Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Grillaava_rouva
profiilit
Grillaava_rouva
Grillaava_rouva
Vapaa kuvaus
You don’t need no teeth to eat my beef.
Aloituksia
37
Kommenttia
729
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
”Ja kuuluuko pannulle laittaa rasvaa? Ilmeisesti riittää tarpeeksi kuuma pannu, jottei tartu kiinni? Muovipannut siinä tapauksessa pois suljettu tästä lajista.”
Viime kesänä tykästyin smashburgereihin. En käyttänyt rasvaa erikseen, riittää hyvä ja riittävän kuumavalurautataso ja rasvainen pihvi. Minulla tason lämpö oli noin 200C. Nyt kun valurautapannulla olen paistellut niin, että mittaan lämmön niin hyvä lämpö on siinä 220C, silloin kananmunasta, kanasta, kalasta ja pekonista tulee rapeaa eikä tartu kiinni. Teflonpannuja ei tosiaan kannata näihin käyttää 😁
01.03.2024 14:34
Muurauskauhaa olen käyttänyt. Sopivan lyhytvartinen, jäykkä ja leveä paistinlasta käy myös. Sillä saa riittävästi painetta pihviin. Joidenkin ohjeiden mukaan smashburger pitää tehdä niin, että reunat painellaan ohuen litteäksi, jotta rapea paistopinta maksimoituu. Näin ollen tavallinen pihvipaino ei ole hyvä vaan pihviä pitää aktiivisesti muotoilla ja painella paiston aikana pannun pintaan kiinni.
Itse olen jättänyt smashburgerit kesäkaudelle ja Masterbuilt 800:lla ne onnistuukin hyvin kun siinä on iso paistotaso.
01.03.2024 13:45
Eikös noilla ole jo vakiintunut nimi quesadilla? Eihän noilla ole mitään tekemistä pizzojen kanssa.
01.03.2024 13:21
Sinä se jaksat täällä vänkyttää. Leivittäminen on suomenkielinen käännös ruotsinkielen paneringista, jonka etymologia on latinan leipää tarkoittavassa sanassa 'panis'. Lopeta jo, teit amatöörimäisen virheen kun aloit besserwisseröimään tyypilliseen tapaasi asiasta, josta et todellisuudessa tiedä yhtään mitään.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Panering
29.02.2024 21:50
Oletko kokeillut leivitettyjen ruokien valmistamista? Tuleeko esimerkiksi hyvää kalaa, kanaa tai jättikatkarapuja? Tykkään tehdä esim. japanilaisia jättikatkarapuja (ebi fry). Tässä on yksi resepti, mutta vaikuttaa hitaalta ja monimutkaiselta kun pankojauhoja pitää paahtaa erikseen pannulla. Tuossa reseptissä ei tule öljyä lainkaan. Joissakin muissa pitää suihkepullolla suihkuttaa öljyä ennen paistamista. Tulee ilmeisesti kuivaa, jos ei käytä öljyä lainkaan. Öljyn suihkuttelu on myös turhan monimutkaista.
https://www.mochimommy.com/air-fryer-ebi-fry/amp/
29.02.2024 09:14
Ei onneksi tarvitse. THL ajattelee ja kirjoittaa yhtä loogisesti kuin minä. Alla ote THL:n tiedotteesta, kuin suoraan minun kirjoittamana:
”Lihatuotteet ovat kuitenkin yleisesti nautittuja elintarvikkeita, joten havainnon merkityksestä tarvitaan lisäselvityksiä.”
https://thl.fi/-/alkuvuonna-on-todettu-tavanomaista-enemman-hepatiitti-e-tartuntoja-lihatuotteiden-mahdollisuutta-taudin-aiheuttajana-selvitetaan
28.02.2024 15:20
Leivittäminen ja panerointi on sama asia. Tämän tietää apukoulun käyneetkin 😆
Leivittäminen eli paneeraus tai panerointi tarkoittaa ruoka-aineen kastamista jauhoihin ennen paistamista. Käsittely antaa ruoalle sen paistuessa rapean ja maukkaan pinnan. Jauhoina voidaan käyttää maustettua korppujauhoa ja joskus myös vehnäjauhoa. Ennen jauhotusta ruoka-aine voidaan kastaa vatkatussa kananmunassa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Leivittäminen
28.02.2024 14:08
”Tulee pöhöttimessä täydelliset ranskalaiset, ilman suolaa, ilman kääntelyä ja 18 min alusta loppuun 2x annos ( Philips xxl hyvä).”
Kiitos tästä vinkistä. Ensimmäinen tarkka ja asiallinen kertomus käytöstä. Minä haen airfryeriä lähinnä lohko/ranskanperunoille ja tällä perusteella olisi hyvä hankinta.
