Suomen syntyvyydestä - Totuus

151

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noinhan se on ja se onn todella pahassa ristiriidassa sen kanssa minkä suomalaiset kokevat "elämän kannalta" optimaaliseksi. Tutkimusten mukaanhan suomalaiset naiset pitävät kysyttäessä optimaalisena ensimmäisen lapsen saamisikänä tuota noin 30 vuotta ja miehet 32 vuotta. Suomalaiset alkavat siis keskimäärin tehdä niitä lapsia juuri siinä omasta mielestään optimaalisena aikana, mutta biologia voi tosiaan tulla vastaan.

      • Anonyymi

        Lapsen teko ikä on 20-25.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsen teko ikä on 20-25.

        Eipä se keskiverto suomalaisen mielestä ole. Ne ovat kyselyiden mukaan nuo sanomani, eli naisten mielestä n. 30 ja miesten mielestä n. 32 vuotta. Silloin olisi suomalaisten mielestä hyvä aika saada ensimmäinen lapsi ja tuohan se keskiverto aika tosiaan on, kun ensisynnyttäjien keski-ikä on nyt tuon 30 vuotta.

        Sinä mitä ilmeisimmin kuulut siis vanhempiin ikäluokkiin tai olet selkeä poikkeus, jos ajattelet, että haluaisit/olisit halunnut lapsia 20-25 vuotiaana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se keskiverto suomalaisen mielestä ole. Ne ovat kyselyiden mukaan nuo sanomani, eli naisten mielestä n. 30 ja miesten mielestä n. 32 vuotta. Silloin olisi suomalaisten mielestä hyvä aika saada ensimmäinen lapsi ja tuohan se keskiverto aika tosiaan on, kun ensisynnyttäjien keski-ikä on nyt tuon 30 vuotta.

        Sinä mitä ilmeisimmin kuulut siis vanhempiin ikäluokkiin tai olet selkeä poikkeus, jos ajattelet, että haluaisit/olisit halunnut lapsia 20-25 vuotiaana.

        No ihan tossa 20 ois ollu armeija, tosin olihan sielläkin joillakin lapsi. mutta muuten energiaa ois tollon ollu enemmän. 30 vuotiaana energia jo väheni ja 40 vuotiaana suorastaan jo hyytyi. Ja oishan se noloo lapsillekin kun isi on kalju rillipää. Jos ois puoliso ollut samaa säästäväisyystasoa kun ite, niin tuskin ois taloudellista ongelmaakaan. ja opiskeluaikana niinkuin kerroin tossa ketjussa mikä alotuksessa mainittiin. Niin opintoryhmässä edes naiset jotaka lapsen teki ei jäänyt jälkeen, vaan valmistui samassa ajassa. ja lisäksi harjoittelu oli palkallinen. Ja sitä oli siis vuosi neljä vuoden opiskelussa. Ja työpaikkakin olisi valmistuttua ollut paikassa jonne päättötyö tehtiin ja ihan hyvällä palkalla, ostovoimalla mitattuna suunnilleen sama mitä mulla nyt.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No ihan tossa 20 ois ollu armeija, tosin olihan sielläkin joillakin lapsi. mutta muuten energiaa ois tollon ollu enemmän. 30 vuotiaana energia jo väheni ja 40 vuotiaana suorastaan jo hyytyi. Ja oishan se noloo lapsillekin kun isi on kalju rillipää. Jos ois puoliso ollut samaa säästäväisyystasoa kun ite, niin tuskin ois taloudellista ongelmaakaan. ja opiskeluaikana niinkuin kerroin tossa ketjussa mikä alotuksessa mainittiin. Niin opintoryhmässä edes naiset jotaka lapsen teki ei jäänyt jälkeen, vaan valmistui samassa ajassa. ja lisäksi harjoittelu oli palkallinen. Ja sitä oli siis vuosi neljä vuoden opiskelussa. Ja työpaikkakin olisi valmistuttua ollut paikassa jonne päättötyö tehtiin ja ihan hyvällä palkalla, ostovoimalla mitattuna suunnilleen sama mitä mulla nyt.

        Tuo on se miten sinä asian koet. Ei se muuta mihinkään sitä faktaa, että tuota mieltä lapsentekoikäiset suomalaiset nyt vaan ovat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on se miten sinä asian koet. Ei se muuta mihinkään sitä faktaa, että tuota mieltä lapsentekoikäiset suomalaiset nyt vaan ovat.

        No ok, uskotaan, jos kerran oot kaikilta käyny kysymässä.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No ok, uskotaan, jos kerran oot kaikilta käyny kysymässä.

        Kannattaa opetella tilastotieteen perusteita. Mä en nyt jaksa alkaa niitä opettamaan, semminkin kun oletan tuon olevan ihan turhanpäiväistä saivartelua ja turvanaukomista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa opetella tilastotieteen perusteita. Mä en nyt jaksa alkaa niitä opettamaan, semminkin kun oletan tuon olevan ihan turhanpäiväistä saivartelua ja turvanaukomista.

        Kai siinä joku perustelu oli. Vaikka 30 vuotiaana fyysisesti saattaa ollakin paremmassa kunnossa. niin ei silti jaksa niin paljoo sellasia muuttuvia tilanteita. Tarvii sellasia hengähdystaukoja. ja useampi kaveri ollut samaa mieltä. Jokainen kehityskausi tuo omat haasteensa ja pikkulapsiarki vaatii energiaa, kun taas teini ikäsen asiat vaatii toisenlaista kykyä. Eihän noi lukemat mistään taivaasta voi pudota.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Kai siinä joku perustelu oli. Vaikka 30 vuotiaana fyysisesti saattaa ollakin paremmassa kunnossa. niin ei silti jaksa niin paljoo sellasia muuttuvia tilanteita. Tarvii sellasia hengähdystaukoja. ja useampi kaveri ollut samaa mieltä. Jokainen kehityskausi tuo omat haasteensa ja pikkulapsiarki vaatii energiaa, kun taas teini ikäsen asiat vaatii toisenlaista kykyä. Eihän noi lukemat mistään taivaasta voi pudota.

        Voit mennä tutkimaan tilastokeskuksen sivuilta. Kyllä ne siellä tutkimuksissa mukana ovat ne perusteen ja menetelmätkin.

        Itse en ole vielä törmännyt keneenkään noin puhuvaan, paitsi tietysti heihin, joilla ei ole lapsia ja siten ei myöskään mitään käsitystä millaista elämä lapsen kanssa on. Varmaan jos ihmisellä on muutenkin haasteita jaksamisessa ja ehkä mielenterveydessäkin, niin voihan tuollaisia ongelmia tietysti tulla. Tutkimusten mukaan ne tosin vähän vanhemmat vanhemmat jaksavat paremmin lastensa kanssa, mutta ei se tietenkään kaikki yksilöitä koske.


    • Anonyymi

      Lasten hankkiminen ei minua kiinnosta. En haluaisi tuoda lapsia kärsimään tänne. Ehkä siksi jäinkin elämässä yksin koska en halua lapsia. Silti haluaisin olla parisuhteessa. Tietenkin siinä pitäisi olla muutakin kuin vain sitä iän ikuista toisen hinkkaamista, eli myös tunteita mukana. Painoa on omituisen paljon mutta niin on lihaksiakin. Juoksen juoksulenkkejä ja vatsani ei ole kaljamahainen. On muitakin harrastuksia mutta en halua avata teille muumeille koko elämääni. Alkoholia menee noin 1,5 kertaa kuukaudessa ja se on humalahakuista. Muita haitallisia elämäntapoja ei oikein ole paitsi sosiaalinen rampautuneisuus. Parisuhde alkoi kiinnostamaan vasta noin 26 v. iässä ihan tosissaan ja nyt siitä on kulunut muutama vuosi. Olen pettynyt nykyiseen elämäntilanteeseeni eikä muutosta ole näkyvissä. Usko pitäisi saada takaisin vähän kaikkea koskien.

      • No sulla on sitten muuta kun tää perhe, keskity siihen. Mä oon esimerkiksi valokuvannu paljon ja tarkoitus olisi koostaa kirja. Aika vaikee tääkin ois tehdä jos tässä ois viis lasta ja akka. Oon tätä analysoinu yöt ja päivät. mutta en tiedä kumpi ois ollut parempi. Oonkin tullut tulokseen että molempi hyvä, eikä mitään tappioo oo tapahtunu. Hyvä näin.


    • Anonyymi

      Suominaiset bilettää ja kittaa viiniä kun lapsia pitäisi tehdä, sitten ne vuosien bileputken jälkeen herää siihen että pitäisiköhän niitä lapsia sittenkin. Siinä vaiheessa isäehdokkaita ei enää kiinnosta alkaa niiden kanssa lapsien tekoon kun historia on mitä on.

      -harmiseikirj-

      • Anonyymi

        No suomimiehet haluavat niitä lapsia vielä vähemmän ja vielä myöhemmässä vaiheessa, että eipä ole yksin naisista kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No suomimiehet haluavat niitä lapsia vielä vähemmän ja vielä myöhemmässä vaiheessa, että eipä ole yksin naisista kiinni.

        Naiset voi kuitenkin hallita tilannetta. Ennen lapsia syntyi kun sattui vahinko ja siitä se perhe sitten lähti.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset voi kuitenkin hallita tilannetta. Ennen lapsia syntyi kun sattui vahinko ja siitä se perhe sitten lähti.

        -harmiseikirj-

        Ai miehetkö eivät voi asiaan mitenkään vaikuttaa? Et ole kuullut sellaisesta "uudesta" keksinnöstä kuin kondoomi? Sinä rohkaiset naisia hankkiutumaan raskaaksi, vaikka heidän kumppaninsa ei (vielä) haluaisi lasta? Sekö olisi sinusta hyvä tapa toimia?


      • Anonyymi

        Tiedä nyt sitten mistä tänne kirjoittelet, mutta jos et vielä ole, niin ehkä sinun olisi hyvä painua takaisin sinne Venäjälle.


      • Anonyymi

        Niinpä, sinä sen taas sanoit! Mä kävin kouluni ja olin epäsäännöllisen säännöllisesti koulussa, töissä koulussa, harjoittelijana ja jälleen koulussa. Tein ns. hanttihommia, kun vakituista työtä en saanut. Pätkä siellä ja toinen tuolla... mutt mä kuitenkin pääasiassa elätin itse itseni.
        Tosin jouduin myymään Faijalta lahjaksi saamani auton, jotta vuokrat tuli maksettua ajallaan ja riisipuuroa riitti, myös voissa paistettuna seuraavana päivänä, tai uunipannarina.

        Kolmevitosena mä olin jo viimein tajunnut, mitä miesten uskollisuus käytännössä on; eli tuskin pettävät juuri siinä silmiesi alla, mutt.... mä en miehen perässä ala juoksemaan ja tarkistamaan hänen menojaan, koska jostain aivan muusta oltiin puhuttu ja asiat sovittu.
        Kaikki ei aina mene heidän kanssaan sopimusten mukaan.... jonka viimein minäkin tajusin.

        Mulle oli luvattu, sitä sun/tätä vuosien varrella. Viimein mä päätin hankki itselleni lapsen, ihan samalla metodilla, pikku petoksella ja tein sen myös... enkä kadu! Ihan oikeesti, kyllä aikuisenmiehen pitäisi ymmärtää ett suojaamattomasta seksistä, saattaa olla seurauksia.
        Sitä "seurausta" mä juuri olin pyydystämässä, enkä suinkaan sitä helvatin petturia; joka luuli saaneensa anteeksi syrjähyppynsä! (silloin; luultavasti on nyt ymmärtänyt valssin säveleet)

        Valitettavasti hänelle selvisi, olevansa mun lapseni ISÄ, jota hän aikoi ilmeisesti hyödyntää
        tulevaisuudessakin. Mulle se asia ei sopinut joten riitahan siitä tuli. Äijä kuitenkin kulki omia aikojaan mun pihapiirissä -> lastaan tapaamassa. Tein uhkauksen, jota hän ei uskonut, joten mä toteutin uhkaukseni ja rikoin hänen autonsa tuulilasin... ja sain selkääni nyrkeistä.
        En viitsinyt siinä kiittää häntä hölmöydestään; sillä mä sai todisteet hänen pahoinpidelleen minut. Lääkärintodistus, yksityiseltä terveysasemalta, täysin vieraalta lääkäriltä, valokuvat ja ainakin kahden naapurin näkö- ja kuulohavainto riidastamme.

        Mimmi ja Isänsä tapaavat tästä lähtien aivan muualla kuin mun pihapiirissäni, asia jota vastaan mulla ei ole mitään... kunhan mies ei kroppaansa mun tontilleni enää työnnä.
        Olen hankkinut itselleni ammatin ja pystyn elättämään lapseni sekä itseni, joten eiköhän ratkaisu tähän lapsettomuuteen ole ainakin mun osaltani ratkaistu... mä olen oman osuuteni yksinäni hoitanut... vaikka toinenkaan lapsi perheeseen ei olisi mahdoton ajatus.
        Puuttuu vain se miespuolinen perheen jäsen, johon pystyisin luottamaan ja se taas on utopiaa.
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, sinä sen taas sanoit! Mä kävin kouluni ja olin epäsäännöllisen säännöllisesti koulussa, töissä koulussa, harjoittelijana ja jälleen koulussa. Tein ns. hanttihommia, kun vakituista työtä en saanut. Pätkä siellä ja toinen tuolla... mutt mä kuitenkin pääasiassa elätin itse itseni.
        Tosin jouduin myymään Faijalta lahjaksi saamani auton, jotta vuokrat tuli maksettua ajallaan ja riisipuuroa riitti, myös voissa paistettuna seuraavana päivänä, tai uunipannarina.

        Kolmevitosena mä olin jo viimein tajunnut, mitä miesten uskollisuus käytännössä on; eli tuskin pettävät juuri siinä silmiesi alla, mutt.... mä en miehen perässä ala juoksemaan ja tarkistamaan hänen menojaan, koska jostain aivan muusta oltiin puhuttu ja asiat sovittu.
        Kaikki ei aina mene heidän kanssaan sopimusten mukaan.... jonka viimein minäkin tajusin.

        Mulle oli luvattu, sitä sun/tätä vuosien varrella. Viimein mä päätin hankki itselleni lapsen, ihan samalla metodilla, pikku petoksella ja tein sen myös... enkä kadu! Ihan oikeesti, kyllä aikuisenmiehen pitäisi ymmärtää ett suojaamattomasta seksistä, saattaa olla seurauksia.
        Sitä "seurausta" mä juuri olin pyydystämässä, enkä suinkaan sitä helvatin petturia; joka luuli saaneensa anteeksi syrjähyppynsä! (silloin; luultavasti on nyt ymmärtänyt valssin säveleet)

        Valitettavasti hänelle selvisi, olevansa mun lapseni ISÄ, jota hän aikoi ilmeisesti hyödyntää
        tulevaisuudessakin. Mulle se asia ei sopinut joten riitahan siitä tuli. Äijä kuitenkin kulki omia aikojaan mun pihapiirissä -> lastaan tapaamassa. Tein uhkauksen, jota hän ei uskonut, joten mä toteutin uhkaukseni ja rikoin hänen autonsa tuulilasin... ja sain selkääni nyrkeistä.
        En viitsinyt siinä kiittää häntä hölmöydestään; sillä mä sai todisteet hänen pahoinpidelleen minut. Lääkärintodistus, yksityiseltä terveysasemalta, täysin vieraalta lääkäriltä, valokuvat ja ainakin kahden naapurin näkö- ja kuulohavainto riidastamme.

