Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Aina+olen+sanonut,+että+en+osaa+lukea+rivien+välistä,+ja+nyt+olen+ohittanut+Demeteriin+kohdistuneen+maalituksen+ja+solvaukset.+Skillanin+tilanteen+kyllä+panin+merkille,+mutta+en+tiedä,+miten+minä+olisin+voinut+asiaa+auttaa.+Pelkäsin+vain,+että+Skillan+väsyy+lopullisesti,+mutta+onneksi+ei+niin+käynyt.Juuri+tänään+mainitsin,+että+en+paina+mieleeni+kirjoituksien+antia,+ja+siksi+minulle+ei+jää+mieleen+kirjoitusten+sävyt.Ketä+oikeastaan+olen+kateudesta+syyttänyt?+Jätän+omaan+arvoonsa+kehotuksesi+mennä+terapiaan.+Pidän+itseäni+ihan+tasapainoisena+ihmisenä.+Minähän+olen+ulkopuolinen,+koska+olette+kaikki+siirtyneet+edellisestä+ryhmästä,+jossa+keskinäiset+suhteenne+jo+olivat+muodostuneet.Minua+ei+hyväksytä+samaan+joukkoon+tulijoiden+kanssa,+vaan+olen+monien+hampaissa+juuri+siitä+syystä,+että+en+ole+halukas+ottamaan+kantaa+asioihin,+joista+en+mitään+tiedä,+enkä+edes+halua+tietää.Katson,+että+minulla+on+oikeus+pysyä+puolueettomana.+Täällä+korostetaan+aina+jokaisen+oikeuksia.+Silloinkin,+kun+vetosin+kirjoittajiin+ja+pyysin,+että++edes+yksi+ketju+saisi+olla+ristiriitojen+ulkopuolella,+sain+vastaukseksi,+että+jokaisella+on+oikeus+osallistua+ketjuun+kuin+ketjuun.+++-++Mutta+minulle+suositellaan+terapiaa.Sori,+Demeter,+kun+en+ole+ymmärtänyt+enkä+ajatellut.Olen+lukenut+valikoidusti+palstoja,+enkä+ole+tajunnut,+milloin+sinua+on+kohdeltu+huonosti.Pelkään,+että+80++palsta+on+henkitoreissaan,+ja+ajattelen,+että+minä+en+halua+olla+heittämässä+lisää+öljyä+tuleen.Minä+kun+vain+haluaisin+keskustella+maailman+menosta,+kaikessa+ystävyydessä.Lähdössä+olen+ollut+jo+monta+kertaa,+mutta+sitten+ihmettelen,+miksi+minun+pitää+luopua+80++palstasta,+jolla+kuitenkin+olen+ollut+kauemmin+kuin+kukaan+muu.
  2. Minne+ne+joulukiireet+oikeastaan+ovat+kadonneet?+Heittikö+korona+ne+ulos+samalla+oven+aukaisulla,+jolla+se+singahti+huusholliin?Minä+en+paista,+en+leivo,+ruoka+on+muuta+kuin+perinteistä++uunikinkkua+ja+laatikkoruokaa.+Yritämme+elää+vähän+kevyemmällä+murkinalla.+Laatikot+ovat+aina+olleet+velvollisuus,+joka+on+sitä+joulun+taikaa.+Muina+vuoden+päivinähän++ei+välähtäisi+mieleenkään+ruveta+lanttulooran+tekoon.+Aikaisempina+vuosina+on+tehty+kaikkea+etukäteen+pakkaseen,+ja+olen+vähän+ihmetellytkin,+miksi+juuri+vuoden+upeimpana+iltana+syödään+pakasteita.+Moni+on+pakastanut+uusia+perunoita+kesällä.+Se+ei+ole+hassumpi+idea.+Kuulemma+pitää+kiehauttaa+ja+sitten+pakastaa+puolivalmisteena.Yksi+koronapakolainen+tulee+meille+vieraaksi+joulupöytään.+Hänen+lähiperheensä+on+karanteenissa.++Oman+perheeni+jäsenet+pysyttelevät+omissa+kodeissaan+ja+tapaavat+vain+yhden+kerran+joulupäivänä.+Minutkin+on+kutsuttu.Koristelen+kotia+perinteisillä+joulukoristeillani.+Olen+kyllä+jo+siirtänyt+vanhuuden+lepoon+50-luvulla+saadut+tontut+ja+muut,+johan+ne+ovat+aikansa+palvelleet.