Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hajamielisyyteni+osoitus+tässä+ketjussa!+Kysyinkin+tuolla+8:44+kirjoittamassani+lauseessa,+ollaanko+kateellisia,+ja+sitten+olin+kysymykseni+unohtanut,+kun+jatkoin+kirjoittamista+klo+10:10.
Huoh.
21.12.2021 10:13
Aina+olen+sanonut,+että+en+osaa+lukea+rivien+välistä,+ja+nyt+olen+ohittanut+Demeteriin+kohdistuneen+maalituksen+ja+solvaukset.+Skillanin+tilanteen+kyllä+panin+merkille,+mutta+en+tiedä,+miten+minä+olisin+voinut+asiaa+auttaa.+Pelkäsin+vain,+että+Skillan+väsyy+lopullisesti,+mutta+onneksi+ei+niin+käynyt.
Juuri+tänään+mainitsin,+että+en+paina+mieleeni+kirjoituksien+antia,+ja+siksi+minulle+ei+jää+mieleen+kirjoitusten+sävyt.
Ketä+oikeastaan+olen+kateudesta+syyttänyt?+Jätän+omaan+arvoonsa+kehotuksesi+mennä+terapiaan.+Pidän+itseäni+ihan+tasapainoisena+ihmisenä.+
Minähän+olen+ulkopuolinen,+koska+olette+kaikki+siirtyneet+edellisestä+ryhmästä,+jossa+keskinäiset+suhteenne+jo+olivat+muodostuneet.
Minua+ei+hyväksytä+samaan+joukkoon+tulijoiden+kanssa,+vaan+olen+monien+hampaissa+juuri+siitä+syystä,+että+en+ole+halukas+ottamaan+kantaa+asioihin,+joista+en+mitään+tiedä,+enkä+edes+halua+tietää.
Katson,+että+minulla+on+oikeus+pysyä+puolueettomana.+Täällä+korostetaan+aina+jokaisen+oikeuksia.+Silloinkin,+kun+vetosin+kirjoittajiin+ja+pyysin,+että++edes+yksi+ketju+saisi+olla+ristiriitojen+ulkopuolella,+sain+vastaukseksi,+että+jokaisella+on+oikeus+osallistua+ketjuun+kuin+ketjuun.+++-++Mutta+minulle+suositellaan+terapiaa.
Sori,+Demeter,+kun+en+ole+ymmärtänyt+enkä+ajatellut.
Olen+lukenut+valikoidusti+palstoja,+enkä+ole+tajunnut,+milloin+sinua+on+kohdeltu+huonosti.
Pelkään,+että+80++palsta+on+henkitoreissaan,+ja+ajattelen,+että+minä+en+halua+olla+heittämässä+lisää+öljyä+tuleen.
Minä+kun+vain+haluaisin+keskustella+maailman+menosta,+kaikessa+ystävyydessä.
Lähdössä+olen+ollut+jo+monta+kertaa,+mutta+sitten+ihmettelen,+miksi+minun+pitää+luopua+80++palstasta,+jolla+kuitenkin+olen+ollut+kauemmin+kuin+kukaan+muu.
21.12.2021 10:10
Huomenta.
Alkaako+jouluinen+olo+jo+vallata+pirttiläiset?
Minä+olen+virittämässä+itseäni+jouluun,+huonosti+onnistuu.+Onneksi+on+noita+led-kynttilöitä,+niitä+voi+poltella+rauhassa+vaikka+yön+yli.+Muutama+on+nyt+olohuoneessa.
-++Kun+on+siihen+tottunut,+että+joulunvietto+on+koko+perheen+juhla,+niin+eristäytyminen+aiheuttaa+sopeutumisvaikeuksia.
Puhelimeni+oikuttelee.+Sain+uuden,+ja+siitä+vanhakin+suuttui+niin,+ettei+kumpikaan+oikein+pelaa.+Vaihdan+sim-korttia+aparaatista+toiseen.+Menin+vaihtamaan+Teliankin+Elisaan,+kun+ajattelin,+että+vaikeudet+johtuvat+niistä.+Ei+ole+vaihto+vielä+tapahtunut,+mutta+katsotaan+ja+toivotaan.+Tuntee+itsensä+koko+maailman+hylkäämäksi,+kun+puhelin+ei+toimi.+Eilen+se+vanha+oli+taas+myötämielinen,+ja+sain+yhteyden+sillä+sujuvasti.
