Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. On+totta,+että+meidän+kristittyjen+tulee+katsella+toisiamme+rakkauden+silmälasien+läpi.+Niitä,+jotka+haluavat+esiintyä+opettajina+tai+viedä+uskoa+aktiivisesti+eteenpäin,+on+kuitenkin+lupa+arvioida+muita+kriittisemmin+aivan+kuten+poliitikkojakin.+Edellisellä+kommentillani+pyrin+lähinnä+osoittamaan,+missä+riman+tulisi+tällöin+olla.Palaan+aloitukseeni,+jossa+kysyin:+Miten+niin+"ei+olisi+syntiä"?Halusin+tällä+aktivoida+keskustelua+synnin+olemuksesta.+Koska+samasta+aiheesta+on+nyt+tullut+toinen+aloitus,+puran+tässä+ajatukset+,+jotka+minulla+oli+mielessä+aloitusta+laatiessani.Synti+nähdään+tavallisesti+vain+väärinä+tekoina.+Tosiasiassa+ihmisen+perusongelma+eli+synti+on+se,+että+hän+uskoo,+että+hänet+on+heitetty+yksin+epävarmaan+maailmaan+huolehtimaan+itse+omista+tarpeistaan.+Hän+ei+pysty+luonnostaan+luottamaan,+että+Jumala+on+halukas+pitämään+hänestä+ja+hänen+tarpeistaan+huolta.+Ihminen+syntyy+maailmaan+Jumalasta+erossa.+Kukaan+ei+luonnostaan+tunne+Jumalan+rakkautta+eikä+pysty+luottamaan+hänen+huolenpitoonsa.+Kukaan+ei+luonnostaan+ole+sisimmässään+varma+siitä,+että+hänet+nähdään+oikein+ja+hänestä+pidetään+huolta.+Meiltä+puuttuu+se+kaiken+kattava+luottamus+Isän+täydelliseen+huolenpitoon,+joka+Jeesuksella+oli+jo+syntyessään.Ihmisen+tarpeet+ovat+erottamaton+osa+ihmisen+haluamista.+Niin+kauan+kuin+hän+on+erossa+Jumalasta,+hänen+tarpeensa+määräävät+hänen+kaikkia+tekemisiään.+Tarpeiden+mukainen+haluaminen,+syöminen,+juominen,+yms+ei+tietenkään+itsessään+ole+syntiä,+mutta+kun+ihminen+ei+voi+luottaa,+että+Jumala+huolehtii+näistä+kaikista,+mikä+tahansa+hänen+haluamisensa+voi+muuttua+himoksi,+jota+synti+eli+hänen+peruserillisyytensä+ruokkii.+Tämä+himoitseminen+voi+liittyä+mihin+tahansa,+yhtä+hyvin+syömiseen+kuin+hengellisiin+asioihinkin.Toisin+sanoen+ne,+joita+Jeesus+kutsui+sokeiksi,+eivät+himoitse+hengellisten+asioiden+hallintaa+ja+ovat+sen+tähden+vapaat+himosta+tuossa+asiassa.+Ne+taas,+jotka+luulevat+näkevänsä+eli+himoitsevat+hengellisen+elämän+hallintaa+ovat+niitä,+joista+Paavali+sanoo,+että+laki+saa+synnin+virkoamaan.Heidän+kohdallaan+himo+hallita+hengellisyyttä+tapahtuu+sääntöjen+avulla.+He+esittelevät+toisille+syntiluetteloita+ja+pyrkivät+valvomaan+toisia+ihmisiä.+He+tekevät+evankeliumistakin+lain,+joka+vaatii+ennen+kaikkea+synnin+välttämistä.+Heille+evankeliumi+ei+ole+vapauden+julistus+vaan+uusi+sääntöjen+orjuus.Todellisuudessa+evankeliumin+vastaanottaminen+ja+siitä+eläminen+on+ennen+kaikkea+vapautta.+Toki+vapauden+voi+käsittää+väärinkin,+mutta+sydämestään+Jumalaa+rakastavan+uskovan+ei+kannata+sitä+murehtia.+Ennemminkin+hän+saa+luottaa+täysin+siihen,+että+"Jumala+itse+vaikuttaa+teissä+tahtomisen+ja+tekemisen,+että+hänen+hyvä+tahtonsa+tapahtuisi."+Fil+2:13
