Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Se+on+totta!+Edunvalvoja+pitäisi+määrätä.+Minä+muistan+sen+aina+väärällä+hetkellä.+Kun+olen+yksin+kotona+tai+keskellä+yötä.
Niin+kuin+nyt+esimerkiksi.
Hoitotahdosta+en+tiedä+vielä+sanoa+mitään.+Pitää+miettiä.
01.09.2022 12:54
Tämä+on+keskustelupalsta,+jonne+toin+aiheen+keskusteltavaksi.+Sen+herätti+minussa+kuulemani+tapaus,+jossa+vahat+ihmiset+jäivät+yhteiskunnan+ulkopuolelle+vaille+apua+ja+turvaa,+kun+eivät+osanneet+hakea+ja+pyytää.+Vanhukset+unohtuvat+helposti,+jos+he+ovat+maan+hiljaisia.
Minusta+tämä+aihe+on+tärkeä+ja+on+hyvä,+että+sitä+katsellaan+eri+kulmista+ja+mietitään+ratkaisuja.
Keskustelu+on+mielestäni+ollut+valaisevaa+ja+voimme+miettiä+kukin+omalla+kohdallamme,+millaisiin+toimiin+voisimme+ryhtyä,+kun+ja+jos+tarve+vaatii.
01.09.2022 12:29
Sitä+juuri+tarkoitan.+Mistä+saamme+sen+tiedon,+mitä+tarvitsemme+sitten,+kun+voimat+ovat+lopussa.+
"Kyllä+meidän+ikäisten+tulisi+iyse+tietää,+kuinka+apu+haetaan+ja+mistä".
Vai+eikö+se+sinusta+ole+tarpeen?
01.09.2022 11:45
On+vain+sitten+siirryttävä+niihin+uutuustuotteisiin.+Ne+vaan+syttyvät+niin+hitaasti,+että+kylpyhuoneessakin+joutuu+haparoimaan+perille,+ennen+kuin+lamppu+alkaa+valaista.+
Olen+myös+miettinyt,+miten+paljon+energiaa+menee+hukkaan,+jos+tietokone+jää+päälle+koko+päiväksi+tai+jopa+yöksi.+Muistan,+että+työelämässä+jopa+kehotettiin+jättämään+kone+auki,+koska+sen+lämpiäminen+vei+virtaa.+Mutta+kai+tämän+päivän+läppärit+ovat+erilaiset+kuin+viime+vuosituhannen+rohmut.
01.09.2022 10:14
Eikö+samaa+ole+aina+kerrottu+venäläisistä+soltuista?+Vodka+on+aina+heille+ollut+niin+lämmönlähde+kuin+lääkekin.+Sotiminenkin+sujuu+näppärämmin.
01.09.2022 10:04
Mukaan+mihin?+Ei+ikäihminen+jaksa+mennä+jakamaan+ruokakasseja+tai+keittämään+kahvia,+kirkonmenoissa+ei+tavata+ketään.+Mahtaisivatkohan+pyrkijää+edes+huolia+apulaiseksi?
Seurakunta+järjestää+raamattupiirejä+ja+sururyhmiä,+mutta+jos+ei+niihin+tunne+kiinnostusta,+seurakuntalaisen+on+aika+vaikea+osallistua.+Siinäpä+se+syy+lienee,+ettei+yhteys+pelaa.
01.09.2022 10:00
Viileää+huomenta!
Syyskuu+alkaa+koleana.+Vähän+harmittaa+sää,+kun+olen+taas+lähdössä+mökille+ja+arvaan,+että+siellä+on+lämpö+laskenut+liikaa.+Uuni+on+alkanut+oikutella+ja+työntää+savua+sisään,+niin+etä+en+ainakaan+illalla+sen+kanssa+rupea+taistelemaan,+katson+sitten+huomenna.+Onneksi+on+sähköpatterit,+mutta+kuten+on+viime+päivinä+huokailtu,+ei+sähköllä+enää+parane+mällätä.
Jostakin+luin,+että+joku+mökkiläinen+oli+sytyttänyt+uuniinsa+ulkotulen,+joka+lämmitti+röörit,+mutta+ei+savuttanut+sisään.+Ajattelin,+että+panen+muutaman+tuikun+arinalle+ja+kokeilen+sillä+tavalla.+Mitään+ulkotulia+en+rupea+polttelemaan+sisätiloissa.
