Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Lauruska
profiilit
Lauruska
Lauruska
Vapaa kuvaus
Aloituksia
1
Kommenttia
1709
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei+sitä+enää+jaksa+juhlia.+Yksin+olen+vapun,+ellei+muru+tule+morjestaan,+mutta+eipä+sillä+väliä+vaikkei+tulekaan.+Mulle+ei+ole+eroa+onko+arki+vai+pyhä.+Ajoissa+on+pakko+mennä+nukkumaan,+että+saan+tarvittavan+määrän+unta+kalloon.+Juhlikoot+ne+jotka+jaksaa.
26.04.2021 18:12
Vai+oliko+se+sittenkin+Tohtori+Sykerö...+🙄
26.04.2021 15:33
Jaa-a.+Nyt+kyllä+pistit+pahan.+Oliskohan+Pelle+Hermanni?+🤔
26.04.2021 15:30
Osittain+vanhoja+hyviä+biisejä,+mutta+tällä+hetkellä+Arionin+uutta+levyä.
26.04.2021 12:41
Muistelen+lukeneeni+joskus+vuosi+pari+sitten+suomalaisesta+pariskunnasta,+jotka+ostivat+muutama+vuosi+sitten+joko+Italiasta+tai+Ranskasta+vastaavanlaisen+rakennuskompleksin,+missä+oli+korkealla+useita+eri+rakennuksia,+ja+joka+oli+kai+aiemmin+toiminut+maatilana+tai+maatalona.+
He+kertoivat+kuinka+iso+urakka+se+oli,+saada+edes+yksi+rakennus+asuinkuntoon,+ja+kuinka+heidän+budjettinsa+oli+ylittynyt+reilusti+sunnitellusta,+kun+kaikki+luettelemasi+piti+rakentaa+alusta+lähtien.+
Kyllä+siinä+aika+hullu+täytyy+olla,+jos+ostaa+ränsistyneen,+ja+ties+kuinka+kauan+hylättynä+olleen+rakennuksen/rakennukset,+ja+rempata+ne+asuttavaan+kuntoon.+
Byrokratia+on+varmasti+erilainen+siellä+kuin+koto-Suomessa,+ja+eteen+tulee+varmasti+sellaista+mitä+ei+täällä+tule+edes+ajatelleeksi,+kuten+esim.+materiaalien+saaminen+työmaalle.+Täällä+sitä+ei+edes+tarvitse+järin+miettiä,+kun+suurimmassa+osassa+maata+ei+kovinkaan+paljon+ole+paikkoja+jonne+ei+pystyisi+ajamaan+kuorma-autolla+tontin+viereen+tavaran+purkamista+varten.+Tuolla+taas+on+rinteillä+paikkoja+jonne+ei+ole+edes+tietä,+ja+kaikki+materiaalit+pitäisi+kantaa+itse+tontille.
26.04.2021 11:24
Saa+kyllä+eurolla+omaksi,+mutta+sen+jälkeen+niistä+ei+ole+kuin+rahan+menoksi.+Vastaavanlaisia+röttelöitä+saa+lähempääkin,+vaikkei+ihan+sentään+eurolla.+Ainoa+ero+on+siinä,+että+ne+lähempänä+olevat+eivät+ole+renesanssiajalta.
26.04.2021 10:35
Se+muuten+unohtu+kertoa+miksi+Tirppa+käy+vain+kerran+viikossa.+Mä+en+pysty+aina+sen+kanssa+lähtemään+lenkille,+eikä+mulla+oikein+ole+ketään+joka+veisi+sen+viikon+jokaisena+päivänä+lenkille+kun+en+itse+siihen+pysty.+Vanhempani+asuvat+noin+15+kilometrin+päässä+musta,+joten+ei+sekään+oikein+onnistu+että+he+kävisivät+kolmesti+päivässä+täällä.+
Aiemmin+olin+Tirpan+kanssa+paljon+porukoilla,+mutta+kolmisen+vuotta+sitten+se+jäi+vakituiseen+asumaan+niille,+kun+en+enää+polvien+nivelrikon+ja+heidän+niin+sisä-+kuin+ulkoportaiden+takia+pysty+siellä+niin+paljon+olemaan.+Lähes+aina+kun+isäni+käy+mulla,+on+Tirppa+sen+mukana.+Viime+keväästä+lähtien+ollaan+käyty+aina+pienellä+lenkillä+sen+kanssa,+jos+olen+siinä+kunnossa+että+pystyn+lenkin+tekemään.+Tarvittaessa+Tirppa+tulee+mulle+hoitoon+muutamaksi+tunniksi,+jos+vanhemmilla+on+molemmilla+sellaista+menoa+samaan+aikaan+jonne+ei+koiraa+voi+ottaa+mukaan.+Harvemmin+näitä+tulee,+mutta+aina+silloin+tällöin.