  2. Kun+vaadit+evankeliumin+yhteydessä+parannusta,+vaadit+ihmiseltä+mahdotonta+suoritusta,+muutosta,+joka+onnistuu+vain+Pyhän+Hengen+avulla.+Sitä+paitsi+ainoa+parannus+(mielenmuutos),+johon+Jeesus+kutsuu,+on+epäuskosta+luopuminen+ja+evankeliumin+uskominen."Kääntykää+(=tehkää+parannus)ja+uskokaa+evankeliumi."+Mark+1:15Johannes+Kastajakin+saarnasi+parannuksen+kastetta,+mutta+siinä+oli+kyse+vanhan+liiton+mukaisesta+parannuksesta+eli+syntisistä+elämäntavoista+luopumisesta,+ulkoisesta+parannuksesta.+Kyse+ei+ollut+evankeliumin+vastaanottamisesta+vaan+sille+otollisen+maaperän+aikaansaamisesta.Kun+Jeesus+kutsuu,+hän+ei+esitä+parannusvaatimuksia+(paitsi+rikkaille+nuorukaisille+ja+niille,+jotka+uskonnollisilla+suorituksillaan/+tietämyksellään+luulevat+pärjäävänsä):<Tulkaa+minun+luokseni,+kaikki+te,+jotka+teette+raskasta+työtä+ja+kannatte+taakkoja,+niin+minä+annan+teille+levon.+Ottakaa+minun+ikeeni+päällenne+ja+oppikaa+minusta,+sillä+minä+olen+sävyisä+ja+nöyrä+sydämeltäni.+Näin+te+löydätte+levon+sielullenne,+sillä+minun+ikeeni+on+sopiva+ja+minun+kuormani+on+kevyt.>++Matt+11:28-30<Kulkiessaan+sieltä+eteenpäin+Jeesus+näki+Matteus-nimisen+miehen+istumassa+tulliasemalla.+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Seuraa+minua."++Niin+hän+nousi+ja+seurasi+Jeesusta.>+Matt+9:9<Kulkiessaan+tulliaseman+ohi+hän+näki+siellä+istumassa+Leevin,+Alfeuksen+pojan,+ja+sanoi+hänelle:+"Seuraa+minua."++Niin+tämä+nousi+ja+lähti+seuraamaan+häntä.>+Mark+2:14<Seuratkaa+minua,+niin+minä+teen+teistä+ihmisten+kalastajia.>++Mark+1:17Kyllä+monet+näistä,+jotka+häntä+lähtivät+seuraamaan,+joutuivat+sittemmin+tekemään+isojakin+korjausliikkeitä+elämässään,+mutta+he+tekivät+ne+Jeesuksen+seuraajina,+eivät+etukäteen.+Samoin+tänä+päivänä+hänen+seuraansa+tuleminen+ei+edellytä+aina+elämän+välitöntä+siivoamista.+Matkan+varrella+kyllä+karsiutuvat+pois+ne,+jotka+eivät+oikeasti+Jeesusta+rakasta+ja+halua+myös+sisäisesti+seurata+häntä+(ottaa+hänen+iestään).<Tämän+tähden+monet+hänen+opetuslapsistaan+vetäytyivät+pois+eivätkä+enää+vaeltaneet+hänen+kanssansa.+Niin+Jeesus+sanoi+niille+kahdelletoista:+"Tahdotteko+tekin+mennä+pois?"+Simon+Pietari+vastasi+hänelle:+"Herra,+kenen+tykö+me+menisimme?+Sinulla+on+iankaikkisen+elämän+sanat;>+Joh+6:66-68
