Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Anteeksi unohtui. Jer. 31 pakkosiirron päättymisestä on kyse ja pakkosiirrot olivat Assyriaan ja Babyloniaan .
09.12.2024 19:34
Kyllä se eroaa eikä ihmishenki henki ole halpa juutalaisuudessa.
09.12.2024 19:28
Islamia ei olisi ilman juutalaisuutta kuten ei kristinuskoakaan joka totta kai on juutalaisuutta lähempänä , kristinuskonhan perusti joukko etnisesti ja kulttuurisesti juutalaisia.
Islam on saanut muokannut hepr. raamatun kirjoituksia mutta ne ovat käyneet myös kristinuskon eri muotoja läpi matkallaan Koraaniin.
Kohta on Hanuka - ei olisi tarvittu muta kuin makkabealaisten häviö niin kristinuskoa ja islamia ei olisi. Sellainen yhteys on.
Mitä tulee Lähi-idän vanhimpaan kulttuuriperimään, Sumeri ,Assyria ja Babylonia, juutalaisuus on niitä lähempänä ja sen kirjoituksissa on monia tarinalainoja sieltä mutta ne ovat käyneet läpi useamman kulttuurivaiheen ennen Koraaniin päättymistä.
09.12.2024 19:27
Tuommoista väärä käännös teettää, alkukielessä se menee näin:
Uusi liitto: "Silloin ei enää toinen opeta toistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tuntekaa JHWH!' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo JHWH Sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."
"Tulee aika", sanoo JHWH "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo JHWH
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo JHWH: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. ׃
34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan JHWH!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo JHWH. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." [
35 -- JHWH on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan -- JHWH Sebaot on hänen nimensä,
36 ja hän sanoo näin: -- Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani.
37 Näin sanoo JHWH: -- Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo JHWH
38 "Aika tulee", sanoo JHWH, "jolloin Jerusalem rakennetaan minun kaupungikseni, Hananelintornista aina Kulmaporttiin asti.
39 Sieltä mittanuora vedetään vielä edemmäs, suoraan Garebin kukkulalle ja sieltä Goaan.
40 Koko laakso, johon kuolleet on haudattu ja uhrieläinten tuhka hajotettu, sekä kaikki penkereet Kidroninpurolle ja idässä aina Hevosportin kulmaan saakka ovat silloin JHWH pyhitettyä maata. Sitä kaupunkia ei milloinkaan enää revitä eikä tuhota."
08.12.2024 21:22
Heprealaisesta raamatusta (VT ) Israelin Jumala niitä jorisee eikä Paavali pääsee oikaisemaan.
07.12.2024 23:40
Jes. 53 kertoo että henkilö eli pitkään oli sairas ja ruma mutta sai omia jälkeläisiä, sai siis maallisen palkinnon siitä minkä teki . Se minkä messiaan aikana luvataan tapahtuvan, on kyllä jäänyt tekemättä mutta jos sen ei ole väliä silloin kuka tahansa messiaskandidaatti onkin voinut olla messias!
07.12.2024 23:23
Jeesus lienee ainoa jumalolennoksi uskottu joka on ympärileikattu .Egyptin elukkajumalia ei ympärileikattu ei tarvitse edes katsoa. Outo kirjoitus.
07.12.2024 23:16
Ei messias tuo maata eikä valtaa. Israelin maan Jumala lupasi Israelille jo ammoin mutta ei valtaa. Ei messiaskaan maailmaa hallitse, miten ihminen sen voisi tehdä eihän teidän Jeesuskaan, jota pidätte oman jumalanne poikana, hallitse.
"Eivät ne luvanneet itseasiassa mitään hyvää juutalaisille eikä heille siitä mitään hyvää seurannut kun tappoivat Jeesuksen kun ei noudattanut juutalaisten säädöksiä sapatteineen." Emme Jeesusta tappaneet ja parempi olisi jos roomalaisetkaan eivät olisi tappaneet.
" Pitkä kujanjuoksi siitä tuli juutalaisille, eikä se ole päättynyt vieläkään. " Aivan, kristinusko on vainonnut juutalaisia valtaan tultuaan koko ajan lähes meidän aikaamme asti ja - mikään muu uskonto ei ole niin tehnyt.
Kristinuskon oppi jossa messias, joka vielä oli kristinuskon kolmiyhteisen jumalan poika, tapettiin oli syynä. Kristinuskon mukaan Jeesus joka oli jumalolento, pitikin tappaa muuten kukaan ei saisi syntejään anteeksi "kujanuoksu" olisi tulossa jollekin kun tappo oli välttämätön mutta sen sai ei tekijätaho vaan sopivin syyllinen.
07.12.2024 23:05
Jeesus oli juutalainen Juudeasta eikä ollut koskaan kuullutkaan nimeä Palestiina.
Voit kuitenkin alkaa syyttää arabeja arabi-Jeesuksen taposta! Arabit myös rakensivat Jerusalemin temppelit, mutta sekosivat laskelmissaan siksi paikka on nyt nimeltään Kalliomoskeija eikä kolmas temppeli.
