Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2049

Kommenttia

25508

  1. Itse en toivo Venäjälle mitään tuhoisaa sisällissotaa. Siitä seuraisi erittäin suuri ongelma Suomelle, koska pakolaisten virta voisi olla todella mittava. Yksin Pietarissa asuu enemmän väkeä kuin Suomessa ja sieltä ei ole pitkä matka tänne. putler toivottavasti kaatuu, mutta ilman sisällissotia, koska se Suomelle vaarallinen skenario.

    USA on menossa Trumpin johdolla kovaa vauhtia Venäjän suuntaan. Trump ihailee putleria johtajana muutenkin. USAssa muutosvoima ei ole maan turvallisuuspalvelu kuten se on Venäjällä ollut. USA on ollut demokratia eikä siellä epädemokraattinen vallankaappaus onnistu noin vain. USAn muutosvoima on maan suuri äärioikeistolainen ja äärikristillinen evankekaalinen yhteisö, joka on pitkään pyrkinyt tekemään USAsta teokraattisen valtion. Se on käytännössä sitä pappisvaltaa paitsi USAssa nämä ovat moninaisten uskonnollisten yhteisöjen maallikkosaarnaajia. Yksi tällainen näkyvästi Trumpin taustalla heilunut vaikuttaja on Paula White-Cain. Republikaanien varapresidentteinä tai ehdokkaina on ollut nimenomaan näitä uskonnoliisten yhteisöjen luottohenkilöitä. Heitä ovat olleet mm. Sarah Palin aiempana varapresidenttiehdokkaana. Mike Pence varapresidenttinä ja nyt J.D Vance varapresidenttinä. Nykyinen Israelin suurlahettiläs Mike Huckabee on ollut presidenttiehdokkaana. Huckabee on pahimpia hihhuleita. Ted Cruz on myös varteenotettava äärikristittyjen suosima ehdokas. Hänet Trump lienee halunnut syrjäyttää kuitenkin itselleen liian vaarallisena vaihtoehtona. Edellä mainituista Pence osoittautui laillisuuden kannattajaksi, minkä vuoksi Trump hänet sitten teilasikin. USAn johtoon ovat päässeet nyt nimenomaan äärikristilliset ja heidän Project 25 -ohjelmaan Trump noudattaa melkeinpä pilkuntarkasti, vaikka on välillä väittänyt, ettei ole edes kuullut koko ohjelmasta. Se on krisitillisen äärioikeiston ohjelmanjulistu eli ns. 7 kukkulan ohjelma, missä kaikki tärkeät yhteiskunnan alat pyritään saamaan teoraattisen vallanpitäjän yksinomaiseen kontrolliin.
  2. En todellakaan ole ainoa enkä edes kommunisti. USAsta ei tee hyvää tänä aikana hyvää edes se, onko se meidän ainoa turva Venäjää vastaan vai ei. Tietysti voi olla houkutus myydä pirulle sielunsa, jos tämä lupaa turvaa. Se ei ole suinkaan uutta Suomen historiassa. Edellisen kerran olimme tässä tilanteessa 1940-luvun alussa. Silloin tukeuduimme natsi-Saksaan. Sitä välteltiin silloin sanomasta pahaksi myös täällä. Olimme jopa valmiita luovuttamaan juutalaisia Saksaan hintana uskollisuudesta. Sinun logiikkasi mukaan myös natsi-Saksa oli erityisen hyvä, koska se taisteli NL:a vastaan ja suojasi meitä siltä. Itse olisin valinnut 1940 toisin, kun apua tarjottiin Englannista ja Ranskasta.

