Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
profiilit
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
45
Kommenttia
6059
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sanoppa muuta.
Nämä halospersurasistin ym. päähänpinttymät taas tämänkin hyväaiheisen ketjun pilasivat.
Kyllä vähän voisi ketjun aloittajaakin kunnioittaa ja ajatella, eikä suoltaa ihan mitä vaan.
04.03.2025 13:31
Tervehdys Sinulle yksinäinen mies, elämämme loppupäätä kai tässä kuljemme.
01.03.2025 23:44
Ainakin ennen oli joka vuosi, opintopäivä, jonka vetivät infektiolääkäri ja hygieniahoitaja.
Sinne sitten kaikki alueen yhdyshenkilöt kutsuttiin.
Tietysti tietoa tuli pitkin vuotta, aina kun oli jotain.
Silloin tuo MRSAkin oli pahimmillaan. Toinen oli VRE (vankomysiiniresistenttienterokokki), se ei onneksi saanut merkittävää jalansijaa.
01.03.2025 18:01
Tuo on kyllå pitkä vale.
Katsos vaan, montako ketjua on sellaista, mihin en ota osaa. Juuri siksi, kun en tiedä niitten aiheista mitään.
Oetkos muuten kuullut, että, mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tajuaa tietävänsä.
Minä olen sellainen keskirivin kreetta, en tykkää kuulua mihinkään komissioihin, en lautakuntiin enkä pöytäkuntiin.
01.03.2025 13:24
Minun tulkintani asiasta on se, ettei tässä nyt puida ´´yksityishenkilön bakteerikantaa´´ vaan puhutaan vakavasta asiasta, joka voi kohdata meitä jokaista.
Periaatteessa mikä vaan bakteeri voi kehittää sellaisen kannan, johon ei tehoa mikään.
Muistan lukeneeni, että jossain maissa antibiootteja syödään miten sattuu, eikä reseptiä tarvita.
01.03.2025 13:05
Juu ollaan siellä selvillä, olin itse osastollani hygieniavastaava.
Eläkkeellä olen ollut jo 15 vuotta, joten aina pitää myös ajatella, että, kun tutkimus ja hoitokäytännöt edistyvät. myös ohjeet voivat muuttua.
(Vilkaisin alemmas, ano klo7,57 sanoo tuossa samaa)
Tuo käsihygienisaon juuri se asia, mitä ei ikinä voi liikaa painottaa.
01.03.2025 13:00
Noin se oli silloinkin kauan sitten, kun oli isommasti tuota sairaaloissa.
Nyt näyttää asia vähän lieventyneen.
Laitan tuohon tuon HUS:n ohjelinkin, siinä on kosolti asiaa siitä.
https://www.hus.fi/sites/default/files/2022-03/mrsa-torjuntatoimet-.pdf
28.02.2025 22:58
Käsittääkseni nyt ei ole mitään epidemiaa, tapaukset ovat yksittäisiä.
Kyllä nykyään potilashuoneen ulkopuolella voi liikkua, ko. potilailla on varotoimia ja ohjeita koko ajan, jottei tartu muihin.
28.02.2025 21:35
Nämä ns. superbakteerit ovat, koska ovat kehittäneet vastustuskyvyn useimmille antibiooteille.
Ne aiheuttavat tulehduksia, kun ihmisen vastustuskyky heikkenee.
Tulehduksen iskiessä, sen on voinut saada ulkopuolelta tai olla tietämättään sen kantaja.
Ennen hoidon ajaksi potilaat eristettiin ja oli nimetyt hoitajat, jotka heitä hoitivat.
Näin yritettiin leviämistä estää.
28.02.2025 19:57
Käväsin kirjastossa ja ruokakaupassa. Pari astetta lämmintä, lumet sulaa.
Eilen sain aikaiseksi tilata silmälääkärin. Ihan vaan rutiinitarkastuksen, kun edellisestä kerrasta on yli 8 vuotta, kun olen käynyt. Viikon päästä aika.
Täällä käy Instrun tiloissa kerran viikossa silmälääkäri pitämässä vastaanottoa.
Kyllä huomaa, että vaaleja on tulossa, kun vanhuksilla taas ´´ratsastetaan´´, ihan välikysymyksen kera.
Hyvinvointialueiden hallituksista eronnut joukolla kansanedustajia ja ministereitäkin 7kpl.
Mielestäni heidän pitäisi pysyä valtion tontilla ja hoitaa asiat siellä, eikä hamuta kaikkea. Siis ei ehdokkaaksikaan pitäisi asettua.
Onhan siellä hyvinvointialueilla tosin hyvät kokouspalkkiotkin.
Eilen kun kävin kävellen Tokmannilla, oli loskaa niin paljon, että kengätkin vähän kastui ja kun housunpuntit on pitkät, oli nilkasta polveen asti sisäpuoleta housut märät.
Nii sitten ostin saappaat, istuin aulan tuolille ja laitoin ne jalkaani kengät muovikassiin ja taas mentiin reppu selässä.
Kevättä kohti mennään, laskiaispulliakin jo näytti kaupassa olevan, en ostanut.
28.02.2025 16:47
Näin on.
Oli ihan koskettava se kirje, jonka se yksi edustaja siinä lopussa luki.
Eilen katselin sitä välikysymysjuttua, niin kyllä mieleen hiipi ajatus, että taas kerran vanhuksilla ratsastetaan kohti vaaleja.
