Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Oliko vastauksessani jotain outoa? Vetosithan avoimesti kristittyihin, joten annoin vastauksen kristittynä. Jos annan vastauksen kristittynä, esitän tietenkin sen Raamatun antaman tiedon, jonka sydämessäni olen luotettavaksi havainnut. Jos se, että Jumala on nöyryyttänyt minut niin pienelle paikalle, että olen ottanut Jeesuksen Kristuksen vastaan ainoana todellisena elämän ja tiedon lähteenä, lyö silmillesi, en sille mitään voi.

Tosin en ymmärrä, mitä omahyväisyyttä siinä on, että olen juutalaisten kautta tulleen pelastussanoman tunnustanut niin ainutlaatuiseksi, että hylkään kaikki oman sukuni, kansani ja aikakauteni tarjoamat meriselitykset. Eihän sitäpaitsi kukaan sinuakaan estä tunnustamasta Jeesusta Jumalan Pojaksi. Siihen ei tarvita mitään omia ansioita eikä edes kirkkoja.

Kaikki kristillinen tieto perustuu Raamattuun. Siksi se, mitä kirjoitin on niin kuin sen kirjoitin.

Jos odotat jotain muuta keskustelupohjaa, aloita se jotenkin muuten kuin vetoamalla kristityn identiteettiin.

Ei ole mitään yleisen logiikan tai tieteellisen maailmankuvan mukaista tapaa todistaa Raamattua Jumalan ilmoitukseksi.
    Ainoa todistus, johon voi vedota, on että Jumala lähetti Poikansa kuolemaan meidän syntiemme tähden ja herätti hänet kuolleista, kuten edellisen viestini Paavali-lainauksessakin kerrotaan. Tämä on ainoa todistus, jonka voin kristittynä esittää sen ohessa, että olen omalla elämälläni Hänen todistajansa. Minä tunnen Hänet, johon uskon.
  2. Kaikilla ihmisillä on luonnostaan tietoa Jumalasta eikä tuota ns. Jumalan yleistä ilmoitusta käy kieltäminen. Niinpä kaikki maailman luoja-jumala käsitteet ovat jollain tavoin kuvia Luojasta. Siinä mielessä islamilla on sama Jumala kuin juutalaisilla, kristityillä ja vaikkapa P-Amerikan nyt jo tuhotuilla intiaaniheimoilla.

Tämä Jumala, joka on kaiken luonut, on kuitenkin ilmoittanut liittoutuneensa ensin Aabrahamin ja kaikkien hänen jälkeläistensä kanssa ja lisäksi vielä kaikkien ei-juutalaisten kanssa, jotka uskovat Aabrahamille luvatun Messiaan, Jeesuksen nimeen, pelastaakseen heidät.

Kristittynä siis tiedän, että kaikilla ihmisillä on jotain tietoa Jumalasta, mutta että vain Raamatussa on sellainen Jumalan ilmoitus, joka on tarkoitettu julistettavaksi pelastussanomana koko maailmalle. Koraanin kuvaus luoja-jumalasta ei siis ole luotettava ja pelastava ilmoitus.

Tässä Paavalin kannanottoa jumaliin.

22. Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
    23. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
    24. Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
    25. eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
    26. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
    27. että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
    28. sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
    29. Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
    30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
    31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista." Apt 17:22-31
  3. Niin, Jumala ei pyydä ymmärtämään ja tulkitsemaan itseään. Hän kutsuu elämään kanssaan. Se on ainoa tapa, jolla hänen valtakuntansa saa tilaa ja tulee ymmärrettäväksi täällä:

"Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta." Jaak 3:13-15

Raamattu vaikuttaa paradoksaaliselta, mutta siinä on tuskin kyse tyylikeinosta tai jostain muusta jiposta. Syy lienee siinä, että Jumala on niin erilainen kuin me. Hänessä näyttää olevan hyvin paljon lapsen kaltaisuutta. Lapsihan on loputtoman luova. Lapsi ei tarkkaile koko ajan itseään vaan elää. Jumalalla ei ole tarvetta korostaa itseään ja ottaa suurta tilaa itselleen. Ei, hän on kuin arka kyyhkynen (Pyhä Henki). Hän on kuin vieno tuulenhenkäys. Heti kun ihmiset alkavat mielipiteiden esittämisen ja opillisen vääntämisen, Jumala väistyy jo kauas. Hän on heikkojen luona, koska he eivät ota liikaa tilaa. Heidän ollessaan pienellä paikalla Jumalalle jää tilaa lähestyä persoonallisesti ihmistä. Elämä itse on heitä lähempänä kuin vahvoja! Synnin ydinhän on Jumalasta erossa eläminen.

"Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy." Joh 9:41
  4. "Tapahtuuko se kerta pläjäyksellä vai onko se hidas prosessi?"

Jokaisella erilainen. Toisilla vähittäinen, toisilla kertapläjäys.

"Voiko siihen itse vaikuttaa"

Voi. Kysymys on siitä, mitä haluat vastata tähän Jeesuksen esittämään kutsuun:
    "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon." Matt 11:28

Nyt olet etsikkoajassa, koska kyselet tätä. Voit siis ottaa nyt vastaan uskon Jeesukseen, jos tahdot.

Jokainen , joka kuulee Jeesuksen kutsun ja tulee hänen luokseen, voi tietää olevansa uskossa esim. tästä:

"Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois." Joh 6:37

Usko on luottamista Jumalan lupauksiin. Hän on luotettava. Kaikki hänen lupauksensa on tarkoitettu kaikkien niiden uskossa omistettaviksi, jotka tulevat Jeesuksen luo.
    Tunteet eivät ole uskon mittari, mutta uskoon tulemiseen liittyy usein rauhan ja vapauden tunteita.

Vaikka uskoon tuleminen ei kumoakaan kymmentä käskyä, uskova ei ole minkään lain orja. Kun ihminen tulee uskoon, Jumala antaa Pyhän Hengen ihmisen sisimpään. Vanhassa Testamentissa sanotaan, että Jumala kirjoittaa lain heidän sydämiinsä. Tämä tarkoittaa, että jokainen, joka rakastaa Jeesusta ei tahallaan enää tee mitään, mikä pahoittaisi Herran mielen. Se ei tarkoita, että ihminen voisi hallita kaikki ajatuksensa ja tunteensa. Se tarkoittaa, että hän voi aina etsiä Jumala avukseen, kun huomaa, etteivät omat kyvyt riitäkään siihen hyvään elämään, jota haluaisi elää.

Omassa elämässäni uskon löytyminen oli pitkä prosessi ja uskoontulon jälkeenkin elämässäni on ollut hyvin monenlaisia vaiheita. Vasta vähitellen olen alkanut ymmärtää miten yksinkertaista ja kaunista on elää koko ajan Jumalan lähellä. Jeesus on portti, Hän on tie, Hän on neuvonantaja, Hän on meidän syntiemme sovitus, Hän on vapahtaja, Hän on kaikki mitä tarvitsemme. Täydellisen luotettavan ystävän kanssa eläminen on jotain, joka jokaisen on itse koettava.