Mihin mä kuulun?

Mietityttää

Uskon Jumalaan. Mut on kastettu luterilaiseen uskoon, MUTTA:

1. Uskon että Raamattu oli vähän kuin lakikirja sen ajan ihmisille. Se sisälsi lakeja ja ohjeita miten toimia, sekä selitti ihmisille esim. luonnonmullistukset tavalla, jotta sen ajan ihmiset ne pystyivät ymmärtämään (esim. Nooan arkki oli luultavasti Tsunamin aiheuttama jne.)

2. Uskon evoluutioteoriaan, en luomiskertomukseen. Uskon kuitenkin että Jumala oli kaiken takana, sai siis evoluution aikaan (Big Bang). Luomiskertomus siis pelkkä selitys ihmisille, jotta pystyttäisiin jotenkin selitettyä, miksi täällä ollaan.

3. Uskon karman lakiin. Teet sitten hyvää, tai pahaa, se tulee sinulle takaisin.

4. Uskon että me ei olla ainoita tässä maailmassa. Tuntuu tyhmältä ajatella, että juuri meillä olisi käynyt niin hyvä munkki, että sattumoisin maailmassa olisi vain yksi pieni pallo nimeltä maa, ja me täällä.

5. Rukoilen joka ilta ja kannan kaulassani rippiristiä, joka on minulle hyvin rakas. Uskoni kulkee kanssani joka päiväisessä elämässäni.

Eli: Voinko kutsua itseäni kristityksi? Jollen, mikä sitten olen?

21

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja1

Lisäys:

6. Uskon että kaikki uskonnot on loppujen lopuksi lähtöisin siitä yhdestä ja oikeasta. Nykyiset uskonnot ovat vain ajan kuluessa muokkautuneet eri kansojen/ uskomusten mukaan erilaisiksi.

• JuPiKö

"Eli: Voinko kutsua itseäni kristityksi? Jollen, mikä sitten olen? "

Se, oletko kristitty vai jotain muuta ei tietenkään ole ensisijaisesti ihmisten ratkaistavissa. Jumala yksin sen tietää pohjimmiltaan, minuakin monet pitävät ei-kristittynä vaikka itseäni kyllä pidän sellaisena.

Jos haluaa suhdettaan kristinuskoon luodata tarkemmin, niin tuossa on (tietääkseni) koko maailman kristittyjen käyttämä yhteinen uskontunnustus. Voit vilkaista meneekö sieltä alas vaikka Jeesuksen neitseestä syntymiset ja kolmantena päivänä ylösnousemiset.

http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html

• uskossa matka jatkuu
        JuPiKö kirjoitti:

Se, oletko kristitty vai jotain muuta ei tietenkään ole ensisijaisesti ihmisten ratkaistavissa. Jumala yksin sen tietää pohjimmiltaan, minuakin monet pitävät ei-kristittynä vaikka itseäni kyllä pidän sellaisena.

Jos haluaa suhdettaan kristinuskoon luodata tarkemmin, niin tuossa on (tietääkseni) koko maailman kristittyjen käyttämä yhteinen uskontunnustus. Voit vilkaista meneekö sieltä alas vaikka Jeesuksen neitseestä syntymiset ja kolmantena päivänä ylösnousemiset.

Uusi Testamentti kertoo Jeesuksesta, joka kuolemallaan ristillä meidän syntiemme takia vetää pelastukseen kaikki jotka Häneen uskovat. Siinä ei ole mitään väliä mistä kansasta olet tai minkä värinen iho sinulla on, vaan siinä on kysymys uskosta. Jeesus maksoi kalliin hinnan uskovaisista ja vaatimuksena on että ihminen uskoo Häneen. Jeesus voitti kuoleman kun Jumala herätti hänet kolmantena päivänä kuolleista, ja meni takaisin Jumalan luokse, mutta antoi Pyhän Hengen itsensä sijaiseksi seurakuntiin, auttamaan ja opastamaan uskovaisia.

Vanha Testamentti kertoo historian ennen Jeesuksen ihmiseksi syntymistä, ja siihen liittyivät silloin Israelilaiset, ja ne säännöt olivat tehty heitä varten. Mutta esim. kymmenen käskyn laki on yleensä muutenkin itsestään selvää uskovaisille, ja jos jotain puuttuu, mitä siinä on mainittu on asiassa parantamisen varaa, vaikka: sinulla ei saa olla muita jumalia.

