120km/h vain etelä-suomessa?

mistä johtuu

Vastaavanlainen moottoritie kuin mikä tahansa hesaan vievä löytyy esim. jyväskylästä kuopioon tiellä jolla vois ajaa ihan hyvin 120km/h, liikennettäkin on vähemmän eli kaikin puolin turvallisempaa, mutta kun ei. Tämä oli vain yksi esimerkki. Miksi näin?

25

5667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomessa

      Muualla ihmisillä ei ole niin kiirettä. Helsingissä liikenne yleensäkin on yhtä touhottamista - ei tulisi mieleenkään hypätä siihen oravanpyörään...

    • kjdl ldflk

      Jokaisella tiellä on suunnittelunopeutensa. Tie voi näyttää päällisin puolin samanlaiselta, mutta ei ole. Vaikeaa sanoa, mistä johtuu, mutta pelkästä ilkeydestä ei ole kysymys.

    • huh huh

      Kaikkein uskomattomimmat nopeusrajoitukset löytyvät kuitenkin esim. Turun saaristosta.

      Siellä olemattoman kapealla kärrypolulla (yleinen tie), johon mahtuu nippa nappa yksi auto, ja joka on mutkainen kuin korkkiruuvi, ajaa lähes aina 80 km/h. Tiet ovat siis erittäin mutkaisia, ja vastaantulijan kohtaaminen noin kapealla tiellä tuossa vauhdissa erittäin vaarallista.

      Muualla Suomessa nopeusrajoitus olisi tuollaisella tiellä aivan varmasti enintään 30-40 km/h. Melko etuoikeutettua, eikö totta?

      • järkeä.

        Tosiaan monilla mutkaisilla sorateillä on rajoitus 80, ihan sisämaassakin, mutta ei kyllä niillä uskalla niin lujaa ajaa. Yksi omituisuus on tie Luopioisten ja Pälkäneen välillä. Tie on kyllä asfaltoitu, mutta kapea, mäkinen ja paikon mutkainenkin, silti rajoitus on lähes koko matkan 100. Saa ajaa tuota vauhtia kieli keskellä suuta jos on vieras tie. Sitten Pälkäneeltä Tampereelle päin on yleisesti 80 ja 60 rajoituksia suoralla ja leveällä tiellä. Tuntuvat olevan rajoitukset tuulesta temmattuja.


    • Dzei

      Muutama syy moottoritien 100 km/h rajoitukseen:

      -Kuopion eteläpuolella kyseessä on ns. kevyt moottoritie keskikaitein, ei siis keskikaistaleen tuomaa lisämarginaalia

      -kaupunkialueella kulkevat moottoritiet (Kuopio, Oulu jne.): syynä alhaisempaan rajoitukseen on liikennemelu, et sinäkään haluaisi asua 120 km/h tien naapurina

      -vilkkaat liittymät (esim. kehä III - Lahdenväylä)

      • Kerrankin asiaa

        Pelkkä kiusanteko se selittää liian matalat rajoitukset. Millä muulla virkamies voisi tyydyttää turhautumisen tunteensa ja kostaa syyttömille yhtä helposti? Miten luonnevikainen muka voisi toteuttaa itseään helpommin ja tehokkaammin kuin kiusaamalla lähimmäisiään?
        Ei todellakaan ole muita todellisia syitä kuin tekosyyt. Ja vielä kun virkamiestä ei valvo kukaan, hänhän on Suomessa Jumalasta seuraava. Ylöspäin. Ja tietää sen itsekin, kuten jokainen virkamiehen kanssa tekemisiin joutunut hyvin tietää.


      • Tarjouslaskija

        Kuopion eteläpuolisesta tiestä vielä pari syytä:

        Kaistat ovat leveydeltään 3,5 metriä, kun oikealla moottoritiellä ne ovat 3,75 m. Myös pientareet ovat kapeammat.

        Sivukaltevuus on kuivatussyistä aina keskikaiteelta ulospäin. Tämä pätee myös vasemmalle kääntyvissä kaarteissa, joissa kallistus on siis ajodynaamisesti väärä. Kaarteet ovat tämän vuoksi loivia, mutta 120 nopeudelle pitäisi olla vielä loivempia.

        Omasta mielestäni syyt eivät ole riittäviä, mutta kuitenkaan aivan perusteettomasta vittuilusta ei ole kyse.


      • Jaska2

        Kaupunkialueilla kulkevien moottoriteiden alhaisempaan nopeuteen ei ole syynä pelkästään melu vaan ennen kaikkea suuri paikallisliikenteen määrä. Eli liikkeellä on paljon kuljettajia, jotka ajavat vain lyhyen pätkän moottoritietä eivätkä käytännössä kiihdytä moottoritienopeuteen. He ajavat siellä kuten paikallistiellä ajetaan ja silloin liikenneturvallisuuden takia alempi rajoitus on perusteltua, jolloin nopeuserot pysyvät kurissa.

