Vapaa kuvaus

Aloituksia

64

Kommenttia

530

1. 12+Katsokaa,+veljet,+ettei+vain+kenelläkään+teistä+ole+paha,+epäuskoinen+sydän,+niin+että+hän+luopuu+elävästä+Jumalasta,13+vaan+kehoittakaa+toisianne+joka+päivä,+niin+kauan+kuin+sanotaan:+"tänä+päivänä",+ettei+teistä+kukaan+synnin+pettämänä+paatuisi;14+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti.15+Kun+sanotaan:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa",16+ketkä+sitten,+vaikka+kuulivat,+katkeroittivat+hänet?+Eivätkö+kaikki,+jotka+olivat+Mooseksen+johdolla+lähteneet+Egyptistä?17+Mutta+keihin+hän+oli+vihastunut+neljäkymmentä+vuotta?+Eikö+niihin,+jotka+olivat+syntiä+tehneet,+joiden+ruumiit+kaatuivat+erämaahan?18+Ja+keille+hän+vannoi,+etteivät+he+pääse+hänen+lepoonsa?+Eikö+tottelemattomille?19+Ja+niin+me+näemme,+että+he+epäuskon+tähden+eivät+voineet+siihen+päästä.(+Hebr.+3)+1+Varokaamme+siis,+koska+lupaus+päästä+hänen+lepoonsa+vielä+pysyy+varmana,+ettei+vain+havaittaisi+kenenkään+teistä+jääneen+taipaleelle.2+Sillä+hyvä+sanoma+on+julistettu+meille+niinkuin+heillekin;+mutta+heidän+kuulemansa+sana+ei+heitä+hyödyttänyt,+koska+se+ei+uskossa+sulautunut+niihin,+jotka+sen+kuulivat.3+Sillä+me+pääsemme+lepoon,+me,+jotka+tulimme+uskoon,+niinkuin+hän+on+sanonut:+"Ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'",+vaikka+hänen+tekonsa+olivat+valmiina+maailman+perustamisesta+asti.4+Sillä+hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+"Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa";5+ja+tässä+taas:+"He+eivät+pääse+minun+lepooni."6+Koska+siis+varmana+pysyy,+että+muutamat+pääsevät+siihen,+ja+ne,+joille+hyvä+sanoma+ensin+julistettiin,+eivät+päässeet+siihen+tottelemattomuuden+tähden,7+niin+hän+taas+määrää+päivän,+"tämän+päivän",+sanomalla+Daavidin+kautta+niin+pitkän+ajan+jälkeen,+niinkuin+ennen+on+sanottu:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne."8+Sillä+jos+Joosua+olisi+saattanut+heidät+lepoon,+niin+hän+ei+puhuisi+toisesta,+senjälkeisestä+päivästä.9++Niin+on+Jumalan+kansalle+sapatinlepo+varmasti+tuleva.(+Hebr.+4)
  2. Jeesukseen+Kristukseen+uskovat+ovat+Kristuksessa.+Uskosta+osattomat,+jotka+eivät+usko+Jeesukseen+Kristukseen+syntiensä+sovittajana+ja+lunastajanaan,+Herranaan+ja+Vapahtajanaan,+eivät+ole+Kristuksessa.+"Hänessä+on+teihinkin,+sittenkuin+olitte+kuulleet+totuuden+sanan,+pelastuksenne+evankeliumin,+uskoviksi+tultuanne+pantu+luvatun+Pyhän+Hengen+sinetti"+1+Paavali,+Jumalan+tahdosta+Kristuksen+Jeesuksen+apostoli,+Efesossa+oleville+pyhille+ja+uskoville+Kristuksessa+Jeesuksessa.2+Armo+teille+ja+rauha+Jumalalta,+meidän+Isältämme,+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta!3+Ylistetty+olkoon+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+Jumala+ja+Isä,+joka+on+siunannut+meitä+taivaallisissa+kaikella+hengellisellä+siunauksella+Kristuksessa,4+niinkuin+hän+ennen+maailman+perustamista+oli+hänessä+valinnut+meidät+olemaan+pyhät+ja+nuhteettomat+hänen+edessään,+rakkaudessa,5+edeltäpäin+määräten+meidät+lapseuteen,+hänen+yhteyteensä+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+hänen+oman+tahtonsa+mielisuosion+mukaan,6+sen+armonsa+kirkkauden+kiitokseksi,+minkä+hän+on+lahjoittanut+meille+siinä+rakastetussa,7+jossa+meillä+on+lunastus+hänen+verensä+kautta,+rikkomusten+anteeksisaaminen,+hänen+armonsa+rikkauden+mukaan.8+Tätä+armoa+hän+on+ylenpalttisesti+antanut+meille+kaikkinaiseksi+viisaudeksi+ja+ymmärrykseksi,9+tehden+meille+tiettäväksi+sen+tahtonsa+salaisuuden,+että+hän,+päätöksensä+mukaan,+jonka+hän+oli+nähnyt+hyväksi+itsessään+tehdä+-10+siitä+armotaloudesta,+minkä+hän+aikojen+täyttyessä+aikoi+toteuttaa,+-+oli+yhdistävä+Kristuksessa+yhdeksi+kaikki,+mitä+on+taivaissa+ja+mitä+on+maan+päällä.11+Hänessä+me+myös+olemme+saaneet+perintöosan,+ollen+siihen+edeltämäärätyt+hänen+aivoituksensa+mukaan,+hänen,+joka+vaikuttaa+kaikki+oman+tahtonsa+päättämän+mukaan,12+että+me+olisimme+hänen+kirkkautensa+kiitokseksi,+me,+jotka+jo+edeltä+olimme+panneet+toivomme+Kristukseen.13+Hänessä+on+teihinkin,+sittenkuin+olitte+kuulleet+totuuden+sanan,+pelastuksenne+evankeliumin,+uskoviksi+tultuanne+pantu+luvatun+Pyhän+Hengen+sinetti,14+sen,+joka+on+meidän+perintömme+vakuutena,+hänen+omaisuutensa+lunastamiseksi+-+hänen+kirkkautensa+kiitokseksi.15+Sentähden,+kun+kuulin+siitä+uskosta,+joka+teillä+on+Herrassa+Jeesuksessa,+ja+teidän+rakkaudestanne+kaikkia+pyhiä+kohtaan,16+en+minäkään+lakkaa+kiittämästä+teidän+tähtenne,+kun+muistelen+teitä+rukouksissani,17+anoen,+että+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+Jumala,+kirkkauden+Isä,+antaisi+teille+viisauden+ja+ilmestyksen+Hengen+hänen+tuntemisessaan18+ja+valaisisi+teidän+sydämenne+silmät,+että+tietäisitte,+mikä+on+se+toivo,+johon+hän+on+teidät+kutsunut,+kuinka+suuri+hänen+perintönsä+kirkkaus+hänen+pyhissään19+ja+mikä+hänen+voimansa+ylenpalttinen+suuruus+meitä+kohtaan,+jotka+uskomme+-+sen+hänen+väkevyytensä+voiman+vaikutuksen+mukaan,20+jonka+hän+vaikutti+Kristuksessa,+kun+hän+herätti+hänet+kuolleista+ja+asetti+hänet+oikealle+puolellensa+taivaissa,21+korkeammalle+kaikkea+hallitusta+ja+valtaa+ja+voimaa+ja+herrautta+ja+jokaista+nimeä,+mikä+mainitaan,+ei+ainoastaan+tässä+maailmanajassa,+vaan+myös+tulevassa.22+Ja+kaikki+hän+on+asettanut+hänen+jalkainsa+alle+ja+antanut+hänet+kaiken+pääksi+seurakunnalle,23+joka+on+hänen+ruumiinsa,+hänen+täyteytensä,+joka+kaikki+kaikissa+täyttää.(+Ef.+1)Ja+niille,+jotka+ovat+Jeesuksessa+Kristuksessa...+Niin+ei+nyt+siis+ole+mitään+kadotustuomiota+niille,+jotka+Kristuksessa+Jeesuksessa+ovat.Sillä+elämän+hengen+laki+Kristuksessa+Jeesuksessa+on+vapauttanut+sinut+synnin+ja+kuoleman+laista.(+Room.+8:1-2)
  3. Noista+sinun+sinänsä+hyvistä+vertauksistasi+sen+verran,+etteivät+ne+ole+ihmisen+pelastuskysymyksiä.+Ne+kaikki,+ja+mitkä+muut+meidän+keksimämme+ja+esittämämme+maalliset+vertaukset+hyvänsä+koskevat+vain+ihmisen+ajallista+hyvää+-+jopa+Suomen+maan+ihana+itsenäisyys,+joka+koskee+jokaista+Suomen+kansalaista+katsoopa+asiakseen+uskoa+sen+tahi+olkoon+katsomatta."Reiskan+sinulle++anteeksiantama"+vippi+on+anteeksiannettu,+UNOHDETTU,+uskoitpa+sen+tai+olit+"jästipäisyydessäsi"+uskomatta.Ja+niin+edelleen.Jumalan+sovitustyö+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa+on+tapahtunut,+historiallinen,+tosiasia+ja+se+koskee+jokaista+ihmistä.Jokainen+ihminen+saa+sen+Jumalan+armosta+uskoa+ja+omistaa+omalle+kohdalleen.Vaan+nyt+ei+enää+ole+niin,+että+uskoitpa+sen+tahi+olit+uskomatta,+se+on+sinun,+omistat+sen,+vaikka+torjuisit+sen+ja+työntäisit+luotasi.Kyllä+tämä+lahjoista+suurin+ja+merkittävin+-+SOVITUKSEMME+JUMALAN+KANSSA,+on+uskottava+omalle+kohdalleen.+Tämä+lahja+tulee+omaksemme+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.+Ja+tämä+usko+on+Jumalan+lahja+ja+teko+jokaisessa+ihmisessä,+joka+ottaa+vastaan+pelastuksen+sanoman,+sanan+rististä,+evankeliumin+sanan+edestämme+kärsineestä+ja+kuolleesta,+ylösnousseesta+Jumalan+Pojasta+Jeesuksesta+Kristuksesta.+Tätä+Jumalan+sovitustyötä+Jeesuksessa+Kristuksessa+ei+voi+verrata+mihinkään+maalliseen,+ajalliseen,+tapahtumaan+olkoonpa+se+miten+suuri+asia+hyvänsä+-+kansallinen+itsenäisyytemme+tai+vaikkapa+miljoonien+eurojen+velkojen+anteeksisaaminen.+Nämä+ajallisesti+hyvät+asiat+jäävät+tänne.+Jumalan+sovitustyö+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa+kantaa+iankaikkiseen+elämään.