Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Herra+Jeesus+Kristus+Nikodemokselle:
"Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen."
(+Joh.+3:16-18)
03.08.2022 22:32
Minä+en+kuvittele+mitään.
Mutta+sen+tiedän,+että+sinä+julistat+universalismia,+joka+on+HARHAOPPI!
Ja+harhaoppeja+tulee+vastustaa.
Kaikki+pelastuvat+oppi+ei+ole+Raamatun+totuuden+mukainen.
Piste.
03.08.2022 18:03
Universalismi+on+uskomus,+että+kaikki+pelastuvat.+Monet+ihmiset+uskovat+universalismiin+ja+kaikkien+pelastumiseen+ja+siihen,+että+kaikki+ihmiset+päätyvät+loppujen+lopuksi+taivaaseen.+Ajatus+miesten+ja+naisten+päätymisestä+iankaikkiseen+ahdistukseen+helvetissä+on+kenties+saanut+jotkut+hylkäämään+tämän+Raamatun+opetuksen.+
Joidenkin+toisten+kohdalla+kyseessä+on+Jumalan+rakkauden+ja+myötätunnon+ylikorostaminen+-+ja+Jumalan+vanhurskauden+ja+oikeudenmukaisuuden+unohtaminen+-+joka+johtaa+heidät+uskomaan+Jumalan+olevan+armollinen+jokaista+kohtaan.+Mutta+Raamattu+opettaa+joidenkin+ihmisten+viettävän+iankaikkisuuden+helvetissä.
Ensinnä,+Raamattu+sanoo+selvästi,+että+pelastumattomat+viettävät+ikuisuuden+helvetissä.+Jeesuksen+omat+sanat+vahvistavat+sen,+että+pelastetut+viettävät+taivaassa+yhtä+pitkän+ajan+kuin+pelastumattomat+helvetissä. Matt.+25:46 kuuluu,+“Ja+niin+he+lähtevät,+toiset+iankaikkiseen+rangaistukseen,+mutta+vanhurskaat+iankaikkiseen+elämään."+
Tämän+jakeen+mukaan,+pelastumattomien+rangaistus+on+yhtä+iankaikkinen+kuin+vanhurskaiden+iankaikkinen+elämä.+Jotkut+uskovat,+että+helvetissä+olevat+lopulta+katoavat,+mutta+Herra+itse+vahvistaa+heidän+kärsimystensä+jatkuvan+ikuisuuden. Matt.+25:41 ja Mark.+9:44 kuvailevat+helvetin+“ikuisena+tulena”+ja+“missä+tuli+ei+sammu.”
Kuinka+voi+välttyä+ikuiselta+tulelta?+Monien+mielestä+kaikki+tiet+-+kaikki+uskonnot+ja+uskomukset+-+johtavat+taivaaseen+tai+heidän+mielestään+Jumala+on+niin+täynnä+rakkautta+ja+armoa,+että+hän+sallii+kaikkien+ihmisten+pääsevän+taivaaseen.+
Jumala+on+ilman+muuta+täynnä+rakkautta+ja+armoa+ja+nämä+ominaisuudet+saivat+hänet+lähettämään+Poikansa,+Jeesuksen+Kristuksen,+maan+päälle+kuolemaan+ristillä+puolestamme.+Jeesus+on+ainoa+tie+iankaikkisuuteen+taivaassa.+Ap.+teot+4:12+kuuluu+seuraavasti,+"Ei+kukaan+muu+voi+pelastaa+kuin+hän.+Mitään+muuta+nimeä,+joka+meidät+pelastaisi,+ei+ole+ihmisille+annettu+koko+taivaankannen+alla."+
"Jumala+on+yksi,+ja+yksi+on+välittäjä+Jumalan+ja+ihmisten+välillä,+ihminen+Kristus+Jeesus"+(1.+Tim.+2:5).+Jeesus+sanoi Joh.+14:6,+"Minä+olen+tie,+totuus+ja+elämä.+Ei+kukaan+pääse+Isän+luo+muuten+kuin+minun+kauttani."
Joh.+3:16 vahvistaa+tämän,+“+Jumala+on+rakastanut+maailmaa+niin+paljon,+että+antoi+ainoan+Poikansa,+jottei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joutuisi+kadotukseen,+vaan+saisi+iankaikkisen+elämän.”+
Jos+me+hylkäämme+Jumalan+Pojan,+emme+täytä+pelastuksen+ehtoja+(Joh.+3:16, 18, 36).