        Mimmi ja Isänsä tapaavat tästä lähtien aivan muualla kuin mun pihapiirissäni, asia jota vastaan mulla ei ole mitään... kunhan mies ei kroppaansa mun tontilleni enää työnnä.
        Olen hankkinut itselleni ammatin ja pystyn elättämään lapseni sekä itseni, joten eiköhän ratkaisu tähän lapsettomuuteen ole ainakin mun osaltani ratkaistu... mä olen oman osuuteni yksinäni hoitanut... vaikka toinenkaan lapsi perheeseen ei olisi mahdoton ajatus.
        Puuttuu vain se miespuolinen perheen jäsen, johon pystyisin luottamaan ja se taas on utopiaa.
        trollikka

        Niin, vaikka en sun isävalintaa pidäkään oikeana ja moraalisestikin voisi arvostella sun toimintaa niin onhan se myönnettävä että sun päättäväisyys asiassa laittoi asiat tapahtumaan, siinä mielessä voi kyllä rohkeudesta off the record vähän kehuakin. Jos olisit jäänyt odottelemaan olisi se voinut venyttää projektia liiaksi.

        -harmiseikirj-


    • Anonyymi

      Eniten vaikuttaa näkemys, ettei lasta voi synnyttää ilman parisuhdetta ja raskauden ehkäisy ☝ Suunnitellaan liikaa lapsettomuutta.

      Myös nykyvaatimus, että vanhemmat jakavat vanhemmuuden suunnilleen 50/50 ja käyttävät vanhempainvapaansakin niin, vähentää lasten määrää.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Harva haluaa lapsia ilman parisuhdetta, vaikka haluaisikin, niin lapsen kanssa ei ole mahdollista edetä työelämässä, eikä elättää lasta yksin.

        Mitä järkevämpää silloin, vaikka olisikin mies, joka voi lähteä milloin tahansa kun kyllästyy tylsään elämään, koska jokaisella on oikeus parempaan onneen milloin tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva haluaa lapsia ilman parisuhdetta, vaikka haluaisikin, niin lapsen kanssa ei ole mahdollista edetä työelämässä, eikä elättää lasta yksin.

        Mitä järkevämpää silloin, vaikka olisikin mies, joka voi lähteä milloin tahansa kun kyllästyy tylsään elämään, koska jokaisella on oikeus parempaan onneen milloin tahansa.

        Harva suunnittelee lasta ilman parisuhdetta. Onneksi yhä syntyy enemmän tai vähemmän "yllätyslapsia" silloin tällöin. Usein unohdetaan se, että aiemmin, josta ei kovin pitkä aika, lapsia vaan syntyi, oli naimisissa tai ei.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harva suunnittelee lasta ilman parisuhdetta. Onneksi yhä syntyy enemmän tai vähemmän "yllätyslapsia" silloin tällöin. Usein unohdetaan se, että aiemmin, josta ei kovin pitkä aika, lapsia vaan syntyi, oli naimisissa tai ei.

        - Sheena

        No ei kai sitä yksin suunnitellakaan, mutta sellasta pientä varautumista, ettei sitten ole ihan onneton tilanne, jos vaikka sattuu syntyyn. Ja mä oon niin vanhanaikanen ihminen että katsoin että se puitteiden järjestäminen kuuluu miehelle. Mutta tosiaan nyt on ikää sen verran ettei lasta enää tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva suunnittelee lasta ilman parisuhdetta. Onneksi yhä syntyy enemmän tai vähemmän "yllätyslapsia" silloin tällöin. Usein unohdetaan se, että aiemmin, josta ei kovin pitkä aika, lapsia vaan syntyi, oli naimisissa tai ei.

        - Sheena

        "Usein unohdetaan se, että aiemmin, josta ei kovin pitkä aika, lapsia vaan syntyi, oli naimisissa tai ei."

        Tottahan tuo on, mutta kuka nainen haluaisi tuohon orjuuteen. Se että naista pidetään arvottomana työelämässä vain sen vuosi että saa lapsia, saa sylkemään koko järjestelmän päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein unohdetaan se, että aiemmin, josta ei kovin pitkä aika, lapsia vaan syntyi, oli naimisissa tai ei."

        Tottahan tuo on, mutta kuka nainen haluaisi tuohon orjuuteen. Se että naista pidetään arvottomana työelämässä vain sen vuosi että saa lapsia, saa sylkemään koko järjestelmän päälle.

        Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei naisten raskauksia työelämässä eikä joillakin aloilla hyväksytä. Ihan helvetinmoinen rasitelle täon ollut pitkään työelämälle että nainen on raskaana.

        Ja henkilökohtaisella tasolla saa kärsiä, kun puolet tyhmpiä miehistä etenee uralla ja itselläsi ei ole mitään mahdollisuuksia kun olet NAINEN.
        Tosin ne rakenteet ovat syvemmällä. Työelämässä on lupa syrjiä naisia ja maahanmuuttajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei naisten raskauksia työelämässä eikä joillakin aloilla hyväksytä. Ihan helvetinmoinen rasitelle täon ollut pitkään työelämälle että nainen on raskaana.

        Ja henkilökohtaisella tasolla saa kärsiä, kun puolet tyhmpiä miehistä etenee uralla ja itselläsi ei ole mitään mahdollisuuksia kun olet NAINEN.
        Tosin ne rakenteet ovat syvemmällä. Työelämässä on lupa syrjiä naisia ja maahanmuuttajia.

        En kyllä edes ymmärrä, mitä Harmiksen tason miehet ajattelevat, kun pitäisi tukehduttaa kaikki älyllinen elämä ja olla heille kotivaimoina.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No ei kai sitä yksin suunnitellakaan, mutta sellasta pientä varautumista, ettei sitten ole ihan onneton tilanne, jos vaikka sattuu syntyyn. Ja mä oon niin vanhanaikanen ihminen että katsoin että se puitteiden järjestäminen kuuluu miehelle. Mutta tosiaan nyt on ikää sen verran ettei lasta enää tule.

        "Puitteiden järjestäminen kuuluu miehelle".

        Mies voi järjestää puitteita ja nainen voi tukea puitteiden järjestelyssä ja lopuksi saa syytteet kulissien järjestelystä.

        Pitäkää tunkkinne! Uskon että tämä kaksinaismoralismi ei vakuuta ketään naista :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Puitteiden järjestäminen kuuluu miehelle".

        Mies voi järjestää puitteita ja nainen voi tukea puitteiden järjestelyssä ja lopuksi saa syytteet kulissien järjestelystä.

        Pitäkää tunkkinne! Uskon että tämä kaksinaismoralismi ei vakuuta ketään naista :)

        Ihan sama kulissi tässä on vaikkei lapsia ole. Ihan samat kämpät ja autot. Ja se että töissä ois kivaa, vaikka oikeesti vihaan töitä. Ei se juuri perheellisestä poikkee. Paitsi mulla kertyy niitä numeroita tilille. Mutta se on vaan numero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein unohdetaan se, että aiemmin, josta ei kovin pitkä aika, lapsia vaan syntyi, oli naimisissa tai ei."

        Tottahan tuo on, mutta kuka nainen haluaisi tuohon orjuuteen. Se että naista pidetään arvottomana työelämässä vain sen vuosi että saa lapsia, saa sylkemään koko järjestelmän päälle.

        En ollenkaan rinnasta lasten hoitoa orjuuteen, vaikka se välillä raskasta onkin.

        Itselläni oli oma valinta jäädä kotiin hoitamaan lapsia vuosiksi. Kiva niin, sillä mikään muu ei silloin olisi onnistunutkaan, lasten isä oli töissä suunnitelleen 24/7, käytännössä olin naimisissa oleva yksinhuoltaja.

        Elämä ennen lapsia oli urautunut, työni oli kivaa ja mukavaa, mutta kaipasin jotain uutta. Olin vuosia pois työelämästä lapsivapailla. Lasten vartuttua kouluttauduin lisää ja pääsin takaisin työelämään varsin mutkattomasti, oli aivan valtava flow ja hirveä hinku päällä.

        Nyt kun on puhuttu ja tehtykin toimenpiteitä, joilla "kannustetaan" isiä vanhempainvapaita jakamaan, vähän ihmettelen. Näyttäisi siltä, ettei äitejä enää arvosteta yhtään, vain isiä arvostetaan ja kannustetaan. Sellainen ei taas oikein kannusta naisia synnyttämään.

        Itse en halunnut missään nimessä synnyttää lapsia ja viedä heitä päiväkotiin hoitoon alle vuoden ikäisestä lähtien. Koti on paras hoitopaikka alle kolmivuotiaalle. Moni ajattelee toisin, se on ihan ok.

        - Sheena


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No ei kai sitä yksin suunnitellakaan, mutta sellasta pientä varautumista, ettei sitten ole ihan onneton tilanne, jos vaikka sattuu syntyyn. Ja mä oon niin vanhanaikanen ihminen että katsoin että se puitteiden järjestäminen kuuluu miehelle. Mutta tosiaan nyt on ikää sen verran ettei lasta enää tule.

        Yhä enemmän on miehiä, jotka eivät halua lapsia tai ainakaan hoitaa heitä. Olen yllättynyt, että nykyään on sellaisia miehiä, jotka eivät halua omia lapsia, mutta osallistuvat kumppaninsa lasten hoitoon ihan täysillä.

        - Sheena


    • Anonyymi
      • Viiden päivän polttareilla on helposti ehtinyt laittaa alulle lapsosen halutessaan 😂


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Viiden päivän polttareilla on helposti ehtinyt laittaa alulle lapsosen halutessaan 😂

        Siinä olisi vaan riskinsä jos olisi pominut jämäkkäleukaisen jyysterin matkaansa jatkoille, siitä voisi jäädä kiinni :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä olisi vaan riskinsä jos olisi pominut jämäkkäleukaisen jyysterin matkaansa jatkoille, siitä voisi jäädä kiinni :D

        -harmiseikirj-

        No mutta sehn kirjoittamaton sääntö että se mitä polttareilla tapahtuu, se polttareille jää 😂


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No mutta sehn kirjoittamaton sääntö että se mitä polttareilla tapahtuu, se polttareille jää 😂

        Ei jää jos jämäkkä leuka ilmestyy sukujuhliin :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jää jos jämäkkä leuka ilmestyy sukujuhliin :D

        -harmiseikirj-

        No millainen leuka sieltä tulevan rouvan itsensä puolelta sitten periytyy? En ole hänen sukulaisiaan nähnyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei jää jos jämäkkä leuka ilmestyy sukujuhliin :D

        -harmiseikirj-

        No haitanneeko tuo? Vaihdetaan sulho lennosta ja pappi opettelee uuden nimen, se siitä. Turha sitä nyt on moisesta pikkujutusta pahastua, vaan järjestetään tietysti sovussa se kaunis tilaisuus ja railakkaat jatkot 🤣


      • Anonyymi

        Äläs nyt hättäile, nainen voi tehdä lapsen niin sanotusti yli ikäisenäkin. Mä tiedän erään maatalon emännän, jonka nuorimmainen lapsi syntyi muutamaa päivää ennen kuin rouva täytti 50 vuotta, taisi olla muuten viides lapsi heidän katraassaan.
        Muistaakseni Pirkko Mannola oli 40 vuotias kun Heidi syntyi, eli ei hänkään mikään teinityttönen ollut.

        Ja mitä tulee siihen isän valintaan; mä ainoastaan lunastin katteettomat lupaukset!
        Mulla on sen verran varma työllisyystilanne ja taloudellinen asema, etten mä tarvitse elättäjää lapselleni enkä varsinkaan itselleni. Jos ett vielä ole ymmärtänyt; mä olen MINÄ itse, ihan joka suhteessa... itsepäinen kuin perhana!
        Kuten sanoin, mä ymmärrän jonkin verran mun isääni; olen samanlainen sisupussi, suuttuessani vielä häntäkin pahempi... siksi mulla ja hänellä välistä on erimielisyyksiä.

        Hänen mielestään; kun naisten kuuluu totella kaikessa miehiään.
        Josta saimme aika sähäkkään keskustelun aiheen keskenämme... Faijahan läksi mökilleen mököttämään, kun mä iskin jauhot hänen kiduksiinsa. Pyysin hyvin "kevyesti anteeksi" huomauttaen ett puolet geeneistäni ainakin on häneltä, ellei vielä suurempi osa... niin tuloshan seisoo nyt hänen edessään!
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs nyt hättäile, nainen voi tehdä lapsen niin sanotusti yli ikäisenäkin. Mä tiedän erään maatalon emännän, jonka nuorimmainen lapsi syntyi muutamaa päivää ennen kuin rouva täytti 50 vuotta, taisi olla muuten viides lapsi heidän katraassaan.
        Muistaakseni Pirkko Mannola oli 40 vuotias kun Heidi syntyi, eli ei hänkään mikään teinityttönen ollut.

        Ja mitä tulee siihen isän valintaan; mä ainoastaan lunastin katteettomat lupaukset!
        Mulla on sen verran varma työllisyystilanne ja taloudellinen asema, etten mä tarvitse elättäjää lapselleni enkä varsinkaan itselleni. Jos ett vielä ole ymmärtänyt; mä olen MINÄ itse, ihan joka suhteessa... itsepäinen kuin perhana!
        Kuten sanoin, mä ymmärrän jonkin verran mun isääni; olen samanlainen sisupussi, suuttuessani vielä häntäkin pahempi... siksi mulla ja hänellä välistä on erimielisyyksiä.

        Hänen mielestään; kun naisten kuuluu totella kaikessa miehiään.
        Josta saimme aika sähäkkään keskustelun aiheen keskenämme... Faijahan läksi mökilleen mököttämään, kun mä iskin jauhot hänen kiduksiinsa. Pyysin hyvin "kevyesti anteeksi" huomauttaen ett puolet geeneistäni ainakin on häneltä, ellei vielä suurempi osa... niin tuloshan seisoo nyt hänen edessään!
        trollikka

        Ystävä sai lapset myös "yli-ikäisenä", esikoisen lähemmäs 40v ja kuopuksen yli 40v. Nyt on yksinhuoltaja, mutta hetkeäkään ei ole lapsiaan katunut.


    • Anonyymi

      Tyyppi puhuu joistain ätminkäisistä, vaikka sinä olet sellaisia tyyppejä, joilta en helpointa viedä nainen, jos sellaisen olet joskus onnistunut saamaan. Ätminkäiset ei edes saa, joten niiltä ei tarvi viedä.

      Ja ennen kun alat länkyttämään, minä olen sellainen, jolta on vaikeinta viedä nainen. Miksi? No siksi, että en ikinä kiinnostu vietävissä olevista. :D

      Ei millään pahalla, mutta sä oot nolo. Soveltaisit sitä kaikkea mieluummin livessä etkä länkyttäisi palstalla. Toisaalta täällä voit olla mitä vaan, mihin et livessä kykene. :D

      • Voi ei, taas sinä surullinen imbesilli tulit mussuttamaan pahaa oloasi pois asioilla joista et tiedä hevon kukkukaan. Mutta ätmyliltä ei muuta voi odottaakaan.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Voi ei, taas sinä surullinen imbesilli tulit mussuttamaan pahaa oloasi pois asioilla joista et tiedä hevon kukkukaan. Mutta ätmyliltä ei muuta voi odottaakaan.

        Homma toimii hyvin helposti. Ei tarvi kuin toimia päinvastoin kuin sinä ja peli on sillä selvä.

        Sinnä tykkäät puhua, minä kuunnella. Sinä tykkäät olla esillä, minä katsoa. Sinä tykkäät olla oikeassa, minä tykkään olla tietämätön.

        Mitä luule, miten käy livessä tunnin sisällä? Et tietenkään tiedä, joten joudun kertomaan sinulle.

