Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
IlmastostaSäähänOnMatkaa
profiilit
IlmastostaSäähänOnMatkaa
IlmastostaSäähänOnMatkaa
Vapaa kuvaus
Aloituksia
1
Kommenttia
76
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kiitos+vastauksestasi,+jossa+kerrot+oman+mielipiteesi+tieteellisestä+menetelmästä.+Olen+kuitenkin+edelleen+kiinnostunut+aloituksessa+annetun+kuvauksen+mukaisista+tiedoista,+joten+jos+jollakulla+sellaisia+on+niin+laittakoon+näkyville+tähän+keskusteluun.
11.10.2018 17:40
Datasarjan+perusteella+blogiin+kirjoitettu+tai+palstalla+ilmaistu+mielipide+ei+nyt+riitä,+kun+tieteen+kannalta+sellaisella+ei+ole+merkitystä.+
Olisiko+sinulla+vertaisarvioitua+tutkimusta,+jossa+tuon+datan+perusteella+todetaan+ilmaston+viilenevän?+Siitähän+tässä+edelleenkin+on+kysymys+eli+etsitään+tieteen+kannalta+uskottavaa+ennustetta+ilmaston+viilenemisestä.+Kuten+siis+jo+keskustelun+aloituksessa+kerron+ja+kuten+keskustelun+kuluessa+olen+useaan+kertaan+erikseen+muistuttanut.
11.10.2018 15:22
Tuota+väitettäsi+viilenemisestä+kommentoitiin+jo+viilenemisväitteitä+käsittelevässä+keskustelussa+"Tiede+ja+väitteet+ilmaston+viilenemisestä".+Jatkokeskustelu+aiheesta+kannattanee+käydä+siellä+loppuun+asti.
11.10.2018 15:06
Luit+varmaan+aloitusviestin,+jossa+kerrottiin+millaisia+todisteita+ilmaston+viilenemisestä+nyt+ollaan+etsimässä.+Olisiko+sinulla+siis+viitetietoja+sellaiseen+vertaisarvioituun+julkaisuun,+jossa+tuon+nimenomaisen+datan+perusteella+todetaan+ilmaston+olevan+viilenemässä?
11.10.2018 15:00
Tallennan+automaattisesti+tähän+keskusteluun+tulleet+viestit+ainakin+parin+seuraavan+päivän+ajan+tasatunnein+ympäri+vuorokauden.+Näen+siis+myös+poistetuissa+viesteissä+annetut+linkit+ja+viitetiedot.
10.10.2018 23:51
Tuo+on+edelleenkin+blogistin+jostakin+datasarjasta+laatima+kuva+ja+blogistin+tulkinta+asiasta.+Olisiko+sinulla+kuvaan+ja+kyseiseen+dataan+liittyen+doi+-+koodia+vertaisarvioituun+artikkeliin,+jossa+tuon+datan+perusteella+ennustetaan+ilmaston+viilenevän?+
Aloitusviestissä+kirjoitin:+"Pelkkä+blogistin+mielipide+siitä,+että+joku+tietty+lämpötilan+mittauksen+aikasarja+tukee+väitettä+viilenemisestä+ei+ole+tieteen+kannalta+minkään+arvoinen.+Jos+kyseinen+väite+on+julkaistu+vertaisarvioidussa+tiedelehdessä+niin+sitten+sillä+alkaa+olla+jo+enemmän+merkitystä.+"
10.10.2018 23:05
Aloitin+uuden+keskustelunilmaston+usein+toistuneista+viilenemisväitteistä+otsikolla+"Tiede+ja+väitteet+ilmaston+viilenemisestä".++Se+on+tällä+hetkellä+palstan+etusivulla+mutta+myöhemminkin+sen+löytää+lyhytlinkillä+urly+piste+fi+kautta+142c
Jos+sinulla+tai+jollakulla+muulla+on+tieteen+kannalta+kelvollisella+tavalla+perusteltuja+väitteitä+ilmaston+viilenemisestä+ja+jäätävän+kelin+saapumisesta+niin+laittakaa+ne+näkyviin+tuohon+kokoomaketjuun+aiheesta.+Lue+ketjun+aloitusviesti+ennenkuin+kirjoitat+sinne+vastauksen+jotta+tiedät+millaisia+todisteita+nyt+ollaan+etsimässä+ja+miten+viesti+kannattaa+laatia.
10.10.2018 18:02
Näin+juuri.+Tässä+keskustelussa+haen+aloituksessa+mainitulla+logiikalla+esitettyjä+todisteita+väitetystä+viilenemisestä.
10.10.2018 17:36
Katsoin+kuvan+lävitse+ja+siinä+oli+datasarjaa+vuosilta+2001-2005+ja+2011-2015.+Väliset+vuodet+oli+jätetty+pois+(ilmeisesti+eivät+tukeneet+blogistin+mielipidettä)+ja+tuosta+vajaasta+sarjasta+blogisti+oli+itse+päätellyt+ilmaston+viilenevän+vaikkei+itse+artikkelissa+niin+kerrotukaan.