Edellä+olevien+jakeiden+kautta+on+selvää,+että+universalismi+ja+universaalinen+pelastus+eivät+ole+raamatullisia+uskomuksia.+Universalismi+on+vastoin+Raamatun+opetuksia.+Vaikka+monien+mielestä+kristityt+ovat+suvaitsemattomia+ja+itsekkäitä,+on+tärkeää+muistaa,+että+nämä+olivat+Kristuksen+omia+sanoja.+
Kristityt+eivät+ole+kehittäneet+näitä+ajatuksia+omasta+päästään,+vaan+he+ainoastaan+toistavat+Herran+opetuksia.+Ihmiset+ovat+valmiita+hylkäämään+tämän+viestin,+koska+he+eivät+halua+kohdata+syntejään+ja+myöntää+tarvitsevansa+Herraa+pelastuakseen.+
Ne,+jotka+sanovat,+että+ne+jotka+hylkäävät+Jumalan+Poikansa+kautta+tarjoaman+pelastuksen+pelastuvat+kaikesta+huolimatta,+he+vähättelevät+Jumalan+pyhyyttä+ja+oikeudenmukaisuutta+ja+tekevät+turhaksi+Jeesuksen+uhrin+puolestamme.
(+Lähde:+Got+Questions+-+sivusto/Onko+universalismi+eli+universaalinen+pelastus+raamatullinen)
03.08.2022 15:28
10+Sillä+kaikkien+meidän+pitää+ilmestymän+Kristuksen+tuomioistuimen+eteen,+että+kukin+saisi+sen+mukaan,+kuin+hän+ruumiissa+ollessaan+on+tehnyt,+joko+hyvää+tai+pahaa.
11+Kun+siis+tiedämme,+mitä+Herran+pelko+on,+niin+me+koetamme+saada+ihmisiä+uskomaan,+mutta+Jumala+kyllä+meidät+tuntee;+ja+minä+toivon,+että+tekin+omissatunnoissanne+meidät+tunnette.
12+Emme+nyt+taas+suosittele+itseämme+teille,+vaan+tahdomme+antaa+teille+aihetta+kerskata+meistä,+että+teillä+olisi+mitä+vastata+niille,+jotka+kerskaavat+siitä,+mikä+silmään+näkyy,+eikä+siitä,+mikä+sydämessä+on.
13+Sillä+jos+me+olemme+olleet+suunniltamme,+niin+olemme+olleet+Jumalan+tähden;+jos+taas+maltamme+mielemme,+teemme+sen+teidän+tähtenne.
14+Sillä+Kristuksen+rakkaus+vaatii+meitä,+jotka+olemme+tulleet+tähän+päätökseen:+yksi+on+kuollut+kaikkien+edestä,+siis+myös+kaikki+ovat+kuolleet;
15+ja+hän+on+kuollut+kaikkien+edestä,+että+ne,+jotka+elävät,+eivät+enää+eläisi+itselleen,+vaan+hänelle,+joka+heidän+edestään+on+kuollut+ja+ylösnoussut.
16+Sentähden+me+emme+tästä+lähtien+tunne+ketään+lihan+mukaan;+jos+olemmekin+tunteneet+Kristuksen+lihan+mukaan,+emme+kuitenkaan+nyt+enää+tunne.
17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.
18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.
19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor.+5)+
Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
(+2+Kor.+6:1-2)
02.08.2022 19:43
25+Mutta+hänen,+joka+voi+teitä+vahvistaa+minun+evankeliumini+ja+Jeesuksen+Kristuksen+saarnan+mukaan,+sen+ilmoitetun+salaisuuden+mukaan,+joka+kautta+ikuisten+aikojen+on+ollut+ilmoittamatta,
26+mutta+joka+nyt+on+julkisaatettu+ja+profeetallisten+kirjoitusten+kautta+iankaikkisen+Jumalan+käskystä+tiettäväksi+tehty+kaikille+kansoille+uskon+kuuliaisuuden+aikaansaamiseksi,
27+Jumalan,+ainoan+viisaan,+olkoon+kunnia+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+aina+ja+iankaikkisesti.+Amen.
(+Room.+16)
02.08.2022 17:02
1+Paavali,+Jeesuksen+Kristuksen+palvelija,+kutsuttu+apostoli,+erotettu+julistamaan+Jumalan+evankeliumia,
2+jonka+Jumala+on+edeltä+luvannut+profeettainsa+kautta+pyhissä+kirjoituksissa,
3+hänen+Pojastansa+-+joka+lihan+puolesta+on+syntynyt+Daavidin+siemenestä
4+ja+pyhyyden+hengen+puolesta+kuolleistanousemisen+kautta+asetettu+Jumalan+Pojaksi+voimassa+-+Jeesuksesta+Kristuksesta,+meidän+Herrastamme,
5+jonka+kautta+me+olemme+saaneet+armon+ja+apostolinviran,+että+syntyisi+uskon+kuuliaisuus+hänen+nimeänsä+kohtaan+kaikissa+pakanakansoissa,
6+joihin+tekin,+Jeesuksen+Kristuksen+kutsumat,+kuulutte:
7+kaikille+Roomassa+oleville+Jumalan+rakkaille,+kutsutuille+pyhille.+Armo+teille+ja+rauha+Jumalalta,+meidän+Isältämme,+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta!
