattiin.++Älä+koskaan+suolaa+sieniä+lämpimänä,+silloin+ne+aivan+varmasti+homehtuvat+säilytyksen+aikana.++Niiden+pitää+antaa+jäähtyä+aivan+kylmiksi,+ja+vasta+sitten+suolata.Otin+asiakseni+oppia+tunnistamaan+joka+kesä+kaksi+uutta+sientä.++Älä+koskaan+laita+koriisi+sientä,+jota+et+varmasti+tunne.++Opin+tuntemaan+herkkutatit,+suppilovahverot,+mustat+torvisienet,+orakkaat,+haperot,+kantarellit.++Suppilovahverot+ja+torvisienet+kuivatin+pannuhuoneessa+pannun+päällä,+siellä+juuri+sopiva+lämpötila+niiden+kuivaamiseen.++Tatit,+orakkaat+ja+kantarellit+pakastin,+ensin+kuumensin+omassa+nesteessään.++Sieniä+oli+niin+paljon,+että+runsaan+marjasatomme+vuoksi+en+voinut+niitä+kaikkia+pakastaa,+vaikka+oli+kolme+pakastinta.Nuorena+jaksaa,+nyt+ihmettelen,+miten+vaativan+työni+ohessa+jaksoin+tuon+kaiken.++Ehkä+se+oli+juuri+se+vastapaino,+jonka+tarvitsin+sen+hetkisessä+tilanteessa.Sienisalaatti+syksyisten+uuden+sadon+perunoiden+kanssa+on+vaan+niin+taivaallisen+hyvää.++Samoin+pannulla+sipulin+kanssa++paistetut+herkkutatit+paahtoleivän+päällä.