Vapaa kuvaus

You don’t need no teeth to eat my beef.

Aloituksia

38

Kommenttia

749

1. Kyllä, #3000 ja #1000 kivi riittää hyvin pitkälle kotikokilla. Minulla on useampi kokkiveitsi kerrallaan käytössä, joten nahalla stroppaamalla selviää 2-3 kuukautta. Sitten kun tuntuu, että nahkastroppi vain pyöristää terää eikä enää palauta terävyyttä niin käytän #3000 Shaptonin Glass kivellä muutaman työnnön per puoli terä edellä. Terä edellä jättää paljon vähemmän jäystettä ja terästä tulee kerralla partaveitsenterävä. Kerran tai pari vuodessa tarvitsee turvautua vähän perusteellisempaan teroittamiseen #1000 Shapton Glass kivellä, jonka jälkeen viimeistely #3000 ja tarvittaessa #6000 Shapton Glass kivellä.
  2. "...hänen isoisoisoisoisoisänsä oli keisarillisen palatsin hovihankkija veitsissä ja katanoissa."

Onhan noissa myyviä tarinoita, jotka tekevät japanilaisista veitsistä jotain myyttisiä katanoiden perillisiä, vaikka ei se nyt ihan niin ole. Monissa veitsissä hintaa nostaa vanha legendaarinen seppä, joka tekee kaiken itse ja samanlaisia veitsiä ei kohta enää saa. Erot muihin erinomaisiin veitsiin ovat kuitenkin lähes olemattomia.

"...itse louhii rautamalmin..."

Katanat on tehty perinteisesti rautahiekasta (satetsu) tehdystä teräksestä (tamahagane) koska Japanissa ei ole juurikaan rautamalmiesiintymiä.

"...yksi veitsi maksaa mnulle noin 10,000 jeniä..."

Ohoh, onpa halpa. Itse olen hieman katsellut tamahaganesta tehtyä veistä. Siitä tehtyjä veitsiä ei juurikaan ole myynnissä, mutta tässä yksi esimerkki. Hinta olisi suunnilleen 150 000 ¥ tuosta santokusta ja minä haluaisin santokun sijaan 240 mm tai 270 mm gyuton, joka olisi vielä kalliimpi.

https://knifejapan.com/bizen-osafune-nihon-to-santoku-180mm-honyaki-tamahagane/