Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
profiilit
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12428
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Luther+opettaa+Vähä+katekismuksessa+(+ihan+toisin+kuin+Reinikainen+kirjassaan+"usko+ja+kaste").+Reinikainen+väittää+näet,+ettei+Tiit..3:5,+puhuu+kasteesta+mitään.+Sivumennen+sanottuna,+Näin+myös+opettaa+kohdasta+helluntailaiset+ja+vapaakirkko)+Tiit.3:5:
MITEN+VEDELLÄ+VOI+OLLA+NÄIN+SUURI+VAIKUTUS?+VASTAUS:
Sitä+ei+vaikutakaan+vesi,+vaan+veteen+liittyvä+ja+vedessä+oleva+Jumalan+sana+sekä+Jumalan+sanaan+luottava+usko.+Ilman+Jumalan+sanaa+vesi+ei+ole+mikään+kaste,+vaan+pelkkää+vettä.+Jumalan+sanaan+liittyessään+se+kuitenkin+on+kaste,+armoa+tulviva+elämän+vesi+ja+”uudestisyntymisen+pesu+Pyhässä+Hengessä”,+niin+kuin+pyhä+Paavali+lausuu+kirjeessään+Titukselle,+sen+kolmannessa+luvussa:+”Hän+pelasti+meidät+laupeutensa+mukaan+uudestisyntymisen+pesun+ja+Pyhän+Hengen+uudistuksen+kautta,+jonka+Hengen+hän+runsaasti+vuodatti+meihin+meidän+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+että+me+vanhurskautettuina+hänen+armonsa+kautta+tulisimme+iankaikkisen+elämän+perillisiksi+toivon+mukaan.+Tämä+sana+on+varma.”
-+Kaste+uudestisynnyttää
Tiit.3:5-7.+pelasti+hän+meidät,+ei+vanhurskaudessa+tekemiemme+tekojen+ansiosta,+vaan+laupeutensa+mukaan+uudestisyntymisen+peson+ja+Pyhän+Hengen+uudistuksen+kautta,+jonka+Hengen+hän+runsaasti+vuodatti+meihin+meidän+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+että+me+vanhurskautettuina+hänen+armonsa+kautta+tulisimme+iankaikkisen+elämän+perillisiksi+toivon+mukaan.+
Kun+Jeesus+Johanneksen+evankeliumissa+sanoo,+että+ihmisen+tulee+syntyä+uudestiin+vedestä+ja+Hengestä,+tässä+kerrotaan+miten+se+tapahtuu.+Jumalan+sanan+mukaan+kaste+on+uudestisyntymisen+pesu+Pyhän+Hengen+kautta.+Kasteessa+vuodatetaan+meihin+Pyhä+Henki,+näin+meistä+tulee+Jumalan+lapsia,+vanhurskautettuja,+ja+sen+kokomaailman+kattavan+seurakunnan+jäseniä,+jonka+päänä+on+itse+Jeesus+Kristus
09.08.2016 16:48
Todettakoon+kaikille+lestadiolaisille,+että+Lutheri+opettaa+Joh.3.5+kohtaa+kasteena.+Sensijaan+Erkki+Reinikainen+kirjassaan+"usko+ja+kaste",+opettaa+kasteesta+uudelleenkastajien+tavoin,+ettei+kyse+olisi+olleenkaan+kasteesta.+Itse+pitäydyn+uskonpuhdistajan+opetuksessa,+sillä+perusteella,+että+kohdassa+puhutaan+äitistä+syntyneestä,+lihasta+syntyneestä+ja+kuinka+ihmisen+on+synnyttävä+uudelleen+ylhäältä,+kasteessa+vedestä+ja+Hengestä.
Joh.3:3+Jeesus+vastasi+hänelle:+"Totisesti,+totisesti:+jos+ihminen+ei+synny+uudesti,+ylhäältä,+hän+ei+pääse+näkemään+Jumalan+valtakuntaa."+
+4+Nikodemos+kysyi:+"Miten+joku+voisi+vanhana+syntyä?+Miten+joku+voisi+mennä+takaisin+äitinsä+kohtuun+ja+syntyä+toisen+kerran?"+
+5+Jeesus+vastasi:+"Totisesti,+totisesti:+jos+ihminen+ei+synny+vedestä+ja+Hengestä,+hän+ei+pääse+Jumalan+valtakuntaan.+[Ef.+5:26;+Tit.+3:5;+1.+Piet.+3:21]+
+6+Mikä+on+syntynyt+lihasta,+on+lihaa,+mikä+on+syntynyt+Hengestä,+on+henkeä.+[1.+Kor.+15:50;+Ef.+2:3]+
+7+Älä+kummeksu+sitä,+että+sanoin+sinulle:+'Teidän+täytyy+syntyä+uudesti.'+
Ei+Uudenliiton+kastetta+kaikille+kansoille+ollut+vielä+olemassakaan,+kuin+Jeesus+täällä+eli+ihmisenä.+Vasta+ylösnousemuksensa+jälkeen+Jeesus+sääti+kristillisen+kasteen+kaikille+kansoille+(Matt.28:18-20).+Tuota+ennen+Jeesus+ei+ollut+tehnyt+perustusta+kasteelle+(Room.6:3).