+Mutta+-+tämän+suurimman+ja+tärkeimmän+hyvän,+Jumalan+lahjan,+pelastuksen+armolahjan+Jeesuksessa+Kristuksessa,+ihminen+voi+torjua.+Jumala+ei+pelasta+ketään+väkisin.+Uskoakaan+Hän+ei+ihmisessä+synnytä,+ellei+ihminen+tee+parannusta+ja+KÄÄNNY,+käänny+katumuksessa+ja+synnintunnossa+etsimään+armoa+ja+anteeksiantamusta+Jumalalta+Hänen+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Raamatun+mukaan+Jumala+kutsuu+jokaista+ihmistä+kerran,+kahdesti+-+kolmastikin.+Ja+tämä+Jumalan+kutsu+on+kutsua+Jeesuksen+Kristuksen+tykö.+Jumala+vetää+ihmistä+Jeesusta+kohti+-+mutta+ei+väkipakolla.+Yhdenkään+ihmisen+ei+Jumala+soisi+hukkuvan:Joh.+3:16
  4. Kiitos+vastauksestasi!Ensi+alkuun+näyttäisi+siltä,+ettei+"erimielisyytemme"+(+niin+kuin+nyt+olisi+kyse+sinun+ja+minun+erimielisyydestä!)+olekaan+niin+suuri+tässä+sovituskysymyksessä.Mutta+kuitenkin,+ratkaisevan+suuri+se+on+kuitenkin+juuri+siinä+kohdassa+mistä+olemme+peistä+täällä+taittaneet+jo+ties+miten+pitkään.Oli+muuten+ilo+lukea+hyvä+vastauksesi+-+vaikka+valitettavasti+väärässä+oletkin.Nimittäin+kyllä+Raamattu+sulkee+pois+sen+mahdollisuuden,+että+ihminen+voi+tulla+mielenmuutokseen+-+oikeammin+uskosta+osalliseksi+-+ajan+rajan+tuolla+puolenkin.Mitä+uskoa+näkeminen+enää+tarvitsee!?Kirjoittaahan+"joku+jossakin"+(+Paavali),+että+me+elämme+uskosta+emmekä+näkemisestä+ja+jotenkin+näin,+että+kuinka+joku+sitä+toivoo,+jonka+jo+näkee+(+todeksi)...Mutta+kuten+Mika+Rantasen+siteeraama+Franz+Pieper+kirjoittaa:+"Koko+kristinopin+kannalta+on+ratkaiseva+merkitys+sillä,+ettei+vähääkään+tingitä+objektiivisesta+sovituksesta.+Jos+pidetään+kiinni+siitä,+että+ihmiset+ovat+Kristuksen+tekemisen+ja+kärsimisen+kautta+täysin+sovitetut+Jumalan+kanssa,+ei+jää+enää+mitään+tilaa+sille+moninaisessa+muodossa+esiintyvälle+harhaopille,+että+ihmisten+täytyy+kokonaan+tai+osaksi+itse+saada+aikaan+sovituksensa+Jumalan+kanssa."Se,+että+ihminen+uskoo+omalle+kohdalleen+todeksi+Jumalan+kertakaikkisen+sovitustyön+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa,+ei+ole+tuota"+itse+aikaan+saatua"+sovitusta+tai+osallisuutta+sovitukseen.Usko+on+tyhjääkin+tyhjempi+käsi,+joka+ojentuu+Jumalan+puoleen+ottamaan+vastaan+tätä+ihanaa+LAHJAA+Jumalalta.Lahjaa,+joka+on+ja+on+ollut+kohta+2000+vuotta+valmiina+vastaan+otettavaksi.+Niin,+henkilökohtainen+usko+ottaa+iloiten+ja+kiitollisena+vastaan+itse+kullekin+(++meille,+minullle,+sinulle,+Usko+Toivoselle...+ihan+kaikille)+tarkoitetun+Jumalan+lahjan,+sovituksen+ja+pelastuksen+Hänen+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa."Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne"
  5. ...+jatkoaPaavali+kehottaa+uskomaan+objektiivisesti+olemassa+olevaan+sovitukseen+2+Kor.+5:20+sanoen:+”Antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa”,+ja+Room.+5:11+hän+todistaa+puhuen+kaikkien+kristittyjen+suulla,+että+me+”nyt”,+toisin+sanoen+subjektiivisesti+uskoviksi+tullessamme,+olemme+ottaneet+vastaan+(objektiivisen)+sovituksen. …+Raamatunmukaisesti+korostaa+luterilainen+tunnustuskin+sitä+totuutta,+että+on+olemassa+yksi+ainoa+tapa+ihmisten+tulla+subjektiivisesti+sovitetuiksi+Jumalan+kanssa+nimittäin+USKON+KAUTTA+Kristuksen+hankkimaan+sovitukseen+eli+syntien+anteeksiantamukseen+(vrt.+Apologia:+”Usko+sovittaa+ja+tekee+meidät+vanhurskaiksi+Jumalan+edessä,+milloin+hyvänsä+uskon+kautta+tartumme+Jumalan+lupaukseen”;+M.+144;+101,+81;+108,+114;+119,+61;+suom.+77,+82,+90).Koko+kristinopin+kannalta+on+ratkaiseva+merkitys+sillä,+ettei+vähääkään+tingitä+objektiivisesta+sovituksesta.+Jos+pidetään+kiinni+siitä,+että+ihmiset+ovat+Kristuksen+tekemisen+ja+kärsimisen+kautta+täysin+sovitetut+Jumalan+kanssa,+ei+jää+enää+mitään+tilaa+sille+moninaisessa+muodossa+esiintyvälle+harhaopille,+että+ihmisten+täytyy+kokonaan+tai+osaksi+itse+saada+aikaan+sovituksensa+Jumalan+kanssa.Näin+on+pohja+poissa+kaikelta+rationalistiselta,+roomalaiselta+ja+nykyajan-teologiselta+tekojen+opilta.