Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. Tässä+Johanneksen+ensimmäisen+kirjeen+toinen+luku+kokonaisuudessaan:1+Lapsukaiseni,+tämän+minä+kirjoitan+teille,+ettette+syntiä+tekisi;+mutta+jos+joku+syntiä+tekeekin,+niin+meillä+on+puolustaja+Isän+tykönä,+Jeesus+Kristus,+joka+on+vanhurskas.2+Ja+hän+on+meidän+syntiemme+sovitus;+eikä+ainoastaan+meidän,+vaan+myös+koko+maailman+syntien.3+Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä.4+Joka+sanoo:+"Minä+tunnen+hänet",+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä.5+Mutta+joka+pitää+hänen+sanansa,+hänessä+on+Jumalan+rakkaus+totisesti+täydelliseksi+tullut.+Siitä+me+tiedämme,+että+me+hänessä+olemme.6+Joka+sanoo+hänessä+pysyvänsä,+on+velvollinen+vaeltamaan,+niinkuin+hän+vaelsi.7+Rakkaani,+en+minä+kirjoita+teille+uutta+käskyä,+vaan+vanhan+käskyn,+joka+teillä+on+alusta+ollut;+tämä+vanha+käsky+on+se+sana,+jonka+te+olette+kuulleet.8+Ja+kuitenkin+minä+kirjoitan+teille+uuden+käskyn,+sen,+mikä+on+totta+hänessä+ja+teissä;+sillä+pimeys+katoaa,+ja+totinen+valkeus+jo+loistaa.9+Joka+sanoo+valkeudessa+olevansa,+mutta+vihaa+veljeänsä,+se+on+yhä+vielä+pimeydessä.10+Joka+rakastaa+veljeänsä,+se+pysyy+valkeudessa,+ja+hänessä+ei+ole+pahennusta.11+Mutta+joka+vihaa+veljeänsä,+se+on+pimeydessä+ja+vaeltaa+pimeydessä,+eikä+hän+tiedä,+mihin+menee;+sillä+pimeys+on+sokaissut+hänen+silmänsä.12+Minä+kirjoitan+teille,+lapsukaiset,+sillä+synnit+ovat+teille+anteeksi+annetut+hänen+nimensä+tähden.13+Minä+kirjoitan+teille,+isät,+sillä+te+olette+oppineet+tuntemaan+hänet,+joka+alusta+on+ollut.+Minä+kirjoitan+teille,+nuorukaiset,+sillä+te+olette+voittaneet+sen,+joka+on+paha.+Minä+olen+kirjoittanut+teille,+lapsukaiset,+sillä+te+olette+oppineet+tuntemaan+Isän.14+Minä+olen+kirjoittanut+teille,+isät,+sillä+te+olette+oppineet+tuntemaan+hänet,+joka+alusta+on+ollut.+Minä+olen+kirjoittanut+teille,+nuorukaiset,+sillä+te+olette+väkevät,+ja+Jumalan+sana+pysyy+teissä,+ja+te+olette+voittaneet+sen,+joka+on+paha.15+Älkää+rakastako+maailmaa+älkääkä+sitä,+mikä+maailmassa+on.+Jos+joku+maailmaa+rakastaa,+niin+Isän+rakkaus+ei+ole+hänessä.16+Sillä+kaikki,+mikä+maailmassa+on,+lihan+himo,+silmäin+pyyntö+ja+elämän+korskeus,+se+ei+ole+Isästä,+vaan+maailmasta.17+Ja+maailma+katoaa+ja+sen+himo;+mutta+joka+tekee+Jumalan+tahdon,+se+pysyy+iankaikkisesti.18+Lapsukaiset,+nyt+on+viimeinen+aika.+Ja+niinkuin+te+olette+kuulleet,+että+antikristus+tulee,+niin+onkin+nyt+monta+antikristusta+ilmaantunut;+siitä+me+tiedämme,+että+nyt+on+viimeinen+aika.19+Meistä+he+ovat+lähteneet,+mutta+he+eivät+olleet+yhtä+meidän+kanssamme;+sillä+jos+he+olisivat+olleet+yhtä+meidän+kanssamme,+niin+he+olisivat+meidän+kanssamme+pysyneet;+mutta+heissä+oli+tuleva+ilmi,+että+kaikki+eivät+ole+yhtä+meidän+kanssamme.20+Teillä+on+voitelu+Pyhältä,+ja+kaikilla+teillä+on+tieto.21+En+minä+ole+kirjoittanut+teille+sentähden,+ettette+totuutta+tiedä,+vaan+sentähden,+että+te+tiedätte+sen+ja+ettei+mikään+valhe+ole+totuudesta.22+Kuka+on+valhettelija,+ellei+se,+joka+kieltää+sen,+että+Jeesus+on+Kristus?+Hän+on+antikristus,+se,+joka+kieltää+Isän+ja+Pojan.23+Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.24+Minkä+te+olette+alusta+asti+kuulleet,+se+pysyköön+teissä.+Jos+teissä+pysyy+se,+minkä+olette+alusta+asti+kuulleet,+niin+tekin+pysytte+Pojassa+ja+Isässä.25+Ja+tämä+on+se+lupaus,+minkä+hän+on+meille+luvannut:+iankaikkinen+elämä.26+Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille+niistä,+jotka+teitä+eksyttävät.27+Mutta+te+-+teissä+pysyy+se+voitelu,+jonka+olette+häneltä+saaneet,+ja+te+ette+ole+kenenkään+opetuksen+tarpeessa;+vaan+niinkuin+hänen+voitelunsa+opettaa+teitä+kaikessa,+niin+se+opetus+on+myös+totta+eikä+ole+valhetta;+ja+niinkuin+se+on+opettanut+teitä,+niin+pysykää+hänessä.28+Ja+nyt,+lapsukaiset,+pysykää+hänessä,+että+meillä+hänen+ilmestyessään+olisi+turva+eikä+meitä+häpeällä+karkoitettaisi+pois+hänen+tyköänsä+hänen+tulemuksessaan.29+Jos+tiedätte,+että+hän+on+vanhurskas,+niin+te+ymmärrätte,+että+myös+jokainen,+joka+vanhurskauden+tekee,+on+hänestä+syntynyt.(+1+Joh.+2)