25.04.2021 19:47
Mulla+kaks+levyä+suklaata+koskemattomana+keittiön+pöydällä.+:D
25.04.2021 16:58
Eipä+se+mitään.+Niin+sulla+kuin+mulla+on+elämänkokemus,+ja+sitä+myöten+jonkin+asteinen+ymmärrys+siitä+mikä+elämässä+on+tärkeintä,+on+tullut+pohjamutia+myöten.+Sitä+vain+on+vaikeuksien+takia+oppinut+ymmärtämään+mikä+elämässä+on+tärkeää,+ja+mikä+ei.+Ilman+niitä+tapahtumia+emme+olisi+se+ihminen,+kuka+on+nyt.+Ilman+hyppyä+en+olisi+aikuistunut,+vaan++olisin+edelleen+teini+aikuisen+housuissa,+kuten+olin+vuonna+2004.
25.04.2021 16:57
Kiitos+kuitenkin+vahvan+lääkekombon,+pystyin+jatkamaan+opintojani+Kiipulassa+2011,+valmistuen+keväällä+2013.+Tosin+sairaslomalla,+ja+pysyvästi+työkyvyttömänä,+sillä+kivut+olivat+palanneet+siihen+pisteeseen,+etten+enää+kyennyt+käymään+koulussa.+Valmistuin+kuitenkin.
Syksyllä+2013+olin+Taysissa+yleispsykiatrian+osastolla+5+viikkoa+opiaattivieroituksessa,+jossa+vieroitin+muun+muassa+fentanylin+ja+panacodin.+Sen+jälkeen+en+ole+niitä+käyttänyt,+ja+samalla+sain+myös+papereihini+silloisen+psykiatrini+määräyksestä+opiaattien+määräämiskiellon.+Samana+syksynä+myös+kolmannen+kerran+nostettiin+kipupolilla+kädet+pystyyn.+Kaikki+tehty,+mitä+voidaan.+Enää+ei+ollut+keinoja.+Siitä+syksystä+lähtien+yksikään+kipulääke+tai+hermosärkylääke+ei+ole+lievittänyt+kipuja,+jotka+muuttuivat+vierotuksen+jälkeen+aamusta+iltaan+asti+kestäviksi+kipupäiviksi.+Viimeinen+kokeiltiin+viime+syksynä+tutuin+tuloksin:+ei+apua.
Onneksi+kipupäivien+määrät+vähenivät+2015+noin+kolmeen+kuukauteen+vuodessa,+jolloin+aloin+kutsua+niitä+kipukausiksi,+koska+yhtäjaksoisesti+tuon+noin+kolmen+kuukauden+ajanjaksolla+hermokipuja+oli+päivittäin+sen+kolme+tai+neljä+kuukautta,+ja+loput+8-9+kuukautta+hermosärkyjä+ei+ollut+juuri+ollenkaan.+Syksyllä+2015+aloitin+käymään+säännöllisesti+kerran+viikossa+40+kilometrin+päässä+paikkakuntani+keskustassa+psykiatrian+päivätoiminnassa,+jossa+kävin+koronan+alkuun+asti,+jolloin+paikka+meni+muun+Suomen+tavoin+kiinni.+Viihdyin+siellä,+ja+kesätaukoja+lukuun+ottamatta+pisimmät+yhtäjaksoiset+poissaolot+olivat+2-4+käyntikertaa+kolmen+leikkauksen+jälkeen.
