Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

23

  1. et ole tuominnut kuolemanrangaistusta Koraanin polttamisesta vääräksi, joten hyväksyt sen. Olet siis yhtä paha kuin umman jäsen, joka vaatii polttajaa tuomittavaksi muslimimaassa kuolemaan Koraanin polttamisesta.
  2. Josefus mainitsee Jeesuksen kaksi kertaa ja Tacitus kerran.

    https://apowiki.fi/wiki/Jeesuksen_historiallisuus#Josephus

    Hän kutsui koolle Sanhedrinin ja toi heidän eteensä miehen nimeltä Jaakob, sen Jeesuksen veli, jota kutsuttiin Kristuksesi, ja jotakin muita. Hän syytti heitä lain rikkomisesta ja lähetti heidät kivitettäviksi.

    – Josephus Juutalaisten muinaisajat 20:9.1

    Testimonium flavianumista on säilynyt myös arabiankielinen versio, joka löytyy piispa Agapiuksen kirjoittamasta historiateoksesta, jossa Agapius lainaa Josephusta seuraavasti:

    Tähän aikaan eli viisas mies nimeltä Jeesus. Hänen käytöksensä oli hyvä ja hänen tiedettiin olevan hyveellinen. Monet ihmiset juutalaisista ja muista kansoista tulivat hänen opetuslapsikseen. Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan ristiinnaulitsemalla. Mutta ne, joista oli tullut hänen opetuslapsiaan eivät hylänneet opetuslapseuttaan. He kertoivat hänen ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisen jälkeen ja olevan elossa, minkä mukaan hän ehkä oli Messias, jota koskien profeetat ovat ennustaneet ihmeitä.33

    – Agapius, Kitab al-'Unwan

    "Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa." Tacitus Annaalit 15:44

    On yleensä ihme, että Jeesus mainitaan näissä teoksissa, koska hänellä oli vain muutama seuraaja kuollessaan ristillä ja myöhemminkin hänen kannattajiaan oli vain tuhansissa luettava määrä. Hän oli siis Rooman valtakunnan mittakaavassa merkityksetön tekijä, joten häntä ei olisi tarvinnut mainita lainkaan.
  3. Josefus mainitsee Jeesuksen, vaikka tämä oli mitätön matkasaarnaaja eikä tehnyt ainoatakaan ihmettä.

    ”Hän kutsui koolle Sanhedrinin ja toi heidän eteensä miehen nimeltä Jaakob, sen Jeesuksen veli, jota kutsuttiin Kristuksesi, ja jotakin muita. Hän syytti heitä lain rikkomisesta ja lähetti heidät kivitettäviksi.” (Josephus Juutalaisten muinaisajat 20:9.1)

    "Tähän aikaan eli viisas mies nimeltä Jeesus. Hänen käytöksensä oli hyvä ja hänen tiedettiin olevan hyveellinen. Monet ihmiset juutalaisista ja muista kansoista tulivat hänen opetuslapsikseen. Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan ristiinnaulitsemalla. Mutta ne, joista oli tullut hänen opetuslapsiaan eivät hylänneet opetuslapseuttaan. He kertoivat hänen ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisen jälkeen ja olevan elossa, minkä mukaan hän ehkä oli Messias, jota koskien profeetat ovat ennustaneet ihmeitä."

    Juutalaisten muinaisajat, arabiaksi. 18:3.3

    https://apowiki.fi/wiki/Raamatun_ulkopuoliset_viittaukset_Jeesukseen#Josefus
  4. 1.Korinttolaiskirje:
    9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

    Kristuksen laki on eri kuin Mooseksen laki kokonaisuudessaan. Kristuksen laki on rakkauden käsky. Uudessa liitossa eletään vain rakkauden käskyn mukaan ja sen kanssa yhteen soveltuvien muiden käskyjen mukaan. Nämä on mainittu Uudessa testamentissa.

    Sapatin käsky ei ole rakkauden käskyn noudattamista, koska sapatin pitävä ei tee hyvää lähimmäisilleen palkkatyön kautta: lähes kaikki palkkatyö on hyvän tekemistä ja siten työ on sapattina luvallista. Sapatin käsky kuuluu niiden Mooseksen käskyjen joukkoon, jotka eivät velvoivat uudessa liitossa ja niitä ei tarvitse tai edes saa noudattaa.

    Tappamiseen kehottavia Mooseksen lain käskyjä ei ole lupa noudattaa uudessa liitossa. Sen sijaan, että tapetaan esimerkiksi avionrikkoja, tulee hänelle antaa aikaa parannukseen ja mahdollisuus pelastua. Vanhan liiton aikana sellainen tuli tappaa hetimmiten, joten käskyt ja elämän ohjeet ovat erilaiset eri liitoissa.

    Eikö tämä ihmetytä helluntaikansaa? Pelastumisen ehtokin on muuttunut. Vanhan testamentin aikana ei tarvinnut uskoa evankeliumia voidakseen pelastua, mutta uudessa liitossa se pitää uskoa, jos sen kuulee: vaikka olisi hyvää tekevänä ollut matkalla Jumalan valtakuntaan niin evankeliumin kuultuaan joutuu kadotukseen, jos ei pidä sitä totena. Kuinkahan moni juutalainen menetti pelastuksen torjuttuaan sanoman Jeesuksen rististä ja kuolleista heräämisestä?