        Helsingissäkin ainakin Hämeenlinnanväylällä 120 km/h rajoitus alkaa vasta, kun kaupunkialueen liittymät loppuvat. Tosin moottoritiekin alkaa vastaa siitä, aiempi pätkä on tavallista maantietä vaikka kaksi kaistaa onkin.


      • ***
        Jaska2 kirjoitti:

        Kaupunkialueilla kulkevien moottoriteiden alhaisempaan nopeuteen ei ole syynä pelkästään melu vaan ennen kaikkea suuri paikallisliikenteen määrä. Eli liikkeellä on paljon kuljettajia, jotka ajavat vain lyhyen pätkän moottoritietä eivätkä käytännössä kiihdytä moottoritienopeuteen. He ajavat siellä kuten paikallistiellä ajetaan ja silloin liikenneturvallisuuden takia alempi rajoitus on perusteltua, jolloin nopeuserot pysyvät kurissa.

        Helsingissäkin ainakin Hämeenlinnanväylällä 120 km/h rajoitus alkaa vasta, kun kaupunkialueen liittymät loppuvat. Tosin moottoritiekin alkaa vastaa siitä, aiempi pätkä on tavallista maantietä vaikka kaksi kaistaa onkin.

        eipä taida Helsingin rajojen sisäpuolella missään olla 120km/h nopeusrajoituksia, nuo alkavat vasta kun päästään "korpitaipaleille", taajama-alueiden ulkopuolelle.

        Taitaa nämä muun Suomen motarinpätkät sijoittua aikalailla taajamiin runsaine liittymineen, joten ihan samoilla pelisäännöillä ja logiikalla sielläkin edetään, kuin pk-seudulla.


      • Hamina
        *** kirjoitti:

        eipä taida Helsingin rajojen sisäpuolella missään olla 120km/h nopeusrajoituksia, nuo alkavat vasta kun päästään "korpitaipaleille", taajama-alueiden ulkopuolelle.

        Taitaa nämä muun Suomen motarinpätkät sijoittua aikalailla taajamiin runsaine liittymineen, joten ihan samoilla pelisäännöillä ja logiikalla sielläkin edetään, kuin pk-seudulla.

        väli 120km/h kokomatkan,myös taajamien läpi...


      • ole...
        Hamina kirjoitti:

        väli 120km/h kokomatkan,myös taajamien läpi...

        120 vasta mettävälillä.


      • jyväskyläläinen rahtari
        Jaska2 kirjoitti:

        Kaupunkialueilla kulkevien moottoriteiden alhaisempaan nopeuteen ei ole syynä pelkästään melu vaan ennen kaikkea suuri paikallisliikenteen määrä. Eli liikkeellä on paljon kuljettajia, jotka ajavat vain lyhyen pätkän moottoritietä eivätkä käytännössä kiihdytä moottoritienopeuteen. He ajavat siellä kuten paikallistiellä ajetaan ja silloin liikenneturvallisuuden takia alempi rajoitus on perusteltua, jolloin nopeuserot pysyvät kurissa.

        Helsingissäkin ainakin Hämeenlinnanväylällä 120 km/h rajoitus alkaa vasta, kun kaupunkialueen liittymät loppuvat. Tosin moottoritiekin alkaa vastaa siitä, aiempi pätkä on tavallista maantietä vaikka kaksi kaistaa onkin.

        Kuopiossakin pohjoiseen päin mentäessä moottoritie nopeus vaihtuu 120km/h kallansiltojen jälkeen. Aivan kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, kunhan päästään kaupungista ulos.

        Kuopion eteläpuolella kyseessä on todellakin moottoriliikennetie melkein kaupunkiin asti, joten korkeampi nopeusrajoitus ei ole perusteltua.

        Jyväskylän "moottoritie" on kyllä hiukka ihmeellinen. JKL-Vaajakoski välin vielä ymmärtää että kun se on hiukka vanhahtavalla kaavalla rakennettu, mutta miksi ihmeessä etelään (tampere) ja pohjoiseen (oulu) menevät moottoritietkin ovat 100km/h rajoituksilla. Pohjoinen moottoritie kun on vielä vasta valmistunutkin...


      • Kuopion kuski
        jyväskyläläinen rahtari kirjoitti:

        Kuopiossakin pohjoiseen päin mentäessä moottoritie nopeus vaihtuu 120km/h kallansiltojen jälkeen. Aivan kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, kunhan päästään kaupungista ulos.