Pääsin+noin+3+vuotta+sitten+kaupunkini+järjestämään+työ-+ja+toimintakyky+-projektiin+mukaan,+jossa+tehtiin+laajat+somaattisen+puolen+selvitykset.+Siellä+kävi+ilmi+että+sairastan+uniapneaa,+jonka+hoitoon+sain+myöhemmin+cpap-laitteen.+Se+laite+on+ollut+tusinaa+yötä+lukuun+ottamatta+joka+yö+käytössä.+Se+onkin+yksi+tärkeimmistä+avuista+sen+suhteen,+että+saan+jotenkuten+nukuttua+ja+pääni+kestää+hermokipuja.+Projektissa+kävi+ilmi,+että+selän+ja+lantion+useat+murtumat+ovat+luutuneet,+mutta+niiden+jälkiseurauksena+on+tullut+krooniseksi+muuttunut+hermosärky,+joka+tulee+olemaan+jonkin+asteisena+mukana+kuolemaani+asti.+
Tomppa-projektista+sain+lähetteen+myös+psykiatrian+polille+rTMS+-hoitoa+varten,+jonka+toivottiin+lievittävän+edes+vähän+hermokipuja.+Kävin+5+viikon+hoidoissa+marraskuussa+2019,+ja+ylläpitohoidoissa+tammikuusta+maaliskuuhun+viikon/kuukausi+2020.+Kivunlievitykseen+siitä+ei+ollut+apua,+mutta+mielelle+siitä+oli,+ja+mieli+ehtikin+muuttua+tasaisemmaksi.+Valitettavasti+tuo+hoidossa,+ja+siinä+ohella+kuntouttavassa+työtoiminnassa+käyminen,+vaikka+siellä+viihdyinkin,+oli+liikaa+kropalleni,+ja+helmikuussa+2020+tulikin+ylirasitustila.+Hermosäryt+palasivat+päivittäisiksi+vuosi+sitten+keväällä,+ja+sitten+6.4.2020+jälkeen,+ensimmäinen+hermokivuton+päivä+oli+vasta+1.3.2021.+
Koska+yksikään+lääke+ei+lievitä+kipua,+vaihtoehtona+on+ainoastaan+kestää.+Kun+päivätoiminta+kesäkuun+alussa+viime+vuonna+taas+aukesi,+en+pystynyt+siellä+käymään,+ja+syys-lokakuun+vaihteessa+jouduin+tekemään+pitkin+hampain+sen+päätöksen,+että+lopetan+siellä+käymisen+toistaiseksi.+Miksi+käydä,+jos+siellä+käynnistä+ei+nauti?+Palaan+sinne+kun+pystyn,+mutta+sitä+koska+se+paluu+on,+en+tiedä.+Joskus+tulevaisuudessa.+Ehkä.
Valitan+pitkää+tarinaa,+mutta+yritin+kertoa+kaikki+niin+lyhyesti+kuin+oli+mahdollista.+Leikkauksia+on+elämässäni+tähän+mennessä+takana+33,+ja+jalkaterän+virheasennolle,+johon+kantaluu+luutui,+ei+toistaiseksi+kosketa,+koska+epäonnistumisen+riski+on+suurempi.+Näillä+eväillä+mennään,+ja+olen+kiitollinen+siitä+että+kaikesta+huolimatta+jäin+henkiin,+vaikkei+elämäni+mitään+hääppöistä+tällä+hetkellä+olekaan.+Elossa+oloa+vailla+mahdollisuutta+elää.
25.04.2021 16:50
Muusta+en+ole+varma,+mutta+palstalta+ainakin+tuttuja+ollaan,+tai+suurin+piirtein+alkuvuodesta+ainakin.+Itse+tulin+tälle+palstalle+viime+marraskuussa,+ja+sieltä+asti+enemmän+tai+vähemmän+kirjoitellut.+Joitain+juttuja+on+rekkaantuneilta+jäänyt+mieleen,+ja+jos+täysin+anona+kirjoittaa,+muistan+tietyt+asiat+joita+mielessä+yhdistelemällä+pystyn+kirjoittajan+tunnistamaan.+En+kuitenkaan+aina.
Tarinani+on+pitkä,+mutta+yritän+kertoa+sen+mahdollisimman+lyhyesti.+Mitään+siitä+en+ole+juurikaan+salaillut+edes+irl,+joten+jotkin+asiat+saatatkin+tunnistaa+palstalta+jo+aiemmin+lukeneena.