Oletko muuten kokeillut leivitettyjä kaloja tai kanoja, jotka tavallisesti uppopaistetaan? Jos ne leivittää esimerkiksi jauho - kananmuna - korppujauhoissa niin onnistuuko sellaisenaan? Vai tuleeko parempi, jos korppujauhojen jälkeen käyttää öljyssä ja sitten airfryeriin?
28.02.2024 11:42
”Kalat paistan oliiviöljyllä, joten ei kauheasti pintaa saa, ilman voita.”
Öljyllä tulee hyvä kala. Viikonloppuna paistoin siikafileitä pannulla. Olin ostanut just toisen pannun niin kokeilin molemmilla pannuilla (20 cm ja 26 cm valurauta) yhtä aikaa. Otin voipaketin valmiiksi, että kääntämisen jälkeen laitan nokareet voita makua antamaan.
Unohdin kokonaan laittaa voin 😀 ja molemmilla pannuilla tuli hyvä ruskea ja rapea paistopinta. Mielestäni lämpö pitää olla riittävä, muttei liian kuuma. Minulla pannu on 220C ennen kuin laitan fileen pannulle. Sillä voi pitää sen pari minuuttia per puoli niin ei pala mutta ruskistuu. Sen huomasin, että pienempi pannu on parempi. Lämpenee nopeammin ja tasaisemmin ja pinta tuli tasaisemman ruskea. Isossa pannussa reunat on vähän kylmemmät ja siellä pinta jää vaaleammaksi.
28.02.2024 11:37
”Rouva nyt turhaan provosoituu..... ensin elvistelee välineillään ja kinkuillaan ;)
Pitää pikku piruilua kestää, ilman provosoitumista ;)”
Kyllä tällaisen teikäläisen hyväntahtoisen kuittailun kestää 😁, mutta tarkoitin paria muuta perskärpästä, joilla on vain vihamielistä ja törkeää haukkumista ilman mitään asiallista keskustelua. Haukkumasanoina googlaava teini, tenttumamma jne. Taisipa tuo perskärpästelevä setämies käyttää pahimmillaan haukkumasanaa teinivittu. Tämä ei ole asiallista.
28.02.2024 10:45
”…kaikki sairastuneet ovat syöneet meetvurstia.”
Kaikki sairastuneet MUISTELEVAT syöneensä MUUN MUASSA meetvurstia. Kausaliteetti olisi selvempi, jos nämä sairastuneet olisivat syöneet vain ja ainoastaan yhtä tietyn valmistajan meetvurstia. Hankaluutena on se, että virus leviää oikeastaan kaikissa elintarvikkeissa, jotka ovat kosketuksissa ihmisen likaisiin käsiin. Muun muassa marjoissa voi olla virusta. Toinen hankaluus on se, että Suomessa sadat tuhannet ihmiset syövät päivittäin meetvurstia ja parikymmentä sairastuu. En hyppäisi johtopäätöksiin näillä perusteilla vielä.
28.02.2024 10:40
”…ihan parhaat ranskalaiset tulee…”
Tähän olen itsekin harkinnut airfryerin ostamista. Tuleeko parempia kuin uunissa kiertoilmalla? Uunissa paistaminen on vaivalloisempaa kun ainakin pellillä pitää käännellä välillä, että tulee rapeita joka puolelta. Tekeekö airfryer rapeita joka puolelta ilman kääntelyä?
Kalamiehenä olet varmaan samaa mieltä, että paras kala tai punaisen lihan pihvi tulee valurautapannulla? Ruskea ja rapea paistopinta tuo lisää hyvää makua. Jos kala pitää kypsyttää kuumalla ilmalla niin savua pitää olla mukana eli mielummin savustimeen kuin airfryeriin.
Pizzalle pitää olla riittävän kuuma uuni. Tuolla Oonilla tulee ihan älyttömän hyvät rieskat. Täysillä lämmöillä paistoaika on minuutti ja tulee pehmeää leopardipilkkuista ohrarieskaa. Uskon, että kalamiehenä arvostat hyvää rieskaa myös. Sähköuunissa tai airfryerissä en usko pizzan tai rieskan onnistuvan hyvin.