  2. Paavalin+toisen+Korinttolaiskirjeen+viides+luku+kokonaisuudessaan:1+Sillä+me+tiedämme,+että+vaikka+tämä+meidän+maallinen+majamme+hajotetaankin+maahan,+meillä+on+asumus+Jumalalta,+iankaikkinen+maja+taivaissa,+joka+ei+ole+käsin+tehty.2+Sentähden+me+huokaammekin+ikävöiden,+että+saisimme+pukeutua+taivaalliseen+majaamme,3+sillä+kun+me+kerran+olemme+siihen+pukeutuneet,+ei+meitä+enää+havaita+alastomiksi.4+Sillä+me,+jotka+olemme+tässä+majassa,+huokaamme+raskautettuina,+koska+emme+tahdo+riisuutua,+vaan+pukeutua,+että+elämä+nielisi+sen,+mikä+on+kuolevaista.5+Mutta+se,+joka+on+valmistanut+meidät+juuri+tähän,+on+Jumala,+joka+on+antanut+meille+Hengen+vakuudeksi.6+Sentähden+me+aina+olemme+turvallisella+mielellä+ja+tiedämme,+että,+niin+kauan+kuin+olemme+kotona+tässä+ruumiissamme,+me+olemme+poissa+Herrasta;7+sillä+me+vaellamme+uskossa+emmekä+näkemisessä.8+Mutta+me+olemme+turvallisella+mielellä+ja+haluaisimme+mieluummin+muuttaa+pois+ruumiista+ja+päästä+kotiin+Herran+tykö.9+Sentähden+me,+olimmepa+kotona+tai+olimmepa+poissa,+ahkeroitsemme+olla+hänelle+mieliksi.10+Sillä+kaikkien+meidän+pitää+ilmestymän+Kristuksen+tuomioistuimen+eteen,+että+kukin+saisi+sen+mukaan,+kuin+hän+ruumiissa+ollessaan+on+tehnyt,+joko+hyvää+tai+pahaa.11+Kun+siis+tiedämme,+mitä+Herran+pelko+on,+niin+me+koetamme+saada+ihmisiä+uskomaan,+mutta+Jumala+kyllä+meidät+tuntee;+ja+minä+toivon,+että+tekin+omissatunnoissanne+meidät+tunnette.12+Emme+nyt+taas+suosittele+itseämme+teille,+vaan+tahdomme+antaa+teille+aihetta+kerskata+meistä,+että+teillä+olisi+mitä+vastata+niille,+jotka+kerskaavat+siitä,+mikä+silmään+näkyy,+eikä+siitä,+mikä+sydämessä+on.13+Sillä+jos+me+olemme+olleet+suunniltamme,+niin+olemme+olleet+Jumalan+tähden;+jos+taas+maltamme+mielemme,+teemme+sen+teidän+tähtenne.14+Sillä+Kristuksen+rakkaus+vaatii+meitä,+jotka+olemme+tulleet+tähän+päätökseen:+yksi+on+kuollut+kaikkien+edestä,+siis+myös+kaikki+ovat+kuolleet;15+ja+hän+on+kuollut+kaikkien+edestä,+että+ne,+jotka+elävät,+eivät+enää+eläisi+itselleen,+vaan+hänelle,+joka+heidän+edestään+on+kuollut+ja+ylösnoussut.16+Sentähden+me+emme+tästä+lähtien+tunne+ketään+lihan+mukaan;+jos+olemmekin+tunteneet+Kristuksen+lihan+mukaan,+emme+kuitenkaan+nyt+enää+tunne.17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.(+2+Kor.+5)
  3. >>Iteppä+olet+tiesi+valinnut.+Tuossa+on+jumalattoman+kohtalo+Room.+1:+18-32.>>1+Älköön+teidän+sydämenne+olko+murheellinen.+Uskokaa+Jumalaan,+ja+uskokaa+minuun.2+Minun+Isäni+kodissa+on+monta+asuinsijaa.+Jos+ei+niin+olisi,+sanoisinko+minä+teille,+että+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa?3+Ja+vaikka+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa,+tulen+minä+takaisin+ja+otan+teidät+tyköni,+että+tekin+olisitte+siellä,+missä+minä+olen.4+Ja+mihin+minä+menen+-+tien+sinne+te+tiedätte."5+Tuomas+sanoi+hänelle:+"Herra,+me+emme+tiedä,+mihin+sinä+menet;+kuinka+sitten+tietäisimme+tien?"6+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani.7+Jos+te+olisitte+tunteneet+minut,+niin+te+tuntisitte+myös+minun+Isäni;+tästälähin+te+tunnette+hänet,+ja+te+olette+nähneet+hänet."8+Filippus+sanoi+hänelle:+"Herra,+näytä+meille+Isä,+niin+me+tyydymme."9+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Niin+kauan+aikaa+minä+olen+ollut+teidän+kanssanne,+etkä+sinä+tunne+minua,+Filippus!+Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän;+kuinka+sinä+sitten+sanot:+'Näytä+meille+Isä'?10+Etkö+usko,+että+minä+olen+Isässä,+ja+että+Isä+on+minussa?