Arabit eivät oikein ymmärtäneet omaa uskontoaan, siis arabialaisuutta, ennen kuin tuhat vuotta myöhemmin jolloin arabia vihdoin sai itselleen oman kirjaimiston . Sitä ennen arabit olivat ulkoistaneet kirjoitustensa kirjoittamisen jollekin heprealaisheimoille jolla oli olemattoman kielen, eli heprean, kirjoitustaito, he sitten kirjoittivat Mooseksen kirjat ja mm Paavalin kirjeet- jotka tosin kreikaksi. Nuo kirjoitukset ovat laajasti tunnettuja, mitä nyt joku ajatusvirhe niissä on, mutta täydellisyyteen harva pystyy. Ei edes Abdullah myöh. Paavali Tarsoksesta.
Kun arabit omalla nimellään vastaan ottivat Koraanin taivaasta, ilmeni että siinäkin on virheitä, mm väitetään Issa (Jeesus) oli israelilainen.
07.12.2024 12:55
Arabia on seemiläinen kieli ,yksi monista, eivätkä edes kaikki arabiaa puhuvat ole arabeja saati kaikki seemiläisiä kieliä puhuvat. Mikään muu kieli kuin arabia ei ole arabikieli ei kopti eikä berberi vaikka ovat monien arabien kieli. Kielen suku ei vaihdu vaikka sitä käyttävä populaatio vaihtuisi.
Raamatun ajan juutalaiset eivät olleet etnisesti, kulttuurisesti, tai kielellisesti arabeja. Uskot varmaan myös että suomalaiset ovat unkarilaisia ja kieli jota puhumme on unkari.
Wikipedia Historia:
"Arabia kuuluu afroaasialaisen kielikunnan seemiläisiin kieliin yhdessä esimerkiksi heprean kanssa. Vanhin säilynyt arabiankielinen kirjoitus on 300-luvulta jaa. peräisin oleva kaiverrus Syyrian aavikolta Arabit alkoivat kirjoittaa rikasta suullista perinnettään muistiin järjestelmällisesti kuitenkin vasta 800-luvulla. Arabiasta tuli islamin leviämisen myötä pyhä kieli ja Koraanin arabiasta tyylikkään arabian malli myös muille kuin arabeille."
Lainaan:
" Vanhin säilynyt arabiankielinen kirjoitus on 300-luvulta jaa. peräisin oleva kaiverrus Syyrian aavikolta" Vanhin säilynyt heprean kielinen kirjoitus on 1200 vuotta vanhempi.
03.12.2024 12:20
Rooman maaherra esittikin poliittisen motiivin tuomiolleen, motiivin joka oli koko ajan käytössä myös juutalaisia vastaan, heitähän ristiinnaulittiin suuria määriä tuosta syystä. Jeesus vain jäi historiaan koska hänen kuolemansa perusteelle syntyi peräti uusi uskonto.
03.12.2024 11:54
Se johtuu siitä ettet ole lukenut hepr. raamattua (VT )ollenkaan.
02.12.2024 18:32
Mistä ei juutalaisten pitäisi pelastua tai muidenkaan pitäisi pelastua? Se että pitää uskoa johonkin Jeesuksen ja rukoilla ja palvoa häntä ettei joutui helvettiin kuoltuaan on yksin kristinuskon ajatus emmekä me muut siihen usko .
Kyllä, hepr. raamattu puhuu messiaasta joka on ihminen Davidin sukuun kuuluva ja toimii vain maan päällä ihminen kun on eikä uhkaa millään kuoleman jälkeisellä .
Minkä pelastuksen Jeesus toi kuolemallaan? Kuolema on jokaisen elämän loppu, ei kuolemaa voi voittaa kauheaa olisi se jos ei mikään kuolisi, mutta elämä ei onneksi ole sillä tavoin rakennettu.
Pelastus hepr. raamatussa on maallisista asioista, sairaudesta vihollisesta ym Ei siellä missään luvata ikuista elämää ihmisille .
02.12.2024 16:34
"Juu, ei se eri aikojen ja eri kielien nimet asiaa miksikään muuta. "
Tehdäänpä sitten niin, että kutsutaan aluetta vielä vanhemmalla nimellä: Kenaan sitä se oli ennen kuin filistealaiset eli kreikkalaismykeneläinen siirtolaisjoukko ilmaantui alueelle. Jeesus siis oli kananilainen joka palvoi jo JHWHea mutta välillä Baalia ja muita tarjokkaita.
Todellisuudessa Jeesuksen eläessä alue jolla hän asui oli nimeltään Juudea ja sillä nimellä aluetta kutsui myös Rooma joka oli tullut paikalle kun juutalaiset olivat voittaneet sodan kreikkalaisia vastaan ja saaneet itsenäisyyden. Sitten vain kävi niin että hasmonivaltion johto joutui keskinäisiin riitoihin ja eräs heidän johtajistaan kutsui Rooman apuun ja Roomahan tuli mutta ikävä kyllä ei sitten enää lähtenytkään. Näin Juudeasta asukkaineen tuli osa Rooman imperiumia ja Jeesuksen tarina, se historiallinen voi alkaa.
