Vapaa kuvaus

Olen tavallinen höpöttäjä. Ei oteta elämää vakavasti, hauskaa sen olla pitää! Sähköpostiosoite: [email protected] Linkit: http://www.liis.lv/majtur/darbmac/raksti.htm Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

48

Kommenttia

4262

1. Kyllä, minä törmään jatkuvasti siihen, että kysytään työässäoloa.

Olen siis jo useita vuosia ollut pätkätyöläinen ja teen myös osa-aikaisia töitä. Jatkuvasti joku kysyy minulta, olenko töissä ja missä. Se tuntuu minusta stressaavalta ja tuntuu ikäänkuin kysyjä haluaisi kysymyksellään ilmaista paheksuvansa tilannettani, jos en ole töissä. Minun mielestäni se on tunkeileva kysymys, ja itse en kysele ihmisiltä mikä on sinun ammattisi ja missä olet töissä.

Ehkä asia vaivaa minua itseäni enemmän, kuin jotain toista työtöntä, en tiedä. Minä pidän hyvin tärkeänä, että saan olla töissä, vaikkaikin pätkissä. Ja jatkuva huoli uudesta työpaikasta on itsellä mielessä ja kun sitä kysytään, niin se tulevaisuus huolestuttaa siten taas entistä enemmän siinä työttömässä pätkässä. Ei ole helppoa vastailla ja selitellä työttömyyttään tai työpätkäänsä.
  2. Ystävyys on aivan ihana keskustelun aihe. Mielestäni normaalin yli 50 vuotiaan pitäisi jo osata arvostaa ystävyyttä ja kyetä etsimään itselleen sellaista.

Ihminen on laumaeläin ja normaalisti hän kyllä osaa etsiä itselleen parin ja tietää miten siinä käyttäydytään. On ehkä masennusta ja alakuloisuutta tai ns. uusavuttomuutta kun valitetaan yksinäisyyttä, eikä osata etsiä itselleen ystävää eikä myöskään sitä sydänystävää.

Pieneksi vihjeeksi ystävää itselleen hakevalle. Ole avoin ja keskustele aina itsesi kanssa tekemisissä olevien ihmisten kanssa. Kuuntele mitä heillä on sanottavanaan, ole kiinnostunut ja esitä kysymyksiä. Älä keskity itseesi ja älä ajattele vain omia sanomisiasi ja tekemisisäsi. Ja kun pidät jostain ihmisestä, kerro se hänellä heti. Katso silmiin ja sano jotain positiivista, esim. sinulla on viisaita ajatuksia, kauniit silmät, oletpas taitava, teitpä tuon nopeasti, sinä osaat hyvin, oletpa sinä kätevä, hauska nähdä taas, mukava taas tavata yms...

Ystävyyden ja suhteen luomiseen tarvitaan siis omien positiivisten tunteidensa kertomista, ei toinen ole mikään ajatusten lukija. Ystävällinen ja kohtelias toista huomioon ottava käytös sopii aina jokaiseen tilanteeseen, vaikka ei vartavasten olisi mitään suhteita hakemassakaan. Suhteet muodostuvat siis kanssakäymisestä, ja vuorovaikutuksesta ja se tarkoittaa toista huomioon ottavaa keskustelua ja ystävällistä käytöstä.

Kyllä niitä ystäviä löytyy kun muistaa itse olla ystävällinen, vaikka välillä tuntuisikin, että sitä ystävällisyyttä näytetään meillä Suomessa niin vähän aikuisten kesken.

Yritämpäs itsekin taas tänään muistaa käyttäytyä ystävällisesti, vaikka yksi isompi huoli onkin mielessäni. Pienet kauniit sanat piristävät tosi ihanasti jokaisen päivää.
  3. 192 / 214