• early bird
        JuPiKö kirjoitti:

siittä puuttuu kaikki ääääääääääääkirjaimmet ja ei siittä mene alas --///meneekö sieltä alas vaikka Jeesuksen neitseestä syntymiset ja kolmantena päivänä ylösnousemiset. ///
        jos et noita asioita usko--- elä kehtoo kuhtua ihtees uskovaiseksi,nuo asiat ovat kristityn perusasioita.

jollei ylösnousemista olisi tapahtunut.....uskomme olisi aivan turha--ja niin olisi ollut ristinkuolemakin

vaan toisin on...hauta aukeni 3na. pvn.aamuna..se oli täytetty

• JuPiKö
        early bird kirjoitti:

siittä puuttuu kaikki ääääääääääääkirjaimmet ja ei siittä mene alas --///meneekö sieltä alas vaikka Jeesuksen neitseestä syntymiset ja kolmantena päivänä ylösnousemiset. ///
        jos et noita asioita usko--- elä kehtoo kuhtua ihtees uskovaiseksi,nuo asiat ovat kristityn perusasioita.

jollei ylösnousemista olisi tapahtunut.....uskomme olisi aivan turha--ja niin olisi ollut ristinkuolemakin

vaan toisin on...hauta aukeni 3na. pvn.aamuna..se oli täytetty

Terve lannenhunttari.

Teeppä meille kaikille palvelus ja lopeta turha riidanhaastaminen. Turha riitely ja minun parjaamiseni ei ole tärkeämpää kuin kristinuskon alkeiden kertominen ihmiselle joka niitä kysyy.

• .

• lannenhunttari
        JuPiKö kirjoitti:

Terve lannenhunttari.

Teeppä meille kaikille palvelus ja lopeta turha riidanhaastaminen. Turha riitely ja minun parjaamiseni ei ole tärkeämpää kuin kristinuskon alkeiden kertominen ihmiselle joka niitä kysyy.

ja kerrohan missa kristinuskon alkeissa kerrotaan Jeesuksen neitseestä syntymisen ja ja Jeesuksen 3na. pvna. ylosnousemisen KYSEENALAISTAMISEN kuuluvan uskontunnustukseen....?

mielestani tuo kuuluu ateistin ns. 'uskontunnustukseen.'..

muista mita kaarme paratiisissa sanoi eevalle-----onko Jumala todella sanonut noin?----
        jatkat samaa linjaa
        enka haasta riitaa,enka parjaa sinua,mutta tuon Raamatun ja Kristityn nakokannan harhoihisi..

jollet pysty asiallisesti Raamatun mukaan sanojani kumoamaan,jatkan Raamatun vastaisten viestiesi ruotimista ja oikasemista....ja teen sen rukoillen..

• Kiitos avoimesta kuvauksestasi. Mikään noista asioista, joita luettelet, ei estä sinua olemasta kristitty. Toisaalta mikään niistä ei myöskään osoita, että olet kristitty.

Ratkaisevaa on suhde Raamatussa kuvattuun henkilöön nimeltä Jeesus Kristus. Jos olet vakuuttunut, että hän on Jumalan Poika ja sen tähden kutsut häntä Herraksesi, olet kristitty.

• Oletko jo pitkään rukoillut joka ilta ja onko rukoustesi kohde Jeesus? Ellei ole niin suosittelen nimenomaan Jeesus-nimessä rukoilemista. Jeesus on sinun Herrasi.

Jumala vetää ihmisiä Jeesukselle. Jatka vaan rukousrintamaasi ja lue joskus luku uudesta testamentista. Kristittynä olemisesi vahvistuu kun pääset yhteen linjaan Jeesuksen kanssa, lue Jeesuksen opetuksia.

Luottavaisin mielin vaan, teitä on kaksi sinä olet kiinnostunut siitä oletko kristitty ja Jeesus on kiinnostunut siitä, että sinä olet kristitty.

Siunausta iltoihisi.

• Aloittaja1

Hmm. Kaksi fiksua vastausta sain, kiitos niistä. Loput olikin sitten aiheesta (omasta mielestäni) täysin poikkeavaa kiistelyä.

Toivottavasti vielä muutkin ottaisivat kantaa itse KYSYMYKSEEN/ ajatuksiini, eikä mihinkään Raamatun ylösnousemuksiin..

Joka tapauksessa, tuo Treijan kymys, olenko rukoillut Jumalaa, vai Jeesusta, niin vastaus on: Jumalaa. Olen rukoillut jo pitkään (pienestä pitäen silloin tällöin, 3 vuotta säännöllisesti, kun uskon asiat alkoivat enemmän kiinnostaa/ tulivat elämääni erään ihmisen mukana).

Olen aina ajatellut, että rukoilen tottakai Jumalaa, koska hän on Isä ja Jeesus taas tuli maan päälle kertomaan Jumalasta ihmisille, niin kuin sanansaattajana.

On vissiin mennyt oppi pahasti metsään täällä päässä.