        Tunnin sisällä minä osaan puhua, koska olen kuunnellut. Tunnin sisällä minut nähdään, koska sinuun on kyllästytty. Tunnin sisällä minulta kysytään vastauksia juuri siksi, että minä tiedän olevani väärässä. Ja kaiken lisäksi minulla on kuulemma aika hypnoottinen katsekin... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Homma toimii hyvin helposti. Ei tarvi kuin toimia päinvastoin kuin sinä ja peli on sillä selvä.

        Sinnä tykkäät puhua, minä kuunnella. Sinä tykkäät olla esillä, minä katsoa. Sinä tykkäät olla oikeassa, minä tykkään olla tietämätön.

        Mitä luule, miten käy livessä tunnin sisällä? Et tietenkään tiedä, joten joudun kertomaan sinulle.

        Tunnin sisällä minä osaan puhua, koska olen kuunnellut. Tunnin sisällä minut nähdään, koska sinuun on kyllästytty. Tunnin sisällä minulta kysytään vastauksia juuri siksi, että minä tiedän olevani väärässä. Ja kaiken lisäksi minulla on kuulemma aika hypnoottinen katsekin... :D

        Taas kerran, et voisi olla enemmän väärässä, mutta koska et ole selvästikään kykenevä laajempaan asioiden hahmottamiseen oman napasi ulkopuolelta (ja tuskin sen piiristäkään...), niin saat pitää tuon kuvitelmasi siitä, että palstahahmoni täysin yksi yhteen IRL-persoonani kanssa. Ei se minua haittaa, koska se vain todistaa kuinka typerä olet 🤣

        Mutta, jatka jankutusta, minä en jaksa, koska olet todistanut moneen kertaan olevasi typerä, itsekeskeinen ja erittäin kapeakatseinen. Erittäin, en muista koskaan kohdanneeni toista noin kapeakatsantoista henkilöä missään. Eli siitä aplodit ja iso BRAVO!


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Taas kerran, et voisi olla enemmän väärässä, mutta koska et ole selvästikään kykenevä laajempaan asioiden hahmottamiseen oman napasi ulkopuolelta (ja tuskin sen piiristäkään...), niin saat pitää tuon kuvitelmasi siitä, että palstahahmoni täysin yksi yhteen IRL-persoonani kanssa. Ei se minua haittaa, koska se vain todistaa kuinka typerä olet 🤣

        Mutta, jatka jankutusta, minä en jaksa, koska olet todistanut moneen kertaan olevasi typerä, itsekeskeinen ja erittäin kapeakatseinen. Erittäin, en muista koskaan kohdanneeni toista noin kapeakatsantoista henkilöä missään. Eli siitä aplodit ja iso BRAVO!

        Ok. Sovitaan niin. Tule joskus esittelemään mulle tyttöystäväsi. Katsotaan kuin kauan se on sinulle vielä tyttöystävä... :)

        Ps. Livenä kukaan ei näe kirotusvireitä eikä typoja. Niillä ei ole mitään merkitystä... :)

        Pps. Minä nimenomaan näen ne kokonaisuudet. Sen takia sinä olet dorka.

        Ppps. Syntyvyyden laskun ja nuorten turvattomuudella on suurin korrelaatio keskenään. Kukaan ei pysty suunnittelemaan elämäänsä muutamaa kuukautta pitemmälle. Kuka helvetin idiootti haluaa sellaista turvattomuutta lapsilleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Sovitaan niin. Tule joskus esittelemään mulle tyttöystäväsi. Katsotaan kuin kauan se on sinulle vielä tyttöystävä... :)

        Ps. Livenä kukaan ei näe kirotusvireitä eikä typoja. Niillä ei ole mitään merkitystä... :)

        Pps. Minä nimenomaan näen ne kokonaisuudet. Sen takia sinä olet dorka.

        Ppps. Syntyvyyden laskun ja nuorten turvattomuudella on suurin korrelaatio keskenään. Kukaan ei pysty suunnittelemaan elämäänsä muutamaa kuukautta pitemmälle. Kuka helvetin idiootti haluaa sellaista turvattomuutta lapsilleen?

        Sivusta totean, että kuulostat aika etovalta tyypiltä. Ei silti että aina Randestakaan tykkäisin. 😂

        Ketään ei pysty viemään keneltäkään, jollei tämä ole vietävissä. Jostain syystä 2 omaa miesystävääni ovat joutuneet tuollaista juttua kuuntelemaan, että joku on uhonnut mut heiltä vievänsä. Äärimmäisen etovaa, mä kun en ole kenenkään vietävissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta totean, että kuulostat aika etovalta tyypiltä. Ei silti että aina Randestakaan tykkäisin. 😂

        Ketään ei pysty viemään keneltäkään, jollei tämä ole vietävissä. Jostain syystä 2 omaa miesystävääni ovat joutuneet tuollaista juttua kuuntelemaan, että joku on uhonnut mut heiltä vievänsä. Äärimmäisen etovaa, mä kun en ole kenenkään vietävissä.

        Check, juuri näin.

        Ja musta ei pidäkään aina pitää, se menee juuri kuten kuuluukin, koska olen välillä erittäin ärsyttävä kusipää tahtomattanikin. Ja usein nimenomaan tietoisesti ja provosoiden, kuten tämäkin aloitus osoittaa. Mutta mitään keskustelua ei herää, jos kaikki ovat harmaasti vain samaa mieltä, se se vasta paska tilanne onkin.


    • Merkittävä lapsettomuutta aiheuttava tekijä löytyy naisesta n. 25 %:ssa, miehestä n. 25 %:ssa ja molemmista n. 25 %:ssa tapauksista. Lapsettomuus jää selittämättömäksi noin 25 %:lla pareista.

      Tärkeimmät lapsettomuuden syyt naisella ovat munarakkulan kypsymishäiriöt ja munanjohdinvauriot, miehellä erilaiset siittiötuotannon häiriöt.

      Ehkäisyn poisjättämisen jälkeen raskaus alkaa 80–85 %:lla pareista vuoden kuluessa, jos nainen on alle 38-vuotias. Tämän jälkeen vielä puolet tulee raskaaksi ilman hoitoja seuraavan vuoden kuluessa.
      Tahaton lapsettomuus lisääntyy naisen iän myötä ja on noin 6 % 20–25-vuotiailla, 16 % 30–35-vuotiailla ja 40 % 40–45-vuotiailla. Lähde: Duodecim terveyskirjasto.

    • Anonyymi

      Myöskin naisilla alipaino heikentää raskaaksi tulemista. Siitä puhutaan liian vähän. Hormonaaliset häikät, endometrioosi mikä on jopa luultua yleisempää. Sekä miesten siemennesteen huonolaatuisuus, johon mm. elintavat vaikuttaa.

      ❄️

      • Anonyymi

        Itse aloitin jo 21-vuotiaana yrittämään lasta silloisen kumppanin kanssa, clomifenillä. Sitten seuraavan kanssa kokeiltiin clomifenillä ja tulin raskaaksi, mutta se oli kohdun ulkoinen ja munanjohdin repesi, käytiin sitten lopulta jo klinikalla kaikki koeputkihoidot läpi, ivf, icsi. Eikä mitään.

        Kumppani vaihtui ja luomusti tulin raskaaksi useamman kerran, joista pari ekaa meni kesken kunnes onnistuin saamaan 36v. esikoisemme. Tokan 38v. Luomusti molemmat. Ja yhdellä munanjohtimella, endometrioosin arpeuttamalla kohdulla ja polykystisillä munasarjoilla.

        ❄️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse aloitin jo 21-vuotiaana yrittämään lasta silloisen kumppanin kanssa, clomifenillä. Sitten seuraavan kanssa kokeiltiin clomifenillä ja tulin raskaaksi, mutta se oli kohdun ulkoinen ja munanjohdin repesi, käytiin sitten lopulta jo klinikalla kaikki koeputkihoidot läpi, ivf, icsi. Eikä mitään.

        Kumppani vaihtui ja luomusti tulin raskaaksi useamman kerran, joista pari ekaa meni kesken kunnes onnistuin saamaan 36v. esikoisemme. Tokan 38v. Luomusti molemmat. Ja yhdellä munanjohtimella, endometrioosin arpeuttamalla kohdulla ja polykystisillä munasarjoilla.

        ❄️

        Voisin sanoa, että ihmeitä tapahtuu. Mutta pakkoajatuksien lopettamisen jälkeen.

        ❄️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse aloitin jo 21-vuotiaana yrittämään lasta silloisen kumppanin kanssa, clomifenillä. Sitten seuraavan kanssa kokeiltiin clomifenillä ja tulin raskaaksi, mutta se oli kohdun ulkoinen ja munanjohdin repesi, käytiin sitten lopulta jo klinikalla kaikki koeputkihoidot läpi, ivf, icsi. Eikä mitään.

        Kumppani vaihtui ja luomusti tulin raskaaksi useamman kerran, joista pari ekaa meni kesken kunnes onnistuin saamaan 36v. esikoisemme. Tokan 38v. Luomusti molemmat. Ja yhdellä munanjohtimella, endometrioosin arpeuttamalla kohdulla ja polykystisillä munasarjoilla.

        ❄️

        Vähän samantyyppinen kokemus mullakin. Olen saanut ekan diagnoosin 17-vuotiaana ja toisen kerran 19-vuotiaana ja lääkärien mukaan mahdollisuuteni tulla luomusti raskaaksi olivat lähestulkoon nolla. Eksäni halusi lasta ja tietenkin kerroin hänelle, että minun kanssani ei onnistu. Hän totesi, että tulee jos tulee. Olimme yhdessä 13 vuotta ja sinä aikana en tullut raskaaksi. Hän alkoi lopulta haluta, että menisimme lapsettomuushoitoihin, mutta minä en niihin halunnut ja niinpä me erosimme.

        Suht uudessa parisuhteessa, tulinkin sitten ihan yllättäen hormonaalisesta ehkäisystä huolimatta raskaaksi 34 vuotiaana. Käytin siis hormonaalista ehkäisyä kipujen takia, en ehkäisyn vuoksi, jos joku pohtii miksi vaivautu, jos on sanottu ja todettu ettei voi tulla raskaaksi. No mutta siis juu, mikään ei ole varmempi kuin epävarma näissä lisääntymisasioissa


      • Tottakai alipainokin heikentää mahdollisuuksia, itse asiassa käytännössä estää raskaaksi tulemisen. Mutta jutussa olikin haettu niitä yleisimpiä syitä ja alipaino ei niihin kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän samantyyppinen kokemus mullakin. Olen saanut ekan diagnoosin 17-vuotiaana ja toisen kerran 19-vuotiaana ja lääkärien mukaan mahdollisuuteni tulla luomusti raskaaksi olivat lähestulkoon nolla. Eksäni halusi lasta ja tietenkin kerroin hänelle, että minun kanssani ei onnistu. Hän totesi, että tulee jos tulee. Olimme yhdessä 13 vuotta ja sinä aikana en tullut raskaaksi. Hän alkoi lopulta haluta, että menisimme lapsettomuushoitoihin, mutta minä en niihin halunnut ja niinpä me erosimme.

        Suht uudessa parisuhteessa, tulinkin sitten ihan yllättäen hormonaalisesta ehkäisystä huolimatta raskaaksi 34 vuotiaana. Käytin siis hormonaalista ehkäisyä kipujen takia, en ehkäisyn vuoksi, jos joku pohtii miksi vaivautu, jos on sanottu ja todettu ettei voi tulla raskaaksi. No mutta siis juu, mikään ei ole varmempi kuin epävarma näissä lisääntymisasioissa

        Varmasti meitä on monia, joilla lopulta on onnistanut aivan yrittämällä yrittämättä. Niin minunkin mies sanoi, tämä nykyinen jonka kanssa lapsetkin, että tulee tai on tulematta lapsia, onhan meillä toisemme jokatapauksessa.

        Mä en käyttänyt ehkäisyä, kun näin sovittiin ettei tarvi. Alkukuukausien kumiukkojen kanssa säätelyjen tiimellyksessä.

        Itse en uskonut ikinä saavani lapsia, eikä lääkäritkään. Mieheni sen sijaan totesi usein, että kyllä niitä vielä tulee ja tulikin. 😄

        Elämäni paras lahja nuo lapset ja äitiys. 🥰

        ❄️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti meitä on monia, joilla lopulta on onnistanut aivan yrittämällä yrittämättä. Niin minunkin mies sanoi, tämä nykyinen jonka kanssa lapsetkin, että tulee tai on tulematta lapsia, onhan meillä toisemme jokatapauksessa.

        Mä en käyttänyt ehkäisyä, kun näin sovittiin ettei tarvi. Alkukuukausien kumiukkojen kanssa säätelyjen tiimellyksessä.

        Itse en uskonut ikinä saavani lapsia, eikä lääkäritkään. Mieheni sen sijaan totesi usein, että kyllä niitä vielä tulee ja tulikin. 😄

        Elämäni paras lahja nuo lapset ja äitiys. 🥰

        ❄️

        Ja tietysti rakkaus heidän isään, joka mahdollisti lapsien saamisen ja äitiyden.

        ❄️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti meitä on monia, joilla lopulta on onnistanut aivan yrittämällä yrittämättä. Niin minunkin mies sanoi, tämä nykyinen jonka kanssa lapsetkin, että tulee tai on tulematta lapsia, onhan meillä toisemme jokatapauksessa.

        Mä en käyttänyt ehkäisyä, kun näin sovittiin ettei tarvi. Alkukuukausien kumiukkojen kanssa säätelyjen tiimellyksessä.

        Itse en uskonut ikinä saavani lapsia, eikä lääkäritkään. Mieheni sen sijaan totesi usein, että kyllä niitä vielä tulee ja tulikin. 😄

        Elämäni paras lahja nuo lapset ja äitiys. 🥰

        ❄️

        No mä en sitä asiaa oikein koskaan silleen edes ajatellu ja sen kanssa paininut. Sain noi diagnoosini kai jo niin nuorena, että en ollut siinä kohtaa ehtinyt edes mitään lapsia miettimään ja mä jotenkin kasvoin siihen ajatukseen, että en saa lasta ja se on ok. Just siksi en niihin hoitoihinkaan halunnut, kun en mä halunnut lähteä siihen, että odottaisn ja toivoisin jne. Se oli mulle itsestäänselvää, että en halua niihin ja eksä oli aika närkästynytkin, kun en edes harkinnut tai niin hän sen koki. Vaan siis mähän olin hänelle sanonut jo alusta saakka, että mun kanssani ei kannata lapsia toivoa. Mä en oikeastaan edes halua tietää mitä hänen päässään pyöri sitten siinä kohtaa kun kuuli mulla olevan lapsi.

        Mä olin aivan shokissa siinä kohtaa kun tajusin olevani raskaana. Se oli niitä klassisia tilanteita, että mä vaan tiesin. Se oli tosi vahva tunne, että jotain on toisin. Silti tein raskaustestin 3 kertaa, ennen kun uskoin sen. Mieskin oli ihan shokissa, kun olin tietenkin sanonut, että en voi tulla raskaaksi jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mä en sitä asiaa oikein koskaan silleen edes ajatellu ja sen kanssa paininut. Sain noi diagnoosini kai jo niin nuorena, että en ollut siinä kohtaa ehtinyt edes mitään lapsia miettimään ja mä jotenkin kasvoin siihen ajatukseen, että en saa lasta ja se on ok. Just siksi en niihin hoitoihinkaan halunnut, kun en mä halunnut lähteä siihen, että odottaisn ja toivoisin jne. Se oli mulle itsestäänselvää, että en halua niihin ja eksä oli aika närkästynytkin, kun en edes harkinnut tai niin hän sen koki. Vaan siis mähän olin hänelle sanonut jo alusta saakka, että mun kanssani ei kannata lapsia toivoa. Mä en oikeastaan edes halua tietää mitä hänen päässään pyöri sitten siinä kohtaa kun kuuli mulla olevan lapsi.