8+Ensiksikin+minä+kiitän+Jumalaani+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+teidän+kaikkien+tähden,+koska+teidän+uskoanne+mainitaan+kaikessa+maailmassa.
9+Sillä+Jumala,+jota+minä+hengessäni+palvelen+julistaen+hänen+Poikansa+evankeliumia,+on+minun+todistajani,+kuinka+minä+teitä+lakkaamatta+muistan,
10+aina+rukouksissani+anoen,+että+minä+jo+vihdoinkin,+jos+Jumala+tahtoo,+pääsisin+tulemaan+teidän+tykönne.
11+Sillä+minä+ikävöitsen+teitä+nähdä,+voidakseni+antaa+teille+jonkun+hengellisen+lahjan,+että+te+vahvistuisitte,
12+se+on,+että+me+yhdessä+ollessamme+virkistyisimme+yhteisestä+uskostamme,+teidän+ja+minun.
13+Ja+minä+en+tahdo,+veljet,+teiltä+salata,+että+jo+monesti+olen+päättänyt+tulla+teidän+tykönne+saadakseni+jonkin+hedelmän+teidänkin+keskuudestanne,+niinkuin+muidenkin+pakanain,+mutta+olen+ollut+estetty+tähän+saakka.
14+Kreikkalaisille+ja+barbaareille,+viisaille+ja+tyhmille+minä+olen+velassa;
15+omasta+puolestani+minä+siis+olen+altis+teillekin,+Roomassa+asuvaisille,+julistamaan+evankeliumia.
16+Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.
17+Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta."
(+Room.+1)
02.08.2022 10:14
>>Saviseutulaisen+saatanallinen+logiikka+kun+menee+näin:+koska+Paavali+käyttää+SUOMENKIELISESSÄ+RAAMATUSSA+sanamuotoa
'että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa',
silloinhan+syntien+anteeksisaaminen+EDELLYTTÄÄ+uskoa+Jeesukseen.
Niinpä+jos+EI+ole+uskoa+Jeesukseen,+ei+myöskään+ole+syntien+anteeksiantamusta.>>
1+Paavali,+Jeesuksen+Kristuksen+palvelija,+kutsuttu+apostoli,+erotettu+julistamaan+Jumalan+evankeliumia,
2+jonka+Jumala+on+edeltä+luvannut+profeettainsa+kautta+pyhissä+kirjoituksissa,
3+hänen+Pojastansa+-+joka+lihan+puolesta+on+syntynyt+Daavidin+siemenestä
4+ja+pyhyyden+hengen+puolesta+kuolleistanousemisen+kautta+asetettu+Jumalan+Pojaksi+voimassa+-+Jeesuksesta+Kristuksesta,+meidän+Herrastamme,
5+jonka+kautta+me+olemme+saaneet+armon+ja+apostolinviran,+että+syntyisi+uskon+kuuliaisuus+hänen+nimeänsä+kohtaan+kaikissa+pakanakansoissa,
6+joihin+tekin,+Jeesuksen+Kristuksen+kutsumat,+kuulutte:
7+kaikille+Roomassa+oleville+Jumalan+rakkaille,+kutsutuille+pyhille.+Armo+teille+ja+rauha+Jumalalta,+meidän+Isältämme,+ja+Herralta+Jeesukselta+Kristukselta!
8+Ensiksikin+minä+kiitän+Jumalaani+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+teidän+kaikkien+tähden,+koska+teidän+uskoanne+mainitaan+kaikessa+maailmassa.
9+Sillä+Jumala,+jota+minä+hengessäni+palvelen+julistaen+hänen+Poikansa+evankeliumia,+on+minun+todistajani,+kuinka+minä+teitä+lakkaamatta+muistan,
10+aina+rukouksissani+anoen,+että+minä+jo+vihdoinkin,+jos+Jumala+tahtoo,+pääsisin+tulemaan+teidän+tykönne.
11+Sillä+minä+ikävöitsen+teitä+nähdä,+voidakseni+antaa+teille+jonkun+hengellisen+lahjan,+että+te+vahvistuisitte,
12+se+on,+että+me+yhdessä+ollessamme+virkistyisimme+yhteisestä+uskostamme,+teidän+ja+minun.
13+Ja+minä+en+tahdo,+veljet,+teiltä+salata,+että+jo+monesti+olen+päättänyt+tulla+teidän+tykönne+saadakseni+jonkin+hedelmän+teidänkin+keskuudestanne,+niinkuin+muidenkin+pakanain,+mutta+olen+ollut+estetty+tähän+saakka.
14+Kreikkalaisille+ja+barbaareille,+viisaille+ja+tyhmille+minä+olen+velassa;
15+omasta+puolestani+minä+siis+olen+altis+teillekin,+Roomassa+asuvaisille,+julistamaan+evankeliumia.
16+Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.
17+Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta."