Pakko+mennä+mökille,+kun+sikäläisen+sukulaisen+hautajaiset+vietetään+kirkolla+lauantaina.+Miehen+suku+on+asunut+paikkakunnalla+vuosisatoja,+mutta+nyt+ovat+kaukaisimmat+ja+viimeisetkin+pois+haihtumassa.+Kesäpaikkoja+vielä+on+monilla,+mutta+yhteyden+pito+on+hiipunut.+Mökeilläkin+ollaan+niin+eri+aikoina,+että+tapaamisia+on+vaikea+järjestää.+Tilanne+on+kuten+monilla+muillakin+suvuilla,+että+yhteen+tullaan+vain+hautajaisiin.
Katsoin+säätiedotusta,+ja+harmikseni+totesin,+että+satunnaisia+vesikuuroja+on+luvattu+juuri+sinne.++Sää+ei+surujuhlaa+suosi.
01.09.2022 09:53
Kun+ikää+kertyy+ja+jälkikasvutkin+alkavat+olla+eläkeiässä+ja+heillä+on+omat+vanhuudenvaivansa,+alkavat+nämä+mietteet+vaivata+monen+mieltä.
Ikääntyneet+ja+hoivaa+tarvitsevat+eivät+ehkä+enää+pysty+hakemaan+apua.
Naapurustossa+on+asunut+iäkäs+pariskunta,+joka+on+nyt+päässyt+kunnan+hoiviin,+mutta+sitä+ennen+he+asuivat+keskenään+ilman+hoivakäyntejä+ja+siivoojia+vuosikaudet,+ja+talo+on+nyt+homeessa+ja+purkukunnossa+hoitamattoman+vesivahingon+vuoksi.+Pari+on+lapseton+ja+sukunsa+vanhimmat,+kukaan+ei+käynyt.+Naapurit+tapasivat+kyllä+pihalla+ja+kadulla,+mutta+kukaan+ei+poikennut+sisään.+Pari+eli+hiljaisesti+omissa+oloissaan.
Mietin,+että+on+varmasti+paljon+niitä+näennäisesti+omillaan+toimeen+tulevia+vanhuksia,+jotka+elävät+ankeasti,+epähygienisesti,+kylmissään+ja+nälissään+kenenkään+huomamatta.
Minun+lapsuudessani+vain+käveltiin+naapuriin+kyläilemään+kutsumatta,+mutta+ainakin+kaupunkioloissa+se+on+harvinaista.+Oma+tupa,+oma+lupa.+Soitat+ovikelloa,+ja+naapuri+avaa+oven+raolleen+ja+sanoo+voivansa+hyvin,+kiitos+vaan.+
Elokuvissa+katoliset+papit+ja+muut+seurakunnan+virkailijat+tuntevat+kyläläiset+ja+pistäytyvät+kodeissa,+mutta+ei+meidän+luterilaisessa+maailmassamme+se+ole+tapana.+
Jonkun+pitäisi!+
Pitäisi+ja+pitäisi!+Kun+murheellinen+tapaus+todetaan,+voivotellaan,+kun+ei+tiedetty.
Kyllä++meidän+ikäisten+tulisi+itse+tietää,+kuinka+apu+haetaan+ja+mistä.
01.09.2022 07:30
Tänään+muistin+tarkistaa+tulevat+lämpö-+ja+sähkölaskut.+Ennusteen+mukaan+sähkö+nousee+50%+kWh+ja+kaukolämmöstä+Helen+tiedotti+tänään+nostavansa+30%.+Minulla+on+muutamia+ikivanhoja+lamppuja,+joissa+käytän+osramin+lappuja.+Kummastelen,+nostavatko+nämä+vanhat+hehkulamput+sähkön+hintaa+kuinkakin+paljon+verrattuna+uusiin?
Sää+viilenee,+joten+nyt+on+aloitettava+karaistuminen.+Huonelämpöä+on+pakko+alentaa.+Sähkösaunan+lämmittämisen+lopetinkin+jo+keväällä.+Nyt+pitää+vain+sitten+opetella+suihkun+säästökäyttö.
31.08.2022 18:10
Luin+netistä,+että+H:n+pojantytär+Juliana+on+kuollut+2017++70vuotiaana+auto-onnettomuudessa.+Missä+H:n+tyttären+perhe+on?