    Suomi kuuluu osana Natoon eikä Suomi ala eikä sen tarvitse katkaista puolustusyhteistyötä USAn kanssa niin pitkään kuin USA haluaa kuulua tähän liittoon. Nyt näyttää vaan kovasti siltä, ettei se halua kuulua. Etkö lue lainkaan lehtiä tai seuraa muuten uutisia. Minä kerron. Trump uhkasi jo ensimmäisellä kaudellaan erottavansa USAn Natosta ja jatkanut näitä puheitaan. Hän sanoo Naton olevan vain paperitiike ja kostavansa niille Nato-maille, jotka eivät tulleet USAn apuun sen laittomassa hyökkäyssodassa. Sinä sanot hyväksi liittolaiseksi sellaista, minkä moni muu näkee pelkästään käskijänä ja vaatijana. Se sotii omilla ehdoillaan kysymättä liittolaisiltaan ja omalta kansaltaan sekä edes kertomatta näille aikeistaan. Liittolaisuus on yleensä käsitetty vuorovaikutteiseksi ja demokraattiseksi. Jos siis joku lopettaa meidän puolustamisen se on USA itse emmekä me ja muut Nato-maat. Ainoa Nato-liittolainen, johon USA nyt suhtautuu erittäin myötätuntoisesti on Unkari. Sehän on myös Venäjän hyvä ystävä. Huomenna siinäkin voi kaikki olla toisin, jos Orbanin aika loppuu niin kuin toiveissa on.

    Minä en kuulu Vasemmistoliittoon. Kannatin Natoon liittymistä ja rajasulkua. Älä siis sotke asioita. Trumpin pahuuden ja iditiosmin näkevät myös oikeistolaisesti tähän maailmaan suhtautuvat. Jopa persuissa osa alkaa olla kallellaan siihen suuntaan. Puoluejohtaja Purrakin piti Trumpia suurena ongelmana Suomen taloudelle. Persuissa Trumpin pitelemätön kannatus alkaa olla jo yhden henkilön eli Laura Huhtasaaren varassa. Hänhän on esittänyt mm. kreationismin opettamista kouluissa. Ehkä taikauskoakin pitäisi opettaa. Ja Trumpille rauhanpalkinto siitä, että hän sotii vimmastusti Iranissa. Hölmöjä mahtuu tähän maailmaan. Tutki sitä peilistäsi.
  3. Kyse ei ole vasemmistosta eikä oikeistosta. Kyse on näissä kysymyksissä autoritaarisesta hallintotavasta yhdistettynä imperialismiin ja sen vastapanona demokratiaa ja liberaaliarvoja painottavassa yhteiskunamallissa. Minä edustan tätä jälkimmäistä. Venäjä ja USA ensimmäistä. Nämä kaksi maailmankatsomusta määrittävät puolia näissä kysymyksissä.

    USA ei liity millään tavalla Israelin ja palestiinalaisten sotaan. Trump on vain liittänyt USAn siihen sotkuun mukaan. EU on halunnut pysyä erossa siitä. Trump on tehnyt vastoin USAn lakeja ja perinnettä päätöksen hyökkäyksestä yksinvaltaisesti. Israel on kyllä saanut Trumpin juksattua sotaan. Siitä ei ole kahta sanaa. Trump on joko helppo juksata tai sitten Venäjällä ja Israelilla saattaa olla esim. Epsteinin kautta arkaluontaista tietoa Trumpista, mikä koukuttaa Trumpin. Parhaillaan esitetyssä kolmiosaisessa Trump-dokumentissa viitataan tähän suoraan. Trump ja hänen hallintonsa oli levittämässä polvillaan punaista mattoa putlerille Alaskan vierailulla. Vierailun ainoa tarkoitus putlerin näkökulmasta oli ohjelman mukaan viestin tuominen siitä, että hän lupaa olla edelleen hiljaa, jos Trump muistaa olla kiltti ja tottelevainen. Netanjahun suhteen saattaa olla samanlainen kiristysruuvi. Nämä ovat USAssakin yleisesti esitettyjä spekulaatioita. Zelenskya Trump sen sijaan kohtelee sotaan syyllisenä.

