Vapaa kuvaus

Aloituksia

66

Kommenttia

1802

1. Niin,+miksi+julkisuudessa+ei+ole+ollut+puhe++muidentyyppisten+automaattien+käyttöongelmista?Eikö+niitä+sitten+lainkaan+ole?Itse+välttelin+aika+pitkään+automaattiauton+ostoa+sillä+perusteella,+että+se+muka+kulutti+polttoainetta+hieman+enemmän.Nyt+12+vuotta+saksalaisilla+automaateilla+ajaneena,+en+enää+tulisi+edes+mieleen+vaihtaa+manuaaliseen.+Olin+tosin+muutama+vuosi+sitten+veljenpoikani+autonoston+tukena+ja+tässä+hommassa+tuli+kokeiltua+ranskalaisia,+mutta+myös+japanilaisia+automaatteja.Ne+oli+toki+kytketty+alle+100+hv+autoihin.Pikkuautoihin+manuaali+sopii+paremmin.
  2. Nythän+Saksassa+eivät+juuri+muut+kuin+ammattiautoilijat+ole+voineet+ajaa,+mutta+Euroopassa+paljon+ajaneena+olen+aikaisemminkin+näillä+palstoilla+pitänyt+palopuheita+Saksassa+ajamisesta,++joten+tiedän,+että+Saksan+moottoritiellä+ei+ketään+kuitenkaan+saa+"pussittaa"!Jos+siis+ajaa+oikealla+ja+saavuttaa+hitaammin+ajavan+rekan,+ei+vallitsevien+liikennesääntöjen+vuoksi+"tarvitse"+paljoakaan+katsella+peiliin,+vaan+voi+laittaa+vilkun+vasemmalle+ja+vaihtaa+kaistaa,+vaikka+lähellä+olisi+takaatulija,+eikä+kaistojakaan+kuin+kaksi.Aivan+siis+sama+vaikka+ajaisi+jotain+140+km/h+kulkevaa+pikkuautoa.+On+omattava+paljon+ajokokemusta,+ennen+kuin+liikenteessä+huomaa+tämän+ilmiön.Kokeneet+autoilijat+ottavat+kyllä+tämän+huomioon.Vaikka+näin+sananmukaisesti+siis+saa+tehdä,+kehotan+kuitenkin+ensin+vilkaisemaan+peilistä,+minkämerkkinen+auto+sieltä+tulee.En+enää+jaksa+tästä+täällä+enää+jankuttaa,+mutta+siis+suomeksi:Se,+joka+Saksassa+ajaa+muuta+liikennettä+nopeammin,+hän+pyytää+muilta+autoilijoilta+aina+ikään+kuin+anteeksi+ja+hänen+on+takaa+tulevana+aina+kyettävä+jarruttamaan+ajoissa.Joskus+ajokaistoja+on+kolme,+mutta+en+ns.+"terveyssyistä"+kehota+ketään+siirtymään+sille+nopeimmalle+kaistalle,+ellei+itse+aja+vähintään+180+-+190.Silti+taakse+voi+osua+911.Keskimmäisellä+kaistallakin+on+kyettävä+pitämään+160+lasissa.Onnettomuusluvuthan+ovat+Saksassa+suuret+ja+jonkun+autoilijan+tekemä+pienikin+virhe+johtaa+usein+kolarisumaan.Ranskassa+on+turvallisempaa,+koska+liikennettä+kalliiden+tiemaksujen+vuoksi+on+vähemmän.
  3. Hyvä+Markku,+kiva+kun+et+suuttunut,+mutta+näin+se+on.Olen+kirjoitellut+tällä+palstalla+paljonkin+enimmäkseen+nimimerkillä++ZJJ.Olen+kirjoittanut+palstalle+autonhakuoppaita+useitakin.Itse+hain+W211+E-Mersun+joulukuussa+2010+ja+pidin+sitä+vuoteen+2019+saakka+ja+olin+hankintaani+kaikin+puolin+tyytyväinen.Tuli+vain+ostetuksi+Daimlerilta+Berliinistä+liian+uusi+-+ostohetkellä+runsaan+vuoden+ikäinen+-+joten+autovero+oli+suuri,+eikä+autoa+siis+kannattanut+täällä+Suomessa+myydä+eteenpäin,+kun+kuuli,+mitä+siitä+täällä+tarjottiin.Auto+jäi+siis+vähän+käsiin+-+itselle.Huollatin+autoa+vuosittain+Veholla+tai+nykyisin+Vehon+omistuksessa+olevalla+Tallinnan+Silber-Autossa.Luovuin+autosta+viime+hetkillä+kun+siitä+vielä jotain+sai.Yksikin+iso+autoliike+sanoi,+että+tuontiauto+on+heillä+aina+miinus+20+pinnaa,+vaikka+autossa+ei+mitään+muuta+puutetta+ollut+kuin+se,+etten+ollut+välittänyt+hankkia+siihen+suomenkielistä+käyttöohjekirjaa,+koska+samalla+hinnalla+olisi+saanut+kirjakaupasta+kolme+uutuusromaania.Olin+runsas+kaksi+vuotta+sitten+ajatellut+hakea+uuden,+mutta+silloisesta+Webastolla+varustetusta+autosta+olisi+täytynyt+luopua+aivan+pilkkahinnalla.Samalla+rahalla+olisin+Saksasta+saanut+kaksi+vuotta+nuoremman+-+siis+W213+-+mutta+päädyin+kuitenkin+ostamaan+Suomesta.