(+Room.+1)
31.07.2022 22:07
>>vääntämällä+Paavalin+ylösnousseelta+Kristukselta+saama+evankeliumi+kieroon,+omaksi+vastakohdakseen.>>
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
31.07.2022 18:25
"Jumalan+armo+on+näet+ilmestynyt+pelastukseksi+kaikille+ihmisille,+ja+se+kasvattaa+meitä+hylkäämään+jumalattomuuden+ja+maailmalliset+himot+ja+elämään+hillitysti,+oikeamielisesti+ja+Jumalaa+kunnioittaen+tässä+maailmassa…” (Tiit.+2:+11,12).
Saatana+pelkää+Jumalan+evankeliumia,+sillä+se+on+todellinen+Jumalan+voima,+joka+kykenee+täydellisesti+pelastamaan+ihmisen+syntiensä+ja+Jumalan+tuomion+alta+ja+tekee+tämän+vanhurskaaksi+ja+Jumalan+lapseksi.+ Sen+tähden+Saatana+yrittää+vääristellä+Jumalan+pelastavaa+armoa+yhteen+jos+toiseenkin+suuntaan.+Onkin+olemassa+armoa,+joka+melkein+riittää+pelastukseen+ja+armoa,+joka+kehottaa+kristittyjä+suosimaan+rauhassa+syntejään.
Raamattu+ei+opeta,+että+armo+olisi+kuin+hyväksyvä+kumileimasin+meidän+itsekkyydellemme+ja+himoillemme.+Sen+sijaan+se+julistaa+syntiselle+vapautusta+Jumalan+tuomiosta+ja+avaa+taivaan+portit+Jumalasta+kaukana+olevalle+ihmiselle.
Lainaamassani+raamatunkohdassa+Paavali+opettaa,+että+armo+tekee+kaksi+asiaa.+Se+ensinnäkin+pelastaa+täysin+ja+vuorenvarmasti+jokaisen,+joka+siihen+turvaa.+Jokainen,+joka+uskoo+Jeesukseen+syntiensä+sovittajana,+on+Jumalan+lapsi.+Ja+Jumala+pitää+perheväestään+huolta.+
Toisekseen+Jumalan+armo+alkaa+kasvattamaan+ihmistä+Jumalan+perheväen+tavoille.+Kristityllä+on+siis+varma+pelastuksen+perustus+huolimatta+siitä,+miten+hän+onnistuu+elämään+kristittynä.+Pelastus+ei+perustu+ihmisen+pyhitykseen+vaan+yksin+Jumalan+armoon.+Mutta+tämä+armo+on+samalla+voima,+joka+alkaa+vaikuttamaan+kristityn+sisällä+niin+sanottua+elämänvanhurskautta+eli+pyhitystä.
Jumalan+armo+ei+kuitenkaan+pääse+vaikuttamaan+koko+voimallaan+meissä,+jos+siihen+laitetaan+ehtoja.+Jos+pelkäämme+armon+vievän+meitä+ja+kuulijoitamme+välinpitämättömyyteen+ja+syntien+suosimiseen,+alamme+varmistella+evankeliumia+laittamalla+siihen+erilaisia+”muttia”.+
Tällainen+opetus+saa+sisällön:+”Jumalan+armo+riittää,+mutta+sinun…”+tai+”Jumala+antaa+kaikki+syntisi+anteeksi,+jos+sinä…”+Ja+edelleen:+”Jeesus+rakastaa+sinua,+kun+sinä…”+Voi+käydä+niin,+että+koko+huomio+kiinnittyy+silloin+pilkun+jälkeiseen+ihmisen+osuuteen.+
Armo+on+tällöin+hyvä+uutinen,+mutta+aina+askeleen+liian+kaukana.+Armon+sijasta+aletaan+korostaa+parannuksentekoa,+synnin+hylkäämistä,+pyhitystä,+ratkaisua,+oikeaa+tahtomista+–+lista+olisi+loputon.+Tällainen+opetus+on+ihmiselle+järkeenkäypää+ja+siksi+se+saavuttaa+suuren+hyväksynnän.
Jumalan+armoa+tulee+opettaa+koko+täyteydessään+ja+ehdottomuudessaan,+ilman+ehtoja+tai+”muttia”.+Sen+tulee+olla+sanoma+Jumalan+pelastavasta+rakkaudesta,+joka+juoksee+syntistä+vastaan,+ottaa+tämän+syliinsä+ja+kantaa+kotiin.+Kun+kristitty+oppii+lepäämään+armon+–+eli+Kristuksen+varassa+–+Kristus+itse+alkaa+vaikuttaa+hänessä+pyhitystä.+
Tällainen+kristitty+elää+evankeliumin+ilossa+ja+vapaudessa.+Rakastettuna+hän+rakastaa,+armahdettuna+armahtaa+ja+löydettynä+löytää+toisia.+Hän+kyllä+tarvitsee+kehotusta+ja+suuntaviittoja+kohti+pyhää+elämää,+mutta+tietää,+että+yksin+Jumalan+armo+voi+viedä+sinne,+minne+suuntaviitat+osoittavat.