Ei+näin.++Aloituksessa+kerroin+jo+mitä+haen:
"Pelkkä+blogistin+mielipide+siitä,+että+joku+tietty+lämpötilan+mittauksen+aikasarja+tukee+väitettä+viilenemisestä+ei+ole+tieteen+kannalta+minkään+arvoinen.+"
Toistetaan+vielä+uudelleen+ettei+jäisi+epäselväksi:+EN+ole+kiinnostunut+"todisteista"+joissa+joku+blogisti+itse+päättelee+ilmaston+viilenevän+jonkun+vertaisarvioidun+julkaisun+tai+muun+luotettavan+lämpömittaussarjan+perusteella.+EN+ole+kiinnostunut+blogikirjoittajien+mielipiteistä+siksi,+että+tieteen+kannalta+niillä+ei+ole+merkitystä.+Meistä+jokaisella+on+mielipite+eli+pelkkä+mielipide+ei+ole+minkään+arvoinen.+
Jos+blogikirjoittaja+on+julkaissut+mielipiteensä+vertaisarvioidussa+lehdessä+eli+tuo+väite+viilenemisestä+löytyy+itse+julkaisusta+eli+on+mennyt+vertaisarvioinnin+lävitse+niin+sitten+alkaa+kiinnostaa.
10.10.2018 17:23
Lupailin+palata+asiaan.+Tuossa+eilen+illalla++oli+lähetetty+linkin+sisältävä+viesti,+jossa+annettiin+linkki+ja+doi.+Ne+otin+talteen,+löytyvät+osoitteesta+aijaa+piste+com+kautta+4KkrwZ#
Näyttäisi+siltä+että+vaikka+viestissä+mainittiinkin+vertaisarvioitu+artikkeli+niin+esitetty+väite+viilenemisestä+ei+ole+kyseisestä+artikkelista+itsestään+peräisin+eli+ei+ole+käynyt+läpi+vertaisarviointia.+Jos+olen+väärässä+niin+korjatkaa.
10.10.2018 16:59
Keskustelua+voidaan+jatkaa+nyt+kun+tämä+poistatettu+ketju+palautettiin.
Tuossa+ylempänä+oleva+viesti+sisälsi+aloitukseen+yhden+vastauksen,+jossa+oli+englanninkielistä+tekstiä.+Otin+vastauksen+talteen+ja+muotoilen+sen+uudelleen+siten,+että+viesti+on+kokonaisuudessaan+suomenkielinen.+Tapahtuu+kunhan+ehdin+sen+koneen+ääreen+jonne+linkit+talletin.
Sitä+odotellessa+älkää+ujostelko+vaan+laittakaa+viitetietoja+aloituksessa+pyydettyyn+materiaaliin.+Älkää+laittako+suoria+linkkejä+vaan+doi+-+koodeja+tai+hakusanoja.+Tarkistan+viestitilanteen+klo+18:05+ja+22:05+eli+välillä+17:10+-+18:00+sekä+21:05+-+22:00+tulleet+linkit+saan+talteen+vaikka+viestit+poistuisivatkin.
10.10.2018 14:49
Tuo+hadcrut4+-+keskustelu+saatiin+takaisin,+mutta+seuraavaa+aloitusta+taas+vietiin+poistatus/palautus+-+kierrokselle.+
Turhaa+pelleilyä+minusta+tuollainen+poistattamisleikki+mutta+eipä+siitä+suurta+lisävaivaa+aiheudu.+Tässä+kun+ei+ole+kellään+kiire+mihinkään.+Nykyään+siis+uuden+keskustelun+aloittaminen+menee+näin:
-tee+aloitusviesti
-talleta+aloitusviestin+linkki
-tarkista+onko+aloitusviesti+edelleen+palstalla.+Kun+se+on+poistatettu+niin
-+laita+palautuspyyntö+Suomi24+palautussivun+kautta+mainiten+aloitusviestin+linkki
-+odottele+pari+päivää
-+jatka+keskustelua+palautetussa+keskustelussa.
09.10.2018 23:00
Esitä+Suomi24+palautesivulla+pyyntö+keskustelun+palauttamiselle.+Sen+linkki+oli
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15426531/lamposarjan-auditointi
Minä+tuollaisen+pyynnön+jo+esitin+ja+niihin+yleensä+reagoidaan+parin+päivän+kuluessa.+Jos+syystä+tai+toisesta+tilanne+ei+korjaudu+keskiviikkoon+mennessä+niin+minä+voin+itse+aloittaa+uuden+keskustelun+tästä+aiheesta.
08.10.2018 00:22
Älkää+poistattako+näitä+aloituksia.+Keskustelun+käyminen+ilmastoon+liittyvistä+asioista+ei+poistattamisesta+ainakaan+helpotu.
07.10.2018 23:21
Kannattaa+muistaa,+että+sää+ja+ilmasto+ovat+kaksi+eri+asiaa.+Ilmasto+on+pitkän+ajan+(30+vuotta)+säätilastojen+keskiarvo.+Yksittäisten+vuosien+säätapahtumilla+ei+siis+ole+ilmaston+kanssa+juuri+mitään+tekemistä,+olivatpa+sitten+kylmyyteen+tai+lämpöön+liittyviä.+Kannattaa+muistaa+myös+se,+että+paikallinen+ilmasto+ja+globaali+ilmasto+eivät+ole+sama+asia+eivätkä+ne+muutu+välttämättä+samassa+tahdissa+tai+edes+samaan+suuntaan.
Tällä+palstalla+yritetään+keskustella+ilmastoon+liittyvistä+muutoksista.+Sääasioille+on+oma+palstansa.
05.10.2018 17:37
Tuo+yllä+kirjoitettu+kommentti+suksien+siirtämisestä+varastoon+perustuu+omiin+kokemuksiini+Etelä-Suomen+rannikoalueella.
22.01.2018 22:24
4 / 4