Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25526

1. En tarkalleen tiedä, miten käsitykset eroavat ja siksi kuulutunkin sitä, että naapurin maataloudesta pitäisi saada enmmän tietoa. Näyttäisi siltä, että maatalous painottuu Suomea enemmän viljaville seuduille eli sinne, missä nyt ainakin maallikkojärjellä ajateltuna maatalouden harjoittaminen on valtion sisällä kannattavinta. Tämä panee epäilemään, että Ruotissa maataloutta ohjaa enemmän taloudellinen ajattelu, kun meillä sitä on ohjannut Kepun kannatuspohjan takaamistarve.
  2. Itämeri ei ole suomalaisen maatalouden saastuttama. Itämerihän on kaukana meistä, ellei Itämerellä tarkoiteta kaikkia Suomeen ulottuvia meren osia. Suomeen rajoittuvat Pohjanlahti ja Suomenlahti.

Saastuneimpia alueita on siellä, missä usean eri maan ja paljon meitä väestörikkaammpien maiden jäte- ja maatalouspäästöt saastuttavat vesistöjä. Suomessa on titeelliseten tutkimusten mukaan kuitenkin todettu, että maatalous on suurin yksittäinen saastuttaja. Tämä tulos ei ole mikään ihme, sillä teollisuuden osalta vaatimustaso saasteiden poistamiseksi on tiukentunut ja viemärilaitostoiminta kehittynyt. Maatalous on jäänyt tästä kehityksestä jälkeen ja niinpä maatalouden saastuttavan vaiktuksen osuus on lisääntynyt.

Olen lukenut Pohjanmaan lehti ja kuulostellut ihmisten juttuja. Ennen niin monista rapurikkaista joista ovat ravut kadonneet. Rapu on hyvä mittari veden puhtaudelle, koska se viihtyy vain hapekkaissa ja puhtaissa vesistöissä. Pohjanmaalla maatalous on lähes ainoa vesistöjen saastekuormittaja, joten selitystä ei tarvitse muualta hakea.

Pohjanlahti ei ole maatalouden suuresti pilaama sen vuoksi, ettei sitä maataloutta ilmeisesti meren vastaanottokykyyn nähden ole ylenmäärin.

On kyllä varsin kummallista, että selvä ja useilla tutkimuksilla havaittu ongelma halutaan yhä kiistää. Maatalous ei näiden mukaan aiheuta saasteongelmia ja vesistöjen rehevöitymistä, koska me emme tunnusta sen aiheuttavan sellaisia. Näinhän paperiteollisuuskin aikansa väitti, vaikka jokainen saattoi silmämääräisestin havaita ja haistaa vesien saastumisen.

Maataloudelle myönnetään paljon ympäristötukia, mutta tukien käyttö ei vaan oikein ole ollut tuloksellista. Yhteiskunnan olisi syytä esim. kalastajien edun nimissä ryhtyä pontevampiin toimiin vesistöjen pilaamisen torjumiseksi. Ei voi olla oikein, että maatalouden annetaan viedä kalastajilta toimeentulo.
  3. Siitä minun ei ole tarvis olla katkera, vaikka isäni olisi juonutkin sukutilan. Sukutila on kuitenkin edelleen tallella. Sillä on joskus 20-luvulla rakennettu mummonmökki (pojana kertaalleen palanut hirsi), ulkohuusi ja hyvin vanha saunarakennus. Olen valmis myymään tämän sukutilan sinulle, jos teet sopivan tarjouksen. Tilalla on pari hehtaaria maatakin, josta osa pajuttunutta hetteikköä. Lähtöhinta on vain sinulle erikoistarjouksena 200 000 €. Sukutilasta olet varmasti tällaisen summan valmis koska tahansa pulittamaan, sillä sehän on puoliksi lahjoitus, joten varaudu lahjaveroon.

Ehkä tällaisen kaupan jälkeen "katkeruus" helpottaisi molemmin puolin. Olen kertonut useaan otteeseen, etten ole katkera maaseutua kohtaan. Omistan maaseudulla osaomistajana pari muutakin mökkitilaa ja viihdyn hyvin maaseudulla. Minähän olen päinvastoin tälläkin palstalla tehnyt kaikkeni pitääkseni maaseudun ja siellä asuvien ihmistä puolta. Jostain syystä maaseudulla on erittäin väärä käsitys Kepusta. Ei tiedetä kuinka vahingollinen puolue se on ollut nimenomaan maaseudulle.