  3. Ei+eri+evankeliumeihin+tallennettujen+Jeesuksen+sanojen+välillä+ole+ristiriitaa.Vaikka+Isä+hylkäsi+Poikansa+ristillä,+Jeesus+vielä+hylättynäkin+huusi:"Isä,+sinun+käsiisi+minä+uskon+henkeni"+Luuk+23:46++ja"Se+on+täytetty."+Joh+19:30
  4. Kiitos+kysymyksistäsi.+Kysyt+aivan+oleellisia+asioita.+Hyviä+vastauksiakin+näkyy+tulevan,+kuten+myös+tulkintojen+erilaisuudesta+johtuvaa+kiistelyä.+Ilosanomasta+on+joka+tapauksessa+kyse,+kun+evankeliumista+puhutaan.Mielestäni+kaikkein+kiperin+esittämistäsi+kysymyksistä+on+nykykristityille+tämä:"Miten+siis+oikea+Jeesuksen+seuraaja+vaeltaa,+mihin+hän+uskoo+ja+miten+hän+elää"Nimimerkki+12___13+jo+ehtikin+vastaamaan+näin:"Jos+te+pysytte+minun+sanassani,+niin+te+totisesti+olette+minun+opetuslapsiani;+ja+te+tulette+tuntemaan+totuuden,+ja+totuus+on+tekevä+teidät+vapaiksi".+Joh.+8:31-32Jeesuksen+seuraaja+siis+pysyy+hänen+sanassaan.+Siitä,+miten+tämä+näkyy+hänen+elämässään+muodostuu+valitettavan+usein+kiistelyjen+aihe.+Syynä+on+se,+että+tavallisesti+tuijotetaan+vain+ihmisen+tekemisiin+ja+unohdetaan,+että+tärkeintä+on+se,+mitä+hänen+sydämessään+on.+Kysymys+voidaan+muotoilla+myös+näin:+Mistä+näkee,+että+ihminen+on+vanhurskas?Mitä+siis+tarkoittaa+vanhurskas?+Usein+sanotaan,+että+se+tarkoittaa+Jumalalle+kelvollista.+Tämä+on+tosi,+mutta+riittämätön+tulkinta.+Varsinaisesti+vanhurskas+tarkoittaa+oikeamielistä+(ei+siis+oikeudenmukaista,+joka+sekin+on+tosi,+mutta+riittämätön+tulkinta).+Oikeamielinen+on+hän,+joka+elää+koko+ajan+oikealla+mielenlaadulla.+Siis+millaisella+mielenlaadulla?+Samalla+mielenlaadulla+kuin+Jeesus.Entä+miten+Jeesuksen+oikea+mielenlaatu+ilmenee?+Siten,+että+hän+luottaa+(uskoo)+koko+ajan+Isään+Jumalaan;+että+kaikki+mitä+hänen+elämässään+tapahtuu,+tulee+Isältä.+Hänellä+on+täysin+horjumaton+luottamus+Isän+hyvään+tahtoon+ja+suunnitelmaan+katkeraan+loppuun+asti:"Isä,+sinun+käsiisi+minä+uskon+henkeni."+Luuk+23:46Oikea+Jeesuksen+seuraaja+elää,+vaeltaa+ja+uskoo+siis+samalla+tavalla+kuin+Jeesus+eli+hän+luottaa"että+kaikki+yhdessä+vaikuttaa+niiden+parhaaksi,+jotka+rakastavat+Jumalaa,+niiden,+jotka+hän+on+suunnitelmansa+mukaan+kutsunut."+Room+8:28Vain+tällä+mielenlaadussa+hän+pysyy+Jeesuksessa+eli+Sanassa.+Vain+tällä+mielenlaadulla+hän+voi+vangita+jokaisen+ajatuksen+kuuliaiseksi+Kristukselle+(2+Kor+10:5).+Näin+uskomalla+hän+liittyy+hetki+hetkeltä+Kristukseen,+joka+on+uskon+alkaja+ja+täyttäjä+(Hepr+12:2).Ulkoisesti+hänen+elämänsä+ei+siis+tarvitse+näyttää+mitenkään+erityisen+hurskaalta,+eiväthän+ihmiset+Jeesustakaan+mitenkään+erityisenä+pitäneet+hänen+julkista+toimintaansa+edeltävinä+vuosina.
