Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6656
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tiedät varmaan kuka sanoi, ´´emme me maata omista, se on lainassa lapsiltamme,´´
siihen kätkeytyy totuus.
Vartijaksi meidän kaikki on tänne pantu, oma leiviskä jokaisella, mikä ikinä se sitten onkaan.
Ei siinä kuolinpaidassa edelleenkään ole taskuja.
On tahoja, jotka haluaisivat vedenkin omistaa.
Entäpä mineraalit, joku nekin on ominut.
Vain marjat metsässä ovat yhteisiä.
Kummallinen tosiaan on ihmisten luoma maailmanjärjestys ja hullummaksi vaan näyttää menevän.
24.10.2025 14:17
Kiitos Deme.
Ketjussa onkin paljon hyviä, asiaa pohtivia kommentteja ja aina myös löytää uusiakin tiedonjyviä.
Pitkään kyllä pohdin, teenkö aloitusta vai en. Nyt tätä aikaa näin talvipuolella kuitenkin on koneellakin viettää.
Ainahan noita asiattomuuksia sekaan tulee, joidenkin tokaisujen kohdalla mielessäni ihan häivähtää säälinkin tunne.
Mikä on vialla , kun pitää tuntematonta ihmistä solvata.
Mitä tuohon maailmanloppuun tulee, niin , jos sellainen joskus tulee, veikkaanpa, että se on jotain, jota ihminen ei osaa edes kuvitella.
24.10.2025 13:38
Enpä tiedä mitä hivutusta tämä tosiaan on, alustan taholta.
Kun avaan sivun, siinä näkyy tulleita viestejä, ei aina kaikkiakaan.
Kun sitten yhden avaa, enää muita avaamattomia ei näy missään.
Ei ole tulleiden viestien luetteloa ollut pitkään aikaan.
Pari päivää sitten kysyin ylläpidolta, miksi vieläkään ei tule rekisteröitynä ollessa vihreää uusi- merkkiä, onko tarkoitus ohkata ihmisiä kirjoittamaan anonyyminä.
Pyysin vastausta sp:n, ei ole ainakaan vielä tullut.
Joka uudistuksen jälkeen käytettävyys huononee. Käytetään aikaa tuommoisiin bottilauseisiin kommentoinnin jälkeen.
24.10.2025 13:20
Aivan, toit hyvän näkökulman esiin.
Monta on vaihetta jo käyty ennenkuin ruoka on kaapeissamme.
Täällä meidänkin pikkukaugissa on joku ruuanjakopaikka. Paikallislehdestä sitä luin.
On hienoa, että löytyy ihmisiä, jotka jaksavat ja ehtivät näitä järjestää.
Muistan pari vuotta sitten, kun mökillä ollessamme, pojantytär katsoi munakennolaatikkoa ja kauhisteli, että tässä onkin viikko sitten mennyt päivämäärä, ei näitä voi syödä.
Sanoin, anna tänne. Ei ne munat kovin äkkiä miksikään muutu. Keitin ne ja söin, kaikki oli ihan priimaa tavaraa.
Nykyihmiset on ´´opetettu´´ liikaa tuijottamaan näihin päivämääriin,
Ihmisellä on maku ja hajuaisti mitä käyttää.
24.10.2025 13:05
No, sekosit kumminkin.
Ei meillä kaikki ole retuperällä ollenkaan.
Paljon on tehty ja koko ajan tehdään lisää. monet kasvinsuojeluaineet ovat kielletty.
Muovia kerätään vesistöistä. On myös keksitty muovinsyöjä. ( Tarkemmin en nyt muista missä ja missä sitä käytetään, olisko ollut Espanja, ehkä joku tietää paremmin.)
Soita ennallistetaan.
Oletko huomannut, että nykyään ruoka, juoma, koneet vaatteet ym. liikkuvat globaalisti. kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ei se ilmakaan tiedä valtion rajoista mitään.
Ensin on ajatus, sitten on puhe ja sitten tulee teot, siis kaikkea tarvitaan.
On hienoa, että olet tiedostanut oman osuutesi asiasta ja pidät sen ruodussa, siitä hatunnosto Sinulle.
24.10.2025 12:53
Juu, noista myllyistä saa hyviä korvauksia, mutta maapohjasta. mistä puut poistetaan, ei saa paljon mitään.
Tuntuu aika kummalliselta.
23.10.2025 22:25
En tiedä mihin lainaukseen viittaat.
Metsä on uusiutuva luonnonvara. Puullakin on elinkaari.
Kyllä se avohakkuukin uudistuu luonnostaan, ellei istuteta. Kestää vaan kauemmin.
23.10.2025 20:25
Surullinen oli velan ja arvon suhde.
Voihan sen noinkin päin tehdä, jos niin sopii. Lopputulos myyjän kannalta sama.
23.10.2025 19:08
Kaikki metsä uudistuu aikanaan, vaikkei tehtäisi yhtään mitään.
Tahti vaan voi olla hitaampi.
Kun ihminen jättää jonkun alueen, luonto valtaa sen.
23.10.2025 19:04
Velka on yhtiön, perunkirjoituksessa se huomioidaan asunnon arvossa.
Eli se laskee verotusarvoa.
Jos taas myy, niin se laskee myyntiarvoa .
Esim. jos asunnon arvo on 13 0 000e ja velkaosuus 25 000, ostaja maksaa 105 000 ja rahoitusvastike siirtyy kaupan mukana hänelle.
23.10.2025 18:07
Johan nyt vitsin murjaisit, kaikkea olen kuullut elämäni varrella, intiaaniksi minua ei vielä kukaan ole sanonut. 🤣
Aloitukseni ei ole paatunutta marinaa ja valitusta nykyisestä elämänmenosta, vaan kylmiä tosiasioita.
