Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kalle334
profiilit
kalle334
kalle334
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
17
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"On+vain+yksi+seurakunta,+jossa+Jeesus+itse+on+päänä.+Ei+voi+olla+montaa+ruumista,+joilla+olisi+yksi+ja+sama+pää."
Tämähän+pitää+paikkaansa.+Esikoislestadiolaisekin+kuuluvat+osan++kristuksen+kirkkoon,+mutta+eivät+voi+Kristuksen+kirkon+rajoja+määritellä+omalla+seurakuntaopillaan.
Kristuksen+kirkon+rajat+ovat+ihmissilmälle+(-järjelle)+näkymättömät,+ja+erotus+vuohiin+ja+lampaisiin+tehdään+vasta+viimeisellä+tuomiolla.
Kirkkohistoriassa+on+usein+esiintynyt+harhaoppeja,+jotka+ovat+yrittäneet+rajata+vain+oman+joukkonsa+Kristuksen+kirkoksi+ja+samalla+tuominneet+muut+kadotukseen.
Tästä+Raamattu+varoittaa:+Matt.+7:2+
sillä+millä+tuomiolla+te+tuomitsette,+sillä+teidät+tuomitaan;+ja+millä+mitalla+te+mittaatte,+sillä+teille+mitataan.
04.01.2020 11:04
Jos+ja+kun+joku+saarnamies+väittää,+että+kaikki,+mitä+hän++puhuvat+saarnapaikalta,+on+Jumalan+sanaa,+on+tämä+sanoja+kasvanut++korkeaksi+puuksi+yli+seurakunnan,+paaviksi+"erehtymättömyydessään".
Kannattaisi+lukea,+mitä+Luther+kirjoittaa+seurakunnan+oikeudesta+ja+velvollisuudesta+arvostella+oppeja+ja+opettajia.
22.12.2019 09:51
Kumpi+antaa+voimaa+vaellukseen+lain+saarna+syntiluetteloilla+vai+evankeliumisaarna+Kristuksesta?
20.12.2019 09:04
Vihneeltä+erinomainen+kysymys.++L:n+päiväsaarnat+on+tosiaan+pidetty+tavalliselle+kirkon+kuulijakunnalle,+eikä+ns.+uskoville.
Väkisin+tulee+mieleen,+kun+niitä+nykyseuroissa+lukee,+niin+tuloksena+on+fariseuksia.+"kiitos,+etten+ole+niin+kuin+tuo+publikaani+tuolla+nurkassa".
19.12.2019 13:19
"ja+kopionnin+lähde+oli..`?"
Tuosta+kysymyksestä+näkee,+että+esikoislestadiolaiset+eivät+kovin+hyvin+tunne+Luterilaisia+tunnustuskirjoja,+ei+edes+Katekismusta.
Ja+ollaan+olevinaan+Luterilainen+herätysliike.
16.12.2019 09:36
Ottaisin,+jos+osaisin+soittaa+;-)
09.12.2019 09:07
"Elävä+kristillisyys+on+vain+yhdessä+seurakunnassa.+Se+on+tällä+etsikonajalla+alkanut+Lapinmaalta.+Lestaadius+sen+käsitti+Lapin+Marian+ansiosta.+Se+oli+pienenä+kipinänä+tullut+Lutterilta+Saksasta+ja+heräsi+tuleen+Lapinmaalla,+jossa+nytkin+Lapinvanhimmat+johtavat+elävää+kristillisyyttä."
Nämä+lauseet+osoittavat,+ettei+niiden+kirjoittaja+tunne+edes+oman+herätysliikkensä+historiaa,+saati+sitten+kirkkohistoriaa+Lutherista+Lestadiukseen.+On+selvä+jatkumo+Lutherista+alkaen+ensin+pietismi+ja+sittemmin++herrnhutilaisuus,+joista+lestadiolaisuus+on+saanut+paljon+vaikutteita.+Ja+edelleenkin+herrnhutilaisuus+vaikuttaa+seurakunnallisessa+muodossa+muutamassa+lähimaassa.
Yksi+seurakunta+pitää+kyllä+paikkaansa,+mutta+se+on+Jeesuksen+Kristuksen+maailmanlaajuinen+kirkko,+ei+vain+ja+ainoastaan+esikoislestadiolainen+seurakunta.