  5. Kiitos+aloituksestasi.+Olen+itse+paininut+pitkään+samanlaisten+uskonyhteyden+kysymysten+kanssa+ja+havainnut,+että+meitä+sinun+kaltaisiasi+paikkansa+etsijöitä+on+pilvin+pimein.+Moni+sydämeltään+vilpitön+ja+herkkä+ihminen+säikkyy+kristillisyyden+monesti+niin+kovia+ja+vaativia+kasvoja.+Ei+kukaan+itsensä+pieneksi+ja+keskeneräiseksi+tunteva+etsijä+halua+tulla+"telaketjukristillisyyden"+polkemaksi+tai+nielaisemaksi.+Ihmiset+pukevat+kristinuskon+niin+usein+muotoon,+joka+polkee+heräävät+hennot+hengellisyyden+taimet.+Itseriittoiset+organisaatiot,+oppijärjestelmät+ja+uskovaisuuden+ulkoiset+mittarit+saavat+aikaan+sen,+että+moni+uskosta+kiinnostunut+jättäytyy+"kaappikristityksi",+koska+ei+halua+noihin+pakkopaitoihin+eikä+osalliseksi+niiden+ympärillä+pyörivistä+kiistoista.Olisin+valtavan+iloinen,+jos+voisin+osoittaa+etsijöille+jonkun+varman+paikan,+josta+jokainen+löytäisi+itselleen+sopivan+vastaanoton+ja+uskonyhteyden.+Valitettavasti+en+itsekään+siinä+tilanteessa,+jossa+sinä+nyt+olet,+löytänyt+mitään+valmista+seurakuntayhteyttä.+Olen+kuitenkin+elävä+esimerkki+siitä,+että+Jumala+johdattaa+meitä,+jos+kuljemme+rukoilleen.+Takavuosina+olin+nimittäin+eräänä+päivänä+tilanteessa,+jossa+tajusin,+että+vahvistuakseni+sen+pelastuksen+osallisuudessa,+johon+Jumala+minut+oli+mitä+ilmeisimmin+Jeesuksessa+kutsunut,+minun+oli+välttämättä+löydettävä+uskonyhteyttä.+Koska+koin+järjestäytyneet+kristillisyyden+muodot+ahdistaviksi,+en+voinut+muuta+kuin+huutaa+Jumalaa+avuksi.+Sain+unessa+hyvin+selvän+vastauksen:+Pidä+yhteyttä+niiden+kanssa,+joiden+kanssa+löydät+yhteyttä.Tämä+vastaus+on+kuljettanut+minua+vuosikaudet+ilman,+että+minun+olisi+tarvinnut+ruveta+samaistumaan+johonkin+kuppikuntaan+(tai+parjaamaan+niitä,+jotka+samaistuvat).+Pohjimmiltaan+se+merkitsee+minulle,+että+seurakunta+ei+ole+jokin+ulkoinen+rakennelma+vaan+se+on+elävää+yhteyttä+ihmisten+kesken.+Se+ei+siis+edellytä+mitään+muuta+kuin+että+ihmiset+tunnustavat+olevansa+aidosti+kiinnostuneita+ja+valmiita+etsimään+sitä,+mitä+Jumala+on+meille+itse+kullekin+Kristuksessa+varannut.+Parhaiten+tämä+toteutuu+mielestäni+silloin,+kun+kukaan+ei+yritä+kovasti+esittää+uskovaista+eikä+ripustaudu+johonkin+organisaatioon/+opilliseen+kuppikuntaan.Tällainen+toimintatapa+on+saanut+aikaan+sen,+että+minulla+on+aina+ollut+riittävästi+ihmissuhteita,+joissa+hengellisten+asioiden+työstäminen+ja+uskossa+vahvistuminen+sujuu,+mutta+kaikkiin+itseriittoisiin+oppisuuntiin,+organisaatioihin+ja+kuppikuntiin+nähden+olen+jäänyt+ulkopuoliseksi.'Menkäämme+siis+hänen+(Kristuksen)+luokseen+leirin+ulkopuolelle+hänen+pilkkaansa+kantaen.+Eihän+meillä+täällä+ole+pysyvää+kaupunkia,+vaan+tulevaa+me+etsimme.'+Hepr+13:13-14
