Mikä näistä roduista on edullisin?

hinnoista kiinni

Olen ostamassa koiraa. Minulla on monta rotuvaihtoehtoa, mutta tiukan rahatilanteen vuoksi haluaisin tietää, mikä vaihtoehdoista on halvin. Tietysti ensiarvoisen tärkeää on että koira on terve ja luonteeltaan hyvä, sekä hyvältä kasvattajalta, mutta juuri nyt ei olisi rahaa maksaa koirasta 1000 euroa. Pentujen hintoja siis kyselen. Kaikki nämä rodut ovat kaikin puolin ihania ja valloittavia, joten taitaa olla niin että hinta ratkaisee...eli seuraaville roduille hintahaarukoita:

sileäkarvainen noutaja
dogo argentino
hovawart
tanskandoggi
labradorinnoutaja
saluki
valkoinenpaimenkoira
irlanninsusikoira

kiitos vastauksista!!

73

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Get it?

Raha-asiaan en kommentoi mitään mutta kuulostaa nyt pahasti siltä ettet oikein tiedä mitä haluat. Vertailet listassasi haastavia, helppoja ja eri viettisiä keskenään. Päättäisit nyt ensin sen minkä tyyppisen rodun haluat sitten vasta vertailisit niiden hintoja keskenään.

No raha-asiaan sen verran että jos ei ole varaa kalliiseen, hanki sitten seropi, niitä saa halvemmalla. Mutta jos sinulla ei nyt ole varaa koiran hankintahintaan, miten voi olla varaa esim 6kk päästä ell-kuluihin jos koira joutuu vaikka onnettomuuteen. Oman koirani yö päivystyksessä tehohoidossa maksoi 1000e ja erään toisen tietämäni koiran leikkaus kepin syönnin jälkeen maksoi 2000e. Mietipä näitä.

• näyttäisi kaikki olevan suuria/kookkaita koiria ja sinulla ei oikein ole rahaa hankkia koiraa niin mitäpä nää syöttäisit sille, kun kyllähän se koiranruokakin maksaa ja sitä ruokaa myös kuluu, minkä myötä rahaakin...

• bgdgbb

Otat marsun tai kilpikonnan. Ne on paljon mukavampia.

• Eettinen valintaha

www.eurobreeder.com Baltian alueeltakin saat halvimillaan 800e tuotua kääpiörodun (sis. kuljetuksen plus rokotukset etc.) eli kyllä se tonni menee silti
      Seuraava vaihtoehto on tarjota löytöeläintalolla tai Apulassa olevalle kodinvaihtajalle kotia (edullista)
      Tai selata myös nämä:
      www.kodinvaihtajat.com
      www.rekkurescue.com

• aatteleppa ite

miksi pitäis ulkomailta kun suomestakin löytyy ja paljon halvemmalla. suosi suomalaista. kodin ne suomalaisetkin tarvii. ensin oma sitten vieraat. muuten noi llistan koirat ovat aivan eri tyyppisiä. kannattaisi miettiä tosiaan minkälaisen koiran haluaisi, sopisi.

• Rescuen puolesta!
        aatteleppa ite kirjoitti:

miksi pitäis ulkomailta kun suomestakin löytyy ja paljon halvemmalla. suosi suomalaista. kodin ne suomalaisetkin tarvii. ensin oma sitten vieraat. muuten noi llistan koirat ovat aivan eri tyyppisiä. kannattaisi miettiä tosiaan minkälaisen koiran haluaisi, sopisi.

Koiran elämän arvo ei ole yhtäänkään vähäisempi vaikka se oliskin suomen rajojen ulkopuolella. Äly hoi! Ottakoon ihmiset mistä vaan koiran haluaa! Hyvä jos antaa kodin kodittomalle koiralle suomessa tai muualla! Ja hinnoissa ei kyllä suurtakaan eroa ole. Suomessa ei ole muuten rescuekoiria kuin silloin tällöin mutta kodinvaihtajia tietysti on apulassa.

• jyuiuoo

Itsellä sama juttu kalliimmat rodut olen karsinut ja ostanut ei niin suositun rodun..
      Hinnat aivan liian korkeita nykyään.
      en maksa yli tonnia ja sekin on jo paljon ..eli haen 700e rotua.

Ja näitä on lapinkoirissa ja satunnaisesti noutajissa. Beaglet foksit dreeveri harmaa norjanhirvikoira lapin porokoira pumi schäfer

Metsästyskoirat yleensä edullisia ja hyviä myös kotikoira harrastamiseen. Ja sitten ei niin muotirodut. Listassasi oli noita tonnin koiria..

• Pro koirat

Ottamatta nyt kantaa hintaan itseensä, jos 300€ säästö on noin tärkeä, niin olisi hyvä ymmärtää, että tuo on varsin pieni summa koiranpidossa, se voi upota yhteen eläinlääkärikäyntiin helposti, vakuutuksen jälkeenkin. Vakuutuksissakin on toki eroja. Vielä kun se lasinsirpale menee siihen tassuun sunnuntaina aamulenkillä, niin mistä kaukaa löytyy kallis pyhäpäivystys?

Jos tonnin koiran vanhemmilla on tutkitusti lonkat/kyynärät AA/00, eikä tutkitusti ole rodulle ominaisia perinnöllisiä sairauksia, ja ostettu koira paljastuukin ns. sekundaksi, tuo varsin pieni säästö voi kuoleentua aika selvästi, jo ekoilla nuoruusvuosilla. Esim. kirurgiset lonkkaleikkaukset on sikasen kalliita, jossain pk-seudullahan noita kai ainakin tehdään. Tietysti myös mikä tahansa syy minkä takia joutuu koiran lopettamaan käy kalliiksi.

Tarkoitus ei ole pelotella koiran ottajaa, vaan vinkata että että se hankintahinta on kuitenkin aika pieni kustannus koiran kokonaiskustannuksissa, vaikka koira eläisi terveenä koko elämänsä (koiran ylläpitäminenkin maksaa). Itsellänikin on rescue-koira, jonka terveystaustaa ei noin tarkasti tiedetty, pitää vain ymmärtää mihin lähtee. Pätee tietysti koiraan ylipäänsäkin, mikä tahansa koira voi sairastua tai loukata itsensä pahasti. Terveet mittasuhteet omaavan sekarotuisen kuitenkin tarkoituksella valitsin. Rescue-koira on hyvä vaihtoehto, jos ei tarvi ihan pentu olla. Ottaa vaikka Suomesta kotihoidosta, niin riskit ovat silloin kaikista pienimmät, koirasta tietää jo paljon tätä kautta.

• Pro koirat
        Pro koirat kirjoitti:

Ottamatta nyt kantaa hintaan itseensä, jos 300€ säästö on noin tärkeä, niin olisi hyvä ymmärtää, että tuo on varsin pieni summa koiranpidossa, se voi upota yhteen eläinlääkärikäyntiin helposti, vakuutuksen jälkeenkin. Vakuutuksissakin on toki eroja. Vielä kun se lasinsirpale menee siihen tassuun sunnuntaina aamulenkillä, niin mistä kaukaa löytyy kallis pyhäpäivystys?

Jos tonnin koiran vanhemmilla on tutkitusti lonkat/kyynärät AA/00, eikä tutkitusti ole rodulle ominaisia perinnöllisiä sairauksia, ja ostettu koira paljastuukin ns. sekundaksi, tuo varsin pieni säästö voi kuoleentua aika selvästi, jo ekoilla nuoruusvuosilla. Esim. kirurgiset lonkkaleikkaukset on sikasen kalliita, jossain pk-seudullahan noita kai ainakin tehdään. Tietysti myös mikä tahansa syy minkä takia joutuu koiran lopettamaan käy kalliiksi.

Tarkoitus ei ole pelotella koiran ottajaa, vaan vinkata että että se hankintahinta on kuitenkin aika pieni kustannus koiran kokonaiskustannuksissa, vaikka koira eläisi terveenä koko elämänsä (koiran ylläpitäminenkin maksaa). Itsellänikin on rescue-koira, jonka terveystaustaa ei noin tarkasti tiedetty, pitää vain ymmärtää mihin lähtee. Pätee tietysti koiraan ylipäänsäkin, mikä tahansa koira voi sairastua tai loukata itsensä pahasti. Terveet mittasuhteet omaavan sekarotuisen kuitenkin tarkoituksella valitsin. Rescue-koira on hyvä vaihtoehto, jos ei tarvi ihan pentu olla. Ottaa vaikka Suomesta kotihoidosta, niin riskit ovat silloin kaikista pienimmät, koirasta tietää jo paljon tätä kautta.

Hmm.. tuo lonkkaleikkaus piti olla kyllä kirurginen nivelrikon leikkaus, en tiedä leikataanko koitien lonkkia, tehdäänkö niille mitään :)

• Juu ja yleensä hankintahinta=ensimmäisen vuoden muut kulut, joten kun laskee ostohinnan muut kulut ruuat, alkaa ehkä päästä liki todellisia kuluja.

Osa noista aloittajan roduista on isoja ja sairaita, eläinlääkärikulut sen mukaisia sitten (isoja ja sairaita); itse jos katselen eri rotuja,niin pyrin etsimään kohtuukokoisia ja terveitä.

Tuossa on myös sellaisia rotuja, ja niin isoja, että jos koulutus ei ole kohdillaan, niin ympäristöltäkin voi tulla isot laskut...

• jyuiuoo
        Pro koirat kirjoitti:

Jokaiselle raha on suhteellista. Oma tilanteeni on pätkätyöläinen joten rahaa ei vaan ole. Arkikulut olen laskenut että tulen toimeen koiran kera ja se 300e on laitettu sivuun koiran rokotuksia ja sairastumista varten.

edellinen koira oli kalliimpi ja sairasti kroonisesti joten kuluja kertyi.. joten en kyllä lähde maksamaan vain siksi ettei sen nyt niin väliä satanen sinne tänne..kun ei vaan ole niin. Jokainen satanen on minulle arvokas koska saan välillä vain työttömyysrahaa pätkien välissä. Sukulaiseni osti seropin ja sitäkin olen ajatellut sillä koira maksoi vain 50e ja silti koira oli lähtöhinta mikä vaan saa meillä saman hoidon eli tasokkaan ruuan ja hoidon jos sairastuu.

Ei ne ei muotirodut ja metsästysrodut eroa mitenkään muista roduista vaikka halvemmalla saakin. Ja toimineet siinä missä muutkin rodut minulla eli metsävaelluksilla ja tokoilussa..

Mutta on hullua ajatella ettei lähtöhinta merkitse..jos tienaat 1000kk on se eri asia kun tienaa 3000kk..suhteessa työtön maksaa huikeita summia koirista.
        Joten summa summarum 300e minulle on paljon.

Ja usein nuo rodut on niitä terveempiä sillä se on toinen kriteerini kun rotua valitsen. Eli ei lyttynokkia, ei käyräselkiä ei pitkiä selkiä vaan terve rakenne ja ei sisäsiittoinen. 700e saa jo hyvälinjaisen yksilön kun katsoo tarkkaan mistä ostaa..

