Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minulla+oli+erinomainen+suomen+kielen+opettaja+alaluokilta+asti.+Kyllä+minä+valitin+ja+kiukuttelin+sijamuotojen+opettelemista.,+mutta+niiden+hakeminen+opetti+enemmän+kuin+ymmärsinkään+silloin.
Kirjoittaminen+on+ollut+harrastuksenani+vuosia,+ja+se+alkoi+siitä,+että+rupesin+kirjoittamaan+puhtaaksi+1800-luvulla+eläneiden+esivanhempieni+kirjeenvaihtoa.+Heillä+oli+sujuva+kirjoitustaito+ja+kaunis+kieli.+Vaikka+olivatkin+maaseudulta,+ei+murresanoja+juuri+kirjeissä+näkynyt,+puhumattakaan+mistään+murteellisista+taivutuksista.+Käsialat+olivat+kauniita,+luettavia.+Heillä+oli+suuri+kunnioitus+koulutusta+ja+opiskelua+kohtaan,+sillä+he+olivat+niitä+ensimmäisiä,+jotka+saivat+käydä+lapsesta+asti+suomenkielistä+koulua.+
Sukututkimusharrastukseni+on+tuonut+tullessaan+tarpeen+kirjoitella+muistiin+suvun+henkilöiden+elämäkertoja+ja+kerätä+talteen+tarinoita+ja+muisteluksia.+Se+on+opettanut+minut+kirjoittamaan+lyhyesti+ja+tiivistämään.+Kymmenien+tarinoiden+mahduttaminen+sukutaulujen+lisätietoihin+on+haasteellista.+Pitäähän+jonkun+jaksaa+niitä+luekeakin!+
Nyt+on+sukututkimus+jäänyt.+
Monesti+olen+ajatellut,+että+vuosien+työni+on+tuossa+kansioissa+ja+osa+muistitikuilla.+Mahtaako+kukaan+jälkeeni+tulevista+kiinnostua+esipolvistani,+joista+vanhimmat+jo+löytyvät+Sursillien+sukukirjasta.
07.01.2022 08:52
Minä+kirjoitan+suoraan+aiheen+ketjuun.+En+tallenna,+enkä+paina+mieleeni.+Pidän+tätä+palstaa+keskustelupalstana,+johon+jokainen+kirjoittaa+oman+sen+hetkisen+mielipiteensä.+Olen+ajatellut,+että++jotkut+tosiaan+toimivat+kuten+sanot,+mutta+siihen+ei+minun+tarmoni+kyllä+riitä.+Usein+unohdan+kirjoittautua+ja+silloin+yritän+muistaa+merkata+allekirjoituksen.+Harvemmin+teksti+karkaa+ilman+nimmaria,+mutta+huomaamattomuuksissani+joskus+olen+anona.+Hajamieliseksi+tunnustaudun.
06.01.2022 23:24
Suomessakin+oli+ankara+vaatekooditus+vielä+1918:+Piispa,+jonka+nimen+olen+unohtanut,+esitti+tiukan+vaatimuksen,+että++miesten+housuihin+pukeutuneet+naispuoliset+punavangit+on+ammuttava.+Piispan+muotokuva+riippui+eduskuntatalossa+valiokunnan+seinällä,+jossa+naisministeri+toimi+puheenjohtajana,+Hänen+vaatimuksestaan+muotokuva+poistettiin.
Nimet+olen+unohtanut,+mutta+joku+muu+muistanee+tapauksen.
06.01.2022 22:36
"Aluevaltuusto,+jonka+äänestämme+valitsee+virkamiehet+aluehallintoon."
Eli+valitsemme+valitsijamiehet,+jotka+valitsevat+sitten+meille+tuntemattomat+virkamiehet+tekemään+työn+aluehallinnossa.
Miksi+emme+äänestä+suoraan+niitä+virkamiehiä?+Keitä+he+ovat?
Ovatko+he+puolueiden+käsikassaroita?
On+oltava+tarkkana,+kun+vaaliohjelmia+tulee+tv:stä.
