Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jokander
jokander
jokander
Vapaa kuvaus
No joo, ohan se niinkin Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 25v sitten
19
aloitusta ·
168
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Itselläkin oli tosi lujaa kii. Ulosvetäjänkin kanssa joutui akselia vielä naputtelemaan.
18.01.2007 19:48
Tein saman homman 7m veneeseen viime keväänä. Kului n. 50 säkkiä 25 kg/kpl hiekkaa. Kärcherin hiekkapuhalluslaitteen suuttimen muoviosa halkesi ennen homman puoliväliä. Onneksi maahantuojan edustaja antoi takuussa uuden. Epäili kyllä että olin pessyt koko kylän veneet. Se kommentti "vitutti", kun oma vene oli vasta puolivälissä ja olin tehnyt töitä n. 40 tuntia. Kyllä jos aamusta iltaan tekee niin viikossa selviää. Minulla maalit oli tiukassa, oli vaan niin paksu lohkeileva kerros, että katsoin parhaaksi poistaa kaikki alta. Se on ihan pistemäistä poistoa ja kun pinta-alaa on 15 m2, niin se kestää jonkin aikaa. Ja tukossa on suutin 5 min välein. Siinä sitten suojalasit, kaasunaamari ja kumihaalari päällä räpläät suutinta auki. Jos homma olisi taas edessä, teettäisin ammattilaisella.
Hiekkaan meni rahaa 50 x 5,5 e/säkki, ostin 15 säkkiä kerralla niin sain 2 euroa alennusta/säkki.
Lopputulos oli kyllä hyvä. Ei kyllä millään mene lasikuituun asti, ellei nukahda suutin kädessä. Pinnasta tulee matta, ei muuta kuin pyyhkii rasvanpoistoaineella kostutetulla rätillä ja maalaa epoksimaalilla päälle.
10.12.2006 21:02
Muistaakseni Volvo Pentan englanninkielisiltä sivuilta löytyy vanhatkin koneet (esitteet) ja vuosiluvut näkyy niissä listoissa.
10.12.2006 20:43
Asia on vaikea, koska kun saa uuden veneen keväällä, niin ei mielellään kuluta 2 viikkoa veneen maalailemiseen, varsinkin kun kauppias sanoo, että vesille vaan.
Jos ajat sillä veneellä 5 vuotta ja sitten myyt, niin on turha maalailla sitä. Kyllä ne veneet vesitiiviiksi rakennetaan. Jos ei, niin käyttöohjeissa se kerrottaisiin.
Jos aiot käyttää venettä loppuikäsi, kannattanee käsitellä pohja kunnolla(paitsi jos olet yli 90v).
Homma on työläs. Sanoit, että primeriksi tulee Hempelin epoksipohjamaali. Sitähän ei voi vetää suoraan topcoatin(se veneen kiiltävä pinta, jonka tehdas on tehnyt) päälle, koska topcoat on rasvaista. Eli maali vedetään tehtaalla ennen topcoatia. Tai sitten myyjä hioo veneen mataksi ennen maalausta. Tämä on ainakin kotioloissa aikamoinen homma.
Kyllä se 2 kerrostakin voi riittää, itsellä 3 kerrosta riitti siihen paksuuteen, minä maalasin pensselillä. Kuulemma jollain ruiskutusmenetelmällä saadaan vielä paksumpia kerroksia. Sen kerrospaksuuden voi laskea maalin litramäärästä ja veneen pohjan pinta-alasta, jos tietää maalin kuiva-ainepitoisuuden.
04.11.2006 22:19
Itsellä on auttamissaldo mukavasti plussan puolella, vaikka olen veneillyt vasta 4 kesää. Ekana vuonna hinasin rantaan isomman moottoriveneen, josta oli vetoakseli katkennut. Seuraavana kesänä hinasin about 9 metrisen purjeveneen huoltoasemalle, kun oli bensa loppunut. Ja tänä kesänä 9-metrisen moottoripurren, josta oli kone sammunut. Mielestäni on aivan normaalia auttaa pulassa olevaa. Tietenkin autettavan olisi hyvä korvata aiheuttamansa vaiva. Näistä vain keskimmäinen tapaus oma-aloitteisesti tarjosi miehistöllemme kaljapullon mieheen. Mutta en kyllä pyytele mitään palkkioita, ellei nyt satu olemaan itselläkin niukasti bensaa, jolloin oma reissu vaarantuu.
09.10.2006 18:21
Biltemassa on se ankkurin pudotuslaite poistitarjouksessa, olikohan 70 euroa.
05.10.2006 19:15
Motonetistä se löytyy , 45,90 hintaan. Bosch -merkkinen.Haku: kansi / penta. Itselleni uusin sen viime kesänä.
05.10.2006 19:10
Tietääkö joku, mistä otetaan lähdöt AQ 151- bensakoneen ajolämmittimelle?
03.10.2006 21:25
146 hv bensakoneella ja 15x15 -potkurilla 2 hengen ja 60 kg eväät päälle -kuormalla kulkee 27 knots.
03.10.2006 21:21
Mulla oli pari vuotta sitten vm '82 60 hp Johnson, jaksoi juuri ja juuri raahata talon ympäri.