+Joulukuusen+koristeiden+joukossa+on+pari+omasta+lapsuudestani,+joten+ne+ovat+jo+yli+80+v.+vanhat,+ja+siltä+näyttävätkin.+Minähän+olen+kaiken+tallettaja.+Karvain+mielin+yritän+karsia+turhimmat+menemään.+Kun+kuuseni+on+puoli+metriä+korkea+kukkaruukussa+pörhistelevä+taimi,+niin+annan++wanhojen+koristeiden+olla+kaapin+kätkössä,+pelastuvat+tuholta+vielä.Voimia+puuhiinne.+Viikon+päästä+paras+juhlahumu+on+takanapäin.++:))
  3. Elämme+mielestäni+onnellista+aikaa,+kun+ei+ole+pakko+olla+vanha.Kun+olin+lapsi,+minun+perinteistä+kiinni+pitävä+sukuni+tiesi+tarkalleen,+kuinka+minkäkin+ikäiset+pukeutuvat+ja+toimivat.+Tiesin,+että+kesäkausina+käytettiin+pumpulikankaisia+leninkejä+-+siihen+aikaan+ei+puuvillaa+tunnettu+-+ulkona+liikuttaessa+aina+sukat+ja+matalakorkoiset+kengät,+kevyt+kesähattu+ja+mielellään+virkatut+käsineet.+Muistan,+että+hihan+pituus+sai+olla+kyynerpäähän,+ei+toki+lyhyempää+säädyllisyyden+nimissä.+Syys-+ja+talviasut+olivat+sitten+villasekoitteista+tyykiä.Kaikilla+piti+olla+talvitakin+lisäksi+turkki+ja+päällyskengät.+Yli++viisikymppiselle+tädilleni+eräs+hänen+ystävänsä+paheksui,+kun+tädillä+oli+punaruutuinen+leninki.Isälläni+oli+aina+kauluspaita+ja+solmio,+myös+kesämökillä.Pitkiä+housuja+ei+naisilla+saanut+olla+kuin+hiihtoladulla,+kouluunkaan++ei+saanut+tulla+hiihtohousuissa,Kuinka+onnellista+aikaa+olemmekaan+eläneet,+kun+meidän+nuoruudessamme+keksittiin+nuorisomuoti.+Ei+ollut+pakko+pukeutua+kuin+vanhat+tädit,+vaikka+kyllähän+minullekin+tehtiin+kävelypuku+15-vuotiaana,+raidallisesta+herrain++pukukankaasta.+Minun+perheeni+paheksui+aluksi+suuresti+tuota+vapaampaa+asennetta,++Mutta+tuli+Piitles+ja+pitkät+tukat,+farkut+ja+lenkkarit.+Vanhempikin+polvi+alistui.Nyt+kukaan+ei+kummastele+eri+ikäpolvien+asusteita.+Serllaisia+kamppeita+käytetään,+mitkä+päälle+mahtuvat.+Aira+Samulinillakin+on+minihame.+Meikäläisellä+ei,+haha.Ei+meidän+tarvitse+enää+kulkea+tukka+nutturalla+kuusikymppisestä+alkaen,+ja+jos+nuttura+on,+se+on+kaunis+ja+kiharrettu,+ei+siveyden+sipuli.Pysytään+terveempinäkin+ja+voimissamme,+kun+voimme+liikkua+ja+olla+nuorempien+joukossa.Aikaisempina+aikoina+vanhojen+liikuntamuoto+oli+keinutuoli.Nyt+niitä+on+harvemmassa.
  4. Huomasin+tuossa+selaillessani,+että+joku+katsoi,+että+"kahvipirtti+hajosi+ihan+rekatun+huonoon+käytökseen."Hämmästelen+vähän,+sillä+en+mistään+ole+lukenut,+että+jokaisen+palstalaisen+on+osallistuttava+jokaiseen+aloitukseen,+valinnan+vapaus+täällä.+vallitsee.+Sananlaskuja+mukaillen:+Ei+tupata,+jos+ei+tykätä.Etsin+tässä+Tellukan+viestiä,+jossa+hän+kertoo,+että+FB:ssä+on+65-vuotiaille+oma+ryhmä.+Kävin+kurkkaamassa.+Siihen+pitää+liittyä+summamutikassa,+ennen+kuin+voitu+tutustua+tarkemmin,+mutta+säännöt+alkoivat+arveluttaa.Ne+ovat+pelkkiä+kieltoja.Rupesi+ahistamaan+jo+valmiiksi.Niinpä+en+ainakaan+vielä+liittynyt+ryhmään.