Jeesus oli juutalainen ei arabi, uskonto, kulttuuri ja etninen tausta juutalainen. Jeesuksen äidinkieli on todennäköisesti ollut aramea, muuta en ole koskaan väittänyt tutkimustieto on vankka mutta täyttä varmuutta ei silti ole . Aramea ei ole arabikieli mutta molemmat niin aramea kuin arabia ovat seemiläisiä kieliä.
02.12.2024 16:10
Aivan.
02.12.2024 14:49
Emme ole luopuneet mistään mitä meidän käskettiin pitää . Kerro sinä mistä olemme luopuneet? Mitä ovat pakanat, ei hepr, raamattu(VT) tunne koko käsitettä. Israel on yksi kansa muut muita kansoja, eikä
hepr. raamatussa sanota että muiden pitää kääntyä johonkin tiettyyn uskontoon, ei ole sellaista vaatimusta . Kun messias on toiminut kansat tulevat tietämään että Jumala on yksi , ketään ei temmata avaruuksiin eikä ole tulijärviä sun muuta.
02.12.2024 13:14
Mistä Jumalasta puhut ? Omastasi vai Israelin Jumalasta jota pidät valehtelijana ?Mitä nyt tapahtuu ? Voin kertoa: ei mitään ihan näitä maallisia vain.
02.12.2024 12:56
Rooman valta ei pessyt käsiään, se tuomitsi ja teloitti piste. Ei jeesus edes ollut ainoa juutalainen teloitettu heitähän Rooma ristiinnaulitsi tuhansia kapinoista syytettyinä ja tarinan mukaan Jeesuksellakin oli kaksi kaveria siinä samaan aikaan ristillä roikkumassa.
Se että juutalaiset, edes pieni joukko ,olisi käynyt pyytämässä vihatulta miehittäjän edustajalta että tapahan taas yksi juutalainen ei ole uskottava . Tuohon aikaan juutalaisryhmiä oli vaikka kuinka monia eivät ne tapattaneet toisen toisiaan muutoinkaan.
Jeesuksen ryhmä oli niin pieni ettei siitä ole yhtään juutalaista tai roomalaista aikalaismainintaa ei liioin ole mitään todisteita että olisi koska ollut tapaa jolla huutoäänestyksellä päästetään joku vanki vapaaksi pääsiäisenä tai muulloin. Tapa olisi ollutkin järjetön.
Kristinuskoa lähdettiin viemään juuri Roomaan jonne olisi ollut vaikea viedä uutta jumalaa jonka Rooma olisi surmannut, juutalaiset sen sijaan sopivat syyllisiksi ja sopivat edelleen .
"juutalaiset huusivat Jeesuksen veren heidän ja lastensa eli tulevien 3 sukupolven päälle ja sehän kyllä toteutui." huutoa ei ollut mutta kristityt ovat omaa tarinaansa tekosyynä käyttäen vainonneet juutalaisia joka ikisenä sukupolvena siitä asti kun kristinusko syntyi ja pääsi valtauskonnoksi monissa osin maailmaa .Nyt ovat asiat paremmin kiitos maallistumisen ja myös sen että kirkot ovat itsekin miettineet mitä on tullut tehdyksi.
02.12.2024 12:49
Roomalaiset ristiinnaulitsivat Jeesuksen, tuomitsivat ja teloittivat, heillähän valta oli.
Parempi jos ei olisi tuomittu mutta tuomittiin ja tapettiin kuten tuhannet muutkin juutalaiset joiden Rooma katsoi olevan vastustajiaan
01.12.2024 22:51
Kun meillä on liitto maailman Luojan kanssa joka ilmoitti että liitto on ikuinen niin sinusta siis Luoja valehteli ?
Tuli täydellinen muutos- sehän on totta, kristinusko opettaa lähes kaikesta toisin kuin esimerkiksi juutalaisuus. Ei minkään uskonnon tarvitsekaan uskoa tai opettaa samaa kuin juutalaisuus mutta silloin ei noilla kahdella voi olla sama jumala joka vaati yhtä toiselta, mutta ihan päinvastaista toiselta.
Sinulla oikeus uskoa mitä uskot, mutta ei ole oikeutta vaatia minua uskomaan kuten sinä koska minun uskontoni kieltää sen minulta eikä sinun uskonnollasi ole esittää mitään sen todeksi että oma Jumalani olisi olematon tai väärässä. Minä puolestani en vaadi sinua kääntymään yhtään mihinkään, ole mitä ikinä olet, vain teoistaan saa rangaistuksen ei siitä mihin uskoo tai ei usko.
01.12.2024 21:48
22 / 426