Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6656
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Taitaa olla niin, ettei tätä sanontaa kaikki eivät ymmärrä samalla tavalla.
Sehän ei ole konkretiaa.
Sanontojen tarkoitushan on selventää asiaa, ilman, että tarvitsee laatia pitkiä selityksiä.
04.03.2026 16:16
Juuhu, ei siinä puu tarkoita puuta, eikä heinä heinää.
Kun nyt otit puheeksi nuo kaikenmaailman tietäjät niin googlasin asiaa ja vastaus on sama, kun tuo ´´kirjastonhoitajankin´´. Kävin sitten myös kysymästä tekoälyltä. Vastaus rönsyilevämpi, pääpiirteittäin sama.
04.03.2026 16:09
Minusta tuo lause, ´´se tarkoittaa niitä-näitä -puheita, jossa ei eritellä asioita, vaan edetään suoraa linjaa asiasta toiseen ilman erottelevaa logiikkaa, ´´ kuvaa aika hyvin tuota sanontaa.
04.03.2026 14:54
Eikö se mene niin, että jos ´´tanssit on tanssittu´´ silloin ei ole enää vaaralle altis, vaikka bilettäisikin joka toinen viikonloppu.
04.03.2026 14:46
Kommentissani oli tästä kysymys, ei kieliopista.
https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-tulee-sanonta-etta-joku?language_content_entity=fi
04.03.2026 14:12
Meilläpäin puuta-heinää = puhuu puppua, tietääkö itsekään mistä puhuu.
04.03.2026 13:32
Aikanaan olen noitten autojen maailman joutunut pojan mukana, hän kun on niitten kanssa touhunnut ikänsä.
Maalla kun se niitä laitteli, kuului aina välillä, äitee tuu jeesaan.
Nuorena hän aihiosta kokosikin yhden, se oli sitten näyttelyssäkin se auto.
Siinä sivussa tuli opittua pientä huoltohommaa.
Jotain pientä saatetaan kesällä maalla laitella itsekin.
No nämä uudet autot ovatkin luku erikseen.
Vilkaisin nuorten sähköautoon ja huh, en vissiin osaisi moisella edes ajaa.
Niissähän on kaikki systeemit eri. Johan noita autoja kulkee ilman kuljettajaakin.
Minä en ole koskaan eritellyt naisten tai miesten töitä.
Se tekee, kuka osaa ja ehtii.
Kaikkea voi oppia, kunhan vaan ryhtyy ja alkaa. Se ei ole siitä kiinni, mitä on alapäässä, vaan siitä mitä on yläpäässä.
Yläpäässä esteenä ovat vanhat pinttyneet asenteet.
Voimia kukin käyttää sen verran, kun on, usein onkin kyse työtekniikasta.
En myöskään näe, että työnteolla olisi mitään tekemistä, miehisyyden tai naiseuden kanssa.
Ihailen metsäkoneella työskentelevää naista samoin, kuin lastenvaunuja työntävää miestä,
04.03.2026 13:26
Mahdollisesi näin, toki kommentissani oli yläosassa oleva toisto ihan selkeästi näkyvissä, mihin vastasin.
Tämä on tietysti vähän sekavaa, kun samasta jutusta tulee samantyylistä toistoa eri kommenteissa, niin äkkiäkös sitä katsoo väärinkin. (Minä ainakin.)
03.03.2026 21:02
Mistä muusta se oli muka irroitettu, se oli suora vastaus kommentille:
´´Miksi P kirjoittaa, että tanssit on tanssittu, kun hän treffasi deittinsä tinderistä.
Ei siis tanssipaikalta, kuten näkyy muut kirjoittajat tavanneet.´´
03.03.2026 19:10
Asiahan ei minulle kuulu, mutta olettaisin, että ´´tanssit on tanssittu´´ joka on myös sanonta, joka kuvaa elämänsuunnanmuutosta, eikä sillä välttämättä ole tekemistä treffien eikä varsinaisen konreettisen tanssimisen kanssa.
03.03.2026 18:02
Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa.
Käsittääkseni käytännössä sillä ei suurtakaan merkitystä ole, kumpaako kättä käyttää ja käyttääkö molempia.
Jotain pieniä eroja on todettu,
Aivothan pystyvät myös joustamaan.
Esim. kuuro tai sokea pystyy korvaamaan muilla aisteilla toisen puutetta.
03.03.2026 16:03
Minun veljellä oli sama juttu. Oli luonnostaan vasenkätinen ja sehän oli häpeä.