+Siis+lastenkin+pitää+tulla+Jeesuksen+luo.+Jeesus+on+sovituksen+hankkija+ja+kaste+kaiken+tuon+hyvän+välittäjä.+
"Vai+ettekö+tiedä,+että+me+kaikki,+jotka+olemme+kastetut+Kristukseen+Jeesukseen,+olemme+hänen+kuolemaansa+kastetut?"+(Room.6:3).
09.08.2016 16:41
Uudelleenkastajat+ja+vanhoillislestadiolaiset,+eivät+usko+perisyntiin+ja+sen+kadottavaan+voimaan.+Perisynti+on+uskottava+Raamatun+ilmoituksen+perusteella.+Lässyn,+lässyn+kerhot+voisi+hyvin+lopettaa,+jotka+eivät+tätä+tunnusta.+
"Ei+pidä+paikkaansa,+ettei+Raamatussa+olisi+perisyntioppia.+Raamattu+ei+tosin+käytä+sanaa+perisynti,+mutta+edellyttää+sen+olemassaolon.+Lue+Matt+15:19;+Joh+3:6;+Ps+51:7;+Job+14:4;+Room+3:+9-12;+5:+18,19;+Ef+2:+1-3.
+Jumala+on+oikeudenmukainen,+ihminen+sen+sijaan+turmeltunut.+Rikollisesta+tuskin+on+tuomarin+arvostelijaksi,+vaikka+kovasti+mieli+tekisikin.+Voimme+ajatella+halutessamme,+että+kaikki+ihmiset+olisivat+vastaavassa+tilanteessa+toimineet+Adamin+tavoin.+Kuitenkin+tahdomme+tässäkin+asiassa+pysyä+vain+Pyhän+Raamatun+oppilaina.
Kun+ajattelemme+sylivauvaa,+muistakaamme,+ettei+synti+ole+vain+tekoja.+Teot+lähtevät+ajatuksista+ja+ajatuksetkin+nousevat+jostakin.+Ei+ihminen+ole+syntinen+siksi,+että+hän+tekee+pahoja+tekoja,+vaan+hän+tekee+pahoja+tekoja+siksi,+että+on+syntinen."
Sivumennen+mainitsen,+että+perisynnissä,++uudelleenkastajat+ja+käsittääkseni+myös+vanhoillislestadiolaiset+sekoittavat++Kristuksen+ansion+ja+Kristuksen+ansion+jakamisen.
09.08.2016 08:15
Kasteessa,+kun+minut+on+pienenä+kastettu,+olen+syntynyt+Jumalan+lapseksi.+Jos+olemme+menneet+tuhlaajapojan+/tytön+tielle,+saamme+evankeliumin+sanan+synnyttämän+uskon+kautta,+palata+taivaan+tielle,+kasteen+armoon.+Siihen+samaan+syntymiseen,+jonka+olen+kertakaikkisesti+kasteessa+saanut.+Emme+tarvitse+uudelleen+kastamista,+vaan+uudelleen+uskomista.+Tänäänkin+tarvitsemme+uudelleen+uskomista.
08.08.2016 22:46
Siis+luopunut+kansankirkko+on+toiminnallaan+jo+luopunut+Raamatun+ja+luterilaisen+kirkon+tunnustuskirjojen+opista.+He+ovat+itse+itsensä+ajaneet+ulos+Kristuksen+kirkosta+ja+luterilaisesta+opista.+Luther+säätiö+taas+on+pitäytynyt+Raamatun+ja+luterilaisen+kirkon+tunnustuskirjojen+opissa.+Mainitsen+vielä,+että+kun+syytin+Vanhoillislestadiolaisia+samasta+kasteopista+kuin+uudelleenkastajia,+niin+kerron+heti+miksi+näin+on.+Te+molemmat+opetatte+uskovien+kastetta,+kun+taas+Raamattu+ja+luterilaisuus+opettaa+kastetta+merkitykseltään+uskoon+tulevien+kasteeksi+ja+siis+armonvälineeksi.+Ero+on+aivan+älyttömän++suuri.+Annan+tästä+muutaman+kohdan,+jotka+kertovat+uskoon+tulevien+kasteesta+Raamatussa.