08.12.2019 21:36
On+vain+yksi+tie+pelastukseen,+Kristus.+On+vain+yksi+seurakunta,+mutta+sen+rajoja+eivät+ihmiset+määrittele+eivätkä+näe.
Jos+ja+kun+Pyhän+Hengen+toimintaa+yritetään+rajata+vain+yhden+nimetyn+seurakunnaan+nimiin,+ollaan+donatolaisessa+harhassa+jossa+"puhtain+käsin"+jaetaan+sakramentteja+ja+jossa+muut+uskovat+hylätään
07.12.2019 15:07
"Meillä+on+oikea+oppi.+Muilla+kaikilla+väärä."
Tämän+kirjoittajalla+näkyy+hengellinen+ylpeys+liki+puhtaimmassa+muodossa.
Luuk+18:10-14
10+Kaksi+ihmistä+meni+ylös+templiin+rukoilemaan,+yksi+Pharisealainen+ja+toinen+Publikani.
11+Pharisealainen+seisoi+ja+rukoili+näin+itsellensä:+minä+kiitän+sinua,+Jumala,+etten+minä+ole+niinkuin+muut+ihmiset,+ryöväri,+väärä,+huorintekiä,+taikka+myös+niinkuin+tämä+Publikani.
12+Kahdesti+viikossa+minä+paastoon,+ja+annan+kymmenykset+kaikista+mitä+minulla+on.
13+Ja+Publikani+seisoi+taampana,+eikä+tahtonut+silmiänsäkään+nostaa+ylös+taivaasen+päin,+mutta+löi+rintoihinsa+ja+sanoi:+Jumala,+armahda+minun+syntisen+päälleni!
14+Minä+sanon+teille:+tämä+meni+kotiansa+hurskaampana+kuin+toinen;+sillä+jokainen+joka+itsensä+ylentää,+se+alennetaan,+ja+joka+itsensä+alentaa,+se+ylennetään.
20.11.2019 12:12
Jatkan+Vihneen+lainausta:
Matt.+7:1-5
"1+Älkäät+tuomitko,+ettei+teitä+tuomittaisi.
2+Sillä+millä+tuomiolla+te+tuomitsette,+pitää+teitä+tuomittaman,+ja+sillä+mitalla,+jolla+te+mittaatte,+pitää+teille+jälleen+mitattaman.
3+Miksis+siis+näet+raiskan,+joka+on+veljes+silmässä,+ja+et+äkkää+malkaa+omassa+silmässäs?
4+Taikka,+kuinka+sinä+sanot+veljelles:+pidäs,+minä+otan+raiskan+silmästäs;+ja+katso,+malka+on+omassa+silmässäs?
5+Sinä+ulkokullattu,+heitä+ensin+malka+ulos+sinun+silmästäs,+ja+katso+sitte,+kuinka+saisit+raiskan+ulos+veljes+silmästä.
10.11.2019 09:12
14+Ja+niinkuin+Moses+ylensi+kärmeen+korvessa,+niin+myös+Ihmisen+Poika+pitää+ylennettämän.
15+Että+jokainen,+joka+uskoo+hänen+päällensä,+ei+pidä+hukkuman,+mutta+ijankaikkisen+elämän+saaman.
16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainoan+Poikansa,+että+jokainen,+joka+uskoo+hänen+päällensä,+ei+pidä+hukkuman,+mutta+ijankaikkisen+elämän+saaman.
17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan,+tuomitsemaan+maailmaa,+mutta+että+maailma+pitää+hänen+kauttansa+vapahdettaman.
18+Joka+hänen+päällensä+uskoo,+ei+häntä+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu;+sillä+ei+hän+uskonut+Jumalan+ainoan+Pojan+nimen+päälle.
Tässä+Johanneksen+evankeliumin+pätkässä+on+Kristuksen+kirkon+rajat.+Yksin+usko+Kristukseen.
Jos+ihmiset+ottavat+tuomiovallan+käsiinsä,+se+on+selkeä+merkki+oasta+pyhyydestä+ja+itse+valitusta+vanhurskaudesta
10.11.2019 08:41
Tuomitsevalle+anonyymille+ym:
Matt.+7:1-5
1+"Älkää+tuomitko,+ettei+teitä+tuomittaisi;
2+sillä+millä+tuomiolla+te+tuomitsette,+sillä+teidät+tuomitaan;+ja+millä+mitalla+te+mittaatte,+sillä+teille+mitataan.
