Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Minulla+oli+erinomainen+suomen+kielen+opettaja+alaluokilta+asti.+Kyllä+minä+valitin+ja+kiukuttelin+sijamuotojen+opettelemista.,+mutta+niiden+hakeminen+opetti+enemmän+kuin+ymmärsinkään+silloin.Kirjoittaminen+on+ollut+harrastuksenani+vuosia,+ja+se+alkoi+siitä,+että+rupesin+kirjoittamaan+puhtaaksi+1800-luvulla+eläneiden+esivanhempieni+kirjeenvaihtoa.+Heillä+oli+sujuva+kirjoitustaito+ja+kaunis+kieli.+Vaikka+olivatkin+maaseudulta,+ei+murresanoja+juuri+kirjeissä+näkynyt,+puhumattakaan+mistään+murteellisista+taivutuksista.+Käsialat+olivat+kauniita,+luettavia.+Heillä+oli+suuri+kunnioitus+koulutusta+ja+opiskelua+kohtaan,+sillä+he+olivat+niitä+ensimmäisiä,+jotka+saivat+käydä+lapsesta+asti+suomenkielistä+koulua.+Sukututkimusharrastukseni+on+tuonut+tullessaan+tarpeen+kirjoitella+muistiin+suvun+henkilöiden+elämäkertoja+ja+kerätä+talteen+tarinoita+ja+muisteluksia.+Se+on+opettanut+minut+kirjoittamaan+lyhyesti+ja+tiivistämään.+Kymmenien+tarinoiden+mahduttaminen+sukutaulujen+lisätietoihin+on+haasteellista.+Pitäähän+jonkun+jaksaa+niitä+luekeakin!+Nyt+on+sukututkimus+jäänyt.+Monesti+olen+ajatellut,+että+vuosien+työni+on+tuossa+kansioissa+ja+osa+muistitikuilla.+Mahtaako+kukaan+jälkeeni+tulevista+kiinnostua+esipolvistani,+joista+vanhimmat+jo+löytyvät+Sursillien+sukukirjasta.