+
Raamatusta+löydämme+kohtia+jotka+puhuvat+uskoon+tulevin+kasteesta,+että+myös+lapsikasteen.+Tässä+eräs+paljon+puhuva+kohta+uskoon+tulevien+kasteesta:+
apt.2:37+Kuullessaan+tämän+kaikki+tunsivat+piston+sydämessään,+ja+he+sanoivat+Pietarille+ja+muille+apostoleille:+"Veljet,+mitä+meidän+pitää+tehdä?"+[Hepr.+4:12]+
38+Pietari+vastasi:+"Kääntykää+ja+ottakaa+itse+kukin+kaste+Jeesuksen+Kristuksen+nimeen,+jotta+syntinne+annettaisiin+anteeksi.+Silloin+te+saatte+lahjaksi+Pyhän+Hengen.+[Matt.+3:11+]+
weha:+"Jatko+kertoo+kuinka+kasteessa+saatu+syntien+anteeksiantamus,+Pyhän+Hengen+lahja,+eli+kasteen+lupaus+kuuluu+lapsillekin:
39+Teitä+tämä+lupaus+tarkoittaa,+teitä+ja+teidän+lapsianne,+ja+myös+kaikkia+niitä,+jotka+ovat+etäällä+--+keitä+ikinä+Herra,+meidän+Jumalamme,+kutsuu."+
"+ollen+haudattuina+hänen+kanssaan+kasteessa,+jossa+te+myös+hänen+kanssaan+olette+herätetyt+uskon+kautta,+jonka+vaikuttaa+Jumala,+joka+herätti+hänet+kuolleista"+(Kol.2:12).
+weha:+"Kasteessa+synti+hengellisesti+haudataan.+Kasteessa+synti+laitetaan+pois.+Kasteessa+hengellisesti+kuollut+herää.+Kasteessa+Jumala+vaikuttaa+uskon..."+
Joh.3:5+Jeesus+vastasi:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+sinulle:+jos+joku+ei+synny+vedestä+ja+Hengestä,+ei+hän+voi+päästä+sisälle+Jumalan+valtakuntaan.+
6+Mikä+lihasta+on+syntynyt,+on+liha;+ja+mikä+Hengestä+on+syntynyt,+on+henki.
08.08.2016 22:38
Väisänen+on+kyllä+todella+pätevä+piispa.+Hän+lainaa+kirkkoisiä,+jotka+selvästi+opettavat+lapsikastetta+ja+perisyntiä.+Kiitos+tästä+Jumalalle,+meidän+Vapahtajamme+kautta.
Joh.3:5+opettaa+kasteena+Raamattu,+alkukirkko+ja+sen+varhaiset+kirkkoisät,+kirkon+perimätieto,+Luther,+uskonpuhdistus,+sekä+luterilaisen+kirkon+tunnustuskirjat.+Valehtelevat+uudelleenkastajat+vääristävät+myös+Lutherin+tekstejä,+sen+olen+huomannut.+Narreja+he+ovat...+Vanhoilislestadiolaiset+ovat+heidän+hengenheimolaisia+ja+opettavat+samalla+tavalla.
nim.+"uskovainen+vl",+oletko+muka+uskovainen,+kun+et+usko+että+kasteessa+on+uudestisynnyttävä+voima?+Luetaan+yhdessä+Raamattua:+"ollen+haudattuina+hänen+kanssaan+kasteessa,+jossa+te+myös+hänen+kanssaan+olette+herätetyt+uskon+kautta,+jonka+vaikuttaa+Jumala,+joka+herätti+hänet+kuolleista"+(kol.2:12).+Weha:+Kohdan+mukaan,+synti+kuoletetaan+hengellisesti.+Kasteessa+hengellisesti+kuollut+herää+ja+kasteella+on+vaoima+antaa+myös+usko".
weha:+"Sana+kasteessa+antaa+mitä+lupaakin.+En+ole+riitaantunut+Vanhoillislestadiolaisille+ollenkaan.+Sanon+heille+mielelläni+terve+tai+hei+tai+moi.+En+ole+mistään+heille+vihainen.+Miksi+olisin?