Painoi 87 kg.
Honda BF 50 painaa nyt 97 kg (jotenkuten raahattava)
Suzuki DF 60 160 kg
Yamaha F60 C 110 kg
Selva Dorado 60 ELPT 113 kg
Painoa on siis tullut noin 25 kg lisää. Ei ole paljon, mutta kun se on aivan veneen perässä, niin kyllä se hiukan vaikuttaa veneen asentoon.
22.09.2006 22:21
Näitä ihmedieseleitä on ollut markkinoilla vasta pari vuotta ja onkohan yksikään vielä hajonnut? Lähivuosinahan se sitten nähdään, vaikeahan tuota on ennustaa mikä se heikoin kohta on. Tehot on kuitenkin niin hurjia, että jotenkin luontainen varovaisuus sanoo, että jossain muussa kuin pakosarjassa pettää.
02.09.2006 22:28
Tosi on. Jos bensakoneen pilssiin tulee pikkuvuodosta lätäkkö, se kehittää aika suurella todennäköisyydellä räjähtävän ilmaseoksen esim yön aikana. Diesel- lätäkkö pohjalla ei kyllä syty tulitikullakaan. Diesel kyllä syttyy erittäin herkästi sumumaisena ja jos joku ruikutusputken vuoto jotenkin ajon aikan syttyisi, se kyllä on yhtä turmiollista kuin bensankin palaminen. Olis kiva nähdä jotain tilastoja noista polttoainepaloista.
02.09.2006 22:21
Sitten on vielä semmoinen kysymys, että miten nämä uudet superdieselit kestää. 15 vuodessa 2,5 L dieselkoneen teho on nostettu 2,3 -kertaiseksi. Kahdella turbolla piiskataan konetta ja yleensä ajetaan kaasu melekeen pohjassa. Väittäisin ,että jälleenmyyntiarvo ei enää tulevaisuudessa ole yhtä hyvä, kun ei se kone voi olla yhtä kestävä, kuin ennen. Koneen paino on pudonnut 30- 50 %. Ei nämä himmelit voi kestää kuin 10 v. Sitten tulee vielä se verohomma. Löpön käyttö jää pois. Ja kohta ruvetaan kehittämään bensakonettakin eteenpäin. Mutta se turvallisuusasia kyllä on niin, että diesel on 3 X turvallisempi polttoaineen vuototilanteessa.
01.09.2006 21:14
Kannattaa tietysti tarkistaa ,onko uuden koneen ohjeissa mitään kieltoja alkoholeista, mutta kyllä noin 1% viinaa on aika vähän. Kumiosat on joskus tietääkseni olleet herkkiä alkoholeille. Luulisi nykyään olevan kestävät materiaalit. No, joka tapauksessa bensan seassa oleva vesi ainakin tekee huonoa moottorille, vene kun ei ole yleensä jokapäivaisessä käytössä ja vedellä on aikaa ruostuttaa.
21.08.2006 22:34
Veneiden vesipakosarjahan on se ongelma, eli turbo pitäisi laittaa ennen kuin se vesi sen pakokaasun jäähdyttää, koska sen jäähdytyksen jälkeen kaasussa ei ole enää puhtia. Siis ensin tavallinen pakosarja , sitten turbo ja sitten jäähdytys. Olen miettinyt tätä Volvon neloskoneeseen. Homma olisi halpa jos voisi laittaa auton turbon.Mutta miten jäähdytys?
Toinen vaihtoehto olisi , että laittaisi remmiahtimen, eli blowerin. Niitä vaan ei taida olla kuin jenkkimoottoreihin. Ei tarvisi koskea pakokaasuhin ollenkaan.
20.08.2006 20:10
Laita puoli litraa , tai jos tankki on yli puolillaan, niin vaikka litra jäänestoa sekaan. Se kyllä hoitaa sen vähän veden mikä talven aikana ehtii tulla. Dieseleihinhän on omaa ja bensakoneisiin omaa tavaraansa.
20.08.2006 20:00
Suutarille kun viet, ei maksa paljon ja varmaan kestää, ompelemalla. Itse ompelutin trailerivinssin hihnan ja hyvä tuli.
20.08.2006 19:17
Minulla viime kesänä sama vika, tosin neloskoneessa. Puolan vaihto auttoi. Melkeen kaikki muu oli siihen mennessä jo vaihdettukin (turhaa).
13.08.2006 19:35
Paljonko muuten homma maksoi? Mulla vaihdettiin merivesipumppuun uudet laakerit+ stefa ja maksoi muistaakseni 120 e.
07.08.2006 09:54
Mulle tuli sama ilmiö ,kun vaihdoin potkurin pienempinousuiseen mutta isompihalkaisijaiseen. Ennen kiersi 5100 r/min, nyt 5350. Ja maksimikaasulla vene kallistuu oikealle. Edellisellä potkurilla ei kallistunut. (vasemmalle pyörivä potkuri). Mulla on kuitenkin trimmilevyt. joilla voin kumota kallistuksen. Se olisi yksi ratkaisu sulle.
Tai jos voisit kokeilla jyrkempää potkuria, jollioin maksimikierrokset putoaisi, ehkä auttaisi?
02.08.2006 20:28
8 / 9