+Niitä+sanoja,+jotka+minä+teille+puhun,+minä+en+puhu+itsestäni;+ja+Isä,+joka+minussa+asuu,+tekee+teot,+jotka+ovat+hänen.11+Uskokaa+minua,+että+minä+olen+Isässä,+ja+että+Isä+on+minussa;+mutta+jos+ette,+niin+uskokaa+itse+tekojen+tähden.12+Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+joka+uskoo+minuun,+myös+hän+on+tekevä+niitä+tekoja,+joita+minä+teen,+ja+suurempiakin,+kuin+ne+ovat,+hän+on+tekevä;+sillä+minä+menen+Isän+tykö,13+ja+mitä+hyvänsä+te+anotte+minun+nimessäni,+sen+minä+teen,+että+Isä+kirkastettaisiin+Pojassa.14+Jos+te+anotte+minulta+jotakin+minun+nimessäni,+niin+minä+sen+teen.15+Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni.16+Ja+minä+olen+rukoileva+Isää,+ja+hän+antaa+teille+toisen+Puolustajan+olemaan+teidän+kanssanne+iankaikkisesti,17+totuuden+Hengen,+jota+maailma+ei+voi+ottaa+vastaan,+koska+se+ei+näe+häntä+eikä+tunne+häntä;+mutta+te+tunnette+hänet,+sillä+hän+pysyy+teidän+tykönänne+ja+on+teissä+oleva.18+En+minä+jätä+teitä+orvoiksi;+minä+tulen+teidän+tykönne.19+Vielä+vähän+aikaa,+niin+maailma+ei+enää+minua+näe,+mutta+te+näette+minut;+koska+minä+elän,+niin+tekin+saatte+elää.20+Sinä+päivänä+te+ymmärrätte,+että+minä+olen+Isässäni,+ja+että+te+olette+minussa+ja+minä+teissä.21+Jolla+on+minun+käskyni+ja+joka+ne+pitää,+hän+on+se,+joka+minua+rakastaa,+mutta+joka+minua+rakastaa,+häntä+minun+Isäni+rakastaa,+ja+minä+rakastan+häntä+ja+ilmoitan+itseni+hänelle."(+Joh.+14)
  4. Roomalaiskirjeen+1+luku,+alusta+jakeeseen+18+saakka:1+Paavali,+Jeesuksen+Kristuksen+palvelija,+kutsuttu+apostoli,+erotettu+julistamaan+Jumalan+evankeliumia,2+jonka+Jumala+on+edeltä+luvannut+profeettainsa+kautta+pyhissä+kirjoituksissa,3+hänen+Pojastansa+-+joka+lihan+puolesta+on+syntynyt+Daavidin+siemenestä4+ja+pyhyyden+hengen+puolesta+kuolleistanousemisen+kautta+asetettu+Jumalan+Pojaksi+voimassa+-+Jeesuksesta+Kristuksesta,+meidän+Herrastamme,5+jonka+kautta+me+olemme+saaneet+armon+ja+apostolinviran,+että+syntyisi+uskon+kuuliaisuus+hänen+nimeänsä+kohtaan+kaikissa+pakanakansoissa,6+joihin+tekin,+Jeesuksen+Kristuksen+kutsumat,+kuulutte:7+kaikille+Roomassa+oleville+Jumalan+rakkaille,+kutsutuille+pyhille.+Armo+teille+ja+rauha+Jumalalta,+meidän+Isältämme,+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta!8+Ensiksikin+minä+kiitän+Jumalaani+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+teidän+kaikkien+tähden,+koska+teidän+uskoanne+mainitaan+kaikessa+maailmassa.9+Sillä+Jumala,+jota+minä+hengessäni+palvelen+julistaen+hänen+Poikansa+evankeliumia,+on+minun+todistajani,+kuinka+minä+teitä+lakkaamatta+muistan,10+aina+rukouksissani+anoen,+että+minä+jo+vihdoinkin,+jos+Jumala+tahtoo,+pääsisin+tulemaan+teidän+tykönne.11+Sillä+minä+ikävöitsen+teitä+nähdä,+voidakseni+antaa+teille+jonkun+hengellisen+lahjan,+että+te+vahvistuisitte,12+se+on,+että+me+yhdessä+ollessamme+virkistyisimme+yhteisestä+uskostamme,+teidän+ja+minun.13+Ja+minä+en+tahdo,+veljet,+teiltä+salata,+että+jo+monesti+olen+päättänyt+tulla+teidän+tykönne+saadakseni+jonkin+hedelmän+teidänkin+keskuudestanne,+niinkuin+muidenkin+pakanain,+mutta+olen+ollut+estetty+tähän+saakka.14+Kreikkalaisille+ja+barbaareille,+viisaille+ja+tyhmille+minä+olen+velassa;15+omasta+puolestani+minä+siis+olen+altis+teillekin,+Roomassa+asuvaisille,+julistamaan+evankeliumia.16+Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.17+Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta."ja+jakeesta+18,+luvun+loppuun+saakka:18+Sillä+Jumalan+viha+ilmestyy+taivaasta+kaikkea+ihmisten+jumalattomuutta+ja+vääryyttä+vastaan,+niiden,+jotka+pitävät+totuutta+vääryyden+vallassa,19+sentähden+että+se,+mikä+Jumalasta+voidaan+tietää,+on+ilmeistä+heidän+keskuudessaan