Älä turhaan pelkää leikkausta. Minulta leikattiin so palleatyrä vuonna 2019 ja oloni helpotti melkein heti. Näistä tähystysleikkauksista toipuu yleensä hyvin nopeasti, maha oli hieman kipeä pari vkoa siitä pallean kohdalta ja käytin sairaalasta saamaani tukiliiviä n. kuukauden varmuuden vuoksi. Miksi pelkäät, että leikkaus epäonnistuu?
Kyllä+ne+kaikki+kuivattavat+suuta.+Mulla+on+ollut+useammanlaisia+ja+jokainen+niistä+on+jotenkin+kuivattanut.+Trisykliset+ehkä+eniten,+mutta+esim.+minulla+menevä+Venlafaxine+aiheuttaa+sekin+suun+kuivumista+ja+ihan+ensimmäisestä+pilleristä+saakka.+Kannattaa+investoida+hyvään+hammasharjaan+ja+kosteuttavaan+hammastahnaan.+Vähentynyt+syljeneritys+voi+aiheuttaa+toisille+paljonkin+reikiä+hampaisiin.+Yksinkertaisin+konsti+on+käyttää+ruokaöljyä+suussa,+se+pitää+suun+"kosteana."+Lisäksi+apteekissa+on+paljon+erilaisia+valmisteita+ko.+vaivaan.+Purukumia,+suihkeita,+suuvettä,+pastilleja+yms.+Ja+tietysti+hammastahnat,+joista+nyt+ensin+tulevat+mieleeni+Salutem+ja+Biotene.+Biotene+esim.+on+n.+kympin+paukku+(+tosin+saatta+löytyä+Citymarketista+halvemmalla,+ainakin+Vantaalla+siellä+oli.+)+Mutta+se+maksaa+itsensä+takaisin,+koska+sitä+ei+tarvitse+käyttää+kuin+herneen+kokoinen+määrä+ja+tuubi+100+ml:n+kokoinen.+Salutem+on+muistaakseni+75+ml,+mutta+kuluu+suhteellisesti+nopeammin.+Hammaslääkärilllä+käyntejä+ei+kannata+skipata,+koska+myös+syljen+koostumus+saattaa+muuttua+enemmän+hammaskiveä+aiheuttavaksi.+Ja+mulla+on+on+ollut+Oralin+pyöreäpäinen+sähköhammasharja+jo+vuodesta+-+97+enkä+vaihda,+se+on+tosi+hyvä,+eikä+maksakaan+paria+kymppiä+enempää.+Ja+hammaslangat+ja+muut+myös+käyttöön,+jos+on+taipumuksia+ongelmiin+suussa.+Tavalliset+hammastahnat+sisältävät+usein+liitua+ja+se+vain+kuivattaa+limakalvoja+entisestään,+joten+kannattaa+olla+tarkkana.+Kuiva+suu+vaikeuttaa+myös+puhumista+ja+voi+aiheuttaa+aftoja+poskiin+jne.+Lisäksi+muutkin+limakalvot+saattavat+kuivaa,+etenkin+silmät..+Kyynelvuoto+silmistä+on+kuivien+silmien+merkki,+mutta+siihenkin+löytyy+hyviä+valmisteita+apteekista+ja+joistain+luontaistuotekaupoista.+Tsemppiä!