Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3987

1. Ainahan+ei+kyseessä+ole+mikään+tarve+korostaa+miehisyyttä+vaan+tilannetta.+Kerran+oltiin+kolaripaikalla+jossa+kuski+oli+ajanut+autolla+metsään.+Meitä+oli+tilanteessa+useampi+henkilö+ja+siinä+ihan+selkärangasta+aloin+kertomaan+jokaiselle+miten+heidän+tuli+toimia.+Jaoin+tehtävät+ja+jäätiin+odottamaan+apujoukkoja.+Tässä+oli+onnellinen+loppu+sillä+kyseessä+oli+harjoitusrasti.+Toinen+paikka+jossa+on+tarve+komennella+tulee+ajalta+jolloin+olet+vajaan+vuoden+pienellä+päivärahalla+uhraamassa+itsesi+isänmaalle.+Siellä+tarve+komenteluun+tulee+käskystä.+Siinä+vaiheessa+kun+on+esim.+telaketjuja+kaulassa+ja+sulla+on+lupa+komentaa+niin+siinä+sitten+joutuu+puntaroimaan+miten+sen+komentelun+tekee+jotta+uskottavuus+johtajana+säilyy.+Eli+tuosta+kun+luontevasti+siirrytään+meinaamiseen+niin+ensimmäisessä+tapauksessa+olisi+mennyt+pelastusaikaa+hukkaan+jos+oltaisiin+ensin+neuvoteltu+kuka+johtaa+vai+keskustellaanko+ensin.+Toisessa+kohtaa+se+komentelu+meinaa+myös+sitä+että+jos+sulla+on+komentelu+päällä+niin+samalla+se+kertoo+myös+niille+toisille+että+olet+myös+valmis+ottamaan+niistä+vastuun+ja+huolehtimaan+niistä.Viime+viikolla+jouduin+paria+naista+komentamaan+kun+meinasivat+yhtä+rullaa+nostaa.+Ei+mikään+hirveän+painava+mutta+kun+molemmat+meinasivat+nostaa+suorin+jaloin+niin+pitihän+siitä+komentaa+tilanne+seis.+Tietysti+jos+olisi+katsellut+heitä+naisina+niin+olisihan+tuollainen+suorin+jaloin+maastaveto+aika+eroottissävyinen+mutta+kun+ei+osaa+katsoa+kuin+työkavereina+niin+en+antanut+edes+yrittää.+Nostin+itse+jaloilla+toisesta+päästä+suoraan+trukin+piikeille+ja+sieltä+paikalleen.Toinen+kerta+oli+keskiviikko.+En+tiedä++johtuuko+siitä+että+olen+osaston+ainoa+mies+vai+siitä+että+keitän+parhaat+kahvit+mutta+kyllä+sivulauseissa+on+käynyt+selväksi+että+minun+paikkani+kahvimajurina+olisi+enemmän+kuin+suotavaa.+No+silloin,+kuten+usein+muulloinkin,+katselin+että+ruuat+oli+syöty+ja+hain+kahvipannun+josta+sitten+olen+kaadellut+naisväelle+suoraan+kuppeihin+jottei+kaikkien+tarvi+nousta.+Silloin+oli+Novitan+uudet+neulemallit+niin+keskiössä+etteivät+minua+huomanneet.+Piti+oikein+rykäistä+kunnolla+ja+todeta+että+alkaa+kohta+jähtyä+jos+ei+kuppeja+ilmesty.+Aika+kiltisti+sitten+kupit+ilmestyivät.En+tiedä+vastasiko+mihinkään+kohtaan+mutta+ei+se+komentelu+ainakaan+tuolla+keskustelupalstojen+ulkopuolella+ole+aina+pelkästään+pahantahtoista.+Tietysti+komentelu/valta+ja+vastuu+täytyy+kulkea+sitten+tasapainossa.Kenkä+nyt+yleensä+puristaa+reunoilta+jos+ei+ole+kotimainen+malli+jossa+leveämpi+lesti.