28.02.2024 10:33
Jos kateus olisi polttoainetta niin Suomi olisi maapallon energiantuotannon suurvalta. Ei tarvitsisi muuta kuin koota muutama perskärpänen surisemaan purkkiin niin kateus tuottaisi loputtomasti energiaa. Onneksi olen Jenkeissä nähnyt vilpitöntä avoimuutta, auttamisen iloa ja iloa toisen onnistumisista. Sitä jaan täällä muillekin hyvien ruokaohjeiden myötä. Jatka vaan surinaa, ei se minua haittaa 😊
26.02.2024 19:14
Jos kalatäit huolestuttaa niin pyydä kalatiskin tätiä näyttämään lohifileen nahkapuoli ja voit itse todeta, ettei siinä ole täitä. Kalatäi on 5x7 mm kokoinen pikkuotus ja sen näkee, jos ei ole sokea.
Jos ilkeä kalastajasetä on poiminut täit pois ja yrittää myydä kalan terveenä niin huomaat täiden piinaman lohen siitä, että se on rähjäisen näköinen, suomuja puuttuu, reikäinen nahka, repaleiset evät ja pyrstö. Linkin tutkimuksen sivulla 10 on kuva, josta saa käsityksen.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/13168/1/9789513928575.pdf
26.02.2024 10:50
Maksalaatikko on helppo tehdä itse. Minä teen itse maksalaatikon niin saa juuri sellaista kun haluaa. Minulle tärkein säätökohde on tuplata rusinoiden määrä ja lorauttaa joukkoon tilkka kuivaa sherryä.
24.02.2024 22:13
”…selvitetään…Syytä hepatiitti E -sairastumisten kasvuun ei tiedetä.”
Heh, kuten arvasin, edes korrelaatio ei ole varma.
”Jäljet johtavat eri tuotemerkkien salami- ja metvurstituotteisiin, sillä potilaista 22 mainitsi syöneensä niitä oireiden alkamista.”
Taitaa olla aikamlista Limited edition herkkumeetvurstia, jos vain 22 potilasta muistaa syöneensä sitä 😂
24.02.2024 22:08
Piruuttani kommentoin kun tiesin, että perskärpänen jankuttaa ja päivystää tässä ketjussa. Arvasin oikein. Vastauksesi tuli tavattoman nopeasti, mutta sehän on tyhjää käsienheiluttelua. Sinulla ei ole mitään faktoja avauksesi tueksi.
24.02.2024 14:15
"...tartunnan saaneita yhdistää meetwurstin syöminen."
Korrelaatio ei tarkoita välttämättä kausaliteettia, mutta nyt et ole esittänyt todisteita edes korrelaatiosta. Erityiset väitteet tarvitsevat erityisiä perusteluita, joten ole hyvä ja esitä nyt ihan ensiksi todisteet edes siitä, että meetvurstin syöminen korreloi hepatiittitartuntojen kanssa. Jos et tähän pysty niin olet pelkkä tyhjää länkyttävä pelle.
24.02.2024 14:00
On noloa kehua omaa kommenttiaan muka toisena henkilönä.
Näin sivusta seuraajana voin todeta, ettei rasva todellakaan lihota. Syödyn ja kulutetun energian suhde lihottaa tai laihduttaa. Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot olipa se ravintoaine sitten rasvaa tai hiilihydraattia. Ehkä tunnetuin esimerkki tästä on Inuitien paradoksi.
The Inuit Paradox: How can people who gorge on fat and rarely see a vegetable be so healthy?
https://www.discovermagazine.com/health/the-inuit-paradox
24.02.2024 13:54
Kiitos. En kyllä kehunut itseäni sen kummemmin vaan toin vaan esille sen, että lettutaikinan voi pyöräyttää myös vatkaimella kuohkeaksi kuten blinitaikinan. Toki kehuin Lodgen valurautapannuja, mutta minulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ne ovat niin hyviä.
Ajattelin tänään kokeilla ensi kertaa Lodgen maissileipäpannua:
https://lodgecastiron.fi/product/cast-iron-wedge-pan/
Tällä reseptillä:
https://amazingribs.com/tested-recipes/bread-recipes/crumbly-skillet-cornbread-recipe/
Olen ennenkin tehnyt tuolla reseptillä eli varmasti on hyvää, mutta valurautapannulla on todennäköisesti vielä paljon parempaa kun aiemmin tein vain uunipellillä. Olisiko vinkkejä tähän?
Teen todennäkööisesti uuden aloituksen maissileipien paistamisesta illalla kun kokeilu on onnistunut. Ajattelin varmistaa tarttumattomuuden niin, että voitelen pannun kunnolla rypsiöljyllä ennen esilämmitystä ja esilämmityksen jälkeen jokaiseen lokeroon pieni annos voita niin ei tartu kiinni ja tulee hyvä maku. Nämä maissileiväthän on ihan must juttu sitten kesällä kun järjestää kunnon jenkkityyliset barbequekutsut ulkona.
24.02.2024 13:15
17 / 37