Kysymys+oli+ensin+siitä,+että+haluan,+että+uskovainen+pappi+kastaa+perheeni.+Kyllä+minä+sen+ymmärrän,+että+kasteen+sakramentti+on+aina+oikea,+vaikka+sen+hulttio+toimittaisi.+Tämä+johtuu+Jeesuksen+alkuperäisistä+asetussanoista+kasteeseen.+Ihmisen/papin+sydämen+tila+ei+sis+vaikuta+kastetta,+vaan+Jumalan+sana+ja+asetus.+Muutenhan+saisimme+mennä+monille+kasteille,+jos+epäilemme+papin+uskon+tilaa.+Halusin+mennä+Raamatun+kehoituksesta+seurakunnassa,+luotettavien+miesten/pappien+luokse+tilaisuuteen+ja+kasteen+sakramentin+toimittamiseen.+Näinhän+Raamattu+kehoittaa+tekemään,+koska+sakramentit+kuuluvat+myös+papin+virkaan.+Tässä+asia+lyhyesti.
08.08.2016 19:43
On+ihan+selvä+asia,+että+kun+sakramentit+on+kerran+asetettu,+niiden+vaikutus+on+konkreettisempi,+vahvistavampi+ja+muutenkin+erilainen+kuin+yksin+sanan.+Lisäksi+sakrametissa+on+ruumiillinen+yhteys+(niinkuin+uskonpuhdistuskin+opettaa)+ja+ehtoollinen+on+seurakunnan+yhteisateria.+Näin+ajattelen+ja+uskon.+Eihän+Jumala+ole+turhaan+asettanut+kastetta+ja+ehtoollista-
Sanomme+silloin+näin:+"Olen+kuitenkin+kastettu,+ja+jos+minut+kerran+on+kastettu,+minulle+on+myös+luvattu,+että+minä+pelastun,+että+sieluni+ja+ruumiini+saavat+iankaikkisen+elämän."+Juuri+sen+vuoksi+kasteessa+tehdään+nämä+kaksi:+ruumis+valellaan,+koska+se+ei+voi+ottaa+vastaan+muuta+kuin+veden,+ja+samalla+lausutaan+sana,+jotta+myös+sielu+saisi,+mihin+tarttua.+Mutta+koska+vesi+ja+sana+yhdessä+ovat+yksi+kaste,+niin+täytyy+myös+ruumiin+ja+sielun+yhdessä+pelastua+ja+elää+iankaikkisesti.+Sielu+pelastuu+sanan+tähden,+johon+se+uskoo,+ruumis+taas+siksi,+että+se+on+yhdistynyt+sieluun+ja+ottaa+kasteen+vastaan+sillä+tavoin+kuin+ruumille+on+mahdollista.+Ruumiimme+ja+sielumme+eivät+sen+vuoksi+voi+omistaa+tätä+suurempaa+aarretta.+Sen+vaikutuksesta+me+näet+tulemme+kokonaan+pyhiksi+ja+autuaiksi.+Tällaista+ei+muutoin+ikinä+voitaisi+saavuttaa,+ei+minkäänlaisella+elämänvaelluksella+eikä+millään+teoilla.+
+Matt.26:28.+"Tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+kaikkien+puolesta+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi."+Ainakin+minä+ja+perheeni+liityttiin+Luther+säätiöön.+On+hienoa,+että+voi+mennä+ehtoolliselle+ja+Kirkkoon,+vaikka+kerran,+kaksi+viikossa.+Ei+ole+ns.+Naispappeja.+Mielestäni+ei+edes+ole+muita+vaihtoehtoja+todelliselle+Luterilaiselle,+enkä+kaipaakkaan+vaihtoehtoja-+Maamme+on+tosi+"täynnä",+pikkuisia+riitaisia+ns.+luterilaisia+seurakuntia,+jotka+eivät+tule+edes+keskenään+toimeen,+eikä+ole+hengellisiä+yhteyksiä.+Evankeliumi+kuuluu+kaikille+ja+sitä+juuri+Luther+säätiö+yhdistää+ja+julistaa.