        Mä olin aivan shokissa siinä kohtaa kun tajusin olevani raskaana. Se oli niitä klassisia tilanteita, että mä vaan tiesin. Se oli tosi vahva tunne, että jotain on toisin. Silti tein raskaustestin 3 kertaa, ennen kun uskoin sen. Mieskin oli ihan shokissa, kun olin tietenkin sanonut, että en voi tulla raskaaksi jne.

        Muistan sinun kertoneen tuon aiemminkin juu. 👍

        Mulle se äitiys oli minun naiseuden kannalta iso juttu. Kamppailin muutenkin naiseus asian kanssa vuosia.

        Mutta totuin lopulta ajatukseen ettei niitä lapsia tuu. Ja hyväksyin asian. Opin olemaan onnellinen ilmankin. Mutta olin toki ihan innoissani kun lopulta kuitenkin onni kääntyi ja teki minusta äidin. Tuplasti.

        ❄️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan sinun kertoneen tuon aiemminkin juu. 👍

        Mulle se äitiys oli minun naiseuden kannalta iso juttu. Kamppailin muutenkin naiseus asian kanssa vuosia.

        Mutta totuin lopulta ajatukseen ettei niitä lapsia tuu. Ja hyväksyin asian. Opin olemaan onnellinen ilmankin. Mutta olin toki ihan innoissani kun lopulta kuitenkin onni kääntyi ja teki minusta äidin. Tuplasti.

        ❄️

        Joo, mä en ole koskaan haaveillut äitiydestä. Eksän kanssa se oli niin, että no jos toinen tahtoo antaa sen mahdollisuuden niin sama se mulle. En ole rehellisesti sanoen koskaan edes mitenkään ihmeemmin pitänyt lapsista. Siis en mitenkään inhoa, mutta lapset on olleet mulle aika yhdentekeviä. Siskon muksut on rakkaita, mutta hekin vasta sen jälkeen kun eivät enää olleet vauvoja. Vauvoja voi ehkä jopa sanoa yleisellä tasolal inhoavani, vaikka se kuulostaaki tosi karulta. En vaan halua olla vauvojen kanssa tekemisissä, jos voin sen välttää. Oman muksun vauva-aikaan asennoiduin niin, että no tämä nyt on vaan pakko kestää je elää läpi ja sen nyt kestää vaikka päällään seisten. Yllätyin positiivisesti miten helppoa se sitten lopulta oli. Mun kuvitelmani olivat tuhat kertaa pahempia ja olin varautunut tyyliin, etten nukukaan seuraavaan pariin vuoteen kunnolla jne. Olin siis varautunut "ydinsotaan" ja se olikin vaan pikku "nyrkkitappelu". 🙂


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Tottakai alipainokin heikentää mahdollisuuksia, itse asiassa käytännössä estää raskaaksi tulemisen. Mutta jutussa olikin haettu niitä yleisimpiä syitä ja alipaino ei niihin kuulu.

        Alipaino ei kuulu niihin, koska se ei ole kovin yleistä. Sen sijaan lihavuuskaan ei ole yleisimpiin kuuluva syy. Lihavuus hidastaa ja sairaanloinen lihavuus estää, mutta jälkimmäinen ei myöskään ole kovin yleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tietysti rakkaus heidän isään, joka mahdollisti lapsien saamisen ja äitiyden.

        ❄️

        Tuota noin, kysympähän nyt kuitenkin... Kun muistaakseni sä kovin innokkaasti ajoit; transihmisten oikeuksien puolesta, johon kuului myös nuo luennot kouluissa.

        Oletko vielä samaa mieltä, ett ... tai antaa olla! Luultavasti ymmärrät tästäkin, mitä mä ajan takaa. "Elämäni paras lahja nuo lapset ja äitiys. ❄️" ... kuten mullakin!
        trollikka


      • Anonyymi

        Krooninen stressi ja suorittaminen heikentävät raskaaksi tulemista.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota noin, kysympähän nyt kuitenkin... Kun muistaakseni sä kovin innokkaasti ajoit; transihmisten oikeuksien puolesta, johon kuului myös nuo luennot kouluissa.

        Oletko vielä samaa mieltä, ett ... tai antaa olla! Luultavasti ymmärrät tästäkin, mitä mä ajan takaa. "Elämäni paras lahja nuo lapset ja äitiys. ❄️" ... kuten mullakin!
        trollikka

        Aivan, lapset ovat parasta elämässä minullakin. Tosin mahtuuhan elämään paljon muutakin. Mutta vaikka kuinka rakastaisi työtään ja harrastuksiaan, niin niiltä ei saa vastarakkautta.


    • Anonyymi

      Noo.sulla ne lapset jäi sitten tekemättä. Tässä elämässä. Tietty. Muissa olet kylvänyt ja kyntänyt jo ihan tarpeeksi,että hengähdä nyt edes hetkeksi. T. Kakkis.😄

      • Ei voi vielä tietää. Miehet valitettavasti osaavat toisinaan olla sinnikkäästi hedelmällisiä paljon sen jälkeenkin kun dementia on tallonut ukkelin muuten jalkoihinsa.

        En tiedä mitä on tullut kynnettyä, kylvettyä ja niitettyä muissa elämissä, niin se on pakko tehdä tässä ja joka elämässä kaikkensa 🤣


      • Mahdotonta, koska en tunne menneisyyttäni. En ainakaan nykyisen elämäni ulkopuolelta 🤣


      • Anonyymi

        Maailma on jo ylibuukattu teidän siemeniä. Relatkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maailma on jo ylibuukattu teidän siemeniä. Relatkaa.

        Tuskin kun syntyvyys vaan laskee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailma on jo ylibuukattu teidän siemeniä. Relatkaa.

        Juuri näin. Antakaa muillekkin mahdolliuus😆💩


    • Näin kansainvälisen poikienpäivän päättyessä lopuilleen tulee mieleen että tällä hetkellä monelle syrjäytyminen ja huono-osaisuus ovat tila josta on vaikea nähdä positiivista tulevaisuutta.

      Itse toivon nuorille matalan kynnyksen sote-palveluja joilla mahdollistetaan se perusturva johon voisi sitä perhettä suunnitella. Paljon on meillä puhuttu työelämän ja perhe-elämän yhteensovittamisesta mutta minusta yhtä tärkeää olisi puhua myös koulutuksen ja perhe-elämän yhdistämisestä.Samoin perhevapaauudistus jäi minusta vaillinaiseksi ja siinä olisi voinut olla laajempia tukitoimien verkostoja esim taloudellisiin asioihin.

      Tiedosta asiat eivät nykyään ole kiinni joskin byrokratiaa pitäisi purkaa ja perheiden asiat pitäisi pystyä hoitamaan yhdeltä luukulta.

    • Anonyymi

      Joo kulkaa muijani sanoi 19 vuotiaana että halua lapsia jo 20 vuotiaana joten jos minua ei kiinnosta niin hän etsii uuden miehen. Mies sanoin että käyn ensin armeijan ja sitten vasta nain sinut paksuksi. Tyttöystäväni tuli raskaaksi joulukuussa kun oli 21 vuotias joten siinä meni kyllä aikaa ennen koska olin kaikenlaista meininkiä

    • Anonyymi

      Aika köyhää jos elämä on jostain jykevä leuasta kii. En edes sellaisesta tykkää. Ikävääettä näin naisia luokitellaan johonkin ,mihin ei tunne kuuluvansa . Mielestäni henkistä väkivaltaa.

      • Anonyymi

        Tämä henkinen väkivalta palstoilla pitäisi tulla kielletyksi. Toisten aliarviominen.mollaaminen,vähättely,maalittaminen ja toisten mieliin omin mukamas oikein mielipitein tunkeutuminen. Niiden oikeaksi näkeminen, kuuntelematta asianosaista. Jos ei siihen kykene,ei kykene ihmisyyteen.


    • Anonyymi

      Nukahdin tosi aikaisin ja heräsin myös.
      Aika voimakkaita mielipiteitä tänne on tullut, silti kun omaa elämänjanaa ajattelee Rande voi olla jopa oikeassa.

      Itsellä kun elämä meni, teininä juhlimista ja paljon tyttöjä, ennen armeijaa tapasin nuoren naisen joka rauhoitti, mentiin työelämään ja tuli kaksi lasta.

      Ei kai tuossa iässä ajatellut haluaisiko isäksi, se vain tapahtui kun oli seksuaalisesti yliaktiivinen parisuhde. Isäksi tuleminen pelotti valtavasti, ajatus siitä, voinko olla hyvä isä, pystynkö pitämään huolta lapsista ja taloudesta.

      Ihmiset kuitenkin sopeutuvat tilanteen vaatimuksiin. Jo vuoden kahden jälkeen tilanne tuntuu luontevalta. Alussa on sisäinen kriisi, joutuuhan sitä muuttamaan käsityksiään siitä mikä olisi elämässä tärkeää. Itsekkyys pääosin katoaa, näkee jo kokonaisuuksia.

      Lapsilta voisi kysyä ovatko he tyytyväisiä kun syntyivät tähän maailmaan, omani ovat siitä erittäin onnellisia. Ei kai moni koe siten, ettei elämä olisi elämisen arvoinen?

      Elämää ei kannata pelätä, siihen kuuluu kasvamista ja kriisejä, teki elämässään mitä päätöksiä tahansa.

      Mekin olemme olleet joskus lapsia, en ainakaan minä tunne siten ettei myös se oma elämä olisi ollut elämisen arvoinen.
      Jospa kommentit "ei kannata lapsia tällaiseen maailmaan synnyttää" ovatkin suunnattu vain oman mielentilan helpottamiseksi? Oikea syy voi olla vaikka itsekkyys, halu helppoon omaan elämään, ilman lasten tuottamia epävarmuuksia?

      No, jokainen voi katsoa ihan itse millaisen oman kannan asiaan ottaa.
      Oma kantani tuli elämisen myötä, elämä valitsi, ja annoin kaiken vain tapahtua.

      AV

      • Tota kuulee paljon ettei lapsia tälläiseen maailmaan synnyttää. Mutta oisko parempi vähän muuttaa maailmaa. Mulla jäi lapset väliin. Ja olin alkuun aika tyrmistyny. Mutta sitten kun paljastu kuinka laaja alkoholismi tässä mun suvussa on. Niin aattelin lopulta että hyvä näin. Mutta se mitä pystyy muuttaan, niin yhteiskuntamme suhtautuminen alaikäisten juomiseen, pitää tiukentaa. Että se joka on jollekin vaan kokeilu, saattaa syöstä toisen alkoholismiin. Ja ei tarvi olla kun yksi salliva vanhempi koululuokalla, niin se pilaa koko erän.

        Mutta sulla on hyvä kun sulle tuli muksut. Kun ainakin mitä omalla työmaalla huomannu. Niin perhe kehittää organisointi kykyä. Ja olen täysin kyllästynyt johtajiin jotka juoksuttaa turhaan. Ja vastuutahan lapsista on. Mutta ollaanhan töissäkin jatkuvasti kuin giljotiinin alla.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Tota kuulee paljon ettei lapsia tälläiseen maailmaan synnyttää. Mutta oisko parempi vähän muuttaa maailmaa. Mulla jäi lapset väliin. Ja olin alkuun aika tyrmistyny. Mutta sitten kun paljastu kuinka laaja alkoholismi tässä mun suvussa on. Niin aattelin lopulta että hyvä näin. Mutta se mitä pystyy muuttaan, niin yhteiskuntamme suhtautuminen alaikäisten juomiseen, pitää tiukentaa. Että se joka on jollekin vaan kokeilu, saattaa syöstä toisen alkoholismiin. Ja ei tarvi olla kun yksi salliva vanhempi koululuokalla, niin se pilaa koko erän.

        Mutta sulla on hyvä kun sulle tuli muksut. Kun ainakin mitä omalla työmaalla huomannu. Niin perhe kehittää organisointi kykyä. Ja olen täysin kyllästynyt johtajiin jotka juoksuttaa turhaan. Ja vastuutahan lapsista on. Mutta ollaanhan töissäkin jatkuvasti kuin giljotiinin alla.

        Ei oikein kuulosta vastuuntuntoiselta tehdä lapsia lukemattomien naisten kanssa eikä elää perheenä yhdenkään näistä kanssa. Itsekästä tuo pikemminkin on. Pakko saada levittää geeniperimäänsä eteenpäin mahdollisimman laajalle lasten hyvinvoinnin kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein kuulosta vastuuntuntoiselta tehdä lapsia lukemattomien naisten kanssa eikä elää perheenä yhdenkään näistä kanssa. Itsekästä tuo pikemminkin on. Pakko saada levittää geeniperimäänsä eteenpäin mahdollisimman laajalle lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

        Jos olet nainen, haluaisitko lapsen kanssani:)
        Ei siihen pitkään menisi, mutta lapsesta huolehtimiseen meneekin loppuelämä.

        Riittää kun olen mukana lasten elämän rahoituksessa, kasvatustyössä ja tukemassa kun minua tarvitaan. En ymmärrä mitä hyötyä miehestä naiselle muuten edes on.

        Kyllä, geeniperimää on jaettu jo ihan tarpeeksi. Eikä ole tarvetta enää levittää sitä tämän enempää.

        Vastuuntunto ei synny siitä elääkö samassa taloudessa vai ei, joskus ne jotka eivät elä voivat olla niitä kaikkein vastuuntuntoisimpia. Ainakin jos alkutilanteessa nainen on pakottanut SUOJAAMATTOMAAN SUKUPUOLIYHTEYTEEN sanoilla "ei sinun tarvitse tehdä mitään, minä hoidan kaiken".
        No, naisiin ei aina kannata luottaa:)

        Tuntuiko hyvältä, kyllä tuntui, ja tuntuu edelleen.

        AV


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Tota kuulee paljon ettei lapsia tälläiseen maailmaan synnyttää. Mutta oisko parempi vähän muuttaa maailmaa. Mulla jäi lapset väliin. Ja olin alkuun aika tyrmistyny. Mutta sitten kun paljastu kuinka laaja alkoholismi tässä mun suvussa on. Niin aattelin lopulta että hyvä näin. Mutta se mitä pystyy muuttaan, niin yhteiskuntamme suhtautuminen alaikäisten juomiseen, pitää tiukentaa. Että se joka on jollekin vaan kokeilu, saattaa syöstä toisen alkoholismiin. Ja ei tarvi olla kun yksi salliva vanhempi koululuokalla, niin se pilaa koko erän.

        Mutta sulla on hyvä kun sulle tuli muksut. Kun ainakin mitä omalla työmaalla huomannu. Niin perhe kehittää organisointi kykyä. Ja olen täysin kyllästynyt johtajiin jotka juoksuttaa turhaan. Ja vastuutahan lapsista on. Mutta ollaanhan töissäkin jatkuvasti kuin giljotiinin alla.

        Minin lapset eivät paljon juo, nuoriso on muuttunut.
        Tärkeintä esimerkiksi pojalle (joka on jo mies) onkin se oman fysiikan ja koulutuksen kartuttaminen, extreame harrastusten ohessa (syvyyssukeltaminen, kaikenlaiset ennätykset suhteessa omaan fysiikkaan).
        Nuorista ei siis kannata olla huolissaan, he ovat parempia mitä vanhempansa.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet nainen, haluaisitko lapsen kanssani:)
        Ei siihen pitkään menisi, mutta lapsesta huolehtimiseen meneekin loppuelämä.