  6. Käskyistä+puheen+ollen:"Toinen+pitää+yhtä+päivää+toista+parempana,+toinen+pitää+kaikkia+päiviä+yhtä+hyvinä.+Kukin+olkoon+omassa+mielessään+täysin+varma.++Joka+kiinnittää+huomionsa+tiettyihin+päiviin,+tekee+sen+Herran+tähden."+Room+14:5-6"Sillä+käskyt+"Älä+tee+huorin",+"Älä+tapa",+"Älä+varasta",+"Älä+himoitse"+ja+mikä+muu+käsky+tahansa+sisältyvät+tähän+sanaan:+"Rakasta+lähimmäistäsi+niin+kuin+itseäsi."+Room+13:9Sapattikäskyn+noudattaminen+on+luvallista,+mutta+ei+pakollista.+Silloin+kun+sapattikäskyn++noudattaminen+on+itse+vapaaehtoisesti+valittua,+kyse+on+UT:n+hengen+mukaisesta+uskon+kuuliaisuudesta+(uskon+vanhurskaudesta).+Jos+sen+noudattaminen+johtuu+oman+uudestisyntymättömän+sydämen+peloista+tai+ympäristön+painostuksesta+tai+odotuksista,+kyse+on+VT:n+hengen+mukaisesta+lain+kuuliaisuudesta+(lain+vanhurskaudesta).Jos+yhteisö+vaatii+sapattikäskyn+noudattamista,+sen+tulisi+johdonmukaisuuden+vuoksi+vaatia+myös+näiden+Jumalan+käskyjen+noudattamista:Se,+joka+pilkkaa+Herran+nimeä,+on+surmattava.+Koko+seurakunta+kivittäköön+hänet.+Se,+joka+pilkkaa+Herran+nimeä,+olipa+kyseessä+muukalainen+tai+maan+kansalainen,+on+surmattava.+Jos+ihminen+surmaa+ihmisen,+kenet+hyvänsä,+hänet+on+surmattava.+Jos+ihminen+tuottaa+lähimmäiselleen+vamman,+hänelle+on+tehtävä+samoin+kuin+hän+on+tehnyt:+ruhje+ruhjeesta,+silmä+silmästä,+hammas+hampaasta.+Samanlaisen+vamman,+jonka+hän+on+aiheuttanut+toiselle,+saakoon+hän+itsekin.+Sen,+joka+lyö+kuoliaaksi+kotieläimen,+on+korvattava+eläin,+mutta+se,+joka+tappaa+ihmisen,+on+surmattava.+3.+Moos+24:16-17,+20-21
  7. Mielenkiintoinen+keskustelu.+Osallistujista+lähes+kaikilla+on+kiitettävä+kiivaus+Jumalan+puoleen.+Ehkä+jonkinlainen+pienoiskuva+kristikunnan+historian+opillisista+väittelyistä?+Esiin+on+tuotu+sekä+lain+kuuliaisuuden+että+kristityn+vapauden+näkökulmaa.+Vaikka+painopiste+onkin+ollut+opillisissa/+tekstianalyyttisissä+näkökohdissa,+ilahduttavasti+jotkin+keskustelijat+ovat+muistuttaneet+myös+siitä,+ettei+kristillistä+elämää+ole+ilman+kuolemaa.Omalta+osaltani+toisin+tähän+Jeesuksen+seuraamisen+näkökulman.+Hänen+seuraamisensa+ei+nimittäin+merkitse+Jumalan+säädöksiin+tuijottamista.+Se+on+henkilöön+katsomista.+Entä+miten+tuo+katseemme+kohde,+Jeesus,+toimii?+Kaikkea+muuta+kuin+kaavamaisesti.