+Objektiivinen,+Kristuksen+kautta+aikaansaatu+kaikkien+ihmisten+sovitus+Jumalan+kanssa+pakottaa+käsittämään+evankeliumin+ja+uskon+oikein.+Evankeliumi+ei+voi+silloin+olla+mitään+muuta+kuin+sitä,+että+julistetaan+ja+tarjotaan+Kristuksen+hankkimaa+syntien+anteeksiantamusta,+eikä+pelastava+usko+voi+olla+mitään+muuta+kuin+sitä,+että+vain+vastaanotetaan+Kristuksen+hankkima+syntien+anteeksiantamus+(vrt.+Luther:+”Joka+julistaa+koko+maailmalle,+että+koko+maailman+synti+on+Kristuksessa+nielty”;+St.+L.+XI,+693;+W.A.+12,+515;+ja+taas:+”Usko+pitää+kätensä+ja+säkkinsä+ojennettuna+ja+vain+sallii+itsellensä+hyvää+tehtävän”;+St.+L.+XI,+1103+s.;+W.A.+21,+487+s.).jatkuu...
  6. Mitä+mieltä+olet+tästä+opetuksesta?+Objetiivinen+ja+pelastava+sovitusKoska+tässä+kohden+esiintyy+moninaista+harhaoppia,+on+tarpeen+vielä+lähemmin+tarkastella+objektiivista+(yleistä)+vanhurskautusta,+varsinkin+sen+suhdetta+subjektiiviseen+(yksilön)+vanhurskautukseen.Raamatun+mukaan+on+olemassa+OBJEKTIIVINEN+kaikkien+ihmisten+sovitus+Jumalan+kanssa,+toisin+sanoen+sellainen,+jota+ei+vasta+ihmisten+ole+aikaansaatava,+vaan+joka+on+saatu+aikaan+yli+1900+vuotta+sitten+Kristuksen+kautta.+Sovitus+on+olemassa+ennen+mitään+ihmisten+taholta+tulevaa+toimintaa+ja+siitä+riippumatta.+Se+on+täysin+valmis+tosiasia,+niin+kuin+maailman+luominen.Paavali+todistaa+Room.+5:10:+”Me+tulimme+sovitetuiksi+Jumalan+kanssa+hänen+Poikansa+kuoleman+kautta”.+Silloin+siis,+Kristuksen+kuollessa,+tapahtui+meidän+sovittamisemme+Jumalan+kanssa.+Samoin+kuin+Kristuksen+kuolema+on+takanapäin,+samoin+on+myös+meidän+sovituksemme+toteuttaminen+(2+Kor.+5:19).Sovittaminen+(καταλλάσσειν)+Room.+5:10+ja+2+Kor.+5:19+ei+merkitse+ihmisessä+tapahtuvaa+mielenmuutosta,+vaan+TAPAHTUMAA+JUMALAN+SYDÄMESSÄ.+Kun+Jeesus+uhrasi+syntiuhrinsa,+Jumala+lakkasi+vihaamasta+ihmisiä.+Tämä+ei+ole+mitään+dogmaattista+kaavailua,+vaan+apostolin+oma+selitys.+”Jumala+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan”.Jo+silloin+hän+antoi+koko+maailmalle+anteeksi+sen+synnin+sydämessään+(in+foro+divino)+ja+julisti+sen+vanhurskaaksi;+se+näet,+”ettei+syntiä+lueta”+on+Raamatun+kielenkäytön+mukaan+(Room.+4:6─8)+aivan+samaa+kuin+synnin+anteeksi+antaminen+tai+syntisten+vanhurskaaksi+julistaminen.+Edelleen+on+Kristuksen+kuolleistaherättämyksen+tosiasia+Raamatun+mukaan+todellinen+synneistäpäästö,+toisin+sanoen+KOKO+SYNTISEN+MAAILMAN+OBJEKTIIVINEN+(YLEINEN,+allekirjoittaneen+lisäys)+VANHURSKAUTUS+(Room.+4:25).Niin+selvästi+Raamattu+todistaa+objektiivisesta,+Kristuksen+kautta+kerta+kaikkiaan+tapahtuneesta+kaikkien+ihmisten+sovittamisesta+Jumalan+kanssa.+(Vrt.+Meyer+2+Kor.+5:18+s.+johdosta:+”Ihmiset+olivat+sen+tähden,+ettei+heidän+syntiänsä+ollut+poistettu,+Jumalan+pyhän+vihan+alaiset,+έχθροί+θεοũ, Deo+invisi [Room.+5:10],+mutta+sen+kautta,+että+Jumala+antoi+Kristuksen+kuolla,+hän+sai+aikaan+syntien+poistamisen,+jonka+johdosta+siis+Jumalan+viha+lakkasi.+Sama+asia+on+ilmaistuna+Room.+5:10,+tosin+passiivista+sanontaa+käyttäen.”)Evankeliumi+on+sanoma+tästä+objektiivisesta,+tapahtuneesta+sovituksesta,+ja+siitä+syystä+sitä+2+Kor.+5:19+sanotaan+sovituksen+sanaksi.+Sen+ansiota+on,+että+ihmiset+nyt+puolestaan+eli+SUBJEKTIIVISESTI+(HENKILÖKOHTAISESTI,+allekirjoittaneen+lisäys)+tulevat+sovitetuiksi+Jumalan+kanssa+yksinomaan+uskon+kautta+(sola+fide).+Me+tulemme+toisin+sanoen+vain+sen+tähden+uskon+kautta+sovitetuiksi+Jumalan+kanssa,+että+sovitus+Kristuksen+suorittaman+hyvityksen+ansiosta+JO+ON+OLEMASSA,+JULISTETAAN+JA+TARJOTAAN+evankeliumissa.jatkuu...
