Vapaa kuvaus

Aloituksia

66

Kommenttia

1802

1. Haluaisin+vielä+lisätä+tähän+eilen+09:06+h+kirjoittamaani+viestiin,+että+jos+sattumalta+sattuu+ajamaan+vähän+kalliimmalla+-+sanotaan+nyt+vaikka+yli+€+60.000,-+uutena+maksavalla+autolla,+niin+heti+ympäristö+alkaa+epäillä,+että+varas+se+on,+ei+se+noin+paljon+voi+tienata.Kuitenkin+ns.+akateemisesti+koulutetun+pariskunnan+yhteinen+vuositulo+voi+hyvinkin+olla+€+100.000,-+eikä+se+edes+ole+paljon,+koska+pidätysprosentti+on+tuolla+tulolla+yli+40.Jos+koulut+ovat+jääneet+kesken,+niin+ei+silloin+noille+tuloille+pääse.Aloin+vajaat+10+vuotta+sitten+satunnaisesti+seurata+tätä+palstaa.+Koska+minulla+silloin+oli+pieni+yritys+-+osakeyhtiö+-+ja+sen+nimissä+oli+BMW+E60.+Omissa+nimissäni+oli+MB+W211.+Molemmista+oli+toki+juuri+esitelty+uudet+mallit,+mutta+täällä+minua+pidettiin+harhaisena+amislaisena,+eikä+kirjoituksiini+kukaan+uskonut.Niin,+että+kyllä+palstaa+ns.+automiehetkin+seuraavat.Mitä+opimme+tästä?Kyllä+kouluja+täytyy+käydä!
  2. Pitkästä+aikaa+järkevä+kommentti!Suomessa+tuppaa+valitettavasti+olemaan+"vähän"+niin,+että+käytössä+olevaa+autoa+usein+varsin+väärin+perustein+verrataan+ao.+henkilön+tai+perheen+elin-+tai+tulotasoon.Pahimmillaan+tämä+taas+johtaa+siihen,+että+ympärillä+oleva+"naapuristo"+pääkaupunkiseudullakin,+sijoittaa+sinut+auton+perusteella+johonkin+"karsinaan"!Vajaa+40+vuotta+sitten+ostin+ensimmäisen+auton+ns.+"pakasta".++Se+oli+Lada+1200S.Perheessä+oli+kaksi+alle+kouluikäistä+lasta.+Olin+lisäksi+muutamaa+kuukautta+aikaisemmin+ostanut+ensimmäisen+uuden+asunnon+Espoosta+suoraan+rakennusliikkeeltä,+joten+velkaa+oli+kyllä+niin,+että+korvia+punotti.Vakaavaraisuus,+eli+hienommin+soliditeetti+oli+kuitenkin+paikallaan.+Lisää+velkaa+ei+niin+huonon+investoinnin+kuin+auton+vuoksi+siinä+tilanteessa+kannattanut+ottaa,+joten+oli+vain+pakko+sietää+niitä+sivuhuomautuksia,+joita+oikealta+ja+vasemmalta+kyllä+riitti.1+1/2-vuoden+kuluttua+möin+auton+ja+ostin+tilalle+esittelyauton,+merkkiä+Opel+Ascona+C.+Pihapiirin+kysymykset+olivat+nyt+yllättäen+tasoa,+että+oletko+kenties+voittanut+Lotossa?!Koska+en+polta,+enkä+juurikaan+käytä+alkoholijuomia,+kävin+säännöllisesti+töissä+ja+oli+muutenkin+säännölliset+elämäntavat,+kalliimpia+ja+isompia+autoja+on+pihalla+ollut+jo+vuodesta+2009.+Viime+vuodesta+lähtien+alla+on+nyt+alle+100.000+km+ajettu+S212.Miksi+ei+siis+esim.+Daciaa?Nykyisellä+pientaloalueellamme+ei+kuitenkaan+ole+yhtään+Daciaa.+Ilkeät+puheet+40+vuoden+takaa+ovat+jääneet+soimaan+korviini,+joten+aikansa+kutakin!
  3. Olen+huomannut,+että+liikennesääntöjä+ja+nopeusrajoituksia+ei+"Kehä-V"+:n+siis+tien+25+-+pohjoispuolella+maakunnissa+paljoakaan+kunnioiteta.+Se+johtuu+siitä,+ettei+valvojia+ole+joka+nurkassa.+Lisäksi+ollaan+usein+sitä+mieltä,+ettei+ylinopeudesta+koidu+mitään+vaaraa.+Toista+on+täällä+etelässäpäin,+paljoakaan+ei+kyllä+ennätä+kaasutella,+ennen+kuin+joutuu+maksulliseen+passikuvaan.+Helsingin+niemellä+rajoitukset+ovat+40+osin+30+km/t.Asun+pääkaupunkiseudulla+ja+käyn+kesäisin+useinkin+järven+rannalla+Mikkelin+kaupungissa.Nyt+on+tosin+vastavalmistunut+uusi+5-tie+Juvalle+päin.