• Lisää säästöä
        jyuiuoo kirjoitti:

Jokaiselle raha on suhteellista. Oma tilanteeni on pätkätyöläinen joten rahaa ei vaan ole. Arkikulut olen laskenut että tulen toimeen koiran kera ja se 300e on laitettu sivuun koiran rokotuksia ja sairastumista varten.

edellinen koira oli kalliimpi ja sairasti kroonisesti joten kuluja kertyi.. joten en kyllä lähde maksamaan vain siksi ettei sen nyt niin väliä satanen sinne tänne..kun ei vaan ole niin. Jokainen satanen on minulle arvokas koska saan välillä vain työttömyysrahaa pätkien välissä. Sukulaiseni osti seropin ja sitäkin olen ajatellut sillä koira maksoi vain 50e ja silti koira oli lähtöhinta mikä vaan saa meillä saman hoidon eli tasokkaan ruuan ja hoidon jos sairastuu.

Ei ne ei muotirodut ja metsästysrodut eroa mitenkään muista roduista vaikka halvemmalla saakin. Ja toimineet siinä missä muutkin rodut minulla eli metsävaelluksilla ja tokoilussa..

Mutta on hullua ajatella ettei lähtöhinta merkitse..jos tienaat 1000kk on se eri asia kun tienaa 3000kk..suhteessa työtön maksaa huikeita summia koirista.

Ja usein nuo rodut on niitä terveempiä sillä se on toinen kriteerini kun rotua valitsen. Eli ei lyttynokkia, ei käyräselkiä ei pitkiä selkiä vaan terve rakenne ja ei sisäsiittoinen. 700e saa jo hyvälinjaisen yksilön kun katsoo tarkkaan mistä ostaa..

tulee kun otat tuon 700€:n pennun sijaan nuoren mutta metsästykseen kelpaamattomaksi havaitun yksilön. Säästö voi tuolloin olla koko summa ja samalla teet hyvän työn pelastaessasi nuoren koiran monttutuomiolta. Ja se että koira ei toimi metsällä ei tarkoita edes sitä että se olisi tyhmä kuin saapas vaan se voi olla muilla tavoin multitalenttikin. Ja tärkeintä että on suurella todennäköisyydellä terve ja pitkäikäinen.

Apulasta noita löytyy silloin tällöin.

• Pro koirat
        jyuiuoo kirjoitti:

"Arkikulut olen laskenut että tulen toimeen koiran kera ja se 300e on laitettu sivuun koiran rokotuksia ja sairastumista varten."

Tuo summa on kyllä minusta aivan liian vähän. Minkä summan vakuutus kattaa vuodessa, ja mikä on omavastuu per vuosi/ell käynti? (Ehket vielä tiedä, koska koira/rotu ei ole valittu) Tuohan kuluu jo yhteen tapaturmaan (kaikkea ei vakuutuskaan kata), mistä sen jälkeen rahat yllättäviin menoihin? Edelleen minusta rahatilannne pitäisi olla selvästi parempi.

"en kyllä lähde maksamaan vain siksi ettei sen nyt niin väliä satanen sinne tänne"

Jollei ole todella rikas, tuskin kukaan noin tekeekään. Toivottavasti ei ainakaan. Tarkoitukseni oli osoittaa, että satsaamalla sen 300€ extraa saatat saada todennäköisemmin paremman terveystaustan omaavan koiran, jos tuo summa erottaa tutkitun/rekatun koiran(/koiran vanhemmat) ei-tutkitusta. Jollain roduilla esim. rekisteröinnin ehtona on tiettyjen perinnöllisten sairauksien seulonta, eli sairasta/mahdollisesti sairastuvaa koiraa ei edes rekisteriin saa. Tarkoitus on siis kasvattaa todennäköisyyttä siihen, että koirasi olisi mahd. terve. Toki kaikesta huolimatta voit saada paljonkin sairastavan yksilön, vaikka olisi miten terveyttä tutkittu. Jotain sairauksia tutkimukset tietysti poissulkevat 100% varmuudella. Mutta periaatteella "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa".

Ei minullakaan mitään tarvetta ole mitään "muotirotuja" tmv. kannustaa ostamaan, nuo juuri ovat monesti sairaaksi jalostettuja. Sinulla oli hyvia pointteja terveen koiran valitsemiseen sinänsä, ja ymmärrän toki itsekin seropi-rescuen omistajana, että se roduttomuus ei tee koirasta yhtään huonompaa tai vähemmän tärkeämpää.

"Joten summa summarum 300e minulle on paljon."

Summa summarum, itse kyllä sinun rahatilanteessasi lykkäisin edelleen koiran ottamista, vaikka löytäisitkin "hyvälinjaisen" koiran sillä 700€:lla. Koittaisin keksiä muita tapoja lievittää koirakuumettani, kunnes aika, eli rahatilanne, olisi otollisempi. Elämässä kun voi tulla isoja menoja koska vain, niin yhtä tuollaista menojen tuottajaa en noin tiukassa rahatilanteessa ottaisi.

Mutta jos se koira nyt kuitenkin pitää saada, tulisiko kodinvaihtaja kyseesen? Niistä voinee löytää terveitä yksilöitä, ja hintakin on usein vain nimellinen.

• Pro koirat
        Pro koirat kirjoitti:

"Arkikulut olen laskenut että tulen toimeen koiran kera ja se 300e on laitettu sivuun koiran rokotuksia ja sairastumista varten."

Tuo summa on kyllä minusta aivan liian vähän. Minkä summan vakuutus kattaa vuodessa, ja mikä on omavastuu per vuosi/ell käynti? (Ehket vielä tiedä, koska koira/rotu ei ole valittu) Tuohan kuluu jo yhteen tapaturmaan (kaikkea ei vakuutuskaan kata), mistä sen jälkeen rahat yllättäviin menoihin? Edelleen minusta rahatilannne pitäisi olla selvästi parempi.

"en kyllä lähde maksamaan vain siksi ettei sen nyt niin väliä satanen sinne tänne"

Jollei ole todella rikas, tuskin kukaan noin tekeekään. Toivottavasti ei ainakaan. Tarkoitukseni oli osoittaa, että satsaamalla sen 300€ extraa saatat saada todennäköisemmin paremman terveystaustan omaavan koiran, jos tuo summa erottaa tutkitun/rekatun koiran(/koiran vanhemmat) ei-tutkitusta. Jollain roduilla esim. rekisteröinnin ehtona on tiettyjen perinnöllisten sairauksien seulonta, eli sairasta/mahdollisesti sairastuvaa koiraa ei edes rekisteriin saa. Tarkoitus on siis kasvattaa todennäköisyyttä siihen, että koirasi olisi mahd. terve. Toki kaikesta huolimatta voit saada paljonkin sairastavan yksilön, vaikka olisi miten terveyttä tutkittu. Jotain sairauksia tutkimukset tietysti poissulkevat 100% varmuudella. Mutta periaatteella "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa".

Ei minullakaan mitään tarvetta ole mitään "muotirotuja" tmv. kannustaa ostamaan, nuo juuri ovat monesti sairaaksi jalostettuja. Sinulla oli hyvia pointteja terveen koiran valitsemiseen sinänsä, ja ymmärrän toki itsekin seropi-rescuen omistajana, että se roduttomuus ei tee koirasta yhtään huonompaa tai vähemmän tärkeämpää.

"Joten summa summarum 300e minulle on paljon."

Summa summarum, itse kyllä sinun rahatilanteessasi lykkäisin edelleen koiran ottamista, vaikka löytäisitkin "hyvälinjaisen" koiran sillä 700€:lla. Koittaisin keksiä muita tapoja lievittää koirakuumettani, kunnes aika, eli rahatilanne, olisi otollisempi. Elämässä kun voi tulla isoja menoja koska vain, niin yhtä tuollaista menojen tuottajaa en noin tiukassa rahatilanteessa ottaisi.

Mutta jos se koira nyt kuitenkin pitää saada, tulisiko kodinvaihtaja kyseesen? Niistä voinee löytää terveitä yksilöitä, ja hintakin on usein vain nimellinen.

Em. liittyen, jos itse olisin kennelin pitäjä, en myisi ensimmäistäkään tonnin koiraa (saati nyt halvempaa) osamaksulla. Minusta koiran kuluihin ei olla riittävästi varauduttu, ei ymmärretä niitä/riskejä, jos jo koiran ostossa rahat tekevät noin tiukkaa.
        Samasta syystä en ikinä myisi omaa koiraani (jos se pakko myydä jostain syystä olisi) ihmiselle, joka haluaisi sen pari sataa maksaa vaikka kahdessa osassa. Pelkäisin ettei tällä ole tarpeen tullen, jos ensinkään, varaa ylläpitää koiraani, kaikkea kun voi sattua.

Ylläkin oli tuo apula mainittu, osoitehan on:

http://www.lemmikkipalstat.net/apula/koirat.htm

• Pro koirat
        Pro koirat kirjoitti:

Em. liittyen, jos itse olisin kennelin pitäjä, en myisi ensimmäistäkään tonnin koiraa (saati nyt halvempaa) osamaksulla. Minusta koiran kuluihin ei olla riittävästi varauduttu, ei ymmärretä niitä/riskejä, jos jo koiran ostossa rahat tekevät noin tiukkaa.
        Samasta syystä en ikinä myisi omaa koiraani (jos se pakko myydä jostain syystä olisi) ihmiselle, joka haluaisi sen pari sataa maksaa vaikka kahdessa osassa. Pelkäisin ettei tällä ole tarpeen tullen, jos ensinkään, varaa ylläpitää koiraani, kaikkea kun voi sattua.

Tämä artikkeli sopii tähän aiheeseen erinomaisesti:

https://sites.google.com/site/prokoirat/artikkelit/koira---plussat-ja-miinukset

• gjjhkl
        Lisää säästöä kirjoitti:

tulee kun otat tuon 700€:n pennun sijaan nuoren mutta metsästykseen kelpaamattomaksi havaitun yksilön. Säästö voi tuolloin olla koko summa ja samalla teet hyvän työn pelastaessasi nuoren koiran monttutuomiolta. Ja se että koira ei toimi metsällä ei tarkoita edes sitä että se olisi tyhmä kuin saapas vaan se voi olla muilla tavoin multitalenttikin. Ja tärkeintä että on suurella todennäköisyydellä terve ja pitkäikäinen.

Apulasta noita löytyy silloin tällöin.

Olen ottanut metsästyskoirapennun ja ollut hyviä koiria. Nuo monttuun pistettävät on usein täysin kouluttamattomia kun vain tarhassa ollut. Haluan hyvin koulutetun vaikka noita monttuun meneviä saakin ilmaiseksi. Kannattaisi kasvattajien itse miettiä kenelle koiransa myy. Moni metsästäjä kun koirasta ei piittaa sinällään jos ei toimikaan kuten haluaa metsästys koirien hinnat siksi alhaalla kun uuden saa aina tilalle halvalla.:(

• Väite pätemätön
        gjjhkl kirjoitti:

Olen ottanut metsästyskoirapennun ja ollut hyviä koiria. Nuo monttuun pistettävät on usein täysin kouluttamattomia kun vain tarhassa ollut. Haluan hyvin koulutetun vaikka noita monttuun meneviä saakin ilmaiseksi. Kannattaisi kasvattajien itse miettiä kenelle koiransa myy. Moni metsästäjä kun koirasta ei piittaa sinällään jos ei toimikaan kuten haluaa metsästys koirien hinnat siksi alhaalla kun uuden saa aina tilalle halvalla.:(

Meillä oli kotona jo penskana noita metsästäjiltä saatuja ja ihan kelpo rekkuja oli. Itse olen jatkanut perinnettä. Vähän enemmän töitä teettää että saa kaupungissakin salonkikelpoiseksi muttei mikään missioon impossible.