+Itseasiassa+hänen+ennalta+arvaamattomuutensa+ärsyttää+juuri+niitä,+jotka+haluavat,+että+Jumalan+tien+kulkeminen+olisi+ennalta+arvattavaa+sääntöjen+noudattamista.Jeesuksen+seuraaminen+ei+ole+jotain,+jonka+voi+ottaa+haltuun.+Ihmisen+vanha+syntinen+olemus+tavoittelee+aina+omavoimaista+(uskon)elämän+"turvallista"+hallintaa,+haltuun+ottamista.+Jeesusta+ei+voi+seurata,+jos+kristitty+ei+kuole+tälle+vanhan+luonnon+himolleen.+Kiihkeästi+opillisen+uskovan+kohdalla+se+siis+tarkoittaa+lähinnä+omalle+teologialle+kuolemista.+Vain+siten+uskova+voi+vähitellen+oppia+tulemaan+hetkestä+hetkeen+Jumalasta+riippuvaiseksi.+Hengen+johdatuksessa+elämisen+oppiminen+vaatii+nimittäin+aikaa,+sillä+se+ei+ole+vahvuuden+ja+hallinnan+tunteissa+elämistä:"Tuuli+puhaltaa,+missä+tahtoo,+ja+sinä+kuulet+sen+huminan+mutta+et+tiedä,+mistä+se+tulee+ja+minne+se+menee.+Näin+on+jokaisen+Hengestä+syntyneen+laita."+Joh+3:8Jeesuskin+oli+tyhjentänyt+itsensä+ja+jättäytynyt+täysin+Isältä+jatkuvasti+saadun+ohjauksen+varaan."Most+certainly,+I+tell+you,+the+Son+can+do+nothing+of+himself,+but+what+he+sees+the+Father+doing.+For+whatever+things+he+does,+these+the+Son+also+does+likewise.+For+the+Father+has+affection+for+the+Son,+and+shows+him+all+things+that+he+himself+does."+Joh+3:19-20Jeesus+toimi+näin+myös+sapatin+suhteen.+Kun+Isän+johdatus+edellytti+toimintaa,+hän+ei+pidättäytynyt+toimimasta,+vaikka+lakihenkiset+juutalaiset+kyttäsivät+ympärillä.Sapattiin+nähden+kristityn+tilanne+on+samanlainen.+JOS+hän+elää+Paavalin+tavoin+uudessa+elämässä+eli+kuolleena+vanhalle+luonnolleen+(lainomaiselle+säännöistä+elämiselle),+hän+elää+koko+ajan+sapattia,+uutta+elämää,+joka+on+kokonaan+omistettu+Jumalalle.+Hän+ei+ole+enää+minkään+säädösten+orja,+sillä+hän+saa+hetkestä+hetkeen+ohjauksen+Isältä.Vanhassa+liitossa+arkipäivät+sai+elää+omia+asioita+ja+etuja+ajaen+ja+vain+sapatti+omistettiin+Jumalalle."Jos+sinä+sapatin+vuoksi+pidätät+jalkasi,+niin+ettet+toimita+omia+asioitasi+minun+pyhänä+päivänäni,+ja+kutsut+sapattia+ilopäiväksi,+Herran+pyhäpäivää+kunnioitettavaksi,+ja+kunnioitat+sitä,+niin+ettet+kulje+omilla+asioillasi,+et+aja+omaa+etuasi+etkä+puhu+joutavia,+silloin+on+ilosi+oleva+Herrassa."+Jes+58:13-14Itselleen+kuollut+Jeesuksen+seuraaja+ei+enää+aja+omia+asioita,+sillä+hän+tekee+kaiken+koko+ajan+Jumalalle+ja+saa+kaiken+koko+ajan+Jumalan+kädestä.+Hänen+tekemisillään+ei+ole+enää+omien+etujen+varmistamisen+tai+oman+hurskauden+todistelun+leimaa.+Hänen+ilonsa,+turvansa+ja+elämänsä+on+joka+päivä+ja+hetki+Herrassa.