Yritin+koko+iltapäivän+soittaa+läheiselleni,+eikä+hän+vastannut,+ei+lukenut+viestejäni,+eikä+avannut+meiliään.+Kaikkiin+olin+yhteydessä.
Vetoankin+ihan+ohimennen+teihinkin,+että+vastaisitte+vaikka+peukulla+viesteihin,+joita+saatte,+vaikka+ei+juuri+olisi+aikaa+sepustella+vastausviestiä.++Nykyisin+kaikilla+on+kuitenkin+kännykkä+käden+ulottuvilla.+
Huolestuminen++kasvaa+lähettäjällä,+kun+ei+inahdetakaan.+Minulla+oli+ihan+asiaa,+ja+yritin+sen+lyhyesti+viestittääkin,+mutta+vasta+iltamyöhällä+päästiin+puheisiin.
Kun+on+hyvää+aikaa,+tulee+käyttäneeksi+sen+sitten+kasvavaan++huolestumiseen,+kun+tuntikausia+yrittää+turhaan+saada+yhteyttä.
Hyvää+päivänjatkoa.
21.12.2021 09:08
Ovatko+ne+perässäkulkijat+ja+kiivailijat+kateellisia+toisten+ystävyydestä,+vai+miksi+kannetaan+mukana+16+v.+takaisia+tapahtumia,+jotka+todennäköisesti+ovat+sattuneetkin+vain+virtuaalimaailmassa.
21.12.2021 08:44
Kysyt+miksi+Joulua+vietetään+oikeasti.++Monta+vastausta+löytyy.+
Voisimme+viettää+Talvipäivän+seisausta+ja+valon+lisääntymistä.+
Talvipäivän+seisaus+on+tänä+vuonna+Helsingissä+minuutilleen+21.12.+klo+17,59.+Luin+netistä.+Ja+päivä+saattaa+pysyä+yhtä+lyhyenä+jouluaattoon+asti.+Sitten+päivä+pitenee+aluksi+minuutilla+päivittäin.
Sitä+kannattaisi+juhlistaa,+vaikka+ei+muuten+joulusta+välittäisikään.+
Tämä+asia+yhdistää+kaikki+maailmankatsomuksesta+riippumatta.
Hyvää+Talvipäivän+Seisausta!
21.12.2021 07:20
Minä+olen+iin+suoraviivainen+ja+mielikuvitukseton,+että+en+osaa+rivien+lävitse+lukea,+milloin+joku++mollaa+jotakuta+toista.
Minulle+hauki+on+kala.
Ja+kiitän+huonoa+muistiani,+koska+en+paina+mieleeni+tämän+palstan+antia,+vaikka+se+olisi+kuinka+korkealentoista+tai+matalamielistä+tahansa.
Vähän+olen+ärsyyntynyt+joistakin+itseeni+kohdistetusta+potkusta,+mutta+virtuaalimaailmahan+tämä+on.+Uskomatonta+on+mielestäni,+että+nämä+virtuaalipersoonat+kantavat+toisilleen+kaunaa+joistakin+mielikuvista,+jotka+ovat+syntyneet+virtuaalikeskusteluissa.
On+motkotettu+pirttiä,+että+siellä+jutustellaan+vain+arkielämän+tapahtumista.+Minulle+se+sopii,+sillä+ne+on+helppo+unohtaa,+eikä+toisen+ihmisen+kauppareissut+herätä+minussa+intohimoja+ja+vaadi+kirjoittamaan+ilkeää+vastausta.
Kauna+on+monella+lähtenyt+lapasesta+ja+kirjoitellaan+estoitta+herjoja,+joita+ei+ääneen+lausuisi+koskaan.++Se+on+minulle+ihan+käsittämätöntä.
Olen+jo++monta+kertaa+siteerannut+presidentti+<Koiviston+sanoja:;+"Ei+pidä+provosoitua,+kun+provosoidaan."
21.12.2021 07:02
Kuten+sanoin,+Toporiina,++nyt+ei+meillä+syödä+looria.+En+kaipaakaan.+
Toi+on+kyllä+hyvä+idea,+että+pakastaa+puolivalmiina,+Painan+sen+sydämeni+syvyyksiin.
Hyvää+Joulua.