;+sillä+Jumala+on+sen+heille+ilmoittanut.20+Sillä+hänen+näkymätön+olemuksensa,+hänen+iankaikkinen+voimansa+ja+jumalallisuutensa,+ovat,+kun+niitä+hänen+teoissansa+tarkataan,+maailman+luomisesta+asti+nähtävinä,+niin+etteivät+he+voi+millään+itseänsä+puolustaa,21+koska+he,+vaikka+ovat+tunteneet+Jumalan,+eivät+ole+häntä+Jumalana+kunnioittaneet+eivätkä+kiittäneet,+vaan+ovat+ajatuksiltansa+turhistuneet,+ja+heidän+ymmärtämätön+sydämensä+on+pimentynyt.22+Kehuessaan+viisaita+olevansa+he+ovat+tyhmiksi+tulleet23+ja+ovat+katoamattoman+Jumalan+kirkkauden+muuttaneet+katoavaisen+ihmisen+ja+lintujen+ja+nelijalkaisten+ja+matelevaisten+kuvan+kaltaiseksi.24+Sentähden+Jumala+on+heidät,+heidän+sydämensä+himoissa,+hyljännyt+saastaisuuteen,+häpäisemään+itse+omat+ruumiinsa,25+nuo,+jotka+ovat+vaihtaneet+Jumalan+totuuden+valheeseen+ja+kunnioittaneet+ja+palvelleet+luotua+enemmän+kuin+Luojaa,+joka+on+ylistetty+iankaikkisesti,+amen.26+Sentähden+Jumala+on+hyljännyt+heidät+häpeällisiin+himoihin;+sillä+heidän+naispuolensa+ovat+vaihtaneet+luonnollisen+yhteyden+luonnonvastaiseen;27+samoin+miespuoletkin,+luopuen+luonnollisesta+yhteydestä+naispuolen+kanssa,+ovat+kiimoissaan+syttyneet+toisiinsa+ja+harjoittaneet,+miespuolet+miespuolten+kanssa,+riettautta+ja+villiintymisestään+saaneet+itseensä+sen+palkan,+mikä+saada+piti.28+Ja+niinkuin+heille+ei+kelvannut+pitää+kiinni+Jumalan+tuntemisesta,+niin+Jumala+hylkäsi+heidät+heidän+kelvottoman+mielensä+valtaan,+tekemään+sopimattomia.29+He+ovat+täynnänsä+kaikkea+vääryyttä,+pahuutta,+ahneutta,+häijyyttä,+täynnä+kateutta,+murhaa,+riitaa,+petosta,+pahanilkisyyttä;30+ovat+korvaankuiskuttelijoita,+panettelijoita,+Jumalaa+vihaavaisia,+väkivaltaisia,+ylpeitä,+kerskailijoita,+pahankeksijöitä,+vanhemmilleen+tottelemattomia,31+vailla+ymmärrystä,+luotettavuutta,+rakkautta+ja+laupeutta;32+jotka,+vaikka+tuntevat+Jumalan+vanhurskaan+säädöksen,+että+ne,+jotka+senkaltaisia+tekevät,+ovat+kuoleman+ansainneet,+eivät+ainoastaan+itse+niitä+tee,+vaan+vieläpä+osoittavat+hyväksymistä+niille,+jotka+niitä+tekevät.(+Room.+1)
  5. "Te+kielsitte+Pyhän+ja+Vanhurskaan+ja+anoitte,+että+teille+annettaisiin+murhamies,mutta+elämän+ruhtinaan+te+tapoitte;+hänet+Jumala+on+herättänyt+kuolleista,+ja+me+olemme+sen+todistajat."+1+Ja+Pietari+ja+Johannes+menivät+pyhäkköön+yhdeksännellä+hetkellä,+rukoushetkellä.2+Silloin+kannettiin+esille+miestä,+joka+oli+ollut+rampa+hamasta+äitinsä+kohdusta+ja+jonka+he+joka+päivä+panivat+pyhäkön+niin+kutsutun+Kauniin+portin+pieleen+anomaan+almua+pyhäkköön+meneviltä.3+Nähdessään+Pietarin+ja+Johanneksen,+kun+he+olivat+menossa+pyhäkköön,+hän+pyysi+heiltä+almua.4+Niin+Pietari+ja+Johannes+katsoivat+häneen+kiinteästi,+ja+Pietari+sanoi:+"Katso+meihin."5+Ja+hän+tarkkasi+heitä+odottaen+heiltä+jotakin+saavansa.6+Niin+Pietari+sanoi:+"Hopeaa+ja+kultaa+ei+minulla+ole,+mutta+mitä+minulla+on,+sitä+minä+sinulle+annan:+Jeesuksen+Kristuksen,+Nasaretilaisen,+nimessä,+nouse+ja+käy."7+Ja+hän+tarttui+hänen+oikeaan+käteensä+ja+nosti+hänet+ylös;+ja+heti+hänen+jalkansa+ja+nilkkansa+vahvistuivat,8+ja+hän+hypähti+pystyyn,+seisoi+ja+käveli;+ja+hän+meni+heidän+kanssansa+pyhäkköön,+käyden+ja+hypellen+ja+ylistäen+Jumalaa.9+Ja+kaikki+kansa+näki+hänen+kävelevän+ja+ylistävän+Jumalaa;10+ja+he+tunsivat+hänet+siksi,+joka+almuja+saadakseen+oli+istunut+pyhäkön+Kauniin+portin+pielessä,+ja+he+olivat+täynnä+hämmästystä+ja+ihmettelyä+siitä,+mikä+hänelle+oli+tapahtunut.11+Ja+kun+hän+yhä+pysyttäytyi+Pietarin+ja+Johanneksen+seurassa,+riensi+kaikki+kansa+hämmästyksen+vallassa+heidän+luoksensa+niin+sanottuun+Salomon+pylväskäytävään.12+Sen+nähdessään+Pietari+rupesi+puhumaan+kansalle+ja+sanoi:+"Israelin+miehet,+mitä+te+tätä+ihmettelette,+tai+mitä+te+meitä+noin+katselette,+ikäänkuin+me+omalla+voimallamme+tai+hurskaudellamme+olisimme+saaneet+hänet+kävelemään.13+Aabrahamin+ja+Iisakin+ja+Jaakobin+Jumala,+meidän+isiemme+Jumala,+on+kirkastanut+Poikansa+Jeesuksen,+jonka+te+annoitte+alttiiksi+ja+kielsitte+Pilatuksen+edessä,+kun+tämä+oli+päättänyt+hänet+päästää.14+Te+kielsitte+Pyhän+ja+Vanhurskaan+ja+anoitte,+että+teille+annettaisiin+murhamies,15+mutta+elämän+ruhtinaan+te+tapoitte;+hänet+Jumala+on+herättänyt+kuolleista,+ja+me+olemme+sen+todistajat.16+Ja+uskon+kautta+hänen+nimeensä+on+hänen+nimensä+vahvistanut+tämän+miehen,+jonka+te+näette+ja+tunnette,+ja+usko,+jonka+Jeesus+vaikuttaa,+on+hänelle+antanut+hänen+jäsentensä+terveyden+kaikkien+teidän+nähtenne.17+Ja+nyt,+veljet,+minä+tiedän,+että+te+olette+tietämättömyydestä+sen+tehneet,+te+niinkuin+teidän+hallitusmiehennekin.18+Mutta+näin+on+Jumala+täyttänyt+sen,+minkä+hän+oli+edeltä+ilmoittanut+kaikkien+profeettain+suun+kautta,+että+nimittäin+hänen+Voideltunsa+piti+kärsimän.19+Tehkää+siis+parannus+ja+kääntykää,+että+teidän+syntinne+pyyhittäisiin+pois,20+että+virvoituksen+ajat+tulisivat+Herran+kasvoista+ja+hän+lähettäisi+hänet,+joka+on+teille+edeltämäärätty,+Kristuksen+Jeesuksen.21+Taivaan+piti+omistaman+hänet+niihin+aikoihin+asti,+jolloin+kaikki+jälleen+kohdallensa+asetetaan,+mistä+Jumala+on+ikiajoista+saakka+puhunut+pyhäin+profeettainsa+suun+kautta.22+Sillä+Mooses+on+sanonut:+'Profeetan,+minun+kaltaiseni,+Herra+Jumala+on+teille+herättävä+veljienne+joukosta;+häntä+kuulkaa+kaikessa,+mitä+hän+teille+puhuu.23+Ja+on+tapahtuva,+että+jokainen,+joka+ei+sitä+profeettaa+kuule,+hävitetään+kansasta.'24+Ja+kaikki+profeetat+Samuelista+alkaen+ja+kaikki+järjestään,+jotka+puhuneet+ovat,+ovat+myös+ennustaneet+näitä+päiviä.25+Te+olette+profeettain+ja+sen+liiton+lapsia,+jonka+Jumala+teki+meidän+isiemme+kanssa+sanoen+Aabrahamille:+'Ja+sinun+siemenessäsi+tulevat+siunatuiksi+kaikki+maan+sukukunnat.'26+Teille+ensiksi+Jumala+on+herättänyt+Poikansa+ja+lähettänyt+hänet+siunaamaan+teitä,+kun+käännytte+itsekukin+pois+pahuudestanne."(+Ap.t.+3)
  6. 18+Lapsukaiset,+nyt+on+viimeinen+aika.+Ja+niinkuin+te+olette+kuulleet,+että+antikristus+tulee,+niin+onkin+nyt+monta+antikristusta+ilmaantunut;+siitä+me+tiedämme,+että+nyt+on+viimeinen+aika.19+Meistä+he+ovat+lähteneet,+mutta+he+eivät+olleet+yhtä+meidän+kanssamme;+sillä+jos+he+olisivat+olleet+yhtä+meidän+kanssamme,+niin+he+olisivat+meidän+kanssamme+pysyneet;+mutta+heissä+oli+tuleva+ilmi,+että+kaikki+eivät+ole+yhtä+meidän+kanssamme.20+Teillä+on+voitelu+Pyhältä,+ja+kaikilla+teillä+on+tieto.21+En+minä+ole+kirjoittanut+teille+sentähden,+ettette+totuutta+tiedä,+vaan+sentähden,+että+te+tiedätte+sen+ja+ettei+mikään+valhe+ole+totuudesta.22+Kuka+on+valhettelija,+ellei+se,+joka+kieltää+sen,+että+Jeesus+on+Kristus?+Hän+on+antikristus,+se,+joka+kieltää+Isän+ja+Pojan.23+Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.24+Minkä+te+olette+alusta+asti+kuulleet,+se+pysyköön+teissä.+Jos+teissä+pysyy+se,+minkä+olette+alusta+asti+kuulleet,+niin+tekin+pysytte+Pojassa+ja+Isässä.25+Ja+tämä+on+se+lupaus,+minkä+hän+on+meille+luvannut:+iankaikkinen+elämä.26+Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille+niistä,+jotka+teitä+eksyttävät.(+1+Joh.+2)1+Rakkaani,+älkää+jokaista+henkeä+uskoko,+vaan+koetelkaa+henget,+ovatko+ne+Jumalasta;+sillä+monta+väärää+profeettaa+on+lähtenyt+maailmaan.2+Tästä+te+tunnette+Jumalan+Hengen:+jokainen+henki,+joka+tunnustaa+Jeesuksen+Kristukseksi,+lihaan+tulleeksi,+on+Jumalasta;3+ja+yksikään+henki,+joka+ei+tunnusta+Jeesusta,+ei+ole+Jumalasta;+se+on+antikristuksen+henki,+jonka+olette+kuulleet+olevan+tulossa,+ja+se+on+jo+nyt+maailmassa.4+Lapsukaiset,+te+olette+Jumalasta+ja+olette+voittaneet+heidät;+sillä+hän,+joka+teissä+on,+on+suurempi+kuin+se,+joka+on+maailmassa.5+He+ovat+maailmasta;+sentähden+he+puhuvat,+niinkuin+maailma+puhuu,+ja+maailma+kuulee+heitä.6+Me+olemme+Jumalasta.