31.08.2022 12:38
Nukuin+niin+pitkään+tänä+aamuna,+että+jäi+aamutv+seuraamatta.+
Samoin+uutiset.+Varmaan+muistelivat+prinsessa+Dianan+auto-onnettomuutta.+Siitä+on+tänään+25+v-
Luin+netistä+että+Nl:n+viimeinen+ja+ainoapresidentti+Mihail+Gorbatshov+on+kuollut+91-vuotiaana.++Venäjällä+ei+ole+hänelle+suurta+arvoa+annettu.+NL:n+hajoaminen+katsotaan+hänen+aiheuttamakseen.+Lukemani+uutisen+mukaan+lasketaan+nykyinen+Ukrainan+tilannekin+lasketaan+hänen+viakseen!+Lännessä+häntä+pidettiin+suurena+valtiomiehenä.+
Välähdyksessä+mieleeni+muistui+kuinka+erilaisessa+maailmassa+hänen+aikanaan+elettiin.+
Omassa+elämässäkin+oli+noina+aikoina+vauhtia+ja+kiireitä.+Tässä+keinutuolissa+heijaillen+voi+vain+lajitella+muistoja+ja+kaipailla+aktiivivuosiaan.
Istutin+kevätkesällä+taaron+pihapurkkiin.+Mielenkiinnolla+olen+seurannut+sen+kasvua.+Hidasta+on+ollut.+Nyt+sillä+on+kolme+isoa,+vähän+lumpeenlehden+kokoista+ja+näköistä+lehteä,+ja+se+vaikuttaa+kyllä+hyvinvoivalta.+Koko+kesän+se+on+ollut+ulkona+pensaan+juurella+puolivarjossa+ja+ilmeisesti+siinä+viihtynyt.+Nyt+on+viisainta+nostaa+se+sisälle.+Se+on+jostakin+lämpimästä+maanosasta+kotoisin,+ei+taida+syksyn+säät+olla+sille+sopivat.
31.08.2022 12:04
Tänään+oli+Tv+kakkosella+ohjelma+netin+keskustelupalstojen+tasosta.+Suosittelen+Areenaa,+ehkä+se+löytyy+sieltä+niille,+joilta+se+jäi+näkemättä.
31.08.2022 11:19
Minäpä+nukuin+tänä+aamuna+puoli+kymmeneen.+Nyt+on+mahtava+olo.+
Huomenta+vaan,+pitää+toivottaa+kaikille,+ennen+kuin+unohdan.
En+tiedä+tämän+aamun+uutisistakaan+mitään.+Olen+huolissani+seurannut+Ukrainan+aloittamaa+suurhyökkäystä.+Tuntuu+kauhealta+miettiä,+mikä+määrä+ihmishenkiä+tälläkin+hetkellä+ollaan+menettämässä.
Venäjällä+on+varaa+heittää+tulee+yhä+uusia+taistelijoita,+lisää+saadaan+laajasta+maasta,+aroilta+ja+Uralilta.+Ukrainalle+jokainen+taistelija+on+kallis.
31.08.2022 10:01
Ihan+oikeasti+ihmettelen.+En+katso+herjaksi+sitä,+että+minulle+sanottiin,+etten+ole+tervetullut+70-palstalle.+
Minua+on+nimitelty+epätoivotuilla+nimityksillä+ihan+tällä+omalla+80-palstallakin,+mutta+olen+halunnut+unohtaa+koko+asian.+Mielipiteenilmaisuahan+se+on+ollut+ja+ne+keskustelut+on+käyty+kaikeksi+onneksi+kauan+sitten.+
En+ole+"lipomassa"+ketään,+kun+kysyn,+miksi+nämä+nimitykset+pyörivät+kaiken+aikaa+mielessänne.+Mietin+sitäkin,+että+kun+anonyyminä+kirjoitetaan,+ja+joku+heittää+herjan+vastaukseksi,+miten+anona+voi+tietää,+ketä+herjaaja+tarkoittaa?+Miten+voitte+olla+varmat,+että+juuri+teihin+on+herjat+kohdistettu?
No+ei+tarvitse+perustella.+Omia+muistojannehan+ne+ovat.
30.08.2022 16:55
Niin+on.+Osa.+Ihmettelen,+mitä+niille+on+tapahtunut.+Elukka?
30.08.2022 16:37
Sinulla+on+puuhakas+päivä.+Minä+kävin+hammaslääkärissä+ja+ajattelen+väristyksellä,+millaisen+laskun+mahdan+saada,+kun+nyt+jo+kaksi+reikää+on+paikattu+ja+yksi+vielä+odottaa+ensi+maanantaihin.+Ajattelin+juuri+kotiin+tallustellessani,+että+olen+juossut+hammaslääkärillä+yli+70+vuotta+ja+aina+vaan+paikattavaa+riittää.+Olen+pula-aikana+hampaani+kasvattanut,+korttiannoksilla,+joten+rakennustarpeet+eivät+tuolloin+olleet+parhaat+mahdolliset.+Muistan,+että+ensimmäisen+kerran+kävin+hammaslääkärillä+koulussa,+jonne+hammaslääkäri+kantoi+porakoneen,+jota+sitten+jalalla+polki+kuin+ompelukonetta!