3+Kuinka+näet+rikan,+joka+on+veljesi+silmässä,+mutta+et+huomaa+malkaa+omassa+silmässäsi?
4+Taikka+kuinka+saatat+sanoa+veljellesi:+'Annas,+minä+otan+rikan+silmästäsi',+ja+katso,+malka+on+omassa+silmässäsi?
5+Sinä+ulkokullattu,+ota+ensin+malka+omasta+silmästäsi,+ja+sitten+sinä+näet+ottaa+rikan+veljesi+silmästä.
19.10.2019 10:13
"+Emme+usko+niin,+kuin+nykyinen+augsburgin+tunnustus+opettaa+kasteen+olevan+välttämätön."
Aika+korkeaksi+kasvaneita+puita+esikoislestadiolaisuudessa,+kun+on+varaa+väittää+tunnustuskirjoja+vastaan,+lieneekö+tullut+jostain+uutta+ilmoitusta+ja+opin+sekoitusta+roomalaiskatolisuudesta+ja+yltiöpietismistä.
Lainaus+Isosta+katekismuksesta:+"+Siellä,+missä+Jumalan+nimi+on,+siellä+on+välttämättä+myös+elämä+ja+autuus.+Siksi+on+oikein+kutsua+tätä+vettä+jumalalliseksi,+pelastavaksi,+voimalliseksi+ja+armoa+tulvivaksi+vedeksi.+Se+saa+näet+sanasta+voiman+olla+"uudestisyntymisen+pesu".+Tällaista+nimitystä+Paavali+(Tit.+3:5)+siitä+käyttää+Titukselle+osoitetun+kirjeen+kolmannessa+luvussa.+"
19.09.2019 07:38
"Me+uskotaan+niinkuin+Laestadius+opettaa,+riippumatta+tunnustuskirjoista".
Tulihan+se+sieltä,+Kuitenkin+esikoislestadiolaiset+sanovat+olevansa+luterilainen+herätysliike+ja+kuitenkin+luterilainen+tunnustus+hylätään.
Miksi+halutaan+antaa+todellisuudesta+poikkeavaa+tietoa+herätysliikkeestä?
Voisiko+joku+anonyymeistä+esikoislestadiolaisista+tiivistää+tänne+Lestadiuksen+kasteopetuksen?
18.09.2019 08:12
Mietittävää+kaikille:
Room.2+(Biblia)
1+Sentähden,+oi+ihminen,+et+sinä+taida+itsiäs+syyttömäksi+tehdä,+vaikka+kuka+sinä+olet,+joka+tuomitset;+sillä+jossa+sinä+toista+tuomitset,+siinä+sinä+itses+tuomitset,+ettäs+niitä+teet,+joita+sinä+tuomitset.
2+Mutta+me+tiedämme,+että+Jumalan+tuomio+on+oikia+niiden+ylitse,+jotka+senkaltaisia+tekevät.
3+Eli+luuletkos,+ihminen,+sinä+joka+niitä+tuomitset,+jotka+senkaltaisia+tekevät,+ja+itse+myös+niitä+teet,+että+sinä+vältät+Jumalan+tuomion?
14.09.2019 13:04
Kyseinen+anonyymi+käyttää+lestadiolaisuuden+ehkä+yleisintä+torjuntalauselmaa+"liian+viisaaksi+tullut",+toinenhan+on+"korkeaksi+kasvanut+puu".
Tämänkaltaisilla+möläyksillä+torjutaan+aiheellista+arvostelua,+eikä+torjunnan+jälkeenkään+edes+yritetä+tutkia,+onko+arvostelulle+aihetta.
Mennään+vain+sopulilauman+tavoin+johtajien+perässä+syteen+tai+saveen+yhtään+miettimättä,+onko+vaara+edessä.
12.09.2019 08:24
Jeesuksen+sanat:"+Menkää+kaikkialle+maailmaan+ja+julistakaa+evankeliumi+kaikille+luoduille"+(Mark+16:15)
Onko+tässä+mahdollisesti+käännösvirhe+vai+onko+esikoislestadiolaisuus+saanut+uuden+ilmoituksen:+"Pysykää+huoneissanne+ja+odottakaa+tulijoita",+vai+mikä+on+syynä+Sanan+peittelyyn+ja+salaamiseen?
Vai+onko+syynä+se+etteivät+itsekään+luota+opetuksiinsa?
09.09.2019 07:31
1 / 1