Minulla on nuorempi veli, jonka näkö meni nopeasti niin huonoksi, ettei selviä laskujensa maksusta, ilman apua niin, kuinka on ne tavannut hoitaa.
Näön suhteen, ei enenpää tehtävissä.
Onneksi poikani oli tilannut ajan pankkiin ja käy hänen kanssaan laittamassa laskut suoraveloitukseen.
On myös paljon niitäkin, joilla ei ole läheisiä, ainakaan niin lähellä asuvia, että voisivat olla tarvittaessa apuna.
Eilen taisi olla, kun luettelivat (poliitikot), kuinka jonot monessa paikassa ympärivuorokautiseen hoitoon lyhentyneet.
Tottakai niin, kun pääsykriteerit ovat kiristetty niin, ettei pääse edes jonoon.
27.02.2025 17:28
´´Olen oppinut paljon asioita sen jälkeen, kun luulin tietäväni kaiken.´´
Kyllä on niin hyvin sanottu, että ihan hymynkare nousi suupieleen.
Tuo pätee vissiin meihin kaikkiin.
Tosi on tuokin, että aina oppii lisää, varsinkin, jos on halua.
27.02.2025 13:43
Lueskelin tuossa aamupäivällä Tampereen yliopistossa tarkastettua väitöskirja.
Lainaus: Lähes kaikki uudistukset vanhustyön kentällä lähtevät nykyään siitä, että ihmisellä, joka ei kykene enää hoitamaan asioitaan itse, on läheinen, joka hoitaa ne hänen puolestaan.
Vanhuspolitiikan suunnittelijat ovat hukanneet hyvinvointivaltion perusajatuksen.
Lasten elatusvelvollisuus loppui virallisesti 1970, mutta 1990-luvun alusta on lähdetty toiseen suuntaan.
Hän on erityisesti tutkinut vanhuksia, joilla ei ole omaisia. Julkisen hoivan palveluissa on vain kulueriä.
Hyvään hoivaan kuuluva vuorovaikus ja välittäminen loistaa kehitysteksteistä poissaolollaan.
Teknologiaa tarjotaan tilalle, mutta kuka opettaa vanhukset sitä käyttämään (ei kukaan, jos ei niitä omaisia ole), eikä kaikki enää opikaan, eikä ole kalliisiin välineisiin varaakaan.
Hienoista juhlapuheista huolimatta, kyllä sellaisen käsityksen tästäkin saa, että takapakkia mennään.
Saivatko ne Korppis Sinusta sen superbakteerin häädettyä.
Vaikka tuohon tulee, että lähetys epäonnistui, yritä uudelleen, se tulee silti.
Kun yritin 3 kertaa, ei lähtenyt. Sitten kun tulin uudelleen sivulle, kaikki kolme olikin tullut.
24.02.2025 13:11
Siitä on kyllä hetki aikaa, kun niitä hain.
Täytyypä katsoa uudestaan. Kiitos tiedosta.
24.02.2025 12:45
Piki-kirjastojen alueelta ei löytynyt, kun netistä etsin.
24.02.2025 12:29
24.02.2025 12:29
24.02.2025 12:28
Ilta-sanomien kanssa voi ostaa, heidän ristikkolehtiään.
Kokeilepa Mantan mainiot ristikot. Ihan helpolla ei pääse niitä ratkoessa.
23.02.2025 17:49
Ihan asiaa puhut Deme, elintason noustessa, joka on tapahtunut sodan jälkeen, jota aikaa olemme eläneet, köyhyyden kriteeritkin ovat vaihtuneet.
Perustarpeisiin luetaan asioita, joita meidän lapsuudessa/nuoruudessa ei ollut olemassakaan.
Itsekin tulen, niinkuin sanotaan, omillani toimeen.
Yli 75-vuotiaista noin 75% pärjää kotonaan ilman tukia ja 85 vuotta täyttäneistä noin puolet.
Kuitenkin sanoisinko, epäsuorasti yhteiskunnankin tuottamia asioita käytän.
Esim. kadut ja tiet, kirjasto. Laboratoriossa käynti. Hammashoito, siitä kyllä maksetaankin, mutta ei se kait kata koko kustannusta.
Piti tuossa vähän aikaa sitten ruveta lukemaan. Menin sängylle tyynyjen varaan kököttämään.
Vaan kuinkas sitten kävikään. 5-varpaiset tassut ilmestyi rinnan päälle, siihen sitten möngittiin ja käytiin kyljelleen, pää laitettiin rintani päälle ja sitten ruvettiin kehräämään.
23.02.2025 17:06
Eipä sitä yhteen tuntiin saa kovin paljon mahdutetuksi.
On ihan selvää ja joissain kohdissa sen huomaakin, että asioita väistellään.
On aivan ymmärrettävää, ettei kaikkea haluta kertoa.
Sain kuvan, että lapsetkin oli ikäänkuin ohjeistettu mitä sanotaan.
Minusta on kuitenkin kiinnostavaa kuulla, miten erilaisia ihmisten ajatusmaailmat ovat.
Miten iso osa elämästä kietoutuu yhden asian ympärille.
Kataja on ihan luonteva ohjelman vetäjä. Ei liene kovin helppo aiheena tehdä tuota.
Itse en odottanutkaan, että siinä mitään isoja paljastuksia ollaan tekemässä,
vaan nimenomaan erilaisia elämäntapoja.
23.02.2025 12:35
6 / 303