(+Lähde:+Jaakko+Pirttiaho/Armo+kasvattaa+meitä/Yksin+armosta+sivusto)
31.07.2022 11:16
9+Niin+hän+puhui+vielä+muutamille,+jotka+luottivat+itseensä,+luullen+olevansa+vanhurskaita,+ja+ylenkatsoivat+muita,+tämän+vertauksen:
10+"Kaksi+miestä+meni+ylös+pyhäkköön+rukoilemaan,+toinen+fariseus+ja+toinen+publikaani.
11+Fariseus+seisoi+ja+rukoili+itsekseen+näin:+'Jumala,+minä+kiitän+sinua,+etten+minä+ole+niinkuin+muut+ihmiset,+riistäjät,+väärämieliset,+huorintekijät,+enkä+myöskään+niinkuin+tuo+publikaani.
12+Minä+paastoan+kahdesti+viikossa;+minä+annan+kymmenykset+kaikista+tuloistani.'
13+Mutta+publikaani+seisoi+taampana+eikä+edes+tahtonut+nostaa+silmiään+taivasta+kohti,+vaan+löi+rintaansa+ja+sanoi:+'Jumala,+ole+minulle+syntiselle+armollinen.'
14+Minä+sanon+teille:+tämä+meni+kotiinsa+vanhurskaampana+kuin+se+toinen;+sillä+jokainen,+joka+itsensä+ylentää,+alennetaan,+mutta+joka+itsensä+alentaa,+se+ylennetään."
(+Luuk.+18)
30.07.2022 15:20
Savis,+minä+en+ole+Suomen+evankelisluterilaisen+kirkon+jäsen.
Erosin+ajat+sittten.
Syynä+kirkon+liberalisoituminen,+kaikin+puolinen+maallistuminen+jne.
30.07.2022 09:25
"Nikki"+S-Seutulainen+ei+ole+Suomen+evankelisluterilaisen+kirkon+jäsen+-
eikä+minkään+muunkaan+kirkon!
30.07.2022 09:16
Huomenta+vaan,
ja+kiitos+viestistäsi+Athanasius+huomioineen!+
Hm...
30.07.2022 09:13
Omavanhurskautesi+on+Savis+vankkumaton,
ja+hengellinen+sokeutesi+on+ja+pysyy+vuodesta+toiseen+muuttumattomana.
!!!
29.07.2022 22:09
-
Jeesus+Kristus+on+todellinen+Jumala+ja+todellinen+ihminen.
Otamme+esille+Jeesuksesta+Kristuksesta+vain+kolme+tärkeää+asiaa.+Ensinnäkin+hän+on+Jumala,+Jumalan+ainosyntyinen+Poika.+Hän+syntyi+ihmiseksi+Betlehemissä+ajanlaskumme+alussa.
Jeesuksen+persoona+on+meille+täysin+ylivoimainen+ilmaistavaksi+inhimillisin+sanoin+ja+käsittein.+Jeesus+on+ja+jää+meille+salaisuudeksi.+Hän+on+aina+jotain+paljon+enemmän+ja+suurempaa+kuin+mitä+pystymme+ymmärtämään+ja+sanomaan.+Ainoa+oikea+asenteemme+hänen+edessään+onkin+vaikeneminen+ja+palvominen!+Meidän+ei+tule+selitellä+kuka+Jeesus+on,+vaan+antaa+hänen+vallata+sydämemme+ja+koko+olemuksemme.
Kuitenkin+ihmisinä+uskaltaudumme+jotain+sanomaan+Jeesuksesta.+Teemme+sen+siksi,+koska+meidänkin+ajassamme+on+monenlaisia+Jeesuksesta+puhuvia+opettajia.
Voidaksemme+erottaa+oikeat+Jeesuksen+todistajat+harhauttavista,+on+meille+annettu+avuksi+ensimmäisten+vuosisatojen+aikana+syntyneet+lyhyet+ja+ytimekkäät+uskontunnustukset.+Ne+sisältävät+yhteenvedon+Raamatun+keskeisimmästä+sanomasta.
Siksi+on+hyvä+kuunnella+huolella+vanhan+Athanasioksen+tunnustuksen+sanoja+Jeesuksesta:+"Meidän+Herraamme+Jeesus+Kristus,+Jumalan+Poika,+on+Jumala+ja+ihminen.+Jumala+on+hän+Isän+olennosta,+ennen+kaikkia+aikoja+syntynyt.+Mutta+ihminen+on+hän+äitinsä+olennosta,+ajassa+syntynyt.+Täydellinen+Jumala+ja+täydellinen+ihminen,+järjellisellä+sielulla+ja+inhimillisellä+ruumiilla.+Isänsä+vertainen+jumaluuden+puolesta+ja+vähempi+Isää+ihmisyyden+puolesta.+Ja+vaikka+hän+on+Jumalan+ja+ihminen,+ei+kuitenkaan+ole+kahta+Kristusta,+vaan+yksi".