+Joka+tuntee+Jumalan,+se+kuulee+meitä;+joka+ei+ole+Jumalasta,+se+ei+kuule+meitä.+Siitä+me+tunnemme+totuuden+hengen+ja+eksytyksen+hengen.7+Rakkaani,+rakastakaamme+toinen+toistamme,+sillä+rakkaus+on+Jumalasta;+ja+jokainen,+joka+rakastaa,+on+Jumalasta+syntynyt+ja+tuntee+Jumalan.8+Joka+ei+rakasta,+se+ei+tunne+Jumalaa,+sillä+Jumala+on+rakkaus.9+Siinä+ilmestyi+meille+Jumalan+rakkaus,+että+Jumala+lähetti+ainokaisen+Poikansa+maailmaan,+että+me+eläisimme+hänen+kauttansa.10+Siinä+on+rakkaus+-+ei+siinä,+että+me+rakastimme+Jumalaa,+vaan+siinä,+että+hän+rakasti+meitä+ja+lähetti+Poikansa+meidän+syntiemme+sovitukseksi.11+Rakkaani,+jos+Jumala+on+näin+meitä+rakastanut,+niin+mekin+olemme+velvolliset+rakastamaan+toinen+toistamme.12+Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Jos+me+rakastamme+toinen+toistamme,+niin+Jumala+pysyy+meissä,+ja+hänen+rakkautensa+on+tullut+täydelliseksi+meissä.13+Siitä+me+tiedämme+pysyvämme+hänessä+ja+hänen+pysyvän+meissä,+että+hän+on+antanut+meille+Henkeänsä.14+Ja+me+olemme+nähneet+ja+todistamme,+että+Isä+on+lähettänyt+Poikansa+maailman+Vapahtajaksi.15+Joka+tunnustaa,+että+Jeesus+on+Jumalan+Poika,+hänessä+Jumala+pysyy,+ja+hän+Jumalassa.(+1+Joh.+4)
  7. ...24+Sillä+toivossa+me+olemme+pelastetut,+mutta+toivo,+jonka+näkee+täyttyneen,+ei+ole+mikään+toivo;+kuinka+kukaan+sitä+toivoo,+minkä+näkee?25+Mutta+jos+toivomme,+mitä+emme+näe,+niin+me+odotamme+sitä+kärsivällisyydellä.26+Samoin+myös+Henki+auttaa+meidän+heikkouttamme.+Sillä+me+emme+tiedä,+mitä+meidän+pitää+rukoileman,+niinkuin+rukoilla+tulisi,+mutta+Henki+itse+rukoilee+meidän+puolestamme+sanomattomilla+huokauksilla.27+Mutta+sydänten+tutkija+tietää,+mikä+Hengen+mieli+on,+sillä+Henki+rukoilee+Jumalan+tahdon+mukaan+pyhien+edestä.28+Mutta+me+tiedämme,+että+kaikki+yhdessä+vaikuttaa+niiden+parhaaksi,+jotka+Jumalaa+rakastavat,+niiden,+jotka+hänen+aivoituksensa+mukaan+ovat+kutsutut.29+Sillä+ne,+jotka+hän+on+edeltätuntenut,+hän+on+myös+edeltämäärännyt+Poikansa+kuvan+kaltaisiksi,+että+hän+olisi+esikoinen+monien+veljien+joukossa;30+mutta+jotka+hän+on+edeltämäärännyt,+ne+hän+on+myös+kutsunut;+ja+jotka+hän+on+kutsunut,+ne+hän+on+myös+vanhurskauttanut;+mutta+jotka+hän+on+vanhurskauttanut,+ne+hän+on+myös+kirkastanut.31+Mitä+me+siis+tähän+sanomme?+Jos+Jumala+on+meidän+puolellamme,+kuka+voi+olla+meitä+vastaan?32+Hän,+joka+ei+säästänyt+omaa+Poikaansakaan,+vaan+antoi+hänet+alttiiksi+kaikkien+meidän+edestämme,+kuinka+hän+ei+lahjoittaisi+meille+kaikkea+muutakin+hänen+kanssansa?33+Kuka+voi+syyttää+Jumalan+valittuja?+Jumala+on+se,+joka+vanhurskauttaa.34+Kuka+voi+tuomita+kadotukseen?+Kristus+Jeesus+on+se,+joka+on+kuollut,+onpa+vielä+herätettykin,+ja+hän+on+Jumalan+oikealla+puolella,+ja+hän+myös+rukoilee+meidän+edestämme.35+Kuka+voi+meidät+erottaa+Kristuksen+rakkaudesta?+Tuskako,+vai+ahdistus,+vai+vaino,+vai+nälkä,+vai+alastomuus,+vai+vaara,+vai+miekka?36+Niinkuin+kirjoitettu+on:+"Sinun+tähtesi+meitä+surmataan+kaiken+päivää;+meitä+pidetään+teuraslampaina."37+Mutta+näissä+kaikissa+me+saamme+jalon+voiton+hänen+kauttansa,+joka+meitä+on+rakastanut.38+Sillä+minä+olen+varma+siitä,+ettei+kuolema+eikä+elämä,+ei+enkelit+eikä+henkivallat,+ei+nykyiset+eikä+tulevaiset,+ei+voimat,39+ei+korkeus+eikä+syvyys,+eikä+mikään+muu+luotu+voi+meitä+erottaa+Jumalan+rakkaudesta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.(+Room.+8)