06.01.2022 22:29
Ihmettelijöitä+riittää.+Mikä+on+pirtti?+TODELLA+aiheellinen+kysymys.+Ja+kalikka+kalahtaa.+
Uusi+vuosi+alkoi.+
Jospa+vähitellen+tämän+pirtin+päivittely+pääsisi+päätökseensä,+niin+että+voisimme+kirjoitella+rauhassa+näinä+pitkinä+härkäviikkoina+jokapäiväisistä+puuhasteluistamme.+joita+kahdeksankymppisillä+ei+nyt+niin+hirveästi+ole.+Aika+riittää+pitkiin+litanioihin+palstalla,+ja+siitä+me+kaikki+tykätään,+itse+kukin.
Nuoremmat+tiivistävät,+usein+yhteen+lauseeseen.
06.01.2022 22:22
Nämä+hyvinvointialuevaalit+ovat+vähän+toisen+luonteiset+kuin+kuntavaalit,+joten+varmaan+monet+meistä+ihmettelee,++kuka+olisi+viisain+valinta.
Tämä+porukkahan+käsittelee+alueemme+sotea,+ja+siihen+kuuluu+muutakin+kuin+terveydenhuolto.
Mistä+äänestäjäpoloinen+tietäisi,+tunteeko+ehdokas+näin+laajan+tehtäväalueen!
Päätetäänkö+pelastuslaitosten+toiminnasta+poliittisin+perustein!
On+nyt+seurattava+kaikkia+tiedottajia,+että+saisi+itselle+kirkastetuksi,+mistä+nyt+äänestämme.
06.01.2022 14:46
Rusakoita+pomppii+meidänkin+pihamaalla,+mutta+yhteisestä+sopimuksesta+ei+lintuja+ruokita,+koska+aikaisempina+talvina+jyrsijäkanta+on+lisääntynyt+alueella.+On+ollut+pakko+sijoittaa+myrkkyansoja+talojen+alle.
Mustarastas+on+vuosia+talvehtinut+pihapiirissä.+Mutta+varpuset+ovat+kokonaan+kadonneet,+samoin+tintit.+Ovat+pahastuneet,+kun+ei+tarjoilu+pelaa.
06.01.2022 13:46
Askeesi+ja+nälkää+näkeminen+oli+aikanaan+osoitus+uskosta,+ikään+kuin+Jumala+haluaisi+ihmisen+tuhoavan+elimistönsä,+jonka+Hän+kuitenkin+loi+maan+tomusta.
Kirkollinen+paasto+ei+vaadi+ihmistä+näännyttämästä+itseään+ruuan+puutteella,+mutta+pitää+tyytyä+vain+johonkin+määrättyyn+ravintoon+ja+kieltäytyä+maailman+muistakin+iloista.+Muslimeilla+on+Ramadan,+eli+kuukausi+aikaa,+jolloin+kaikesta+kieltäydytään+auringon+nousun+ja+laskun+välisenä+aikana.+++-+++Juhannuksen+tienoilla+ei+kateeksi+käy+pohjoisella+pallonpuoliskolla+elävää+muslimia.
Miksi+uskonto+vaatii+masentuneisuutta+ja+alakuloa,+kieltäytymistä+ja+alistumista,+on+minulle+hiukan+epäselvä+ajatus.+Eikö+uskovan+päin+vastoin+tulisi+iloita+siitä,+että+on+löytänyt+jumalansa?+
Monissa+uskonnoissa+on+tarkat+määräykset+ruuasta,+jopa+niin,+että+eri+ruokalajeille+on+eri+astiansa.+Miksi+joidenkin+uskovaisten+pitää+elää+joka+hetki+Jumalansa+sääntöjen+ja+käskyjen+alaisina?+Se+ei+ole+minulle+koskaan+kirkastunut.
06.01.2022 12:27
Paasaaminen+edes+täällä+palstalla+tekee+hyvää+näinä+karenssiaikoina.+Sitä+ei+tarvitse+yhtään+ihmetellä.+Samaa+toivon+kuin+D.+ja+Sk.+ja+ynnämuut,+että+kirjoitettaisiin+päivän+kulusta+ihan+tasaiseen+tahtiin.+Itselle+ei+vaan+tapahdu+sen+vertaa,+että+kannattaisi+mainita.
Kesällä+näkee+tuttuja,+kun+askartelee+pihatöissä+ja+naapuri+aidan+takana+puuhastelee+samoissa+hommissa,+mutta+talvella+ei+naapuri+näe+edes+vilaukselta,+lumityöt+on+tehty+ja+ovien+takana+ollaan.
