Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4163

  1. Itsellä kirja kesken mutta minusta ydin tuossa on ääriyksilöllisyys ja sen vaikutus sekä yksilöön että yhteiskuntaan. Käytännössä joka elämänalueelta pitää löytää se "sun juttu"
    Ennen ei töissä mietitty onko työ mielekästä ja onko se nyt sitten sun juttu. Ennen työn merkitys ja mielekkyys tuli siitä että sai laskut maksettua. Ennen ajateltiin että työ palveli myös yhteiskuntaa mutta nyt se palvelee vain yksilön omia tarpeita. Kun omat toiveet ja vaatimukset ovat ristiriidassa työelämän realiteettien kanssa ollaan työupumusten ja työpahoinvoinnin äärellä.

    Ehkä tänne palstalle kiinnostavin kohta oli ihmissuhteet joita kirjassa kutsuttiin jo hyötysuhteiksi tunnesuhteiden sijaan. Nykyään ihminen voimaantuu, löytää itsensä eikä enää ole valmis kompromisseihin vaan jos joku löytyy niin sillä pitää olla lisäarvoa omaan elämään. Koska pysyvyys ja suhteiden pituus ei ole enää mikään mittari tai arvo suhteiden eteen ei enää nähdä vaivaa.

    Hiukan on itselläni vielä kesken tuo kirja mutta hän on kyllä hyvin kysytty vieras eri ohjelmissa ja nämä samat asiat nousevat esiin myös niissä.
  2. Meillähän oli joku aika sitten kuva jossa valtionvarainministeri poseerasi saksien kanssa. Sitä ennen taas kansanedustaja oli todennut että maaseudulla miehet asuvat vain insestin ja vaimon hakkaamisen vuoksi. Molemmat selitettiin myöhemmin huumorilla ja ensimmäinen tapaus sai tuomion mutta jälkimmäinen oli ihan hyväksyttyä.
    Itse näkisin että Trumpin kommentti oli lähellä tuota ensimmäistä. Se oli tarkoitettu omille kannattajille ja vaikka myrsky aluksi nousee ja jopa omista tulee soraääniä niin pitkässä juoksussa sillä on ehkä paikkansa kun suosiota kalastellaan.

    Mitä vähättelyyn muissa yhteyksissä tulee niin riippuen tietysti mittareista ja niiden tulkinnoista löytyy kyllä esim ansiokehityksistä, työelämästä, koulutuksista tai vanhemmuudesta jotka voidaan tulkita miesten tai poikien väheksymisenä. Mitä urheiluun tulee niin jos naiset voittavat jääkiekon mailmanmestaruuden niin en yhtään epäile etteikö hävittäjät olisi saattamassa joukkuetta Helsinki-Vantaan kentälle. Jos taas miesten jääpallojoukkue voittaa mailmanmestaruuden niin tuskimpa hävittäjät nousevat ilmaan.

    Ehkä on myös syytä erottaa arvostus ja laji suoritteena erikseen. Jos maksat ennemmin miesten jalkapallosta 20e sen sijaan että maksat 10e naisten jalkapallosta on aika hedelmätöntä alkaa syyttaa kuluttajaa valinnoista. Silloin vain tuote ei ole riittävän kiinnostava eikä se itsessään liity arvostukseen.
    Toki nyt kun puhutaan arvokisoista ja julkishallinnosta niin kyllähän se virallinen arvostus pitäisi tulla sijoituksen eikä suorituksen mukaan.

    Mitä itseeni tulee niin josta muilta kysyy niin varmaan vähän kaikkia. Sitä kun on politiikassa ja järjestötoiminnassa mukana niin saattaa olla samassa asiassa sivustaseuraaja, toimija tai kiusaaja; riippuu keneltä kysyy.
    Työpaikalla olen pyrkinyt tuohon sivustaseuraajan rooliin. Pyritään kokouksissa tekemään ohjeet ja periaatteet sellaisiksi että ne ennaltaehkäisevät mahdollisimman hyvin konflikteja. Ei niiltä kokonaan voi välttyä mutta silloinkin kuuntelen ja kirjaan asiat molemmilta osapuolilta. Sen jälkeen vien asian työnjohtajalle sillä hänellä on se valta ja vastuu enkä suinkaan halua murentaa hänen auktoriteettiään. Yleensä asioiden pohjalla on konkreettinen syy esim työtavoista ja työnjohto ottaa koko porukan koolle ja kertoo miten toimitaan. Pääasia ettei ketään nolata tai syyllistetä noissa tilanteissa.