• ,,,,l
        Aloittaja1 kirjoitti:

Hmm. Kaksi fiksua vastausta sain, kiitos niistä. Loput olikin sitten aiheesta (omasta mielestäni) täysin poikkeavaa kiistelyä.

Toivottavasti vielä muutkin ottaisivat kantaa itse KYSYMYKSEEN/ ajatuksiini, eikä mihinkään Raamatun ylösnousemuksiin..

Joka tapauksessa, tuo Treijan kymys, olenko rukoillut Jumalaa, vai Jeesusta, niin vastaus on: Jumalaa. Olen rukoillut jo pitkään (pienestä pitäen silloin tällöin, 3 vuotta säännöllisesti, kun uskon asiat alkoivat enemmän kiinnostaa/ tulivat elämääni erään ihmisen mukana).

Olen aina ajatellut, että rukoilen tottakai Jumalaa, koska hän on Isä ja Jeesus taas tuli maan päälle kertomaan Jumalasta ihmisille, niin kuin sanansaattajana.

On vissiin mennyt oppi pahasti metsään täällä päässä.

Jumalan nimi on Jeesus.

Jeesus on Jumala.

Jeesus auta !

• lannenhunttari

ajattelehan jos sahkotopseli on vaikka 1/2 mm paassa koskettimesta,se on sisalla,mutta kosketusta ei synny,
      valo ei syty.. aivan samoin on uskon kanssa,,joko olet /tai et ole uskossa.

mika estaa varmistamisen asiassa? mene USKOVAISEN papin tai maallikon luo,ja kerro haluavasi tulla uskoon.
      han rukoilee puolestasi ja kertoo sinulle syntisi olevan anteeksi annetut Jeesuksen veressa..
      tai voit tuon yksinkin tehda.. pyyda Jeesusta tulemaan sydameesi..ja ala lukemaan Raamattuasi ja mene muiden uskovien seuraan..jos ennen kuljit maailman teita,kylla Jeesus muuttaa sydamesi oikeaan..

kun tulet uskoon---ei sita tarvitse--eika saakkaan epailla,ovi avataan kaikille haluaville,jos vain haluat?
      hyvaa matkaa Jeesuksen seurassa..

• l-h

vaan on hiljaa------tuosta kysymyksesta----
        ja kerrohan missa kristinuskon alkeissa kerrotaan Jeesuksen neitseestä syntymisen ja ja Jeesuksen 3na. pvna. ylosnousemisen KYSEENALAISTAMISEN kuuluvan uskontunnustukseen....?

elikka tuo hanen vaittamansa kuuluu ateistin ns. 'uskontunnustukseen.'..

• JuPiKö
        l-h kirjoitti:

vaan on hiljaa------tuosta kysymyksesta----

elikka tuo hanen vaittamansa kuuluu ateistin ns. 'uskontunnustukseen.'..

Ikävä kyllä viestini ei ollut täysin selkeä, vaan tyylilajiltaan liian monimutkainen ja epäsopiva julkiseen keskusteluun. Siitä saattoi saada sen virheellisen käsityksen, etten itse uskoisi Jeesuksen neitseestäsyntymiseen tai hänen ylösnousemukseensa kolmantena päivänä, niinkuin apostolit hänestä todistivat. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitukseni, vaikka huolimattomasta viestistäni voisi niin täysin oikeutetusti päätelläkkin.

Pahoittelen aiheuttamaani turhaa ja harmillista sekaannusta ja pyydän sinulta kärsivällisyyttä ja avointa sekä huolellista mieltä tarkistaa mitä oikeastaan viestissäni sanoin ja mikä taas oli erheellistä tulkintaa. Pyydän myös anteeksiantoa sille etten ilmaissut itseäni täysin yksiselitteisesti. Otan omalta osaltani täyden vastuun viestini epäselvyydestä johtuvista, minuun tai uskonkäsitykseeni kohdistetuista aiheettomista syytöksistä.

Mitä tulee muihin, aiemmin keskusteluissamme sivuamiin opillisiin, moraalisiin sekä käytännön uskonharjoituksen kysymyksiin niin minun on valitettavasti puolustuksekseni todettava, että siitä minkä olen minulle suodun ymmärryksen valossa todeksi uskonut, en voi hyvällä omallatunnolla poiketa, vaikka se olisikin taatusti minun ja eri tavoin ajattelevien kristittyjen välistä yleistä rauhaa ja yhteyttä edistävä teko. Tämän rauhan rikkomisesta olen hyvin tietoinen ja ajoittain jopa surullinen.

Ymmärrän myös sen, että näiden kiistoihin alullepanijana kiinnitän osaltani huomiota tässäkin ketjussa toisarvoisiin seikkoihin, enkä ketjun aloittajan esittämiin tärkeisiin kysymyksiin. Siitä otan täyden vastuun ja hyväksyn synnyttämän oikeutetun paheksunnan.