06.01.2022 12:14
Tuo+hernesoppa+herätti+ruokahaluni+heti+aamusta.+Muutaman+kerran+vuodessa+se+pitää+keittää,+ei+noista+kaupan+keitoista+mihinkään+ole.+Tämä+vuonna+ei+minulla+ollut+kinkkua+ollenkaan,+mutta+pitää+napata+savupotka+lihatiskistä.+Siitä+tulee+hyvä+keitto.
Olen+jo+kesällä+luvannut+pojanpojalle+ja+hänen+kavereilleen+soppakestit,+mutta+tämä+korona+ei+salli+ruokavieraita,+joita+en+oikein+tunne.++Mutta+en+ole+unohtanut.
Pääkaupunkiseudulla+ovat+tartunnat+kaksinkertaistuneet+lyhyessä+ajassa.+Nyt+täytyy+taas+sulkeutua+neljän+seinän+sisään.+
Kaupassa+käynti+pikkubussilla+käy+kyllä+juohevasti,+kun+usein+olen+ainoa+asiakas,+eipä+ole+tartunnoista+juuri+pelkoa.
Minunkin+amaryllikseni+avautui+vihdoissa+viimein.+Nätti+punainen,+neljä+isoa+kukkaa.+Jouluksi+sain+perhosorkidean,+mutta+taisi+kauppias+vähän+sahata+ostajaa+silmään,+sillä+kukat+alkoivat+kuihtua+heti+paikalla.+Oli+se+niin+hyvässä+pakkauksessa,+että+ei+ainakaan+kylmää+ole+saanut.+
Minun+Loppiaiseni+sujuu+samaan+tahtiin+kuin+muutkin+torstait.+En+ole+mikään+joulujuhlija.+Vain+aatto+on+juhlista+jaloin.+
Hyvää+päivänjatkoa!
06.01.2022 08:45
Kyllä+ne+terveyskeskuksessa+selvän+ottavat,+kun+pyydät+päästä+kokeisiin.+
Nythän+vielä+on+vaalit+tulossa+ja+terveyskeskukset+saattavat+joutua+liittymään+jonnekin+pitäjän+perälle++toiseen+terkkariin,+Kyllä+varmaan+nyt+ovat+palvelualttiita+varmuuden+vuoksi.
06.01.2022 01:24
Vanha+lause+menneiltä+ajoilta+on,+että+joulu+on+siitä+ihana,+että+saa+yölläkin+syödä.
Vanhaan+aikaa+jouluruuat+jätettiin+ruokailun+jälkeen+tuvan+pöydälle+yöksi,+ja+jokainen+sai+siitä+käydä+napostelemassa+omalla+ajallaan.
Entisinä+aikoina+ruoka+oli+vähissä,+leipään+pantiin+puolet+petäjäistä.+Lehmät+olivat+ummessa+viikkotolkulla.+Silloin+joulun+yltäkylläinen+tarjoilu+oli+odotettu+ja+juhlavaa.
Tuskin+se+tämän+päivän+ihmisten+mielestä+kovin+gurmeeta+olisi.
05.01.2022 11:52
Onneksi+emme+tulevaa+tiedä.+Kuka+olisi+osannut+ajatella+kaksi+vuotta+sitten,+että+tämä+jatkuu+yhä,+ja+eristäytymisestä+ja+etäelämästä+on+tullut+normaali.
On+väläytetty+sekin+mahdollisuus,+että+virus+jää+keskuuteemme+ikiajoiksi+ja+se+on+pidettävä+rokotuksin+kurissa,+ettei+pääse+enää+pandemiaksi.
Onhan+monia+virustauteja,+joihin+sairastuneet+eristetään+määräajaksi+ja+siten+estetään+muiden+sairastuminen.+Muistan,+että+eräs+sukulaisenikin+oli+saanut+jonkun+viruksen+ulkomaan+matkalla+ja+oli+eristyksissä+pitkän+ajan+sairaalassa.+
Covid19++tulee+olemaan+yksi+näistä+pelätyistä.
05.01.2022 11:44
Kuorossa+vakuutettiin,+ettei+tule+maakuntaveroa.
Oli+raskasta+kuunnella+poliitikkoja,+kun+he+eivät+osaa+sanoa+mitään+lyhyesti.+Sama+asia+sitten+kerrotaan+uusin+sanoin+kolme+kertaa,+ja+sitten+toiseksi+-++ja+taas+pitkä+litania+uutta+asiaa.