    Venäjä on yksiselitteisesti paha. Trumpin USA on tämän paha kaveri. Trump on viemässä maataan kohti diktatuuria. Uskon, että enemmistö amerikkalaisista ei tule siihen alistumaan, vaikka vääntö on nyt kova. USA on menossa myös "pappisvaltaan". Trumpin takana ovat äärikristilliset teokraattiset voimat, jotka haluavat tehdä USAsta teokraattisen valtion. Siis samantyyppisen, jollaisen islamistit ovat tehneet Iranista. Maallisen lain tilalle tulee jumalallinen laki. USAssa tätä on yritetty vähintään sadan vuoden ajan, mutta kertaakaan siihen ei ole niin loistavaa mahdollisuutta kuin nyt. USAssa ei ole koskaan ollut sellaista presidenttiä, joka on täysin liittoutunut näiden äärioikeistolaisten ja äärikristillisten voimien kanssa. Ottaisit nyt edes vähän selvää taustoista, niin ehkä voisit edes hitusen käsittää tätä menoa.
  4. Neuvottelujen epäonnistuminen ei tarkoita vielä yhtään mitään sodan jatkon osalta. Se tarkoittaa kylläkin sitä, että Trumpin päänsärky ei hellitä. Trump ei halua jatkaa sotaa, mutta ei halua myöskään leimautua sodan häviäjäksi. Iran tietää, että sen vahvuus on juuri tässä. Kun Trumpilla ei ole muita kuin huonoja vaihtoehtoja, hän tacona valinnee vähemmän vahinkoja aiheuttavan vaihtoehdon. Tosin hän saattaa sitä ennen vuodattaa taas kirosanoilla höystettyä massatuhoa Iranille.

    Neuvottelujen epäonnistumisella on seurauksensa. Yksi on se, että Trump jätti varapresidentti Vancen bussin alle. Marco Rubio valitsi oikein pysymällä sivussa neuvotteluista. Epäonnistumisen Trump vierittää Vancen syyksi. Rubiolla oli realistisempi käsitys Iranin asemasta. Rubio nousi kerralla republikaanien seuraavien vaalien ykkösnimeksi.

    Venäjä saa öljyn korkean hinnan ja USAn pakotteiden poistamisen seurauksena lisää rahaa sotakassaan. Ukrainalle tämä on erittäin huono uutinen niin kuin koko idioottimainen hyökkäys Iraniin. Huono uutinen tämä on myös Euroopalle. Se näkynee jo heti huomenna polttoaineiden hintojen nousuna.

    Trumpilla on vain huonoja vaihtoehtoja jatkon suhteen. Sotilaallinen voitto edellyttäisi suurten maajoukkojen lähettämistä, mikä voisi pitkittää sodan vuosien mittaiseksi ja öljyn hinnan kohtotessa johtaa globaaliin lamaan vuosikausiksi. Järjissään olevat amerikkalaiset pyrkivät tietysti kaikin tavoin hillitsemään Trumpia sodan eskaloimisesta näiden vahingollisten megaseurausten vuoksi. Republikaanien vaalitappiot varsmistuisivat lopullisesti sodan eskaloitumisen ansiosta. Rubio voisi heittää toiveet presidenttiydestä. USAn seuraavaksi presidentiksi nousisi Ocasio-Cortez tai Newsome Demokraattipuolueesta. Trump seurannee Taco-tyyliään eli uhoaa ensin kovaa mutta valitsee sitten vähiten vahinkoa aiheuttavan ratkaisun. Sekin on tässä tapauksessa Trumpille todennäköisesti katastrofaalinen. Valittavana on siis katastrofi tai täystuho.
  5. Ei se minua ainakaan ilhaduta. Itse toivoisin, että putlerin hallinto kaatuisi eikä vastaavaa tulisi tilalle. Silloin Venäjällä olisi tilaisuus keskittyä vaurustumiseen ja omien kansalaistensa hyvinvoinnin lisääminen. Toisin sanoen Venäjän pitäisi eurooppalaistua. Nykyisin puhe länsimaistumisesta on virheellinen, koska USA on puolestaan venäläistymässä. Uskon, että tällainen kehityksen suunnan muuttuminen ei ole realistista vielä pitkiin aikoihin, vaikka toisaalta NL:kin romahti aika lyhyessä ajassa. NL:n romahdusprosessi on vielä kesken ja sen loppuunsaattamiseksi vaaditaan vielä Venäjän vastaa romahtaminen, jotta pysyvä muutos olisi mahdollinen. Mutta eipä taida ehti tulla minun aikanani.