• gjbllbj
        Väite pätemätön kirjoitti:

Meillä oli kotona jo penskana noita metsästäjiltä saatuja ja ihan kelpo rekkuja oli. Itse olen jatkanut perinnettä. Vähän enemmän töitä teettää että saa kaupungissakin salonkikelpoiseksi muttei mikään missioon impossible.

Niin mutta samoin ne pennut jää tarhakoiriksi huonoihin oloihin jos kykenevät riistan perään eli voihan nekin pelastaa tylsästä elämästään 4x4 tarhasta. 24/7. Riistavapaat saa helpommin uuden kodin.

• cjvokk
        Pro koirat kirjoitti:

Myisitkö seropin tonnilla ja luuletko että halvan koiran ostajat pitää sen huonommin...meillä koirat maksaneet toinen 50e ja toinen 800e ja kummatkin rakkaat yhtälailla.kummallista että luullaan hoidettavan huonommin halvempaa koiraa. Ja jos myyt toimitusjohtajalle tonnilla ei Se takaa hyvää hoitoa sen kummemmin.

• fjcilööä
        cjvokk kirjoitti:

Myisitkö seropin tonnilla ja luuletko että halvan koiran ostajat pitää sen huonommin...meillä koirat maksaneet toinen 50e ja toinen 800e ja kummatkin rakkaat yhtälailla.kummallista että luullaan hoidettavan huonommin halvempaa koiraa. Ja jos myyt toimitusjohtajalle tonnilla ei Se takaa hyvää hoitoa sen kummemmin.

Kyllä Se on oma raha minkä pennuista saa syy korkeisiin hintoihin. Sillä harvoja kiinnostaa pentu enään myynnin jälkeen..kertaakaan ei kasvattaja kysellyt pennuista..itse otin myöh.yhteyttä kun kaikki hampaat ei tullutkaan. Ja epilepsia kaupan päälle ja ns.hyvä kasvattaja ja hyvä linja. En todellakaan enään rahoita kasvattajien kukkaroita. Halvempia ka yhtä hyvälaatuisiakin koiria saa ja jos rahapula pidossa niin teettää pennut itsekin. Saa kulut katettua. Ei ns.kasvattajat sen kummempaa tiedä harrastaneet sisäsiittoisuutta pilaten rodut genetiikasta ei hajuakaan.:(

• Pro koirat
        cjvokk kirjoitti:

En luulen, vaan sanon näin:

"Pelkäisin ettei tällä ole tarpeen tullen, jos ensinkään, varaa ylläpitää koiraani, kaikkea kun voi sattua."

Eli en puhunut mitään halusta vaan KYVYSTÄ.

• Pro koirat
        Pro koirat kirjoitti:

En luulen, vaan sanon näin:

"Pelkäisin ettei tällä ole tarpeen tullen, jos ensinkään, varaa ylläpitää koiraani, kaikkea kun voi sattua."

Eli en puhunut mitään halusta vaan KYVYSTÄ.

Ja em. lisäksihän totesin myös näin:

"ja ymmärrän toki itsekin seropi-rescuen omistajana, että se roduttomuus ei tee koirasta yhtään huonompaa tai vähemmän tärkeämpää."

• Perusta
        gjbllbj kirjoitti:

Niin mutta samoin ne pennut jää tarhakoiriksi huonoihin oloihin jos kykenevät riistan perään eli voihan nekin pelastaa tylsästä elämästään 4x4 tarhasta. 24/7. Riistavapaat saa helpommin uuden kodin.

vaikka koirien vapautusrintama jos tuntuu että jotain vielä pitää tehdä. Minulle riitti hyvin että sain itselleni hyvän koiran. Ehkä aloittajallekin riittäisi...?

Enivei, voisit silti vähän sivistää itseäsi ja käydä joskus metsällä sinä niin oppisit tietämään vähän asioista laajemminkin.

• tästätiedänvähän
        Pro koirat kirjoitti:

Hmm.. tuo lonkkaleikkaus piti olla kyllä kirurginen nivelrikon leikkaus, en tiedä leikataanko koitien lonkkia, tehdäänkö niille mitään :)

Käsittääkseni sinne lonkkaniveliin laitetaan jotain liukaste-nestettä/geeliä ja niin saadaan luiden hankaamista vähennettyä ja liikkuminen helpottuu. Se pitää jonkin väliäjoin uusia.

• iiä
        Pro koirat kirjoitti:

Edullisen pennun voi saada "kunnon" kasvattajiltakin, kunhan hieman näkee vaivaa ja kyselee. On värivikaista, kivesvajaata, purentavikaista ym. Kasvattaja kyllä tietää kertoa onko kyseisessä rodussa noista koiralle haittaa, ei yleensä.

Osamaksukaupan koirissa on ostajat jo aikoja sitten itse pilanneet, epärehellisyys kun tahtoo kostaantua. Ennenhän se oli aika yleinen kauppatapa.

Ei koiranostajaa kannata kustannuksilla pelotella, on niin ihmeellinen tämä maailma, että asioilla on tapana selviintyä. Nykyiset hyväpalkkaisetkaan ei ollenkaan voi tietää kuinka lyhyt on heidän uransa, maailma muuttuu.

Koiranpito kustannukset kattaen hyvän hoidon, ei ole kovinkaan kallista, asia sitten erikseen kuinka paljon rahaa käyttää "humpuukiin" miellyttääkseen koiraa (joka ei sitä arvosta), mutta saahan sillä naapurinkin kateelliseksi.

Mitä noihin sairaskuluihin tulee, jos niitä jää laskemaan ja pankkitiliään tuijottamaan saa pian pahan mielen. Eikä kukaan voi tietää omaakaan terveyttään, vaikka huomenna jo sairaalassa makaisi. Silti kai jokainen pitää selviönä että se seuraavakin palkkapäivä tulee tavalliseen tapaan. Aina ei mene niin.
        Jossittelemaan kun aletaan ei koiraakaan uskalla koskaan ottaa. Jokainen ostaa sellaisen mihin luulee varansa riittävän, turha pelottelu pois.

• pro koirat
        iiä kirjoitti:

Edullisen pennun voi saada "kunnon" kasvattajiltakin, kunhan hieman näkee vaivaa ja kyselee. On värivikaista, kivesvajaata, purentavikaista ym. Kasvattaja kyllä tietää kertoa onko kyseisessä rodussa noista koiralle haittaa, ei yleensä.

Osamaksukaupan koirissa on ostajat jo aikoja sitten itse pilanneet, epärehellisyys kun tahtoo kostaantua. Ennenhän se oli aika yleinen kauppatapa.

Ei koiranostajaa kannata kustannuksilla pelotella, on niin ihmeellinen tämä maailma, että asioilla on tapana selviintyä. Nykyiset hyväpalkkaisetkaan ei ollenkaan voi tietää kuinka lyhyt on heidän uransa, maailma muuttuu.

Koiranpito kustannukset kattaen hyvän hoidon, ei ole kovinkaan kallista, asia sitten erikseen kuinka paljon rahaa käyttää "humpuukiin" miellyttääkseen koiraa (joka ei sitä arvosta), mutta saahan sillä naapurinkin kateelliseksi.

Mitä noihin sairaskuluihin tulee, jos niitä jää laskemaan ja pankkitiliään tuijottamaan saa pian pahan mielen. Eikä kukaan voi tietää omaakaan terveyttään, vaikka huomenna jo sairaalassa makaisi. Silti kai jokainen pitää selviönä että se seuraavakin palkkapäivä tulee tavalliseen tapaan. Aina ei mene niin.
        Jossittelemaan kun aletaan ei koiraakaan uskalla koskaan ottaa. Jokainen ostaa sellaisen mihin luulee varansa riittävän, turha pelottelu pois.

"Osamaksukaupan koirissa on ostajat jo aikoja sitten itse pilanneet, epärehellisyys kun tahtoo kostaantua. Ennenhän se oli aika yleinen kauppatapa."

Paljonkohan yleisempää ennen oli se, että pentuja myös ostettiin, koska se pystyttiin osamaksun avulla ostamaan, muuten olisi jäänyt ostamatta? Ts. ostettiin pentu vaikka taloudellinen tilanne ei sitä kunnolla edes sallinut. Mielestäni osamaksulla voi/on "sallittua" ostaa lapsiperheeseen uusi pesukone, jos vanhaa ei kannata/voi korjata, koska sitä pesukonetta tarvitsee kipeästi juuri nyt. Osamaksulla ei pitäisi ostaa mitään mikä ei ole välttämätöntä, ja mihin ei ole kunnolla varaa (yleensähän tuossa tulee taloudellisesti vielä turpiinkin). Tosin tässäkin on jo menty pieleen, jos ei ole varauduttu yllättäviin menoihin. Ja jos ei kykene varautumaan yllättäviin menoihin, silloin voi unohtaa koiran omistamisen suosiolla.

"Ei koiranostajaa kannata kustannuksilla pelotella, on niin ihmeellinen tämä maailma, että asioilla on tapana selviintyä. Nykyiset hyväpalkkaisetkaan ei ollenkaan voi tietää kuinka lyhyt on heidän uransa, maailma muuttuu."

Kuten yllä sanoin: "Tarkoitus ei ole pelotella koiran ottajaa, vaan vinkata että että se hankintahinta on kuitenkin aika pieni kustannus koiran kokonaiskustannuksissa"

Kyse onkin siitä, tarvitseeko viettää unettomia öitä sen suhteen saako sen pennun leikkaukseen, tai mistä rahat kalliiseen erikoisruokavalioon minkä ell on juuri määrännyt, sitä halpaa "real dog 12€/15Kg" -nappulaa ei saakaan enää antaa. Tai miten selvitään syntyneestä velkakierteestä.

Hyväpalkkainen voi kuluttaa sen minkä tienaakiin, ja olla Matti kukkarossa siinä missä pienipalkkaisellakin. Fiksu kuluttaja pitää vararahastoa itsellään, josta voi rahaa ottaa käyttöön, jos jotain yllättävää isompaa rahanmenoa tulee, esimerkiksi kallis leikkaus koiralle josta jää itselle vielä vakuutuksenkin jälkeen iso summa maksettavaa. Hyväpalkkainen ei ole synonyymi fiksulle.

Tässä lisää usein mainitsemastani vararahastosta:
        http://www.sijoitus.org/saastaminen/vararahasto.php
        http://talousahdinko.blogspot.fi/2014/02/vararahaston-suuruus.html
        http://www.lainatieto.fi/kulutusluotot/vararahasto-lainan-vaihtoehto

"Koiranpito kustannukset kattaen hyvän hoidon, ei ole kovinkaan kallista, asia sitten erikseen kuinka paljon rahaa käyttää "humpuukiin" miellyttääkseen koiraa (joka ei sitä arvosta), mutta saahan sillä naapurinkin kateelliseksi."