20.12.2021 14:17
Minne+ne+joulukiireet+oikeastaan+ovat+kadonneet?+Heittikö+korona+ne+ulos+samalla+oven+aukaisulla,+jolla+se+singahti+huusholliin?
Minä+en+paista,+en+leivo,+ruoka+on+muuta+kuin+perinteistä++uunikinkkua+ja+laatikkoruokaa.+Yritämme+elää+vähän+kevyemmällä+murkinalla.+Laatikot+ovat+aina+olleet+velvollisuus,+joka+on+sitä+joulun+taikaa.+Muina+vuoden+päivinähän++ei+välähtäisi+mieleenkään+ruveta+lanttulooran+tekoon.+
Aikaisempina+vuosina+on+tehty+kaikkea+etukäteen+pakkaseen,+ja+olen+vähän+ihmetellytkin,+miksi+juuri+vuoden+upeimpana+iltana+syödään+pakasteita.+Moni+on+pakastanut+uusia+perunoita+kesällä.+Se+ei+ole+hassumpi+idea.+Kuulemma+pitää+kiehauttaa+ja+sitten+pakastaa+puolivalmisteena.
Yksi+koronapakolainen+tulee+meille+vieraaksi+joulupöytään.+Hänen+lähiperheensä+on+karanteenissa.++
Oman+perheeni+jäsenet+pysyttelevät+omissa+kodeissaan+ja+tapaavat+vain+yhden+kerran+joulupäivänä.+Minutkin+on+kutsuttu.
Koristelen+kotia+perinteisillä+joulukoristeillani.+Olen+kyllä+jo+siirtänyt+vanhuuden+lepoon+50-luvulla+saadut+tontut+ja+muut,+johan+ne+ovat+aikansa+palvelleet.+Joulukuusen+koristeiden+joukossa+on+pari+omasta+lapsuudestani,+joten+ne+ovat+jo+yli+80+v.+vanhat,+ja+siltä+näyttävätkin.+Minähän+olen+kaiken+tallettaja.+Karvain+mielin+yritän+karsia+turhimmat+menemään.+
Kun+kuuseni+on+puoli+metriä+korkea+kukkaruukussa+pörhistelevä+taimi,+niin+annan++wanhojen+koristeiden+olla+kaapin+kätkössä,+pelastuvat+tuholta+vielä.
Voimia+puuhiinne.+Viikon+päästä+paras+juhlahumu+on+takanapäin.++:))
20.12.2021 13:23
Minun+anoppini+oli+taitava+talousihminen.+Osasi+ommella,+kutoa,+säilöä,+valmistaa+maukasta+ruokaa+heikommistakin+aineksista.
Hänen+bravuurinsa+oli+joulukinkku.+Siitä+ei+saanut+jäädä+mitään+yli.+Normaalin+paistamisen+ja+aterioimisen+jälkeen+hän+teki+rippeistä+lihapiirakat,+käytti+paistoiliemen+liharuokien+maustamiseen.+Luut+pilkkoi+pienemmiksi,+paahtoi+niitä+uunissa+ja+keitti+hernekeiton,+johon+lisäsi+nahat+ja+läskit.++Ja+hyvää+kaikki+oli!
20.12.2021 08:26
"Ei+haukku+haavaa+tee",+sanoo+sananlasku.
20.12.2021 08:15
Ei+keskustelu+voi+loppua+siihen,+että+joku+on+eri+mieltä.+Se+on+keskustelun+punainen+lanka,+eli+samaa+asiaa+voidaan+käsitellä+monelta+kantilta.+Tai+sitten+moni+voi+kertoa+oman+kokemuksensa+asiasta.+Joskus+sekään+ei+tunnu+olevan+muiden+mieleen,+ikään+kuin+jokaisen+kuuluisi+elää+ja+ajatella+saman+suuntaan+aina+ja+ikuisesti.+Joissakin+maissa+se+niin+onkin.
Välillä,+tai+aika+useinkin,+erimielisyys+puhkeaa+yht-äkkiä+sanasodaksi,+johon+vedetään+kaikki+vanhat+kaunat+mukaan.
Se+minua+aina+ihmetyttää.+Moni+hyväkin+aihe+menee+läskiksi+tämän+kiivastumisen+myötä.
19.12.2021 23:47
Kiitos!+Olipa+hauska+ja+sydämen+kyllyydessä+esitetty.
