Ajotietokoneen kulutuslukema

Anonyymi

Onkos monikin vertaillut ajotietokoneen kulutuslukemaa todelliseen kulutukseen? Ensmmäisen kerran vertailin, ja aika minimalisitinen se ajotietokoneen lukema on. Tankkauksista mitattu kulutus oli 6,9 l/100 km, vaikka ajotietokone näytti 6.1 l/100km. Mitenkä se ajotietokone laskee kulutusta cdi-dieselissä?

14

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Auton ajotietokone kerää tiedot matkamittarista, hetkellisen kulutuksen ECU:n arvoista ja kellonajan laskimen sisäisestä kellosta. Loput riippuu sitten laskimen tarkkudesta ja ohjelmoinnista.

      • Anonyymi

        Eli ainoaksi virhemahdollisuudeksi jäisi nuo "ECU:n arvot", kun matkamittarin lukema on sama ajotietokoneen laskelmassa ja tankkauksen yhteydessä. Ja kello varmaankaan ei voi olla niin paljon pielessä laskemisessa. Joka tapauksessa, ei siitä kulutusnäytöstä ole kovin paljoa hyötyä, jos se näyttää noin paljon väärin.


    • Anonyymi

      Oliko molemmat lukemat samalta tankkausväliltä, ja molemmilla kerroilla tankattu tarkalleen saman verran täyteen? Eipä silti kovin ihme olisi vaikka heittoa onkin.

      • Anonyymi

        Juu, molemmat lukemat samalta tankkausten väliltä, joten km-määrä, n 2000 km, on ihan sama. Ja alkutankkaus ja lopputankkaus samasta paikasta. Noin iso ero tarkoittaisi yli 15 litaran eroa alku- ja lopputankkauksessa, joten ei ole todennäköistä, parin litran erokin olisi jo suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, molemmat lukemat samalta tankkausten väliltä, joten km-määrä, n 2000 km, on ihan sama. Ja alkutankkaus ja lopputankkaus samasta paikasta. Noin iso ero tarkoittaisi yli 15 litaran eroa alku- ja lopputankkauksessa, joten ei ole todennäköistä, parin litran erokin olisi jo suuri.

        Joo no eipä siinäkään sitten ole mitään sanottavaa.


    • Anonyymi

      Toyosa kans näyttää talavela reiluja lukuja 11.2 litraa jne pakkasila

    • Anonyymi

      Ei kiinnosta, kuluu mitä kuluu.

    • Anonyymi

      Omassa näyttää täsmälleen saman, mitä manuaalisesti laskiessakin. Eikä auton merkki ole toyota. Ei myöskään mikään eurooppalainen, englantilainen, tai amerikkalainen. Eikä venäläinenkään.

      • Anonyymi

        Siis kiinalainen Volvo.


    • Olen kesärenkaiden vaihdosta lähtien, siis huhtikuun -21 alusta lähtien seurannut 220 CDI - W212-autoni kulutusta.
      Ajokilometrejä on nyt runsas 6000 ja keskinopeus 48 km/h.
      Kulutus on tietokoneen ilmoittamin luvuin 5,7 l.
      Tässä on mukana kaikki liikennevaloissa ym, muista liikenteen esteistä johtuvat seisoskelut ja muut odottelut.
      Tämä OM651 kuluttaa siis vajaan litran vähemmän kuin edellisen auton OM646.
      Hyvä moottori sekin.

      • Anonyymi

        Oletko laskenut myös tankkauksista kulutusta , eli paljonko olet tankannut tänä aikana 6000 km:n matkalla? Vaikka aika realistiseltahan tuo vaikuttaa.


    • MInulla on auton hansikaslokerossa A6-kokoinen ruutuvihko, johon olen merkinnyt kaikki autokulut. En vain ole laskenut sarakkeita yhteen.
      Siitä vihkosta on tosin muutakin iloa.
      Siitä näen esimerkiksi, milloin edellinen huolto oli ja mistä ostin sen ja tämän.
      Joku pitää hommaa työläänä kun olen kertonut, mutta varsinaista aikaa tähän muistiinmerkitsemiseen ei juurikaan kulu.

      • Anonyymi

        Minä pidän myös ruutuvihkokirjausta (jo vuosikymmeniä), mutta en kirjaa vihkoon polttoaineostoksia enkä huoltojen/korjausten tai tarvikkeiden hintoja. Hinnat jätin jo alunperin pois, ettei kulut ala vit... Omasta vihkosta näkee tarkemmin mitä milloinkin on tehty, koska huoltokirjasta ne eivät ilmene.


      • Anonyymi

        Toi on kyllä hyvä tapa. Ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin jos autossasi näkee kulutuslukeman ajotietokoneelta, niin onko ollut eroa ajotietokoneen näyttämässä ja tankkauksien perusteella lasketussa? Omasta mielestä siis tuollainen yli 10% ero tekee hallaa sen ajotietokoneen näyttämän luotettavuudelle. Voikohan se sitten näyttää melkein mitä vaan? Ja voikohan näyttämää jotenkin kalibroida?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      193
      3850
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      64
      2925
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2752
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2219
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2027
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1667
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1625
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1568
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1429
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1331
    Aihe