Siis,+hyppäsin+marraskuussa+2004+kolmannen+asuinkerroksen+parvekkeelta+itsemurha+tarkoituksessa,++ja+mursin+itseni+pahasti+vyötäröstä+alaspäin.+Selän,+lantion+sekä+molemmat+jalat.++Asuin+silloin+Oulussa,+mutta+tällä+hetkellä+asun+Hämeessä.+Vietin+4,5+kuukautta+sairaalassa,+joiden+aikana+kävin+rankkoja+leikkauksia+läpi,+jotka+tehtiin+murtumien+korjaamiseksi.+
Jalkateräni+olin+lähellä+menettää,+koska+heti+hypyn+jälkeen+kuolioon+menneen+kantapään+pehmytkudoksien+korvaamiseksi+tehty+kielekesiirto+meni+myös+kuolioon,+eikä+toista+samanlaista+leikkausta+olisi+ollut+järkeä+tehdä,+koska+siinä+olisi+käynyt+samalla+tavalla+kuin+ensimmäisenkin+kielekkeen+suhteen.+Jäljelle+jäi+van+VAC-hoito,+jonka+avulla+pystyin+kasvattamaan+tarpeeksi+pehmytkudosta+pelkälle+ihonsiirteelle.+Jos+tuo+hoito+ei+olisi+auttanut,+olisi+jalkateräni+amputoitu.
Ristiselkäni+on+luudutettu,+ja+ylemmänkin+murtuman+korjaamiseen+käytetty+metallilevy+on+poistettu.+Lantiossa+metallia+on+ainoana+elimistössä.+Muut+metallilevyt+ja+ulkopuoliset+fixaattorit+on+poistettu,+joista+viimeinen+syksyllä+2007.+Kantapään+haava,+siis+se+mihin+kasvatettiin+kudosta+ja+siirrettiin+ihoa,+oli+seuraavat+5+vuotta+vuoroin+kiinni+ja+vuoroin+auki...luuhun+asti.+Sain+kantapään+haavan+pysyvästi+kiinnittymään+10+vuotta+sitten,+eikä+siinä+ole+sen+jälkeen+ollut+suoraa+yhteyttä+luuhun+asti.+Onneksi.
Syksyllä+2007+olin+ehtinyt+olla+7+päivää+viimeistä+vuotta+koulussa,+ja+seuraavana+keväänä+oli+tarkoitus+valmistua+ammattiin,+kun+kovat+selkäkivut+alkoivat.+Siis+sietämättömät,+joiden+takia+kävin+useamman+kerran+päivystyksessä,+ja+sinä+syksynä+olin+kolmeen+kertaan+ortopedian+osastolla,+sekä+kivunhoidossa+että+itse+kivun+syyn+selvityksessä.+Lisäksi+Oysin+jalkahoitaja+otti+hiomakoneellaan+hieman+liian+läheltä+kantapään+auki+olevaa+haavaa,+jolloin+staphylococcus+aureus+-bakteeri+pääsi+verenkiertoon,+ja+aiheutti+sekä+kantaluuhun+osteomyeliitin,+että+yleistilana+sepsiksen.+Onneksi+olin+päässyt+illalla+selkäkipujen+takia+osastolle,+kun+yöllä+horkkamainen+kuume+nousi,+joten+ab-tiputus+päästiin+aloittamaan+jo+samana+päivänä+oireiden+ilmaannuttua.+Sepsis+onkin+ainoa+sairaus+mitä+pelkään.+En+tiedä+olisinko+tällä+hetkellä+elossa,+jos+en+olisi+ollut+jo+valmiiksi+osastalla.+Hyvin+todennäköisesti+en+olisi,+koska+en+olisi+osannut+hakeutua+päivystykseen+oireiden+alkaessa,+vaan+olisin+luullut+niitä+selkäkipuun+kuuluvaksi.
