- Alataloksi nimitän tuota rannalla olevaa mökkiä, tämä vanhempi mökki on vähän ylempänä rannasta. (Olen täällä ylämökillä, kun täällä ovat nuo tavalliset mukavuudet).
Täällä yleensä saunotaan keväisin ja syksyisin, kun ilmat viileämmät.
2 petin pikkuinen pihamökki on täällä ylhäällä myös.
Vanhalle kotitalolleni on täältä 140km.
Kävin uimassa iltapäivällä. Lumpeet olivat auenneet. Niitä oli paljon enemmän, kuin ennen.
Rannalla kukkii myös keltakurjenmiekat. Komeita ovat.
Eilen lokit parveilivat korkealla ilmassa. - Siis karjumista pitävät korpit.
Väinö on vielä ulkona. Huutelin juuri äsken, se tulee kyllä kutsumalla. - Kirjoitin tarinaa, vaan yhtäkkiä google lyö jonkun selitysjutun ja hävittää kirjoitukseni, vaikken edes ole googlen sivulla.
Käsittämätöntä.
En jaksa uudestaan niin paljon kertoa.
Kissoista, että miniän toinen kissa on ennenkin ollut verkon takana nenäkkäin ´´seurustelemassa´´ Väinön kanssa, toinen kissa ei välitä mitään.
Linnuista, että varislinnut ovat viisaita.
Sekä täällä mökillä, että vanhalla tilalla on korppipariskunta, aivan kamalaa katjumista ovat pitäneet.
Kerrostalotalvikotini liepeillä on isoja naakkaparvia, ennen niitä tituleerattiin ´´kirkonmiehiksi´´ viihtyivät kirkkojen torneissa.
Nyt olemme täällä mökkimaisemissa kahden Väinön kanssa.
Noin viikon, sitten taas alkaa vilkastua maisemat.
Alatalolla kävin siivoomassa ja saunomassa ja tietysti järvessä.
Aika hyvin olen jaksellut ja yhä enemmän tiedostaa sitä, miten kallisarvoista on, kun vielä jaksaa itsekseen tulla toimeen ja asiansa hoitaa.
Joka päivästä, jonka omillaan pärjää saa olla kiitollinen. - Taas ilta ehtii.
Vierähti hetki, ennenkuin taas tännekin ehdin poiketa.
Juhannus meni menojaan. 11päivää olimme veljen kanssa vanhalla kotitilalla.
Etuterassin kaiteeseen sidoin juhannuskoivun ja ämpäriin keräsin niittämiäni lupiineja.
Tavanomaisia kuvioita.
Mökit olivat lomalaisten käytössä. Hienoa, että jälkeläisiäni kiinnostaa mökeilläkin oleminen.
Vieläkin tulevat tänä kesänä vapaillaan.
Veljen kanssa halottiin pöllejä, joita pojan kanssa viime syksynä tein ja hän teki yhden pinon poikansa kanssa.
Sitten hajosi halkomakone.
Noh, laitoin pojalle viestin, hakivat miniän kanssa uuden.
Ennenvanhaan minäkin paiskoin isolla Fiskarssilla pöllejä haloiksi, vaan ei enää kestä mikään luu, eikä lihas moista. Kone on välttämätön.
Tänään tulin Väinön kanssa takaisin mökille. Siinä se verkon takana ´´seurusteli´´ miniän toisen kissan kanssa. Kummallisin ääniä päästelivät.
Toinen kissa ei välitä mitään.
Miniän koira aivan tohkeissaan Väinöstä, karkasi mokoma alhaalta ylämökille Väinöä katsomaan, ikinä ennen ei ole karannut.
Poika oli tehnyt alhaalla pöllejä. 2kuormaa tuotiin ylös ´´puuhevosella´´, sitten lämmitettiin sauna ja minä taas pulahdin järveenkin.
Saas nähdä ottaako tämä yletön touhuaminen (tässä oli vaan osa) takapakkia, voinnin suhteen.
Sitä vaan innostuu menemään muiden mukana, kun voimia tuntuu riittävän.
Välillä kyllä yllättää väsykin.
Vielä mainitsen siitä, että siellä kotitilan ympäristössä on erittäin runsas kukkaloisto.
Suorastaan kukkamattoja. Lajikkeita runsaasti. Välillä on ulkona ihan huumaava tuoksu lukemattomista kukista.
Myös hamassa menneisyydessä edesmenneen äiti istuttamia ruusupuskia seitsemän, aivan täynnä ihanan tuoksuvia kukkia.
Niistä aina myös kuivat oksat raksin pois.