• kristitty,
      • lannenhunttari

esim.tuo---///-Ei ole muuta kristinuskoa kuin luterilaisuus. Luther ei itse halunnut nimeään liitettävän tähän, koska kyseessä on vain Raamatun oppi sellaisenaan. Vain luterilaisuus tunnustaa ”yksin Raamattu” -periaatteen.//
        sanon tuohon ,varma harhaopin merkki on,kun sanotaan---tule tanne,vain taalla on pelastus ja oikea oppi.
        tuollaista oppia mina olen oppinut karttamaan.ja kehoitan muitakin karttamaan.
        kristitty ei ole vain yhden kirkon,tai kirkkokunnan omaisuutta,vaan veljia ja sisaria on kaikissa kr.kirkoissa ja kirkkokunnissa,harhaopit on erikseen.

• lannenhunttari
        lannenhunttari kirjoitti:

esim.tuo---///-Ei ole muuta kristinuskoa kuin luterilaisuus. Luther ei itse halunnut nimeään liitettävän tähän, koska kyseessä on vain Raamatun oppi sellaisenaan. Vain luterilaisuus tunnustaa ”yksin Raamattu” -periaatteen.//
        sanon tuohon ,varma harhaopin merkki on,kun sanotaan---tule tanne,vain taalla on pelastus ja oikea oppi.
        tuollaista oppia mina olen oppinut karttamaan.ja kehoitan muitakin karttamaan.
        kristitty ei ole vain yhden kirkon,tai kirkkokunnan omaisuutta,vaan veljia ja sisaria on kaikissa kr.kirkoissa ja kirkkokunnissa,harhaopit on erikseen.

sanot--- Siitä saattoi saada sen virheellisen käsityksen, etten itse uskoisi Jeesuksen neitseestäsyntymiseen tai hänen ylösnousemukseensa kolmantena päivänä, niinkuin apostolit hänestä todistivat.

ei siita saattanut,vaan sai tuon kasityksen..hyva ,etta oikaisit tuon..kiitos.anteeksipyyntosi olen hyvaksynyt.
        taas voin minakin pyytaa anteeksi osaltani jyrkkyyttani..ehka 'pehmeamminkin' olisin saattanut ilmaista mielipiteeni,jossa mielestani pyrin pitamaan Raamatun kannan etusijalla..
        ja selvyyden vuoksi sanon-- en koskaan ole halunnut tietoisesti parjata sinua,enka muitakaan..
        mutta asioiden oikominen on saattanut sinusta tuntua silta..
        jatketaanko 'puhtaalta' poydalta?

• fds.k,h

olet jakomielinen, Jeesuksen todistama Jumalallisuuden tietouden siemen on sieussasi mutta mieli on manipuloitu palvelemaan herra epäjumalaa.

"5. Rukoilen joka ilta ja kannan kaulassani rippiristiä, joka on minulle hyvin rakas. Uskoni kulkee kanssani joka päiväisessä elämässäni."

Tuo todistaa, että olet murha-aseen (risti) kantaja ja omia uskovaisia, pikku lapsiakin tappaneen rikollisen herra epäjumalan palvelija.
      Se, että uskosi horjuu johtuu siitä että Jumalan valtakunnan kaltainen sielullisuus kutsuu sinua pos herra epäjumalan orjuudesta:

herroista lahkoissa tehdään epäjumalia mm. tällä tavalla:
      Luder/Lutherin katekismus; ensimmäinen KÄSKY:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
      HUOMAA pilkun (,) paikka! tuossa tehdään herrasta (epä)jumala.
      Jumalan Moosekselle antama ja Jeesuksen vahvistama sama TIETO on näin:
      (Suomen kielellä - Raamattu 1933/38)
      3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

• yksi jaettuna kuudel

on tarkoitettu,vai voiko sitä jakaa kenelle vaan,kuka haluaa?

• jtc-l,.jvf
        yksi jaettuna kuudel kirjoitti:

on tarkoitettu,vai voiko sitä jakaa kenelle vaan,kuka haluaa?

ei ole kysymys testistä vaan ihminen joka asiaa ymmärtämättä yrittää elää ja olla kahden herran palvelija kärsii tilanteesta. kun pelkästään Jumalallisuuden tietoutta käyttää niin ei tarvitse olla jakomielinen.
        kyseessä ei ole testi vaan jokaisen oikeus, ymmärtäminen Jumalallisuuden tietouden ja harhauttajien rikollisen epäjumalallisuuden välillä.

• tiedustelua!

Aloituskirjoituksessa et tainnut mitään kirjoittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5482
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4201
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      46
      2466
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2258
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1835
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1494
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1342
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1158
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      22
      1058
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1051
    Aihe