19.12.2021 20:12
Olin+jouluostoksilla+tyttären+ja+vävyn+kanssa.+Kaikkea+painavaa+ja+tilaa+vievää+piti+saada,+serlasäkit+ja+potaatit.+
Luulenko+vaan,+vai+ovatko+hinnat+nousseet?
Kahvitarjouskin+oli+natku.+Kaksi+Juhlamokkaa+alennettuun+hintaan.+ennen+sentään+sai+kolme+pakettia.
Kauheasti+oli+ihmisiä,+mutta+onneksi+kassoja+niin+monta,+ettei+tarvinnut+jonottaa.+Kaikilla+ei+ollut+maskeja,+ja+hankalaa+se+onkin+lämpimässä+myymälässä.+Piti+välillä+pysähtyä+haukkomaan+henkeä.
Ostin+joulukuusen+purkissa.++Tiedä+häntä,+mistä+lienee+kotoisin,+hoito-ohjeet+saksan+kielellä.+Se+vaikuttaa+ihan+tavalliselta+metsäkuuselta,+joten+vien+sen+heti+joulun+jälkeen+ulos.+Istutan+sen+pihaan+keväällä.+Tanakka+ja+kunnon+neulaset.
Korona+jyllää+tuttavissa.+Jo+kaksi+tuttua+on+kuumeessa,+onneksi+rokotettuja,+joten+virus+vain+aiheuttaa+lämmön+nousua.+
Huomenna+arki.+Pientä+lumenripsuttelua+oli+iltapäivällä,+lienee+taas+loppunut.+Tällä+vauhdilla+ei+meillä+valkeaa+joulua+nähdä.+No+ei+se+mitään,+olen+kodin+lämmössä++sisällä+joka+tapauksessa.
Kaikki+hyvin.
19.12.2021 20:07
Lapsuudessani+oli+laulu,+joka+minusta+kertoi+hyvin+joulun+ajasta.
Aamu+vasta+hämärtää
illalla+on+joulu.
Lahjoja+ei+äiti+nää,
eikä+kerro+tyttö+tää,+
illalla+on+joulu.
Vaikeaa+on+vaieta,
ennen+kuin+on+joulu.
Illat+yksin+istua,+
istua+ja+ommella,+
ennen+kuin+on+joulu.
Voi+kuin+päivä+pitkä+on
illalla+on+joulu,
Olen+aivan+onneton,
äitikin+niin+vaiti+on,+
illalla+on+joulu.
Vihdoin+ilta+hämärtää,
vihdoinkin+on+joulu!
Voi+kun+mua+hirvittää,+
julmasti+jo+jännittää
odotettu+joulu.
19.12.2021 19:40
Elämme+mielestäni+onnellista+aikaa,+kun+ei+ole+pakko+olla+vanha.
Kun+olin+lapsi,+minun+perinteistä+kiinni+pitävä+sukuni+tiesi+tarkalleen,+kuinka+minkäkin+ikäiset+pukeutuvat+ja+toimivat.+
Tiesin,+että+kesäkausina+käytettiin+pumpulikankaisia+leninkejä+-+siihen+aikaan+ei+puuvillaa+tunnettu+-+ulkona+liikuttaessa+aina+sukat+ja+matalakorkoiset+kengät,+kevyt+kesähattu+ja+mielellään+virkatut+käsineet.+Muistan,+että+hihan+pituus+sai+olla+kyynerpäähän,+ei+toki+lyhyempää+säädyllisyyden+nimissä.+Syys-+ja+talviasut+olivat+sitten+villasekoitteista+tyykiä.
Kaikilla+piti+olla+talvitakin+lisäksi+turkki+ja+päällyskengät.+
Yli++viisikymppiselle+tädilleni+eräs+hänen+ystävänsä+paheksui,+kun+tädillä+oli+punaruutuinen+leninki.
Isälläni+oli+aina+kauluspaita+ja+solmio,+myös+kesämökillä.
