Vapaa kuvaus

Aloituksia

13

Kommenttia

269

1. "Eikö+Raamatunsana+ole+annettu+meille+kartaksi+myrskyävälle+merelle."No+jaa,+siitä+voi+olla+monta+mieltä.+Kuitenkin+jos+edelleen+jatkan+tuosta+"uskovien"+taipumuksesta+härkkiä+toisten+elämää.+Jeesuksen+ajan+"uskovat"+tietysti+hekin+käyttivät+noita+jumalansanana+pitämiään+tekstejä+perusteena+osoitella+lähimmäistensä+vikoja+tuomita+heidän+elämäänsä,+myös+Jeesuksen+elämää+ja+tapoja.+Jeesus+taas+käytti+noita+samoja+tekstejä,+mutta+valikoi+toisin.+Hän+valikoi+ihmisen+hyvää+edistäviä+kohtia.+Sama+taipumus+jakaa+edellee+"uskovia"+ja+todellisia+Jeesuksen+opetuksen+noudattajia.
  2. "Todistaa+kristinuskon+voimasta!"No+ei+todista.+Kristinusko+on+meille+se+tutuin,+koska+sen+vaikutuspiirissä+olemme+kasvaneet+kuka+enemmän+kuka+vähemmän.+Halusimmepa+tai+emme,+uskoimmepa+itse+tai+emme.+Usko+minkä+tahansa+uskonnon+jumaluuksiin+on+ateistille+aivan+yhtä+irrationaalista.+Yhden+tradition+kuviteltu+jumaluus+ei+ole+sen+vetovoimaisempi+kuin+toisenkaan.+Jotta+mistä+tahansa+aiheesta+keskustelussa+olisi+jotakin+mieltä+on+aiheesta+tietysti+tiedettävä+jotakin.+Tutuimpana+uskonnoista+kristinusko+on+ainakin+itselleni+se,+josta+jotakin+tiedän.+Väittäisin+tietäväni+huomattavasti+enemmän,+kuin+vaikkapa+suuri+osa+"uskovista"+tietää.+Lisäksi+elämme+kulttuurissa,+jonka+aikaansaannoksista+kristinuskolla+on+oma+osansa,+hyvässä+ja+pahassa,+perustellusti+tai+perusteetta.+Siksi+ainakin+itse+koen+luontevaksi+keskustella+uskontoa+liippaavista+aiheista+kristinuskoa+käsittelevällä+palstalla+ja+vieläpä+luterilaisuus-palstalla,+koska+olen+tuon+kirkon+jäsen+ikäni+ollut.+Kristinuskossa+on+paljon+hyvää+ja+voisi+olla+vielä+enemmän,+jos+kristity+ymmärtäisivät+oikeasti+mistä+on+kyse.+Meitä+on+oikeastaan+ensimmäisiltä+vuosisadoilta+asti+johtanut+harhaan+se,+että+alkuperäiset+kristityt,+eli+siis+Jeesuksen+opetusta+seuraavat+juutalaiset,+hävisivät+ja+pallo+siirtyi+pakanoille,+eli+siis+meille.+Juutalaista+traditiota+ja+symboliikkaa+tuntemattomat+pakanat+loivat+lopulta+kristillisen+opin+joka+saa+kyllä+niin+Jeesuksen+kuin+Paavalinkin+pyörimään+haudassaan.+Aihepiirissä+riittää+siis+keskusteltavaa+sille,+jota+aihe+kiinnostaa.+Kristinuskon+ilmiönä+ja+sen+potentiaali+voi+kiinnostaa+myös+ateistia.+Itse+kristillinen+oppi+on+tietysti+aihe,+josta+ei+ole+juuri+hyvää+sanottavaa.+Se+on+väärille+olettamuksille+rakennettu+primitiivinen+ja+kauhea+uskonto,+ainoa+nykyajan+suurista+uskonnoista,+joka+vaatii+ihmisuhrin.+Se+on+verinen+kultti,+jonka+väkivaltaisuudesta+on+syyttäminen+tietämättömiä+ja+tavoitehakuisia+opinmuodostajia+ja+toimeenpanijoita.
  3. Eipä+noita+enää+juuri+näe.+Mutta+joo,+valmiina+ollaan,+tänne+vaan...