08.08.2016 17:51
On+ihan+selvä+asia,+että+kun+sakramentit+on+kerran+asetettu,+niiden+vaikutus+on+konkreettisempi,+vahvistavampi+ja+muutenkin+erilainen+kuin+yksin+sanan.+Lisäksi+sakrametissa+on+ruumiillinen+yhteys+(niinkuin+uskonpuhdistuskin+opettaa)+ja+ehtoollinen+on+seurakunnan+yhteisateria.+Näin+ajattelen+ja+uskon.+Eihän+Jumala+ole+turhaan+asettanut+kastetta+ja+ehtoollista-
Sanomme+silloin+näin:+"Olen+kuitenkin+kastettu,+ja+jos+minut+kerran+on+kastettu,+minulle+on+myös+luvattu,+että+minä+pelastun,+että+sieluni+ja+ruumiini+saavat+iankaikkisen+elämän."+Juuri+sen+vuoksi+kasteessa+tehdään+nämä+kaksi:+ruumis+valellaan,+koska+se+ei+voi+ottaa+vastaan+muuta+kuin+veden,+ja+samalla+lausutaan+sana,+jotta+myös+sielu+saisi,+mihin+tarttua.+Mutta+koska+vesi+ja+sana+yhdessä+ovat+yksi+kaste,+niin+täytyy+myös+ruumiin+ja+sielun+yhdessä+pelastua+ja+elää+iankaikkisesti.+Sielu+pelastuu+sanan+tähden,+johon+se+uskoo,+ruumis+taas+siksi,+että+se+on+yhdistynyt+sieluun+ja+ottaa+kasteen+vastaan+sillä+tavoin+kuin+ruumille+on+mahdollista.+Ruumiimme+ja+sielumme+eivät+sen+vuoksi+voi+omistaa+tätä+suurempaa+aarretta.+Sen+vaikutuksesta+me+näet+tulemme+kokonaan+pyhiksi+ja+autuaiksi.+Tällaista+ei+muutoin+ikinä+voitaisi+saavuttaa,+ei+minkäänlaisella+elämänvaelluksella+eikä+millään+teoilla.+
+Matt.26:28.+"Tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+kaikkien+puolesta+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi."+Ainakin+minä+ja+perheeni+liityttiin+Luther+säätiöön.+On+hienoa,+että+voi+mennä+ehtoolliselle+ja+Kirkkoon,+vaikka+kerran,+kaksi+viikossa.+Ei+ole+ns.+Naispappeja.+Mielestäni+ei+edes+ole+muita+vaihtoehtoja+todelliselle+Luterilaiselle,+enkä+kaipaakkaan+vaihtoehtoja-+Maamme+on+tosi+"täynnä",+pikkuisia+riitaisia+ns.+luterilaisia+seurakuntia,+jotka+eivät+tule+edes+keskenään+toimeen,+eikä+ole+hengellisiä+yhteyksiä.+Evankeliumi+kuuluu+kaikille+ja+sitä+juuri+Luther+säätiö+yhdistää+ja+julistaa.+
08.08.2016 17:42
+Matt.26:28.+"Tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+kaikkien+puolesta+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi."+Ainakin+minä+ja+perheeni+liityttiin+Luther+säätiöön.+On+hienoa,+että+voi+mennä+ehtoolliselle+ja+Kirkkoon,+vaikka+kerran,+kaksi+viikossa.+Ei+ole+ns.+Naispappeja.+Mielestäni+ei+edes+ole+muita+vaihtoehtoja+todelliselle+Luterilaiselle,+enkä+kaipaakkaan+vaihtoehtoja-+Maamme+on+tosi+"täynnä",+pikkuisia+riitaisia+ns.+luterilaisia+seurakuntia,+jotka+eivät+tule+edes+keskenään+toimeen,+eikä+ole+hengellisiä+yhteyksiä.+Evankeliumi+kuuluu+kaikille+ja+sitä+juuri+Luther+säätiö+yhdistää+ja++julistaa.
08.08.2016 17:38
Väisänen+on+kyllä+todella+pätevä+piispa.+Hän+lainaa+kirkkoisiä,+jotka+selvästi+opettavat+lapsikastetta+ja+perisyntiä.+Kiitos+tästä+Jumalalle,+meidän+Vapahtajamme+kautta.
Joh.3:5+opettaa+kasteena+Raamattu,+alkukirkko+ja+sen+varhaiset+kirkkoisät,+kirkon+perimätieto,+Luther,+uskonpuhdistus,+sekä+luterilaisen+kirkon+tunnustuskirjat.+Valehtelevat+uudelleenkastajat+vääristävät+myös+Lutherin+tekstejä,+sen+olen+huomannut.+Narreja+he+ovat...
08.08.2016 15:34
Kasteessa,+kun+minut+on+pienenä+kastettu,+olen+syntynyt+Jumalan+lapseksi.+Jos+olemme+menneet+tuhlaajapojan+/tytön+tielle,+saamme+evankeliumin+sanan+synnyttämän+uskon+kautta,+palata+taivaan+tielle,+kasteen+armoon.+Siihen+samaan+syntymiseen,+jonka+olen+kertakaikkisesti+kasteessa+saanut.+Emme+tarvitse+uudelleen+kastamista,+vaan+uudelleen+uskomista.+Tänäänkin+tarvitsemme+uudelleen+uskomista.