Tammikuussa+2008+pääsin+ensimmäistä+kertaa+kipupolille,+jossa+sain+ensimmäiset+hermosärkylääkkeet.+Niistä+edelleen+yksi+on+käytössä+tällä+hetkellä+unta+parantavana,+vaikka+itse+kivun+lievitykseen+siitä+ei+ole+apua.+Lääkkeitä+kokeiltiin,+ja+kahden+vuoden+aikana+kahdesti+nostettiin+kädet+ilmaan,+että+kaikki+on+tehty+mitä+voidaan,+ja+potkittiin+polilta+pois.+Hermokipu+esiintyi+tuolloin+kohtauksina,+jotka+menivät+ja+tulivat+omaan+tahtiinsa+eri+vuorokaudenaikoina+364+päivää+vuodessa.+Noin+puolen+vuoden+välein+oli+yksi+ns.+hyvä+päivä.+Olin+ottanut+keväällä+2008+paperit+koulusta+ulos,+eli+siis+keskeyttänyt+koulun+kokonaan,+koska+en+tiennyt+sitä,+että++koska+pystyn+palaamaan+opintoihin,+vai+pystynkö+siihen+ollenkaan.
2010+muutin+takaisin+lapsuuteni+maisemiin,+ja+samalla+sairaanhoitopiirini+vaihtui.+Täällä+ensimmäisenä+tk-lääkäri+sanoi+että+nyt+ei+välitetä+siitä+jäänkö+johonkin+lääkkeeseen+koukkuun+vai+ei,+vaan+nyt+hoidetaan+itse+kipua.+Olin+sitä+ennen+kahdesti+jo+vierottanut+vahvat+opiaatit+itsestäni,+eli+oxynormin+ja+oxycontinin.+Koska+miedommasta+kipulaastarista+ei+ollut+apua+edelleen+sietämättöminä+kipuina+tuntuviin+kipukohtauksiin,+vaihdettiin+buprenorfiini+fentanyliin.+Lisäksi+oli+mm.+panacod,+meloxicam+ja+rivatril+käytössä.+Aluksi+niistä+oli+ollut+apua,+mutta+esimerkiksi+jo+2009+jouduin+käyttämään+kahdeksaa+tablettia+panacodia+päivässä.+Siihen+lisättynä+pari+muuta+lääkettä+koktailiksi.
25.04.2021 16:12
Olenko+onnellinen?+Toisaalta+kyllä+ja+toisaalta+en.+Siinä+mielessä+olen+onnellinen+että+lähipiirissä+kaikki+on+hyvin,+eikä+kukaan+ole+kuolemansairas...perunkin+puheeni+jälkimmäisen+suhteen,+kun+meinasin+unohtaa.Toisella+tädeistäni+on+parantumaton+syöpä,+mutta+toistaiseksi+vointi+ei+ole+mennyt+huonompaan+suuntaan,+vaan+pysynyt+stabiilina.+
Oma+nykyinen+olotila+on+syy+sekä+siihen+että+olen+onnellinen,+mutta+myös+siihen+etten+ole+onnellinen.+Olen+onnellinen+ettei+omat+sairaudet+ole+automaattisesti+kuolemaan+johtavia,+vaikka+osa+onkin+parantumattomia.+Siitä+huolimatta+toivon+että+tilanteeni+olisi+parempi,+sillä+en+nauti+tällä+hetkellä+elämästäni.+
Elämäni+on+hengissä+pysymistä+ja+taiteilua+kaksinteräisen+miekan+päällä,+jolloin+raja+onnistumisen+ja+epäonnistumisen+suhteen+on+hiuksen+hieno.+Siis+sen+suhteen,+kestääkö+pää+vai+ei.+Joten+ei,+en+ole+sen+suhteen+todellakaan+onnellinen.+Jos+viikon+kohokohta+on+päästä+oman+koiran+kanssa+lenkille,+siitä+pystyy+kuvittelemaan+elämän+laadun+tällä+hetkellä.+
Sillä+kuitenkin+mennään,+mitkä+kortit+on+annettu,+ja+koittaa+saada+jotenkin+tapettua+aikaa,+vaikka+päivät+ovat+toistensa+kaltaisia.+Eroa+ei+ole+arjella+tai+pyhällä.+Hyvä+että+välillä+edes+muistaa+mikä+viikonpäivä+on+meneillään.+Olen+hengissä,+se+on+pääasia.