    Huolestuttavinta on kuitenkin USAn kehitys. Maa on matkalla kohti sisällissotaa. Iranin sota saattaa olla suuri kipupiste tähän suuntaan. Rauhan saaminen on vaikeaa ja neuvottelut kariutuivat heti alkuunsa. Varapresidentti Vance meni helppoon ansaan. Juonen taustalla lienee hänen kilpalijansa Marco Rubio. Trump heitti nyt Vancen bussin alle. Hänestä on helppo tehdä neuvottelujen epäonnistumisen syntipukki. Toisaalta hän olisi joutunut syntipukiksi myös siinä tapauksensa, jos neuvotteluista olisi tultu ulos sodan häviäjänä. Tätä kaksoisriskiä Vance ei tajunnut. USAn kohtalo on nyt jälleen Trumpin käsissä. Valittavana on edelleen vain huonoja vaihtoehtoja. Ratkaisevan virheen teki Trump lähtemällä sotaan ilman kongressin hyväksyntää omin päin. Tämä tulee osoittautumaan fataaliksi virheeksi. Asian on tuonut hyvin esille entinen presidentti Bill Clinton.
  6. Trumpin kannattajien ja poliittisten tukijoiden motiivit kritisoida ja hylätä hänet ovat kahdenlaisia. Maga-liikkeen fanaatikoista osa on alkanut pitää Trumpia petturina. Hän ei pitänytkään maata erossa kaukaisista sodista vaan on aloittamassa niitä. Tämä on politiikan sisältöön liittyvä syy. Toinen motiivi on opportunistinen. Osa näkyvistä poliitikoista ja tukijoista alkaa pelätä sitä, että häviävän hevosen selässä ei kannata istua häviöön asti. Nämä ymmärtävät ja vaistoavat sen, että Trumpin aikainen hylkääminen voi olla heille tulevaisuuden menestyskortti. Hei voivat sanoa, että mitäs minä sanoin. Trumpiin ja hänen menestykseensä ovat lukittautuneet varapresidentti Vance ja ulkoministeri Rubio, jotka ovat olleet vakavimmat Trumpin seuraajaehdokkaat. He ovat vaarassa mennä Trumpin mukana rotkosta alas.

    Trumpin päätukijaryhmä on evankelikaalinen kristillinen ja paljolti sekalainen sekä osin äärimmäisen fanaattinen joukko. Heitä on kymmeniä miljoonia, joten mistään pienryhmästä ei ole kyse. Nämä ovat suomalaiseen kirkon kristittyihin verrattuna enemmän islamisteihin verrattavaa hihhuliporukkaa. Jos haluaa tutustua tämän joukon tavoitteisiin, kannattaa aloittaa tutkiminen Atte Korholan kirjasta "Kristillinen äärioikeisto ja Trump". Näistä osa näkee Trumpin maan päälle laskeutuneena Jeesuksena mutta enemmistö pitää häntä Raamatun Kyyroksena. Tämä Kyyros e ole judeo-kristitty, mutta auttaa juutalaisia. Trumpin ja evankelikaalien suhde on samalla tavalla symbioottinen. Molemmat hyödyttävät toisiaan. Nämä USAn kristityt pitävät itseään jopa jossain historian vaiheessa eksyneiden juutalaisheimojen jälkeläisinä, jotka eri vaiheiden jälkeen siirtyivät Englantiin ja sieltä Amerikkaan. Tästä kumpuaa käsitys, jonka mukaan amerikkalaiset kristityt on uusi Jumalan valittu kansa. Kaikkinaan nämä tarinat tuntuvat uskomattomilta ulkopuolisista, mutta USAn hihhulistien keskuudessa ne otetaan totena.
  7. Punamultapohjaisen hallituksen ongelmana on vihervasemmiston ja keskustalaisen painotuksen tasapaino. Yksin SDP:n kannatus on noin 24 % ja Kepun/RKP:n yhteiskannatus jää alle 20 %:n. Kun mukaan tarvitaan muitakin vihervasemmistolaisia puolueita enemmistöhallituksen saavuttamiseksi, painotus kallistuu vasemmalle entisestään. Kepun voi olla hankala neuvotella sitä tyydyttävää ohjelmaa.

    Punamultaa on pidetty jakopolitiikan erikoisosaajana. Nyt pitäisi kuitenkin sopeuttaa ja saada talouskasvua aikaan. Siitä tulee haastavaa. Erityisen haastavaa siitä tulee sen vuoksi, että veropoliittisista säästöistä ja yritystukiin koskemisesta voi olla vaikea päästä yksimielisyyteen. Eikä säästettävääkään oikein löydy, kun molemmat karttavat varmasti eläkkeisiin koskemista. Kepu ei missään tapauksessa tingi aluepoliittisesta tuhlauksesta. Ja RKP varjelee kaikkea ruotsinkielistä. Demareilla on näyttöä sopeuttamisesta. Minun ikäiseni muistavat esim. 1990-luvulta Liisan lista ja Lipposen käyttöönottamat säästökeinot. Mutta ne sovittiin Kokoomuksen kanssa, jonka kanssa niistä on helppo sopia toisin kuin Kepun kanssa.