  7. Rohkenen+lainata+erästä+aloitusta+tällä+palstalla+kymmenen+vuoden+takaa:-Universalistiset+oppinäkemykset+ja+mielipiteet+ulottavat+juurensa+pitkälle+aina+Origenista+kolmannelta+vuosisadalta+aina+Barthin+kirjoituksiin+1900+luvulla.Kyseinen+oppinäkemys+liitetään+usein+klassiseen+kreikkalaiseen+näkemykseen+ihmisen+ruumiin+ja+sielun+olemuksesta.Universalismi+nykymuodossaan+on+laajalti+sen+kannalla,+että+lopulta+kaikki+pelastetaan,+ennemmin+tahi+myöhemmin,+tässä+ajassa+tahi+tuonpuoleisessa.Tämän+näkemyksen+mukaan+on+olemassa,+toinen,+kolmas,+neljäs+ja+niin+edelleen,+mahdollisuus.+Palstalla+huomaa+hyvin+nopeasti+ketkä+ovat+taipuvaisia+tämän+oppinäkemyksen+kannalle.Universalistinen+näkemys+yleensä+nivotaan+yhden+tahi+kahden+opinkappaleen+tahi+Sanan+kohdan+ympärille+ja+varaan.+Teologiaa+ei+kuitenkaan+voi+rakentaa+yksittäisten+jakeiden+varaan,+poimia+rusinoita+pullasta,+vaan+Sana+on+uskottava+ja+otettava+kokonansa!+Ei+Jumala+ole+itsensä+kanssa+ristiriidassa.Universalistien+klassisina+esimerkkeinä+ovat+mm:1.+Piet.+3:18-4:6+sekä+Room+14:11,+että+Fil.+2:10,11.Tunnusomaista+tällaisella+"evankeliumilla"+on+se,+että+silloin+Kristuksen+sovitustyön+tärkeys,+evankeliumin+julistaminen,+Jumalan+Pojaan+lihaan+tuleminen+menettävät+painoarvoaan.Samoin+kyseisenkaltainen+näkemys+on+vahvasti+ristiriidassa+sen+todellisuuden+kanssa,+että+Jumala+on+vanhurskas+ja+että+synnistä+ei+pääse+maksamati,+sillä+on+aina+hinta.Raamatun+kokonaisilmoitus+antaa+näille+näennäisille+perusteille+universalismista+aivan+vastakkaisen+suunnan,+eikä+se+siksi+kestä+kokonaisilmoituksen+edessä.-(+Lähde:+Ote+Nimimerkki+Nikon+aloituksesta+"Annihilaatiota+ja+hieman+universalismia"+tällä+palstalla+29.02.2012+22:16)
  8. 16+Niin+hän+sanoi+hänelle:+"Eräs+mies+laittoi+suuret+illalliset+ja+kutsui+monta.17+Ja+illallisajan+tullessa+hän+lähetti+palvelijansa+sanomaan+kutsutuille:+'Tulkaa,+sillä+kaikki+on+jo+valmiina.'18+Mutta+he+rupesivat+kaikki+järjestään+estelemään.+Ensimmäinen+sanoi+hänelle:+'Minä+ostin+pellon,+ja+minun+täytyy+lähteä+sitä+katsomaan;+pyydän+sinua,+pidä+minut+estettynä.'19+Toinen+sanoi:+'Minä+ostin+viisi+paria+härkiä+ja+menen+niitä+koettelemaan;+pyydän+sinua,+pidä+minut+estettynä.'20+Vielä+toinen+sanoi:+'Minä+otin+vaimon,+ja+sentähden+en+voi+tulla.'21+Ja+palvelija+tuli+takaisin+ja+ilmoitti+herralleen+tämän.+Silloin+isäntä+vihastui+ja+sanoi+palvelijalleen:+'Mene+kiiruusti+kaupungin+kaduille+ja+kujille+ja+tuo+köyhät+ja+raajarikot,+sokeat+ja+rammat+tänne+sisälle.'22+Ja+palvelija+sanoi:+'Herra,+on+tehty,+minkä+käskit,+ja+vielä+on+tilaa.'23+Niin+Herra+sanoi+palvelijalle:+'Mene+teille+ja+aitovierille+ja+pakota+heitä+tulemaan+sisälle,+että+minun+taloni+täyttyisi;24+sillä+minä+sanon+teille,+ettei+yksikään+niistä+miehistä,+jotka+olivat+kutsutut,+ole+maistava+minun+illallisiani.'"(+Luuk.+14)+-"+Jeesus+sanoo:+’Tulkaa,+sillä+kaikki+on+jo+valmiina.’”+(Luuk.+14:17)Syntiinlankeemus+on+korjattu,+koko+maailman+synti+ja+minun+syntini+niin+tyystin+sovitettu,+että+Raamattu+sanoo+sen+olevan+“heitetty+meren+syvyyteen.”