Aika surkea vaihdelaatikko

Anonyymi

P12 primerassa, kun jo 322 tuhannen kohdalla kuluu viitosveihde pois pelistä...

11

1202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pitääkö ajella liian isolla vaihteella.

• Anonyymi

Öljyt vaihtamatta?

Vitosella ei kannata myöskään väännättää

• Anonyymi

Castrol syntrans 75W-80

Siinä on jokaiseen manuaaliin merkistä riippumatta sopiva öljy. Löytyy verkkokaupoista

• Ajan itse paljonkin nuoremmilla autoilla.
      Eikö nyt 322.000 voi pitää aika hyvänä saavutuksena?
      En koskaan ole ymmärtänyt näitä kehumisia, joissa kerrotaan, että nyt on 500 tai 800 tuhatta taulussa!
      Sellainen auto ei käytössä ole luotettava, koska se voi levitä mistä tahansa ja milloin vain. Se myöskään sovi esim. opettajalle, jota aina odottaa 20-25 pulpeteissaan.
      Vaikka et kenties itse olisi laiminlyönyt auton huoltamista, on autolla tuossa iässä ollut jo kymmenkunta omistajaa, joiden toiminnasta et tiedä mitään.
      Auton valmistaja tuskin on ajatellut kuin sen, että laatkolle jo 250.000 olisi riittävä.
      Täällä on myös puhuttu niistä muutamista, joilla ei ole peukalo keskellä kättä.
      Auto vain nosturille siitä, sopivia laatikoita tuon ikäiseen saa arvatenkin ilmaiseksi, ellei sitten kilohinnalla.

• Anonyymi

Vai niin. Mulla on vajaa 350 000 km ajettu auto. Olen kolmas omistaja. Auton mukana tuli täydellinen huoltokirja ja kaikki huollot teetetty merkkihuollossa. Muitettu vaihtaa myös ne vaihteistoöljyt. Olen ajanut autolla nyt 60 000 km. Hyvin on toiminut. Yksi täydellinen jarruremppa tehty sekä pakoputkiston olen joutunut vaihtamaan normaalien huoltojen lisäksi.

• No hyvä! Sinullahan on onnea, koska vanhan auton käyttökulut ovat olleet noinkin pienet.
        Joskus tulee vanhassa ja kuluneessa kuitenkin seinä vastaan - etten sanoisi varottamatta.
        Edelliset omistajatkaan eivät ole paljon jarrutelleet, jos jarrut vain kertaalleen on uusittu.
        En ole ollenkaan kateellinen.
        Mitä sitten aiot tehdä?
        Jatkaa ajamista ja käyttää vain vaihteita 1-4,
        korjata laatikko,
        vai suunnitteletko kenties v. 2022 Valtion etusetelin lunastamista.
        On myös mietittävä mitä muuta korjattavaa lähiaikoina tulee eteen.
        Kaupallisin ehdoin - eli ammattikorjamossa, pienessäkin - kustannukset ylittävät auton arvon.

• Anonyymi

Vanhemmissa Saabeissa oli myös vitosen kanssa murheita. Alkoi lopulta vinkumaan kun laakerit kuluivat väljiksi ja hammaskosketus muuttui. Syy oli puhtaasti tehtaan suosituksessa ettei öljyjä vaihdeta. Ikuisia öljyjä ei ole vieläkään keksitty. Säännöllisellä öljyn vaihdolla vaihteistot kestivät hyvin.

• Anonyymi

Kuluu ne kuulalaakerit vaikka öljyt vaihtaisikin, toki ehkä hitaammin.

Kuulalaakerissa se kosketuspinta on niin pieni, että hiuksenhieno kuluma aiheuttaa jo välyksen muuttumisen jolloin hammaskosketus muuttuu ja tulee vinkumista.

Ääni ei sinänsä riko vaihdelaatikkoa, enemmän se on koskeettinen ongelma.

• Anonyymi

Hammaspyörien väärä kosketus syö rattaiden hampaita. Syntyy lisää metallilastua joka johtaa kaikkien osien nopeampaan kulumiseen.

• Anonyymi

Ja vaihteistoöljyt on vaihdettu koska viimeksi?

• Anonyymi

Primeran vaihdelaatikosta sen verran, että muistaakseni eräs Orimattilassa, tai jossakin naapurikunnassa oleva yritys tuo/toi käytettyjä vaihdelaatikoita Japanista. Näitä menee ja artikkelissa mainittiin nimenomaan Primera eräänä varmana kohteena.

Enemmän kuin ölyn laatu vaikuttaa viitosvaihteeseen pienillä kierroksilla/nopeuksilla ajaminen. Laakereihin kohdistuva momentti on moninkertainen ykkösvaihteen vastaavaan. Polttoainetta säästäessä maksaa vaihdelaatikon rikkoutumisena suuremman summan. Toisaalta jotkut laatikot kestävät ja kuljettajat osaavat ajaa autoa siten, kuin itse käyttäisi vaihteita polkupyörää ajaessaan. Auto ei valita eikä puuskuta, se vain rikkoutuu ja peilistä voi katsoa syyn.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      282
      3369
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      6
      2385
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      253
      2164
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2049
    5. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      72
      1708
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      342
      1342
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      25
      1117
    8. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      65
      1069
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      1036
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      993
    Aihe