UT+alkaa+Jumalan+ihmiseksi+tulemisesta.+Se+tapahtui+määrättynä+aikana+(Luuk+2:1-2),+määrätyssä+paikassa+(Matt+2:1,5;+Miik+5:1)),+tietystä+naisesta+syntyen+(Luuk+1:26-27;+2:6-7;+Jes+7:14),+poikana,+joka+sai+nimekseen+Jeesus+(Matt+1:25).
Jeesuksen+sikiäminen+Pyhästä+Hengestä+ja+syntyminen+neitseestä+on+kristilliselle+uskolle+mitä+todellisin+tapahtuma+tässä+maailmassa.+Se+on+myös+ainutlaatuinen+ja+ainutkertainen+maailman+historiassa.+Se+ei+ole+toistunut+eikä+tule+toistumaan.+Kristillinen+kirkko+ei+voi+tästä+totuudestaan+antaa+periksi+nykyaikaiselle+luonnontieteelliselle+ajattelulle.+Siinä+Jumala+vapaalla,+kaikesta+riippumattomalla+teolla+on+tehnyt+mahdottoman+mahdolliseksi.+Olemme+"ilmoitetun+salaisuuden"+edessä+(Room+16:26).+Asia+on+mitä+luonnollisin:+Äidin+kohdussa+sikiää+Pyhän+Hengen+vaikutuksesta+poika,+joka+ajallaan+syntyy+todellisena+ihmisenä.+Kuitenkin+hän+on+Jumalan+Poika+-+todellinen+Jumala.+Kyseessä+on+meille+täysin+käsittämätön+Jumalan+teko.
Tämä+ihme+osoittaa+Jeesuksen+ainutlaatuisuuden+ihmisten+joukossa.+Hän+ei+ole+vain+langenneen+ihmissuvun+jäsen,+ihminen+ihmisten+joukossa.+Hänen+alkuperänsä+on+hamasta+muinaisuudesta.+Hän+on+turmeltuneen+ihmiskunnan+ulkopuolelta+ja+vapaa+perisynnin+vaikutuksesta.
-
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Yksin+Kristus")
29.07.2022 19:52
...jatkoa
Kuinka+toisenlainen+onkaan+uskon+vanhurskas.+Jumala+on+valmis+antamaan+Poikansa+Kristuksen+tähden+sen+lahjaksi+jokaiselle+ihmiselle.+Tällainen+lahja+voi+tuntua+ihmisestä+mielettömältä+tuhlaukselta.
Mutta+lahja+on+mahdollista+ottaa+vastaan+vain+uskomalla+Kristukseen,+ei+ohi+Kristuksen.+Joka+uskoo+Kristukseen+samalla+sitoutuu+häneen.+Kristuksen+persoona+tulee+hänelle+tärkeäksi.+Näin+pelastavassa+uskonvanhurskaudessa+loukkauskivenä+on+aivan+kuin+kaksi+särmää.+
Toinen+on+sen+ilmaisuus+ja+lahjaluonne+ja+toinen+on+Jeesuksen+Kristuksen+persoona.
Yhdenkään+ihmisen+ei+tarvitse+lähteä+etsimään+Kristusta+jostain+äärimmäisen+kaukaa+–+ei+korkealta+taivaalta+eikä+syvältä+maan+uumenista+(10:6-7).+Sellaiseen+korkeuteen+ja+sellaiseen+syvyyteen+ei+yksikään+ihminen+pääse.+Mutta+Kristus+onkin+tullut+taivaan+kirkkaudesta+maan+päälle.+
Hän+eli+meidän+keskellämme+yhtenä+meistä.+Me+saatoimme+koskettaa+häntä+(1+Joh+1:1).+Nyt+hän+on+myös+noussut+ylös+maan+syvyyksistä,+kuoleman+valtakunnasta,+hän+elää+tänäänkin+ja+on+jokaisen+ihmisen+helposti+tavoitettavissa.
Kristus+tulee+nyt+jokaista+ihmistä+kohti+sanassaan+(10:8).+Missä+on+sana+Kristuksesta,+siellä+on+itse+Kristus+läsnä.+Jokainen+ihminen+voi+kuulla+ja+oppia+sen+uskon+sanan+Kristuksesta,+jota+Paavali+on+julistanut+ja+joka+on+meitä+varten+talletettuna+UT:ssa.+
Meidän+aikanamme+se+tulee+lähelle+yli+2000+eri+kieltä+puhuvaa+ihmistä+heidän+omalla+äidinkielellään.+Se+on+mahdollista+lausua+omalla+suullaan,+sen+voi+oppia+ulkoa+(esim.+Joh+3:16)+ja+se+voi+vallata+sydämen+(10:8;+Ilm+3:20).+Juuri+tämä+sana+Kristuksesta+synnyttää+kuulijan+sydämessä+uskon+(10:17).