Kesä kaunis jatkukoon, lämpö voisi pysyä siedettävisssä lukemissa.
Kertovat Ranskassa 1000 ihmistä enemmän kuolleen, kuin tähän aikaan normaalisti , siis 40 asteen helteen asteen vuoksi.
Hurjalta kuulostaa. - Yön silmä jo taitaa meitä kurkistella.
Touhun päivä ollut.
Aamupäivällä vein veljeni kotiin Tampereelle. Tarkistin hänen kirjepostinsa.
Iltapäivällä pojan kanssa asiointireissun teimme tuohon kotikaupunkiini.
Poika vaihtoi eteisessäni palaneen lampun kattoon.
On niin katossa kiinni korkealla, etten hirvinnyt itse ruveta sinne kiipeilemään.
No tietysti noita tavanomaisiakin askareita riittää, mutta noin klo 18 aikaan lähdimme kalaan. Pientä tihkusadetta välillä, mutta minkä kesä kastelee sen se myös kuivaa, sanotaan,
3-kilonen hauki tarttui vieheeseen.
Sen jälkeen lämmitimme saunan, järvessäkin pyörähdin.
Juttelimme niitä näitä, vanhojakin asioita muistellen.
Kun näitä rakkaita maisemia katselin, ajattelin, että kunpa noiden ei niin henkisesti terveiden maailmanjohtajien sotainto ei tänne asti riittäisi.
Rauhaisaa untenmaata kaikille. - Iltapäivää tuoliin.
Yöllä satoi ylenpalttisesti. Hyvää teki luonnolle.
Alkuviikosta kävin siellä hoitajalla. Mukava kiireetön reissu. Juteltiin vähän asian vierestäkin.
3päivän kuluttua sain lääkärin ohjeen. Katsotaan, rupeeko paineet asettumaan.
Koko hommassa ei mennyt, ajantilauksesta, kuin pari viikkoa.
Hyvin toimii.
Eilen tuossa taivahalla kaksi korppia äityivät karjumaan toisilleen.
En tiedä mitä oli meneillään, mutta meteli oli äänekästä.
Koneitakin mennyt useita. No, toisinaan täällä saattaa päivänmittaan olla ilmassa liikettä enemmän, kun kylätiellä.
Alkavat niitä Dronejakin testaamaan tuossa lähikentällä,
Minäkin sain huijauspuhelun äskettäin.
Naisääni sanoi, hei ja kovalla kiireellä rupesi suoltamaan, että Klarna aikoo velottaa tililtäsi ........ oli kiire ja sitten litania paina 1, tai paina kaksi.
Minä painoin punaista luurin kuvaa.
Katsoin googlella, mikä se Klarna on. niin on maksupalveluyhtiö, joka kysyy myös pankkitunnuksia.
Jos olisin painellut numeroitaan, niin sillä varjolla huijari olisi kysellyt pankkitunnuksiani.
Oli aika tökerö yritys.
Olkaapa hereillä, näyttää olevan rosvot aktiivisena. - Illankorvaa.
Niin on tämäkin päivä iltaan vierähtänyt.
Aamusta heti lähdin sh vastaanotolle. Tuo verenpaine, kun ei oikein ole oikein.
Katsotaan mitä lääkäri sanoo.
Talvikotonani poikkesin pesemässä koneellisen pyykkiä. Hyvä ulkokuivauspäivä.
Sen seittemää lajia pikkuhommaa iltapäivällä.
Pojan kanssa alamökillä saunoimme, kävimme uimassa ja pitkän tovin istuskelimme laiturinpenkillä jutustelemassa.
Kerrankin tyyni päivä. Tuulta nykypäivinä riittää näköjään.
Maailman menoa ei tänään paljon ole tullut seurattua. Jotkut uutiset sentään tullut katsottua.
Legendaarisen Arvin kuolema on ollut otsikoissa. - Joskus on edellinen ja uusi yhtäaikaa,
Itsekin olen kirjoittanut edelliseen, jos jotain on jäänyt niinkuin kesken tai sitten vahingossa.
Lieneekö tuo nyt niin kamala synti.
Toinen juttu on tietysti se, että joku/jotkut nostelevat ikivanhoja ketjuja pramille.
Se nyt ei ole ihan fiksua.(Minun mielestäni.)
Mikä lie siinä ajatuksen idea. - Minun mieleeni putkahti sellainen asia, että kun paljon puhutaan siitäkin, että kuinka jätebisneksellä jotkut tienaavat miljoonia, niin miksi sitten alkutuottajan pitää maksaa jätteen pois kuljetuksesta ja itse lajitellakin ne.