+Lain+kirous+on+poistettu,+kuolema+on+voitossa+nielty,+syyttäjä+karkotettu,+ihminen+taas+Jumalan+kanssa+sovitettu,+paratiisi+taas+avattu,+jotta+me+jälleen+voimme+luottavaisesti+puhutella+Jumalaa+niin+kuin+lapset+isäänsä+ja+viimein+olla+hänen+kanssaan+taivaassa+iäisessä+autuudessa."+(+Rosenius/Armoa+armosta)-"+Tulkaa+minun+luokseni,+kaikki+te+työn+ja+kuormien+uuvuttamat.+Minä+annan+teille+levon.”+(Matt.+11:28)37+Mutta+juhlan+viimeisenä,+suurena+päivänä+Jeesus+seisoi+ja+huusi+ja+sanoi:+"Jos+joku+janoaa,+niin+tulkoon+minun+tyköni+ja+juokoon.38+Joka+uskoo+minuun,+hänen+sisimmästään+on,+niinkuin+Raamattu+sanoo,+juokseva+elävän+veden+virrat."39+Mutta+sen+hän+sanoi+Hengestä,+joka+niiden+piti+saaman,+jotka+uskoivat+häneen;+sillä+Henki+ei+ollut+vielä+tullut,+koska+Jeesus+ei+vielä+ollut+kirkastettu.(+Joh.+7)+35+Jeesus+sanoi+heille:+"Minä+olen+elämän+leipä;+joka+tulee+minun+tyköni,+se+ei+koskaan+isoa,+ja+joka+uskoo+minuun,+se+ei+koskaan+janoa.36+Mutta+minä+olen+sanonut+teille,+että+te+olette+nähneet+minut,+ettekä+kuitenkaan+usko.37+Kaikki,+minkä+Isä+antaa+minulle,+tulee+minun+tyköni;+ja+sitä,+joka+minun+tyköni+tulee,+minä+en+heitä+ulos.38+Sillä+minä+olen+tullut+taivaasta,+en+tekemään+omaa+tahtoani,+vaan+hänen+tahtonsa,+joka+on+minut+lähettänyt.39+Ja+minun+lähettäjäni+tahto+on+se,+että+minä+kaikista+niistä,+jotka+hän+on+minulle+antanut,+en+kadota+yhtäkään,+vaan+herätän+heidät+viimeisenä+päivänä.40+Sillä+minun+Isäni+tahto+on+se,+että+jokaisella,+joka+näkee+Pojan+ja+uskoo+häneen,+on+iankaikkinen+elämä;+ja+minä+herätän+hänet+viimeisenä+päivänä."(+Joh.+6)
  9. 12+Minä+kiitän+häntä,+joka+minulle+on+voimaa+antanut,+Kristusta+Jeesusta,+meidän+Herraamme,+siitä,+että+hän+katsoi+minut+uskolliseksi+ja+asetti+palvelukseensa13+minut,+entisen+pilkkaajan+ja+vainoojan+ja+väkivallantekijän.+Mutta+minä+sain+laupeuden,+koska+olin+tehnyt+sitä+tietämättömänä,+epäuskossa;14+ja+meidän+Herramme+armo+oli+ylen+runsas,+vaikuttaen+uskoa+ja+rakkautta,+joka+on+Kristuksessa+Jeesuksessa.15+Varma+on+se+sana+ja+kaikin+puolin+vastaanottamisen+arvoinen,+että+Kristus+Jeesus+on+tullut+maailmaan+syntisiä+pelastamaan,+joista+minä+olen+suurin.16+Mutta+sentähden+minä+sain+laupeuden,+että+Jeesus+Kristus+minussa+ennen+muita+osoittaisi+kaiken+pitkämielisyytensä,+esikuvaksi+niille,+jotka+tulevat+uskomaan+häneen,+itsellensä+iankaikkiseksi+elämäksi.17+Mutta+iankaikkiselle+kuninkaalle,+katoamattomalle,+näkymättömälle,+ainoalle+Jumalalle,+kunnia+ja+kirkkaus+aina+ja+iankaikkisesti!+Amen.18+Tämän+käskyn+minä+annan+sinun+toimitettavaksesi,+poikani+Timoteus,+aikaisempien,+sinusta+lausuttujen+ennustusten+mukaisesti,+että+niiden+nojalla+taistelisit+jalon+taistelun,19+säilyttäen+uskon+ja+hyvän+omantunnon,+jonka+eräät+ovat+hyljänneet+ja+uskossaan+haaksirikkoon+joutuneet20+Niitä+ovat+Hymeneus+ja+Aleksander,+jotka+minä+olen+antanut+saatanan+haltuun,+kuritettaviksi,+etteivät+enää+pilkkaisi.(+1+Tim.