Miten+siis+ihminen+saa+omakseen+Jumalan+vanhurskauden+ja+pelastuu?
Roomalaiskirje+antaa+vastauksen,+jossa+on+kolme+asiaa.+Ensin+Paavali+mainitsee+suun+tunnustuksen+ja+sydämen+uskon.+Nämä+kaksi+kuuluvat+kiinteästi+yhteen,+vaikka+on+luonnollista+ajatella,+että+ensin+syntyy+sydämessä+usko+Jeesukseen,+kun+ihminen+kuuntelee+Kristusta+julistavaa+sanaa.+Se+täyttää+sydämen+ja+sitten+sydämen+kyllyydestä+suu+puhuu.
Tunnustaa+suullaan,+että+Jeesus+Kristus+on+Herra+(kreik.kyrios,+hepr.+Jahve),+merkitsee+avointa+ja+tietoista+suostumista+ja+myöntymistä+Jeesuksen+auktoriteettiin+ja+hallintavaltaan+omassa+elämässä.+Juuri+tähän+juutalaiset+eivät+alistuneet.+
Jeesus+oli+heille+kivi,+johon+he+kompastuivat+ja+kallio,+johon+he+loukkasivat+itsensä.+He+eivät+ole+enää+sen+jälkeen+kansana+suostuneet+nousemaan+ja+muuttamaan+kantaansa.+Jumalaan+he+kyllä+uskoivat,+mutta+eivät+ole+halunneet+tunnustaa+Jeesusta+Messiaaksi,+Jumalan+Pojaksi+ja+todelliseksi+Jumalaksi.+
Näinhän+Paavali+juutalaisena+teki,+kun+hän+rohkeasti+ja+riemullisin+mielin+kirjoitti+tässä+kirjeessä:+Kristus+”on+kaiken+ylläpuolella,+ikuisesti+ylistetty+Jumala,+aamen!”+(Room+9:5).+Hän+toistaa+saman+julkisen+tunnustuksen+Filippiläiskirjeessä:+”Jeesus+Kristus+on+Herra”+(Fil+2:11).+
Se+on+yhteen+Jumalaan+kiihkeästi+uskovan+juutalaisen+fariseuksen+huikea+tunnustus.
-
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Roomalaiskirje+10.+luku")
29.07.2022 09:43
"mutta+koska+tiedämme,+ettei+ihminen+tule+vanhurskaaksi+lain+teoista,+vaan+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen,+niin+olemme+mekin+uskoneet+Kristukseen+Jeesukseen+tullaksemme+vanhurskaiksi+uskosta+Kristukseen+eikä+lain+teoista,+koska+ei+mikään+liha+tule+vanhurskaaksi+lain+teoista."
(+Gal.+2:16)
28.07.2022 15:11
-
"Jollei+Jumala+vanhurskauta+tällaista+jumalatonta+ja+samalla+kuitenkin+Jeesuksen+nimeä+avuksi+huutavaa+ihmistä,+ei+meille+kenelläkään+olisi+mitään+toivoa.+Huudamme+vain+siksi+avuksemme+Jeesuksen+nimeä,+koska+meillä+ei+ole+tässä+elämässä+muutakaan+toivoa!"+
(+Peltola)+
Mitä+on+jumalattomana+vanhurskautetun+usko?
Usko+ei+voi+olla+tällaisen+ihmisen+suoritus+tai+ansio,+vaan+kaikkien+hänen+omien+aikaansaannostensa+vastakohta.+Usko+on+vain+kanava,+vain+instrumentti,+jonka+kautta+Jumalan+vanhurskaus+tulee+jumalattomaan+ihmiseen+ja+peittää+hänet.+Usko+on+luottavaista+vastaanottamista,+jättäytymistä+Jumalan+varaan+sellaisena+kuin+on.
Usko+ei+voi+myöskään+olla+uskoa+omaan+uskoon+tai+omaan+vanhurskauttamiseen+tai+kokemukseen.+Usko+on+luottamusta+Jumalaan,+joka+vanhurskauttaa+sellaisen+jumalattoman,+joka+kaikesta+huolimatta+uskaltaa+panna+toivonsa+Jumalan+armoon+Kristuksessa.+
"Opi+sen+tähden+sekä+pyhänä+että+pahana,+sekä+suruttomana+että+heränneenä,+sekä+katuvaisena+että+katumattomana+katsomaan+kaikkivoipaan+Kristukseen+ja+sovita+itseäsi+Kristuksen+eteen,+tykö+ja+viereen+kunnes+tunnet+elämän+hänestä+lähtevän"+(Paavo+Ruotsalainen).
