Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  1. Valtiovallalle kysymys äänioikeudesta

    Emme voi legitiimisti osoittaa henkilöllisyyttämme, koska emme enää iän ja sairauden vuoksi jaksa hankkia henkilöllisyys
    Maailman menoa
    18
    157
  2. Häväisyä lain varjolla

    Ruotsinvallan aikana eräs pappi oli saanut kuolemantuomion. Hänet teloitettiin julkisesti peijaisiin kokoontuneen yleisö
    Luterilaisuus
    6
    157
  3. Eräs salaliittoteoria...

    ...kertoo että, Israelin tarkoitus varjelemalla tarkoin ydinsalaisuuksiaan olisikin pyrkiä liioittelemaan. Israelilla ei
    Salaliittoteoria
    2
    147
  4. Korkeaa seksimoraalia puheessa

    Kommenteista voimme päätellä, että moralistit pitävät meidän vapaamielisten seksitoimia erityisen levottomina ja runsain
    Luterilaisuus
    8
    146
  5. Hienostuneisuutta ja moukkamaisuutta samassa puolueessa

    Vaikka Vasemmistoliitto lukeutuukin kannatuksensa puolesta pienpuolueisiin, Li Anderssonia kansa pitää parhaana puoluejo
    Vasemmistoliitto
    8
    144
  6. Sorretusta oli tullut sortaja.

    Tuolla taannoin jossakin vaadittiin tietoa motiiveistani. Tiesin toki jo nuorena, että yleisestä kristillisyydestä poikk
    Luterilaisuus
    8
    134
  7. 11. momentti

    Vielä kouluaikanani noudatettiin keisarin antamaa Koulujärjestystä, jonka 35 §:n kymmenen ensimmäistä momenttia piti oll
    Luterilaisuus
    1
    131
  8. Kirkosta erotaan viipeellä.

    Räjähdysmäisesti kasvava ero kirkosta ei johdu kirkon nykyopetuksesta, vaan entisestä. On myöhäistä kääntää jäsenmäärä n
    Luterilaisuus
    4
    128
  9. Vain kerran

    Vaikka voi olla suunnaton vahinko, että on syntynyt tänne maailmaan kärsimään, yksi on varma: se voi tapahtua kullekin v
    Luterilaisuus
    4
    126
  10. Nykykirkko on seksimyönteinen ja vapaat suunnat ovat jo lähellä.

    Tuskin palstalla enää käy juuri ketään, joka tietäisi millaista oli kirkon julistus 70 vuotta sitten. Niinpä kerron. Kir
    Luterilaisuus
    3
    120
  11. Katsomuksen sisältö ei ole luterilaisuudessa autuuden ehto.

    Luterilaisuudelle on täysin vieras herätyskristillisyyden mukana tullut oppi, että tietyn maailmankatsomuksen omaksumine
    Luterilaisuus
    1
    117
  12. Muistomerkkitekele

    Kun Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari paljasti presidentti Risto Rytin tekelemäisen ja häväisevän muistomerkin v.
    Maailman menoa
    1
    115
  13. Kirjoituksen vaikutus ääntämiseen

    Luonnollisissa kielissä on loputon joukko äänteitä, jotka tuntuvat liukuvan toisikseen ilman mitään havaittavaa rajaa. S
    Kielet ja käännökset
    1
    109
  14. Kirkon hirmuvalta on rapistunut, tilalle ystävällisyys.

    Minulla on tallessa vuodelta 1952 professori V. T. Aaltosen kirja Miksi en ole kristitty. Edellinen painos ilmestyi jo n
    Luterilaisuus
    1
    101
  15. Ikuisesti kiitollinen helluntaiherätykselle

    Entinen helluntaisaarnaaja Pe.ku ei näe helluntaiherätyksessä mitään hyvää. Pääsin kuiville 46 vuotta sitten helluntai
    Luterilaisuus
    1
    98
  16. Historian vuoro

    Päivi Räsänen oli teeveekuvassa aidosti iloinen ja helpottunut, kun oli saanut oikeuden vapauttavan päätöksen. Luulisi,
    Luterilaisuus
    2
    95
  17. Psykologismin matka kirkosta hihhuleihin

    Teologisen tiedekunnan käytännöllisissä harjoituksissa oli 80-luvulla opettaja, joka oli aivan erityisesti ihastunut psy
    Luterilaisuus
    4
    79
  18. Kiduttajia on kaikkialla

    On silkka erehdys kuvitella, että olisi joku ryhmä, johon ei kuuluisi myös niitä, jotka nauttivat kiduttamisesta. Mutta
    Luterilaisuus
    0
    75
  19. Palvelunestobyrokratia

    Digitaalinen palvelunestobyrokratia lienee saavuttanut huippunsa, kun on siirrytty totaaliseen puhelinnumeroiden pimittä
    Maailman menoa
    1
    75
  20. Tekosyyn nojalla

    Olen montakin kertaa törmännyt ihmiseen, joka kertoo joutuneensa syrjityksi kansallisen alkuperänsä, uskontonsa, uskonno
    Luterilaisuus
    0
    75