Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Sivuutit kysymyksen
  2. Lainaus: "Voisiko joku teisti siis tehdä poikkeuksen ja kertoa miksi hän uskoo mitä hän uskoo ja mistä syystä minun tulisi uskoa samoin."

Kiitos selkeästä aloituksesta.

Ensinnäkin en odota, että sinun tulisi uskoa samoin, sillä minunkaan uskoni ei ole ulkoa syötettyä vaan oman elämän kautta koeteltua. En siis usko mihinkään, mikä ei ole minulle avautunut henkilökohtaisesti totena. Uskominen vain siksi, että joku sitä tarjoaa totuutena, on falskia. Totuudellinen eläminen taas tuottaa persoonallista uskoa.

Toiseksi: miksi uskon. Siihen on kaksi vastausta, lyhyt ja pitkä.

Lyhyt on tämä: Uskon sen, minkä olen havainnut todeksi, sillä haluan elää siinä todellisuudessa, joka oikeasti on, en oman pääni tai yhteisöni toive/kuvitelma/päätelmä-maailmassa

Pitkä vastaus on tähän astinen elämäni, joten joudun tiivistämään ydinasiat muutamaan riviin: vuosikymmenien painiminen opiskelun, työn, ihmissuhteiden, tieteellisten, uskonnollisten, filosofisten yms kysymysten parissa. Pelissä ovat olleet tunteet, ymmärrys, asema yhteiskunnassa ja ihmissuhteissa eli kaikki, mitä rahkeista löytyy. Keskeisin kysymys on ollut rakkaus; miten sen löytää, miten sen saa niin kotona kuin työssäkin toimimaan ja mitkä lainalaisuudet sitä hallitsevat. Oma kokemukseni on, että siinä eivät psykologiat ja filosofiat riitä. Se mitä Jeesuksen tekemisistä ja puheista on Raamattuun tallennettu, on osoittautunut minulle rakkauden kaikkien ulottuvuuksien mittapuuksi.
  3. Lainaukset: "Olen varma pelastuksestani, sillä näen sen perustan olevan Jeesuksen armossa minua kohtaan, ja luotan että tämä armo ennemmin tai myöhemmin muuttaa kaiken mikä minussa on väärää"

"Ajattelen, ettei tätä asiaa voi tyhjentävästi eritellä järjellä, koska ihmisen ymmärrys omasta syntisyydestä ja Jumalan armosta on loppuun asti vajavainen."

Puhuttelevia ja lähelle tulevia kommentteja. Itse olen näiden kysymysten suhteen alkanut kysellä sen perään, että miten pitkälle meidän tulee taistella näiden kanssa pelkästään itseksemme ja miten paljon Jumala on tarkoittanut hoitaa ja vahvistaa meitä uskovien keskinäisessä yhteydessä. Samalla tietenkin nousee (kärjistetty) kysymys: Onko muunkinlaista uskovien yhteyttä kuin ne, joissa manipuloidaan tai jätetään yksin kamppailemaan?