Eikö sen pitäisi olla niinpäin, että alkutuottaja saa maksun tuotannosta, joilla muut bisnestä tekevät.
Kun ostat tuotteen, joka on tehty kierrätysmateriaalista, olet kenties osallistunut sen tuottamiseen, uskollisesti kierrättämällä.
Valmiista tuotteesta siis maksat, muttet raaka-aineen tuottamisesta saa mitään, maksat siitäkin.
Eikö olekin nurinkurista. - Ilta on taas ehtinyt.
Tulin juuri alatalolta.
Ensin menin järvelle, läksin pikkupäähän, kun ajattelin, että jos en jaksa kovin pitkälle soudella.
Poikkesin pikkulaiturille laittamaan katiskan järveen, siinä kun on se ahvenpaikka.
Rupesi niin tuulemaan, että istuskelin laiturin kupeessa veneessä parikymmentäminuuttia, ennenkuin vähän tyyntyi.
No soudin sitten takaisin venerantaan.
Sitten saunoin ja kyllä taas järvessäkin pyörähdin.
Ihanaa aikaa tämä valoisuus.
Vaan on se ihan hienoa, että on nämä eri vuodenajat.
Täällä tuokin mittari , joka yleensä vähiten näyttää, nousi 26 asteeseen iltapäivällä.
No huomenissa tulee väkeä. No ei vielä kaikki paikat täyty.
Kesän lämpöä ja valoa nojatuolin kävijöille. - Niimpä, se on ihan sama, vaikka tekisi tuon aloituksen tuosta kirveenvarresta, niin kohta alkaa nimittely ja ikivanhojen asioiden vatkaaminen.
Persut ja demarit sekaan joukkoon.
Kaunis Suomen kesä on aluillaan. Luulisi sen ihmismieliin tuovan iloa ja hyvää mieltä. - Ajat ja tilanteet muuttuvat.
Ajassa ajelehtii eteemme asioita, jotka varmaan olisi ollut paras jättää sanomatta/tekemättä.
Mutta muistaakseni Pirre on esiin tuonut, että tuo zombi-asia on hänen puolestaan loppuun käsitelty, joten ei liene mitään syytä sitä täällä enää viljellä. - Käytän myös nestemäisiä hajuttomia pyykinpesuun.
Jauhepesuaineissa on zeoliittia, joka kuluttaa konettä. - Pistä nyt tv kanavalle 5, näet miten kansanllistunto on herännyt, näetkö siinä natsismin piirteitä.
Minä näen kansan yhteenkuuluvuutta ja ylpeyttä omien saavutuksista.
Natseilla oli oma kansallistuntonsa. Heillä se meni kansallisen kiihkon puolelle.
Kaikki tietävät mitä siitä seurasi.
Kansallistunto sinällään ei ole mitään rasismia tai natsismia. - Perustuslakivaliokunnan puh.johtaja sanoo näin:
´´Suvivirsi kevätjuhlassa on uskonnonvapauden kannalta ongelmaton.
Valiokunta on todennut, että koulujen perinteiset lukukauden päättäjäiset, jossa lauletaan yksi virsi, ovat osa suomalaista kulttuuria.
Se ei ole uskonnon harjoittamista.´´
Ja vielä:
Valiokunta on edellyttänyt asianmukaista tiedottamista ja aitoa vapautta jäädä toiminnasta pois vain silloin, kun kysymys on uskonnonharjoittamiseksi katsottavista toiminnoista.
Lautakunnan Espoon kaupungille langettamasta 10 000 euron uhkasakosta. kaupunki voi valittaa hallinto-oikeuteen.
(Tiedot Iltasanomat 30.05.2026) - Kyllä jaksoin juuri ja juuri.
Oli ne sveitsiläiset niin surkeina, että ihan sääliksi kävi. - Onko kansallistunto synonyymi rasismille?
- Muistan kun Suomi voitti 1995 jääkiekon kullan, asuin Tampereella sillon.
Olin mukana riennoissa. Hämeenkatua laidasta laitaan käveltiin.
Viini virtasi laulu raikasi. Ah olin silloin vielä melkein ´´nuori keski-ikäinen´´
Nyt puoli-istuvassa asennossa makailen sängyllä ja katselen riemua.
En paljon urheilujutuista välitä, mutta jääkiekon mm jaksaa minut sytyttää.
Oli aika jolloin myös Formula 1 ja mäenlasku sytyttivät. Ne eivät enää. - Jaksoitko katsoa. Itse melkein nukahdin. mutta kun voittomaali tuli. olin ihan hereillä.
- Näin kävi, vielä on toivoa.