  8. 1+Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat.2+Sillä+elämän+hengen+laki+Kristuksessa+Jeesuksessa+on+vapauttanut+sinut+synnin+ja+kuoleman+laista.3+Sillä+mikä+laille+oli+mahdotonta,+koska+se+oli+lihan+kautta+heikoksi+tullut,+sen+Jumala+teki,+lähettämällä+oman+Poikansa+syntisen+lihan+kaltaisuudessa+ja+synnin+tähden+ja+tuomitsemalla+synnin+lihassa,4+että+lain+vanhurskaus+täytettäisiin+meissä,+jotka+emme+vaella+lihan+mukaan,+vaan+Hengen.5+Sillä+niillä,+jotka+elävät+lihan+mukaan,+on+lihan+mieli,+mutta+niillä,+jotka+elävät+Hengen+mukaan,+on+Hengen+mieli.6+Sillä+lihan+mieli+on+kuolema,+mutta+hengen+mieli+on+elämä+ja+rauha;7+sentähden+että+lihan+mieli+on+vihollisuus+Jumalaa+vastaan,+sillä+se+ei+alistu+Jumalan+lain+alle,+eikä+se+voikaan.8+Jotka+lihan+vallassa+ovat,+ne+eivät+voi+olla+Jumalalle+otolliset.9+Mutta+te+ette+ole+lihan+vallassa,+vaan+Hengen,+jos+kerran+Jumalan+Henki+teissä+asuu.+Mutta+jolla+ei+ole+Kristuksen+Henkeä,+se+ei+ole+hänen+omansa.10+Mutta+jos+Kristus+on+teissä,+niin+ruumis+tosin+on+kuollut+synnin+tähden,+mutta+henki+on+elämä+vanhurskauden+tähden.11+Jos+nyt+hänen+Henkensä,+hänen,+joka+herätti+Jeesuksen+kuolleista,+asuu+teissä,+niin+hän,+joka+herätti+kuolleista+Kristuksen+Jeesuksen,+on+eläväksitekevä+myös+teidän+kuolevaiset+ruumiinne+Henkensä+kautta,+joka+teissä+asuu.12+Niin+me+siis,+veljet,+olemme+velassa,+mutta+emme+lihalle,+lihan+mukaan+elääksemme.13+Sillä+jos+te+lihan+mukaan+elätte,+pitää+teidän+kuoleman;+mutta+jos+te+Hengellä+kuoletatte+ruumiin+teot,+niin+saatte+elää.14+Sillä+kaikki,+joita+Jumalan+Henki+kuljettaa,+ovat+Jumalan+lapsia.15+Sillä+te+ette+ole+saaneet+orjuuden+henkeä+ollaksenne+jälleen+pelossa,+vaan+te+olette+saaneet+lapseuden+hengen,+jossa+me+huudamme:+"Abba!+Isä!"16+Henki+itse+todistaa+meidän+henkemme+kanssa,+että+me+olemme+Jumalan+lapsia.17+Mutta+jos+olemme+lapsia,+niin+olemme+myöskin+perillisiä,+Jumalan+perillisiä+ja+Kristuksen+kanssaperillisiä,+jos+kerran+yhdessä+hänen+kanssaan+kärsimme,+että+me+yhdessä+myös+kirkastuisimme.18+Sillä+minä+päätän,+että+tämän+nykyisen+ajan+kärsimykset+eivät+ole+verrattavat+siihen+kirkkauteen,+joka+on+ilmestyvä+meihin.19+Sillä+luomakunnan+harras+ikävöitseminen+odottaa+Jumalan+lasten+ilmestymistä.20+Sillä+luomakunta+on+alistettu+katoavaisuuden+alle+-+ei+omasta+tahdostaan,+vaan+alistajan+-+kuitenkin+toivon+varaan,21+koska+itse+luomakuntakin+on+tuleva+vapautetuksi+turmeluksen+orjuudesta+Jumalan+lasten+kirkkauden+vapauteen.22+Sillä+me+tiedämme,+että+koko+luomakunta+yhdessä+huokaa+ja+on+synnytystuskissa+hamaan+tähän+asti;23+eikä+ainoastaan+se,+vaan+myös+me,+joilla+on+Hengen+esikoislahja,+mekin+huokaamme+sisimmässämme,+odottaen+lapseksi-ottamista,+meidän+ruumiimme+lunastusta.jatkuu+...
  9. 17+Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."(+1+Kor.+1)
  10. Ja+missä+teitä+ei+oteta+vastaan+eikä+teidän+sanojanne+kuulla,+lähtekää+pois+siitä+talosta+tai+siitä+kaupungista+ja+pudistakaa+tomu+jaloistanne.Totisesti+minä+sanon+teille:+Sodoman+ja+Gomorran+maan+on+tuomiopäivänä+oleva+helpompi+kuin+sen+kaupungin.(+Matt.+10:14-15)+18+Jos+maailma+teitä+vihaa,+niin+tietäkää,+että+se+on+vihannut+minua+ennen+kuin+teitä.19+Jos+te+maailmasta+olisitte,+niin+maailma+omaansa+rakastaisi;+mutta+koska+te+ette+ole+maailmasta,+vaan+minä+olen+teidät+maailmasta+valinnut,+sentähden+maailma+teitä+vihaa.20+Muistakaa+se+sana,+jonka+minä+teille+sanoin:+'Ei+ole+palvelija+herraansa+suurempi.'+Jos+he+ovat+minua+vainonneet,+niin+he+teitäkin+vainoavat;+jos+he+ovat+ottaneet+vaarin+minun+sanastani,+niin+he+ottavat+vaarin+teidänkin+sanastanne.21+Mutta+kaiken+tämän+he+tekevät+teille+minun+nimeni+tähden,+koska+he+eivät+tunne+häntä,+joka+on+minut+lähettänyt.22+Jos+minä+en+olisi+tullut+ja+puhunut+heille,+ei+heillä+olisi+syntiä;+mutta+nyt+heillä+ei+ole,+millä+syntiänsä+puolustaisivat.23+Joka+vihaa+minua,+se+vihaa+myös+minun+Isääni.24+Jos+minä+en+olisi+tehnyt+heidän+keskuudessaan+niitä+tekoja,+joita+ei+kukaan+muu+ole+tehnyt,+ei+heillä+olisi+syntiä;+mutta+nyt+he+ovat+nähneet+ja+ovat+vihanneet+sekä+minua+että+minun+Isääni.25+Mutta+se+sana+oli+käyvä+toteen,+joka+on+kirjoitettuna+heidän+laissaan:+'He+ovat+vihanneet+minua+syyttä.'26+Mutta+kun+Puolustaja+tulee,+jonka+minä+lähetän+teille+Isän+tyköä,+totuuden+Henki,+joka+lähtee+Isän+tyköä,+niin+hän+on+todistava+minusta.27+Ja+te+myös+todistatte,+sillä+te+olette+alusta+asti+olleet+minun+kanssani."