08.08.2016 08:25
Ps+22,+uudelleenkastajat+selittävät+ristiin+Raamatun+kohtia.+Tässä+on+kysy+profeetasta+ja+Jumalan+ennalta+tietämyksestä,+eikä+kaikista+ihmisitä.+Kukaan+ei+ole+puhdas+itsessään+Jumalan+edessä:+
Job+14:4+
+Syntyisikö+saastaisesta+puhdasta?+Ei+yhden+yhtäkään.++
Kuinka+voisi+ihminen+olla+puhdas,+kuinka+vaimosta+syntynyt+olla+vanhurskas!++(Job.15:14).
Job.24:4+"Kuinka+siis+ihminen+olisi+vanhurskas+Jumalan+edessä,+ja+kuinka+vaimosta+syntynyt+olisi+puhdas?+
5+Katso,+eipä+kuukaan+ole+kirkas,+eivät+tähdetkään+ole+puhtaat+hänen+silmissänsä;+
6+saati+sitten+ihminen,+tuo+mato,+ja+ihmislapsi,+tuo+toukka!"+
"Mikä+lihasta+on+syntynyt+on+liha"+(Joh.3:6).
"Synnin+palkka+on+kuolema",+vauvakin+kuolee.
Joh.3:5+Jeesus+vastasi:+"Totisesti,+totisesti:+jos+ihminen+ei+synny+vedestä+ja+Hengestä,+hän+ei+pääse+Jumalan+valtakuntaan."+[Ef.+5:26;+Tit.+3:5;+1.+Piet.+3:21]
08.08.2016 08:19
Jos+onkin+jotain+vainoja+ollut,+ne+ovat+monesti+uudelleenkastajien+omia+esivaltaa+vastaan+tapahtuvia+rikkomuksia.+Luther+sanoikin+omalta+kannaltaan,+ettei+hyväksy+jos+uudelleenkastajia+tapetaan+siksi,+jos+he+erehtyvät+uskossa+ja+opissa,+sillä+heillä+on+kyllin+kärsimystä+helvetistä.+Miksi+heidän+tulisi+kärsiä+jo+maanpäällä?+Tietysti+jos+he+tekivät+muuta+esivallan+vastaista+ja+laitonta+kuuluu+siitä+rangaistus.+Näin+siis+sanoi+ihan+oikeudenmukaisesti+Luther.
08.08.2016 07:15
Eikö+kaikilla+ole+sama+Kristuksen+vanhurskaus?
08.08.2016 06:56
Seppo+Suokunnas+luonnehtii+Lina+Sandellia+sanalla+Herran+laululintunen.+Sairauden+lisäksi+oli+Linalla+monia+muitakin+murheita+elämässä.+Isän-rovastin+hukkuminen+ja+pian+sen+jälkeen+myös+Linan+äiti+kuoli.+Nämä+tapahtumat+innoittivat+Linaa+ruokoukseen+ja+turvautumaan+Jumalaan.+Runojen+kirjoittamisen+kautta+hän+haki+ja+sai+lohdutusta+ahdinkoonsa.++
Esim.+juuri+tuossa+varhaiskauden+tuotannon+laulussa+”Ken+on+lapsi+Herran+armaan”+näkyy+luja+lapsenomainen+luottamus+Jumalaan.+Myös+luonnosta+Lina+Sandel+on+löytänyt+paljon+yhtymäkohtia+uskonelämään,+joka+ei+kuitenkaan+merkinnyt+hänelle+yleisuskonnollisuutta,+vaan+Linalle+ole+erittäin+kallisarvoinen+asia+Raamatun+ja+Evankeliumin+sanasta+nouseva+Jumalan+puhe.+Pohjolan+kesän+valossa+hän+näki+vertauksen++Golgatan+ristillä+tapahtuneen+lunastuksen+tuomasta+valosta+synnin+pimeyteen.+Julistus+Kristuksen+sijaisuhrista+ja+sen+merkityksestä+syntiselle,+näkyy+Sandellin+lauluissa.+Lauluista+nousee+mahtavasti+myös+vankkumaton+uskon+ja+pelastuksen+varmuus.
Lina+Sandellia+voidaan+pitää+Pohjolan+huomattavimpana+hengellisten+laulujen+tekijänä.+Hänen+laulujansa+lauletaan+einakin+Euroopassa,+Amerikassa,+Kiinassa,+Intiassa+ja+Afrikassakin.+Uskon,+että+Japaninkin+kirkossa+kaikuu+Linan+lauluja.+Laulujen+suosion+takana+on+niiden+yksinkertainen,+lämmin+sanoma,+josta+huokuu+yksinkertainen+lapsenomainen+usko.