Suht pienellä varmasti pärjää, kun on fiksu ja miksei kekseliäskin, eikä koira syö kuin hevonen. Omistajan fiksuus taas ei välttämättä estä pentua murtamasta luustoaan.

"Eikä kukaan voi tietää omaakaan terveyttään, vaikka huomenna jo sairaalassa makaisi. Silti kai jokainen pitää selviönä että se seuraavakin palkkapäivä tulee tavalliseen tapaan. Aina ei mene niin."

Juuri sen takia, kun tulevaisuutta ei voi tietää - ei omaansa, perheensä, koiransa - on syytä varautua pahan päivän varalle. Jos laitat sadetakin niskaan, ulkona ei varmasti sada, annas olla kun jätät sadetakin kotio, onkin ikävät olot, kun ulkona on 7 ja olet litimärkä...

"Jossittelemaan kun aletaan ei koiraakaan uskalla koskaan ottaa."

Kyllä koiran uskaltaa ottaa, jos oma elämäntilanne sen sallii, ja elämäntilanne on vakaa ja sellaiselta myös tulevaisuus näyttää - kunhan on varauduttu siihen, että se tilanne saattaa muuttua. Ei tässä jossittelua suuremmin ole, ei mitään monimutkaista. Ennustaja ei tarvitse olla.

"Jokainen ostaa sellaisen mihin luulee varansa riittävän, turha pelottelu pois."

Valitettavasti ne luulot ei ole aina sama juttu mikä käytännössä sitten toteutuukin. Jos luulee pitävänsä työpaikkansa, ja laskee kaiken sen varaan, on jo suht heikoilla jäillä. Pettääkö jää, aika kertoo. Mutta jos varautuu siihen, että yllättäviä menoja ja taloudellisen tilanteen muutoksia tulee, tallustaa jo huomattavasti paksummalla jäällä.
        Ihan mitä vain voi sattua, koska tahansa, omistaja voi vaikka itse murtaa oman lonkkansa ja joutua leikkaukseen - onko ilmaista tai edes edullista koiranhoitoa tarjolla, vai pitääkö palkata joku esim. 4H:sta, tmv?

• iiä
        pro koirat kirjoitti:

"Osamaksukaupan koirissa on ostajat jo aikoja sitten itse pilanneet, epärehellisyys kun tahtoo kostaantua. Ennenhän se oli aika yleinen kauppatapa."

Paljonkohan yleisempää ennen oli se, että pentuja myös ostettiin, koska se pystyttiin osamaksun avulla ostamaan, muuten olisi jäänyt ostamatta? Ts. ostettiin pentu vaikka taloudellinen tilanne ei sitä kunnolla edes sallinut. Mielestäni osamaksulla voi/on "sallittua" ostaa lapsiperheeseen uusi pesukone, jos vanhaa ei kannata/voi korjata, koska sitä pesukonetta tarvitsee kipeästi juuri nyt. Osamaksulla ei pitäisi ostaa mitään mikä ei ole välttämätöntä, ja mihin ei ole kunnolla varaa (yleensähän tuossa tulee taloudellisesti vielä turpiinkin). Tosin tässäkin on jo menty pieleen, jos ei ole varauduttu yllättäviin menoihin. Ja jos ei kykene varautumaan yllättäviin menoihin, silloin voi unohtaa koiran omistamisen suosiolla.

"Ei koiranostajaa kannata kustannuksilla pelotella, on niin ihmeellinen tämä maailma, että asioilla on tapana selviintyä. Nykyiset hyväpalkkaisetkaan ei ollenkaan voi tietää kuinka lyhyt on heidän uransa, maailma muuttuu."

Kuten yllä sanoin: "Tarkoitus ei ole pelotella koiran ottajaa, vaan vinkata että että se hankintahinta on kuitenkin aika pieni kustannus koiran kokonaiskustannuksissa"

Kyse onkin siitä, tarvitseeko viettää unettomia öitä sen suhteen saako sen pennun leikkaukseen, tai mistä rahat kalliiseen erikoisruokavalioon minkä ell on juuri määrännyt, sitä halpaa "real dog 12€/15Kg" -nappulaa ei saakaan enää antaa. Tai miten selvitään syntyneestä velkakierteestä.

Hyväpalkkainen voi kuluttaa sen minkä tienaakiin, ja olla Matti kukkarossa siinä missä pienipalkkaisellakin. Fiksu kuluttaja pitää vararahastoa itsellään, josta voi rahaa ottaa käyttöön, jos jotain yllättävää isompaa rahanmenoa tulee, esimerkiksi kallis leikkaus koiralle josta jää itselle vielä vakuutuksenkin jälkeen iso summa maksettavaa. Hyväpalkkainen ei ole synonyymi fiksulle.

Tässä lisää usein mainitsemastani vararahastosta:
        http://www.sijoitus.org/saastaminen/vararahasto.php
        http://talousahdinko.blogspot.fi/2014/02/vararahaston-suuruus.html
        http://www.lainatieto.fi/kulutusluotot/vararahasto-lainan-vaihtoehto

"Koiranpito kustannukset kattaen hyvän hoidon, ei ole kovinkaan kallista, asia sitten erikseen kuinka paljon rahaa käyttää "humpuukiin" miellyttääkseen koiraa (joka ei sitä arvosta), mutta saahan sillä naapurinkin kateelliseksi."

Suht pienellä varmasti pärjää, kun on fiksu ja miksei kekseliäskin, eikä koira syö kuin hevonen. Omistajan fiksuus taas ei välttämättä estä pentua murtamasta luustoaan.

"Eikä kukaan voi tietää omaakaan terveyttään, vaikka huomenna jo sairaalassa makaisi. Silti kai jokainen pitää selviönä että se seuraavakin palkkapäivä tulee tavalliseen tapaan. Aina ei mene niin."

Juuri sen takia, kun tulevaisuutta ei voi tietää - ei omaansa, perheensä, koiransa - on syytä varautua pahan päivän varalle. Jos laitat sadetakin niskaan, ulkona ei varmasti sada, annas olla kun jätät sadetakin kotio, onkin ikävät olot, kun ulkona on 7 ja olet litimärkä...

"Jossittelemaan kun aletaan ei koiraakaan uskalla koskaan ottaa."

Kyllä koiran uskaltaa ottaa, jos oma elämäntilanne sen sallii, ja elämäntilanne on vakaa ja sellaiselta myös tulevaisuus näyttää - kunhan on varauduttu siihen, että se tilanne saattaa muuttua. Ei tässä jossittelua suuremmin ole, ei mitään monimutkaista. Ennustaja ei tarvitse olla.

"Jokainen ostaa sellaisen mihin luulee varansa riittävän, turha pelottelu pois."

Valitettavasti ne luulot ei ole aina sama juttu mikä käytännössä sitten toteutuukin. Jos luulee pitävänsä työpaikkansa, ja laskee kaiken sen varaan, on jo suht heikoilla jäillä. Pettääkö jää, aika kertoo. Mutta jos varautuu siihen, että yllättäviä menoja ja taloudellisen tilanteen muutoksia tulee, tallustaa jo huomattavasti paksummalla jäällä.
        Ihan mitä vain voi sattua, koska tahansa, omistaja voi vaikka itse murtaa oman lonkkansa ja joutua leikkaukseen - onko ilmaista tai edes edullista koiranhoitoa tarjolla, vai pitääkö palkata joku esim. 4H:sta, tmv?

Minulla on reilusti yli 40v kennelnimi, jonka ajan olen myös koiria kasvattanut. (ei perintökennel).

Jonkun verran kertynyt muutakin kuin linkkitietoja ( en lukenut) pennun myymisestä.
        Silti en vielä kertaakaan ole kysellyt ihmisten vararahastoista, enkä pankkitilin ja palkan suuruudesta, noista kun on osviittaa tulllut aina ihan normaalien keskustelujen yhteydessä.

Millään en saa sioitettua sadetakkijuttuakaan koirankauppaan.

• Pro koirat
        iiä kirjoitti:

Minulla on reilusti yli 40v kennelnimi, jonka ajan olen myös koiria kasvattanut. (ei perintökennel).

Jonkun verran kertynyt muutakin kuin linkkitietoja ( en lukenut) pennun myymisestä.
        Silti en vielä kertaakaan ole kysellyt ihmisten vararahastoista, enkä pankkitilin ja palkan suuruudesta, noista kun on osviittaa tulllut aina ihan normaalien keskustelujen yhteydessä.

Millään en saa sioitettua sadetakkijuttuakaan koirankauppaan.

En ole ohjeistanut kyselemään ihmisten vararahastoista tai pankkitilin tai palkan suuruudesta. Osamaksumyyntiä lukuunottamatta nuo ovat ostajan asioita. Fiksua ja vastuullista olisi kyllä ostajalle (tarpeen tullen) mahdollisimman varhain tehdä selväksi mitä kuluja koirasta on, ja mitä kuluja voi tulla, kuten muutenkin yleisesti evästää koiranottajaa alkuun.

Itse en koiraani myisi ennenkuin riittävästi vakuuttuisin, että ostaja tietää mitä koira tarvitsee, ja yleisesti ymmärtää mihin on ryhtymässä. Toisaalta en myisi koiraani ensinkään rahanansaintamielessä, eikä tarvisi "päästä eroon" kokonaisesta pentueesta. Koirani on myös minulle varmasti vieläkin tärkeämpi kuin myytävän pentueen yksittäinen pentu yleensä myyjälle. Tämäkin vaikuttaa.

Eli ei mitään pankkisaldokyselyitä, tmv. Sen sijaan selvitin niitä vaatimuksia jotka tulisi kattaa, että koiran voi ottaa. Koiran myyjällä on rajalliset resurssit ja menetelmät selvittää onko koiran ostajaehdokkaalla halua ja kykyä maksaa koira, sekä hoitaa ja pitää se myös silloin kun kaikki ei menekään ihanteellisesti. Vaikuttaa siltä, että empiirisesti näin olet tehnytkin, etkä sokkona myynyt koiraa ihan kenelle tahansa. Itse en em. vedoton kuitenkaan myisi osamaksulla ensimmäistäkään koiraa, sen verran voi myyjäkin osoittaa vastuullisuutta. Osamaksuasiassakin pelataan vain todennäköisyyksillä, mikään satavarma tae tuokaan ei ole mistään taloudellisista edellytyksistä.

Sadetakkivertaus on vähän sama kuin murphyn laki, sen yksinkertaistettu versiohan kuuluu näin: "jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen"

• iiä
        Pro koirat kirjoitti:

En ole ohjeistanut kyselemään ihmisten vararahastoista tai pankkitilin tai palkan suuruudesta. Osamaksumyyntiä lukuunottamatta nuo ovat ostajan asioita. Fiksua ja vastuullista olisi kyllä ostajalle (tarpeen tullen) mahdollisimman varhain tehdä selväksi mitä kuluja koirasta on, ja mitä kuluja voi tulla, kuten muutenkin yleisesti evästää koiranottajaa alkuun.

Itse en koiraani myisi ennenkuin riittävästi vakuuttuisin, että ostaja tietää mitä koira tarvitsee, ja yleisesti ymmärtää mihin on ryhtymässä. Toisaalta en myisi koiraani ensinkään rahanansaintamielessä, eikä tarvisi "päästä eroon" kokonaisesta pentueesta. Koirani on myös minulle varmasti vieläkin tärkeämpi kuin myytävän pentueen yksittäinen pentu yleensä myyjälle. Tämäkin vaikuttaa.