25.04.2021 15:20
Murun,+nimeltään+Tirppa,+käynti+on+yleensä+viikon+kohokohta,+ja+antaa+aina+piristysruiskeen,+kun+näkee+että+on+haluttu+ja+kaivattu.+Lisäks+se+vie+aina+mut+lenkille+käydessään.+Sillä+se+onkin+aina+tervetullut+vieras,+vaikka+välillä+savu+nousee+korvista+sen+itsenäisyyden+takia.+😆+Tai+sit+meitä+on+kaksi+yhtä+kovakalloista+ottamassa+mittaa+toisistaan.+
Oot+muuten+siinä+oikeassa,+että+ei+olla+näkemässä+sitä+auringon+tuloa.+Mutta+mitä+jos+se+ehtii+sammua+miljardien+kilometrien,+tai+mitä+sitä+matkaa+onkaan,+päähän,+ennen+pilvien+läpäisyä.+
Sade+on+siinä+mielessä+itsepäinen,+että+se+menee+sinne+minne+ei+haluta+sen+menevän.+Pääosin+päähän,+mutta+kyllä+se+välillä+onnistuu+menemään+sinne+niskaankin,+jos+pitää+päätään+kumarassa.+Muutaman+kerran+on+harmittanut+hiusten+kastuminen,+kun+aamun+pesu+ja+kuivaus+on+mennyt+hukkaan.+Olis+riittänyt+kun+olisi+ottanut+shampoon+mukaan,+ja+antanu+luonnon+hoitaa+hiustenpesu.
Pilkkua+voi+viilata,+ja+pilkusta+voi+tehdä+asiaa,+mutta+ei+se+siitä+huolimatta+selvennä+miksi+joistakin+asioista+sanotaan+toisin,+vaikka+oikeasti+käykin+toisen+lailla.
25.04.2021 14:06
Siinähän+se+meni.+Samoin+kuten+muutkin+päivät,+mitä+nyt+kävin+eilen+murun+kansss+lenkillä,+kun+tuli+moikkaamaan.+Kyllä+se+vähän+piristi+väsynyttä+ja+kipeää+oloa,+kun+näki+kuinka+toinen+nautti+uusista+hajuista,+soralla+kieriskelystä+ja+rapsutuksista.+Sopivasti+ei+sillä+hetkellä+tullut+taivaalta+mitään+niskaan,+vaan+aurinko+yritti+tulla+pilvien+läpi+valaisemaan+synkkää+päivää.
25.04.2021 11:47
Ja+tuon+muka+tiedät+kolmesta+sanasta.+Pistä+CV:hes+tuo,+että+osaat+tehdä+diagnooseja+tuntematta,+näkemättä+ja+tietämättä+ihmistä,+pelkästään+kolmesta+sanasta.+Päin+mäntyä+meni+sun+diagnoosis.+Suosittelen+vaihtamaan+ammattia.
24.04.2021 20:23
Ei
Aivan+sama,+kun+en+maksalaatikkoa+syö
Ei+kuulu+omiin+täytteisiin,+mutta+syön+kyllä+
Ylhäältä
Pidemmästä
Ite+pidän+yksin+asuessa+ja+ollessani+automaattisesti+alhaalla.+
Mun+kyllä+kannattaisi+pitää+sitä+kanttakin+alhaalla,+kun+oon+sen+verran+monta+kertaa+onnistunu+saamaan+purkit+ja+purnukat+lentämään+pompun+kautta+pönttöön,+kun+ne+on+pudonnu+kädestä.+Oon+mä+sieltä+kerran+joutunu+puhelimenkin+kaivamaan,+kun+putos+kädestä+peilin+kautta+selfietä+ottaessani.+🙈🙊🙉
24.04.2021 19:08
Kyllähän+juttelu+sopii,+mutta+muhun+ei+juurikaan+enää+sattumalta+törmää.+Et+sit+pitäis+tulla+ihan+käymään.
24.04.2021 10:21
Yhteydenotto+riippuu+siitä,+kenenkä+takia+hän+on+täällä.+Jos+mun+takia,+ja+se+on+käynyt+viesteistä+ilmi,+ottaisin+yhteyttä,+mutta+jos+jonkun+toisen+takia,+pystyisin+hiljaa+enkä+yhteyttä+ottaisi.
23.04.2021 21:16
Voi+hyvinkin+olla.+Mutta+sitähän+sanotaan,+että+rakkaudesta+se+hevonenkin+potkii.+Tiedä+häntä+pitääkö+sitten+paikkansa.
23.04.2021 20:27
Aattelitko+viedä+ne+lenkille?+😉
23.04.2021 17:21
47 / 86