Eräässä+kirjeessään+Lina+Sandell+kirjoitti:+”+Oi,+jospa+lujasti+voisin+uskoa+sen,+että+synti+on+poisotettu,+kuolema+on+voitettu+ja+ikuinen+elämä+on+lahjoitettu+myös+minulle!+Kuitenkin+tämä+on+itsessään+niin+varmaa,+ettei+kenenkään+vahva+usko+voi+tätä+suurta+asiaa+enää+vähimmässäkään+määrin+tehdä+varmemaksi.!+
”Se+vanhurskaus+on+Jeesuksen,+sen+kasteen+kautta+sain.+
Se+riittää,+muuta+tarvitse+en+taivasmatkallain.
Jos+pukua+en+sellaista+ois+saanut+lahjana,+
niin+kuinka+silloin+kestäisin+Jumalan+katsetta.
En+tahdo+siihen+ommella+mä+itse+lankaakaan,
käyn+luokse+valtaistuimen+vain+vanhurskaudessaan.
Oi+Jeesus,+kuinka+kiittäisin+nyt+tästä+lahjasta!
Jo+ristinpuussa+ostit+sen,+siis+kiitos+armosta!
Näin+runoili+Jumalan+laululintunen.
07.08.2016 13:59
Usko+ei+luo+kastetta,+vaan+Jumalan+sana+ja+asetus.+Kaste+on+olemassa+ilman+uskoakin.+Usko+ottaa+vastaan+kasteen+armon.+Kaste+ei+ole+uskon+varassa,+vaan+usko+Jumalan+sanan+ja+kasteen+varassa.
07.08.2016 09:24
Yllä+oleva+on+kirjasta+Matti+Väisänen+"kaste+Raamatussa".
07.08.2016 09:04
Matt.+28:19–20+textus+receptuksen+mukaisesti+alkukielellä+kreikaksi,+translitteroituna+ja+suomennettuna+sanasta+sanaan+(sama+teksti+kuin+helluntailaisten+Novumissa):
πορευθεντες+ουν+μαθητευσατε+παντα
+poreuthentes+oun+mathēteusate+panta
+Mennen+siis+opetuslapseuttakaa+kaikki
τα+εθνη+βαπτιζοντες+[βαπτισαντες]+αυτους+εις
+ta+ethnē+baptizontes+[baptisantes]+autous+eis
+kansat,+kastamalla+[kastettuanne]+heidät
το+ονομα+του+πατρος+και+του+υιου+και+του+αγιου+πνευματος
+to+onoma+tou+patros+kai+tou+hyiou+kai+tou+hagiou+pneumatos
+nimeen+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen
διδασκοντες+αυτους+τηρειν+παντα+οσα
+didaskontes+autous+tērein+panta+hosa
+opettamalla+heitä+pitämään+kaikki,+mitkä
ενετειλαμην+υμιν+και+ιδου+εγω+μεθ+υμων
+eneteilamēn+hymin+kai+idou+egō+meth+hymōn
+määräsin+teille,+ja+katso,+minä+kanssa+teidän
ειμι+πασας+τας+ημερας+εως+της+συντελειας+του+αιωνος.
+eimi+pasas+tas+hēmeras+heōs+tēs+synteleias+tou+aiōnos.
+olen+kaikki+päivät+saakka+täyttymykseen+aikakauden.
Siis+alkukielisen+tekstin+mukaan:+"Mennen+siis+opetuslapseuttakaa+kaikki+kansat+kastamalla+[kastettuanne]+heidät+nimeen+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+(ja)+opettamalla+heitä+pitämään+kaikki,+mitkä+määräsin+teille."+Raamatunkäännöksissä+käännetään+sujuvamman+kielen+takia+imperatiiviverbi+"μαθητευσατε"+(mathēteusate)+kahdella+sanalla+"tehkää+opetuslapsiksi"+tms.+Tarkasti+ottaen+se+voidaan+kääntää+yhdellä+verbillä+"opetuslapseuttakaa".+Mikä+sana+siis+on+persoonapronominin+"heidät"+korrelaatti?+Ei+ainakaan+verbi+"μαθητευσατε"+(mathēteusate)+=+"opetuslapseuttakaa",+koska+pronominit+eivät+yksinkertaisesti+voi+viitata+verbeihin.+Ainoa+substantiivi,+johon+kys.+pronomini+voi+viitata,+on+"τα+εθνη"+(ta+ethnē)+=+"kansat",+koska+tekstissä+ei+ole+ollenkaan+sanaa+"opetuslapset"+eikä+mitään+muuta+substantiivia+kuin+tuo+"τα+εθνη"+(ta+ethnē).+Siis+Jeesus+käskee+yksiselitteisesti+opetuslapseuttaa+kaikki+kansat+kastamalla+ja+opettamalla.+Vaihtoehtoisesti+joidenkin+tekstilaitosten+mukaan+hän+käskee+ensin+kastamaan+ja+sitten+opettamaan.+Kaste+on+opetuslapseuttamisen+väline.+Lapset+ovat+ihmisiä+ja+kuuluvat+kansoihin.+Ainakaan+minun+mieleeni+ei+tule+rinnastaa+heitä+laivoihin,+kissoihin+ja+koiriin,+kuten+uudestikastajat+ilveilevät.