+Aikaisemmalla+tieosuudella+Visulahden+halki+-+uusi+numero+4500+-+oli+60-rajoitus+Rahulaan+saakka.+MIkäli+tätä+rajoitusta+tunnollisesti+yritti+noudattaa,+niin+kaikki+tiesivät,+ettei+tämä+noudattaja+ollut+paikkakuntalainen.+Autoja+oli+puskurinmitan+välein+jonoksi+saakka,+paitsi+sen+yhden+kameran+kohdalla.+Kaikilla+tuntui+juuri+siinä+kohtaa+tietä+olevan+kamala+kiire,+vaikka+ohittajat+sitten+kuitenkin+varsin+pian+kääntyivät+sivuteille.Nopeusrajoituksilla+on+kuitenkin+aina+joku+perimmäinen+syy.++Mutkanen,+kapea,+mäkinen+tie+paljon+liittymiä+tai+lasten+osuus+ao.+tieosuudella.Näistä+syistä+viranomaiset+aivan+tarkoituksellisesti+rajoittavat+ajoneuvojen+nopeutta.Niin,+tämä+uusi+tieosuus+on+tietenkin+turvallisempi+-+kiitos+siitä+-++mutta+nopeuttaa+ajoani+Mikkeliin+vain+5+min.
  4. Kiitos+kysymästä,+nimim.+tutkiva+journalisti,+vastaan+kysymykseen+miellelläni.-+Keväällä-2019,+10+vuotiaan+auton+mittarilukema+oli+211.000+km+ja+senmoottori+tiivis+-+ei+mitään+öljyläikkiä+missään.Lapsilleni+vanha+mersu+ei+kelvannut,+vaikka+itse+ajelivat+huonommilla+ja+pienemmillä+autoilla+ja+vanhin+lapsenlapsi+ei+ollut+kortti-iässä.-+Sedan-mallinen+auto+ei+viimeisen+päälle+kuitenkaan+sopinut+käyttötarkoituksini,vaikka+-+erikoista+kyllä+-+sen+takaselkänojat+oli+mahdollista+kääntää.Itse+tavaratila+oli+niin+matala,+että+kaksi+isohkoa+matkalaukkua+eivät+mahtuneetpäällekkäin.-+Puoli+vuotta+aikaisemmin+laturin+hihnapyörän+laakeri+oli+mennyt+vaihtoon+jolloin+samalla+vaihdettiin+vesipumppu.+(Halpa+korjaus)Ajattelin+ehkä+turhaan,+että+nyt+tätä+kenties+"kallista"+osien+vaihtamista+alkaa+tulla.+Pakoputkikin+oli+vielä+noilla+lukemilla+alkuperäinen.Merkkiliikkeessä,+siis+Veho,+autosta+tarjottiin+maaliskuussa+-19+aivan+pilkkahinta+-€+7.000,-+mutta+kun+sitten+kolme+vuotta+leasingkäytössä+ja+alle+60.000+km+ajettuun+S212+FaceLift+220CDI+-+2015-+autoon+tarjottiin+12.000,-+ajattelin,+että+vaikka+sekään+ei+ollut+paljon,+että+se+on+nyt+tässä,+sillä+odottaa+ei+juuri+kannattanut.Nyt,+autolla+36+kk+ajaneena+ja+n.+40.000+km+lisää+ajaneena,+olen+sitä+mieltä,+että+vaihto+sittenkin+kannatti.Ei+ole+lukemaan+100.000+km+tarvinnut+vielä+vaihtaa+alusta+osia,+LUE:+iskunvaimentimia,+niveliä+sun+muuta+ja+farmari+sopii+omaan+käyttöön+paremmin,+vaikka+joku+koiranleuka+jo+ennätti+viisastella,+ettei+sillä+kuulema+voi+mennä+Oopperaan!Käytännön+kulutuskin+on+litran+vähemmän+-+kiitos+A9-automaatin!Koska+vääntöä+on+400+Nm,+130+km+mittarinopeudessa+kierrosluku+on+vain+1400ja+160+km+tarvitsee+vain+2000!+Seiska+on+ns.+"suora"ja+"kirjassa"+taitaa+lukea+229+km+huippua,+jonka+paikkaansapitävyyttä+en+ole+edes+Saksassa+halunnut+testata!Tottakai+uutta+autoa+joutuu+maksamaan+pankille+-+ei+millekään+kalliille+autorahoittajalle,+mutta+maksan+nyt+siis+siitä,+että+huolia+on+vähemmän.Tämäkin+auto+on+diesel+-+päästöluokka+6+-+joten+ennätän+sen+hyvin+ajaa+loppuun,+(73v)+ennen+kuin+dieselillä+ajo+tehdään+hallituksen+päätöksin+kannattamattomaksi.Toki+sen+vanhankin+olisi+voinut+pitää,+ellei+siihen+olisi+tullut+mitään+kallista+paikattavaa,+mutta+sitähän+minä+en+tiedä!