Eli ei mitään pankkisaldokyselyitä, tmv. Sen sijaan selvitin niitä vaatimuksia jotka tulisi kattaa, että koiran voi ottaa. Koiran myyjällä on rajalliset resurssit ja menetelmät selvittää onko koiran ostajaehdokkaalla halua ja kykyä maksaa koira, sekä hoitaa ja pitää se myös silloin kun kaikki ei menekään ihanteellisesti. Vaikuttaa siltä, että empiirisesti näin olet tehnytkin, etkä sokkona myynyt koiraa ihan kenelle tahansa. Itse en em. vedoton kuitenkaan myisi osamaksulla ensimmäistäkään koiraa, sen verran voi myyjäkin osoittaa vastuullisuutta. Osamaksuasiassakin pelataan vain todennäköisyyksillä, mikään satavarma tae tuokaan ei ole mistään taloudellisista edellytyksistä.

Sadetakkivertaus on vähän sama kuin murphyn laki, sen yksinkertaistettu versiohan kuuluu näin: "jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen"

"fiksua ja vastuullista"... sitäpä kai sitten, mutta tuo kaikki on jotenkin niin itsestään selvyyttä, etten oitänyt mainitsemisen arvoisena.

"rahakysymys"... ei itselleni, koska olen aikanaan ammattini opiskellut ja saanut siinä työskennellä eläkeikään asti ja muutaman vuoden tein vielä eläkkeellä ollessanikin, ihan vaan mielenkiinnosta työn edistymistä kohtaan.

Pentujen maailmalle saamisella ei koskaan ole kiire ollut, paitsi että ne yleensä on varattuja ennen syntymää. Silloin kun jätän kotiin pennun, pidän sille yhtä kaverina aina vähän pidempäänkin, syytä en osaa sanoa miksi niin, kaikki vaan pelitää silloin mukavammin.

Mitä jos lopetetaan tämä koirakauppa, kun ihan yksimielisyyteen kaikin kohdin ei kuitenkaan päästä:)

• Pro koirat
        iiä kirjoitti:

"fiksua ja vastuullista"... sitäpä kai sitten, mutta tuo kaikki on jotenkin niin itsestään selvyyttä, etten oitänyt mainitsemisen arvoisena.

"rahakysymys"... ei itselleni, koska olen aikanaan ammattini opiskellut ja saanut siinä työskennellä eläkeikään asti ja muutaman vuoden tein vielä eläkkeellä ollessanikin, ihan vaan mielenkiinnosta työn edistymistä kohtaan.

Pentujen maailmalle saamisella ei koskaan ole kiire ollut, paitsi että ne yleensä on varattuja ennen syntymää. Silloin kun jätän kotiin pennun, pidän sille yhtä kaverina aina vähän pidempäänkin, syytä en osaa sanoa miksi niin, kaikki vaan pelitää silloin mukavammin.

Mitä jos lopetetaan tämä koirakauppa, kun ihan yksimielisyyteen kaikin kohdin ei kuitenkaan päästä:)

Niin, en tiedä mitä kaikkea erimielisyyttä nyt jäi, ei minulla ainakaan viimeiseen postaukseesi olisi mitään kommentoitavaa ollutkaan. Eikä sen niin väliä olekaan, eipä näissä keskusteluissa yleensä kenenkään päätä käännetä, kunhan saa oman kantansa tuoda esille, siihen tarpeeseen näiden palstojen hengissä pysyminen ja olemassaolo ylipäänsä taitaa perustua ;)

• iiä
        Pro koirat kirjoitti:

Niin, en tiedä mitä kaikkea erimielisyyttä nyt jäi, ei minulla ainakaan viimeiseen postaukseesi olisi mitään kommentoitavaa ollutkaan. Eikä sen niin väliä olekaan, eipä näissä keskusteluissa yleensä kenenkään päätä käännetä, kunhan saa oman kantansa tuoda esille, siihen tarpeeseen näiden palstojen hengissä pysyminen ja olemassaolo ylipäänsä taitaa perustua ;)

Samaan yhdyn , mielipiteiden vaihtoa.

Otimpa äsken koirat sisälle ja ruokin. Vähän tuossa kimpassa pyörittiin ja nyt ne nukkuu.
        Aamulla kahta vanhempaa saa vielä häätää ulos 9-10 välillä. Nuorempien kanssa on siihen mennessä käyty jo santakuoppajuoksut, ylös ja alas.

Onko sinun koiralla sellainen seurapiirirakko

• Pro koirat
        iiä kirjoitti:

Samaan yhdyn , mielipiteiden vaihtoa.

Otimpa äsken koirat sisälle ja ruokin. Vähän tuossa kimpassa pyörittiin ja nyt ne nukkuu.
        Aamulla kahta vanhempaa saa vielä häätää ulos 9-10 välillä. Nuorempien kanssa on siihen mennessä käyty jo santakuoppajuoksut, ylös ja alas.

Onko sinun koiralla sellainen seurapiirirakko

On tuolla seurapiirirakko, ei tunnu koskaan olevan pieninkään kiire pissiä, yleensä jolkotellaan reilu pari korttelinmittaa metsään saakka, sielläkin etsitään sopiva hajukohta, ennenkuin tyhjentelee ekan kerran.

Koirani tullessa minulle, se ei pissannut koko päivänä kertaakaan, vaikka ulkona käytiin vaikka kuinka monta kertaa sama rauhallinen lenkki kiertämässä. Oli varmasti hämillään ja stressaantunut muutosta, vaikka ei tuosta viilipytystä paljon mitään huomaa (opin myöhemmin). Sitten arviolta reilu 12 tuntia enimmäkseeen vielä hereillä oltuaan ja elimistö vielä stressin alla, antoi periksi, ja siinä olisi tanskandoggi jäänyt litroissa kakkoseksi... sitä meinaan tuli. Onneksi sopeutui älyttömän nopeasti kuitenkin uuteen kotiin :) Hyvänä esimerkkinä se, että lentokentältä jo tuli soitto, että häntä kovin kopisee häkissä.

• Harkintaa nyt

Perehdy nyt hyvä ihminen ensin eri rotuihin ja niiden vaatimuksiin! Esim. Dogo argentino sopii vain erittäin kokeneelle omistajalle tai muuten on käsissä ympäristölleen hengenvaarallinen koira! Eli aikalisä nyt ja harkintaa ja miettimistä koira-asiaan. Myös taloustilanteen pitää olla kunnossa mahdollisten äkillisten eläinlääkärikulujen takia eli mielellään säästöjä tai luottokortti esim. itsellä 2000 euroa jemmassa koirien äkillisiä kuluja varten ja myös luottokortti.

• Pro koirat

"mutta juuri nyt ei olisi rahaa maksaa koirasta 1000 euroa"

Yo. kommentteihin vedoten, juuri nyt ei ole oikea aika ostaa mitään pentua.

Säästät pahan päivän varalle koiralle (ehkä omakin puskurirahasto puuttuu?) , otat hyvän valuutuksen sille, ja tietysti ihan ensin vertailet rotujen ominaisuuksia huolella keskenään, etkä valitse vain sitä mikä tuntuu "ihanalta ja valloittavalta".

• 2+4

Ehdotan, että säästät vielä hetken, ja mietit tarkemmin minä rodun haluat. Listaamasi rodut ovat niin erilaisia keskenään. Ilman muuta erilaisistakin roduista voi haaveksia, toki, mutta että valitset varmasti sen mieleisen, etkä joudu katumaan. ;)

• fdgdgfh

Aina voit ostaa myös rekkaamattoman hieman halvemmalla tai puhtaan seropin..niistä löytyy hyviä ja kunnollisiakin kasvattajia siinä missä rekatuissakin.

TAi tosiaan sijoituskoiran mutta katso kunnolliset ehdot.

Tai etsii kotia palstalta..joku myi tanskandoggiansa torissa 50e jos saa hyvän kodin.

Tai rekatuista metsästyskoiran tai ei muotirodun.

Etsivä löytää :)

• sileäkarvainen noutaja 1000e
      dogo argentino 1500-2500e
      hovawart 1000e
      tanskandoggi 1500e
      labradorinnoutaja 700-1300e, metsästyskoirat joiden vanhemmilla ei koetuloksia ovat edullisempia
      saluki 1300-1500e
      valkoinenpaimenkoira 1000-1500e
      irlanninsusikoira 1000-1500e

Eli oikeastaan vain metsästyslapukan voit saada alle tonnin, mutta se ei sitten ole sohvakoira vaan vaatii todella paljon tekemistä tai käsissäsi on ongelmakoira. Rekkaamatonta tai jostain selittämättömästä syystä huomattavasti halvempaa koiraa ei kannata hankkia sillä silloin voi eläinlääkärikulut nousta huimiksi. Suosittelen kuitenkin, että odotat hetken ja keräät rahaa säästöön.

• En jaksa laittaa halvimmuus järjestyksen. esim. hyvistä vanhemmista saksantuonti paperi sakemanneja suomeen tuotuna saa 900 eurolla. Ostaako suomesta tai tuoko uutta linjaan suomeen jokaisen oma valinta.

• gkvomm

Ajattele sijoituksena. Teetä pennut niin saat kulut korvattua ja lisärahaakin samalla.

• fhckbll

Kannattaa katsoa vakuutustilastot ja rodun jto.t sekä sisäsiitosasteet ja pevisat. Älkää maksako huonosta pennusta täyttä hintaa.

• jyiuyiyuou

Katselin nyt erään ns.kunnollisen kasvattajan pentua ja ilmeni sillä olevan haiman vajaatoiminta..miten menee korvaus jos saakin sairaan koiran kennelistä?

Normaalihintainen pentu eli tonnin.

Hyvä etten erehtynyt itse ostamaan kun katselin tuota pentua..ja etsin omaa koiraa.

Mikä tuoteturva on koiranpennussa? Miten sairaus korvataan silloin jos ei halua peruuttaa kauppaa kiintymyksen takia?

• jyiuyiyuou

Lisään vielä miten saa tarkistettua suvun sairaudet..kasvattajat kun ne yleensä pimittää ja mitätöi..

• Pro koirat

"Jos tavarassa on virhe kuuden kuukauden kuluessa sen luovutuksesta ostajalle, vastuu virheestä on myyjän.... Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota tämä nk. virheolettama. Näyttötaakka siitä, ettei tuotteessa ollut virhettä [myyntihetkellä] , on siis nyt myyjällä.

"Myös vaatteet ja kengät kuuluvat säännön piiriin. Samoin on laita seura- ja harrastuseläinten, kuten koirien, kaupassa. "

"Takuu- ja virhevastuusäännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on yrittäjä ja ostajana kuluttaja eli yksityishenkilö, joka hankkii tavaran pääasiassa muuhun käyttöön kuin ammatin harjoittamista varten."

Lähde:
        http://www.tuoteturva.fi/default.asp?P=5486

• Pro koirat
        Pro koirat kirjoitti:

"Jos tavarassa on virhe kuuden kuukauden kuluessa sen luovutuksesta ostajalle, vastuu virheestä on myyjän.... Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota tämä nk. virheolettama. Näyttötaakka siitä, ettei tuotteessa ollut virhettä [myyntihetkellä] , on siis nyt myyjällä.

