Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

660

  1. No mitäköhän eroa on sitten ok-asumisella tai kerrostalolla, ja mikähän taisi alkaa...: terassilelit.

    Jossain piireissä se taitaa olla ihan yleistä että terassikelien alkaessa koirat jää lenkittämättä räkyttämään siksi aikaa, on se sitten muutama tunti tai valomerkkiin asti. Ja sen saa kuulla ihan viereiseen taloon asti. Kerrostaloissa siihen kuuntelevaan piiriin kuuluu kymmeniä ihmisiä kymmenistä asunnoista.
  2. Jos koira päivittäin uhmaa omistajaansa, ei sille ole tehty selväksi kuka määrää. Joidenkin rotuisten koirien kanssa saa tehdä ylläpitotöitä koulutuksessa seniori-ikään asti, jotta koira pysyy hallinnassa.

    Alkajaisiksi kannattaisi tuplata päivittäinen lenkitys ja treenaus. Nuori koira ei voi keskittyä ohjaukseen ennenkuin se ylimääräinen energia on purettu. Rauhallisempia töitä ovat mm. jäljestys ja tokoilu, jossa voi vaatia koiralta rauhoittumista ja keskittymistä, kuin että leikittää ja innostaa koiraa lisää. Ei se koira siitä rikki mene jos sen muutaman kerran vie päivävaelluksella ja väsyttää, ihan normiulkoilua.

    Mikä on pitkä lenkki: meillä pitkäksi sanotaan kun mennään lähes 10km tai yli. 5km on normilenkki.