Vapaa kuvaus

Aloituksia

67

Kommenttia

1809

1. Aika+samaa+mieltä+nm.+Tarpeeton-+kanssa,+mutta+kun+rengasvahinko+sitten+sattuu,+niinyleensä+kuskilla+on+kiire+johonkin.+Itse+olin+matkalla luennolle,+jossa+oppilaat+odottivat.Jouduin+siis++"puku+päällä"+ottamaan+tunkin+esille+säkkipimeällä+loskaisella+moottoritiellä.Onneksi+oli+kuitenkin+ojan+puoli,+muuten+olisi+mennyt+pukukin+vaihtoon,+eikä+luentoakenties+olisi+voinut+pitääTämä+kerran+kymmenessä+vuodessa+yli+40+v:n+aikana.
  2. Kuinka+pitkään+startin+olisi+omasta+mielestäsi+tullut+kestää?1.000.000+km?Ei+taida+kannattaa+hankkia+uutta+suhteutettuna+auton+nykyarvoon.Ehkä+Autovahinkokeskuksesta+saa+käytetyn.
  3. Olen+yli+70+vuotias+akateemisesti+koulutettu+ukko.Käykää+siis+nuoret+kouluja,+älkääkä+valittako,+että+palkat+ovat+pienet,+sillä+yleensävain+asiallisesti+koulutettuna,+palkat+ovat+sitä+suuruusluokkaa,+että+voi+ostaaitselleen+asunnot+ja+autot,+eikä+tarvitse+olla+yhteiskunnan+elätettävänä.Venettä+ei+meidän+huushollissa+ole+ollut.Olen+ostanut+uuden+tai+ns.+esittelyajossa+-+siis+alle+10.000+km+ajetun+auton+10+kertaa.Vain+ensimmäiset+kolme+autoa+70-80+luvuilla+olivat+jo+100.000+ajettuja+ostaessanine.Ollessani+vielä+työelämässä,+vaihdoin+alle+kolmenkin+vuoden,+koska+kilometrit+tulivattäyteen+-+150.000+km+-+alle+kolmessa+vuodessa.Nyt,+kun+"tulot"+ovat+olleet+pienemmät,+olen+ajanut+samalla+mersulla+seitsemänvuotta,+mutta+kilometrejäkään+ei+tietenkään+tule+entiseen+malliin.Olen+sitä mieltä,+ettei+köyhän+kannata+ostaa+halpaa!Vm.+2009+diesel+MB:n+öljymäärä+ei+vuodessa+-+25.000+km+-+juurikaan+putoa,+tikkuaei+tarvitse+kuukausiin+edes+nostaa.Auto+ei++jätä+yhtään+öljyläikkää,+eikä+pakoputkistoa,+enempää+kuin+pyöränlaakereitaole+vielä+uusittu.Iskunvaimentimet+on+kertaalleen+vaihdettu.+Nyt+pissapoika+vuotaa,+vaikka+säiliö+eiole+rikki.Huollettu+vuosittain+merkkikorjaamossa.+Myönnän,+että huollattaminen+tietenkinjonkun+verran+maksaa,+mutta+silloin+ei+suuria+yllätyksiä+eikä+yleensä+jää+tielle.Olen+jopa+usein+korjauttanut+selvästä+ilkivallasta+johtuneet+auton+naarmuttamisetkinvakuutuksen+piikkiin,+jotta+ulkokuori+olisi+siisti,+vaikka+en+ymmärrä,+miten+näinkinvanha+mersu,+(W211)+voi+aiheuttaa+niin+paljon+kateutta.Myönnän+senkin,+että+tämä+auto+on+ajettava+loppuun,+sillä+hyvityshinnat+ovat+sitäluokkaa.+Mutta+milloin+MB+on+loppu?Mittarilukema+lienee+viidentoista+vuoden+iässä+luokkaa+330T,+mutta+vanha+totuus+on,+että+jos+kori+on+hyvä,+isojakin+korjauksia,+lue:+muutama+tuhat+euroa+kannattaatehdä,+jos+niitä+tulee+eteen.Uskon,+että+vanhalla+huolletulla+ja+yhdellä+omistajalla+olleella+MB:llä+on+markkinansamyös+paljon+ajettuna,++jos+sen+huoltohistoriikki+on+luotettavasti+tiedossa.Auto+on+sopivalle+ostajalle+myynnissä.