Vapaa kuvaus

Aloituksia

41

Kommenttia

329

  1. Ei+se+nyt+aivan+noin+mene,+sillä+ne+rikkomukset,+joitten+kautta+me+olemme+vahingoittaneet+yhteiskuntaa+tai+lähimmäisiämme+jollakin+tavalla,+niin+vain+ne+olisi+syytä+käydä+selvittämässä+asianomaisten+kanssa.Esim.+Kun+minä+itse+aikoinaan+ennen+uskoontuloani+syyllistyin+pontikankeittoon,+ja+kun+tulin+uskoon,+niin+asia+alkoi+kalvamaan+omassatunnossani.+Ja+vaikka+minä+vetkuttelin+sen+selvittämistä+viranomaisten+kanssa,+asia+ei+jättänyt+minua+rauhaan.+Kunnes+minä+erään+kerran+menin+nimismiehen+kansliaan+ajokorttiuudistuksen+vuoksi.+Ja+poistuessani+sitten+kansliasta,+omatunto+alkoi+kalkattamaan+että,+"hähää+senkin+pelkuri,+etpä+uskaltanut+tunnustaa+viinankeittoasi+viranomaisille".+Ja+kun+siinä+sitten+vetäisin+hermosavut,+niin+marssin+takaisin+sisälle,+kysyin+kanslistilta+nimismiestä,+ja+hän+ohjasi+minut+nimismiehen+toimistoon.+Ja+kun+tunnustin+asian+nimismiehelle,+hän+katsoi+lakikirjasta+asian+ja+sanoi,+"koska+asiasta+on+aikaa+kulunut+melkein+viisi+vuotta,+niin+eiköhän+sovita+asia+rikosoikeudellisesti+vanhentuneeksi".+Kysyessäni+nimismieheltä+antaako+hän+asian+viranomaisena+anteeksi,+hän+vastasi,+että+hän+viranomaisena+antaa+tuon+asian+anteeksi.+Nimismies+ymmärsi+siinä+vaiheessa,+kuinka+tärkeä+asia+minulle+oli+hänen+anteeksiantamuksensa.Omaatuntoani+ei+ole+sen+jälkeen+enää+tuo+asia+kolkutellut.Ehkäpä+tämä+esimerkkini+valaisee+ja+valistaa+aloituksen+laatijaa+sen+suhteen,+mihin+meidän+on+katsantokantamme+kiinnitettävä+julkisesti+tehdyissä+rikkomuksissamme+omantunnon+kolkuttaessa,+että+siitä+Isä+Jumalan+mielen+ja+tahdon+mukainen+tulisi+noin+käytännön+tasolla.+Että+vaikka+synnit+julistetaan+anteeksiannetuiksi+Jeesuksen+nimessä+ja+veressä,+niin+jotkin+asiat+täytyy+sen+jälkeen+selvittää+asianomistajien+kanssa+hyvän+omantunnon+saamiseksi+Jumalalta.Ajatusten+syntien+tunnustaminen+ja+hylkääminen+riittää+ilman+sen+kummempia+selvityksiä+'asiakkaitten'+kanssa..
  2. Miks'et+tilaa+niitä+etukäteen+kauppiaalta.+Monissa+kaupoissahan+on+nyt+koronan+aikaan+sellainen+palvelu+käytössä,+että+kauppias+ja+apulaiset+latjaavat+tilaamasi+tuotteet+pahvilaatikoihin+ja+kärräävät+lastin+kaupan+takaovelle,+ja+kun+siinä+maksat+ne,+niin+kauppias+vielä+itse+kantaa+tavarat+autosi+takakonttiin,+kiittää+asioinnista+ja+toivottaa+turvallista+matkaa.+Kun+Sinulla+on+kuonokoppa+ja+ohuet+lateksihanskat,+niin+vältyt+mahdollisilta+tartunnoilta+siinä+hakureissulla.