Tule nyt pois sieltä intiaanikuvitelmistasi ja avaa silmäsi.
23.10.2025 17:54
Metsänhakkuita näkyy tienvarsilla enenemässä määrin.
Isot hakkuuaukot ovat surullisen näköisiä.
Pienet hakkuuaukot sen sijaan ovat jopa hyödyllisiä. ne lisäävät monimuotoisuutta sopivasti.
Eli, jotkut siemenet saattavat uinua vaikka sata vuotta ja valon tullessa itävät.
Aukoilla yleensä kukkia nousee, vadelmat, puolukat.
Meillä on pieni muutaman vuoden takainen hakkuuaukko vanhan pirtin takana.
Seuraavana kesänä laskeskelin kolmattakymmentä eri kukkalajia oli noussut kasvamaan. Mistä kummasta sinne oli ilmestynyt valkoinen malva. Sellaista en meidän mäellä muista nähneeni.
Se oli oikein perhosten ja hyönteisten juhlapaikka.
Suomessa on noin 620 000 yksityismetsänomistajaa. Noin 60% metsistä.
Metsät peittävät noin 75% Suomen pinta-alasta. Suojeltua on n. 13%. 41 kansallispuistoa, pinta-ala yhteensä 1 miljoona hehtaaria.
Suomen puuston vuotuisesta kasvusta metsäteollisuus käyttää keskimäärin 59%.(Tämä luku on vuodelta 2023). Ennakkotieto kertoo, että vuonna 2024 olisi nousua 2%.
Puusta tehdään lisääntyvässä määrin myös käyttötavaraa, jotka korvaavat fossiilisia aineita.
Myös jokainen puurakennus on hiilivarasto.
Tuulivoimalat vievät kyllä metsäalaa.
Esim. Saksassa lojuu näitä tuulivoimaloiden tiensä päähän tulleita lapoja pitkin peltoa, kun ei tiedetä mitä niitten kanssa tehtäisiin.
En nyt tiedä, onko Suomen kohdalla jotain sopimuksia näistä asioista toimijoiden kanssa.
23.10.2025 13:55
Muistan lukeneeni, että Islannissa olisi käytössä vetybusseja.
En tiedä missä mennään vedyn suhteen nyt.
Joskus oli juttua, ettei kehitys olisi niin pitkällä, että siitä saataisiin kannattavaa.
23.10.2025 13:26
Niinhän se Kiina teki.
Jätteiden lajittelu on suotava ja hyvä asia, mutta en tarkoittanut yksin sitä.
Ajattelin myös tätä rättikauppaa, josta aloituksessakin mainitsin, kuin muin elektroniikkakauppaa ym.
Suomeenkin tulee solkenaan (tullin mukaan) tätä halpavaatetta. Mitä enemmän sitä kiinalaista halpatavaraa ostetaan, sitä enemmän tehtaat työntävät myrkkyjään ilmaan.
23.10.2025 13:21
Siinä olet oikeassa, että valtioiden johdon pitäisi huolehtia laista ja lainvalvonnasta, niin, että isot toimijat saadaan hoitamaan ja puhdistamaan, mitä luontoon päästävät.
Mutta mitä tulee tuohon ´´yhteen ihmiseen´´ sanoisin, että pienistä puroista se virta syntyy.
Joukkovoima on voimaa.
Älkäämme vähätelkö merkitystämme yhteiskunnan jäsenenä.
Mekään, vaikka olemmekin jo vanhoja.
22.10.2025 22:00
Nythän hiljakkoin uutisoitiin, että otsoniaukko pienentynyt.
22.10.2025 21:10
Mielenkiintoisia hyviä kommentteja, toki toivoisin, että persut ja kommarit yms. ja asiattomat henkilöön menevät negatiiviset tölväisyt pysyisivät näppäinten takana.
22.10.2025 19:16
Niin, jos hiilidioksidi poistuisi kokonaan maapallolta, poistuisi myös elämä.
22.10.2025 19:11
Tasan ei mene nuokaan onnenlahjat.
Täällä itketään, kun lapsia ei synny.
Siellä missä miehet käyttävät kaiken energiansa ja varansa sotimiseen, tepastelee lapsia laumoittain ilma huolenpitoa.
22.10.2025 17:59
Meille kerrotaan taas, että kuluttaa pitäisi, että talouskasvua tulisi.
Ihmiset kun ovat ruvenneet säästämään.
Niinpä niin, ikuinen kierre, teet niin tai näin. aina on väärinpäin.
Tarvitsemmeko me jatkuvasti uusia vempeleitä, uusia vaatteita ym. Siis oikeasti. Emme tarvitse minun mielestäni.
Tuossapa päivänä muutamana vanhalla ompelukoneella korjailin ja paikkailin kesämökillä arkisin eri touhuissa käyttämiäni vaatteita.
Hyvin taas kelpaavat ensi kesänä, (jos Luoja suo elon päiviä).
Tuo ruuan haaskaaminen on kanssa kauhistuttavaa.
Kun kuulee, paljonko ruokaa haaskataan vuositasolla, ei voi kuin ihmetellä.
Nykyään, kun ihmisillä on pakastimet, niin niitä käyttämällä voi säännöstellä hävikkiä.
Esim. itse. kun ostan leivän siivutan (ellen osta valmissivuja), otan siitä käyttöön 1-2 siivua, sitä mukaa minkä päivän mittaan syön.
Vaikkapa tarjouksesta, jos enemmänkin ostaa, käytän aina pakastamista, niin ettei mene ruokaa pilalle.
22.10.2025 17:14
23 / 333