Pitkiä+housuja+ei+naisilla+saanut+olla+kuin+hiihtoladulla,+kouluunkaan++ei+saanut+tulla+hiihtohousuissa,
Kuinka+onnellista+aikaa+olemmekaan+eläneet,+kun+meidän+nuoruudessamme+keksittiin+nuorisomuoti.+Ei+ollut+pakko+pukeutua+kuin+vanhat+tädit,+vaikka+kyllähän+minullekin+tehtiin+kävelypuku+15-vuotiaana,+raidallisesta+herrain++pukukankaasta.+Minun+perheeni+paheksui+aluksi+suuresti+tuota+vapaampaa+asennetta,++Mutta+tuli+Piitles+ja+pitkät+tukat,+farkut+ja+lenkkarit.+Vanhempikin+polvi+alistui.
Nyt+kukaan+ei+kummastele+eri+ikäpolvien+asusteita.+Serllaisia+kamppeita+käytetään,+mitkä+päälle+mahtuvat.+Aira+Samulinillakin+on+minihame.+Meikäläisellä+ei,+haha.
Ei+meidän+tarvitse+enää+kulkea+tukka+nutturalla+kuusikymppisestä+alkaen,+ja+jos+nuttura+on,+se+on+kaunis+ja+kiharrettu,+ei+siveyden+sipuli.
Pysytään+terveempinäkin+ja+voimissamme,+kun+voimme+liikkua+ja+olla+nuorempien+joukossa.
Aikaisempina+aikoina+vanhojen+liikuntamuoto+oli+keinutuoli.
Nyt+niitä+on+harvemmassa.
19.12.2021 13:53
Huomasin+tuossa+selaillessani,+että+joku+katsoi,+että+"kahvipirtti+hajosi+ihan+rekatun+huonoon+käytökseen."
Hämmästelen+vähän,+sillä+en+mistään+ole+lukenut,+että+jokaisen+palstalaisen+on+osallistuttava+jokaiseen+aloitukseen,+valinnan+vapaus+täällä.+vallitsee.+
Sananlaskuja+mukaillen:+Ei+tupata,+jos+ei+tykätä.
Etsin+tässä+Tellukan+viestiä,+jossa+hän+kertoo,+että+FB:ssä+on+65-vuotiaille+oma+ryhmä.+Kävin+kurkkaamassa.+Siihen+pitää+liittyä+summamutikassa,+ennen+kuin+voitu+tutustua+tarkemmin,+mutta+säännöt+alkoivat+arveluttaa.
Ne+ovat+pelkkiä+kieltoja.
Rupesi+ahistamaan+jo+valmiiksi.
Niinpä+en+ainakaan+vielä+liittynyt+ryhmään.
19.12.2021 10:05
Eivätkö+nuoret+enää+käy+rippikoulua?+Vielä+10+v+sitten+lapsenlapsien+luokkakaverit+ja+vanhemmat+pitivät+riparia+tärkeänä+aikuisuuteen+siirtävänä+asiana.+15-vuotiaita+kysyttiin,+joko+olet+käynyt,+vai+koska+menet.+Ripari+oli+ilman+muuta+käytävä.
Onko+se+nyt+jäänyt+pois?
18.12.2021 15:41
Nyt+on+kumminkin+oltava+tarkkana!
Jouluvieraillekin+maskit.
Miten+kinkku+saadaan+poskeen+naamarit+naamalla.
Saamme+varmasti+hienoja+videoita+tositilanteista+juu+tuubeen.
18.12.2021 13:54
Olitko++mukana+Ikinörteissä?
18.12.2021 13:08
Jää+vaivaamaan,+kuinka+päätetään,+kuka+on+häirikkö.
Onko+ihmisillä+valheellinen+kuva,+kun+he+julistavat+jonkun+toisen+häiriköksi+ja+tuomitsevat+ne,+jotka++ovat+eri+mieltä.
Onko+kolmannella+osapuolella+"suuruudenhullut+luulot+itsestään+vain+onkohan+kyseessä+vanhuuden+harhaluuloisuus.+.+.+++"jne.
Ymmärrän,+että+kun+ollaan+erimielisiä,++mielipiteet+kääntyvät+helposti+riidan+puolelle,+ja+sitten+ei+olla+kaukana++varomattomista+heitoista+ja+loukkauksista.+
Näissä+asioissa+jos+missään+kannattaa+muistaa,+että+korvapuusti+osuu+usein+sille+kolmannelle.
Mutta+kuten+palstoilla+nykyisin+tapana+on,+lausun+tässä+kohtaa+tunteella+sananlaskun:+
"Pata+kattilaa+soimaa,+musta+kylki+kummallakin."
18.12.2021 12:10
47 / 85