    Itse pidän talouspolitiikan osaamisen kannalta parempana sinipunahallitusta. Mutta kuten alussa kerroit psykologia voi vaikuttaa. Jos Lindtman ja Orpo eivät tule juttuun, se voi tyssätä jo alkuunsa. Jo aiemmin näkyi hyvin, että Marin ja Orpo eivät tulleet lainkaan toimeen keskenään. Kaikkonen on sen verran hajuton ja mauton, että hänen kanssaan kaikki ilmeisesti tulevat toimeen. Kaikkonen vaikuttaa hyvin kompromissivalmiilta poliitikolta.
  8. Millähän perusteella Laina on tolloin nimi. Minusta on hän virkistävä poikkeus taloustieteilijöiden joukossa. Hän perustelee näkemyksensä hyvin. Tietysti kaikilla taloustieteijöillä on omia pradigmoja, joita he kannattavat aina hypoteettisesti. Laina ei kuulu valtavirtaiseen uusklassiseen taloustieteen koulukuntaan, missä motivaatiotekijät ovat keskiössä.

    Laina on erityisen kiinnostunut rahateorioista. Tässä hän edustaa modernia rahateoriaa (Modern Monetary Theory). Muita tämän suuntauksen lipunkantija Suomessa ovat mm. Lauri Holappa ja Jussi Ahokas. Teorian keskeinen ajatus on valtion rahapoliittinen suveriinisuus, minkä vuoksi se ei voi koskaan joutua konkurssiin. Käytännössä USAn rahapolitiikka on finanssikriisin jälkeen paljolti perustunut tähän suvereniteettiin. Trump ajaa erityisen voimakkaasti sitä pyrkien vaikuttamaan jopa keskuspankin toimintaan. USAssa on rajoitettu viimeisen 15 vuoden ajan erittäin voimallista suvereenia rahapolitiikkaa ja harjoitetaan edelleen. Se ei tietenkään kerro siitä, onko teoria hyvä tai huono, mutta käytössä se on ollut. USAn mahdollisesti tulevista presidenttiehdokkaista Alexandria Ocasio-Cortez puhuu erityisen vahvasti modernin rahateorian puolesta. Suomessa Sanna Marinin arveltiin kannattavan tätä talousmallia. Itse arvelen, että Suomella ei ole mahdollisuuksia kovin harjoittaa tämänmallista talouspolitiikkaa, koska emme ole rahapoliittisesti suvereeni. Sen sijaan USAlla ja esim. Iso-Britannialla on kaikki mahdollisuudet olla rahapoliittisesti suvereeneja niin halutessan. Ja ainakin USA on sitä myös halunnut, koska sillä on yksinkertainen tapa rahoittaa tarvittaessa kaikki velkansa ja menonsa. Printataan rahaa niin paljon, että maksut tulevat hoidetuiksi. Ja sitä USA on todellakin tehnyt valtavia määriä. Tämä ei ole tietenkään ongelmatonta, mutta tämä yksinkertaistaminen kertoo siitä, missä suvereniteetissa on kyse. Äärimmäisissä tilanteissa kuin suursodan aikana tällainen valtio voi ottaa rajattomat rahapoliittiset toimet käyttöönsä.

    Itseäni ilhadutta myös seuraava Lainan ajatus, koska on viljellyt sitä itsekin. Laina ei pidä kustannuskilpialukykyä Suomen näkökulmasta keskeisenä asiana. Insinöörit eivät saa Suomessa liian pientä palkkaa. ”Ajattelen tätä enemmän reaalisen kilpailukyvyn kannalta. Tarkoitan, että meidän pitäisi tuottaa mahdollisimman korkean lisäarvon tuotteita ja palveluita ja tätä kautta parantaa kilpailukykyä, ei vain tehdä mahdollisimman halvalla tuotteita.” Laina siis satsaisi korkean osaamisen tuotantoon, joka on kaikkein kannattavinta ja missä ei itketä esim. palkkakustannusten perään. USAn teknologiateollisuus on tästä loistava esimerkki. Suomessa Nokia oli sitä myös parhaina vuosinaan ja nykyisin peliyhtiö Supercellin kaltaiset yritykset. Mikähän näissä ajatuksissa mahtaa olla sitä erityisen tolloa?
  9. Mäkystä ei voi pitää millään lailla pätevänä talousooppineena, koska hän ei ole tiettävästi koskaan edes opiskellut taloustiedettä. Tietääkseni hänellä on alempi oikeustutkinto eli oikeusnotaarin tutkinto yliopistossa. Se ei pätevöitä talousoppineeksi.