(+Joh.+15)+44+Seuraavana+sapattina+kokoontui+lähes+koko+kaupunki+kuulemaan+Jumalan+sanaa.45+Mutta+nähdessään+kansanjoukot+juutalaiset+tulivat+kiihkoa+täyteen+ja+väittelivät+Paavalin+puheita+vastaan+ja+herjasivat.46+Silloin+Paavali+ja+Barnabas+puhuivat+rohkeasti+ja+sanoivat:+"Teille+oli+Jumalan+sana+ensiksi+puhuttava;+mutta+koska+te+työnnätte+sen+luotanne+ettekä+katso+itseänne+mahdollisiksi+iankaikkiseen+elämään,+niin+katso,+me+käännymme+pakanain+puoleen.47+Sillä+näin+on+Herra+meitä+käskenyt:+'Minä+olen+pannut+sinut+pakanain+valkeudeksi,+että+sinä+olisit+pelastukseksi+maan+ääriin+asti.'"48+Sen+kuullessansa+pakanat+iloitsivat+ja+ylistivät+Herran+sanaa+ja+uskoivat,+kaikki,+jotka+olivat+säädetyt+iankaikkiseen+elämään.49+Ja+Herran+sanaa+levitettiin+kaikkeen+siihen+maakuntaan.50+Mutta+juutalaiset+yllyttivät+jumalaapelkääväisiä+ylhäisiä+naisia+ja+kaupungin+ensimmäisiä+miehiä+ja+nostivat+vainon+Paavalia+ja+Barnabasta+vastaan,+ja+ne+ajoivat+heidät+pois+alueiltansa.51+Niin+he+pudistivat+tomun+jaloistansa+heitä+vastaan+ja+menivät+Ikonioniin.52+Ja+opetuslapset+tulivat+täytetyiksi+ilolla+ja+Pyhällä+Hengellä.(+Ap.t.+13)
  11. 1+Kuka+uskoo+meidän+saarnamme,+kenelle+Herran+käsivarsi+ilmoitetaan?2+Hän+kasvoi+Herran+edessä+niinkuin+vesa,+niinkuin+juuri+kuivasta+maasta.+Ei+ollut+hänellä+vartta+eikä+kauneutta;+me+näimme+hänet,+mutta+ei+ollut+hänellä+muotoa,+johon+me+olisimme+mielistyneet.3+Hän+oli+ylenkatsottu,+ihmisten+hylkäämä,+kipujen+mies+ja+sairauden+tuttava,+jota+näkemästä+kaikki+kasvonsa+peittivät,+halveksittu,+jota+emme+minäkään+pitäneet.4+Mutta+totisesti,+meidän+sairautemme+hän+kantoi,+meidän+kipumme+hän+sälytti+päällensä.+Me+pidimme+häntä+rangaistuna,+Jumalan+lyömänä+ja+vaivaamana,5+mutta+hän+on+haavoitettu+meidän+rikkomustemme+tähden,+runneltu+meidän+pahain+tekojemme+tähden.+Rangaistus+oli+hänen+päällänsä,+että+meillä+rauha+olisi,+ja+hänen+haavainsa+kautta+me+olemme+paratut.6+Me+vaelsimme+kaikki+eksyksissä+niinkuin+lampaat,+kukin+meistä+poikkesi+omalle+tielleen.+Mutta+Herra+heitti+hänen+päällensä+kaikkien+meidän+syntivelkamme.7+Häntä+piinattiin,+ja+hän+alistui+siihen+eikä+suutansa+avannut;+niinkuin+karitsa,+joka+teuraaksi+viedään,+niinkuin+lammas,+joka+ääneti+keritsijäinsä+edessä,+niin+ei+hän+suutansa+avannut.8+Ahdistettuna+ja+tuomittuna+hänet+otettiin+pois,+mutta+kuka+hänen+polvikunnastaan+sitä+ajatteli?+Sillä+hänet+temmattiin+pois+elävien+maasta;+minun+kansani+rikkomuksen+tähden+kohtasi+rangaistus+häntä.9+Hänelle+annettiin+hauta+jumalattomain+joukossa;+mutta+rikkaan+tykö+hän+tuli+kuoltuansa,+sillä+hän+ei+ollut+vääryyttä+tehnyt+eikä+petosta+ollut+hänen+suussansa.10+Mutta+Herra+näki+hyväksi+runnella+häntä,+lyödä+hänet+sairaudella.+Jos+sinä+panet+hänen+sielunsa+vikauhriksi,+saa+hän+nähdä+jälkeläisiä+ja+elää+kauan,+ja+Herran+tahto+toteutuu+hänen+kauttansa.11+Sielunsa+vaivan+tähden+hän+saa+nähdä+sen+ja+tulee+ravituksi.+Tuntemuksensa+kautta+hän,+minun+vanhurskas+palvelijani,+vanhurskauttaa+monet,+sälyttäen+päällensä+heidän+pahat+tekonsa.12+Sentähden+minä+jaan+hänelle+osan+suurten+joukossa,+ja+väkevien+kanssa+hän+saalista+jakaa;+sillä+hän+antoi+sielunsa+alttiiksi+kuolemaan,+ja+hänet+luettiin+pahantekijäin+joukkoon,+hän+kantoi+monien+synnit,+ja+hän+rukoili+pahantekijäin+puolesta.(+Jesaja+53)