        Kuopion eteläpuolella kyseessä on todellakin moottoriliikennetie melkein kaupunkiin asti, joten korkeampi nopeusrajoitus ei ole perusteltua.

        Jyväskylän "moottoritie" on kyllä hiukka ihmeellinen. JKL-Vaajakoski välin vielä ymmärtää että kun se on hiukka vanhahtavalla kaavalla rakennettu, mutta miksi ihmeessä etelään (tampere) ja pohjoiseen (oulu) menevät moottoritietkin ovat 100km/h rajoituksilla. Pohjoinen moottoritie kun on vielä vasta valmistunutkin...

        Kuopion eteläpuolella ei viitostiellä ole moottoriliikennetietä lainkaan. Myös se tavallista kapeampi keskikaiteellinen osuus on nykyisin merkitty moottoritieksi.

        Jyväskylästä tullessa on runsaan kilometrin pituinen moottoriliikennetieosuus valtatiellä 9 juuri ennen viitostiehen liittymistä. Mutta siinäpä ei olekaan keskikaidetta eikä neljää kaistaa.

        Kallan sillat taas eivät ole moottoritietä, koska siellä on avattava silta eikä hitaalle liikenteelle rinnakkaistietä. Mukavat ruuhkat, kun sattuu iltapäivällä traktori sekaan. Ei nimittäin ole kunnon pientareitakaan vaan kaide heti reunaviivan takana...


    • löytyy

      muualtakin mm. Kemi-Tornio välinen moottoritie 120h/t, eiko myös Kuopion seudulla ole moottoritiellä 120 rajoitukset.

      • kysyn vaan??

        eikös se ole niin että ainakin yleensä moottoritiellä on 120km/h mutta sitten on myös näitä moottoriliikenneteitä jotka näyttävät moottoritieltä mutta eivät ole ja nopeusrajoitus on 100km/h..

        Oletteko kenties sekoittaneet moottoritien ja moottoriliikennetien keskenään???


      • Harvinaisuus.
        kysyn vaan?? kirjoitti:

        eikös se ole niin että ainakin yleensä moottoritiellä on 120km/h mutta sitten on myös näitä moottoriliikenneteitä jotka näyttävät moottoritieltä mutta eivät ole ja nopeusrajoitus on 100km/h..

        Oletteko kenties sekoittaneet moottoritien ja moottoriliikennetien keskenään???

        Varmaan jossasin onkin, mutta tuskin kukaan nyt kuitenkaan sekoittaa näitä asioita keskenään. On vain yksinkertaisesti olemassa pätkiä, joilla moottoritienopeus on alempi kuin 120 km/h.


      • joopajoooooo
        Harvinaisuus. kirjoitti:

        Varmaan jossasin onkin, mutta tuskin kukaan nyt kuitenkaan sekoittaa näitä asioita keskenään. On vain yksinkertaisesti olemassa pätkiä, joilla moottoritienopeus on alempi kuin 120 km/h.

        moottoriliikennetiethän juuri ovat kaksikaistaisia, kuten moottoritietkin. Useampikaistaisia moottoriliikenneteitä on liikenteen sujuvuuden vuoksi jotta ohittaminen olisi helpompaa.. Nopeusrajoitus kuitenkin 100km/h

        Ja täällä keskusteluissa pätevät aika paljon mopopojat joiden tietämys nyt on sitä sun tätä..


      • Harvinaisuus.
        joopajoooooo kirjoitti:

        moottoriliikennetiethän juuri ovat kaksikaistaisia, kuten moottoritietkin. Useampikaistaisia moottoriliikenneteitä on liikenteen sujuvuuden vuoksi jotta ohittaminen olisi helpompaa.. Nopeusrajoitus kuitenkin 100km/h

        Ja täällä keskusteluissa pätevät aika paljon mopopojat joiden tietämys nyt on sitä sun tätä..

        Jos kaksikaistaisella tarkoitamme kahta, samaan suuntaan vievää kaistaa, niin äkkiä ei tule mieleen yhtään tienpätkää, jolla tällainen ratkaisu olisi. En kuitenkaan väitä, etteikö näitä voisi olla, varmasti onkin, ei vain tule yhtään mieleen. Jos joku mopopoika tai miksei autoilijakin tietää tällaisen, niin kertokoon. Näistä kai pitäisi käyttää nimitystä nelikaistainen tie.

        Sellaisia kaksikaistaisia, joilla toinen kaista vie toiseen suuntaan ja toinen toiseen, on toki tiedossani useampia, yhtenä esimerkkinä vaikkapa väli Kangasala - Tampere. Tampereelta päin tultaessa tilanne on jopa se, että moottoriliikennetie alkaa siinä kohdassa, missä nelikaistaisuus vaihtuu kaksikaistaisuudeksi!