+1)+1+Paavali+ja+Silvanus+ja+Timoteus+tessalonikalaisten+seurakunnalle+Isässä+Jumalassa+ja+Herrassa+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Armo+teille+ja+rauha!2+Me+kiitämme+Jumalaa+aina+kaikkien+teidän+tähtenne,+mainiten+teitä+rukouksissamme,+sillä+lakkaamatta3+me+Jumalamme+ja+Isämme+edessä+muistamme+teidän+työtänne+uskossa+ja+vaivannäköänne+rakkaudessa+ja+kärsivällisyyttänne+toivossa+Herraamme+Jeesukseen+Kristukseen,4+tietäen,+veljet,+te+Jumalan+rakastetut,+teidän+valitsemisenne:5+että+meidän+evankeliumimme+tuli+teidän+tykönne,+ei+ainoastaan+sanana,+vaan+myös+voimana+ja+Pyhässä+Hengessä+ja+suurella+varmuudella+-+niinkuin+tiedätte,+millaisia+me+olimme+teidän+keskuudessanne,+teidän+tähtenne+-6+ja+teistä+tuli+meidän+seuraajiamme+ja+Herran,+kun+suuressa+ahdingossa+otitte+sanan+vastaan+ilolla+Pyhässä+Hengessä,7+niin+että+te+olette+tulleet+esikuviksi+kaikille+uskoville+Makedoniassa+ja+Akaiassa.8+Sillä+teidän+tyköänne+on+Herran+sana+kaikunut;+ei+ainoastaan+Makedoniaan+ja+Akaiaan,+vaan+kaikkialle+on+teidän+uskonne+Jumalaan+levinnyt,+niin+ettei+meidän+tarvitse+siitä+mitään+puhua.9+Sillä+itse+he+kertovat+meistä,+millainen+meidän+tulomme+teidän+tykönne+oli+ja+kuinka+te+epäjumalista+käännyitte+Jumalan+tykö,+palvelemaan+elävää+ja+totista+Jumalaa10+ja+odottamaan+taivaista+hänen+Poikaansa,+jonka+hän+on+herättänyt+kuolleista,+Jeesusta,+joka+pelastaa+meidät+tulevasta+vihasta.(+1+Tess.+1)+1+Paavali+ja+Silvanus+ja+Timoteus+tessalonikalaisten+seurakunnalle+Jumalassa,+meidän+Isässämme,+ja+Herrassa+Jeesuksessa+Kristuksessa.2+Armo+teille+ja+rauha+Isältä+Jumalalta+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta!3+Me+olemme+velvolliset+aina+kiittämään+Jumalaa+teidän+tähtenne,+veljet,+niinkuin+oikein+onkin,+koska+teidän+uskonne+runsaasti+kasvaa+ja+keskinäinen+rakkautenne+lisääntyy+itsekussakin,+kaikissa+teissä,4+niin+että+me+itsekin+Jumalan+seurakunnissa+kerskaamme+teistä,+teidän+kärsivällisyydestänne+ja+uskostanne+kaikissa+vainoissanne+ja+ahdistuksissa,+joita+teillä+on+kestettävänä5+ja+jotka+ovat+osoituksena+Jumalan+vanhurskaasta+tuomiosta,+että+teidät+katsottaisiin+arvollisiksi+Jumalan+valtakuntaan,+jonka+tähden+kärsittekin,6+koskapa+Jumala+katsoo+oikeaksi+kostaa+ahdistuksella+niille,+jotka+teitä+ahdistavat,7+ja+antaa+teille,+joita+ahdistetaan,+levon+yhdessä+meidän+kanssamme,+kun+Herra+Jeesus+ilmestyy+taivaasta+voimansa+enkelien+kanssa8+tulen+liekissä+ja+kostaa+niille,+jotka+eivät+tunne+Jumalaa+eivätkä+ole+kuuliaisia+meidän+Herramme+Jeesuksen+evankeliumille.9+Heitä+kohtaa+silloin+rangaistukseksi+iankaikkinen+kadotus+Herran+kasvoista+ja+hänen+voimansa+kirkkaudesta,10+kun+hän+sinä+päivänä+tulee,+että+hän+kirkastuisi+pyhissänsä+ja+olisi+ihmeteltävä+kaikissa+uskovissa,+sillä+te+olette+uskoneet+meidän+todistuksemme.11+Sitä+varten+me+aina+rukoilemmekin+teidän+puolestanne,+että+meidän+Jumalamme+katsoisi+teidät+kutsumisensa+arvoisiksi+ja+voimallisesti+saattaisi+täydelliseksi+kaiken+teidän+halunne+hyvään+ja+teidän+uskonne+teot,12+että+meidän+Herramme+Jeesuksen+nimi+teissä+kirkastuisi+ja+te+hänessä,+meidän+Jumalamme+ja+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+armon+mukaan.(+2+Tess.+1)