Niistä noin puolesta miljoonasta ihmisestä, jotka Kepupolitiikan vuoksi ovat lähteneet maaltapakoon, harva on enää täällä Suomessa kertomassa kokemuksistaan. Moni pakeni vähintään Ruotsiin saakka Kepua pakoon ja sille tielle ovat jääneet. Vielä 70-luvulla he yrittivät poliittista muutosta maaseudulla äänestämällä joukottain protestiksi SMP:tä, mutta Kekkosen konstein tämäkin yritys sitten jäädytettiin.

Minulla ei paljasjalkaisena stadilaisena mitään omakohtaista katkeruutta. Ymmärrän silti hyvin niitä, jotka Kepupolitiikka pakotti muuttamaan ja niitä, joita kepulainen yhtenäiskulttuuri ahdistaa. Sellaisia kertomuksia on kyllä paljonkin kuultu. Ei heilläkään varmasti katkeruutta maaseutua kohtaan ole.
  4. En minä ole pakkosiirtämässä ketään mihinkään. Jokainen saa asua ihan siellä missä lystää. Minä ottaisin vaan uudelleen harkintaan sen, onko järkeä työntää vuodesta toiseen maatalous- ja aluetukia sellaisille alueille, jotka eivät muuten tule toimeen.

Te saatte asua siellä napapiirin takana niin paljon kuin haluatte, kunhan teette sen enemmän omilla varoillanne.
  5. Ehkä se sanonta sitten oli jonkun nimeäsi väärin käyttäneen. Tuota fraasia täällä siteerattiin silloin joskus aika tiuhaankin enkä muista, että olisit prorestoinut silloin, mutta olkoon niin kuin sanot, koska kai itse tiedät parhaiten, oletko käyttänyt vai ei. Ja Anneli ja Oivahan eivät ole valehdelleet koskaan niin kuin tiedetään.

Et sinäkään ole ottanut minun puheistani vaarin. Olen moneen kertaan sanonut, ettei minulla ole mitään maaseutua tai maanivljelyä vastaan. Miksi ihmeessä olisi? Minusta maanviljelijän ammtti on hyvinkin mielenkiintoinen ja arvosttettava, kun siinä pääseen näkemään työnsä jäljet alusta loppuun ja työ on riittävän monipuolista sekä haastavaa. Maaseutua arvostan kovastikin ja viihdyn siellä usein, varsinkin kesäaikaan. Rapakeleillä myönnän kyllä olevani tyytyväinen kaupungissa asumiseen.

Maanviljelijän ammatti nauttii omassa arvoasteikossani vähintääkin samaa arvostusta kuin mikä tahansa sellainen ammatti, jossa olsin itse ollut halukas toimimaan. Valitettavasti Kepu on vain rapauttanut ihmisten mielissä tuota maanviljelijän ammattia. Monethan täälläkin nimittävät heitä loisiksi juuri sen vuoksi, että Kepu on harrastanut tätä ökyisäntien edunvavontaa ja veronmaksajien taskuilla käymistä.

Kepusta en ole joutunut muuttamaan käsitystäni. Olen kirjoittanut suunnilleen samantapaisesti eli hyvinkin johdonmukaisesti Kepun harjoittamasta politiikasta. Tällä palstallahan on tarkoitus käydä kansalaiskeskustelua Kepusta ja sen harjoittamasta politiikasta. Sitä keskustelua minä olen omalta osaltani käynyt ja pysynyt yleensä aina annetussa aihepiirissä toisin kuin useimmat Kepua kannattavat, mutta sinua Oiva en näihin useimpiin kuitenkaan lue.

Terveyteni on ihan kunnossa. En ole havainnut itse mitään ongelmia eivätkä lääkäritkään ole sitä tehneet. Valitettavasti ulkoilu on jäänyt vähän heikoille tässä välillä, kun oli polvivaivoja, mutta nyt askel taas lentää entiseen malliin, joten eiköhän se kunto taas saada kohta entisiin huippulukemiin. Psyykkinen terveyteni on myös hyvässä kunnossa, mitä ei täällä riehuvista kepulaisista voi aina sanoa. Mutta kiitos, että olet huolissasi lähimmäisen terveydestä. Vinkiksi vaan, että kannattaisi kyllä enemmän ja perustellummin huolissaan esim. erään punanurkkia näkevän terveydestä.