Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3584

1. Kyllä+minä+koen+nuo+tilanteet+ahdistavana.+Menet+siinä+jonossa+ja+edessä+on+pariskuntia+joille+sanotaan+että+kiva+kun+pääsitte+paikalle,+välillä+menee+äitejä+joille+todetaan+että+mukava+kun+pääsit+tulemaan+eikä+kysymystäkään+isästä.+Sitten+menet+sinne+itse+ja+ihan+kuin+et+olisi+yksinään+edustuskelpoinen+koskien+omia+lapsiasi.Tuo+lastenvalvojien/sosiaalitoimen+sekä+myös+monen+viranhaltijan+asenne+sitten+onkin+laajempi+kysymys+joten+siitä+ei+nyt+enempää.Kiteytettynä+mikä+tuossa+ahdistaa-+Kyse+ei+ollut+minusta+vaan+myös+omien+lapsieni+tulevaisuudesta-+En+ole+yksittäistapaus+vaan+uskon+että+vastaavia+kokemuksia+on+laajemmaltikin.-+Tuollaiset+asenteet+viranhaltijoilla+joiden+työhön+liittyy+julkisen+vallan+käyttöä.
  2. Viimeisin+tapaus+jonka+tiedän+kun+isä+haki+elatusmaksujen+kohtuullistamista+(tai+täällä+itki+etlareista)+perustui+siihen+että+matka+lapsen+luo+on+yli+70km.Tämä+tarkoitti+viikonloppuna+280km+ajoa+ja+kun+lapset+olivat+isän+luona+joka+toinen+viikko+niin+560km+siitä+tuli+mittariin.+Polttoaineen+hintojen+nousun+vuoksi+yritti+ensin+lapsen+äidin+kanssa+mutta+kun+ei+onnistunut+niin+varasi+ajan+lastenvalvojalla.+Oletti+että+asia+lähtisi+sieltä+eteenpäin+koska+uudistettu+lapsenhuoltolakikin+edellyttää+molempien+vanhempien+myötävaikuttamista+tapaamisiin.+Ei+sen+tarkemmin+keskusteluja+avannut+mutta+totesi+että+saman+nöyryytyksen+tunteen+olisi+saanut+myös+ajamalla+alasti+polkupyörällä+supermarketin+parkkialueella.+Se+mikä+kaveria+tuossa+harmittaa+on+se+että+lomalla+eivät+pääse+mihinkään+matkalle+ja+yleensäkin+kun+lapset+ovat+siellä+niin+halvimn+kautta+pitää+mennä+että+rahat+riittää.+Mitä+lasten+kustannuksiin+tulee+niin+paljon+riippuu+myös+laskentatavasta.+Esim+asumiskustannuksia+laskiessa+haluaako+jyvittää+esim+perusmaksuja+henkilömäärän+mukaan.+Joko+jaat+ne+henkilöiden+kesken+tai+mietit+niin+että+sama+perusmaksu+olisi+vaikka+ei+olisi+lapsia.+Samoin+mikä++on+sähkön+kulutuksen+ero+paistatko+500g+tai+800g+jauhelihaa+tai+keitätkö+kolmen+perunan+sijaan+seitsemän+pottua.+Itsellä+jälkikasvu+on+ollut+tyttöjä+ja+ainoa+ero+on+ollut+veden+kulutuksessa.+Vaatteisiin+ja+ruokaan+nyt+rahaa+kyllä+kuluu+vähän+iästä+riippuen+sekä+tietysti+harrastuksista.
  3. Sellaista+joka+rakastaisi+minua+ja+jonka+elämästä+tulisi+onnellisempaa+ja+henkisesti+rikkaampaa+syystä+että+hän+ottaa+vastaan+minun+hänelle+kohdistamaa+rakkautta.Koska+en+itse+pysty+tarjoamaan+mitään+säihkettä+tai+pintaliitoa+niin+arjen+arvostaminen++olisi+kyllä+toivottava+ominaisuus.+Keskustelutaitoa+ei+nyt+välttämättä+vaadita+sillä+normaalilla+puhekyvylläkin+pärjää.+Ei+sillä+etteikö+syväluotaaviin+keskusteluihin+joskus+voitaisi+uppoutua+mutta+kun+suurin+osa+viestinnässä+on+tasoa+"mitä+kaupasta"+tai+"mikä+leffa+katsotaan+"+niin+ei+noihin+nyt+analyysiä+välttämättä+tarvi.Voi+olla+yrittäjä,+työssä+käyvä,+työtön,+eläkeläinen+tai+vaikka+panostaa+kolmannen+sektorin+vapaaehtoistyöhön;+minulle+ihan+sama.+Itseäni+kiinnostaa+enemmän+suhtautuminen+tilanteeseen+ja+toive+olisi+että+kohdatessa+enemmän+tulisi+positiivista+kuin+negatiivistä+viestintää+siitä+mitä+tekee.