        Osa kaksikaistaisista moottoriliikenneteistä on ns. leveäkaistateitä, esimerkiksi väli Koskenkylä - Loviisa tai Haukipudas - Ii.


      • Harvinaisuus.
        Harvinaisuus. kirjoitti:

        Jos kaksikaistaisella tarkoitamme kahta, samaan suuntaan vievää kaistaa, niin äkkiä ei tule mieleen yhtään tienpätkää, jolla tällainen ratkaisu olisi. En kuitenkaan väitä, etteikö näitä voisi olla, varmasti onkin, ei vain tule yhtään mieleen. Jos joku mopopoika tai miksei autoilijakin tietää tällaisen, niin kertokoon. Näistä kai pitäisi käyttää nimitystä nelikaistainen tie.

        Sellaisia kaksikaistaisia, joilla toinen kaista vie toiseen suuntaan ja toinen toiseen, on toki tiedossani useampia, yhtenä esimerkkinä vaikkapa väli Kangasala - Tampere. Tampereelta päin tultaessa tilanne on jopa se, että moottoriliikennetie alkaa siinä kohdassa, missä nelikaistaisuus vaihtuu kaksikaistaisuudeksi!

        Osa kaksikaistaisista moottoriliikenneteistä on ns. leveäkaistateitä, esimerkiksi väli Koskenkylä - Loviisa tai Haukipudas - Ii.

        Tampereelta päin tultaessa tilanne on jopa se, että moottoriliikennetie alkaa siinä kohdassa, missä nelikaistaisuus vaihtuu kaksikaistaisuudeksi!

        - siis nelikaistainen, tavallinen tie (ei moottoritie) vaihtuu moottoriliikennetieksi.


      • Ei kaistoista
        joopajoooooo kirjoitti:

        moottoriliikennetiethän juuri ovat kaksikaistaisia, kuten moottoritietkin. Useampikaistaisia moottoriliikenneteitä on liikenteen sujuvuuden vuoksi jotta ohittaminen olisi helpompaa.. Nopeusrajoitus kuitenkin 100km/h

        Ja täällä keskusteluissa pätevät aika paljon mopopojat joiden tietämys nyt on sitä sun tätä..

        Moottoritien merkissä on tullipuomi, moottoriliikennetien merkissä henkilöauto. Siitä sen näkee. Kaistojen määrästä riippumatta.


      • Anonyymi
        Harvinaisuus. kirjoitti:

        Tampereelta päin tultaessa tilanne on jopa se, että moottoriliikennetie alkaa siinä kohdassa, missä nelikaistaisuus vaihtuu kaksikaistaisuudeksi!

        - siis nelikaistainen, tavallinen tie (ei moottoritie) vaihtuu moottoriliikennetieksi.

        no niinpä

        se on outoa


    • Alkuasukas

      Ei täällä ole niin tärkeää & hätäistä porukkaa.
      Paitsi etelän vetelien loma-aikona.

      • niitä

        moottoriteitä välillä tornio-kolari ainakin keväällä ohi on päästävä vaikka vauhtia olisi sata.ja kuinka liukas tie tahansa niin senhän sitten näkee paikallslehdistä.


    • hällä väliä

      Tarkoitatko Jyväskylä-Vaajakoski-väliä? Suurin osa liikenteestä on todellakin paikallisliikennettä. Lisäksi moottoritien pituus on vain n. 10 km. Aikaa kuluu 120 km/h keskinopeudella 6 minuuttia. Satasta ajamalla n. 5 minuuttia. Ei siis merkitystä tosielämässä.

    • Rajoituksiin on aina olemassa joku syy.
      Mikkelistä Savonlinnaan päin viimeistellään parhaillaan pitkään kaivattua 23 km:n pituista moottoritietä.
      Täällä palstalla on sanottu, että kiire on vain Kehä III-sen sisäpuolella.
      Kiire se kuitenkin on Mikkelissäkin, sillä uuden tien nopeusrajoituksille näytetään Savossa annettavan piutpaut oikein kunnolla.
      Ymmärrän jotenkin 120 satasen alueella, mutta en ymmärrä niitä 50 % - ylityksiä, siis n. 150 km/h, joita jokaisella ajosuoritteella kokee.
      Ajanvoitto kauppareissulla on olematon ja pääkaupunkiseudulta Mikkeliin ajaessani etu on vain n. 5 min.

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      193
      3870
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      64
      2925
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2752
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2219
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2027
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1667
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1625
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1578
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1429
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1331
    Aihe