Vapaa kuvaus

Aloituksia

67

Kommenttia

1819

1. Ajan+itse+paljonkin+nuoremmilla+autoilla.Eikö+nyt+322.000+voi+pitää+aika+hyvänä+saavutuksena?En+koskaan+ole+ymmärtänyt+näitä+kehumisia,+joissa+kerrotaan,+että+nyt+on+500+tai+800+tuhatta+taulussa!Sellainen+auto+ei+käytössä+ole+luotettava,+koska+se+voi+levitä+mistä+tahansa+ja+milloin+vain.+Se+myöskään+sovi+esim.+opettajalle,+jota+aina+odottaa+20-25+pulpeteissaan.Vaikka+et+kenties+itse+olisi+laiminlyönyt+auton+huoltamista,+on+autolla+tuossa+iässä+ollut+jo+kymmenkunta+omistajaa,+joiden+toiminnasta+et+tiedä+mitään.Auton+valmistaja+tuskin+on+ajatellut+kuin+sen,+että+laatkolle+jo+250.000+olisi+riittävä.Täällä+on+myös+puhuttu+niistä+muutamista,+joilla+ei+ole+peukalo+keskellä+kättä.Auto+vain+nosturille+siitä,+sopivia+laatikoita+tuon+ikäiseen+saa+arvatenkin+ilmaiseksi,+ellei+sitten+kilohinnalla.
  2. Tämä+kuulostaa+omituiselta+vaateelta!+Siis+että+itse+koeajo+olisi+hinnoteltu?!Tätäkin+asiaa+on+vatvottu+näillä+sivuilla+jo+vuosia.Kaikki+käytetty+irtain+on+kaupan+ns.+välimyyntivarauksella.On+aivan+selvää,+että+jos+haluaa+varmistua+siitä,+että+myynnissä+olevaa+autoa+ei+myydä+kenellekään+muulle,+siitä+tehdään+ehdollinen+esisopimus+eli+maksamalla+sopiva+summa+myyjälle+ennakkoon.+Vain+silloin+myyjä+on+varannut+auton+määräajaksi+vain+sinulle.Ellet+määräajassa+saavu+paikalle,+olet+menettänyt+maksamasi+takuurahan.Kun+ostaja+on+kaupankohteen+tutkinut+ja+nähnyt+ja+lisäksi+on+sen+kojeajanut,+eikä+kauppasopimusta+synny+millään+hinnalla,+myyjä+on+pääsääntöisesti+velvollinenpalauttamaan+ostajaehdokkaan+maksaman+varausmaksun.Mitä+ihmeellistä+tässä+on?Toki+Suomessa+on+sopimusvapaus+ja+jos+sopimuksessa+lukee,+että+esim.+koeajo+maksaa+vaikkapa+€+200,-+niin+sopimus+on+laillinen,+mutta+harva+myyjä+käyttää+tällaista+myyntiehtoa,+koska+automyynti+saattaa+merkittävästi+vähetä.Myytävät+autot+ovat+kaikki+ns.+seisontavakuutuksessa.+Se+taas+tarkoittaa,+että+autot+ovat+vähintään+liikennevakuutettuja+koe-+ym.+ajoja+varten.+Lain+velvoittama+vakuuttaminen+ei+ole+ilmaista+sekään,+joten+myyjän+on+jotenkin+katettava+nämäkin+kustannukset.Vapaaehtoisista+autovakuutuksista+minulla+ei+ole+tietoa.+Näissä+vakuutuksissa+on+yleensä+suuri+omavastuu+-+voi+olla+hyvinkin+€+1.000,-+jonka+siis+joutuu+maksamaan,+mikäli+autoa+koeajaessaan+aiheuttaa+autolle+tai+muille+ulkopuolisille+vahinkoa.Tämä+maksupelko+rajoittaa+hieman+ns.+"vauhdikkaita"+koeajoja.
  3. Pakko+kertoa+tähän+liittyvä+tarina+yli+20+v+sitten.Olin+menossa+oppilaitokseen+kotoani+opettamaan+aika+pitkän+matkan+päästä.-+Pimeällä+vilkkaalla+valottomalla+moottoritiellä+tyhjenee+odottamatta++rengas.-+Saan+kuin+saankin+auton+pysähtymään+pientareelle.-+On+rapakeli,+kukaan+ei+ainakaan+hiljennä+ohiajaessaan.-+Tunti+alkaa+08:15h+ja+odottajia+aina+25+henkilöä.-+Varusteina+puku,+pikkukengät+ja+solmiokin.-+Loput+tiedätte,+tunkki+ja+rengas+esiin.-+Vanne+tuli+vaihdetuksi,+enkä+myöhästynyt+kuin+10-15min.-+Ulkonäkö+ei+työn+jälkeen+oikein+kestänyt+peiliä,+mutta+hommat+tulivat+tehdyiksi.-+Hinausauto?+ei,+sillä+tämä+tapahtui+ennen+varsinaista+kännykkäboomia,+ehkäv.+1998.PS.+Olin+silloin+Opelisti+ja+auto+oli+Vectra+B.