Juontaja+oli+varmasti+puhki+kun+tilaisuus+oli+lopussa.+
Ihmettelen+vain,+että+eikö+ole+tarkoitus+puhua+myös+mm.+vanhustenhoidosta+ja+palolaitoksista.+Niitä+ei+mainittukaan.+Onhan+sote+muutakin+kuin+terveyskeskuksia.
No+ehkä+ensi+kerralla.
04.01.2022 23:40
80-luvun+alkupuolella+vielä+olivat+pitkät+ja+kosteat+lounaat+tapana+firmojen+johtoportailla.+Sihteerit+huokailivat+puhelimessa,+kun+johtajaa+ei+saatu+kiinni+iltapäivällä.+
Sitten+tuli+"tipaton+tammikuu".+Olin+tuolloin+niin+muodissa+olleessa+Yt-toimikunnassa,+johon+demokraattisesti+kuului+työpaikan+johtoa+ja+työntekijöitä.+Tammikuun+palaverissa+tästä+tipattomasta+sitten+käytiin+keskustelut+ja+oikein+pöytäkirjaan+kirjoitettiin+päätökset+asiasta.+Hymyilin+itsekseni,+koska+palkkalaisten+edustajana+en+tuntenut+asiaa+kovin+läheiseksi.+Enpä+ollut+kuullut,+että+konttoristit+olisivat+pitkiä+lounaita++harrastaneet+ja+jättäneet+hommansa+hoitamatta.
Yhteen+kertaan+se+meidän+firmassa+jäi.+Vuoden+kuluttua+ei+koko+asiasta+puhuttu+mitään.++Eipä+se+minulle+kuulunut.
Koko+Yt-toimikunta-ajatus+kapeni+sitten+myöhemmin+tähän+nykypäivään,+eli+kokoonnutaan+ja+demokraattisesti+irtisanotaan+yhteisvoimin+työtovereita.
04.01.2022 14:33
No+haloo,++minun+puolestani+härkäviikot+saavat+sujua+ihan+rauhassa.
04.01.2022 13:50
Jahas.+Täällä+onkin+uusi+pirttiketju,+heippa+vaan!
Ei+kai+täältä+noin+vain+ketään+häädetä,+ano+hyvä.+
Talvinen+härkäviikkokausi+on+edessä,+tuolla+toisessa+ketjussa+ollaan+sille+luomassa+uutta+nimitystä.+Ei+kannattaisi,+tämä+nimitysten+vaihtaminen+on+alkanut+ärsyttää.+Isot+ja+vanhat+kunnon+firmatkin+vaihtavat+nimeään+kansainvälisemmäksi,+ja+nyt+ei+kohta+kukaan+tiedä,+mistä+lafkasta+milloinkin+on+kysymys.+
Otetaan+Posti+esimerkiksi.+Se+palasi+juurilleen,+eikä+kukaan+enää+muista+Itellaa.
04.01.2022 13:16
Vähän+nyt+arvelen,+että+kirkollinen+paastonaika+ei+ole+laihdutuskuuriksi+ajateltu+ja+ymmärretty.
Mutta+enhän+minä+olekaan+kovin+uskonnollinen+vanhus.
04.01.2022 13:09
Jos+ihan+tarkkoja+ollaan,+niin+kuka+siis+puhuu+"härkäviikoista"?
On+myös+"paastonaika",+joka+on+vuosisatainen+perinne+laskiaisesta+pääsiäiseen,+ja+kukas+sitäkään+muistaa+käyttää.
Monilla+asioilla+on+nimityksiä,+joita+ei+arkipuheessa+käytetä,+mutta+ovat+kuitenkin+muistissamme.
Minusta+ei+härkäviikkoja+ole+syytä+uudelleen+nimetä.+Tuon+selkäviikko-nimityksen+vain+Kotus+mainitsee.+Moniko+sen+on+kuullut?
04.01.2022 12:30
Viikot+ovat+kyllä+jäljellä,+mutta+ehkä+halutaan+uusia+niiden+nimitykset.+Aloittaja+olisi+voinut+ehdottaa+joitakin+moderneja+vaihtoehtoja!
04.01.2022 11:56
43 / 85