Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Kyllä nuo "surkea, epäsopiva, röyhkeä ja ylivertaisuusluuloinen" minustakin kuvaavat aika osuvasti ihmistä. Kun ihmistä katsoo tästä näkökulmasta, minulle syntyy vaikutelma, että ei olisi pahitteeksi, vaikka koko otus pantaisiin kokonaan uusiksi. Mutta ehkä se on vain minun tuntemukseni.

"Voimme vain pyrkiä parhaimpaamme ja opetella sitä yhteiseloa."

Toivotan siunausta tälle tutkimusmatkallesi ja kiitän mielenkiintoisesta keskustelusta.
  2. Kiitos asiallisesta kommentistasi.

Hengestä puhuminen on todellakin vaikeaa, sillä sana on monen mielessä leimautunut niin voimakkaasti yliluonnollisen kuvaamiseen, että sanan konkreettinen merkitys tahtoo hämärtyä. En ole kiinnostunut "rajatieto" palstasta, sillä tekstilläni en viittaa mihinkään yliluonnolliseen. Siksi kirjoitin juuri tänne. Kun käytän sanaa henki, tarkoitan jotakin, jonka jokainen voi havaita. Ymmärsit, että viittaisin tunteisiin, mutta itse asiassa tunteet eivät riitä selittämään niitä ihmiselämän ilmiöitä, joista puhun.

Jos joku murhaa ahneuden tähden, taustasyynä ei ole pelkkä tunne. Kyse on ihmisen tietoisuuden kokonaistilasta, johon sisältyvät tarpeet, tunteet, ajatukset, äly, tahto. Tällainen toiminta edellyttää, että ihminen tekee tietoisia päätöksiä tyydyttääkseen omia tarpeitaan ja tunteitaan juuri tällä tavalla.

Viime kädessä ihminen tekee itse tahdon ratkaisuja sen suhteen, miten hän omat tarpeensa tyydyttää. Näitä toimintastrategioita kutsun henkisiksi tiloiksi. Henkisiksi kutsun niitä siksi, että näitä tiloja jakamalla ihmiset liittyvät toisiinsa ja luovat uutta. Kyse on siis ihmisen tietoisuudessa syntyvistä uusista todellisuuksista, jotka ihmiset sitten yhteistoiminnassa toteuttavat tässä näkyvässä maailmassa. Koko ympäröivä yhteiskuntahan on juuri tällainen henkisiä tiloja heijastava todellisuus, jota ei ilman näitä henkisiä ponnisteluja olisi lainkaan olemassa. Siinä mielessä koko yhteiskunta on syntynyt "tyhjästä".
  3. Tarkoitin, että se mitä meille on Katriinan yhteydessä ilmenneistä ihmisten reaktioista kantautunut, edustaa tilastollista arkikokemusta siitä, miten ihminen reagoi tuollaisissa tilanteissa. Siksi en pidä sitä mitenkään oivallisena esimerkkinä ilmiön tutkimiseen.

En ole kehunut hirmymyrskyjä pysäyttäväni. Kiitos kannanotostasi. Niin paljon en kuitenkaan usko meidän kannanottojemme voimaan, että todellisuus muuttuisi tässä suhteessa meidän mielemme mukaiseksi, oltiin sitten puolesta tai vastaan. Minusta on vain kiinnostavaa tutkia asioita, jotka voivat paljastaa aivan uusia puolia todellisuudesta.