"Ei+armoa+(eikä+anteeksinatamusta)+tarvitse+todella+sellainen+syntinen,+jonka+synnit+ovat+vain+tekoja,+ajatuksia+ja+sanoja,+mutta+joka+ei+suostu+myöntämään+eikä+ole+nähnyt+sydämensä+luonnon+saastaisia+pohjamutia+ja+joutunut+niistä+hätään.+-+Vain+itsestään+epätoivoinen+ihminen+tarttuu+armoon+(ja+anteeksiantamukseen)"+(Rosenius).+
Ehkä+tämä+armon+ja+uskon+sanoma+olisi+helpommin+vastaanotettavissa,+ellei+se+samalla+sisältäisi+ehdottomana+ihmisten+kaikkien+kykyjen+ja+tekojen+tuomion.+Se+tukkii+jokaisen+ihmisen+suun+ja+tekee+ihmisen+aina+syylliseksi+samalla+kun+se+lupaa+Jumalan+vanhurskauden+lahjaksi+syylliselle.+
Se+ei+julista+Jumalan+ensin+muuttavan+ihmisen+olemusta+jumaliseksi+ja+hänen+rakkautensa+arvoiseksi,+vaan+se+vakuuttaa+Jumalan+julistavan+tämän+syntisen+ja+nyt+myös+uskovan+ihmisen+vanhurskaaksi.+Täytyyhän+tällaisen+uskon+olla+käsittämätön+Jumalan+ihmisen+sydämessä!
-
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Roomalaiskirje+4.luku/Jumalattoman+vanhurskauttaminen+Room.+4:1-5")
27.07.2022 10:29
Lainaan+edelleen+Jaakko+Pirttiahoa:
>>"Laki+kuitenkin+tuli+väliin,+jotta+rikkomus+tulisi+suureksi.+Mutta+missä+synti+on+tullut+suureksi,+siellä+on+armo+tullut+ylenpalttiseksi” (Room.+5:+20).
Joskus+näyttää+siltä,+että+me+kristityt+pelkäämme+armon+esilläpitämistä.+Monesti+kuuleekin+ajatuksen+siitä,+että+”liiallinen”+armo+johtaa+välinpitämättömyyteen+ja+syntien+puolustelemiseen.
Voiko+Jumalan+armoa+käyttää+väärin?+Mielestäni+kysymys+on+nurinkurinen.+Vastaus+on+kyllä,+jos+armo+käsitetään+vain+ajatuksen+tasolla,+kuin+teoriana+tai+käyttötavarana.+Sen+sijaan,+jos+Jumalan+armo+otetaan+vastaan+sydämen+tasolla,+silloin+armosta+tulee+kristityn suurin+aarre+ja+koko+elämän+käyttövoima.
Tällaisen+armon+korostamista+ei+tarvitse+pelätä+eikä+suitsia.+Se+on+ja+pysyy+Jumalan+ansiottomana+lahjana+syntiselle.+Se+johtaa+meidät+henkilökohtaiseen+suhteeseen+personoidun+Armon,+Jeesuksen+kanssa.+Koko+ajatus+armon+”käytttämisestä”+on+siis+yhtä+outoa+kuin+ajatus+Jumalan+”käyttämisestä”.
Mitä+sitten+kun+armossa+elävä+kristitty+tekee+syntiä?+Onko+se+armon+väärinkäyttämistä?+Ei,+sillä+jokainen+kristitty+tekee+syntiä.+Eikä+kyse+ole+vain+yksittäisistä+teoista,+vaan+synti+edelleen+asuu+kristityssä+(Room.+7).+Juuri+jatkuvan+syntisyytensä+takia+Jumalan+omat+tarvitsevat+Hänen+armoaan.
Älä+pelkää+siis+käyttäväsi+armoa+liikaa+tai+väärin,+vaan+laita+toivosi+sen+varaan.+Siis+Jumalan+varaan.+On+hyvä+muistaa,+että+armoa+tarvitsevat+vain+ne,+jotka+näkevät+oman+puutteellisuutensa.>>
(+Lähde:+Jaakko+Pirttiaho/Voiko+armoa+käyttää+väärin?/Yksin+armosta+-+sivusto)
26.07.2022 18:32
"Niin+kauan+kuin+minä+vaikenin+synnistäni,+ruumiini+riutui+ja+kuihtui.+Päivät+päästään+minä+huusin+tuskassani.+Öin+ja+päivin+kätesi+painoi+minua+raskaana.+Minun+elämänvoimani+haihtui+niin+kuin+kosteus+kesän+helteessä.+Minä+tunnustin+sinulle+syntini,+en+salannut+pahoja+tekojani.+Minä+sanoin:+"Tunnustan+syntini+Herralle."+Sinä+annoit+anteeksi+pahat+tekoni,+otit+pois+syntieni+taakan.”
(Psalmi+32:3-5)
1.+Niin+alhaalla+ei+kukaan+kulje,
ettei+siellä+Jeesus+ois.
Hän+ei+ketään+luotansa+sulje
eikä+karkota+yhtään+pois.
5.+Ja+vieläkin+alemmas+tulla
hän+tahtoo,+jos+siellä+on
joku+tunnolla+haavoitetulla,
joku+kurja+ja+mahdoton.
26.07.2022 10:54
7 / 27