Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

2155

  1. Minä+en+ainakaan+tiedä,+kuka+hän+on.+Mutta+Paavola+voi+minun+puolestani+olla+tätäkin+mieltä.+Kertoo+hänenkin+ajatuksensa+siitä,+miten+eri+tavoin+me+ihmiset+tulkitsemme+asioita.
  2. Olen+ihmetellyt+ihan+samoja+asioita.Kuten+sinä+ja+monet+muutkin+ovat+täällä+kirjoittaneet,+niin+meillä+on+ilmiselvästi+toimivia+keinoja+aborttien+vähentämiseen.+Jokaisen+tavoittava+seksuaali-+ja+ehkäisyneuvonta+sekä+edullinen+ja+helposti+saatavilla+oleva+sekä+varsinkin+alle+25-vuotialle+ilmainen+ehkäisy.+Lisäksi+voisi+ajatella,+että+perhevapaiden+tasaisempi+jakaminen,+työmarkkinoiden+joustavuus+sekä+taloudellinen+tukeminen+voisi+mahdollisesti+vähentää+aborttien+määrää+entisestään.Jostain+syystä+näiden+keinojen+tukeminen+tai+edes+niistä+keskusteleminen+ei+kiinnosta+joidenkin+uskonnollisten+viiteryhmien+jäseniä.+Olenkin+välillä+miettynyt+ettei+heille+ehkä+pohjimmiltaan+ole+kyse+aborttien+minimoimisesta+vaan+oma+tarve+moraalisoida+ja+määritellä+se,+kenellä+on+oikeus+seksiin.+Tuo,+että+maailmassa+70%+aborteista+tehdään+naimisissa+oleville,+on+varsin+pysäyttävä+luku.+Abortit+eivät+siis+kosketa+suurimmalta+osaltaa+vain+nk.+"holtitonta"+seksiä.+Toisaalta+lapsista+meillä+Suomessa+syntyy+avioliiton+ulkopuolella+jo+puolet,+joten+meillä+ei+siis+määräävä+tekijä+päätökseen+lasten+tekemiseen+ole+avioliitto.Jotkut+tuntuvat+palstallakin+ajattelevan,+että+abortteja+tehdään+lähinnä+naisille,+jotka+humalapäissään+harrastavat+seksiä+irtosuhteissa.+Sosiaaliset+syyt+eivät+mielestäni+ole+yhtäläisyysmerkki+sille.+Toisaalta,+jos+nainen+käyttää+vaikkapa+pitkäaikaista+hormonaalista+ehkäisyä,+vaikka+harrastaisi+humalassa+seksiä+ja/tai+irtosuhteita,+mahdollisuus+raskauteen+on+varsin+pieni.+Odotan+mielenkiinnolla+miesten+hormonaalisen+ehkäisyn+tuloa+markkinoille.+Sitähän+on+luvattu+viiden+vuoden+kuluessa.+Mitenhän+se+muuttaa+aborttitilannetta+ja+siitä+käytävää+keskustelua...?Aina+tulee+uusia+sukupolvia,+joille+seksi+ja+ehkäisy+on+uutta.+Siksikin+näitä+asioita+on+pidettävä+esillä.+Lisäksi+esim.+ilmaisen+ehkäisyn+saatavuus+alle+25-vuotiaille,+tukee+sitäkin,+että+ehkäisyä+opitaan+käyttämään+ja+sitä+todennäköisesti+käytetään+myöhemminkin+epätoivottuja+raskauksia+ehkäisemään.