    Ei poliitikoissa ole erityisen paljon yleensäkään taloustieteessä meritoituneita henkilöitä. Eduskuntaanhan ei valita sen perusteella, mikä koulutus ehdokkaalla vaan hän valitsijoidensa luottohenkilö, valtuutettu. Muistan omaan työuraani liittyen vain yhden kansanedustajan ja ministerin, joka oli hyvin pätevä koulutustaan koskevalla alalla. Hän oli RKP:n oikeusministerinä aikoinaan toiminut Chrostoffer Taxell. Varmaan muitakin on ollut, muta tämä tulee lähinnä mieleen.

    Taloustieteilijöissä voi olla paljonkin alallaan päteviä ihmisiä, jotka voivat silti edustaa lähes täysin päinvastaisia talouspoliittisia suuntia ja ajattelua. Tällaisina voidaan pitää esim. Etlan Aki Kangasharjua ja SAK:n pääekonomisti Patricio Lainaa.

    Kristillisiä ei tarvita mihinkään hallitukseen. Ei heillä ole mitään erityisempää annettavaa siinä. Eri hallitusvaihttohedot harjoittavat erilaista talous- ja muuta politiikkaa. Ei minkään kokoonpanon politiikan voi sanoa olleen järjestelmällisesti vahingollisempaa kuin jonkun toisenkaan. Suomen kasvun parhaimmat ajat ovat osuneet vasemmisto-keskustalaisten hallitusten kohdalle historiallisesti tarkasteltuna. Katastrofaalisin aika ollut kahden porvarihallituksen aikana, Esko Ahon ja Petteri Orpon. Näiden kahden hallituksen aikana sekä alijäämät, velkaantuneisuuden kasvu ja talouskasvun hiipuminen ovat olleet luontaista. Tulokset puhukoot puolestaan.
  10. Ei. Leskeneläke on osa perhe-eläkettä. Toinen osa on lapsen eläke. Siis sekä lainmukaiset täyttävät lesket että alaikäiset lapset voivat saada perhe-eläkettä (lesken eläkettä tai lapsen eläkettä)

    Perhe-eläkettä ei ole sidottu takuueläkkeen määrään. Enimmillään se voi olla puolet kuoleen eläkkeensaajan eläkkeestä. Määrään vaikuttaa lesken oman eläkkeen suuruus. Jos leskellä ei ole lainkaan työeläkettä, hän saa puolet kuolleen puolisonsa eläkkeestä. Jos tämä puolikas on suurempi kuin takuueläkkeen määrä, eloonjäänyt puoliso ei saa takuueläkettä.

    Takuueläke suojaa kahta ryhmää. Toinen ovat yksin eläneet eli ne, joilla ei ole puolisoa. Toinen ryhmä ovat parisuhteessa elävä, jolla ei ole omaa eläketuloa tai se on vähäinen tilanteessa, missä molemmat puolisot ovat elossa. Leskeneläke kohentaa siis vain sellaisen puolison asemaa, joka jää leskeksi. Periaatteessa kaikki eläkkeen suuruudesta riippumatta voivat saada leskeneläkettä. Siis jos esim. molemmat puoisot saavat bruttona työeläkettä 3000 euroa/kk, leski saa toisen kuollessa 428 euroa leskeneläkettä sen oman 3000 euron eläkkeensä päälle. Jos eloon jääneellä ei ole lainkaan työeläketuloja, hän saa 1500 euroa leskeneläkettä, mutta oikeus takuueläkkeeseen lakkaa. Leskeneläke siis nostaa eloon jääneen lesken tulot tässä tapauksessa kaksinkertaiseksi.