        Riittää kun olen mukana lasten elämän rahoituksessa, kasvatustyössä ja tukemassa kun minua tarvitaan. En ymmärrä mitä hyötyä miehestä naiselle muuten edes on.

        Kyllä, geeniperimää on jaettu jo ihan tarpeeksi. Eikä ole tarvetta enää levittää sitä tämän enempää.

        Vastuuntunto ei synny siitä elääkö samassa taloudessa vai ei, joskus ne jotka eivät elä voivat olla niitä kaikkein vastuuntuntoisimpia. Ainakin jos alkutilanteessa nainen on pakottanut SUOJAAMATTOMAAN SUKUPUOLIYHTEYTEEN sanoilla "ei sinun tarvitse tehdä mitään, minä hoidan kaiken".
        No, naisiin ei aina kannata luottaa:)

        Tuntuiko hyvältä, kyllä tuntui, ja tuntuu edelleen.

        AV

        Miehet halveksivat yh-äitejä, kun ne joita tulisi halveksia ovat miehet, jotka tekevät naisista yh-äitejä. Jos sinut on yhdyntään pakotettu, se on poliisiasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehet halveksivat yh-äitejä, kun ne joita tulisi halveksia ovat miehet, jotka tekevät naisista yh-äitejä. Jos sinut on yhdyntään pakotettu, se on poliisiasia.

        Ei ole pakotettu kuin sanoilla "jos en saa lasta eroan".
        Onko se pakottamista?

        Ensin voisi noin luulla, MUTTA kun tarkemmin asiaa ajattelee tulisi tilanteessa olla otettu, nainenhan haluaa lapsen juuri sinun kanssasi. On olemassa miljoonia muitakin miehiä?
        Toisaalta myös ajatus siitä voisiko kieltäytyä jos se olisi naisen kaikkein hartain toive?
        Mitä itse saan, mitä menettäisin?

        Kahteen vuoteen en antautunut ajatukselle mutta sitten luovutin.
        Jos lapsi tekee naisesta onnellisen niin miksipä ei...ajatus jalostui.

        Silti, hän oli se viisas. Onhan syntynyt lapsi nykyisen elämän suurin ilo.
        Joskus naiset ovat miehiä fiksumpia...myös hän joka nyt onnellisena oman lapsensa kanssa touhuilee. Loistava lapsi, enempää ei elämässä voisi toivoa.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakotettu kuin sanoilla "jos en saa lasta eroan".
        Onko se pakottamista?

        Ensin voisi noin luulla, MUTTA kun tarkemmin asiaa ajattelee tulisi tilanteessa olla otettu, nainenhan haluaa lapsen juuri sinun kanssasi. On olemassa miljoonia muitakin miehiä?
        Toisaalta myös ajatus siitä voisiko kieltäytyä jos se olisi naisen kaikkein hartain toive?
        Mitä itse saan, mitä menettäisin?

        Kahteen vuoteen en antautunut ajatukselle mutta sitten luovutin.
        Jos lapsi tekee naisesta onnellisen niin miksipä ei...ajatus jalostui.

        Silti, hän oli se viisas. Onhan syntynyt lapsi nykyisen elämän suurin ilo.
        Joskus naiset ovat miehiä fiksumpia...myös hän joka nyt onnellisena oman lapsensa kanssa touhuilee. Loistava lapsi, enempää ei elämässä voisi toivoa.

        AV

        Näin on. Jos nainen haluaa jonkun tietyn kanssa lapsen tehdä, niin sitten kannattaa tehdä. Just kun mietin että miks mun kanssa ei kukaan lasta halunnu, niin kyllähän se selvis, kun mun suvussa on juoppoja juopon päälle, niin eihän sillon lapsia tehdä. Kaikella on tarkotus, ja sitä kannattaa seurata.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Näin on. Jos nainen haluaa jonkun tietyn kanssa lapsen tehdä, niin sitten kannattaa tehdä. Just kun mietin että miks mun kanssa ei kukaan lasta halunnu, niin kyllähän se selvis, kun mun suvussa on juoppoja juopon päälle, niin eihän sillon lapsia tehdä. Kaikella on tarkotus, ja sitä kannattaa seurata.

        Sen perusteella mitä palstaa lukenut olisit AV:tä ehkä miljardi kertaa parempi isäehdokas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen perusteella mitä palstaa lukenut olisit AV:tä ehkä miljardi kertaa parempi isäehdokas.

        Tähän alle syyt, kiitos.
        Se, että olet syntynyt pipo päässä joka on pari numeroa liian pieni, se ei riitä syyksi.
        Mitä jos kysyisit lasten äideiltä? He voisivat antaa sinulla hyvän arvion siitä kuka on sopiva isäksi?
        Tuon huomaa myös siitä, ettei yksikään nainen jonka kanssa minulla on lapsia ole ollut pettynyt elämäänsä, lapsiinsa, tai elämän tilanteeseensa.

        Outoa, vai onko? Oudointa tässä yhtälössä kai on se, että juuri sinä jonka kanssa minulla ei ole lapsia, on tyytymätön:)

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän alle syyt, kiitos.
        Se, että olet syntynyt pipo päässä joka on pari numeroa liian pieni, se ei riitä syyksi.
        Mitä jos kysyisit lasten äideiltä? He voisivat antaa sinulla hyvän arvion siitä kuka on sopiva isäksi?
        Tuon huomaa myös siitä, ettei yksikään nainen jonka kanssa minulla on lapsia ole ollut pettynyt elämäänsä, lapsiinsa, tai elämän tilanteeseensa.

        Outoa, vai onko? Oudointa tässä yhtälössä kai on se, että juuri sinä jonka kanssa minulla ei ole lapsia, on tyytymätön:)

        AV

        Vaikutat lähinnä itseäsi täynnä olevalta uskovaiselta sovinistilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikutat lähinnä itseäsi täynnä olevalta uskovaiselta sovinistilta.

        Ja, sinä pelkältä lumihiutaleelta joka sulaa lämmössä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja, sinä pelkältä lumihiutaleelta joka sulaa lämmössä.

        AV

        No en todella ole Jasu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en todella ole Jasu.

        Et tietenkään, joku lumihiutale joka ei kestä omaa elämäänsä, ei mennyttä, eikä nykyistä.
        Kestäisit onnellisena jos olisit ollut minun alla tai päällä...mutta ei sinulle ole sellaista taivasta annettu:)

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tietenkään, joku lumihiutale joka ei kestä omaa elämäänsä, ei mennyttä, eikä nykyistä.
        Kestäisit onnellisena jos olisit ollut minun alla tai päällä...mutta ei sinulle ole sellaista taivasta annettu:)

        AV

        No sinähän nyt huutelet tuota samaa jokaiselle, joka ei sovi sinun muitiisi ja samalla jakelet noita äärimmäisen ylimielisiä ohjeitasi ja yrität säteillä omaa täydellisyyttäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinähän nyt huutelet tuota samaa jokaiselle, joka ei sovi sinun muitiisi ja samalla jakelet noita äärimmäisen ylimielisiä ohjeitasi ja yrität säteillä omaa täydellisyyttäsi.

        Epätäydellisyyden yhtälö luo onnen.
        Toivon että olisit se täydellinen...
        Ota rennommin, olet enemmän mitä itse luulet.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinähän nyt huutelet tuota samaa jokaiselle, joka ei sovi sinun muitiisi ja samalla jakelet noita äärimmäisen ylimielisiä ohjeitasi ja yrität säteillä omaa täydellisyyttäsi.

        Meitä on näköjään useampi samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä on näköjään useampi samaa mieltä.

        Sillä ei ole merkitystä, sillä meillä jokaisella on elämä jota johtaa ihminen itse.
        Ne jotka sortuvat mielipiteisiin, he eivät menesty rakkaudessa, eivät edes työelämässä.
        Oletko menestynyt jossain, vai taaperrat tavallista perisuhdetta jossa annetaan anteeksi ja kärvistellään seuraavaan anteeksiantamukseen, panevatko pomosi sinua persuuksille?
        Hyi, pois tuo kaikki minusta.

        Olen onnellinen, ja teidän tehtävä on olla onnellinen meidän toisten puolesta kuten minäkin olen sille mitä olette omalle elämälle kaavailleet.
        Ollaan siis onnellisia kaikki?!

        Vain tyhmät antavat ohjeita ihmisten elämään joita eivät tunne?!
        Niin tällä palstalla, kuin myös arkielämässä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole merkitystä, sillä meillä jokaisella on elämä jota johtaa ihminen itse.
        Ne jotka sortuvat mielipiteisiin, he eivät menesty rakkaudessa, eivät edes työelämässä.
        Oletko menestynyt jossain, vai taaperrat tavallista perisuhdetta jossa annetaan anteeksi ja kärvistellään seuraavaan anteeksiantamukseen, panevatko pomosi sinua persuuksille?
        Hyi, pois tuo kaikki minusta.

        Olen onnellinen, ja teidän tehtävä on olla onnellinen meidän toisten puolesta kuten minäkin olen sille mitä olette omalle elämälle kaavailleet.
        Ollaan siis onnellisia kaikki?!

        Vain tyhmät antavat ohjeita ihmisten elämään joita eivät tunne?!
        Niin tällä palstalla, kuin myös arkielämässä.

        AV

        No mitä tyrkytät itseäsi tuntemattomille? Eikö tuo ole seksuaalista häirintää? Tietenkään et salli naisillasi mielipiteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä tyrkytät itseäsi tuntemattomille? Eikö tuo ole seksuaalista häirintää? Tietenkään et salli naisillasi mielipiteitä.

        Mikä siis?
        Laita poliisille ilmoitus jos sinua häiritsee.
        Poliisit voisivat merkitä rekisteriinsä "epävakaa". ja nauraisivat jonkun tyhmyydelle. Toki ymmärtävät sen ettei kaikille ole kauhalla annettu, kireäpipoisia "maalaistolloja" jotka elämässään eivät olisi kokeneet juuri mitään(vaikka niin itse tuntisivat) on olemassa.
        Olet juurikin ihminen joka etsii valittamisen kohteita, et elä itsellesi vaan elät toisten kautta?
        Ala nyt elää, vain itsellesi ja tee kuten haluat elämäsi menevän, se tuo sitä tyytyväisyyttä kuten itselleni on käynyt(elämä jota morkkaat jatkuvasti).

        Ihan itsesi takia, ala taas elää itsellesi, ilman uita.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä tyrkytät itseäsi tuntemattomille? Eikö tuo ole seksuaalista häirintää? Tietenkään et salli naisillasi mielipiteitä.

        Jos sinulla on se "paska suhde" voin ymmärtää, mutta se ei ikävä kyllä ole meidän toisten vika? Kärvistele siinä ja anna ne palautteet puolisolle josta et enää tykkää.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on se "paska suhde" voin ymmärtää, mutta se ei ikävä kyllä ole meidän toisten vika? Kärvistele siinä ja anna ne palautteet puolisolle josta et enää tykkää.

        AV

        Teet täysin perusteetomia ja vääriä oletuksia muista keskustelijoista ja morkkaat heitä. En yhtään ihmettele etteivät naiset sinua katsele vaan lähtevät lapsineen lätkimään. Vahinko vain pääsi jo tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teet täysin perusteetomia ja vääriä oletuksia muista keskustelijoista ja morkkaat heitä. En yhtään ihmettele etteivät naiset sinua katsele vaan lähtevät lapsineen lätkimään. Vahinko vain pääsi jo tapahtumaan.

        Juuri niin,
        Tanssitaan kaikki tänään tämä biisi.
        En pidä henkilöhyökkäyksistä, mielipiteistä toki voidaan aina kirjoitella.
        Tuo kun hyökkäsi koko ajan henkilöä kohtaan, ilman nimimerkkiä kirjoittanutta voidaan toki ohjeistaa koska ei ole henkilökohdetta. Joka on sama joka viestissä, ei tule nääs perusteluja, vain haukuntaa:)

        Pahoittaa voi mielensä, sehän on trendikästä:)

        Onnea yritykselle.

        https://www.youtube.com/watch?v=FvVFOTW2tS0

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin,
        Tanssitaan kaikki tänään tämä biisi.
        En pidä henkilöhyökkäyksistä, mielipiteistä toki voidaan aina kirjoitella.
        Tuo kun hyökkäsi koko ajan henkilöä kohtaan, ilman nimimerkkiä kirjoittanutta voidaan toki ohjeistaa koska ei ole henkilökohdetta. Joka on sama joka viestissä, ei tule nääs perusteluja, vain haukuntaa:)

        Pahoittaa voi mielensä, sehän on trendikästä:)

        Onnea yritykselle.

        https://www.youtube.com/watch?v=FvVFOTW2tS0

        AV

        Luuletko kanssakeskustelijaasi Jasuliksi? :)

        Ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko kanssakeskustelijaasi Jasuliksi? :)

        Ei ole.

        En, lumihiutaleeksi joka on jo sulanut, ja sulaa koko ajan.
        Tuhlaa elämäänsä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En, lumihiutaleeksi joka on jo sulanut, ja sulaa koko ajan.
        Tuhlaa elämäänsä.

        AV

        No hyvä, ajattelin vaan kysyä. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En, lumihiutaleeksi joka on jo sulanut, ja sulaa koko ajan.
        Tuhlaa elämäänsä.

        AV

        Miksi muuten änkeät Randen ketjuihin kun ette keskenänne toimeen tule?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muuten änkeät Randen ketjuihin kun ette keskenänne toimeen tule?

        ?
        Ja nytkö ei löytynyt enää muuta negatiivista kommentoitavaa?
        Käytätkö tamponeja juuri nyt? Ei taida löytyä muuta selitystä?
        Etsi ja kaivele, kyllä pari negatiivista vielä löytyy, eikö niin?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ?
        Ja nytkö ei löytynyt enää muuta negatiivista kommentoitavaa?
        Käytätkö tamponeja juuri nyt? Ei taida löytyä muuta selitystä?
        Etsi ja kaivele, kyllä pari negatiivista vielä löytyy, eikö niin?

        AV

        Et kyllä osaa muuta kuin haukkua muita joka viestissä. Vielä noin naurettavaa aivotonta sepustusta, ettet edes saa ketään provosoitua. Ei tuollaista yksikään nainen kestä katsella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kyllä osaa muuta kuin haukkua muita joka viestissä. Vielä noin naurettavaa aivotonta sepustusta, ettet edes saa ketään provosoitua. Ei tuollaista yksikään nainen kestä katsella.

        Ahaa, nyt kannattaa jokaisen kelata viestien alkuun ja huomata jotain ihmeellistä.
        En ollut asiaton kunnes joku jatkuvasti (kaksi kertaa) laittoi jotain epäasiallista.
        Jokainen voi lukea jos omaa lukutaidon.
        Ihmettelen miksi noin voi tehdä.
        Kysymyksessä on:
        1. Elämäänsä pettynyt nainen jolla menkat
        2. Elämäänsä pettynyt mies joka käyttää tampaxia takapuolessaan(voi aiheuttaa mielentilahäiriöitä, jos tuntee jotain takapuoleensa, joka sinne ei kuuluisi)

        Saa valita.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kyllä osaa muuta kuin haukkua muita joka viestissä. Vielä noin naurettavaa aivotonta sepustusta, ettet edes saa ketään provosoitua. Ei tuollaista yksikään nainen kestä katsella.

        Kysyin jopa syytä asiattomuuteen, sitä vastausta ei tullut, vain lisää sitä "jaskaa".
        Ja sama jatkuu yhä? No, ihmisillä on oma tapansa hoitaa omaa päätään, joten ole hyvä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyin jopa syytä asiattomuuteen, sitä vastausta ei tullut, vain lisää sitä "jaskaa".
        Ja sama jatkuu yhä? No, ihmisillä on oma tapansa hoitaa omaa päätään, joten ole hyvä.