Tämä+uudestikastajien+väite+on+vanha+valhe,+jota+uudestikastajat+ovat+esittäneet+koko+historiansa+ajan.+Jatkuvasti+valhe+on+kiistatta+kumottu.+Kuitenkaan+mikään+ei+auta,+vaan+uudestikastajat+jatkavat+ylpeydessään+tietoisesti+valehteluaan+maailman+loppuun+asti.+Hehän+eivät+loppujen+lopuksi+tarvitse+Jumalan+sanan+oikaisua,+vaan+Jumalan+sana+tarvitsee+heidän+oikaisuaan+ja+Hengen+valoaan.+Tässä+puuhassaan+he+ovat+aivan+Jehovan+todistajien+veroiset.+Yhtä+lailla+nämä+molemmat+suuntaukset+aina+sättivät+kaikkia+raamatunkäännöksiä+ja+väittävät+muka+tietävänsä+jotain+sellaista,+mitä+muut+eivät+tiedä.+Kuitenkin+heidän+valheensa+on+aina+kumottu.+Luulisi+omantunnon+tulevan+poltinraudalla+merkityksi+vähemmästäkin.+Kaihtakoot+tuollaisia+valehtelijoita+kaikki+ne,+joille+oma+sielu+on+kallis.
07.08.2016 09:02
Kyllä+tämä+lupaus+puhuu+kasteesta:+
38+Niin+Pietari+sanoi+heille:+"Tehkää+parannus+ja+ottakoon+kukin+teistä+KASTEEN+Jeesuksen+Kristuksen+nimeen+syntienne+anteeksisaamiseksi,+niin+te+saatte+Pyhän+Hengen+lahjan.
39+Sillä+teille+ja+teidän+lapsillenne+tämä+lupaus+on+annettu+ja+kaikille,+jotka+kaukana+ovat,+ketkä+ikinä+Herra,+meidän+Jumalamme,+kutsuu."+
Kaste+ei+ole+luterilaisille+lain+teko+vaan+täynnä+silkkaa+armoa+ja+evankeliumia.+Siinä+ei+ansaita+mitään+vaan+otetaan+vastaan+Jumalan+lahja,+Kristus.+Kaste+on+lain+teko+ainoastaan+uudestikastajille,+jotka+sanovat+sen+olevan+kuuliaisuudenteko,+joka+tehdään+Jeesuksen+apinoimiseksi+ja+kaiken+sen+vanhurskauden+täyttämiseksi,+joka+laista+tulee.+Evankeliumi+on+heille+selvästi+lain+tekoja.+Heidän+oppinsa+ei+ole+kristinuskoa.
07.08.2016 08:53
Tosiasia+on,+että+Ap.+t.+2:38+soveltuu+mitä+parhaimmin+myös+lapsikasteeseen,+sillä+siinä+mainittu+lupaus+kasteessa+jaettavasta+syntien+anteeksiannosta+ja+Pyhän+Hengen+lahjasta+kuuluu+seuraavan+jakeen+mukaan+myös+kasteen+ottavien+aikuisten+lapsille.+”Sillä+teille+ja+teidän+lapsillenne+tämä+lupaus+on+annettu”+(Ap.+t.+2:39).+Luterilaiset+tunnustuskirjat+yhtyvät+tähän+apostoli+Pietarin+näkemykseen,+sillä+tunnustuksessamme+sanotaan:+”Samalla+kun+me+hylkäämme+monta+muutakin+kasteenuusijoiden+harhaa,+me+hylkäämme+yksin+tien+senkin+heidän+väitteensä,+että+lapsikaste+on+hyödytön.+Aivan+varmaa+on,+että+pelastuksen+lupaus+koskee+myös+lapsia”+(Apologia,+s.+156).+Apostoli+Pietarin+selvien
sanojen+mukaanhan+se+lupaus+on+myöskin+lapsille+annettu!
07.08.2016 07:37
27 / 622