  10. 1+Koska+me+siis+olemme+uskosta+vanhurskaiksi+tulleet,+niin+meillä+on+rauha+Jumalan+kanssa+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,2+jonka+kautta+myös+olemme+uskossa+saaneet+pääsyn+tähän+armoon,+jossa+me+nyt+olemme,+ja+meidän+kerskauksemme+on+Jumalan+kirkkauden+toivo.3+Eikä+ainoastaan+se,+vaan+meidän+kerskauksenamme+ovat+myös+ahdistukset,+sillä+me+tiedämme,+että+ahdistus+saa+aikaan+kärsivällisyyttä,4+mutta+kärsivällisyys+koettelemuksen+kestämistä,+ja+koettelemuksen+kestäminen+toivoa;5+mutta+toivo+ei+saata+häpeään;+sillä+Jumalan+rakkaus+on+vuodatettu+meidän+sydämiimme+Pyhän+Hengen+kautta,+joka+on+meille+annettu.6+Sillä+meidän+vielä+ollessamme+heikot+kuoli+Kristus+oikeaan+aikaan+jumalattomien+edestä.7+Tuskinpa+kukaan+käy+kuolemaan+jonkun+vanhurskaan+edestä;+hyvän+edestä+joku+mahdollisesti+uskaltaa+kuolla.8+Mutta+Jumala+osoittaa+rakkautensa+meitä+kohtaan+siinä,+että+Kristus,+kun+me+vielä+olimme+syntisiä,+kuoli+meidän+edestämme.9+Paljoa+ennemmin+me+siis+nyt,+kun+olemme+vanhurskautetut+hänen+veressään,+pelastumme+hänen+kauttansa+vihasta.10+Sillä+jos+me+silloin,+kun+vielä+olimme+Jumalan+vihollisia,+tulimme+sovitetuiksi+hänen+kanssaan+hänen+Poikansa+kuoleman+kautta,+paljoa+ennemmin+me+pelastumme+hänen+elämänsä+kautta+nyt,+kun+olemme+sovitetut;11+emmekä+ainoastaan+sovitetut,+vaan+vieläpä+on+Jumala+meidän+kerskauksemme+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+jonka+kautta+me+nyt+olemme+sovituksen+saaneet.12+Sentähden,+niinkuin+yhden+ihmisen+kautta+synti+tuli+maailmaan,+ja+synnin+kautta+kuolema,+niin+kuolema+on+tullut+kaikkien+ihmisten+osaksi,+koska+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+-13+sillä+jo+ennen+lakiakin+oli+synti+maailmassa,+mutta+syntiä+ei+lueta,+missä+lakia+ei+ole;14+kuitenkin+kuolema+hallitsi+Aadamista+Moosekseen+asti+niitäkin,+jotka+eivät+olleet+syntiä+tehneet+samankaltaisella+rikkomuksella+kuin+Aadam,+joka+on+sen+esikuva,+joka+oli+tuleva.15+Mutta+armolahjan+laita+ei+ole+sama+kuin+lankeemuksen;+sillä+joskin+yhden+lankeemuksesta+monet+ovat+kuolleet,+niin+paljoa+enemmän+on+Jumalan+armo+ja+lahja+yhden+ihmisen,+Jeesuksen+Kristuksen,+armon+kautta+ylenpalttisesti+tullut+monien+osaksi.16+Eikä+lahjan+laita+ole,+niinkuin+on+sen,+mikä+tuli+yhden+synnintekijän+kautta;+sillä+tuomio+tuli+yhdestä+ihmisestä+kadotukseksi,+mutta+armolahja+tulee+monesta+rikkomuksesta+vanhurskauttamiseksi.17+Ja+jos+yhden+ihmisen+lankeemuksen+tähden+kuolema+on+hallinnut+yhden+kautta,+niin+paljoa+enemmän+ne,+jotka+saavat+armon+ja+vanhurskauden+lahjan+runsauden,+tulevat+elämässä+hallitsemaan+yhden,+Jeesuksen+Kristuksen,+kautta.+-18+Niinpä+siis,+samoin+kuin+yhden+ihmisen+lankeemus+on+koitunut+kaikille+ihmisille+kadotukseksi,+niin+myös+yhden+ihmisen+vanhurskauden+teko+koituu+kaikille+ihmisille+elämän+vanhurskauttamiseksi;19+sillä+niinkuin+yhden+ihmisen+tottelemattomuuden+kautta+monet+ovat+joutuneet+syntisiksi,+niin+myös+yhden+kuuliaisuuden+kautta+monet+tulevat+vanhurskaiksi.20+Mutta+laki+tuli+väliin,+että+rikkomus+suureksi+tulisi;+mutta+missä+synti+on+suureksi+tullut,+siinä+armo+on+tullut+ylenpalttiseksi,21+että+niinkuin+synti+on+hallinnut+kuolemassa,+samoin+armokin+hallitsisi+vanhurskauden+kautta+iankaikkiseksi+elämäksi+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta.(+Room.+5)