        AV

        Kysyit perusteluja ja sait ne. Ei ole haukkumista vastata korrektisti esitettyyn kysymykseen. Jos et halua vastausta, älä kysy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyit perusteluja ja sait ne. Ei ole haukkumista vastata korrektisti esitettyyn kysymykseen. Jos et halua vastausta, älä kysy.

        Ja tekstissä on kohta joka oikeuttaa epäasiallisuuteen.
        Laita alle, keskustellaan siitä.

        Tehdäänkö nyt niin, saadaan tämä aihe päätökseen, jos et tee, et uskalla:)

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tekstissä on kohta joka oikeuttaa epäasiallisuuteen.
        Laita alle, keskustellaan siitä.

        Tehdäänkö nyt niin, saadaan tämä aihe päätökseen, jos et tee, et uskalla:)

        AV

        "Sen perusteella mitä palstaa lukenut olisit AV:tä ehkä miljardi kertaa parempi isäehdokas."

        Jos monta naista on todennut arkielämässä toisin, mikä pisti laittamaan tuon viestin?
        Perustelut, vai onko se vain oma käsityksesi joka tulisi olla arvossaan sinua kuvaava?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen perusteella mitä palstaa lukenut olisit AV:tä ehkä miljardi kertaa parempi isäehdokas."

        Jos monta naista on todennut arkielämässä toisin, mikä pisti laittamaan tuon viestin?
        Perustelut, vai onko se vain oma käsityksesi joka tulisi olla arvossaan sinua kuvaava?

        AV

        Lause itsessään kertoo kaiken tarvittavan. Jos ymmärryksessäsi on vikaa niin turha siitä on muita syyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lause itsessään kertoo kaiken tarvittavan. Jos ymmärryksessäsi on vikaa niin turha siitä on muita syyttää.

        Puikaamme seuraavaksi sitä hyvää isyyttä (siihen ei tarvita kiinteää perinteistä parisuhdetta).
        Kiitos arvostelusta, ilman tietämystä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein kuulosta vastuuntuntoiselta tehdä lapsia lukemattomien naisten kanssa eikä elää perheenä yhdenkään näistä kanssa. Itsekästä tuo pikemminkin on. Pakko saada levittää geeniperimäänsä eteenpäin mahdollisimman laajalle lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

        Lapsiperheessä eläminen ei tee vanhemmasta sen vastuullisempaa kuin ei-lapsiperheessä eläminen. Päinvastoin mieluummin. Kukaan, vähiten lapset, hyötyy vanhemmasta, joka vastentahtoisesti asuu saman katon alla.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehet halveksivat yh-äitejä, kun ne joita tulisi halveksia ovat miehet, jotka tekevät naisista yh-äitejä. Jos sinut on yhdyntään pakotettu, se on poliisiasia.

        Yritetäänpä olla halveksimatta yhtään ketään ☝

        - Sheena


    • Anonyymi

      armewija-nainen... hui minua pwelotrti joszkuz kun nwe kiklcetrkin autroissa kwelraiswer

      Oike3asti en ainnut nähdä tuota komentaja-naista, muttta näin toisen.

    • Anonyymi

      Naiset pihaa kunnon miehiltä ja tekee lapsia jännämiesten kanssa.

      • Anonyymi

        Niinpä, ne jännämiehet ovat sen verran tyhmiä, ett niistä pääsee nainen kuin nainen eroon halutessaan! Tosin saattaa maksaa toistasataa euroa tuulilasin vaihto, ja lääkärinlasku vielä siihen päälle n. kolmesataa eroa.
        Mutt pikkujuttu; pintahaava tuo on, jos on päättänyt karistella äijän elämästään.
        Ei naisenkaan pidä olla tossukka ja sietää mitä tahansa kohtelua.


    • Toki biologia tulee vastaan jossain vaiheessa ja lapsia saa paremmin nuorempana, jos pystyy saamaan, mutta se, että nainen voisi tehdä uraa ja samalla hoitaa lapsia, kun he ovat pieniä on melko mahdoton yhtälö, ellei sitten lapsia laita melkein heti kun he ovat syntyneet päiväkotiin tai isovanhempien hoiviin ja itse keskity vain työhön. Onhan näitä bisnesnaisia ollut vuosikymmeniä ja varmaan tänäkin päivänä on, jotka ovat keskittyneet enemmän työuraansa ja lapset ovat lastenhoitajan tai jonkun muun "kasvatettavina", mutta ei sekään ole ihan niin hyvä asia, koska lapsista saattaa kasvaa katkeria aikuisia, jotka vielä aikuisenakin kaipaavat sitä, että molemmat vanhemmat tai äiti olisi ollut enemmän läsnä silloin, kun olivat lapsia. Myöskin opiskelut saattavat viivästyä tai jopa keskeytyä, jos lapsia saa tosi nuorena. Ja minusta elämää pitäisi olla joka iässä eikä sen pitäisi alkaa vasta sitten joskus, kun lapset (jos niitä on) ovat muuttaneet pois tai kun olen päässyt eläkkeelle yms.

      • Saako kysyä, että mikä merkitys sillä uralla sitten on jos ei oo jälkikasvua. Kun silloinhan pärjää ihan sillä minimipalkallakin.


      • JeroP kirjoitti:

        Saako kysyä, että mikä merkitys sillä uralla sitten on jos ei oo jälkikasvua. Kun silloinhan pärjää ihan sillä minimipalkallakin.

        Se että ihminen haluaa tehdä uraa riippuu hänestä itsestään, mutta toisaalta myös siitä mikä on koulutus ja onko saanut töitä ja voiko hänen alallaan edetä. Tosin lapsellisilla se voi olla hieman vaikeampaa. Jos on vaikka perustanut oman yrityksen ja koko aika menee bisneksien pyörityksessä, niin lapsille ei jää paljon aikaa. Lapsettoman pariskunnan tai yksin asuvan lapsettoman on helpompi keskittyä vain itseensä kuin lapsellisten. Lapset vaativat myös vanhempien läsnäoloa ja silloin ei voi keskittyä pelkästään omiin asioihin. Olen monta kertaa lukenut, että ihmiset haluaisivat vähentää töitä tai ovat vähentäneet, jotta perheelle jää enemmän aikaa, vaikka se tarkoittaisi pienempää palkkaa. Toisaalta taas perheen elättämiseen tarvitaan rahaa, mutta niin tarvitsee myös lapseton pariskuntakin kuten myös yksin asuva.

        Minimipalkalla voi pärjätä, jos on hyvä säästämään ja ostaa vain kestävämpiä tuotteita (tai ainakin yleensä) ja muutenkin miettii mitä ostaa ja mistä ja jos osaa myös tehdä asioita itse ja käyttää hyödyksi myös ilmaispalveluita yms. Tämä on ehkä helpompaa yksin asuvalla lapsettomalla ja lapsettomalla pariskunnalla, mutta perhekin voi hyvässä lykyssä onnistua minimipalkallakin elelemään, jos perheessä on kaksi työssä käyvää aikuista.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Saako kysyä, että mikä merkitys sillä uralla sitten on jos ei oo jälkikasvua. Kun silloinhan pärjää ihan sillä minimipalkallakin.

        Toiset eivät tee uraa sen uran takia, vaan sen työn takia. Itse esimerkiksi rakastan nykyistä työtäni. Mä tekisin sitä vaikka ilman palkkaakin, jos silti tulisin jotenkin toimeen. Se työ itsessään on minulle mielekästä, tyydyttävää, ja myös hauskaa ja viihdyttävää. Jos en sais tehdä duuniani, niin minä kärsisin.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, jotka rakastavat olla kotona hoitamassa lapsiaan, mutta minusta se aika oli aivan PERSEESTÄ. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lastani, mutta se oli tappavan tylsää ja virikkeetöntä. Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset eivät tee uraa sen uran takia, vaan sen työn takia. Itse esimerkiksi rakastan nykyistä työtäni. Mä tekisin sitä vaikka ilman palkkaakin, jos silti tulisin jotenkin toimeen. Se työ itsessään on minulle mielekästä, tyydyttävää, ja myös hauskaa ja viihdyttävää. Jos en sais tehdä duuniani, niin minä kärsisin.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, jotka rakastavat olla kotona hoitamassa lapsiaan, mutta minusta se aika oli aivan PERSEESTÄ. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lastani, mutta se oli tappavan tylsää ja virikkeetöntä. Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa.

        Lisään vielä, että ainoa tilanne, jossa tekisin vielä toisen tai useamman lapsen on, että mies hoitaisi ne lapset kotona sen pikkulapsiajan. Mä en siihen puuhaan toita kertaa ala, sen verran huonosti se minulle sopii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä, että ainoa tilanne, jossa tekisin vielä toisen tai useamman lapsen on, että mies hoitaisi ne lapset kotona sen pikkulapsiajan. Mä en siihen puuhaan toita kertaa ala, sen verran huonosti se minulle sopii.

        "Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa."

        Tuohan on lapsesta kiinni, ja se taas on riippuvaista siitä, millaiset vanhemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa."

        Tuohan on lapsesta kiinni, ja se taas on riippuvaista siitä, millaiset vanhemmat.

        No ei todellakaan ole. Yksikänä ainoa alle 1 vuotias (eikä kyllä alle 2 vuotiaskaan jne.), ei todellakaan tarjoa aikuiselle älyllisiä virikkeitä. Hetkittäisiä hauskoja hetkiä, mutta siinä se. Jos koet pikkulapsen kanssa "keskustelun" älyllisesti haatavaksi, niin otan osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei todellakaan ole. Yksikänä ainoa alle 1 vuotias (eikä kyllä alle 2 vuotiaskaan jne.), ei todellakaan tarjoa aikuiselle älyllisiä virikkeitä. Hetkittäisiä hauskoja hetkiä, mutta siinä se. Jos koet pikkulapsen kanssa "keskustelun" älyllisesti haatavaksi, niin otan osaa.

        Haastavampaa se on mitä palstalaisten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset eivät tee uraa sen uran takia, vaan sen työn takia. Itse esimerkiksi rakastan nykyistä työtäni. Mä tekisin sitä vaikka ilman palkkaakin, jos silti tulisin jotenkin toimeen. Se työ itsessään on minulle mielekästä, tyydyttävää, ja myös hauskaa ja viihdyttävää. Jos en sais tehdä duuniani, niin minä kärsisin.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, jotka rakastavat olla kotona hoitamassa lapsiaan, mutta minusta se aika oli aivan PERSEESTÄ. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lastani, mutta se oli tappavan tylsää ja virikkeetöntä. Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa.

        Aikalailla täysin samaa mieltä. Joku hiekkalaatin reunalla istuminen ja lapsen pienen lapsen kanssa leikkiminen ja leikikentillä pyöriminen ja lapsi-vanhempi kerho ja vauvamuskari ja vauvauinti ja "mammojen kanssa" kahvilla istuminen ja vaunukävelyt ym ym ym ... ei voi olla TYLSEMPÄÄ puuhaa tässä maailmassa. Tuota skeidaa toisen kerran päivästä toiseen, niin mä olisin valmis ampumaan kuulan kallooni. Se eka 6 kuukautta menee vielä ok niissä hormonihöyryissä, mutta sen jälkeen mä kaipaan älyllistäkin toimintaa päiviini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haastavampaa se on mitä palstalaisten kanssa.

        No ei todellakaan ole ... tylsä, tylsempi, tylsin, kotona hoitamassa vauvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla täysin samaa mieltä. Joku hiekkalaatin reunalla istuminen ja lapsen pienen lapsen kanssa leikkiminen ja leikikentillä pyöriminen ja lapsi-vanhempi kerho ja vauvamuskari ja vauvauinti ja "mammojen kanssa" kahvilla istuminen ja vaunukävelyt ym ym ym ... ei voi olla TYLSEMPÄÄ puuhaa tässä maailmassa. Tuota skeidaa toisen kerran päivästä toiseen, niin mä olisin valmis ampumaan kuulan kallooni. Se eka 6 kuukautta menee vielä ok niissä hormonihöyryissä, mutta sen jälkeen mä kaipaan älyllistäkin toimintaa päiviini.

        Hyvin samoin mä sen koin. Se eka puoli vuotta tosiaan meni suht kivuttomasti, mutta sitten sitä vaan odotti, että mies tulisi kotiin ja saisi älyllistä keskusteluseuraa (joka ei jauha koko ajan pelkistä vauvoista ja lapsista, vaikka itse yrittäisit puhua muista asioista).🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin samoin mä sen koin. Se eka puoli vuotta tosiaan meni suht kivuttomasti, mutta sitten sitä vaan odotti, että mies tulisi kotiin ja saisi älyllistä keskusteluseuraa (joka ei jauha koko ajan pelkistä vauvoista ja lapsista, vaikka itse yrittäisit puhua muista asioista).🙄

        Tuttu tunne 😂. Ja sitten mies tietenkin täysin ymmärrettävästi oli töiden jälkeen väsynyt ja kaipasi hetken omaa rauhaa ja itse olis vaan halunnut, että puhu mulle jotain ihan sama mitä mutta edes jotain älyllistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin samoin mä sen koin. Se eka puoli vuotta tosiaan meni suht kivuttomasti, mutta sitten sitä vaan odotti, että mies tulisi kotiin ja saisi älyllistä keskusteluseuraa (joka ei jauha koko ajan pelkistä vauvoista ja lapsista, vaikka itse yrittäisit puhua muista asioista).🙄

        En voi kiistää, etteikö olis mullekin tuttu tunne. Ikävä sanoa ja kuulostaa varmasti pahalta, mutta mä nautin lapseni seurasta ja jopa rakastin lastani enemmän sen jälkeen, kun pääsin palaamaan töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi kiistää, etteikö olis mullekin tuttu tunne. Ikävä sanoa ja kuulostaa varmasti pahalta, mutta mä nautin lapseni seurasta ja jopa rakastin lastani enemmän sen jälkeen, kun pääsin palaamaan töihin.

        Tabu, jota ei saisi myöntää. Mä todella nostan hattua kaikille lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille ynnä muille. Oletan, että he pitävät työstään. Itse en kykene sitä tajuamaan, mutta iso hatunnosto todellakin heille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset eivät tee uraa sen uran takia, vaan sen työn takia. Itse esimerkiksi rakastan nykyistä työtäni. Mä tekisin sitä vaikka ilman palkkaakin, jos silti tulisin jotenkin toimeen. Se työ itsessään on minulle mielekästä, tyydyttävää, ja myös hauskaa ja viihdyttävää. Jos en sais tehdä duuniani, niin minä kärsisin.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, jotka rakastavat olla kotona hoitamassa lapsiaan, mutta minusta se aika oli aivan PERSEESTÄ. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lastani, mutta se oli tappavan tylsää ja virikkeetöntä. Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa.