Pakotettiin oikeata käyttämään.
Nyt vanhana tekee toiset asiat oikealla ja toiset vasemmalla.
03.03.2026 14:46
Olen ajatellut niin, etten ole itseäni sijoittanut minkään rooli rajoihin.
Voi olla perusnainen, voi olla itsensä kehittäjä, hengen asioiden ajattelija, voi olla ronskimpi hommien tekijä.
Tilanteen mukaan livahtelee roolista toiseen ja välillä ei tee yhtään mitään.
03.03.2026 13:07
Minä olen myös kuullut sanottavan, että sitten kun perhettä perustetaan, tanssit on tanssittu.
Olen ymmärtänyt sen niin, että perheen perustamiseen pitää olla mieleltään valmis, ettei enää haikaile nuoruuden rientoihin.
Tuon, että, kun lapset lähtevät pesästä, silloinhan voi vanhempi taas ottaa aikaa enemmän myös itselleen. Jos on kumppani sen kanssa jos ei vaikka nais/miesporukalla.
Perhe- ja sukujuhlissahan kaiken ikäiset ovat ja tanssivatkin yhdessä.
Olen havainnut, että toiset ottavat kaikki aivan kirjaimellisesti.
Itse tulkitsen vähän eri tavalla
Ehkä se tulkinta johtuu omista elämänkokemuksistamme, mutta vaikka näemme asioita eri tavalla, ei liene kovin mielekästä siitä lyömäasetta tehdä.
02.03.2026 20:34
Kiitos Hil-la positiivisesta palautteestasi.
Ihan jäin miettimään tuota maankamaralla olemista.
Perusta siihen kai syntyy siitä, että kaikenlaisia asioita kohdatessani, niin eläen, kuin kirjoista, TV:stä seuraten, pyrin aina tarkastelemaan asioita enemmästä, kuin yhdestä näkökulmasta.
Innolla odotan huhtikuuta, kevät koittaa ja moninaisia touhuja on edessä.
Nautin käsillä tekemisestä ja kaikkien vastaan tulevien ongelmien ratkaisusta.
Kehityskin kulkee eteenpäin siksi, että on rohkeita visiönäärejä.
Juuri äsken katsomassani ohjelmassa kerrottiin miehestä, joka keksi tutkan.
Kehityksen jarrut ovat mielestäni sellaisia, jotka vastoin parempaa tietoaan, suuna ja päänä huutavat joka asiaan, huuhaata, hullu olet, haihattelua yms.
Tuo minun kaverini omia touhujaan touhusi, välillä nukkui ja sitten katseli Kissanpäiviä Eveolta. Ei yhtään syliin pyrkinyt.
Mutta, kun puolenpäivän aikaan otin läppärin kainaloon ja istahdin tuolille jo oli kärppänä vieressä ja sitten alkoi tuijotus, että kenenkähän se syli on, ei ainakaan tuon koneen.
Pientä lenkkiä on tullut päivittäin tehtyä, pari-kolme lämpöastetta mittarissa päivittäin. Vähäsen on luntakin tullut.
´´Ihmisen äly on tuhoava voima, ellei siihen yhdisty rakkaus.´´ (En muista kuka noin on ajatellut, hyvin kuitenkin.)
02.03.2026 13:33
Näin varmaan.
Periaatteessahan kaikki kanssakäyminen vaikuttaa jotakin, vaikkemme sitä tiedostaisikaan.
Eikä vaikuttaminen ole pelkästään tiedon ja ideoiden jakamisen tasolla vaan tunteet ja tunnelmat vaikuttavat paljonkin.
01.03.2026 16:33
Tottakai se sallittua on.
Itse en ole tullut ajatelleeksi, että joku on palstalla siksi, että haluaisi vaikuttaa.
Luulisin, että vaikuttajat ovat siellä, missä ollaan omilla nimillään, näkyvällä paikalla.
01.03.2026 15:53
No siinähän sitä analyysia tuli hahmoista 80+.
01.03.2026 14:36
Joo Pirhan sivuilla on tuo luettelo ja lisäksi myös mitä ei kuulu.
Jossain näin sellaisen maininnan, että ambulanssi kuuluu, mutta se oli väärä tieto.
Ambulanssissa maksetaan omavastuu ja se on siinä.
01.03.2026 13:56
Tarkoitat tätä ajatollah Ali Khamenei´ta.
01.03.2026 12:51
6 / 333