Syksyinen+ilma.+Katselin+pihani+luumupuuta.+Siinä+on+jo+kypsiä+luumuja,+mutta+osa+on+kuivunut+ja+pahentunut.+Mitähän+niille+on+tapahtunut?+Onko+kuuma+kesä+syyllinen.
30.08.2022 15:03
Kävin+poikein+netistä+bongaamassa,+mitä+muistista+sanotaan.+Mm.+seuraavaa:
"Muisti+on+kyky+tallentaa+ja+palauttaa+mieleen+menneitä+kokemuksia.+Ihmisen+muisti+jaetaan+sensoriseen+muistiin,+lyhytkestoiseen+työmuistiin+ja+pitkäaikaiseen+säilömuistiin.+Muistin+häiriöt+tunnetaan+yhteisnimellä+amnesia".
Samanlaisia+muistiongelmia+on+varmaan+monilla+kuin+kerrot.+Esim.+että+pitää+palata+takaisin+lähtöpisteeseen,+että+muistaa,+mitä+tavaraa+olikaan+lähtenyt+hakemaan.+Se+on+varmasti+tuttua+jokaiselle.
Minä+ole+aina+ollut+huono+muistamaan+ihmisiä.+Moni+tervehtii+tutusti,+enkä+muista+ikinä+tavanneeni.+Olen+miettinyt,+mistä+se+johtuu,+ja+tullut+siihen+tulokseen,+että+en+seuraa+ihmisiä.+En+katso+kadulla,+tuleeko+tuttuja+vasaan,+en+muista,+kuka+myyjä+minua+eilen+palveli,+en+muista,+kuka+naapuri+oli+samalla+kertaa+postilaatikolla.+Olen+oikeastaan+aina+viihtynyt+omissa+oloissani.+
Muistia+kuulemma+voi+kouluttaa,+mutta+lienen+jo+siinä+iässä,+että+ei+oppi+enää+tarttuisi,+jos+yrittäisin.
Maksut+olen+naputtanut+E-laskuiksi+jo+vuosia+sitten.+Olisi+aika+herätys+havaita,+että+olen+pistänyt+eläkkeeni+sileäksi+ja+jättänyt+maksut+hoitamatta!+Nyt+se+ei+ole+mahdollista.
30.08.2022 14:32
Aika+tarkka+rajaus.+Saa+nähdä,+miten+onnistuu.
Tälläkin+palstalla+on+puhuttu+monista+aiheista,+joten+aivan+uutta+on+vaikea+äkkiseltään+taikoa.
Vuodenajatkin+on+käsitelty.
Mutta+Tarja+Halosen+mielipide+politiikassa+toimivista+miehistä,+jotka+hänen+mukaansa+suhtautuvat+nihkeästi+naispolitikkoihin,+on+saanut+kritiikkiä+niin+näiltä+miehiltä+eduskunnassa+kuin+mediastakin.+Ulla+Appelsinin+kolumnissa+luetellaan,+kuinka+edistyksellinen+maa+Suomi+on.+Meillä+on+ollut++yleinen+ja+yhtäläinen+äänioikeus+ensimmäisenä+maailmassa,+meillä+on+ollut+ensimmäiset+naisministerit,+ensimmäisten+joukossa+naispresidentti,+eduskunnan+puhemies+jne+korkeissa+asemissa+olevia+naisia,+nyt+hallituksemme+on+naisvaltainen.+
Tarja+hämmästyttää+nyt+konservatiivisella+puheenvuorolla.+Valitsikohan+hän+sanansa+vahingossa+väärin?
30.08.2022 14:15
Niin+kauan+kun+suositaan+anonyymejä+kirjoittajia,+vaikeuksia+tulee+riittämään.
30.08.2022 13:44
Jos+siitä+pitkästä+ketjusta+puhut,+niin+muutama+sata+ns,+mielipidettä+oli+anonyymejä.
Etsii+se+ketju+ja+tutustu,+jos+et+vanhastaan+muista.
Ei+sen+muisteleminen+muuten+kuulu+tänne+lyhytmuististen+joukkoon.
30.08.2022 12:52
2 / 85