"Myös vaatteet ja kengät kuuluvat säännön piiriin. Samoin on laita seura- ja harrastuseläinten, kuten koirien, kaupassa. "

"Takuu- ja virhevastuusäännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on yrittäjä ja ostajana kuluttaja eli yksityishenkilö, joka hankkii tavaran pääasiassa muuhun käyttöön kuin ammatin harjoittamista varten."

Lähde:

Niin, tuo viimeinen virke viitannee siihen, että yritysten välisessä kaupassa ei tunneta/sovelleta käsitettä kuluttajansuojalaki. Kaupan epäselvyyksissä yritykset joutuvat hakemaan ratkaisun keskenään.

• Pro koirat
        Pro koirat kirjoitti:

Niin, tuo viimeinen virke viitannee siihen, että yritysten välisessä kaupassa ei tunneta/sovelleta käsitettä kuluttajansuojalaki. Kaupan epäselvyyksissä yritykset joutuvat hakemaan ratkaisun keskenään.

Tai ideaa pidän siis samankaltaisena, tarkennan vielä. Yrittäjien välisestä kaupasta tuossa ei puhuttu tietenkään mitään.

• jyiuyiyuou
        Pro koirat kirjoitti:

Lähde:

Entä jos on geneettinen virhe joka ilmenee vasta iän kartuttua eli tullessa täysi-ikäiseksi..ja miten yleensä korvattu pentu ihan käytännössä..

Toinenpentu jonka meinasin ottaa ilmeni toisen kasvattajan kautta että olikin polvivikaisia tietyssä linjassa..? Ja myös käyttölinjaisissa paljon hermovikaa..

Huh huh nyt en tiedä enään keneltä uskaltaa pentua ottaa kun tuntuu joka pentueessa olevan sitä sun tätä vikaa ja vakuutusyhtiöt katsoo jo riskialttiimmaksi roduksi ja ruotsinkin puolella on yksi sairaimmista roduista ja meillä sieltä paljon linjoja ja rotu sairas täälläkin..todella hankalaa löytää tervettä pentua ja aikoinaan kun omasin rotuani oli helppo valita kun tervelinjaisia..sukusiitos vienyt rodun huonoon jamaan :(

• jyiuyiyuou
        jyiuyiyuou kirjoitti:

Entä jos on geneettinen virhe joka ilmenee vasta iän kartuttua eli tullessa täysi-ikäiseksi..ja miten yleensä korvattu pentu ihan käytännössä..

Toinenpentu jonka meinasin ottaa ilmeni toisen kasvattajan kautta että olikin polvivikaisia tietyssä linjassa..? Ja myös käyttölinjaisissa paljon hermovikaa..

Huh huh nyt en tiedä enään keneltä uskaltaa pentua ottaa kun tuntuu joka pentueessa olevan sitä sun tätä vikaa ja vakuutusyhtiöt katsoo jo riskialttiimmaksi roduksi ja ruotsinkin puolella on yksi sairaimmista roduista ja meillä sieltä paljon linjoja ja rotu sairas täälläkin..todella hankalaa löytää tervettä pentua ja aikoinaan kun omasin rotuani oli helppo valita kun tervelinjaisia..sukusiitos vienyt rodun huonoon jamaan :(

http://www.petsie.fi/forums/2339-tutkimustulos-sairaat-koiramme

http://www.taloussanomat.fi/harrastukset/2010/01/09/rotukoirasta-tuli-ongelmaostos/200925714/139

:(

Ja vielä pitäisi tonni maksaa ylikin..

• Pro koirat
        jyiuyiyuou kirjoitti:

http://www.petsie.fi/forums/2339-tutkimustulos-sairaat-koiramme

http://www.taloussanomat.fi/harrastukset/2010/01/09/rotukoirasta-tuli-ongelmaostos/200925714/139

:(

Ja vielä pitäisi tonni maksaa ylikin..

Jalostusseikat, ja sitäkin kautta koiran terveys, kyllä oleellisesti vaikuttavat koiran hintaan.
        Se jää jokaisen arvioitavaksi, kokeeko saavansa rahalleen vastinetta, jos ostaa sen tonnin pennun, tai minkä hintaisen tahansa. Tuossa noita muuttujia kyllä riittää, alkaen varmasti juuri siitä rodusta mikä kiikarissa olisi, ja sen rodun "kuvioista".

Jalostusta ja koiranäyttelyitä ei tosiaan ole tehty terveyslähtökohdista, vaan ulkonäköseikat ovat selvästi monella rodulla painaneet vaakakupissa eniten. Markkinoilta löytyy vastuullisia kasvattajia jotka tekevät varmasti parhaansa rodun eteen, ja sitten löytyy koko joukko niitä muita...

Itse tein sellaisen päätöksen ja "riskin" että otin terverakenteisen näköisen seropin. Aika näyttää kuinka terveenä tuo pysyy, hyvä alku on ainakin ollut. Eipä tuolla ole notkoselkää, lyttykuonoa, krohisevaa hengitystä, ylisuurta kokoa, tmv, vaan suht "susimaisen" näköinen on vielä. Niin ja hinta oli muistaakseni 200€.

Jalostusasiasta mielenkiintoisia juttuja voi käydä lukemassa:
        https://sites.google.com/site/prokoirat/jalostus

• gcjjl
        Pro koirat kirjoitti:

Jalostusseikat, ja sitäkin kautta koiran terveys, kyllä oleellisesti vaikuttavat koiran hintaan.
        Se jää jokaisen arvioitavaksi, kokeeko saavansa rahalleen vastinetta, jos ostaa sen tonnin pennun, tai minkä hintaisen tahansa. Tuossa noita muuttujia kyllä riittää, alkaen varmasti juuri siitä rodusta mikä kiikarissa olisi, ja sen rodun "kuvioista".

Jalostusta ja koiranäyttelyitä ei tosiaan ole tehty terveyslähtökohdista, vaan ulkonäköseikat ovat selvästi monella rodulla painaneet vaakakupissa eniten. Markkinoilta löytyy vastuullisia kasvattajia jotka tekevät varmasti parhaansa rodun eteen, ja sitten löytyy koko joukko niitä muita...

Itse tein sellaisen päätöksen ja "riskin" että otin terverakenteisen näköisen seropin. Aika näyttää kuinka terveenä tuo pysyy, hyvä alku on ainakin ollut. Eipä tuolla ole notkoselkää, lyttykuonoa, krohisevaa hengitystä, ylisuurta kokoa, tmv, vaan suht "susimaisen" näköinen on vielä. Niin ja hinta oli muistaakseni 200€.

Jalostusasiasta mielenkiintoisia juttuja voi käydä lukemassa:
        https://sites.google.com/site/prokoirat/jalostus

Seropeissa huomannut olevan myös vaikea valita kun voi omata molempien vanhempien omat sukusiitosongelmat. Kaventuneen geenikartan
        on jotenkin kornia että kennelit toitottaa että pitää ostaa pentu kunnon kennelistä ja että ei Se alkuhinta vaan ylläpito. Niinpä kun Jokaisesta kennelistä tulee kapeita geenikenttää ja ongelmat sen mukaisia. Oma rotu. On normaali rakenteinen ja siinä epilepsiaa kiitos metsästäjien sukusiitosbuumin kun yrittänyt vahvistaa riistaviettiä :(

• iiä
        Pro koirat kirjoitti:

Tai ideaa pidän siis samankaltaisena, tarkennan vielä. Yrittäjien välisestä kaupasta tuossa ei puhuttu tietenkään mitään.

Voi tuota tiedon määrää ! Ei napsahda kasvattajan vastuu poikki 6/kk kuluttua, kahteen vuoteen on varauduttava jos sairaus todetaan perinnölliseksi..

Jokaisella kasvattajalla joka työtä pitkään tekee, on jo omantunnonvastuu. Erikseen on nämä pintaliitäjät, jotka monta rotua ovat ehtineet pilatakkin. Teetetään nopeutetussa aikataulussa paljon pentuja, kun kysyntä loppuu, vaihdetaan taas rotua.

Erilaisia kasvattajia, kuten koiran ostajiakin

• pro koirat
        iiä kirjoitti:

Voi tuota tiedon määrää ! Ei napsahda kasvattajan vastuu poikki 6/kk kuluttua, kahteen vuoteen on varauduttava jos sairaus todetaan perinnölliseksi..

Jokaisella kasvattajalla joka työtä pitkään tekee, on jo omantunnonvastuu. Erikseen on nämä pintaliitäjät, jotka monta rotua ovat ehtineet pilatakkin. Teetetään nopeutetussa aikataulussa paljon pentuja, kun kysyntä loppuu, vaihdetaan taas rotua.

Erilaisia kasvattajia, kuten koiran ostajiakin

"Voi tuota tiedon määrää ! Ei napsahda kasvattajan vastuu poikki 6/kk kuluttua, kahteen vuoteen on varauduttava jos sairaus todetaan perinnölliseksi.."

Kyseessä oli tuoteturva, josta kirjoittaja halusi tietoa, ei kasvattajan vastuu, mikä on muuten monilta osin täysin veteen piirretty viiva ilman päteviä (lue: kirjallisia) sopimuksia. Jos myyjä esim. esittää paperin ostajalle, jossa on listattu kaikki mahdolliset perinnölliset sairaudet jota rodulla voi esiintyä, on homma käsittääkseni tuolla käytännössä klaarattu. Ostaja ostaa tuotteen ymmärtäen sen riskit, mutta normaali tuoteturva tuotteella siltikin on.

Kuluttajansuojalain virhevastuu määrittää siis tuon em. tuoteturvan, kuten ylle lainasin, ja kuten yltä linkistä voi käytä tarkemmin lukemassa. Jos tavaran myyjä haluaa antaa koiralle takuun, joka on laajempi kuin mitä em. tuoteturva määrittää, voi tämä näin toki tehdä. Jos myynnissä erikseen sovitaan että perinnölliset sairaudet korvataan jotenkin, mikäli niitä havaitaan seuraavan 5 vuoden aikana, näin voidaan tehdä. Mikään laki ei sitä estä.

"Jokaisella kasvattajalla joka työtä pitkään tekee, on jo omantunnonvastuu. "

Käytännössä tämä voi olla täysin riittävä koiran ostajalle, kuin myös aivan yhtä tyhjän kanssa. Termi perävalotakuu näyttää olevan aika yleinen tällä koirapalstalla, juuri asiasta kävin saksanpaimenkoira-palstalla lukemassa.

"Erilaisia kasvattajia, kuten koiran ostajiakin"

Jep. Ja mistään et tiedä 100% varmuudella onko kasvattaja hyvä/sanansa mittainen, tai pystyykö tai haluaako ostaja ostetusta koirasta huolehtimaan. Voit kuitenkin yrittää tehdä parhaasi selvittäessäsi näitä asioita, ja ostajana taas varautua niihin yllättäviin taloudellisiin menoihin.

• joku kohtuus jutuis

Koiran ostohinta on noin 4% mitä siihen menee rahaa normaalistai noin 10 vuodessa mitä koira elää.Eli mitä kitisette.