    Ainoa julkinen jota käytän on juna ja siellä nyt ei ahdistelua ole näkynyt. Siellä jos joku nostaisi ääntä niin kaikki kääntyisivät katsomaan. Muutenkin tuntuu että alkoholin kulutuksen laskun myötä julkiset häiriöt ovat vähentyneet.
  3. "Tienaa enemmän ....... On pidempi...." Sellainen epäilys on että tämä saattaisi olla alkuvaiheessa itselleni ongelma. Itse kun olen saanut pakkeja pituuteni sekä sijoittumiseni työelämässä (raha/status) vuoksi niin kyllä alkuvaiheessa kävisi mielessä että kyseessä on piilokamera tai vedonlyönti jos itseäni pidempi tai paremmin tienaava nainen osoittaisi kiinnostusta.

    Mitä penkkitulokseen tulee niin minua parempi penkkitulos on vain plussaa. Nyt puhutaan puoli vuosisataa eläneistä ihmisistä joten kyseessä lienee pidempi voimailutausta. Samaan hengenvetoon voisi olettaa että myös muut elintavat ovat kunnossa joten edessä oliis ihan toimintakykyinen yhteinen tulevaisuus. Toki sairaude ja loukkaantumiset voivat tilannetta muuttaa mutta ennusmerkit ovat hyvät.

    Matemaattinen lahjakkuus ei haittaa ja kieliopillinen ja kerronnallinen lahjakkuus mielellään minua sujuvampii.
    Nissanin korjaustaito on positiivinen juttu sillä sen perusteella voisi olettaa että työkalut pysyy käsissä kun tehdään yhdessä esim remonttia.
    Viikon selviän helposti itsekin luonnosa ja mitä metsästykseen tai kalastukseen tulee niin toivotan hänen lähtiessä kireitä siimoja tai hyviä osumia.
  4. Ihan en nyt tiedä puhutaanko vain yksinhuoltajista kun toissalta viitataan tutkimukseen jossa vertailtiin pelkästään snkkuja. No katsotaan mitä saan muodostettua.

    Se että naiset ovat miehiä tyytyväisempiä tilanteeseensa ei varmaan ole yllätys ja epäilen että suurin kuilu on nimenomaan eroprosessin alkuvaiheessa. Muistaakseni noin 3/4 eroista tulee naisten hakemana ja sitä on suunniteltu vuoden tai yli. Jostakin luin vertauksen että työelämässä vastaava tilanne on kun toinen lähtee lomalle ja toinen irtisanotaan. Harvoin tuossa tilanteessa on kahta onnellista kun sormukset on pistetty pöydälle.
    Ajan mittaan ero tyytyväisyydessä varmaan tasaantuu kun erosta "yllätetty" on onnistunut rakentamaan elämänsä uudelleen. Toki se että miehillä ei useinkaan elo ilman parisuhdetta ole tietoinen valinta ja sitäkautta tilanne tyydyttävä vaan tilanne on se että siihen on tyytyminen.

    Mitä noihin syihin tulee niin kun mennään itsenäisiin päätöksentekoihin niin valta ja vastuu itselä kulkee aina käsikkäin. Se ei sitä tarkoita etten voisi ottaa muilta näkökulmia. Itselle se että joku olisi siinä rinnalla antamassa vinkkejä ja uusia näkökulmia olisi nimenomaan vapauttavaa.

    Olen tuossa joskus miettinyt tuota kiirettä nyt kun lapset on jo mailmalla. Nyt ei ole itsellä kiire mutta eipä ollut silloinkaan. Samalla lailla meni kotityöt oli kyseessä kolme tai yhden hengen talous. Toki pesu- ja tiskikone kävivät hieman useammin mutta kun esim koulu ja harrasteasiat oli kirjannut jo etukäteen kalenteriin niin helppo homma aikatauluttaa asioita.

    Huonot kokemukset kohdan kyllä allekirjoitan.