        Tuossa on asia, josta puhutaan ihan liian vähän ja joka on ikävä kyllä asia, jota nainen ei saisi myöntää. Siis se, että lapsen hoitaminen kotona on oikeasti aika hiton tylsää. Mä tunnen todella monta naista, jotka jakaa tuon kokemuksen ja se on asia, joka sanotaan silleen anteeksipyydellen, jos se sanotaan. Miehelle on enemmän ok sanoa, että hän ei halua jäädä kotiin lapsen kanssa, koska se on tylsää. Siitä voi nousta pienimuotoinen kohu, kun Hesarin jutussa miehet suoraan sen sanoivat, mutta se kohu kuoli nopeasti. Vaan totuus on, että todella moni nainen kokee sen ihan yhtä tylsäksi ja suorastaan tuskastuttavaksi ajaksi, eikä sitä saa edes myöntää ääneen, että se on tuntunut suurelta uhraukselta perheen, lapsen ja miehenkin eteen. Aika moni nainen voisi tehdä sen toisenkin lapsen ja ehkä kolmannenkin, jos se pienen lapsen kotihoito jakautuisi tasaisemmin. Tuo on kylmä tosiasia, josta tosiaan ikävä kyllä ei edes julkisesti puhuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on asia, josta puhutaan ihan liian vähän ja joka on ikävä kyllä asia, jota nainen ei saisi myöntää. Siis se, että lapsen hoitaminen kotona on oikeasti aika hiton tylsää. Mä tunnen todella monta naista, jotka jakaa tuon kokemuksen ja se on asia, joka sanotaan silleen anteeksipyydellen, jos se sanotaan. Miehelle on enemmän ok sanoa, että hän ei halua jäädä kotiin lapsen kanssa, koska se on tylsää. Siitä voi nousta pienimuotoinen kohu, kun Hesarin jutussa miehet suoraan sen sanoivat, mutta se kohu kuoli nopeasti. Vaan totuus on, että todella moni nainen kokee sen ihan yhtä tylsäksi ja suorastaan tuskastuttavaksi ajaksi, eikä sitä saa edes myöntää ääneen, että se on tuntunut suurelta uhraukselta perheen, lapsen ja miehenkin eteen. Aika moni nainen voisi tehdä sen toisenkin lapsen ja ehkä kolmannenkin, jos se pienen lapsen kotihoito jakautuisi tasaisemmin. Tuo on kylmä tosiasia, josta tosiaan ikävä kyllä ei edes julkisesti puhuta.

        Mulla on ihan sama kokemus, että kyseessä on varsin yleinen tunne, mutta siitä ei vaan saa puhua ääneen. Tämä ei ole asia, jonka sais avoimesti myöntää, jos on nainen. Miehelle on ihan ok sanoa, että hän ei halua hoitaa lastaan kotona, sen voi kuitata "naisten hommana" ja se pääösin hyväksytään ihan mutisematta.

        Mäkin olen kuullut useamman kerran naiselta suoraan sanottuna, mutta samalla anteeksipyydellen ja pahoitellen omaa viallisuutta, että toinen lapsi olisi ihana, mutta kun ei halua enää joutua jäämään kotiin hoitamaan pientä lasta. Eikä sitten myöskään koe oikeaksi pistää ihan pientä kodin ulkopuolelle hoitoon. Toisilla onnekkailla on sellaisia isovanhempia, jotka auttavat, mutta monille se päiväkoti on ainoa paikka, johon lapsen voisi laittaa ja se ei useinkaan houkuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset eivät tee uraa sen uran takia, vaan sen työn takia. Itse esimerkiksi rakastan nykyistä työtäni. Mä tekisin sitä vaikka ilman palkkaakin, jos silti tulisin jotenkin toimeen. Se työ itsessään on minulle mielekästä, tyydyttävää, ja myös hauskaa ja viihdyttävää. Jos en sais tehdä duuniani, niin minä kärsisin.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, jotka rakastavat olla kotona hoitamassa lapsiaan, mutta minusta se aika oli aivan PERSEESTÄ. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lastani, mutta se oli tappavan tylsää ja virikkeetöntä. Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa.

        Mielikuvituksen puutetta sanon minä. Jos ihminen jatkuvasti kaikenaikaa kaipaa älyllisiä virikkeitä, niin on elämän suorittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin samoin mä sen koin. Se eka puoli vuotta tosiaan meni suht kivuttomasti, mutta sitten sitä vaan odotti, että mies tulisi kotiin ja saisi älyllistä keskusteluseuraa (joka ei jauha koko ajan pelkistä vauvoista ja lapsista, vaikka itse yrittäisit puhua muista asioista).🙄

        Nykyään äidit vain tuijottelevat älykännykkäänsä, älykkäistä virikkeistä ei ole pulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ihan sama kokemus, että kyseessä on varsin yleinen tunne, mutta siitä ei vaan saa puhua ääneen. Tämä ei ole asia, jonka sais avoimesti myöntää, jos on nainen. Miehelle on ihan ok sanoa, että hän ei halua hoitaa lastaan kotona, sen voi kuitata "naisten hommana" ja se pääösin hyväksytään ihan mutisematta.

        Mäkin olen kuullut useamman kerran naiselta suoraan sanottuna, mutta samalla anteeksipyydellen ja pahoitellen omaa viallisuutta, että toinen lapsi olisi ihana, mutta kun ei halua enää joutua jäämään kotiin hoitamaan pientä lasta. Eikä sitten myöskään koe oikeaksi pistää ihan pientä kodin ulkopuolelle hoitoon. Toisilla onnekkailla on sellaisia isovanhempia, jotka auttavat, mutta monille se päiväkoti on ainoa paikka, johon lapsen voisi laittaa ja se ei useinkaan houkuta.

        En kyllä ihan yhdy teidän mielipiteeseenne, siis kokonaisvaltaisesti. Kyllä mulle on ollut riemastuttavaa hoitaa lastani, toisinaan kyllä raivostuttavaa, kun ei saanut nukkua väsyneenä. Mulla tosin on ollut systeri apunani, hyvin paljon, mutt pääasiallisessa vastuussa mä kuitenkin olen ollut... kuten vanhemmistanikin.

        Rehellisesti sanottuna, hyvin harvoin on ollut niin; ettei kukaan perheestäni ole pystynyt mua auttamaan Mimmin hoidossa, silloin kun mä sitä todella olen tarvinnut. Mä olen yksinhuoltaja, mutten asu yksinäni. Meistä jokainen yleensä auttaa toistaan siinä missä pystyy... Ja kyllä Faijakin on joskus istunut keinutuolissa mun tuvassa, ja heijannut Mimmiä vaunuissa, jotta mä sain levätä... päänsärkyäni pois.

        Tuli hitonmoinen migreenikohtaus aivan yllättäen, joten en pystynyt edes lääkäriin autolla lähtemään. Makasin sängynpohjalla pimeässä huoneessa, kunnes lääkäri tuli kotiini.
        Piikki lääkitys ja alle tunnin niin olin kivuton; mutta väsynyt.

        Nykyään Mimmi on n. 3 vuotias, viikon kuluttua ja nyt mä koen ettei mulla ole tarpeeksi aikaa hänelle, kun käyn töissä. Iltaisin mä olen ollut pyllypystyssä kasvimaallani, istuttanut 60 kpl mansikantaimia, 2 kg sipulin istukkaita, osa niistä ryvässipulia. Herneet on kylvetty porkkanat ja punajuurtakin hieman. Kasvihuoneessa 3 kurkkua ja muutama tomaatin taimi, kynttilä palaa öisin varmuuden vuoksi kasvihuoneessa ja nurkassa on kaalin taimet jotka istutan ulos, kesäkuun puolella. Jossain välissä pitäisi perunaakin muutama vako ehtiä istuttamaan, saisi edes loppukesästä perunia omasta maastani.

        Nuo yrtit ovat jo nousseet pintaan, viime vuotiset persiljatkin vihertää ja uusia istutan kun ehdin... pääsato tulee seuraavana vuona vasta. Persilja on kaksivuotinen ja idätän aina uudet taimet joka vuosi, joten sato on ns. taattu. Samoin näyttää meirami voivan paksusti,
        tilliä puskee jonkin verran, siementää itse uuden kasvuston yleensä. Jos sen kasvusto on heikko mä kylvän uudet siemenet ennen Seponpäivää. Retiisiä on kasvulavassa lasin alla itämässä, samoin kesäkurpitsaa... mitä viimekesänä lopulta tuli liikaakin, vaikka aluksi näytti heikosti kasvavan ja kukkivan. Sato loppukesästä kyllä yllätti ja yleiseen jakoon meni, töihin sekä työkavereille ja oman perheeni jäsenille; broidien perheille jne.
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielikuvituksen puutetta sanon minä. Jos ihminen jatkuvasti kaikenaikaa kaipaa älyllisiä virikkeitä, niin on elämän suorittaja.

        Tuo on ainakin minun suhteeni aivan totaalisen väärä kuvitelma. Ei oikeastaan voisi kauemmas totuudesta mennä. Olen kaikkea muuta kuin suorittaja. Minussa ei ole oikein lainkaan suorittajaa ja olisi ihan kiva kun sitäkin vähän olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään äidit vain tuijottelevat älykännykkäänsä, älykkäistä virikkeistä ei ole pulaa.

        Kuka tuoijottaa ja kuka ei ja mikä on älyllistä virikettä ja mikä ei. Sinulle älykännykkä voi oilla älyllistä virikettä. Minulle se on pääosin älytontä virikettä, Tapa heitää aivot narikkaan, jos joskus on tarve totaalisesti tyhjentää pää ajattelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset eivät tee uraa sen uran takia, vaan sen työn takia. Itse esimerkiksi rakastan nykyistä työtäni. Mä tekisin sitä vaikka ilman palkkaakin, jos silti tulisin jotenkin toimeen. Se työ itsessään on minulle mielekästä, tyydyttävää, ja myös hauskaa ja viihdyttävää. Jos en sais tehdä duuniani, niin minä kärsisin.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, jotka rakastavat olla kotona hoitamassa lapsiaan, mutta minusta se aika oli aivan PERSEESTÄ. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lastani, mutta se oli tappavan tylsää ja virikkeetöntä. Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa.

        Kuka hullu odottaakaan lapselta virikkeitä? Kyllä se niin päin menee, että lapselle on vanhemman annettava virikkeitä, rakastettava ja oltava läsnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihan yhdy teidän mielipiteeseenne, siis kokonaisvaltaisesti. Kyllä mulle on ollut riemastuttavaa hoitaa lastani, toisinaan kyllä raivostuttavaa, kun ei saanut nukkua väsyneenä. Mulla tosin on ollut systeri apunani, hyvin paljon, mutt pääasiallisessa vastuussa mä kuitenkin olen ollut... kuten vanhemmistanikin.

        Rehellisesti sanottuna, hyvin harvoin on ollut niin; ettei kukaan perheestäni ole pystynyt mua auttamaan Mimmin hoidossa, silloin kun mä sitä todella olen tarvinnut. Mä olen yksinhuoltaja, mutten asu yksinäni. Meistä jokainen yleensä auttaa toistaan siinä missä pystyy... Ja kyllä Faijakin on joskus istunut keinutuolissa mun tuvassa, ja heijannut Mimmiä vaunuissa, jotta mä sain levätä... päänsärkyäni pois.

        Tuli hitonmoinen migreenikohtaus aivan yllättäen, joten en pystynyt edes lääkäriin autolla lähtemään. Makasin sängynpohjalla pimeässä huoneessa, kunnes lääkäri tuli kotiini.
        Piikki lääkitys ja alle tunnin niin olin kivuton; mutta väsynyt.

        Nykyään Mimmi on n. 3 vuotias, viikon kuluttua ja nyt mä koen ettei mulla ole tarpeeksi aikaa hänelle, kun käyn töissä. Iltaisin mä olen ollut pyllypystyssä kasvimaallani, istuttanut 60 kpl mansikantaimia, 2 kg sipulin istukkaita, osa niistä ryvässipulia. Herneet on kylvetty porkkanat ja punajuurtakin hieman. Kasvihuoneessa 3 kurkkua ja muutama tomaatin taimi, kynttilä palaa öisin varmuuden vuoksi kasvihuoneessa ja nurkassa on kaalin taimet jotka istutan ulos, kesäkuun puolella. Jossain välissä pitäisi perunaakin muutama vako ehtiä istuttamaan, saisi edes loppukesästä perunia omasta maastani.

        Nuo yrtit ovat jo nousseet pintaan, viime vuotiset persiljatkin vihertää ja uusia istutan kun ehdin... pääsato tulee seuraavana vuona vasta. Persilja on kaksivuotinen ja idätän aina uudet taimet joka vuosi, joten sato on ns. taattu. Samoin näyttää meirami voivan paksusti,
        tilliä puskee jonkin verran, siementää itse uuden kasvuston yleensä. Jos sen kasvusto on heikko mä kylvän uudet siemenet ennen Seponpäivää. Retiisiä on kasvulavassa lasin alla itämässä, samoin kesäkurpitsaa... mitä viimekesänä lopulta tuli liikaakin, vaikka aluksi näytti heikosti kasvavan ja kukkivan. Sato loppukesästä kyllä yllätti ja yleiseen jakoon meni, töihin sekä työkavereille ja oman perheeni jäsenille; broidien perheille jne.
        trollikka

        Ei kai kukaan ole missään sanonutkaan kaikkien naisten kokevan noin. Kyllähän moni jää ihan täysin omasta tahdostaan vuosikausiksi kotiin lasten kanssa ja on siinä hyvin tyytyväinen ja haluaa tehdä niin. Ei kai mikään asia ole sellainen, että kaikki kokisivat samoin. Fakta kuitenkin on se, että nainen ei sa sanoa, että lapsen kanssa on hänen mielstään tylsää, ilman että siitä tulee paljonn pahaa silmää ja pahoja sanoja. Miehelle taas tuon sanominen on pääosin täysin ok. Fakta kuitenkin on myös se, että kaikki naiset eivät todellakaan koe pikkulapsiarkea 24/7 lainkaan mielekkääksi puuhaksi.

        Mä esimerkiksi en muista olleeni koskaan, edes ihan vauva-aikana, väsynyt. Mä aina nukkua tarpeeksi. Tämä siitä huolimatta, että olen yksinhuoltaja. Pikkuvuva-aika oli minusta ihan superhelppoa, vaikka lapseni oli tosi pienikokoinen syntyessään ja mulla oli kello soittamassa joka kolmas tunti ja syöttäminen tosiaan tehtiin kellon kanssa. Silti, en ollut koskaan väsynyt. Alussa mä jopa käytin aikaa siihen, että lypsin maidon lapselle valmiikis, kun piti olla 100%:sen varma, että maitoa meni tarpeeksi. Siltikään en ollut koskaan väsynyt, enkä todellakaan tiedä miksi.

        Kyllä minäkin olen aina halutessani apua saanut. Vaan se ei ole sama asia. Minulle siinä on rajansa paljonko alan muita rasittaa. Yksi kovasti meidän arkeen vaikuttanut asia oli mun isäni kuolema. Äitini ei ole koskaan ollut lapsenhoitaja. Isäni tykkäsi siitä puuhasta enemmän ja mä en ole viitsinyt äitiäni ihan hirveästi rasittaa. Mutsi tekee kyllä, kun pyydetään, mutta hän ei todellakaan nauti siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hullu odottaakaan lapselta virikkeitä? Kyllä se niin päin menee, että lapselle on vanhemman annettava virikkeitä, rakastettava ja oltava läsnä.

        Aivan ja nimenomaan. Asia on itsestäänselvä jokaiselle, joka osaa edes semisti ajatella. Mutta kerropa se tuolle tapaukselle, joka selitti sen riippuvabn lapsesta ja vanhemmista. Kuten sinäkin totesit, niin ei riipu. Pieni lapsi ei anna älyllistä virikettä, ei sitten lainkaan ja se on täysin luonnollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toiset eivät tee uraa sen uran takia, vaan sen työn takia. Itse esimerkiksi rakastan nykyistä työtäni. Mä tekisin sitä vaikka ilman palkkaakin, jos silti tulisin jotenkin toimeen. Se työ itsessään on minulle mielekästä, tyydyttävää, ja myös hauskaa ja viihdyttävää. Jos en sais tehdä duuniani, niin minä kärsisin.