• ttuytuy

Sitä että usein se alkuhinta on pieni mutta omistaminen kallista myös kun ylijalostettuja ja vaatii usein eläinlääkäriä.

Miksi pitää nykyään maksaa noin paljon kun tuote eli pentu usein omaa geneettisiä vikoja joita joutuu hoidattamaan paljon.

Viimeksi omasin kroonikon joka tarvitsi sekä jatkuvan ylimääräisen hoidon verikokeet ja päivittäiset lääkkeet :(

Tosiaan ei se alkuhinta ole mitään vasta omistaminen on kallista jos huonosti käy :(

• hghjghjg
        ttuytuy kirjoitti:

Sitä että usein se alkuhinta on pieni mutta omistaminen kallista myös kun ylijalostettuja ja vaatii usein eläinlääkäriä.

Miksi pitää nykyään maksaa noin paljon kun tuote eli pentu usein omaa geneettisiä vikoja joita joutuu hoidattamaan paljon.

Viimeksi omasin kroonikon joka tarvitsi sekä jatkuvan ylimääräisen hoidon verikokeet ja päivittäiset lääkkeet :(

Tosiaan ei se alkuhinta ole mitään vasta omistaminen on kallista jos huonosti käy :(

Ja tonni on paljon nykypäivänä jo sinällään..sekä tekee sen että jokainen teettää pentuja ihan millä vaan kun kannattaa.

Sijoituskoirissakin vaaditaan 3-4 pentueen roduissa kaksi pentuetta.

Ja kun kyselin kasvattajalta tuollaista sijoituskoiraa ja kysyin mitä sitten jos ei olekaan kasvatusta ajatellen hyvä niin tämä ykköskenneli sanoi ihan sama sillä teetetään joka tapauksessa eli raha oli tärkeämpää kuin kasvatustyö:

Hinnat pitäisi olla normaalimmat 700-800 e niin ei houkuttelisi vain pennuttajia..nyt todella hyvää bisnestä. :(
        Ja takeita ei ole että on kunnollinen kasvattaja vaikka pyytää osaa ja menestynytkin..sillä näilläkin paljon huteja mutta kun paljon teettää niin jokunen onnistuukin hyvin.

• juupajuu1

Ja siinähän se yksi syy miksi on niin paljon rekkaamattomia pentuja myynnissä. Kukaan kasvattaja ei pysty 100% varmuudella sanomaan että pennusta tulee täysin terve siinä on mm. yksi syy miksi teetetään rekkaamattomia.
      Koirilla on jo paremmat takuut kuin jollain saakelin jääkaapilla.
      Jotkut kasvattajat sitten teettää paperin jossa lukee kaikki sairaudet joita on kyseisellä rodulla ollut ja kertoo niistä myös. Ostaja hyväksyy ja ALLEKIRJOITTAA paperin. Näin on tämä asia sovittu, kasvattaja ei ole vastuussa koska ostajalle on kerrottu sairauksista joita saattaa ilmetä. Napatyrä ja kivesvika ovat vain korvattavia. Hieno homma, jota suosittelen kaikkien kasvattajien tekemään. Vältytään monelta korvausvaatimukselta.
      Ja mitä koiran hintoihin tulee ja osamaksuihin, niin hinnat ovat kyllä pompsahtaneet aikalailla ylös. Jos pentu alkaa jo 1500e maksamaan, niin jossain on mätää. Kääpiörodut/pienet koirat 700-2500, metsästysrodut 500-1000 ja isot/jätit 700-2000. paperittomat ns.puhtaat on yleensä puolet rekattujen hinnasta, nämä ovat niitä pentutehtailijoiden pentuja ja ns.välipentuja. Jokainen ostaja päättää ihan ite ostaako millaisen ja minkähintaisen koiran, kunhan on koiran loppuiän valmis siitä huolehtimaan. Jos joku kysyy myynkö osamaksulla, niin miksi en möis? Tottakai! Ymmärrän hyvin ettei esim. normaalilla työssäkäyvällä perheellä nyt saata löytyä sitä 1300e ylimääräistä, voi tietenkin maksaa vaikka kahdessa kolmessa tai neljässäkin erässä, näistähän tehdään kennelliiton osamaksusoppari ja ovat ulosottokelpoisia, joten eiköhän sitä aina koirasta rahat saa. Rehellinen kauppa on se joka kannattaa ja niin myyjän kuin ostajankin tulee olla rehellinen, niin kummatkin osapuolet ovat tyytyväisiä.

• 3lla

välipentuja teettävät kasvattajat on myös pentutehtailijoita kun pennuttavat liian taajaan pentuja tai huonoista vanhemmista, mutta tuotahan ei mistään näe kun niitä välipentuja ei rekata.

Jos ei ole 1300e kerralla rahaa pentuun niin mistä raha sitten otetaan kun vaikka auto hajoaa ja siihen tulee kallis remontti? Entä jos jää työttömäksi ja tulot tippuu? Sinä olet vain huolissasi omista rahoistasi etkä siitä pääseekö koira hyvään kotiin kun sanot että nuo voi laittaa perintään, niin et jää myyjänä ilman rahoja.

• gjcjj

Kyllä ne tavalliset kasvattajatkin ovat vain pennuttajia jos olisivat muuta niin rodut ei näin huonossa jamassa. Ja tosiaan siis vaikka rekataan ei ole tae että saa terveen päinvastoin sisäsiitosta harrastettu tähän päivään asti sekä näyttely että käyttöpuolella jotta saadaan ominaisuuksia parannettua mikä ei mene noin yksioikoisesti eli ei hajuakaan kasvatustyöstä tai genetiikasta ja piilevistä sairauksista.

• ytutyiyui
        gjcjj kirjoitti:

Kyllä ne tavalliset kasvattajatkin ovat vain pennuttajia jos olisivat muuta niin rodut ei näin huonossa jamassa. Ja tosiaan siis vaikka rekataan ei ole tae että saa terveen päinvastoin sisäsiitosta harrastettu tähän päivään asti sekä näyttely että käyttöpuolella jotta saadaan ominaisuuksia parannettua mikä ei mene noin yksioikoisesti eli ei hajuakaan kasvatustyöstä tai genetiikasta ja piilevistä sairauksista.

Kasvattajat katsoo hyvännäköisen palkitun uroksen nartulleen mutta ei katso sen taustoja sen kummemmin..eli ihan samoin kuin tavallinen koiran pennuttajakin.

Jos kuuluu pevisaan tutkituttaa polvet jss..

Eli ihan sama kuka pennuttaa..kenneleillä ei ole sen kummempaa tietotaustaa kuin tavallisellakaan koiran omistajalla kunhan hiukan katsoo rodun pevisat eikä teetä huonolonkkaisella.

Sisäsiitosta kennelit harrastanut aikojen sivu että saa homobgeenisen tuloksen eli kun ei ole terve geenipohja niin ei tule variaatioita kuten hyvässä geenipohjassa tulee. Sekä linjasiitosta.

Nyt maksamme ns.kenneleiden aikaan saannosta ja vasta nyt on lopetettu suuret sisäsiitokset ja matadoriurosten käyttö mutta maksu on huonot terveystilat koirillamme lähes kaikissa roduissa vaikka olisi terverakenteisiakin. :(

Normaali pennuttaja ei ole aikojen alusta yleensä harrastanut sisäsiitosta joten jotain hyvää..

• ei oo tosi

No tuossahan lukeekin kyllä että rehellinen kauppa on se mikä kannattaa. Mistä sitä voi tietää mistä ihmiset saavat rahansa, vaikka soskusta, aivan sama. Myyjän nyt ei kyllä tarvii kysyä että mistäs nämä rahat on hankittu. Ootko kenties varastanu vai lainannu vai onko sulla säästöjä. Huh huh sentään.
      Ja kukaan ei voi tietää omaa tulevaisuuttaan ja tänä päivänä irtisanomisetkin ovat ihan normaalia. Älkää ihmiset ostako minkäänhintaisia koiria, kun ei voi tietää jäätkö kohta työttömäksi, niinkö?
      Osamaksusopimuksella kun ostetaan koira, niin kasvattajan kans voi varmasti AINA sopia mikäli tulee joitain ongelmia. Kunhan on rehellinen! Ja kukapa kasvattaja sitä säälistä ilmaiseksi koiran antaa. Ja ainahan voi koiran palauttaa. Ja kerro mistä voit 100% varmuudella tietää millainen koti koiralle on tulossa? Menetkö viikoksi sinne stalkkaan? Voi kun meitä löytyy niin moneksi. Puhutaan paskaa ja olot onkin mitä on. Onpa tullu tämäkin huomattua. Ja oletko jostain löytänyt jonkin firman joka ei karhuais omien saatavien perään? Sama homma se on kasvattajillakin. Ei se tee yhtään kasvattajista huonompia ihmisiä. Ja viisas pyytää tyhmä maksaa.

• 3lla

Just sen takia kun omaa tulevaisuuttaan ei voi tietää, kun ne irtisanomisetkin on ihan normaalia, älkää ihmiset ostako minkään hintaisia koiria jollei teillä ole siihen varaa ja jollette ole varautuneet kaikkiin yllättäviin rahanmenoihin joita myös se koirakin voi tuoda! Palstoja kun olen lukenut kauemman kuin koiria on ollut, on jokaisella koiralle varattuna ainakin tonni just sen takia kun ei tiedä mitä eteen tulee! Ja niitä kysymyksiä että paljonko joku maksaa kun nyt ei olis just varaa ell:riin. Huh huh.
        Ei koiran kotia voi hyväksi 100% tietääkään, en ole sellaista väittänytkään. rahajuttu on taas eri asia, tarkoitus voi olla ostajalla ihan hyvä mutta heikoissa kantimissa on talous jos pitää sitä tonnia maksaa neljässä osassa. Tonni on missä vaan taloudenpidossa ja koirapidossa pikku raha kun jotain sattuu! Ja jos ei oo kunnolla varaa koiraa hoitaa, niin syötetäänkö sille jotain kaurapuuroa sitten koko ikänsä? Kasvattaja suosittelee jotain laadukasta ja kallista penturuokaa, just joo, varmaan tulee tapahtumaan. Käytetäänkö edes ell kun se on kallista? Saako edes luita kaupasta? Lelutkaan ei ole ilmaisia. Mistä kaikesta tingitään? Ei voi tietää.
        Tollaset tyypit sitten elättää pikavippifirmoja ja jää velkaloukkuun. Joo ei sua vois vähempää kiinnostaa, ymmärrän kyllä. Olkoon vaikka sossupummi, kyllä,yhteiskunta maksaa kunhan sinä saat rahasi. Teet just niinkun haluat. Jos sinä et myy joku toinen myy. Minä en osamaksulla myisi eikä näytä myyvän kovin moni muukaan. Tiedän näitä kädestä suuhun eläjiä jotka on koko ajan vaikeuksissa. Tollasten koiranpitoon en luottasi kyllä kun ei omistakaan asioita osata pitää huolta. Tiedän kyllä yhden sossupummin millä on kolme kissaa ja ne on aina kipeitä ja sitten metsästetään rahoja ympäri kyliä ennenkuin kissa pääsee ell. On mullekin pystyssä vielä pikku summan.
        Kovin ruusuinen kuva sulla kasvattajista. Kasvattajilla on niin monella vaan dollarinkuvat silmissä että en laskisi sen varaan kyllä mitään että halua auttaa löytyy kun aina saa jostain lukea että on koiralla ollut ns. perävalotakuu kasvattajasta ei kuulu mitään kun ongelmia tulee.