  2. Vaikea+sanoa+mistä+se+kumpuaa.+Ehkä+usein+sitä+miettii+silloin+kun+käy+kylässä+jossa+nainen+kehuu+miestään+sen+kautta+mitä+hän+on+tehnyt+esim.+auton+huollon,+pihatöiden+ja+kotitöiden+eteen.+Siinä+nousee+mielikuvat+k&k+-miehestä+vaikka+ei+tuo+termi+nyt+päässä+pyöri.+Kotona+tyhjään+taloon+astellessa+miettii+että+samat+asiathan+minäkin+teen+mutta+ei+kukaan+ole+niistä+mainitsemassa.+Mutta+kuitenkin+tätä+vertailua+tekemällä+ainakin+itselle+tulee+samaistuva+mielikuva.Eihän+tuo+tilanne+ainakaan+itselle+mikään+fantasia+ole,+lähinnä+pistää+pohtimaan+että+onko+tuollaista+miestä+arvostavat+naiset+loppu+vai+onko+minulla+sellaisten+kanssa+vain+ollut+kohtaanto-ongelma.+Toisaalta+voi+olla+että+nämä+miehet+ovat+siinä+mielessä+täydellisiä+että+naisen+antaessa+merkin+makuuhuoneen+ovelta+niin+mies+muuttuu+sormia+näpäyttämällä+maskuliinisuuden+perikuvaksi+ottamalla+tilanteen+haltuun+ja+ohjat+käsiinsä+kuten+naiset+esim+"nainen+ja+halu"+dokumentissa+toivoivat.+Enkä+nyt+tiedä+onko+tuo+k&k:n+mainostaminen+mitenkään+hyvästä.+Treffi-ilmoituksia+kun+katsoo+niin+jotenkin+olisi+toivottavaa+että+miehessä+olisi+jotakin+haastetta.+Itsellä+kun+ei+ole+mitään+kiinnostusta+nostattaa+draaman+aallokkoja+väittelemällä+asioista+jotka+eivät+elämäämme+sivua.+Minulle+niin+riittäisi+ihan+vaan+rakkaus+ja+harmaa+arki.Mitä+huumoriin+tai++vittuiluun+tulee+niin+kyllä+minä+eniten+kuittaillen+valkoisille+heteromiehille;+varsinkin+tuolla+elävässä+elämässä.+Syntymäkaupunki+on+meillä+usein+se+selittävä+tekijä.+Monet+ottaisivat+sen+vähän+rankempana+mutta+meillä+normaalia+huumoria.+Aloittajan+nimimekistä+nyt+ei+pääse+varmuuteen+onko+mies+vai+nainen+mutta+jos+oletetaan+että+kyseessä+on+nainen+niin+voi+miettiä+kuinka+tavoiteltavaa+on+rooli+jossa+olet+päivät+töissä,+illalla+kodin+hengetär+ja+illalla+pitäisi+olla+vielä+erotiikan+kuningatar.+Tietysti+nyt+kaikki+väittävät+että+tällaista+se+naisten+arki+on+mutta+jos+ajattelet+sitä+fantasiana+niin+sittenhän+kaikki+on+hyvin.
  3. Tuossa+kun+odottelin+maalin+kuivumista+niin+tuli+luettua+tuo+linkki+ja+sen+takaa+löytyvä+opinnäytetyö,+Myönnän+etten+kauhean+syvällisesti+uppoutunut+tuohon+opinnäytetyöhön+mutta+sen+silmäilyn+perusteella+ei+kannata+huolestua+kehopositiivisuudesta+vaan+korkeakoulutetuista.+Jos+se+että+kirjoitat+provokatiivisesti+juttuja,+keräät+niistä+tulevat+kommentit+eri+kategorioihin+ja+teet+excelin+niin+opinnäytetyö+on+tehty.+Pari+exceliä+lisää+ja+ppt-esitys+niin+ehkä+jo+olisi+tohtorin+hattu+päässä.+Sitten+ihmetellään+jos+ei+pääse+työelämään.Itse+kyllä+odotin+varsinkin+lopun+pohdintaosiolta+kunnon+ajatuksen+virtaa+mutta+jos+ainoa+ratkaisu+on+se+että+blogi+jatkuu+mutta+suodatin+poistaa+automaattisesti+tiettyjä+sanoja+sisältävät+lauseet+jotka+menevät+jatkotarkasteluun,+niin+aika+kevyellä+raasteella+on+salaatti+kulhossa.+Toki+kun+on+oma+blogi+niin+näin+voi+tehdä+mutta+kovasti+muistuttaa+tasa-arvokeskustelua+mallia+Åbo+Akademi+jossa+kaikki+ovat+tervetulleita+mielipiteineen+mutta+tietty+porukka+katsoo+kuka+pääsee+ääneen.+Ei+mitään+syvempää+pohdintaa+miten+esim+käytetty+kieli+blogissa+tai+asiasisältö+tähän+kommentointiin+vaikuttaa.+Minun+mielestä+jäi+vähän+vajaaksi+tältä+osin.Suosittelen+tutustumaan+tuohon+opinnäytetyöhön,+siellä+on+ihan+hyvin+tuotu+esim+tämän+historia+esille.+Lähtölaukaus+asiaan+löytyy+feministiliikkeestä+yli+sata+vuotta+sitten+jolloin+vaadittiin+naisille+oikeutta+pitää+housuja;+siitä+on+vähän+jalostunut+tähän+päivään.+Ihan+kaikki+ei+minullekaan+selvinnyt+kuten+miksi+lääketieteellinen+näkökulma+halutaan+jättää+pois+esim.+koskien+diabetestä+mutta+samalla+korostetaan+että+tämä+vähentää+masennusta,+syömishäiriöitä+yms.