        Anteeksi nyt vaan kaikille, jotka rakastavat olla kotona hoitamassa lapsiaan, mutta minusta se aika oli aivan PERSEESTÄ. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lastani, mutta se oli tappavan tylsää ja virikkeetöntä. Vaikka sen lapsen kanssa olisi kulkenut missä tahansa riennoissa, niin se pieni lapsi oli silti pieni lapsi ja häneltä oli turha esimerkiksi älyllisiä virikkeitä odottaa.

        Vastaus tulee tähän mutta kommentoin näitä kaikkia. Joo kyllä mäkin aikanaan rakastin työtä. ja ihan sen takia vaan, kun muualta en sitä rakkautta saanu. Mutta se on kuitenkin korviketta. Näin jälkeen päin ajatus tuntuu hölmöltä ja mielellään näkisin jo muutakin maailmaa. mutta noista lapsista. Mä kun oon kuitenkin ssanu olla mukana lapsen hoidossa, vaikkei omia olekaan. Ja älä nyt höpötä, että eihän sulla ole kellonympäri, no ei ollutkaan eikä se ole sama asia. Ymmärrän että omien lasten kanssa rankempaa. Mutta se lapsen kehitys on kyllä kiehtovaa. Että semmosta vastaavaa kehitystä ei tapahdu työpaikoilla, ei ainakaan suomalaisilla työpaikoilla. Päivät menee kuitenkin samaa rataa. ja oon ollu sekä työntekijänä ja esimiehenä. Ja nykyään ylempi johto haraa vastaan. Ja haluaa myydä vaan kaiken ulkomaille ja siirtää tuotannon kiinaan. ja mä uskon että syntyvyyden vähentyminen johtuu ainakin osin juuri työelämän huonontumisesta. Mä en oo ketään teitä vastaan vaan puhun yleisellä tasolla. Lapsetkin on erilaisia. toiset vaatii enemmän kasvatusta, mä taas kasvatin itse itseni eli olin helppo lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hullu odottaakaan lapselta virikkeitä? Kyllä se niin päin menee, että lapselle on vanhemman annettava virikkeitä, rakastettava ja oltava läsnä.

        Kyllä ja aikuinen, joka tylsistyy kuoliaaksi päivästä ja viikosta toiseen ei todellakaan kykene pidemmän päälle olemaan noita ja tarjoamaan noita.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Vastaus tulee tähän mutta kommentoin näitä kaikkia. Joo kyllä mäkin aikanaan rakastin työtä. ja ihan sen takia vaan, kun muualta en sitä rakkautta saanu. Mutta se on kuitenkin korviketta. Näin jälkeen päin ajatus tuntuu hölmöltä ja mielellään näkisin jo muutakin maailmaa. mutta noista lapsista. Mä kun oon kuitenkin ssanu olla mukana lapsen hoidossa, vaikkei omia olekaan. Ja älä nyt höpötä, että eihän sulla ole kellonympäri, no ei ollutkaan eikä se ole sama asia. Ymmärrän että omien lasten kanssa rankempaa. Mutta se lapsen kehitys on kyllä kiehtovaa. Että semmosta vastaavaa kehitystä ei tapahdu työpaikoilla, ei ainakaan suomalaisilla työpaikoilla. Päivät menee kuitenkin samaa rataa. ja oon ollu sekä työntekijänä ja esimiehenä. Ja nykyään ylempi johto haraa vastaan. Ja haluaa myydä vaan kaiken ulkomaille ja siirtää tuotannon kiinaan. ja mä uskon että syntyvyyden vähentyminen johtuu ainakin osin juuri työelämän huonontumisesta. Mä en oo ketään teitä vastaan vaan puhun yleisellä tasolla. Lapsetkin on erilaisia. toiset vaatii enemmän kasvatusta, mä taas kasvatin itse itseni eli olin helppo lapsi.

        Sinulle voi olla noin. Mä en kyllä ole koskaan saanut työstäni mitään rakkauteen liittyvääkään. Vaan en tietenkään lähde sinun kokemustasi nollaamaan, jos sinä koet joskus saaneesi työstä rakkautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle voi olla noin. Mä en kyllä ole koskaan saanut työstäni mitään rakkauteen liittyvääkään. Vaan en tietenkään lähde sinun kokemustasi nollaamaan, jos sinä koet joskus saaneesi työstä rakkautta.

        No mutta tossa jokin sanoi että rakastaa työtään. ei ehkä kirjaimellisesti mutaa sanoipa kuitenkin. niin aattelin että olipahan tossa mullakin siinä tunteita. Eipä tässä nyt mitään menetetty, mä sillon aikoinaan sain ajaa sen isyysohjelman läpi sukulaislapsen kanssa. Enkä varmaan ihan mikään kauhee ollu. kun nykyäänkin mulle aina soittelee, kun tulee ongelmia. Mutta tosiaan huomenna taas töihin, purkaa homeista kattoa, että sellaista virikettä.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Vastaus tulee tähän mutta kommentoin näitä kaikkia. Joo kyllä mäkin aikanaan rakastin työtä. ja ihan sen takia vaan, kun muualta en sitä rakkautta saanu. Mutta se on kuitenkin korviketta. Näin jälkeen päin ajatus tuntuu hölmöltä ja mielellään näkisin jo muutakin maailmaa. mutta noista lapsista. Mä kun oon kuitenkin ssanu olla mukana lapsen hoidossa, vaikkei omia olekaan. Ja älä nyt höpötä, että eihän sulla ole kellonympäri, no ei ollutkaan eikä se ole sama asia. Ymmärrän että omien lasten kanssa rankempaa. Mutta se lapsen kehitys on kyllä kiehtovaa. Että semmosta vastaavaa kehitystä ei tapahdu työpaikoilla, ei ainakaan suomalaisilla työpaikoilla. Päivät menee kuitenkin samaa rataa. ja oon ollu sekä työntekijänä ja esimiehenä. Ja nykyään ylempi johto haraa vastaan. Ja haluaa myydä vaan kaiken ulkomaille ja siirtää tuotannon kiinaan. ja mä uskon että syntyvyyden vähentyminen johtuu ainakin osin juuri työelämän huonontumisesta. Mä en oo ketään teitä vastaan vaan puhun yleisellä tasolla. Lapsetkin on erilaisia. toiset vaatii enemmän kasvatusta, mä taas kasvatin itse itseni eli olin helppo lapsi.

        Ja mistäkähän höpöttämisestä puhut? Jäi hieman auki mitä tarkotit. Minä tarkoitin sata prosenttisesti jokaista sanaa jonka kirjoitin.

        Ei miulla ole koskaan ollu lapsen kanssa rankkaa. Minulla on ollut tylsää. Lapsi ei tarjoa älyllistä stimulaatiota ja minä olen paljon parempi vanhempi, kun käyn töissä ja saan käyttää älyänikin enkä vain tylsisty pikkulapsen kanssa.

        Elämä muuten menee aina samaa rataa, vaikka sitten olisi perhettäkin. Arki on tietynlaista toistamista, eikä se varsinaisesti lasten myötä siitä muutu. Piniä muutoksi tulee pikkuhiljaa, mutta ei se sitä arkea oikeasti miksikään sen ihmeellisemmäksi muuta. Se on joku hassu kuvitelma, joka lapsettomilla ihmisillä on, että se arki olisi jotenkin super erilaista. Ihan samalla tavalla kuin ihmiset kuvvittelevat, että parisuhde muka muuttaa arkea niin hirveästi. Ei se muuta. Elämä menee niihin tiettyihin uomiin ja niissä sitten edetään ja jos se arkistuminen on ikävää, niin sitten sille ei mahda mitään. Minä onneksi pidän tylsästä arjesta ja rutiineista, niin tuo ei varsinaisesti aiheuta mulle ongelmaa.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No mutta tossa jokin sanoi että rakastaa työtään. ei ehkä kirjaimellisesti mutaa sanoipa kuitenkin. niin aattelin että olipahan tossa mullakin siinä tunteita. Eipä tässä nyt mitään menetetty, mä sillon aikoinaan sain ajaa sen isyysohjelman läpi sukulaislapsen kanssa. Enkä varmaan ihan mikään kauhee ollu. kun nykyäänkin mulle aina soittelee, kun tulee ongelmia. Mutta tosiaan huomenna taas töihin, purkaa homeista kattoa, että sellaista virikettä.

        Kyllä, minä sanoion ja tarkoitin joka sanaa. Minä rakastan työtäni. En sanonut saavani työstä rakkautta. Aivan eri asia. Mä rakastan harrastuksianikin ja aurinkoisia päiviäkin, mutta en mä mitään rakkautta saa. Voin tietysti sanoa, että tykkään työstäni tosi tosi tosi tosi paljon, jos se aiheuttaisi vähemmän väärinkäsityksiä. Kuten sanottu, niin tekisi duuniani ilmaiseksikin. Sen pointti ei ole raha, vaikka raha onkin elämän kannalta tärkeää. Mä koen olevani aika hitokseen onnellisessa asemassa, kun saan tehdä työkseni jotakin, jota tekisin joka tapauksessa. Kyllä minäkin olen elämässäni tehnyt töitä, jotka ovat olleet tylsiä jne. ja juuri siksi huomaankin sen eron mitä on tekee työkseen jotain mistä tykkää ihan julmetusti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistäkähän höpöttämisestä puhut? Jäi hieman auki mitä tarkotit. Minä tarkoitin sata prosenttisesti jokaista sanaa jonka kirjoitin.

        Ei miulla ole koskaan ollu lapsen kanssa rankkaa. Minulla on ollut tylsää. Lapsi ei tarjoa älyllistä stimulaatiota ja minä olen paljon parempi vanhempi, kun käyn töissä ja saan käyttää älyänikin enkä vain tylsisty pikkulapsen kanssa.

        Elämä muuten menee aina samaa rataa, vaikka sitten olisi perhettäkin. Arki on tietynlaista toistamista, eikä se varsinaisesti lasten myötä siitä muutu. Piniä muutoksi tulee pikkuhiljaa, mutta ei se sitä arkea oikeasti miksikään sen ihmeellisemmäksi muuta. Se on joku hassu kuvitelma, joka lapsettomilla ihmisillä on, että se arki olisi jotenkin super erilaista. Ihan samalla tavalla kuin ihmiset kuvvittelevat, että parisuhde muka muuttaa arkea niin hirveästi. Ei se muuta. Elämä menee niihin tiettyihin uomiin ja niissä sitten edetään ja jos se arkistuminen on ikävää, niin sitten sille ei mahda mitään. Minä onneksi pidän tylsästä arjesta ja rutiineista, niin tuo ei varsinaisesti aiheuta mulle ongelmaa.

        En mä nyt sitä perhe elämää niin erikoisena pidä. Mutta paljosta oisin jääny paitsi, jos ei olisi noita sukulaislapsia ollut. Että loppujen lopuksi mulla ollut ihan täydellinen elämä. Sitä mä en ymmärrä, mitä se mun lapsi myönteisyys teitä ketään mitään haittaa, kun en mä ketään oo pakottanu tekeen lasta.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        En mä nyt sitä perhe elämää niin erikoisena pidä. Mutta paljosta oisin jääny paitsi, jos ei olisi noita sukulaislapsia ollut. Että loppujen lopuksi mulla ollut ihan täydellinen elämä. Sitä mä en ymmärrä, mitä se mun lapsi myönteisyys teitä ketään mitään haittaa, kun en mä ketään oo pakottanu tekeen lasta.

        Missä kukaan on sanonut mitään sinun lapsimyönteisyyttäsi vastaan? Missä kohtaa kukaan on sinua tai sinun kokemuksiasi kohtaan hyökännyt?


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        En mä nyt sitä perhe elämää niin erikoisena pidä. Mutta paljosta oisin jääny paitsi, jos ei olisi noita sukulaislapsia ollut. Että loppujen lopuksi mulla ollut ihan täydellinen elämä. Sitä mä en ymmärrä, mitä se mun lapsi myönteisyys teitä ketään mitään haittaa, kun en mä ketään oo pakottanu tekeen lasta.

        Ai niin ja miten se, että joku ei halua istua kotona hoitamassa lasta, vaan haluaa perheen ja uran, on lapsikielteisyyttä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin ja miten se, että joku ei halua istua kotona hoitamassa lasta, vaan haluaa perheen ja uran, on lapsikielteisyyttä?

        Kannattasko eri sukupuolten joskus keskustella asioista keskenään. Vältettäis monta väärinkäsitystä.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Kannattasko eri sukupuolten joskus keskustella asioista keskenään. Vältettäis monta väärinkäsitystä.

        Juuri sitä kai tuossa muutamassa kohtaa vähän peräänkuulutettiin, että tästäkin asiasta pitäisi saada vähän vähemmän tabu. Pitäisi olla ihan ok, että nainenkin voi suoraan sanoa, ettei hän halua olla se ainoa, joka on lapsen kanssa kotona, sillä se on tylsää (jos se siis ko. naisesta on tylsää). Meillä jauhetaan tällä hetkellä hallitustasolla naisten työurien pidentämisestä ym. mutta se pointti on vain ja ainoastaan taloudellinen. Sen sijaan ei pohdita ja sanota ääneen, että sillä vanhempainvapaiden tasaisemmalla jakautumisella olisi hyvinkin myös syntyvyyttä lisäävä vaikutus. Tosi samaan hengenvetoon totean, että itse en kannata valtion ohjausta siinä miten vanhemmat vanhempainvapaat jakavat. Jokainen perhe on erilainen ja jos toinen vanhemmista on se, joka haluaa olle kotona ja se on molemmille on, niin ei siihen valtion tulisi puuttua. Sen sijaan se, että tästäkin asiasta saataisiin stigma pois ja voisi puhua suoraan miten asian omalla kohdalla on, olisi todella tärkeää.


      • JeroP
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sitä kai tuossa muutamassa kohtaa vähän peräänkuulutettiin, että tästäkin asiasta pitäisi saada vähän vähemmän tabu. Pitäisi olla ihan ok, että nainenkin voi suoraan sanoa, ettei hän halua olla se ainoa, joka on lapsen kanssa kotona, sillä se on tylsää (jos se siis ko. naisesta on tylsää). Meillä jauhetaan tällä hetkellä hallitustasolla naisten työurien pidentämisestä ym. mutta se pointti on vain ja ainoastaan taloudellinen. Sen sijaan ei pohdita ja sanota ääneen, että sillä vanhempainvapaiden tasaisemmalla jakautumisella olisi hyvinkin myös syntyvyyttä lisäävä vaikutus. Tosi samaan hengenvetoon totean, että itse en kannata valtion ohjausta siinä miten vanhemmat vanhempainvapaat jakavat. Jokainen perhe on erilainen ja jos toinen vanhemmista on se, joka haluaa olle kotona ja se on molemmille on, niin ei siihen valtion tulisi puuttua. Sen sijaan se, että tästäkin asiasta saataisiin stigma pois ja voisi puhua suoraan miten asian omalla kohdalla on, olisi todella tärkeää.

        Tässä oli hyvä ajatus nyt, että tältä pohjalta mun mielestä pitäs toimia.


    • Anonyymi

      naisen pesäpallokin... noniin... mutta niin kirittäet on kova joukkue kyllä heh

    • Anonyymi

      OEanaain cäeiawr ryrörkin pwaäpLLOAA


      itawä jownkin hucirraakin gqlaktrika isa opwenin lauch contro.... sitten pääsee lentämään jutuilla

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      50
      2111
    2. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      158
      1346
    3. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1220
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      144
      1005
    5. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      940
    6. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      23
      885
    7. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      862
    8. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      41
      800
    9. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      792
    10. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      790
    Aihe