• halpa
        3lla kirjoitti:

Just sen takia kun omaa tulevaisuuttaan ei voi tietää, kun ne irtisanomisetkin on ihan normaalia, älkää ihmiset ostako minkään hintaisia koiria jollei teillä ole siihen varaa ja jollette ole varautuneet kaikkiin yllättäviin rahanmenoihin joita myös se koirakin voi tuoda! Palstoja kun olen lukenut kauemman kuin koiria on ollut, on jokaisella koiralle varattuna ainakin tonni just sen takia kun ei tiedä mitä eteen tulee! Ja niitä kysymyksiä että paljonko joku maksaa kun nyt ei olis just varaa ell:riin. Huh huh.
        Ei koiran kotia voi hyväksi 100% tietääkään, en ole sellaista väittänytkään. rahajuttu on taas eri asia, tarkoitus voi olla ostajalla ihan hyvä mutta heikoissa kantimissa on talous jos pitää sitä tonnia maksaa neljässä osassa. Tonni on missä vaan taloudenpidossa ja koirapidossa pikku raha kun jotain sattuu! Ja jos ei oo kunnolla varaa koiraa hoitaa, niin syötetäänkö sille jotain kaurapuuroa sitten koko ikänsä? Kasvattaja suosittelee jotain laadukasta ja kallista penturuokaa, just joo, varmaan tulee tapahtumaan. Käytetäänkö edes ell kun se on kallista? Saako edes luita kaupasta? Lelutkaan ei ole ilmaisia. Mistä kaikesta tingitään? Ei voi tietää.
        Tollaset tyypit sitten elättää pikavippifirmoja ja jää velkaloukkuun. Joo ei sua vois vähempää kiinnostaa, ymmärrän kyllä. Olkoon vaikka sossupummi, kyllä,yhteiskunta maksaa kunhan sinä saat rahasi. Teet just niinkun haluat. Jos sinä et myy joku toinen myy. Minä en osamaksulla myisi eikä näytä myyvän kovin moni muukaan. Tiedän näitä kädestä suuhun eläjiä jotka on koko ajan vaikeuksissa. Tollasten koiranpitoon en luottasi kyllä kun ei omistakaan asioita osata pitää huolta. Tiedän kyllä yhden sossupummin millä on kolme kissaa ja ne on aina kipeitä ja sitten metsästetään rahoja ympäri kyliä ennenkuin kissa pääsee ell. On mullekin pystyssä vielä pikku summan.
        Kovin ruusuinen kuva sulla kasvattajista. Kasvattajilla on niin monella vaan dollarinkuvat silmissä että en laskisi sen varaan kyllä mitään että halua auttaa löytyy kun aina saa jostain lukea että on koiralla ollut ns. perävalotakuu kasvattajasta ei kuulu mitään kun ongelmia tulee.

Netti täynnä ilmotuksia jossa tuodaan kotiovelle koira hintaan 250€. Nyt kun kaikki alkaa kiljuun niin ei ole sen kummempaa kuin toi rekkujen pelastaminen ulkomailta.selvähän sekin jollei halua maksaa koirasta niin tuskin ell kuluistakaan,joten hyvä vaihtoehto

• cvcbcgfhffhf

Mistä tietää onko pentu tulevaisuudessa terve?

Ei mitenkään..se että on palkittu on eri asia kuin terveys.

Epilepsiaa, polvivikoja etc..=kenneleiden sisäsiitos tulos(bvaikka nyt oisi 0%sisäsiitos niin taustakoirista löytyy jo huikeita lukuja joita harrastettiin varsin paljon kymmenen vuotta sitten)..puhuvat hienosti linjasiitoksista yms..ja tarkoittaa vain että on teettänyt pennut sukulaisella jottaa saa tasaista tulosta. :(

Tämäkö on se tieto taito mistä maksamme ? Pentu tonnin on kallis kun sen ylläpitokin on kallista..terveen koiran kanssa alkuhinnan ymmärtäisi mutta ei näiden ylijalostettujen rotukoirien kohdalla joissa geenikartta kaventunut. :(

Mistä saa nykyisin terveitä rotuja ..suomessa on vain pennuttajia sillä kukaan ei ole kasvattajista kysellyt myymänsä pennun perään kun rahat on tiskiin lyöty. Ja kun kysellyt sisarten samoja vikoja niin vastausta sai todella metsästää..

Korvataanko pentu jos sille aikuisena tulee vikoja -ei.

• bla bla

jyuiuoo ; hyvät sakemannit maksaa nykupäivänä 1200 e

• Ei mikään

Jos raha on tiukassa, silloin unohda koira. Koiran pito maksaa hirveästi!! Eläinlääkäri kulut, ruoat, hihnat, pannat,... KAIKKI!! Tuossa tapauksessa ota vaikka kani! Sillä se on paljon halvempi kuin koira ja jotkut ovat kuin koiria luonteeltaan, voi jaksaa pitkiäkin lenkkejä!

• ....

Mutta eihän niitä tavallisiksi perhekoiriksi edes myydä. Perhekoiriksi jää sitten ne loput...

• Ei mikään

Jos raha on tiukassa, silloin unohda koira. Koiran pito maksaa hirveästi!! Eläinlääkäri kulut, ruoat, hihnat, pannat,... KAIKKI!! Tuossa tapauksessa ota vaikka kani! Sillä se on paljon halvempi kuin koira ja jotkut ovat kuin koiria luonteeltaan, voi jaksaa pitkiäkin lenkkejä!

• maalaisjärjenkäyttöä

Voihan se koira sairastua vaikka sen oliskin jo ostanut ihan omaksi ja sitten jääkin työttömäksi ja elättäny sitä vaikka 5vuotta jollain huippusafkalla. Mitäs sitten tehdään? 3lla varmaan tietää!!!!
      Yhtäkkiä ei ookaan enää rahaa mennä eläinlääkäriin jokaista vaivaa näyttään ja ruokakin pitää vaihtaa Pirkkaan. Kauheeta kärsimystä koiralla, eikö?
      Siis ihan oikeesti! Herätkää!
      Se on katsos ihan maalaisjärki joka toimii monessakin arkipäivän asiassa.

• ....

Taloudessa pitää olla pahan päivän varalle vararahasto myös koirille, josta voi ottaa jos yllättäviä menoja tulee. Siinä sitä maalaisjärkeä ihan riittämiin. Aika yksinkertainen juttu minusta.
        Tuskin kukaan on tässäkään ketjussa väittänyt ettei koira voisi sairastua ruuan laadusta huolimatta. Hyvälaatuinen ruoka on koiralle hyväksi, minkään elävän olennon ei pitäisi syödä mitään väriaineita ja muita keinotekoisia säilytysaineita jne. vaan sitä mikä sille elukalle parhaiten sopii.

• ....
        .... kirjoitti:

Taloudessa pitää olla pahan päivän varalle vararahasto myös koirille, josta voi ottaa jos yllättäviä menoja tulee. Siinä sitä maalaisjärkeä ihan riittämiin. Aika yksinkertainen juttu minusta.
        Tuskin kukaan on tässäkään ketjussa väittänyt ettei koira voisi sairastua ruuan laadusta huolimatta. Hyvälaatuinen ruoka on koiralle hyväksi, minkään elävän olennon ei pitäisi syödä mitään väriaineita ja muita keinotekoisia säilytysaineita jne. vaan sitä mikä sille elukalle parhaiten sopii.

Vaikka elukat on elukoita, niin voidaan silti verrata ihmiseen. Jos ihminen syö vain mäkkärissä koko ikänsä, niin ei varmasti voi yhtä hyvin kuin se joka pyrkii syömään terveellistä ja monipuolisempaa ruokaa. Varmasti on sairaampi. Hyvässä koiranruuassa on kaikki jo valmiiksi katsottuna mukaan mitä koira tarvii, silti voi antaa lisänä vielä piimää, luita, jauhelihaa ja muuta terveellistä. Hyvälaatuinen ruokakin pitää vielä sopia sille ko. koiralle tuon lisäksi, kaikki ruuat ei vaan sovi kaikille.

• gjnöln
        .... kirjoitti:

Vaikka elukat on elukoita, niin voidaan silti verrata ihmiseen. Jos ihminen syö vain mäkkärissä koko ikänsä, niin ei varmasti voi yhtä hyvin kuin se joka pyrkii syömään terveellistä ja monipuolisempaa ruokaa. Varmasti on sairaampi. Hyvässä koiranruuassa on kaikki jo valmiiksi katsottuna mukaan mitä koira tarvii, silti voi antaa lisänä vielä piimää, luita, jauhelihaa ja muuta terveellistä. Hyvälaatuinen ruokakin pitää vielä sopia sille ko. koiralle tuon lisäksi, kaikki ruuat ei vaan sovi kaikille.

Kuinka kasvattajat korvaa aikuisen sairaan jalostamansa koiran? Miten pitkä takuu jos vaikka perinnöllinen vika vakuutus kun silloin ei korvaa..

• Pro koirat
        gjnöln kirjoitti:

Kuinka kasvattajat korvaa aikuisen sairaan jalostamansa koiran? Miten pitkä takuu jos vaikka perinnöllinen vika vakuutus kun silloin ei korvaa..

Tämä kyssäri on mennyt multa ohi, ylemmäs vastailin tänään tästä asiaa liipaten parhaan tietoni mukaan.

Asia on varmaan aika tapauskohtainen; joku kasvattaja haluaa hyvittää sairaan koiran kohdalla, vaikka koira olisi jo 3 vuotta vanha. Ylempänä mainittu tuoteturva taas on jotain mitä pitää tavaran (koiran) myyjän ehdottomasti noudattaa.

Selvintä on aina varmasti kirjallisesti sopia korvausasioista, jos myyjä tällaiseen vain suostuu. Ehkä alalla onkin jo jotain templaatteja tällaisiin, esim. eri rotujärjestöillä, tmv. Kennelliitolla taisi joku yleisesti käytetty kauppakirjan pohja ainakin olla. Jos tuota koiran kaupassa käytetään, niin mitä siinä ei mainita, sitä ei myyjän tarvitse hyvitelläkään, jos ei myyjä itse sitten niin päätä tehdä.

Tässä kysymyksessä varmasti kokeneemmat ihmiset, erityisesti "sekundakoiria" ostaneet osaisivat auttaa paremmin... Mutta jos sen verran kuitenkin muistat, että mitä ei ole kirjallisesti kauppakirjassa korvattavaksi mainittu, sitä ei tarvitse myyjän korvata, tuo tuoteturva poislukien.

• hahhahhaaa1

kukkahattutädit vauhdissa

• fjvlnö

Onko kukkahattutädit sama kuin että ei maksa 1200 nykysaksanpaimenkoirasta vaan hakee kunnon normaalirakenteisen maalaismallisen, joita tuotu rinnalle ja maksaa koirasta vähemmän.eli700 saa sen terveen fiksua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      69
      4732
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3525
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      38
      3296
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      49
      2773
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2708
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      2159
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      23
      2051
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      1970
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      398
      1581
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1478
    Aihe